سایر منابع:
سایر خبرها
اقتصاد ایران در دوران دولت ملی دکتر فرشاد مومنی: مصدق بنیان گذار اقتصاد بدون نفت بود
پاسداشت مقام دکتر محمد مصدق به بررسی اقتصاد ایران در دوران دولت ملی پرداخت و تصریح کرد: به نظر من واکاوی آنچه که در ایران در قرن بیستم از نظر توسعه خواهی مردم ایران و کوشش هایی که در این زمینه انجام گرفته اتفاق افتاده است شاید ما جز نوادر در دنیا باشیم که هم در ربع اول قرن بیستم و هم در ربع پایانی قرن بیستم دو مورد از مردمی ترین و گسترده ترین جنبش های اجتماعی را در جهت اصلاح امور تجربه کردیم. ...
فساد، الگوی همکاری را به الگوی ستیز تبدیل می کند
اطلاعات وجود نمی داشت قدرت پردازش ذهن انسان نا محدود نیست. بسط گفت وگو ها، جلب مشارکت فزاینده مردم، اجازه رشد مطبوعات آزاد و مستقل، بسط نهاد های تخصصی مدنی و ازاین قبیل موارد ابزار هایی هستند که از دل آنها نهاد هایی ساخته می شوند که در برابر آن عدم اطمینان ها، امواج ایجابی مثبت اطمینان بخش صادر می کند. ...
تبدیل مصرف به منزلت بر اثر اغواگری های بازار
تلاش می کند که در سریع ترین راه ممکن و به هر طریقی که شده، به ثروت دست پیدا کند. چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟ در علوم انسانی و به ویژه در جامعه شناسی آنقدر درباره منزلت و پایگاه اجتماعی تبیین و نظریه پردازی آن بحث شده که خواست منزلت و به دنبال آن، خواست و کسب قدرت- به قول نیچه- را نمی توان غیرعادی شمرد. با همه این اوصاف، بعضی ها آن را به عنوان یک رفتار بیمارگونه مطرح می کنند. به نظر من باید با ...
در بر همان پاشنه می چرخد
منتشر شده- مشکلات نظام بازارمحور لیبرالی را نشان می دهد. این کتاب برخلاف دیگر آثار این نویسنده، کمتر بحث های فلسفی دارد. کتاب در سال 2013 نوشته شده و به تاثیرات بحران اقتصادی 2007 بر زندگی مردم آمریکا می پردازد. سندل می کوشد با مثال های متعددی اثبات کند بازار صرفا سازوکار نیست و ارزش هایی نیز با خود به بار می آورد. چون این تصور که بازار به چیزهایی که مبادله می کند، دست نمی زند و آلوده شان نمی کند ...
عربستان به دنبال مولفه های قدرت است
آقای غرضی همین مساله را گوشزد کرده بود که اگر ما تولید را افزایش دهیم و میزان سهم شما در اوپک هم افزایش یابد، شما نمی توانید تولید کنید چراکه ظرفیت آن را ندارید. وزیرنفت عربستان گفته بود که ما آمار دقیق تولید و ظرفیت تولید شما را داریم. شما با چه منطقی برای افزایش ظرفیت تولید خودتان در این سازمان چانه زنی می کنید؟ به اعتقاد بنده یکی از نکاتی که وزارت نفت، با وجود حیاتی بودن آن به دنبال آن نیست ...
اختتامیه یک تن تنها
بورخس را به بحث می گذارد. نزدِ بورخس فرانسه ادبی نه با هنر، که با سیاستِ هنر سر وکار دارد و انحراف بنیادین اش همین است. به زعم رانسیر، این انحراف در دو شیوه به ظاهر متناقض، صورت بندی می شود. از یک سو مرض فرانسوی گویای نوعی ویتمنیسم است: انبوهی از فهرست های همرنگ جماعت و آینده گرا، که با گُزیدگی و ایجاز مقتضی با هنر در تضاد اند. اما دیری نمی پاید که به جلوه ای از شرارتی ملی یعنی رئالیسم درمی آید و ...
