سایر منابع:
سایر خبرها
حمله هوایی سعودی ها به بازار صعده/حمایت سازمان همکاری اسلامی از تجاوز عربستان به یمن/20 کشته در حمله ...
...> با وجود تمامی اخبار ضد و نقیض، کماکان خبر قطعی در مورد سرنوشت منصور هادی در دست نیست و برخی منابع خبری از حضور وی در عدن خبر می دهند. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است، نیروهای انصارالله برای دستگیری منصور هادی 100 هزار دلار جایزه در نظر گرفته اند. خلاصه اخبار مهم به نقل از پایگاه " الیمانی ": ارم نیوز گزارش داد نیروهای وابسته به هادی، پایگاه هوایی العند در شمال ...
عربستان حملات شدید هوایی به صنعاء را از سر گرفت/ تظاهرات پاکستانی ها و بحرینی ها علیه تجاوز عربستان به ...
...> - نخست وزیر عراق: دخالت خارجی در یمن فقط اوضاع را پیچیده تر می کند - وزارت کشور یمن، خواستار افزایش سطح آمادگی تمامی نیروهای برای مقابله با هرگونه تجاوز به این کشور شد. 21:50 - شبکه های تلویزیونی (المنار، المیادین، العربیه) خبر دادند؛ عربستان حملات شدید هوایی به پایتخت یمن و اطراف آن را از سر گرفت. پدافند هوایی یمن برای مقابله با این حملات فعال شده است. - صدها ...
من و همسرم دانشجو بودیم و حتی تلویزیون هم نداشیتم/معنای واقعی فیلترینگ در چین را فهمیدم
گروه بین الملل مشرق - " هیلاری رودهام کلینتون" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر " بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می شود . کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد شد و ...
مایکل لدین؛ از دلالی در رسوایی ایران-کنترا تا سندسازی برای حمله به عراق +تصاویر و فیلم
سیاست های رسمی دولت و یا متن سخنرانی ها تبدیل شده است." [37] در می 2003، پرفسور ویلیام بیمن [38] ، استاد دانشگاه براون [39] ، نظر همگان را به لدین جلب کرد و درباره او نوشت: "بیشتر آمریکایی ها تا به حال نام مایکل لدین را نشنیده اند، اما اگر آمریکا جنگی گسترش یافته در خاورمیانه را شروع کند، به علت الهام های اوست. سخنان لدین هر روز از زبان افرادی نظیر دیک چنی، دونالد رامسفلد و پال وولفویتز ...
استقلال کردستان در دستور کار نیست/ وضعیت ژئوپلتیک اقلیم کردستان شکننده است
ایران صورت گرفته است. به نظر من اغراق کردن درباره نقش ایران در عراق نه برای ایران و نه برای عراق سازنده نیست، مثلاً برخی مقامات ارشد ایران می گویند اگر ما نبودیم، اربیل سقوط می کرد واضح است که این اظهارات درست نیست و کمکی نمی کند. یا وقتی که آنها می گویند که بغداد پایتخت ایران است . حقیقت روشن این است که نقش قاطع در عقب راندن داعش را ایالات متحده ایفا کرد. بدون کمک آمریکائیان موفقیت ما علیه داعش ...
پیام تبریک روی دیگر سکه ترفند دشمن غربی
امتیازی را که در این مذاکرات وجود دارد، به نام حریفش که حزب دموکرات است ثبت نشود؛ دنبال این هستند. به این مذاکرات احتیاج دارند و این مذاکرات را برای خودشان لازم می دانند امّا ابراز استغنا می کنند. یکی از امتیازات این است که در صورت به توافق رسیدن امریکا با ایران؛ اوباما دست برتر را دارد و در انتخابات آتی روال عادی که سال ها در این کشور جاری بوده و پس از هر دو دوره ریاست جمهوری حزب مخالف روی ...
فرودگاه صنعا و کاخ ریاست جمهوری هدف حمله هوایی عربستان /واکنش ایران/شلیک اولین موشک انصار الله به سوی ...
این گروه و علی عبدالله صالح در صنعا و شماری از استان های این کشور صورت گرفته است. 9:34 وزیر امور خارجه انتصابی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن با تأیید حضور مصر و اردن در حملات هوایی دیشب به یمن ، تصریح کرد همه کشورهای عربی باید در حمله شرکت کنند. ریاض یاسین به الجزیره گفت کشورهای عرب خلیج فارس به فرماندهی عربستان به سایتهای موشکی که جنوب یمن را نشانه رفته است ، حملات هوایی ...
