سایر منابع:
سایر خبرها
مهتدی: متوسلیان با پاسپورت عباس عبدی به شناسایی رفته بود
.... مهدویان: ممکن است جزئیاتی باشد که در فیلم نیامده است. حتی اگر فیلم مستند محض هم باشد در موقع فیلمسازی مفاهیم را ساده سازی می کنیم. برای نمایش اعزام نیروها به لبنان فقط به نمایش یک مرحله بسنده کردیم. درودیان: ما شب رسیدیم به سوریه. اولین نیرو بودیم و غافلگیرانه وارد شدیم. حاج محسن رفیق دوست قبل از ما آنجا بود و به استقبال ما آمد و سوری ها سخنرانی کردند و خیر مقدم گفتند ...
هنرمندان برای حل مشکلات شهری، شهرداری را یاری کنند
علیرضا غفاری بود، دکتر محمدباقر قالیباف با ابراز خوشحالی از حضور در جمع هنرمندان گفت: کمک به جامعه هنری و فرهنگی کشور را وظیفه خود می دانم و به آن افتخار می کنم. در این راستا هیچ دریغ و منتی ندارم، چرا که این یک امکان متعلق به مردم است نه شخص من. هنرمندان سرمایه اجتماعی و مایه افتخار شهر هستند. این توفیق نصیب من شده که اسباب خدمتگزاری به آنها را در اختیار داشته باشم. در خصوص مجموعه خانه هنرمندان ...
نقشه ی راه جبهه ی فرهنگی گیلان
عملیات یک امر واهی است کسی در پادگان تربیت نمی شود. شما عملیات تعریف کنید نیروها در عملیات تربیت خواهند شد. این همه تشکل، و کارهای همیشه زمین مانده در همین قضیه ی هسته ای یک مثال خیلی بدیهی و معمولی است. آقای خامنه ای، 20 فروردین سال 94 در ضمن سخنرانی می فرمایند: ای مردم! شیرین کردن آب دریا هم به انرژی هسته ای نیاز دارد. آب شیرین کن هسته ای نیاز داریم. خیلی مسخره است که بعد از ...
رضا غازی از سال ها تجربه هنر چوب می گوید
اصفهان امروز: روزی را به یاد می آورد که به مغازه آرایشگری پدربزرگش رفته بود، پدربزرگ هم که کاردستی های چوبی او را دیده بود با دوستش که کارمند هنرستان ابوذر بود از علاقه نوه اش به کار با چوب حرف زد. دوست پدربزرگ پیشنهاد داد که او را در هنرستان هنرهای زیبا که در همسایگی هنرستان ابوذر بود ثبت نام کنند. و این شد که استاد رضا غازی در سال 1342 به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفت تا در رشته منبت که شامل ...
چراغ سبز به صنایع دستی سرخپوستی!
خواندم که در ژاپن تفاوت دریافتی میان کارمندان و مدیران، حداکثر دو برابر است، حالا چه توجیهی دارد که این فاصله در ایران 100 برابر شده است، آن هم وقتی که ما این همه ادعای دفاع از ارزش ها داریم؟ 263... 0938 در این باره گفته است: شوق و میل به کار و خدمت را نباید با خط کش پول اندازه گرفت اما متأسفانه در سال های اخیر انگیزه برخی از مدیران فقط با پول ارضا می شود و سرانجام این گونه دریافت های ...
تصویر هنرمند برج عاج نشین را شکسته ام
سما بابایی: کوشش برای آگاه کردن انسان ها از عظمتی که در آنهاست و خود از آن بی خبرند شاید این توصیف آندره مالرو درباره نقاشی های ایران درودی را بتوان کامل ترین تعریف درباره آثار و ذهن خلاق او دانست. آثاری که در 57 سال فعالیت هنری، از نخستین نمایشگاه حرفه ای او در ایران، در تالار فرهنگ سال 1339 به نمایش در آمده و تا آخرین نمایشگاهش نیز که در سال جاری در خانه هنرمندان برگزار شد، ادامه دارد. ایران ...