دولت یازدهم شجاع نیست
انواع تخلف های مالی به پای این طیف نوشته شده، چطور می شود حافظه مردم را نسبت به این همه حوادث ترمیم کرد. اصلا اصولگرایان چنین توانی دارند؟ اتفاقا درباره حوادث درحال جریان، دیدگاه متفاوتی دارم. فکر می کنم دوستان اصلاح طلب ما هم در این قضیه بیکار نیستند؛ یعنی حسابی دارند کار می کنند و فعال اند. متاسفانه یک گرفتاری که ما داریم همین که وقتی بنای رقابت داریم مساله دین، انسانیت و اخلاق خیلی مورد نظر ...
بذر اصلاح طلبی را کاشته ایم
هم توافق کنند و کارشان را پیش ببرند. جریان اصلاح طلبی یک جریان سیاسی است و جریان های سیاسی باید برای رسیدن به اهدافشان برای دستیابی به قدرت سیاسی تلاش بکنند. اصلاحات جامعه محور در تضاد با این واقعیت است یا در کنار آن به دنبال کسب قدرت سیاسی نیز هستید؟ جریان اصلاح طلبی در ابتدا به عنوان یک جریان سیاسی بود که شروع شد ولی به ر وادی سیاست محدود نشد. در پاسخ به سوال اول شما هم گفتم که ...
پایان عصر سیاسی طلای سیاه
...، کشورهای آسیایی به دنبال یافتن مسیرهای عرضه جدید، نظیر خط لوله نفت چین- قزاقستان هستند و این امر، کاهش نفوذ روسیه و ظهور یک عرصه رقابت جدید برای کرملین را در پی خواهد داشت. این در حالی است که اوراسیا به مرور و به طور فزاینده به صورت رقیبی برای غرب فقیر از انرژی درخواهد آمد و رقابت ها بر سر کسب نفوذ بیشتر در این منطقه بالا خواهد گرفت. هم اکنون نیز برخی گزارش ها از حضور فعال چینی ها در این منطقه ...
حرکت نمادین
. برخی از کتابفروشی ها تعطیل شده اند. این باعث می شود که همه اهل فکر و فرهنگ هم به این موضوع بیندیشند و از حرکت هایی که فکر می کنند در این زمینه موثر است، حمایت کنند. باوجود استقبال از این حرکت از دو منظر هم در برخی از نوشته ها دیدم که این موضوع آسیب شناسی شده بود: یکی اینکه مشکل کتاب خوانی باید به طور ریشه ای حل شود و با این کارهای مقطعی حل نمی شود و دیگر اینکه مردم فقط در بخش هایی از شهر ...
کوبانی، کردها و انتخابات 2015 ترکیه / اسرا سرداغ
تغییر دینامیکهای سیاسی در ترکیه مطمئناً کردها همواره بخش مهمی از جامعه ترکیه بوده اند؛ امروزه حدود 13 میلیون کرد در ترکیه زندگی می کنند که حدود 18 درصد از جمعیت آن کشور را تشکیل می دهند. از لحاظ تاریخی، اکثر کردهای ترکیه در جنوب شرقی آناتولی و در نزدیکی مرز سوریه و عراق زندگی می کنند. شرکت ترکیه ای پژوهش افکار عمومی، کوندا در یک بررسی در سالهای 2010 تا 2013 نشان داد که 56 درصد از کودکان متولد شده در این منطقه کرد هستند. با این حال، شهرنشینی و مهاجرت مداوم، میلیون ها کُرد را به مناطق غربی ترکیه یعنی استانهایی مانند استانبول، ازمیر، بورسا، ایزمیت، و آنکارا- که پویایی سیاسی در این م ...
آمریکا هیچ گاه به قوانین بین المللی پایبند نبوده / واشنگتن، ناقض ان پی تی / سیاسیون آمریکا هیچ وقت اخلاق ...
