سایر منابع:
سایر خبرها
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه اسلامی / دین دنیایی و آخرتی
به بیان حداقل مطالب بسنده کرده، و حداکثر آن را به عقل و دانش بشر واگذاشته است. در این نوشتار به نقد و بررسی این نظریه در حوزه فقه خواهیم پرداخت. برای آن که بتوان این کار را به صورت متقن و روشن انجام داد، بخش های این نظریه را تحت عنوان دیدگاه نقل کرده؛ آن گاه تحت عنوان نقد آن را ارزیابی و نقد خواهیم کرد. دیدگاه: تبیین تئوری حداقلی با ذکر مثال نویسنده، برای تبیین دیدگاه خود ...
کدام فیلم ها به جشنواره تابستانی فیلم های سینمایی شبکه چهار می آیند؟
کارگردانی حجت قاسم زاده اصل، را پنجشنبه 31تیر تماشا کنند. در این فیلم تلویزیونی بازیگرانی چون مهران احمدی، لیلا زارع، افشین سنگ چاپ، علی صالحی، آتش تقی پور، شبنم مقدمی، حسین سلیمانی، شاهرخ فروتنیان، رضا آحادی، اتابک نادری، خسرو فرخ زادی، عباس خسروی، مهراد فلاحت گر، منوچهر علی پور، نوشین قریبی و امیر آقایی ایفای نقش کرده اند. در این فیلم خواهید دید: زوجی جوان در خانه کوچکی به تازگی ...
خداحافظ ای داغ بر دل نشسته
باشند از نور مردمان دیارمان، بیایید امروز را روز عزا ننامیم، امروز روز وداع نیست، روز بزم خداست، روز دف و سرناست، کیارستمی می رود اما این تماشا پایان نمی پذیرد. رئیس سازمان سینمایی سخنانش را با این شعر ادامه داد: رفتی از دیده و دل غرق تماشاست هنوز/ عکس روی تو در آینه پیداست هنوز. مبارک باد می گویم به خاندان کیارستمی، به بهمن و احمد. این جاودانگی را. بر زمینی که نشان از کف پای تو بود/ سال ها سجده ...
میزان تأثیرگذاری تاریخ در فهم دین
چون از نسل حضرت زهرا علیها السلام هستی هیچ آتشی متوجه تو نیست؟ اتفاقا بدتر. امام رضا علیه السلام می فرماید اگر از نسل زهرا سلام الله علیها خطایی بکند عذابش بیشتر است. آن وقت ما بیاییم توجیه کنیم که این طور نمی شود؟! سؤال: یک مقدار بحث را فراتر از تاریخ اسلام ببرید. چون معمول بحث تاریخ حضرت عالی از اسلام به این طرف بود؛ بعد هم اشاره به میزان تاثیرگذاری حوادث تاریخی بفرمایید که آیا این ...
بیشترین ضربه را از هم لباسی هایمان خوردیم
، همه بزرگوار هستند، اگر اشکالاتی داریم در خفا به ما می گویند و جار نمی زنند. چیزهایی هم که شنیده می شود نمک رسانه هاست. آنجا که در انعکاس مطالب ظلم نباشد ما قبول داریم. آنجا که ظلم است واگذار می کنیم به خدا. آنجا که مربوط به ما است، مهم نیست اما گاهی یک خبر یا تحلیل نادرست، جامعه را بدبین می کند. انصافا حوزه سلامت جای شیطنت نیست؛ چون با جان انسان ها سرو کار دارد، نه ما می توانیم مرتکب این فعل ...
وزیر بهداشت: از حضور یا انتخاب مجدد روحانی در انتخابات مطمئن نیستم
شخصی است. (لبخند) اما نه ایشان هم مثل من فکر می کند. او هم فکر می کند که کاری که باید انجام می دادم یا حرف هایی که باید می زدم را زدم و انجام دادم؛ آن بخشی هم که محقق نشد در دور بعد تکرار می شود. واقعیت این است که توقع ما این بود که بالاخره بخشی از این گره ها و سنگ هایی که پیش پای ما هست، به راحتی برداشته می شد چون قابل برداشتن بود و ما با سرعت بیشتری می توانستیم کارنامه موفق تری به جا بگذاریم، که ...
