سایر منابع:
سایر خبرها
رهبر انقلاب کدام ادعیه را توصیه کردند + متن و ترجمه ادعیه
، و سبقتجویی به فضیلت، و اختیار کردن تفضّل بر دیگران، و چشمپوشی از سرزنش دیگران، و بخشش رایگان به غیر مستحق، و گفتن سخن حق هر چند سنگین و گران باشد، و ناچیز دانستن نیکی را در گفتار و رفتارم هر چند زیاد باشد، و بسیار شمردن شرّ را در گفتار و رفتارم هرچند اندک باشد. و همه این خصلت ها را به وسیله تداوم اطاعت، و همراهی با جماعت مسلمین، و فرو گذاشتن اهل بدعت و عمل کننده به رأی ساختگی در دین، کامل ساز ...
عبادات فراموش شده!
حجت الاسلام محمدجواد ارسطا (عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران): بی گمان عبادت و طاعت خدا را گزاردن دارای اجری عظیم است و طبق آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام پاداش و ثوابی بس بزرگ در پی دارد. نماز و روزه مستحب، خواندن ادعیه، زیارت حرم های مطهر و... فضیلت های بسیار دارد و برای رشد و تعالی روحی انسان بسیار مفید است. بی تردید هر قدر حضور قلب شخص در انجام عبادت مستحبی بیشتر باشد، آثار ...
مناجات عاشقانه با خدا در مثنوی
.... به او می گویند: ای بدکار تو خود سبب از دست دادن اختیارات خود بودی. یعنی اگر شراب نمی خوردی عقلت زوال نمی یافت و مرتکب جرم نمی شدی. مستی و بی خودی به خودی خود سراغ تو نیامد، بلکه تو آن را طلب کردی. اگر تو بی اختیار دچار مستی می شدی، حق تعالی عهد ایمانی و توحیدی تو را حفظ می کرد و نمی گذاشت دچار معصیتی شوی. در آن صورت حضرت حق حامی تو می شد و از جانب تو عذر می خواست. در پایان می گوید: من غلام آن ...
شبهه شناسی هدف اقناعی حضرت ابراهیم(ع)
اصرار به جهل و پافشاری بر باطل پس از آشکاری حق، به شدّت توبیخ کرد و به تفکّر در امور دعوت نمود و فرمود: آیا به جای خدا چیزی را می پرستید که هیچ گونه سود و زیانی برای شما ندارد؟ اُفّ بر شما و بر آنچه به جای خدا می پرستید! آیا تعقّل نمی کنید؟ ولی هیئت قضاوت که پرده در برابر چشم و حجاب بر دل داشتند، چون به حجّت فروماندند و از رسوایی ترسیدند و جای هیچ گونه سخنی برایشان نماند، راه حجّت و مناظره را فرو ...
شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق - گفتار بیست و سوم: دوری از تفاخر و خودستایی
مرحاً ان الله لا یحب کل مختال فخور ؛ و هرگز به تکبر و ناز از مردم رخ متاب و در زمین با غرور و تبختر گام برمدار که خدا هرگز مردم متکبرِ خودستا را دوست نمی دارد. امیر مؤمنان (علیه السلام) نیز درباره عاقبت فخرفروشی هشدار می دهد و می فرماید: اهلک الناس اثنان خوف الفقر و طلب الفخر (خصال/ ص69)؛ دو چیز مردمان را به تباهی می کشاند: یکی ترس از فقر و تهیدستی [بدون توجه به اینکه خدای رحمان، روزی رسان ...
کنترل و مدیریّت خشم در قرآن و حدیث
برای حق غضبناک می شدند، احدی را نمی شناخت و خشمش فرو نمی نشست تا آنکه حق را یاری کند و خشمش تنها برای خدا بود. بنابراین، کسانی که پیامبر(ص) را اسوه خویش می دانند، باید در هر حال، عمل و گفتاری سعی در پیروی از ایشان نمایند: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَه حَسَنَهلِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا: مسلّماً رسول خدا برای شما در زندگی ...
ملاک های امام علی(ع) برای انتخاب مدیران
سرمنزل بهشت می رسانند." اداره امور بر اساس اخلاق موجب رشد و کمال انسان و گردش درست امور و پیشرفت کارها و رسیدن به سرمنزل مقصود است. امیر مؤمنان علیه السلام چنان بر حضور اخلاق اداری در صحنه اداره امور تأکید داشت که در نخستین خطبه حکومتی خود، صداقت و صراحت در کار را از جمله مهمترین مسائل اخلاقی در چنین عرصه ای مطرح نمود و فرمود: "و الله ما کتمت و شمه و لا کذبت کذبه / به خدا سوگند که به اندازه سر ...
