سایر منابع:
سایر خبرها
کلیشه حاجی بازاری با مایه اقتصاد مقاومتی!/ وقتی حاج کاظم خودش حساب نزول خور را می رسد
اشاره کرد که برای ادامه ی تماشای سریال می تواند مفید باشد. باز هم حاجی بازاری ها به تاریخچه ی تلویزیون که مراجعه کنیم می توانیم انبوهی از سریال هایی را نام ببریم که مرکز حوادث آن بازار بوده و قهرمان داستان هم به عنوان چهره ای خوشنام در بازار شناخته می شد. حاج آقاهایی که عمدتاً حجره دار بودند و مرکز امور خیر در بازار. علی نصیریان در میوه ی ممنوعه ، فرامرز قریبیان در روز حسرت ، داریوش ...
کلیشه حاجی بازاری با مایه اقتصاد مقاومتی!/ وقتی حاج کاظم خودش حساب نزول خور را می رسد
اشاره کرد که برای ادامه ی تماشای سریال می تواند مفید باشد. باز هم حاجی بازاری ها به تاریخچه ی تلویزیون که مراجعه کنیم می توانیم انبوهی از سریال هایی را نام ببریم که مرکز حوادث آن بازار بوده و قهرمان داستان هم به عنوان چهره ای خوشنام در بازار شناخته می شد. حاج آقاهایی که عمدتاً حجره دار بودند و مرکز امور خیر در بازار. علی نصیریان در میوه ی ممنوعه ، فرامرز قریبیان در روز حسرت ، داریوش ...
مواجهه های مستقیم سینماو تلویزیون با شهدا +عکس
با توجه به اکران محدودش، چند دفعه از تلویزیون در سال های اخیر پخش شد. حبیب احمدزاده با نگارش کتاب داستان های شهر جنگی و ساخت مستند بهترین مجسمه دنیا درباره شهید دریاقلی سورانی موجب شناسایی این قهرمان گمنام شد و فیلم شب واقعه که به دنبال ایجاد فضایی ماورایی به شخصیت تحول یافته شهید سورانی بود، لباسی متفاوت به روایت پردازی شخصیت های واقعی دفاع مقدس در سینما بخشید. شوق پرواز به کارگردانی ...
پدران و ازدواج اجباری دختران
درباره لزوم ازدواج هم چون و چرا می کنند. اما حقیقت آن است که تنفر عموم آنها از ازدواج به دلیل فساد جسم و روح آنها است. عده دیگری نیز به سبب جمال خداداد، ازدواج را برای خود محدودیت می دانند و در پی تحصیل شهرت و ثروت هستند. برخی از همین افراد به نوعی سادیسم دچارند که آزار جنس مخالف را جایز می دانند و منتظرند تا مردان به دست بوسی و نوکری آنها کمر ببندند. 2٫ در این فیلم های اخیر از نماد آناهیتا ...
پازل مشترک بی بی سی و جریان داخلی برای ارتباط با آمریکا - تحریف معمار انقلاب از زمان دوم خرداد شروع
سعی داشتند شعار مرگ بر آمریکا را با این بهانه که امام مخالف این شعار بود حذف کنند ارزیابی شما از تکرار یک سیگنال داخلی از سوی بی بی سی چیست؟ حسینیان : همان ادعای حذف شعار مرگ بر آمریکا یکی از دروغ های تاریخ است، بالاخره آن اعتقادات انسان در سال آخر عمر تبلور پیدا می کند، اگر جلد 21 صحیفه امام را ببینید متوجه می شوید که امام درباره آمریکا چه موضعی دارد و بر مبنای یک جهان بینی دست به ...
پازل مشترک بی بی سی و جریان داخلی برای ارتباط با آمریکا/ تحریف معمار انقلاب از زمان دوم خرداد شروع ...