معمار فتنه کوی دانشگاه؛ نقش تاج زاده در غائله تابستان داغ 78
. در آن جلسه اصرار آقای موسوی لاری این بود که ما و دفتر تحکیم یکجا تجمع برگزار کنیم. یادم می آید که همان جا آقای افشاری یک گزارشی از صحنه داد که به هرحال چون دستگاه های مختلف در جلسه حاضر بودند، دروغ از آب درآمد و محل اعتراض واقع شد که این گزارش دروغ چیست که شما می گویید! زاکانی درباره این جلسه توضیح می دهد: بنده صحبتی کردم و گفتم که ما تجمع دانشجویی را برگزار می کنیم و غائله ختم می شود ...
دست غم روی شانه شهر
گلاویژ نادری: خیابان حجاب صبح یکشنبه سیاه پوش شد. جمعیتی که برای بدرقه عباس کیارستمی آمده بودند، فراتر از انتظار بود. با اینکه تبلیغات رسمی و اطلاع رسانی از مجاری دولتی برای این مراسم صورت نگرفته بود اما همه آمده بودند؛ علاقه مندان سینما، دانشجویان، هنرمندان، سینماگران، دوستداران هنرمندان و همه آنهایی که فکر می کردند حضورشان لازم و پاسخی است برای خیلی ها یا خیلی حرف ها. خودشان به میل قلبی و با دل ...
آثار قلم و آثار قدم در مثنوی
...> رفتن یک منزلی بر بوی ناف *** بهتر از صد منزل گام و طواف آن دلی کو مطلع مهتاب هاست *** بهر عارف فتّحت ابوابُهاست با تو دیوار است و با ایشان در است *** با تو سنگ و با عزیزان گوهر است دفتر صوفی ، دل پاک اوست که می تواند نقش حقیقت را بپذیرد، نه مثل سیاهی کلمات بر روی کاغذ. مولانا بر این نکته تأکید دارد که برای رسیدن به حقیقت، علوم ظاهری و کتاب و دفتر وسیله مناسبی نیست. باید راهی به ...
شهوت شکم یا سمّ مار/ حقوق های غیر متعارف یا غارت بیت المال!
امام آمد و از او طلب کمک کرد و امام سهم او را داد و تقاضای بیشتری از سهم خود نمود، فرمود: روز جمعه بیا. عقیل هم روز جمعه آمد؛ حضرت وقتی نماز جمعه را بجای آورد به عقیل گفت: چه می گویی در حق کسی که به این همه مردم خیانت کند؟ عقیل گفت: بدمردی است چنین کسی. آن حضرت فرمود: آیا می خواهی که من به این همه مردم خیانت کنم واز بیت المال به تو بدهم؟ ر: ابن حجر عسقلانی به نقل از حاکم نیشابوری نقل می ...
اسم اعظم و رابطه ی معنوی در بیان مثنوی
شیر ژیان *** صید خود ناخورده رفته از جهان قسمتش کاهی نه و حرصش چو کوه *** جسته بی وجهی از هر گروه حضرت عیسی به دلیل اصرار آن جوان، نام شریف حق را بر استخوان خواند و به امر الهی صورت استخوان های پوسیده زنده شد. ناگهان شیری سیاه از آن میان برجست و پنجه ای زد. سر آن ابله را از تن کند و مغزش را روی زمین ریخت. سر او مانند گردویی پوک و میان تهی بود و در واقع هیچ مغزی نداشت. مولانا می ...
بدرقه خالق لحظه های ناب کودکی در کانون
لحظات آخر زندگی خوشحال بود چون حاصل عمل و زندگی او تا مدت ها باقی خواهد ماند و ادامه دارد. **فروزش: کیارستمی بر سینمای جهان تاثیر گذاشت ابراهیم فروزش کارگردان سینما و مدیر امور سینمایی کانون در سال های دور نیز غم و اندوه از دست دادن کیارستمی را طاقت فرسا دانست و گفت: عزیزی را از دست داده ایم که نبودنش جبران ناپدیر است. او یکی از پایه گذاران مرکز سینمایی کانون پرورش فکری بود و بدعت گذار ...
