سایر خبرها
اسد می خواست سوریه را تحویل شهیدصدر بدهد
اسلامی تکرار شد. گویا رهبر انقلاب قصد داشتند بگویند که اگر می خواهید وحدتی در جهان اسلام به وجود آمده و کرامت و عزت داشته باشیم، باید احیاگری و تمدن سازی صورت گیرد تا بعد از آن جامعه اسلامی بتواند به وحدت رسیده و بین مذاهب آن تقریب به وجود آید والا هیچ یک از آسیب هایی که جهان اسلام را تهدید می کند از بین نخواهد رفت. امروز یکی از مهمترین نیازهای جهان اسلام، احیاء احیاگران است. طرح های ...
احمدی نژاد: من نوکرتر هستم
دین و اهداف دین برای ارضای امیال حیوانی استفاده می کنند، دین فروشی می کنند و همه چیز را برای بُعد حیوانی خود می خواهند .احمدی نژاد افزود: استعمارگران 40 میلیارد دلار سرمایه دارند اما باز دستشان در جیب کشورهای دیگر است. از دانش اجتماعی و روان شناسی اجتماعی برای جنگ و تفرقه و کینه جویی برای کشتار مردم و تسلط بر دیگران استفاده می کنند. جنگ میکروبی امروز وجود دارد. میکروب ها را در آزمایشگاه پرورش می ...
لاوروف: ایران در نشست دوحه شرکت می کند
وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایران در نشستی که قرار است در دوحه پایتخت قطر در مورد میزان تولید نفت برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. به گزارش مهر به نقل از القدس العربی، لاوروف بعد از نشست سه جانبه با همتایان ایرانی و آذربایجانی خود در شهر باکو اعلام کرد که ایران در نشست دوحه شرکت خواهد کرد و با سایر کشورهای حاضر در این نشست در مورد ممانعت از افزایش سطح تولید همکاری خواهد کرد. ...
ایران با هرگونه اشغالگری مخالف است/ دشمنان به دنبال کشاندن جنگ به منطقه قفقاز هستند
به گزارش قدس آنلاین از تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری امروز در خطبه های نماز جمعه تبریز در مصلای امام خمینی(ره) این شهر به مناقشه خونین اخیر در منطقه قره باغ اشاره کرد و اظهار داشت: در روزهای گذشته مناقشه قره باغ بعد از جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال 1994 کم سابقه بوده است که در اثر آن ده ها نفر در جریان این درگیری ها از دو کشور کشته و زخمی شده اند. وی با اشاره به تحلیل برخی ...
تشدید غارت آب در دولت قبل
ویژه در گرم ترین ساعات فصل تابستان قابل تامین باشد. بنابراین وزارت نیرو هرساله طرح های متعدد آبرسانی به مناطق مختلف را به بهره برداری رسانده و همچنین از طریق حفر چاه ها، آب بیشتر برای رشد تقاضا را تامین می کند. هرچند به دلیل بحرانی بودن وضعیت آب زیرزمینی در بسیاری از مناطق کشور، چه به لحاظ کمی و چه کیفی، شاید نتوان همواره میزان آب مورد تقاضا را تامین کرد، اما وزارت نیرو با ایجاد مخازن ذخیره و رینگ ...
نگرانی سایت حامی دولت برای اختیارات زیاد رئیس دفتر روحانی
به گزارش عصر امروز انتخاب نوشت: رشد بیش از اندازه و به دور از نظارت جایگاه رئیس دفتر رئیس جمهور، اگر در دولت احمدی نژاد بد بود، به طور حتم در دولت روحانی نیز باید مورد نقد قرار بگیرد؛ اینکه همواره رؤسای دفتر رئیس جمهور، دور از رئیس جمهور در هیئت دولت می نشستند، اما فقط همین دو دوره اخیر است که رئیس دفتر، چسبیده به رئیس جمهور می نشیند، جایگاهی عجیب و شگفت انگیز! انتخاب با اشاره به ...
چگونه عبدالله نوری از سکوت به مرجع تصمیمات اصلاحات رسید
شود، بگذارد با همین اعتدالی که می گویند بروند جلو، اگر یک گام هم پیش تر رفتند، ما خوشحال می شویم. امروز اما همان هایی که به نوری طعنه می زدند از نخستین افرادی هستند که به جلسات هم اندیشی او می روند و خود را تابع آنچه می دانند که نوری به همراه دیگر بزرگان اصلاحات بر سر آن به توافق می رسند.