چرا جهنمی شدی؟
قابل توجه بی اعتنایان به حقوق فقرا امام صادق (علیه السلام) در باره کسیکه توانایی دارد ولی از دیگران (فقرا) دستگیری نمی کند؛ می فرماید: مَلعونٌ مَلعونٌ مَن وَهَبَ اللَّهُ لَهُ مَالًا فَلمْ یَتَصَدَّقْ مِنهُ بِشَی ءٍ؛[1]ملعون است، ملعون است کسی که خدا مالی به او بخشیده و او چیزی از آن را صدقه نداده است . می دانیم که اسلام برای کمک به مستمندان جامعه تمهیداتی درنظر گرفته است، درصورت عدم ...
ده اصل طلایی زندگی شکوفا در نهج البلاغه
مصباح الهدی فی قلبه و صار من مفاتیح أبواب الهدی چراغ هدایت در دل اینان روشن است و اینان کلید درهای هدایت گشته اند. امام(ع) درباره عملکرد خودش فرموده است: و ألبستکم العافیه من عدلی و فرشتکم المعروف من قولی و فعلی و أریتکم کرائم الاخلاق من نفسی من از عدالت خود لباس عافیت بر تنتان کردم و با گفتار و کردار خویش معروف را میان شما گستردم و با رفتار خود به شما نشان دادم که اخلاق گزیده و بزرگواری های اخلاقی ...
موارد صحیح ابراز خشم
موادّ قندی می شود و این عمل افزایش نیروی انسان را به دنبال دارد و آمادگی فرد را برای انجام فعّالیّت های شدید دفاع از خود و غلبه بر مشکلات و موانع افزایش می دهد (کارلسون، 1380: 287)، به گونه ای که اگر هیجان خشم در انسان وجود نداشت، اخلاق وی از اعتدال خارج می شد و به سُستی، تنبلی، بی غیرتی و ظلم پذیری می گرایید و در نهایت، دستخوش زوال و نابودی می گشت (ر.ک؛ موسوی خمینی (ره)، 1368: 134). خشم ...
ملاکِ ارزش گذاری ها، سعی است نه عمل
توانایی تکلیف می دهند لذا پاداش هم بر همین منوال خواهد بود. (لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا، بقره/286) کسی از یک تومان، یک ریال سود می کند(10/1) و کسی از هزار تومان، ده تومان(100/10)؛ دقت کنید دومی حجمش بیشتر است؛ ولی اولی بهره و سود بیشتری است، پس اینها با هم مساوی نیستند، بلکه اولی سعیش بیشتر است؛ لذا دارایی ما در قیامت سعی ماست نه عمل ما. عمل بدون توجه به ...
متن کامل کتاب أسرار الصلاة میرزا جواد ملکی تبریزی
دیگر طریق معرفت أسرار الصلاة (ملکی تبریزی)، ص: 397 خدا، و راه تقرب به ذات ذو الجلال الهی و جوار او در بهشت می باشد، که این راه عبارت از عمل به دین و شریعت، و معرفت امام و اطاعت از او، و معرفت امیر المؤمنین علیه السّلام بخصوص، و معرفت و شناخت صورت انسانیت، یعنی اوصاف و اخلاق و حدود آن در این دنیا است، دیگر از مصادیق طریق و راه، پلی است که بر دوزخ کشیده شده است، اما راههائی که برای ...
نمونه ای از آیات متشابهه
"ثواب" را تقدیر نگیریم، بدین گونه: إلی ثواب ربّها ناظره ؛ یعنی به پاداش نیک پروردگار نظر دوخته اند! در پاسخ می گوید: اصل عدم تقدیر است، چون برخلاف ظاهر کلام می باشد، زیرا ظاهر آیه آن است که به خود خدا نظر افکنده اند و اگر کلمه ی "ثواب" را تقدیر بگیریم، به غیر خدا نظر افکنده شده و شایسته نباشد که سخن هر گوینده ای را برخلاف ظاهر کلامش تفسیر کنیم یا چیزی تقدیر بگیریم که سخن او را تغییر دهد و به گونه ی ...