همدلی و همزبانی مسئولان و ملت ایران در دفاع از مردم مظلوم یمن/ ایران خواستار لغو حملات نظامی عربستان
کشورهای منطقه صورت گرفته و این ادعا هنوز توسط منابع رسمی یا موثق مورد تایید قرار نگرفته، یک حمله متجاوزانه علیه مردم یمن محسوب می شود. این کارشناس مسائل خاورمیانه با محکوم کردن حملات نظامی عربستان به یمن گفت: هیچ کجای دنیا انقلاب ها با حملات نظامی سرکوب نمی شوند و این حملات هوایی نمی تواند شرایط یمن را مطابق الگوی عربستان به عقب برگرداند و بار دیگر یک دولت وابسته در صنعا روی کار آید. ...
هفت سین پیشنهادی به بانوی اول آمریکا
دیپلماتیکِ فرهنگ-پایه و توسل چند برابری به دیپلماسی عمومی نشان می دهد که نیاز طرف مقابل جدی است. والا این دشمنانِ دوست نما هیچ ابایی از کشتن هزاران ایرانی دیگر ندارند و یادمان نرفته که همین آقای اهل شعر و ادب و خانواده بود که تنها دو روز بعد از گفتگوی تلفنی بی سابقه با رئیس جمهور ایران دوباره تأکید کرد که حاضر نیست گزینه ی نظامی را از روی میز آلوده به خونش بردارد![5] کدام آینده ی ...
حمله عربستان، پاکستان و 8 کشور عربی به یمن
کرد جنگنده های این کشورها شمار زیادی چترباز را در شهر عدن فرود آورده اند.این تحولات همزمان با بیانیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص آغاز عملیات طوفان قاطعیت در برابر حوثی های یمن و حملات شدید هوایی به مواضع این گروه و علی عبدالله صالح در صنعا و شماری از استان های این کشور صورت گرفته است. 9:34 وزیر امور خارجه انتصابی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن با تأیید حضور مصر و اردن ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
تجاوز عربستان به یمن / انصارالله: قاطعانه پاسخ می دهیم/ بمباران فرودگاه صنعا توسط عربستان
.... منابع امنیتی تأیید کردند درگیری ها در نزدیکی مقر دولت محلی و مرکز پلیس رخ داد. بنابر اعلام این منبع در این درگیری ها 13 حوثی و پنج تن از حامیان هادی کشته شدند. منابع نظامی و امنیتی اعلام کردند در جنوب یمن حامیان حوثی ها روز پنجشنبه در برخی مناطق شهر عدن ظاهر شدند و درگیری هایی بین دو گروه متخاصم رخ داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از عدن، براساس اعلام منابع پزشکی در این درگیری ها هشت نفر کشته ...
دلالت های نام سال پسامذاکره
مهمی چون اصل 44 نیز از آن حمایت می کند. بورس به عنوان نشانه ای از این هم گرایی در نیمه ی پایانی 93 شرایطی ناپایدار داشت و بازکردن شاخص ها در روزهای آخر اسفند، اُفت قابل توجهی را نشان داد. اینجا یک عرصه ی تجلی جدی همدلی است که الزام آن دوری از توجه به وارادت و وابستگی و پرداختن به تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی است. نظام دغدغه مندی و دست آخر هم اینکه دولت-ملت از اصلی ترین چالش ...
تایمز: سطح روابط آمریکا با اسراییل به پایین ترین حد در یک دهه گذشته رسیده است
هسته ای با ایران که این اقدام بدون هماهنگی با کاخ سفید صورت گرفت، روابط واشنگتن و تل آویو را رو به وخامت کشاند. این روزنامه ادامه داد: اظهارات اخیر نتانیاهو پیش از انتخابات در خصوص 'عدم به رسمیت شناختن سرزمین فلسطین' و بدنبال آن عرب تبارهای ساکن اسرائیل را متهم نمود که به صندوق های رای سرازیر شده اند، بیش از پیش بر طبل سردی روابط واشنگتن و تل آویو کوبیده است. تایمز افزود: شعله ...
خیانت تاریخی اسرائیل به آمریکا
به گزارش دولت بهار، روزنامه رای الیوم نوشت: علت خشم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، اظهارات نژاد پرستانه نتانیاهو درباره عربها و زیر پا گذاشتن مسئله راه حل دو کشوری نیست، بلکه علت اصلی این عصبانیت، جاسوسی سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا بوده است. به نوشته پایگاه اینترنتی این روزنامه، اگر کسی تصور کند که علت خشم و ...
گزارش لحظه به لحظه از حمله عربستان به یمن
...> 20:23 همزمان با حملات هوایی عربستان و چند کشور عربی به مواضع نیروهای انقلابی در یمن، تروریست های داعش یکی از اعضای انصارالله را در استان لحج سر بریدند. علاوه بر ائتلاف تحت رهبری عربستان و داعش، القاعده هم با نیروهای انقلابی انصارالله مخالف اند و چندی پیش با سد معبر یک اتوبوس، چندین مرد منتسب به قبائل طرفدار انصارالله را سر بریدند. 20:22 یک ژنرال آمریکایی روز پنجشنبه تأکید کرد واشنگتن ...