تنور اقتصاد از خردادماه گرم می شود
خصوصی اصولا با اقتصاد دستوری موافق نیست. نرخ سود بانکی هم درکشور ما دستوری تعیین می شود. نظر بخش خصوصی در این مورد چیست؟ این مسأله در اقتصاد امروز جهان حل شده است. بخش خصوصی با نرخ سود دستوری موافق نیست. چون سرانجام نرخ دستوری همین وضعی است که مشاهده می کنید. بانک ها و موسسات مالی به آن تمکین نمی کنند. حال چه دستور کاهش باشد چه دستور افزایش. همیشه راه های دورزدن این مصوبات دستوری وجود دارد ...
دکترای افتخاری برای آدم کشی
سفر شاه سلمان به مصر درست در زمانی که توطئه عادی سازی روابط ارتجاع عرب با رژیم صهیونیستی مطرح شده و ژنرال کودتاچی مصر سخن از تشکیل دولت فلسطین در صحرای سینا به میان آورده، اهداف شومی را دنبال می کند روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت: در جریان سفر شاه سلمان به مصر، دانشگاه قاهره به دستور ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور کودتائی این کشور، به پادشاه عربستان دکترای ...
عدم استقبال مردم محلات رادک و لبنان گچساران از طرح بازسازی بافت فرسوده
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عدم استقبال مردم محلات رادک و لبنان شهرستان گچساران از طرح بازسازی بافت فرسوده مهمترین مشکل این استان است. پژمان نیک اقبالی در نشست بررسی وضعیت بافت فرسوده شهرستان گچساران که با حضور مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: بازسازی بافت فرسوده شهرستان گچساران از جمله دغدغه اصلی مسئولان استانی و شهرستانی است که وجود ...
رایگان بودن صدور پروانه ساخت در طرح بازسازی بافت فرسوده گچساران
صورت نگرفته است. شهردار گچساران با بیان اینکه کسانی که در بافت فرسوده شهرستان گچساران هستند دارای تمکن مالی ضعیفی هستند، گفت: از مجموع 100 پرونده متقاضی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده گچساران که به شهرداری ارسال شده 75 مورد آن تهیه نقشه شده و مابقی تا پایان فروردین تهیه می شود. وی در خصوص بی رغبتی مردم گچساران در استقبال از این طرح، یادآور شد: ارزش افزوده که معمولا در ساخت و سازها وجود دارد برای ...
تمام فکر شیوخ خلیج فارس، ایران است
شورای همکاری خلیج فارس در این ملاقات نگرانی خود را از این موضوع ابراز کردند که با وجود رفع تهدید هسته ای فعالیت های ایران همه جا بیشتر شده است. وزیر خارجه بحرین، شیخ خالد بن احمد الخلیفه، در کنفرانس مشترک خبری با کری گفت: برنامه موشکی ایران با حمایت کامل رهبران آن به سرعت در حال پیش رفتن است، و می بینیم مداخلات توسعه طلبانه ایران همچنان بدون کاهش ادامه دارد. کری در مورد شرایط پس ...
دانشمندان و شهدای هسته ای، بال ها و قدرت نرم کشور
گفت و گو با خبرنگار روآور، با اشاره به شعار سال 95 مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: یکی از ویژگی های بارز این شعار آن است که در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت های درونی و آنچه در کشور وجود دارد توجه داشته شود و به آن بپردازیم. دشمنان به دنبال تضعیف اقتصاد کشورمان هستند وی اظهار کرد: با توجه به توطئه های شوم دشمنان اسلام و نظام برای تضعیف کشورمان به ویژه در حوزه ...
عربستان به دنبال فشار بیشتر بر بیروت است / آینده انتخابات لبنان
دارد (سمیر جعجع از میشل عون و سعد الحریری از سلیمان فرنجیه حمایت می کند) وضعیت ریاست جمهوری این کشور چگونه حل و فصل خواهد شد؟ موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان علیرغم حمایت هایی که از سلیمان فرنجیه و میشل عون وجود دارد و حتی این حمایت ها از فرنجیه بیشتر است اما تاکنون حل و فصل نشده است، آینده انتخابات ریاست جمهوری لبنان همچنان نامعلوم است و با توجه به اینکه نمایندگان پارلمان لبنان تاکنون درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان به توافق نرسیده است و حد نصاب لازم به دست نیامده است آینده این انتخابات روشن نیست. ...
مهدوی کیا:شاید زیباترین دربی در راه باشد/بحث حضورم درپرسپولیس منتفی شد
... ذوب آهن با یحیی دو سه فصل است که بهترین نتایج را می گیرد تا زیباترین بازی ها را به نمایش بگذارد و در هر سه جام موفق بوده آنها فینال حذفی را هم دارند و در لیگ هم اتفاق تراکتور شانس دارند. ذوب آهن در آسیا بهترین تیم ایران تا امروز بوده و تراکتورسازی هم اخیرا متحول شده و توانسته خودش را مثل نفت تهران به بالای جدول بکشاند . اتفاقا نفت وتراکتور با این روندی که پیش گرفتند شاید بتوانند در پایان ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
علم الهدی: توطئه انتخابات تلگرامی بود
مفاسد بسیاری را به وجود آورد و بزرگان نظام ما را با انواع دروغ ها مورد تهمت و افترا قرار داد. علم الهدی با تاکید بر اینکه دولت محترم همین که به فضای ورود دشمن توجه کرد اقدامی بسیار ارزشمند است، گفت: توجه به فضای مجازی موثرترین حرکت در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی است، امروز اگر بخواهیم به مردم بگوییم از شبکه های اجتماعی استفاده نکنند مثل این است که بگوییم در خیابان راه نروید، اما باید ...