درباره آمریکا چه موضعی دارد و بر مبنای یک جهان بینی دست به انقلاب زدند، امام دارای یک جهان بینی بودند و اعتقادشان این است که جهان بر مبنای حق آفریده شده و سمت و سوی جامعه به سمت حق است، غایت تاریخ نیز پیروزی حق است بنابراین امام هدف تاریخ را نه استقرار دموکراسی و نه روی کار آمدن استبداد بلکه غایت تاریخ را پیروزی جریان حق عنوان می کردند. *امام فرمودند ما پرچم انقلاب را در کاخ های سرخ و سفید ...
حسینیان: مستند بی بی سی مطابق میل هاشمی است
پیدا می کند، اگر جلد 21 صحیفه امام را ببینید متوجه می شوید که امام درباره آمریکا چه موضعی دارد و بر مبنای یک جهان بینی دست به انقلاب زدند، امام دارای یک جهان بینی بودند و اعتقادشان این است که جهان بر مبنای حق آفریده شده و سمت و سوی جامعه به سمت حق است، غایت تاریخ نیز پیروزی حق است بنابراین امام هدف تاریخ را نه استقرار دموکراسی و نه روی کار آمدن استبداد بلکه غایت تاریخ را پیروزی جریان حق عنوان می ...
گفتگو با سازنده پربیننده ترین برنامه اینترنتی کشور
هایی دارند؛ اما احساس می کنم فضای مجازی دارد خیلی جدی می شود. خیلی جدی تر از تلویزیون؛ البته از نظر تعداد بیننده هنوز با تلویزیون تفاوت معناداری دارد. حتی وقتی رشیدپور ساعت هشت صبح هم برنامه دارد، حتماً خیلی مخاطب دارد، ولی احساس می کنم اولاً فضای رسانه ای دارد به سمت فضای مجازی می رود و ثانیاً احساس می کنم تأثیرگذاری، خبرسازی و همه اینها جدیداً دارد خیلی بیشتر از فضای تلویزیون و امثال اینها می شود ...
سریالی که راوی تلخی ها و شیرینی های زندگی است
دست کارگردانان به دلایل مختلف از جمله سرعت بالا و نوع نگارش فیلمنامه خارج می شود. روزگار قریب به قلم کیانوش عیاری مشخصاً اثری بدون فیلمنامه است با خطی کلی از یک قصه، کارگردان خوب می داند از کجا باید به کجا برسد. عیاری تمام قصه اش را می داند، گویا نوع و لحن دیالوگ ها را برای تمام کاراکترهایش در ذهن دارد و از دل کارگردان به جان سناریو می نشیند. عیاری در همان سالها که روزگار قریب روی آنتن بود در گفت و ...
منصور براهیمی، سرپرست نویسندگان: نگارش فیلمنامه سریال سعدی به پایان رسید
... مهم ترین هدف متن این است که مخاطب در نهایت احساس نکند یک سریال تاریخی می بیند، بلکه او به تماشای اثری درباره زندگی یک شاعر برجسته به نام سعدی را نشسته است. موقعیت را آشنا می یابد و بدون اینکه در متن مستقیما اقتباسی شده باشد، دراماتورژی را داریم و در یک گذر تاریخی و جغرافیایی هستیم. مجموعه الف ویژه سعدی به سرپرستی منصور براهیمی در 52 قسمت 60 دقیقه ای که پژوهش آن در مرکز فیلم و سریال برون مرزی آغاز شده بود، در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی به نگارش در آمده است. ...
اقتباس ادبی بر ظرفیت های دراماتیک فرهنگ اضافه می کند/ گنج ادبیات مان مغفول مانده
های پست مدرنیسم یکی این است که همواره نگاه به پشت سر دارد و گذشته ی خود را مورد توجه قرار می دهد اما می کوشد با نگاهی متفاوت، خوانشی دیگرگون از آن را برای مخاطب ارائه کند. در ادبیات کهن فارسی اعم از نظم و نثر ظرفیت های نمایشی فراوانی وجود دارد. این نویسنده اضافه کرد: برای مثال شاهنامه ی ابولقاسم فردوسی در حیطه ی ادبیات حماسی با آثاری چون هومر یونانی ها برابری می کند و در برخی داستان هایش ...
