سایر منابع:
سایر خبرها
سال نیمه ابری برای دکتر حسن روحانی
برای خود ایران که حتی برای استفاده منطقه از آن. دیدگاه های اجتماعی و فرهنگی حسن روحانی، هفتمین رئیس جمهور ایران؛ تصحیح جایگاه و ارزش زنان در افکار و جامعه، تکیه بر ترویج ورزش، تغییر زیربنایی نگاه به امور جوانان، حفظ عزت مردم، برابری اقوام از لحاظ حقوقی و شهروندی، لازم دانستن وجود شادی و نشاط برای مردم، داشتن کشوری توسعه یافته به وسیله ایجاد اعتماد قابل پذیرش بین همه مردم و اقشار مختلف، تغییرات اصولی ...
شیطنت ضد مذهبی غربی ها در ایام فاطمیه و نوروز ایرانی /رنگ سال را چه کسانی تعیین می کنند؟
سوگورای شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) شده است و در چنین سالی رنگ عنابی –شرابی انتخاب اول غربی هایی است که می دانند عده کثیری از جوانان منتظر انتخاب رنگ سال هستند، دکتر افشین محمد باقر طباطبایی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در این باره به قدس آنلاین می گوید:با توجه به اینکه جوانها به دنبال دیده شدن هستند و تمایل دارند نگاه دیگران را به سمت خود معطوف کنند دائما به دنبال نوآوری و ...
شمخانی: 1+5 نیازمند به توافق با ایران است
واحد مرکزی خبر: علی شمخانی در آخرین نشست سیاسی خود در سال 1393، در جمع معاونان دبیرخانه این شورا به تشریح آخرین وضع مؤلفه های اصلی امنیت ملی در عرصه های داخلی و خارجی شامل مسائل منطقه ای، امنیت داخلی، مذاکرات هسته ای، موضوعات اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای پرداخت. وی خاطرنشان کرد: دشمن از تحریم به عنوان سلاح برنده نام می برد اما اراده مردم ایران برای داشتن زندگی و کشوری مستقل نشان داد که ...
نوروز از کانادا تا سرزمین کانگوروها
تعطیل رسمی است. بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان این روز را به مناسبت آغاز سال نو، جشن می گیرند. در برخی جاها نیز با وجود رسمی نبودن هر ساله شمار زیادی از مردم مراسم نوروز را برگزار می کنند. حتی در کشوری چون سوریه، جشن نوروز نزد کردهای ساکن سوریه از اعتبار و احترام ویژه ای برخوردار است. شاید به همین دلیل است که نوروز مورد استقبال مردم بسیاری از سرزمین های دیگر قرار ...
نمایشگاه های صنایع دستی و سوغات طی ایام نوروز در رضوانشهر برپاست
دوهزار سری تقویم چهار برگی دیواری همراه با جاذبه های گردشگری و اماکن مذهبی شهرستان از دیگر اقدامات صورت گرفته طی این ایام می باشد که در اختیار مردم و علاقمندان قرار می گیرد. وی در پایان از تلاش فرمانداری رضوانشهر و بخشداران، شهرداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش و پرورش، فرماندهی انتظامی تبلیغات اسلامی، دفتر شورای فرهنگ عمومی، دفتر نمایندگی ...
مدیریت جهادی یعنی حاشیه سازی سیاسی ممنوع
خودداری از سیاست زدگی به معنای ارجحیت منافع و مصالح ملی بر منافع فردی و جناحی از دیگر شاخصه های مدیریت جهادی است. مدیریت جهادی غایت خود را اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه می بیند و کارگزار اجرایی تحقق الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت است.از سوی دیگر توجه به مدیریت داوطلبانه و بی منت، تحول آفرین، پویا و انعطاف پذیر از دیگر مؤلفه هایی ...
عملکرد ضعیف در مبارزه با فساد/توقف دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها/اظهار بی اطلاعی از تشکیل حزب های ...
اجرایی در مبارزه با فساد ضعیف است ، فساد باید به صورت سیستماتیک پیشگیری شود. اما در اینجا باید بگوییم که در نظام جمهوری اسلامی ایران فساد سیستماتیک و نهادینه شده ای وجود ندارد، ملت ما نسبت به فسادهای موردی حساس اند و درست هم همین است، مقام معظم رهبری هم که مبارزه با فساد را 13 سال پیش مطرح کردند به منظور جلوگیری از بروز فسادهای موردی بوده است ولی با توجه به حساسیت بالایی که مردم ما نشان ...