چالش های سیاست خارجی امریکا در سالی که گذشت
که قرار است کشور آینده فلسطینی باشد افزایش داد و اعتنایی به نارضایتی های واشنگتن نداشت. همچنین روابط دو طرف در مورد پرونده ی هسته ای ایران رو به سردی گذاشت. با وجود آن که مقامات آمریکایی تلاش بی سابقه ای را برای اطلاع رسانی و اطمینان بخشی به مقامات رژیم صهیونیستی انجام دادند، اما موضع "بنیامین نتانیاهو" در این باره تغییر چندانی نکرد. در واقع هر چند دولت امریکا در سال 2013 توجه ویژه ای به ...
اروپا خواستار مذاکرات صلح رژیم اسرائیل و فلسطین
اسرائیل و آمریکا به وجود آمده است، به زودی ترمیم نخواهد شد. اوباما در این گفت وگو که روز جمعه انجام شد، درخصوص تماس تلفنی روز پنجشنبه خود با نتانیاهو که -2 روز پس از انتخاب دوباره وی به سمت نخست وزیری اسرائیل انجام شد- گفت: من به وی اعلام کردم که ما همچنان عقیده داریم اگر اسرائیل خواهان دولتی یهودی و دموکرات است راه حل دو کشور، تنها راه حل برای تضمین امنیت بلند مدت آن است. نتانیاهو ...
ماجرای عذرخواهی هیلاری کلینتون از برلوسکنی
پرکاری در انتظارم بود. همانطور که گفتم لازم بود با افراد بسیاری تماس بگیرم و از آنها عذرخواهی کنم. در روز عید شکرگذاری با تعداد زیادی از وزرای امور خارجه، یکی از نخست وزیران و رئیس جمهور یکی از کشورها صحبت کردم. در این گفتگوها مسائل مختلفی مطرح شد. در تمامی این تماس ها، ضمن اشاره به افشای اسناد محرمانه دولت آمریکا از آنها خواستم که شرایط ما را درک کنند. عده ای از این موضوع بسیار عصبانی بودند ...
فرانسه رابط مذاکرات و کشورهای عربی/بوش سیاست خارجی اوباما را احمقانه خواند
دیپلماتیک نتانیاهو به تلاش های دولت اوباما برای حل تنش بین اعراب و اسرائیل لطمه وارد کرده و با وجود لفاظی های نتانیاهو از گسترش شهرک نشینی ها کاسته نشده است. خبرگزاری فرانسه- دیدار اعلام نشده اوباما و کلینتون در کاخ سفید در شرایطی است که هیلاری کلینتون نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی خواهد بود. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که رئیس جمهور اوباما و کلینتون عصر روز ...
احمد حسن البکر یک بازیگر حرفه ای بود/ قرار شد یکی از سران حزب را به صرف اتهام اعدام کنیم/ دستور پدر زن ...
خواست صحبت کند و گفت: رفقا، من پیشنهاد می کنم تصمیم گیری درباره ی مسئله ی صالح مهدی عماش به تعویق افتد. ما که مسئله را از جنبه ی اصولی و اخلاقی گرفته بودیم این را یک پیروزی برای موضع خودمان به حساب آوردیم و حقیقتا خدا را شکر کردیم که از این چالش و مشکل بزرگ و این درگیری که می توانست ای بسا ما را به سمت فاجعه ببرد، بیرون جستیم. بعد از این قضیه، تقریبا چهار روز بعد؛ وقت عادی جلسه مان بود ...
تفسیر تطبیقی مصداق اولی الامر در آیه اطاعت
الامر اختلاف نظر فراوانی دارند. ازاین رو مصداق آن را حاکمان، فرماندهان جنگ، عالمان دین و فقیهان، خلفای راشدین و اهل حل و عقد دانسته اند. اهل سنت وجود عصمت در اولی الامر را شرط نمی دانند و این امر یکی از مهم ترین نقدهای مفسران و اندیشمندان شیعه بر آنان است. واژگان کلیدی آیه 59 سوره نساء، آیه اطاعت، أولی الأمر، تفسیر تطبیقی. طرح مسئله آیه کریمه: یا أ یُّهَا ...
اوباما از اسرائیل انتقام می گیرد/ صلح ممکن نیست
نتانیاهو در انتخابات هفته گذشته شکست می خورد، ز این رو آنچه برای کمک به این شکست می توانست انجام داد؛ اما دشمنی آشکار اوباما نتیجه عکس داشت. درعوض، رئیس جمهور و تیمش به نظر می رسد درصدد انتقام باشند. نتانیاهو نظر خود را درباره مخالفت با کشور فلسطین روشن کرده است. شاید این نشانه آن است که مذاکرات هسته ای با ایران با وجود تمایل اوباما به اینکه ایران بسیاری از زیرساخت های هسته ای خود را حفظ ...