مخاطبان باهوش امروز را نمی توان فریب داد
کارگردانی و نویسندگی نمایش زیر نور خورشید ، کارگردانی و بازیگری در نمایش عسک ، کارگردانی نمایش نهنگ ، نویسنده و کارگردانی نمایش مارتین لوترکینگ 2008 ، بازی در نمایشنامه خوانی ماجرای نیمه شب به کارگردانی فرهاد مهرخیرانی و کارگردانی و بازیگری تئاتر فقط به خاطر مادرت ، بخشی از رزومه سیدمسعود حسینی در زمینه تئاتر است که از این بین، نمایش آخر و نمایش دور دنیا در 80 روز که حسینی، به عنوان دستیار کارگردان و مسئول فنی در آن حضور داشت، جزو نمایش هایی بودند که در قالب تئاترهای برگزیده کلاس های کارگاهی، به جشنواره تئاتر کارگاهی کشوری راه یافتند. با این کارگردان، نویسنده و بازیگر جوان و خوشفکر تئاتر که این روزها مشاور کارگردان نمایش های کابوس در زمستان (مهدی حسین زاده) و رجال و زنش (مبین مولایی) است، درباره اوضاع روز تئاتر گفت وگوی کوتاهی انجام دادیم. شما در کارنامه کاریتان سابقه بازیگری و کارگردانی دارید. کدام کار برایتان راحت تر است؟ به عقیده من کارگردانی و رژیسوری تئاتر یکی از سخت ترین مشاغل دنیاست. ایجاد هماهنگی بین تمامی بخش های فعال یک تئاتر از بازیگر تا دکور، لباس، گریم و... و هدایت هر یک از این تخصص ها با علم و آگاهی درست، در جهت ایجاد یک هم صدایی و وحدت بیان، آن هم با در نظر گرفتن خصوصیت روانی هر یک از اعضا و دست اندرکاران گروه هنری و با مدنظر قرار دادن دیدگاه و در اصطلاح درج امضا کارگردان بر اثر نویسنده و هدف کلان نمایشنامه اش... همه اینها کار یک کارگردان را بسیار سخت می کند و باعث می شود فشار روانی فراوانی بر دوش او گذاشته شود. برای همین است که یک کارگردان ابتدا و قبل از جمع آوری اعضای گروهش، از چند ماه قبل به طرح برنامه ها و تمرکز بر متن و تناسبات شیوه اجرا و اعضا می اندیشد و در نهایت در کنار گروه گردآوری شده، به تدوین و تکوین اثر خود با استفاده از توانمندی و نظرات اعضا اقدام می کند. البته یک بازیگر هم اگر مسئول باشد و به درستی بخواهد بر روی نقش خود سرمایه گذاری کند انرژی بسیاری از او گرفته می شود که باید با مواردی که در کارگردانی عرض کردم خود را همسو و به عنوان یک خالق مستقل، تأثیر مثبت و هنری خود را نسبت به نقش و کلیت اثر نمایشی ایفا کند. اعتقادی به بازیگری و کارگردانی همزمان دارید؟ خودم این تجربه را داشته ام. گاهی کارگردان فکر می کند با شناختش از نقش و تحلیل و در نهایت کلیت نقشه اجرایی که در سر دارد می تواند با حضور خود به عنوان بازیگر، تأثیر بهتری بر روند اجرا بگذارد، اما معتقدم این کار سبب می شود کارگردان در مسئولیت کارگردانی خود به علت هجمه مسئولیتی که به عنوان بازیگر بر دوش دارد، بخشی از انرژی مفید و تمرکزش را بر رسالت کارگردانی خود از دست دهد. جریانات روز تئاتر را رصد می کنید؟ راستش متأسفانه به دلیل مشغله های کاری و به جهت این که مثل خیلی از همکارانم هزینه های معاشم از طریق فعالیت های خارج از علاقه و تخصصم صورت می گیرد و این کار گرفتاری های خاص خود را دارد، بنابراین باید بگویم خیر، این روزها خیلی کمتر امکان حضور در تئاتر را داشته ام و تنها به پیگیری اجراها و نقدهای آن و خبرهایش از طریق اپلیکیشن ها مشغولم. باز هم متأسفانه اهالی تئاتر سال هاست که مورد بی مهری واقع شده اند و همچنان امید داریم با برنامه ریزی مسئولان دلسوز، زمینه و شرایط مساعدی برای حرفه ای گری و اشتغال در این عرصه ایجاد شود. صرف نظر از این درد دل، خوشبختانه رویکردهای قابل توجهی چه از نظر ایده پردازی اجرایی و چه از نظر تحلیل های دراماتیک، بر روی صحنه این روزهای تئاتر کشور در جریان است و این نشان از قدرت اهالی این عرصه در نقش مؤثرشان در بهره گیری از علم روز و خلاقیت های هنری ایشان در رابطه با فرهنگسازی و خلق هنرهای بدیع نمایشی است. به اعتقاد شما تئاتر امروز ما در چه چیزهایی ضعف دارد و نقاط قوتش کجاست؟ مشهودترین نقطه ضعف تئاتر این روزها، برنامه ریزی ناصحیح مدیران از یک سو و از سوی دیگر حضور علاقه مندان بی شماری است که هر روزه در تلاش هایی بی برنامه و ناآگاهانه برای رسیدن به صحنه مقدس تئاتر در تکاپو هستند و بی آن که خودشان را از نظر تکنیکی و علمی مجهز کنند و بی آن که در بوته نقدها و رهنمود های استادان ارزشمند هنرهای نمایشی قرار بدهند با رویایی زیبا و با هزینه های شخصی، مستقیما به محک خود روی صحنه اقدام می کنند که عموما نه تنها با شکست مواجه می شوند، بلکه با کاهش اعتبار صحنه مقدس تئاتر، مسبب آزردگی مخاطبان آن می شوند. متأسفانه بخشی از دانشجویان و هنرجویان هنرهای نمایشی بی توجه به این که سطح استعدادهایشان نیاز بیشتری به تلاش و کسب معلومات برای پرورش علاقه و هنرشان دارد نیز در این دایره شکست قرار گرفته و به این حواشی دامن می زنند و متأسفانه اعتماد مخاطبان و مسئولان را دچار تزلزل می کنند. اینها در حالی است که تئاتر در بیشتر کشورهای پیشرفته، یکی از ارکان مهم فرهنگ سازی است. جا دارد که همین جا از همکاران دلسوز و توانمندم که در نهایت خلاقیت، تأثیرات مثبتی در پوشش دادن به این حواشی و حفظ و بازپس گیری اعتمادها، در نگهبانی از تقدس این صحنه رؤیایی، متناسب با استانداردهای روز دنیا خدمت رسانی می کنند، قدردانی کنم. آنها مهم ترین نقطه قوت تئاتر این روزها هستند. شما تجربه نمایشنامه نویسی هم داشته اید؟ بله. سال 92 در ...
هنرمندان شناسنامه یک ملت هستند/ بیکاری و مشکلات معیشتی بزرگترین دغدغه هنرمندان سلسله
و خردپسند خلق می کند. هنرمند شأن و ارزش و جایگاه دارد؛ هنر قداست دارد؛ هنرمند دارد از زندگی اش، از وقت و جان و روح خود مایه می گذارد؛ هنرمند دارد تبلیغ فرهنگی می کند؛ هنرمندان، شناسنامه یک ملت هستند. *تا به حال چه آثاری را منتشر کرده اید؟ دو کتاب در زمینه دفاع مقدس و شهدای الشتر به نام فرمانده جوان، خلاصه ای زندگی شهید حمیدمردای و دیگری کتاب تبار آینده ، روایتی از زندگی و ...