وضعیت اقتصادی و فرهنگی امروز شایسته نظام و انقلاب نیست
به گزارش خبرگزاری پانا، آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در ارزیابی عملکرد مسئولان در تحقق شعار سال اظهار کرد: ابتدا باید به این نکته توجه داشت که رهبر معظم انقلاب امسال دو اولویت را مطرح کردند که در حقیقت هر دوی آنها یک عنوان است. وی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ و اقتصاد گفت: بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی محقق شده اما در مسائل اقتصادی و فرهنگی نتوانستیم موفق ...
مجالس فاطمی امسال بسیارپررونق خواهدبود
در آینده نیز ملاحظه خواهید فرمود که همان پرچم های مشکی که سال گذشته بر سر در خانه ها بالا می رفت، امسال نیز در ایام نوروز این گونه خواهد بود. کما اینکه اهل منابر می گویند: امسال نیز مثل سالیان گذشته، مجالس بسیار پر رونق است. لزوم پیامداری فاطمه زهرا(س) بنابراین، مهم آن است که ما، پیام دار فاطمه زهرا سلام الله علیها باشیم و این پیام را به همه مردم برسانیم و قبل از آن نیز ...
8 راه برای بهتر گذراندن تعطیلات
که ساعتی را که بدن به آن عادت کرده تا حدی پابرجا نگه داریم. 2 گاهی برخی از بچه ها وقتی ساختاری وجود ندارد تا به آنها کمک کند که بدانند در طی روز چه اتفاقی خواهد افتاد، دچار مشکل می شوند؛ پس برنامه های روزانۀ خود را برای کودکتان توضیح دهید. حتی درمورد بچه های کوچک تر می توانید با نقاشی کشیدن به آنها نشان دهید که قرار است روز را چگونه بگذرانید. 3 در روزهای تعطیلی سال نو، رفت ...
حزب با رویکرد محیط زیستی در ایران کارا نیست
در این باره گفت وگو کرده است. او معتقد است نه تنها دولت باید از همه اختیارات خود برای اولویت دادن به محیط زیست استفاده کند، بلکه باید مشارکت مردم را نیز در این زمینه با خود همراه کند. به نظر می رسد در سال های گذشته محیط زیست چندان اولویت دولت ها نبوده است. ماجرا تا آنجا پیش رفته که امروز با بحران ریزگردها دست به گریبان باشیم و بخشی از جامعه ایران امکان تنفس هوای سالم را به عنوان نخستین ...
افراط و تفریط مسافر درباره نماز
...> برخی از فواید سفر عبارتند از: 1. گسترش و تقویت تعقل(1) 2. رسیدن به تعالی(2) 3. آشنایی با فرهنگ ها 4. کسب تجربه؛ چنان که سعدی می گوید: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. با توجه به هدفی که انسان از سفر دنبال می کند، می توان مسافرت را به سه دسته معنوی، سیاحتی و تفریحی و کاری و برای تأمین معاش تقسیم کرد، پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: انسان خردمند ...
آرزوهای ایرانیان برای سال 94
ایران منتشر می کند اسفند امسال با انتشار خبری از پایان دومین دور مطالعات آینده پژوهی ایران خبر داد و نتایج این تحقیقات را با عنوان 100 مسأله اول ایران شناسایی شد ، منتشر کرد. نتایجی که به رغم اهمیت بازتاب چندانی در رسانه ها نداشت. این نتایج نشان می داد خلاف روال همیشگی که مسائل سیاسی و اقتصادی در صدر دغدغه ها و مسائل مورد نظر مردم قرار داشته، این بار مسائل اجتماعی با سهم 19 درصدی در اولویت قرار ...
ناگفته های صادق خرازی: سعید امامی علیه من پرونده سازی کرد
مبارزین و انقلابیون با خانواده ما در ارتباط بودند و از سوی دیگر از قریب به 60 سال پیش با کار ها و اقدامات عام المنفعه رابطه و حمایت مستقیم داشتند. جالب است بدانید هنگامی که مدرسه علوی تهران را قرار شد تاسیس کنند مرحوم آیت الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان و جمعی دیگر از بزرگان علم و روحانیان و بازاریان به منزل پدربزرگ من مرحوم حاج سید مهدی خرازی رفت وآمد داشتند. در تاسیس بیمارستان ها و درمانگاه ها ...
روحانی اگر روزنامه بود توقیف می شد!
که لازم نیست حتما برای توقیف شدن کار خاصی کرد، منتشر شدن کافی است. - توزیع خود را در سرزمینی جدیدالاکتشاف به نام لیدی گاگا آغاز کردند. ده) در سال 93 وضعیت فرهنگی کشور: - طوری بود که اجرای موسیقی سنتی به دلیل مغایرت با فرهنگ ایرانی لغو می شد. - طوری بود که وزیر ارشاد به دلیل مجوز دادن به آلبوم تکخوانی زنان تا پای استیضاح می رفت و بعد مشخص می شد ...