ابزار هدایت در مثنوی
...> زین سبب عیسی بدان همراه خود *** در نیاموزید آن اسم صمد کو نداند نقص بر آلت نهد *** سنگ بر گل زن تو آتش کی جهد دست و آلت همچو سنگ و آهن است *** جفت باید، جفت شرط زادن است مولانا می گوید: احوال ما و آن چه به اراده ی حق بر دل ها می گذرد، مانند دستی است که امور زندگی را می گرداند و عبارت نیز مانند ابزاری است که دست با کمک آن کاری را پیش می برد. حال ، یعنی آن چه به اراده ی حق بر ...
31 راز موفقیت در زندگی
دیگران را سرزنش کن و نه خود را، انسان وقتی شنا یاد می گیرد که از فرو رفتن در آب نترسد. راز نهم برای موفقیت در هر کار، باید ابتدا تصویر واضحی از نقشه کار داشته باشی. آن گاه، همان طور که در باد شدید، نخ بادبادک را محکم نگه می داری، باید هدفت را هم به همان محکمی نگه داری. راز دهم اگر طرحی در عمل مشکل تر از آن شد که فکر می کردی، دلسرد ...
انعکاس اخبار برای اخاذی با شعار دفاع از حقوق مردم3
و اطلاعات منتشر کردند و به این موضوع اکتفا نکرده عده ای از هم عقیده هایشان بالای سر روزنامه فروش ها ایستادند. به محض این که کسی یک مجله بر می دارد همه با هم تلقین می کردند نخرید مدیرش خیانت کرده نوکر علم و بختیار شده است . در نتیجه در همین شماره دو هزار نسخه مجله کمتر به فروش رسیده که در انبار موجود است با این حال من تابع و مطیع و طرفدار شما هستم و هر چه رود بر سرم چون تو پسندی رواست بنده ...
خُم رنگ هو و شعله های عشق
های روحانی و معنوی می گمارد. مولانا در این جا رجا را بر خوف ترجیح می دهد. انسانِ ره نیافته هم باید خود را به سوی درگاه حق بکشاند. پیش شاهان گر خطر باشد به جان *** لیک نشکیبند عالی همتان شاه چون شیرین تر از شکّر بود *** جان به شیرینی رود خوش تر بود ای ملامت گر سلامت مر تو را *** ای سلامت جو رها کن تو مرا جان من کوره است با آتش خوش است *** کوره را این بس که خانه آتش است ...
قبض و بسط الهی در مثنوی
این قبض محکم و مداوم می شود و چون زنجیر به پای او می ماند. مولانا معتقد است که اثر حالت قبض در این دنیا دل تنگی و گرفتاری روحی است، ولی اثر آن جهانیِ قبض، کیفر الهی خواهد بود. دل تنگی اکنون در این دنیا دل را می آزارد اما در جهان دیگر گرفتاری و عذاب به دنبال دارد. پاگیر شدن ، اشاره به همین کیفر است. تو در این دنیا رنج ذهنی و درونی داری اما کیفر آخرت آشکار است، مبادا آن را هیچ بشماری. لاش ، ناچیز و ...
روایت یک شاعر مبارکه ی که دعای کمیل را به نظم درآورد
پیچ چون الف از خود نداریم هیچ هیچ شمس : این منظومه بر چه وزنی از اوزان شعرفارسی سروده شده است؟ قربانی: این منظومه در بحر متقارب وبروزن (فعولن فعولن فعولن فعل) سروده شده که نزدیک ترین و آشناترین وزن برای مردم است چون که شاهنامه ی فردوسی هم درهمین بحرمتقارب سروده شده و به گوش فارسی زبانان غریب نیست. شمس : کتاب “هم نوا با کمیل” ازچه بخش هایی تشکیل شده و شامل چند بیت ...
گفت وگوی ایانا با کارمند جسور اداره کل دامپزشکی استان تهران/ از بی حسی نیمی از بدن تا فتح قله
میدان هستم و کسی که باید شکست بخورد و زمین را ترک کند، تو هستی. با همین مقدمه و توکل برخدا به جنگ با بیماری برخاستم. اراده آهنین با اتفاقات جدید موضوع بیمار بودنم را فقط با خواهر کوچک ترم در میان گذاشتم و بدون صحبت باکسی، مطالعه درباره این بیماری را آغاز کردم و فهمیدم که دلیل بروز ام.اس هنوز کشف نشده است. اما به طور ناگهانی، سیستم ایمنی بدن علیه خود عمل کرده و به اعصاب مرکزی ...