گم گشت راه مقصود؟!
...، دو پیش بینی کرده بودم. برای اسپیلبرگ با تأسف اشاره کرده بودم که بعد از دوران امیدوار کننده ای که با هوش مصنوعی ، گزارش اقلیت ، اگر می تونی من رو بگیر و مونیخ آغاز شده بود، گویا مجدداً به سیاره همیشگی خودش بازگشته، اسیر آن شده و ارتباطش را کاملاً با جهان پیرامون از دست داده و بماند که ایام همیشه به کام اوست. می خواهم این جا اعتراف کنم که خوشبختانه پیش بینی و بدبینی من درباره او با ...
کمدی با چاشنی ملودرام!
به گزارش جام جم سیما ، در روزهای ماه مبارک رمضان به همین بهانه نگاهی به چند مجموعه پرطرفدار پخش شده در این ماه می اندازیم با امید به آن که مجموعه های تولید شده برای رمضان امسال بتواند سلیقه های گوناگون را تامین کند. میوه ممنوعه حسن فتحی یکی دیگر از مجموعه سازان موفق سیماست که برای این ایام کارهای درخشانی همچون: میوه ممنوعه و زاینده رود را تدارک دیده است. میوه ممنوعه با نگاهی به داستان شیخ صنعان، درامی پرکشش و قدرتمند با شخصیت پردازی های درخشان است که مانند تمامی کارهای فتحی دیالوگ های پخته ای دارد. علاقه حاج یونس به دختر جوانی که پدرش بدهی سنگینی به او دارد، موتور قصه را روشن کرده و مصالح مناسبی نیز در ادامه در اختیارش گذاشته است. انتخاب سنجیده گروه بازیگران که در راس آن گوهر خیراندیش، علی نصیریان و امیر جعفری قرار دارند، نقطه قوت میوه ممنوعه است عیار بازیگری کار را بشدت بالا برده اند. هرچند که درنهایت شتابزدگی در تولید و برخی فشارهای بیرونی به پایانی سردستی و نچسب منتهی شد که شباهت چندانی به بافت کلی داستان نداشت. پایتخت 4 سیروس مقدم آخرین سری ساخته شده از پایتخت را ماه رمضان گذشته روی آنتن شبکه اول سیما فرستاد که مطابق پیش بینی ها پربیننده ترین مجموعه سال گذشته لقب گرفت. مقدم در این قسمت داستان خود را از جایی آغاز کرده که ارسطو پس از مرگ همسرش در سانحه هوایی دچار افسردگی شده و در کنار نقی و خانواده اش زندگی می کند. هما هم در انتخابات شورای شهر انتخاب و وارد شورا شده و همه اینها در حالی است که نقی کسب و کار مناسبی ندارد. پایتخت 4 هم درست مانند سه فصل قبلی از شوخی های رگباری شکل کلامی بهره گرفته که در کنار آن کمدی موقعیت هم حضوری کمرنگ دارد. ستاره پایتخت 4 نیز احمد مهرانفر و محسن تنابنده هستند که رنگ و لعاب خوبی به شوخی های نوشته شده توسط خشایار الوند بخشیده و گهگاه لحظات فوق العاده ای را هم شکل داده اند. گمگشته رامبد جوان در این مجموعه تلویزیونی سراغ قصه ای آشنا و کلیشه ای رفته و آن را به مجموعه ای سرگرم کننده برای روزه داران تبدیل کرد. چند دزد برای دریافت پول و اخاذی مرد ثروتمند خیری را می ربایند غافل از این که به اشتباه فرد دیگری را که شباهت فوق العاده ای به آن مرد داشته را ربوده اند! جوان بخوبی از این ایده جابه جایی در گمگشته بهره گرفته و آن را به عنصر جذابی در پیشبرد داستان خود تبدیل کرده است. از طرف دیگر بازی متقاعدکننده آتیلا پسیانی در دو نقش در کنار موسیقی تیتراژ پایانی با صدای مجید اخشابی که در آن