چگونه از فرصت تقارن ایام فاطمیه و عید نوروز بهره ببریم
به گزارش صاحب نیوز به نقل از شاهین نا ؛ حجت الاسلام حسن اسلامی/ مردم عزیز و ارادتمند به اهل بیت (ع) سوال می کنند که امسال را با توجه به تقارن نوروز با ایام شهادت حضرت زهرا (س) چگونه سپری کنیم ؟ مراجع معظم تقلید جواب فرمودند: یک روز قبل از شهادت، روز شهادت و یک روز بعد از شهادت را حرمت نگهدارید از باب یادآوری عرض می کنیم که امام صادق (ع) فرمودند: شیعیان ما در شادی ما شاد و در ...
تغییر برای حال خوب
94 مردم با خود عهد کنند که رفتارشان با محیط زیست را تغییر دهند مهم ترین اتفاق در این حوزه رخ داده است. چراکه این تغییر باعث می شود در رفتار مسئولان و تصمیم گیران نیز تغییر به وجود بیاید. سهم مساوی زنان و مردان در سیاست فاطمه راکعی، فعال زنان: از ایزد منان در آستانه این سال جدید همراه با آرزوی سلامتی و خیر و برکت برای همه ایرانیان، توفیق روزافزون برای همه فعالان حوزه زنان را ...
دهه دوم فاطمیه هیئت کجا برویم؟
زاده _ کارگر جنوبی، چهارراه لشکر، خیابان کمالی، جنب بیمارستان لقمان حکیم دهه دوم فاطمیه از نماز مغرب شهدای گمنام حجج اسلام سرلک، مهدوی و کاشانی حاج میثم مطیعی میدان منیریه، خیابان فرهنگ، حسینیه شهدای قهرود یکشنبه و دوشنبه از نماز مغرب سه شنبه روز شهادت (9:30 صبح تا اذان ظهر) شیخ میثم علی ...
مومن غمش را در دل نهان می کند
زندگی صحیح، محل رجوع افراد جامعه هستند، حوزه های علمیه چه اقداماتی برای ارائه سبک اسلامی به مردم کرده یا باید انجام دهند؟ به نظر می رسد حوزه لازم است بازبینی در منابع دینی داشته و سبک زندگی را با زمان امروز تطبیق و تدوین کند؛ با این تناسبات پیچیده که زندگی امروز دارد، باید تعریف دوباره از سبک زندگی دینی کرد و در اختیار افراد قرار داد چرا که با سبک زندگی دینی سنتی، نمی توان به نیاز ...
پنج شنبه آخر سال در قطعه هنرمندان/ یادی از درگذشتگان عرصه سینما در سال 93
و تلویزیون روز 20 فروردین ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی در مجموعه ها و فیلم های سینمایی بسیاری به ایفای نقش پرداخته بود. زنده یاد گیتی جاه دارای مدرک آموزش بازیگری زیر نظر رفیع حالتی، مهدی نامدار و اسماعیل مرتاش بود و سال 1337 با فعالیت در جامعه باربد و تلویزیون خصوصی و اجرای نمایش زنده، کار هنری اش را آغاز کرد. گیتی جاه در کنار آثاری جدی که در آنها ایفای نقش کرده بود بخوبی در نقش ...
امسال هم تمام شد و از کارتهای هدیه نوروزی به اهالی سینما خبری نشد!؟
بنا به گزارش خبرتگار سینماپرس اگرچه گفته میشود به رغم توجیهات مختلف مدیران قبلی خانه سینما و حتی سازمان سینمایی در سال گذشته، مسئولان سینمایی کشور در صدد تأمین برخی کمک ها به خانواده سینما در آستانه نوروز شده اند لیکن با همه این شرایط در گفتگوهای مشروحع ذیل اکبر سنگی، بهمن کریمیان، داود عرب، مهدی احمدی، علیرضا فتحی، هادی انباردار و نوید فرح مرزی گلایه ها و پیشنهادات خود را از وضعیت معیشتی هنرمندان سینما عنوان کرده اند که در نظر خوانندگان گرامی را به آن جلب می نماییم: اکبر سنگی: وعده های ...
هزارویک شب مدرن
آنها با ما متفاوت است. این تفاوت، فراتر از تغییری است که در جامعه به وجود آمده است. به نظر من بخشی از آن عدم شناخت ارتباط درست است. یعنی چیزی که باعث شد جامعه در 35-36سال قبل با شعار تشکیل اخلاقی ترین و عاقلانه ترین جامعه دنیا، انقلاب کند و حال به شرایطی برسد که شاهدش هستیم. این فقط مربوط به نسل جوان نیست، بلکه در همه به وجود آمده است. طبیعی است وقتی به نسل جوان می رسد، نسل جوان دیگر احساس ...