اما سیاسیون آمریکایی در راستای خدمت به خواسته مردم آمریکا و کسانی که به آن ها رای دادند، وارد مذاکرات نشده بلکه در راستای جاه طلبی و صیانت اسراییل اقدام می کنند چرا که انتخاب شدند تا به آن خدمت کنند. فارس: اگر امکان نقض معاهده ای بین المللی از دولت پیشین توسط دولت آینده وجود داشته باشد، بر پایه چه اصل حقوقی یا بین المللی چنین اجازه ای به آن داده می شود؟ خانم سپه پور اولریک ...
مرز پوپولیسم و مردم گرایی
دولت بهار/ متن مصاحبه دکتر پرویز امینی با مجله عصر اندیشه در ادامه آمده است: همانطور که اطلاع دارید چندی پیش جناب آقای روحانی در یکی از سخنرانی هایشان مبحث رفراندوم را مطرح کردند که حاشیه ها و موضع گیری های متفاوتی را نیز در پی داشت. شما طرح این مسائل را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا رفراندوم را طرحی برای عمل می دانید و یا آن را در قالب هایی مانند پوپولیسم می سنجید؟ - امینی: بسم الله الرحمن الرحیم؛ برای فهم بهتر مسأله، ناگزیر هستیم که این مسأله یعنی طرح همه پرسی را در کلیتی به نام ساز وکار حضور سیاسی و اداره جامعه تحلیل کنیم. به یک معنا و بر اساس چ ...
استان هرمزگان درسالی که گذشت/ پدیده خشکسالی و کمبود شدید آب
تکیه نیروهای مسلح به مردم است و دولت نیز در کنار نیروهای مسلح و مردم به خدمات خود ادامه می دهد. وی، امروز را روز بسیار خوبی برای خویش و هیات همراه توصیف کرد و ادامه داد: به دلیل این که می بینیم نیروهای مسلح ما به ویژه نیروهای هوایی و دریایی با وجود تحریم طولانی مدت از همیشه قدرتمندتر و تواناتر هستند. *** نیروهای مسلح ایران با وجود 35 سال تحریم قدرتمند است رییس جمهوری ...
کاهش نقش دولت در اقتصاد در انتظار سیاست های مکمل و تقویت حقوق مالکیت
...، کاهش وابستگی به نفت، واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در چارچوب ابلاغیه اصل 44 و... نقش دولت را کاهش دهد. اما واقعیت این است که نقش دولت در اقتصاد تنها به مالکیت دارایی ها و شرکت ها و اموال و درآمد نفت ومالیات و... محدود نمی شود، بلکه دولت مجموعه ای از قوانین و مقررات را در اختیار دارد که محدود کننده بخش خصوصی است و باعث رقابت دولت با بخش خصوصی شده است. از سوی دیگر ...
مواجهه جامعه جهانی امروزی با دین چگونه است؟
او چه انتظاری دارد. بنابراین باید حواس مان باشد در مواجه با افرادی که دین را به مثابه امری فراغت می بینند، چگونه عمل کنیم. رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به این نکته که عدم فهم تحولات اجتماع بشری باعث مشکلات عدیده ای در مواجهه با مردم در عرصه های علمی و فرهنگی است، گفت: مقداری از این تحولات متاثر از کلیت جامعه جهانی و مقداری هم خاص منطقه و وجه ایرانی آن است. جامعه ایرانی از ...
قوچانی: تفکر روحانی اصلاح طلبانه است
...، کارکرد و رفتار خاص خود را دارند. مثلا جناب آقای خاتمی به عنوان یک رئیس جمهور موفق دوره هشت ساله شناخته می شود و به عنوان یک شخصیت محبوب، معتقدیم پایگاه اجتماعی بسیار خوبی دارد اما آقای خاتمی به دنبال بازگشت به قدرت در قامت رئیس جمهور نیست. جناب آقای روحانی فقط یک شخصیت اصلاح طلب نیست، شخصیتی است که از نظر ما اصلاح طلبی را به تکامل و تعالی رسانده است. یعنی در انتهای اصولگرایی معتدل و ...