قیمت مسکن همسو با نرخ تورم
در واحدهای مسکونی کوچک و متوسط بیشتر باشد به ویژه اگر وام هایی که بانک مسکن قول داده عملی شود و صندوق مسکن در سایر بانک ها راه اندازی شود. وی با بیان اینکه ممکن است به دلیل دو سال رکود حاکم بر این بخش رشد قیمت، اندکی بیش از تورم باشد، گفت:قطعا این تحلیل درباره شاخص کل مسکن است و برای اظهار نظر در این باره باید طبقه بندی های مختلف را مورد بررسی قرار داد چرا که اتفاقی که برای واحدهای لوکس می ...
چرخش 180 درجه اردوغان از داووس
پیش گرفته است. به گزارش 9صبح؛ وقتی که او در ژوئن 2009 و در جریان نشست داووس سوئیس آن سخنان تند را در برابر شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی زد و سال بعد هم در مورد حمله کماندوهای صهیونیست به کشتی ترکیه ای ماوی مرمره موضع تندی گرفت و روابط سیاسی ترکیه با رژیم صهیونیستی را قطع کرد، مسیری درست خلاف این را در پیش گرفته بود. آن موقع، او رابطه با رژیم صهیونیستی را برای حمایت از فلسطینی ها و به ...
القاعده صاحب دولت شد/گزارش ویژه رویترز از دولت تازه تأسیس تکفیری ها/تروریستهاچگونه کشورداری می کنند؟
تروریستی که امروز توانسته دولت کوچکی در اراضی تحت کنترلش تشکیل و اداره کند، در تلاش است تا به رسمیت شناخته شود. به گفته یکی از رهبران قبایل و دو تن از مقامات یمنی، در ماه اکتبر گذشته القاعده در تماس با دولت یمن تقاضای صدور نفت و تقسیم درآمد آنرا با دولت مطرح کرده بود، اما مورد پذیرش واقع نشده بود. یکی از رهبران قبایل به خبرگزاری رویترز می گوید: القاعده یک واسطه به دولت فرستاده بود، تا ...
بررسی افراط گرایی و اعتدال گرایی در جنبش اخوان المسلمین مصر
بوده اند، امروزه بخشی قابل توجه از آنان تلاش می کنند، از طریق رقابت مسالمت آمیز سیاسی و با بهره گیری از ابزارهای اقناع، ترغیب، چانه زنی و مصالحه پیش بروند. اگر تا دو دهه پیش، آنان از سازش ناپذیری دو دنیای اسلامی و جاهلی سخن می گفتند، امروز تحت عناوینی مانند ضرورت، مصلحت یا اجتهاد، به دنبال یافتن راه هایی برای ارتباط بیشتر و مؤثرتر با دولت ها و نهادهای غیراسلامی هستند. اگر تا چندی پیش، واژگان مورد ...
طرح آزادسازی حریم رودخانه کن دوباره آغاز شد
باران دیده نمی شود این نشان می دهد که مدت 10 دقیقه بارندگی موجب بروز سیل شده بود. وی افزود: خار وخاشاک و تنه های درختانی که به همراه سیل به جاده امامزاده داود(س) آورده شده بود موجب شد تا به چند خودرو برخورد کرده تلفات جانی و آسیب مالی قابل توجهی ایجاد کند. ارتقایی گفت: سازمان هواشناسی اعلام کرده که در صورت تامین اعتبار لازم و تامین امکانات مورد نیازشان این سازمان می تواند پیش بینی های اولیه لازم در زمینه بروز سیل در مناطق شمال شرق تهران را به موقع اعلام کند. منبع : ایرنا برچسب : طرح ، آزاد سازی ، حریم ، رودخانه ، کن ...
باید تحرک شرکت های ترک برای استفاده از فرصت های پساتحریم افزایش یابد
محمود واعظی نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در روابط با ترکیه در حاشیه بیست وپنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه با 'مصطفی الی تاش' وزیر اقتصاد ترکیه راه های گسترش روابط و همکاری های اقتصادی - تجاری میان دو کشور را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار داد. رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در این دیدار با اشاره به اینکه ابعاد مختلف مناسبات اقتصادی و تجاری در کمیته های فنی و حقوقی کمیسیون مشترک تحت بررسی است ؛ گفت: می خواهیم که در این دور از نشست ها کاری کنیم که توافق ها صرفا رو ...