نمی دانم چرا نمی میرم؟ / می ترسم به تشییع جنازه ام هم نیایند + تصاویر
به گزارش جام جم سیما ، او 77 سال سن و 71 سال سابقه بازیگری دارد؛ اما ایستادن بر سکوی چنین افتخار بزرگی مانع از آن نشده که در فَلَک فراموشی ما چرخ بخورد و هزارها سال نوری با سپاسگزاری ما فاصله بگیرد. او این روزها به شکل غمباری مصداق نامش شده؛ ملکه رنجبر. بانویی که نیمی از تاریخ سینمای ایران را بدرقه کرده و به اینجا رسانده است اما خاموشی جهان دور و بر، حالا با او کاری می کند که بگوید؛ [از بس دارو خورده ام خسته شدم و نمی دانم چرا نمی میرم؟ من منتظر مرگ هستم و می دانم دیگر خوب نمی شوم] این وداع مناسبی نیست، چنین ادبیاتی از فراموش شدگی می آید و از بی محبتی کسانی که دوستشان داشتی و یک عمر برای آن ها نقش عوض کردی، اما حالا حالی از تو نمی پرسند. ملکه رنجبر در شش سالگی نقش کوزت رمان بی نوایان را در تئاتر شهر روی صحنه برد و طی این سال ها در ده ها پروژه سینمایی و نمایش صحنه ای و رادیویی حضور داشت. او در تلویزیون هم برای امثال اصغر فرهادی، کیانوش عیاری، محمدرضا هنرمند، مرضیه برومند، خسرو معصومی و... جلوی دوربین رفت و بیشتر از سیصد شب با طنز سه گانه ی زیر آسمان شهر مهمان شادترین لحظات مردمش بود. بعد از شنیدن خبرهای ناراحت کننده از ملکه رنجبر هنرمند پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون به همراه دو تن از بازیگران سینما و تلویزیون نعیمه نظام دوست و فلور نظری به دیدارش رفتیم تا از نزدیک احوال پرس و جویای حالش شویم. ملکه رنجبر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ از وضعیت جسمانی اش صحبت کرد. او گفت: از بیماری پارکینسون و دیابت رنج میبرم اما پسرم من را برای درمان به بیمارستان برد و تا حدودی جلوی پیشرفت بیماری گرفته شد اما خودم آنقدر ضعیف شدم که نمیتوانم به راحتی راه بروم. وی ادامه داد: پسرم دو پرستار برایم گرفته و آنها دائم کنارم هستند. از هنرمندان قدیمی گاهی به من سر میزنند البته چهره های جدید هم می آیند، اما من زیاد نمی شناسم حتی من را بیرون می برند تا حال و هوایم تغییر کند. این بانوی هنرمند با اشاره به خاطراتش از سریال زیر آسمان شهر افزود: شاید نزدیک به دوسال برای این سریال شب تا صبح کار میکردیم. خدا رحمت کند ملک مطیعی را. او هم خیلی برای این کار تلاش می کرد، خوشبختانه مردم هم بسیار راضی بودند و تشکر می کردند. وی با تشکر از همه مردم و هنرمندانی که به دیدنش آمدند، گفت: من اوایل خیلی تنها بودم، پسرم هم ایران نبود اما به خاطر من برگشت. ما زحمت بسیاری کشیدیم امیدوارم این هنرمندان جدید قدردان پیشکسوت ها باشند و بدانند که چقدر ما تلاش کردیم. رنجبر از مسئولین درخواستی نداشت و بیان کرد: من نمیتوانم بگویم چیکار کنند. حقوق زیادی هم نمی گیرم اما از موسسه پیشکسوتان و آقای قالیباف شهردار تشکر می کنم. آنها به من سر می زنند و جویای حال من هستند. حتی یک وقتی آقای قالیباف به من گفت من نمیدانستم شما در شهرداری کار می کردی و همکار هستیم. من گفتم من الان بازنشسته شهرداری هستم. او هم برایم لوحی فرستاد. وی ادامه داد: من نمیتوانم التماس کنم هر کسی دوست دارد می تواند به دیدن من بیاید. قدمش روی چشمم. فقط امیدوارم قدر قدیمی ها را بدانند نه تنها من، بلکه کسانی که برای هنر زحمت کشیدند. بعضی وقتها برخی هنرمندان یک طور خاصی به ما نگاه می کنند. ما فقط احترام می خواهیم. خیلی ها اصلا به رویشان هم نمی آورند که هنرمندی قدیمی هم هست. می ترسم تشییع جنازه