مسجد ولی عصر(عج)؛ مکانی برای عبادت خدا یا سجده بر الهه های یونان؟ +تصاویر
و شهرسازی دوران اسلامی مانند معماری آفرینش نه تنها نیازهای مادی (حسی – غریزی) انسانها را تأمین می نماید، بلکه رشد معنوی و روحی انسانها را نیز، با هنر معناگرای خود، بسترسازی می کند. به طور مثال گنبد نمادوحدت، درونگرایی، سیر در انفس و خودسازی در مفهوم عبادت اسلامی است و منارهای سر برآورده، با هندسه دایره خود، نماد برونگرایی، دعوت از همه مخاطبین و نماد جامعه سازی در مفهوم عبادت از منظر اسلامی است ...
از سخن گفتن شناسنامه دار ها تا تازه به دوران رسیده ها
استفاده منطقه از آن. دیدگاه های اجتماعی و فرهنگی حسن روحانی، هفتمین رئیس جمهور ایران؛ تصحیح جایگاه و ارزش زنان در افکار و جامعه، تکیه بر ترویج ورزش، تغییر زیربنایی نگاه به امور جوانان، حفظ عزت مردم، برابری اقوام از لحاظ حقوقی و شهروندی، لازم دانستن وجود شادی و نشاط برای مردم، داشتن کشوری توسعه یافته به وسیله ایجاد اعتماد قابل پذیرش بین همه مردم و اقشار مختلف، تغییرات اصولی در آموزش و پرورش و وجود ...
مهم ترین مشکل دولت در سال آینده
افق 1404 کشورمان به قدرت اول اقتصادی-علمی کشورهای منطقه تبدیل شود. تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، همت مضاعف کار مضاعف حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی، تأکید به تقویت بخش خصوصی و تعاونی، کوچک سازی دولت و ... همگی نشان از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد و اهمیت آن در اداره کشور و ساماندهی اقتصاد ...
عملکرد ضعیف در مبارزه با فساد/توقف دولت در اجرای هدفمندی یارانه ها/اظهار بی اطلاعی از تشکیل حزب های ...
عدم همگرایی و عدم صدای واحد بود، طبعاً منتهی به این نشد که یک کاندیدای اصول گرا رأی بیاورد. باید گفت که اصلاح طلبان هم نتوانستند پیروز انتخابات ریاست جمهوری شوند، چون بر روی یک کاندیدای اصلاح طلب باقی نماندند، بلکه بر کاندیدای اصولگرا که اعتدالی بود تجمیع کردند؛ همچنین باید در نظر داشت که بخش قابل توجهی از اصولگرایان هم به روحانی رأی دادند. در جامعه روحانیت مبارز عده ای از ...
7گام به سوی رشد پایدار
، گویای آن است که ما موفق نشده ایم در این دوره نسبتا طولانی ساختارها، نهادها و سیاست های موافق رشد پایدار اقتصادی را در کشور ایجاد و تقویت کنیم. بخش رقابت پذیری در سه محور نرخ حقیقی ارز ، بهره وری و ساختاری و نهادی مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج به دست آمده از این بررسی نشان می دهد هر چند به دنبال افزایش نرخ دلار در بازار در سال 1391، شاخص نرخ حقیقی ارز قدری افزایش یافت، اما هرگز به سال ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
چگونه ایران را بدون نفت اداره کنیم؟
.... در صورت قطع یکباره ی جریان صدور نفت، تنگناهای متعددی در اقتصاد به وجود خواهد آمد که در پاسخ های ارائه شده در فصل اول به آن ها اشاره شده است. فصل دوم به این سؤال می پردازد که راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای عملیاتی شدن اقتصاد بدون نفت چیست. اکثر پاسخ ها در واقع اصل گزاره ی ایران بدون نفت را، که محور این سؤال است، گزاره ای غیرضروری و انتزاعی می دانند و بیشتر بر کاهش هزینه ...