سازمان سرمایه گذاری برای توسعه بندر کاسپین اعلام آمادگی کرد
مهمترین مناطق آزاد کشور است. مسرور - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی - نیز در این نشست به ارائه گزارشی از توانمندی ها، طرح های توسعه ای، اقدامات و برنامه های این سازمان پرداخت و با بیان اینکه هم اکنون در مرحله تکمیل زیرساخت های منطقه قرار داریم که احداث مجتمع بندری کاسپین مهمترین بخش آن را تشکیل می دهد، افزود: برنامه اصلی این سازمان توسعه کسب و کار با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز و ...
ترکان: نسبت به تایید صلاحیت احمدی نژاد چندان خوش بین نیستم/ مانع حضورش نمی شویم
بازگشت دهد؟ تا الان که دولت روحانی درخشیده و موفقیت داشته است و از عدم موفقیت عبور کرده است. اصلی ترین قولی که روحانی به مردم داد این بود که تهدید را از جامعه دور کند و این کار را کرد. یعنی فکر می کنید نقایصی وجود ندارد؟ همه نقص دارند. نارسایی همه دارند. احمدی نژاد از دریچه دستاوردهای اقتصادی پس از برجام می تواند وارد شود؟ خرابی هایی که امروز ...
امانت داران بابک پول ها را نمی دهند!
؛ اموال را اعلام و راهکاری برای جلوگیری از حیف ومیل و تعرض خارجی ها به آن ها ارائه کرد و حتی وکالت رسمی دیگری نیز به شرکت نفت داد تا این شرکت بتواند اقامه دعوا و کارهای حقوقی و قضایی را برای استرداد اموال و محافظت از آن ها را انجام دهد. کوه پایه زاده در ادامه افزود: برداشت من از صراحت قوانین جزایی و اصول حقوقی و کارهایی انجام شده بر این است که نمی توان این موضوع را انکار کرد که متهم بر اساس شرایط خاص آن ...
ادامه دردسر امضای "وزرای احمدی نژاد" برای تأیید زنجانی
.... قاضی صلواتی در نوزدهمین جلسه دادگاه گفته بود به اتهامات مدیران نفتی در بخش دوم پرونده فساد نفتی رسیدگی خواهد شد؛ پرونده ای که گفته می شود 200 متهم در آن وجود دارند. وکیل زنجانی: موکل قطعا مستحق تخفیف در مجازات اعلامی است روز گذشته وکیل زنجانی در جلسه ای با حضور مسئولان دادستانی گفته است، او فهرست اموال خارجی خود را به شرکت نفت داد. رسول کوهپایه زاده در گفت وگو با تسنیم ...
افزایش شاخص بورس فوتسی 100 لندن همزمان با جهش قیمت نفت خام برنت
یکباره بازار جهانی نفت خام بوده است. هر چند به گفته آنان وجود شک و تردید در مورد احتمال توافق کشورهای عمده صادر کننده نفت خام برای ثابت نگهداشتن سطح تولیداتشان از جمله عوامل تاثیر گذار در قیمت بهای نفت خام در بازار جهانی شمرده می شود. در هفدهم آوریل قرار است نشستی با حضور کشورهای تولید کننده نفت خام در دوحه برگزار شود که موضوع اصلی آن ثابت نگهداشتن سطح تولیدشان است. قیمت نفت خام ...
اقتصاد جهانی در رسانه های امروز جهان
مازیار دانیالی - به گزارش گروه بین الملل پول نیوز، مهمترین عناوین اقتصادی برخی از رسانه های مطرح امروز جهان به شرح زیر است : رای- گروهی از کارشناسان بر این باورند بهای نفت تا سه ماهه پایانی 2016 به بشکه ای 50 دلار خواهد رسید یو پی آی- کارشناسان همچنان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را امری نگران کننده برای اقتصاد این کشور می دانند شینهوآ- دولت چین 927 میلیارد دلار ...
چراغ سبز به ساخت وساز
پایتخت خبر دادند. سنگ اول پیش بینی عوارض ثانویه تحت عنوان ارزش بهینه املاک ناشی از اجرای طرح تفصیلی بود که سازنده ها باید در کنار عوارض اولیه که مرکب از هزینه صدور پروانه، تراکم و... بود به شهرداری تهران پرداخت می کردند. سنگ دوم نیز افزایش 15 درصدی قیمت منطقه ای املاک مطابق با مصوبه کمیسیون ماده 64 بود که باعث شد نرخ پایه عوارض ساخت افزایش پیدا کند اما در سال جدید با سه تصمیم مدیریت شهری مسیر ساخت ...