ام هم نیایند ولی اگر نیایند آن دنیا با آنها قهر می کنم. این هنرمند پیشکسوت درباره خاطراتش در تئاتر و تلویزیون گفت: حمل بر خودخواهی نباشد، من نمایشنامه هایی بازی کردم که بعید می دانم هنرمندان و چهره های جوان بتوانند این نمایشنامه ها را اجرا کنند. روزهای نخستین که تلویزیون افتتاح شد من، حیدر صارمی، مرتضی احمدی، تابش حضور داشتیم. وی عنوان کرد: من را فراموش نکنید. سالهاست که در تلویزیون برنامه اجرا کردم و این تقدیرنامه هایی که دارم نتیجه 70 سال فعالیتم در حوزه تئاتر و تلویزیون است. در ادامه فلور نظری بازیگر که به دیدن ملکه رنجبر آمده بود، اظهار داشت: خانم رنجبر علاوه بر اینکه سابقه 70 سال کار بازیگری را دارند اما هنرمند پیشکسوت و مورد علاقه من و مردم هستند و برای یک هنرمند چیزی مهمتر از این نیست که به او سر بزنند و این هنرمندان دوست دارند تا روزی که زنده اند به صورت تنگاتنگ با مردم در ارتباط باشند. وی افزود: من کامنت های مردم را که در فضای مجازی برایشان فرستاده بودند و ابراز علاقه به این هنرمند داشتند، برای خانم رنجبر میخواندم ایشان بسیار خوشحال می شوند وقتی میشنوند هنوز مردم دوستشان دارند. همین احترام برای این هنرمندان کافی است نظری گفت: وظیفه ارشاد و خانه سینما است که از حال و وضعیت این هنرمندان آگاه باشند و ببینند چه نیازی دارند. حتی بسیاری از آنها نیاز مادی ندارند، بلکه نیاز معنوی دارند و دیدار با آنها به روحیه شان کمک می کند. وی در پایان عنوان کرد: هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون متعلق به یک خانواده بزرگتری از مردم و جامعه هستند که من فکر می کنم. جویا شدن از حالشان در این شرایط سنی از همه چیز با ارزشتر است. منبع : باشگاه خبرنگاران جوان ...
سوسن پرور: به خانواده ام گفته ام در اینستاگرام مرا فالو نکنند!
حیوانات و پرندگان توجه کنیم و با آنها مهربان باشیم، حتما انرژی مثبت خودمان بیشتر خواهد شد. شما را می توانیم در ردیف آدم های خودساخته قرار بدهیم؟ من فقط با پشتوانه و حمایت خانواده ام به دنیای هنر وارد شدم، اما در کار هیچ کس به من کمک نکرد و به اصطلاح پارتی ام نشد یا موقعیت خوب کاری را به من پیشنهاد نداد.نه پول داشتم و نه پارتی، فقط با تلاش کردن به جایی که هستم، رسیدم. از جایگاهی که در بازیگری دارم بشدت راضی هستم، شاید برای دیگران این جایگاه مهم نباشد اما برای من بهترین است. طاهره آشیانی - جام جم ...
آیا موسیقی سنتی ایران برای فرار از فراموشی به سمت پاپ شدن می رود؟
. به هر ترتیب، این چهار هنرمند که همه شان، با وجودِ جوانی، تأثیرات خودشان را در موسیقی ایران گذاشته اند و اتفاقاً همه شان نیز جزو پرمخاطب ترین موزیسین های نسل حاضر هستند، هر کدام نگاهِ خود را به ماجرا داشته اند. در ادامه، بخش دوم این میزگردِ چند ساعته که گاه به چالش کشیده شد را می خوانید؛ با تأکید بر این نکته که این بحث با حضور هنرمندانِ دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد: *** ...
بازتاب گفتگوی یک رسانه؛ ملاقات بازیگران از ملکه رنجبر
داروهای گوناگون خسته شده ام و نمی دانم که چرا نمی میرم. من منتظر مرگ هستم و یقین دارم که حالم بهتر نخواهد شد. رنجبر ادامه داد: هفتاد سال برای هنر این مملکت خدمت کرده ام اما حالا هیچ کس به سراغم نمی آید و از من حالی نمی پرسد همه به فکر پول درآوردن هستند. بازیگر "زیر آسمان شهر" خاطر نشان کرد: من زحمت بسیاری برای هنر این مملکت کشیدم تو سری زیادی خوردم اما حالا که زمان قدرشناسی ...