تریاک دولتی کیلویی چند؟!/درخواست نقدی برای محاکمه صحرایی یونسی/پیاده روی پیشنهاد ظریف بود یا کری؟
، دشمن خارجی و جریان های سیاسی داخلی؛ جریان های سیاسی داخلی به این نتیجه رسیده اند که اگر بنا باشد رهبری تضعیف شود و ستون این خیمه پایین بیاید، ایران نیز همچون دیگر کشورها شده و می توانند قدرت را در دست بگیرند؛ می توانند بدزدند و معامله کنند اما باوجود چنین قدرتی نمی توانند کاری انجام دهند. مسافرت نوروزی با بنز و پورشه اجاره ای توان خرید خودرو لوکس برای مسافرت نوروز امسال را ...
درخواست سردار نقدی برای محاکمه صحرایی یونسی/ یک خاطره جدید، این بار علیه هاشمی رفسنجانی/ پیاده روی ...
مدیرمسوول سابق روزنامه کیهان، با نقل خاطره ای از مرحوم سید احمد خمینی، تلویحا وجود برخی اختلافات میان او و هاشمی رفسنجانی را یادآور شده است. سردبیر سابق کیهان در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام (ره) گفته: "سال 1369 در دوره ای که سردبیر و مدیر روزنامه کیهان بودم، همراه با محمد آقای مطهری فرزند شهید آیت الله مطهری و آقای تقی دژاکام خبرنگار کیهان برای انجام مصاحبه ای در باره شهید ...
سناریوی بازی در دو نقش تکرار می شود؟
طلبان تعریف می کند، تلاش خود را برای ایجاد یک دوقطبی جدید در جامعه آغاز می کند، یک دو قطبی دارای جایگاه اجتماعی با عنوان خشونت طلب و ضدخشونت . این طیف پس از دوم خرداد و رای آوردن فرد مورد نظر خود به عنوان رئیس جمهور این پروژه را به صورت جدی تری دنبال می کند. انتخابات مجلس هدف بعدی جریانی است که توانسته در دوم خرداد رای اکثریت مردم جامعه را با اصطلاحاتی نظیر جامعه مدنی و ...
مذاکرات را تبدیل کرده ایم به استادیوم آزادی
...، ابعاد فرهنگی بومی خود را در جهت ساخت جامعه در حوزه فرهنگی نیز دنبال می کند، کادر سازی می کند، نهادسازی می کند، پیشبرنده و محرک عمل می کند، از همه مهمتر نقطه اتکایش مردم است؛ کار را با بسیج توان مردمی پیش می برد. شما در یکی از سخنرانی های انتخاباتی تان در سال 92 تأکید کردید که بنده حقیر به شدت به مدیریت جهادی و مدیریت کلان اعتقاد دارم و با اطمینان خاطر اعلام می کنم که با مدیریت ...
حدس هایی درباره ی سی سال بعد: چشم انداز تغییرات دینی در ایران
فرادینی کمک کند اما پشتوانه ی منحصر به فرد آن نیست. تحت تأثیر این عوامل جامعه شناختی، استقلال اخلاق از دین نیز مانند استقلال نهاد سیاست، قانون و علم از دین به طور عمومی پذیرفته خواهد شد و این اخلاق فرادینی بیش از اکنون مبنای تجارت، سیاست و مناسبات اجتماعی واقع خواهد گردید. 11) احتمالاً فقه نیز بیش از گذشته به سازگاری با این اخلاق فرادینی تن خواهد داد و اجماع فقهی درباب احکام مرتبط با ...
اثرات ملی شدن صنعت نفت بر اقتصاد ایران
سابقه سلطه استعماری انگلستان، زمینه خشم و کینه عمیقی را بین مردم کشورهایی که تحت نفوذ انگلستان بودند فراهم می کرد. مشکل مردم ایران مضاعف بود چون هر نوع تحمیل از طرف استعمار انگلیس یک تحمیل رقابتی از طرف استعمار روس را نیز به همراه داشت تا جایی که این دو قدرت به تقسیم ایران نیز نزدیک شدند. دو معاهده و قرارداد بر سرنوشت ایران حاکم بود. یکی قرارداد رویتر و دارسی از یک طرف و از طرف دیگر قرارداد ترکمانچای ...