ایام کار نویی به حساب می آمد، از مهم ترین عوامل موفقیت گمگشته هنگام پخش در ماه رمضان 1380 به حساب می آمدند. متهم گریخت رضا عطاران برای مجموعه های تلویزیونی خود، قالب کمدی را برگزیده و ترکیبی از کمدی موقعیت و کلامی را ارائه کرده است. متهم گریخت با بازی سیروس گرجستانی، علی صادقی، سعید آقاخانی و خود عطاران یکی از جذاب ترین آنهاست که در هر قسمت ماجرای تازه ای را پیش روی مخاطب قرار داده و تا به آخر آنان را همراه خویش می کند. قصه مرد میانسالی به نام هاشم که از شهر کوچک خود مهاجرت کرده و برای کار و زندگی همراه خانواده خود به تهران می آید و در این مسیر با حوادث ریز و درشت بسیار روبه رو می شود. بزرگ ترین موفقیت عطاران در این مجموعه، پیوند زدن داستان اصلی به خرده داستان های متعدد است بی آن که کلیت کار دچار هرج و مرج و اغتشاش شود. در این میان نباید از بازی خیره کننده گرجستانی هم در نقش هاشم بسادگی عبور کرد که همچنان در کارنامه بازیگری مفصل او نقطه عطف مهمی به حساب می آید. خانه به دوش نخستین مجموعه تلویزیونی رضا عطاران از سه گانه ماه رمضان اش که شیرین و دوست داشتنی از کار درآمده، اما رگه هایی از تلخی را هم با خود همراه دارد. موضوعی که در کارهای بعدی او پررنگ تر هم شده و به یکی از مولفه های آثارش تبدیل شده است. او در مجموعه یاد شده با خلق شخصیت هایی بشدت باورپذیر که از دل جامعه بیرون آمده و مشکلاتشان نیز برای مخاطب آشنا به نظر می رسد، مخاطبان انبوه را به سمت خویش کشانده و خانه به دوش را به یکی از محبوب ترین مجموعه های تلویزیونی مبدل ساخت. برای نمونه به کاراکتر ماشاالله خان و مشکلات ریزودرشت و در عین حال عزت نفسش نگاه کنید که در تقابل با باجناقش (اصلان) چه تضاد شیرینی را به وجود آورده اند. حمید لولایی در کنار مریم امیرجلالی از ستون های این مجموعه به حساب می آیند که با درک صحیح از زمان بندی در اجرای شوخی ها، کی ...
جناب خان در راه کلاه قرمزی
رامبد جوان اعلام کرده در حال نگارش فیلمنامه ای سینمایی درباره ماجراهای خودش و جناب خان با عنوان رامبد و جناب خان است. در صورت تولید این فیلم سینمایی جناب خان شخصیت عروسکی محبوب برنامه خندوانه دومین کاراکتر عروسکی خواهد بود که به واسطه تلویزیون پایش به سینما باز می شود. تا به حال چند عروسک و گروه عروسکی از تلویزیون به سینما رفته اند که همگی حضور های موفقی را پشت سر گذاشته اند. حرکت موش ها از ...
دورهمی بازیگران در آرام می گیریم / پیشرفت 30 درصدی مجموعه در تهران / تصاویر
موضوع و نگاه ویژه کارگردان و تهیه کننده سعی شده از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون استفاده شود تا ارتباطی دو سویه بین مخاطب و شخصیت های داستان ایجاد شود. لازم به ذکر است که مجموعه تلویزیونی آرام می گیریم کار خود را با نقش آفرینی بازیگرانی چون، داریوش فرهنگ، علی اوسیوند، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، آتیلا پسیانی و ... از سوم اردیبهشت ماه در شهرک چشمه آغاز کرده و با دیگر بازیگران سینما و تلویزیون ...