اظهارنظرهای ظریف، صالحی و عراقچی در آستانه دور جدید مذاکرات
دلگرمی ماست که مقام معظم رهبری سال 94 را سال همدلی دولت و ملت اعلام کردند. ظریف افزود: در سالی که انتخابات و مذاکرات بسیار حساسی را پیش رو داریم و همچنین چالش های بسیار و فرصت های بسیاری در برابر این مردم وجود دارد که با چنین همدلی در عمل می توانیم از این فرصت ها بیشتر استفاده کنیم.
برنامه هسته ای ایران گزینه نظامی ندارد
، ولی در آن صورت توافقی صورت نمی گیرد. بیکر پیروزی نتانیاهو در انتخابات اخیر اسرائیل را مانعی بر مسیر ایجاد کشوری مستقل فلسطین در کرانه باختری نامید و افزود: عمیقا از عدم پیشرفت در زمینه صلح پایدار نامید شده ام. وزیر خارجه اسبق آمریکا البته در جایی دیگر در زمینه تعهد واشنگتن به تل آویو به صراحت گفت گفت: هیچ کس در جهان در حال حاضر و آینده نباید به تعهد آمریکا به اسرائیل شک کند. ...
خروج قوای شوروی از ایران اعلام شد(تقویم تاریخ)
همواره این امید را می داد که مسائل سرانجام خوشی خواهد داشت، با وجود این، واقع گرایی خونسرد و آگاه به مسائل سیاسی بود و می دانست که اوضاع پرمخاطره سیاسی آن روز ممکن بود برای خود او و کشورش بد ترین نتیجه ممکن را در برداشته باشد. قوام دوران نخست وزیری خود را از 29 بهمن 1324 با چهار موضوع عمده آغاز کرد: نخست اینکه پیش از برگزیده شدن وی به نخست وزیری، در نتیجه لایحه قانونی مصدق، انتخابات مجلس پانزدهم به ...
تمایز دارایی های امام زمان(عج) از دارایی های امام خامنه ای
کند با وجود اینکه در روایات زیادی، علایم ظهور بیان شده است اما چنین نیست که دشمن بتواند لحظه ی ظهور و قیام آن حضرت و حیز توانایی های مخفی و تصمیمات آن حضرت را پیش بینی کند و لذا همیشه چند قدم از آن حضرت عقب می ماند. این اصل غافلگیری چیزی است که هم اکنون باید بسیار بر آن سرمایه گذاری کرد. همه می دانیم که در هر کارزاری، استفاده از اصل غافلگیری بسیار تعیین کننده است. در جنگ جهانی دوم استفاده ...
واکنش ها به گزارش جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای
فرارو- رییس مجلس نمایندگان آمریکا می گوید که انتشار گزارشی درباره جاسوسی اسرائیل از مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی وی را شگفت زده کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بینر روز سه شنبه چهارم فروردین ماه در جمع خبرنگاران گفت که وی اطلاعی درباره اینکه آیا اطلاعات اسرائیل به دست قانونگذاران آمریکایی رسیده باشد، ندارد. روزنامه وال استریت جورنال روز دوشنبه گزارش داد که ...
یمن در آخرالزمان/آیا جنگ های الحوثی نوید قیام یمانی را میدهد؟
با محوریت خاندان حوثی به وجود آورند؛ جنبشی که در دهه 1990 و بعد از اتحاد 2 یمن رشد و توسعه چشمگیری پیدا کرد و به مهم ترین تشکیلات شیعیان در یمن تبدیل شد. دشواری ها و محرومیت های فرهنگی شیعیان یمن با نگاهی به چگونگی زندگی شیعیان یمن، روشن می شود در زمان حکومت صالح شیعیان در محرومیت کامل بودند و با دشواری ها و چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کردند مانند نداشتن حق تأسیس مدارس ...
اظهارات اوباما در مورد اختلافش با نتانیاهو
خواهد شد. اوباما همچنین یادآوری کرد که اختلافاتش با نخست وزیر رژیم صهیونیستی ماهیتی بوده و شخصی نیست و روابطش با نتانیاهو یک روابط کاری است. وی گفت: از نظر ما همزیستی دو کشور بهترین راه برای تضمین امنیت اسرائیل و محقق کردن آرزوهای فلسطینی ها و برقراری ثبات در منطقه است. این دیدگاه ما است، اما نتانیاهو نظر دیگری دارد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین عنوان داشت که دولت وی به بازنگری روند سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها پرداخت و گفت که آمریکا همچنان نقش میانجی را در این خصوص ایفا می کند. ...