پاسخ استاد دانشگاه اکوادور به نامه رهبری
به گزارش گروه سایر رسانه های خبرگزاری تسنیم ، مانوئیل اله خاندرو نویسنده و استاد دانشگاه در اکوادور با انتشار مقاله ای با عنوان ما، اسلام و تروریسم در سایت دانشگاه اکوادور و همچنین پایگاه خبری تحلیلی پرنسا اسلامیک به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپای غربی و آمریکایی شمالی پاسخ داد. به دلیل اهمیت مطالب مطرح شده پیرامون ضرورت شناخت اسلام در حوزه غرب و آمریکا، همچنین تفکیک ...
تروریست هایی که عاشق حمله به حسینیه هستند/ از عشق بدنسازی و عکس سلفی تا سر بریدن +تصاویر
قداره را در دست دارد مردم استرالیا را تهدید می کند که امروز آنان را لت وپار می کند. پلیس روز جمعه اعلام کرد که آن دو(عمر الکتبی و محمد کیاد) سه شنبه شب سفری به خارج از استرالیا داشته اند و اطلاعات بیشتری را فاش نکرد. پلیس دلایلی ارائه کرد مبنی بر این که این دو قصد حمله به چندین مکان در خاک استرالیا از جمله مقر پلیس و یک حسینیه در سیدنی را داشته اند. پایگاه اینترنتی سان هرالد مطلع شده که ...
نگرشی بر معماری غیراسلامی مسجد ولی عصر(عج) +تصاویر
...، این امکان وجود ندارد.) عده ای دیگر نیز رویکردی مسامحه آمیز را اتخاذ می کنند و رای بر کشیدن پوسته ای تزیینی و الحاق و کولاژ گنبد و مناره به آن می دهند. به هر حال کار از کار گذشته است و حالا مسجد که قرار بود سنگری باشد برای حفظ ایمان جامعه، این روزها خانه ای است که به تسخیر معماری مدرن درآمده است و محل مناقشه ای است که شاید تصمیم نهایی آن، زمان طولانی را بطلبد و پس از سرگذشتی 33 ساله، بازهم در ...
اولویت ها و رویکردهای جامعه باید تغییر کند
. 1- مسایل با اهمیت روزمره کدام ها هستند؟ مردم کدام مسایل را به صورت اولویت در نظر می گیرند؟ طبیعی است مسایل اقتصادی و معیشتی به عنوان یک اولویت جدی در زندگی مردم مطرح است. 2- در سرزمین هایی که گرفتار ناامنی هستند، نمی توان انتظار داشت تا مردم به مسایلی مانند زلزله و سیل و احتمال آنها به عنوان موضوع مهم بپردازند یا اهمیت دهند. 3- بعضی از مخاطرات طبیعی در زمان هایی اهمیت فوق ...
94: سال خیز دولت برای حل مشکلات داخلی
مشکلات از برنامه های جدی سال آینده دولت خواهد بود. حسن روحانی این بار کوتاه صحبت کرد. سوالی هم طبق برنامه از او پرسیده نشد. امید به سال بهتر برای شکوه ملت رییس جمهوری با تبریک سال نو به همه خبرنگاران رسانه های جمعی و ملت ایران سخنان خود را آغاز کرد. حسن روحانی گفت: به روح بلند فاطمه اطهر(س) درود و سلام می فرستم که امسال ایام عید رنگ وبوی فاطمی خواهد داشت. روحانی با بیان اینکه در سال گذشته ...
صدای پای نوروز در سطرهای تاریخ
حضرت معصومه(س) گرد هم می آیند و بعضی از مردم ری و تهران در حرم شاه عبدالعظیم و مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران.سفره ای به نام هفت سین! رسم و باوری کهن وجود دارد که همه اعضای خانواده در موقع تحویل سال نو، در خانه خود در کنار سفره هفت سین گرد هم جمع می شوند. این سفره در بیشتر خانه ها تا روز سیزده فروردین گسترده است. در سفره سفید رنگ هفت سین که نماد گستردگی جهان، پاکی و سفید بختی است و ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
آیت الله وحید خراسانی:احیای فاطمیه گوشه ای از اجر رسالت پیامبر اسلام است
نقل از حکایت معراج پیامبر (ص) وخوردن میوۀ درخت طوبی آن حضرت را محور و قطب عالم وجود و سرّ الهی معرفی کرده است که از آدم تا خاتم را زنده کرد. آیت الله وحید با تاکید بر مقام حضرت فاطمۀ زهرا(س) با اشاره به تشییع مخفیانه آن حضرت بر لزوم احیاء سه روز یعنی روز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، روز شهادت امیرالمومنین علیه السلام و روز شهادت امام صادق علیه السلام تاکید و عموم و خصوص را به احیاء ...