تمدید چندباره دخت پری وار
...، این میزان استقبال او را هم شگفت زده کرده است: اینکه بگویم اصلاً فکر نمی کردم این میزان استقبال از این برنامه انجام شود، درست نیست. یعنی گمان می کردم که مخاطبان این برنامه را دوست داشته باشند، اما شاید تا این میزان هم انتظار نداشتم. ما سه سال پیش حریق خزان را در تالار وحدت به مدت هفت شب اجرا کردیم و بسیار امیدوار بودیم که برای دخت پری وار هم آن اتفاق رخ دهد. البته نه در مقام مقایسه؛ اینکه ...
حرف دل نمایندگان زنان در نشست با رئیس جمهوری / درد دل های یک هنرمند با روحانی
رئیس جمهور بیان کرد. این هنرمند گفت: آقای رئیس جمهور؛ چند دقیقه ای وقت دارم حرف دلم را بزنم. بخشی از حرف دل من به حرف دل همکاران عزیزم برمی گردد. نمی دانم از کجا شروع کنم؟ از لغو کنسرت ها و توقیف فیلم هایی که پروانه ساخت دارند و پروانه نمایش برایشان صادر نمی شود؟ از تخریب تدریجی تئاتر شهر بگویم یا واگذاری موزه هنرهای معاصر؟! می دانم که شما همه اینها را می دانید و می دانم که حرف دل من فقط یک ...
گفتگو با چند فحاش فضای مجازی
فحاشی از خارجی ها شروع شد اما به چهره های خارجی محدود باقی نماند و در ادامه روند ویروس گونه خود شامل حال چهره های هنری و سینمایی و ورزشی کشورمان شد و در نهایت گاهی این چهره ها را به واکنش رسانه ای وادار کرد. نفیسه روشن یکی از این نمونه هاست که به خاطر مدل لباسی که خودش ابتکار به خرج داده بود و پیشنهاد آن را به طراح لباسش داده بود تا برایش طراحی کند و دراکران خصوصی فیلم مایا حاضر شده بود، مورد ...
ارنستو چه گوآرا؛ او یک خردادی نیست!
.... او اولین کسی بود که با لباس نظامی وارد این سازمان شد، چرا ک خودش را یک مبارز می دانست و در همه حال در لحظه نبرد و آن جا را هم جبهه ای می دید که برود و در آن جا حرف هایش را بزند. فکر می کنم در آن دوره خاص، زمان برای قهرمان و اسطوره شدن آدمی مثل چه گوآرا هر آن چه را نیاز داشت، به او داد. تقریبا همه شخصیت های برجسته امروزی از هنرمند تا سیاستمدار و مبارز، به جز دنیای واقعی در فضای ...
پنج ساعت گفتگو با اصغر بیچاره
.... اصلاً چنین چیزی نیست. کارها را همین جا کپی کردم. با سپنتا همین جا دوست شدم و با رفقایی مثل حسین مدنی و رضا کریمی می رفتیم اصفهان ملاقات این شخص. این شخص خیلی خیلی برای ما مهم بود. این آدم اولین کسی است که فیلمی ناطق به زبان فارسی در بمبئی ساخته به نام دختر لر. -فیلم (دختر لر) الان کجاست؟ هیچ وقت تا به حال حرفی مبنی بر اینکه بخواهند این فیلم را در سینما ها برای مردم اکران کنند پیش ...
چهره تهران چگونه رمضانی می شود/ نیاز به معماری اسلامی داریم
فضاهای تبلیغاتی شهر قرار بگیرد تا حال و هوای شهر را تغییر دهد؟ این هنرمند که معتقد است این روزها فضای تبلیغاتی ماه رمضان را در سطح شهر کمرنگ می بینیم، توضیح داد: این استدلال که دیگر نمی شود حرکتی مثل رویداد نگارخانه ای به وسعت یک شهر را در سال تکرار کرد منطقی نیست چون من خودم هم در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هستم و می دانم شهرداری چه امکاناتی در اختیار دارد. ما انتظار داریم در ...