جای خالی سریال های ماورایی در تلویزیون
به جذابیت ژانر کمدی برای مخاطبان، هر سال یکی از سریال های ماه رمضان در ژانر کمدی تهیه می شود. تاثیر ژانر سریال ها به همراه چگونگی پرداخت اثر در جذب مخاطب موثر است. پخش سریال هایی در ژانرهای مختلف از هر شبکه و قصه هایی با حال و هوای ماه رمضان ، رضایت بیشتری برای مخاطبان ایجاد می کند. بحث دیگر ایجاد روح ماه رمضان در بطن سریال ها است. در مواردی اندک ، برای ایجاد فضای معنوی در قصه ، صرفا به نشان دادن ...
مهم ترین نگرانی دولت/ روحانی چقدر در تحقق شعارهایش موفق بود؟
هم رسیدن آنها، به فرهنگ و هنجارهای اجتماعی شکل می دهد. بگذارید یک قطعه دیگر از پازل به هم ریخته را سر جای خود بگذاریم. آقای عباس عبدی در آخرین شماره نشریه کارگزارانی صدا روایت جالبی درباره یک دگردیسی منفی دارد. باید قبول کرد بخشی از اصلاح طلبان در عمل، توجه گذشته به طبقات ضعیف را فراموش کردند یا کنار گذاشتند... زندگی شخصی آنان با گذشته فاصله گرفته و بسیاری از مدیران آنها در مقایسه با گذشته زندگی ...
حکایت یک عمر زندگی قریبانه!
... داستان های فرعی یا به عبارتی خرده داستان های مجموعه در برخی قسمت ها به گونه ای نگاشته شده که برای لحظاتی محمد قریب هم جزئی از این قصه ها می شود. برای مثال می توان به قسمت مربوط به زن فقیری اشاره کرد که از سر تنگدستی می خواهد خود و بچه هایش را بکشد و البته قسمت مربوط به بیمارستان فیروزآبادی و بازی درخشان رضا کیانیان در نقش زنده یاد آیت الله فیروزآبادی که برای جلوگیری از فروش آمپول ها در بازار ...
مرگ ماهی!
ایجاد حسی که باید مخاطب را درگیر قصه و شخصیت ها کند برآیند همین فرآیندی است که در فیلم شاهدش هستیم. در واقع می توان گفت این فیلم معلول همان رویکردی است که بسیاری دیگر از این دست آثار بدان دچار می شوند: اینکه برای یک داستان فرم بیابیم و برای یک حرف جدی، یک مابه ازای تصویری و روایی در نظر بگیریم! همین امر غلط باعث می شود تا همه چیز از دست برود و یک جور قالب گیری مبتدیانه و نافرم منجر به ...
آشپزنامه یک ملودرام تاریخی است
سرپرست نویسندگان سریال آشپزنامه : آشپزنامه اگرچه موقعیت های طنز هم دارد، اما اساسا یک ملودرام تاریخی است که حتما مخاطب را در جاهایی می خنداند. مجید آسودگان سرپرست نویسندگان سریال آشپزنامه که به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در مرحله نگارش قرار دارد، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال حاضر نسخه متن بدون دیالوگ تا قسمت 50 رسیده و تقریبا متن کامل شده است و در حال ...
بشکوفه؛ تهیه کننده سلمان فارسی شد
ارتباطی است که مخاطب با اثر برقرار می کند. این بخش به گونه ای است که با هزار برنامه ریزی هم به طور قاطع نمی توانیم در مورد آن نظر بدهیم اما در مورد خوب ساخته شدن کار، پیش بینی ها امکان پذیرتر است؛ البته خود میرباقری هم بیشتر تمرکزش روی این بخش است. همین که کاری خوب ساخته شود قطعا مخاطب خودش را پیدا می کند حتی اگر استقبال عام هم نداشته باشد در دراز مدت جای خودش را باز می کند از این لحاظ این مسئله تضمین شده است چون داود میر باقری بالای سر آن است. امراله احمدجو در پایان گفت: قرار است تمام چهل قسمت پروژه تا پایان اسفند ماه امسال کامل شود و فروردین سال آینده کار کلید خواهد خورد. ...