شهریان:می گوینداگربانوان نباشند،راحت تریم
کرده است. اشاره روحانی هم باعث می شود؛ تصمیم گیران و تصمیم سازان نگاه مثبت و خاصی به بخش بانوان داشته باشند. صحبت رئیس جمهور در خصوص رفع تبعیض اهمیت بالایی دارد. همین صحبت سبب می شود که از نهاد ریاست جمهوری برای ما نامه می آید که گزارش دهید در خصوص رفع تبعیض چه کارهایی صورت گرفته است. متاسفانه در برخی از فدراسیون ها یا هیئت های ورزشی نگاه اینگونه نیست و اولویت ها با اقایان است و اگر چیزی باقی ...
تشییع پیکر زنده یاد مرحوم عباس کیارستمی با حضور مردم
توان آثار او را بدون نگاه به همه جنبه های هنری وی نگاه کرد. میراث کیارستمی گرانبهاست و کمتر هنرمندی است که در روزهای آخر عمر خود اینقدر راضی باشد. او حق دارد بگوید که کارش را انجام داده است چراکه آمده بود کارش را در این دنیا انجام دهد. او در لحظات آخر زندگی خوشحال بود چون حاصل عمل و زندگی او تا مدت ها باقی خواهد ماند و اثرش تا مدت ها ادامه دارد. این هنرمند عرصه تجسمی با تاکید بر جایگاه ...
کیارستمی از نوجوانی اش تا مرگ می گوید...
متفاوت است. آغداشلو: تو که قبلا هم سر به بیابان می گذاشتی. کیارستمی: بله، ولی الان بیشتر از سابق... کودکی و فلسفه آغداشلو: سال های دلپذیری بود و در عین حال غم انگیز؛ چون این آرمان دوستی نه به معنای ایدئولوژیک؛ به این معنا بود که می خواستیم چیزی باشیم. می دیدیم از دستگاه های رسمی دانشگاهی و غیره چندان جواب درستی نخواهیم گرفت و در عین حال خودمان را ملزم می ...
آیا احکام اسلامی در گذر زمان قابل تغییر هستند؟
قبیل قرن و برص. در این مورد ابتداءً تردید می کنیم که آیا مجرد وجود این عیب می تواند موجب صحت فسخ نکاح باشد و شارع به عنوان شارع این امر را انشاء فرموده است، یا این که این عیوب چون در زمان های گذشته صعب العلاج بوده و قابلیت مداوا را نداشته است، سبب فسخ نکاح است؟ و آیا امروزه که علم پزشکی به آسانی می تواند این گونه امراض را بهوسیله یک عمل جراحی برطرف نماید دیگر از اسباب فسخ نکاح نیست؟ از سویی آیا ...
حکم ارتکاب عمدی افسد
. زن در مقابل یک مرد نامحرم که قرار می گیرد، باید خودش را برتر نشان دهد. مسئله جبن نیز اینجا ناظر به مسئله عفاف زن است نه مسئله جبن و شجاعت مطلقاً؛ به این معنا که خطری در پیش است که ممکن است عفتش لکه دار شود. دیگر اینجا، جای شجاعت نیست، چون شجاعت یعنی فداکاری [و اگر در اینجا شجاعت به خرج بدهد، یعنی] می روم، بگذار عفتم از بین برود. نه، عفت یک امر شخصی نیست که به تو بگویند از آن بگذر تا از ...
سرکردگان قرآنیّون در شبه قارّة هند
؛ صبحی منصور، 2006م.: 35 و مزروعة، 2005م.: 55). زیرا پیامبر(ص)هم انسانی چون دیگران است و مثل همة مردم از اشتباه و خطا معصوم نمی باشد (همان). گاه می گویند ما سنّت قولی پیامبر(ص)را حجّت نمی دانیم، امّا سنّت فعلی او را حجّت می دانیم (همان)، لیکن بررسی اقوال و آراء آنان نشان خواهد داد که با سنّت رسول خدا(ص)از اساس مخالف هستند، چه سنّت قولی و چه سنّت فعلی (ر.ک؛ همان و شحرور، 1992م ...
نیایش و تسبیح موجودات در مثنوی
نیز در ذیل آیه ی: (وَإِن مِن شَیْ ءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ)، می گوید: تسبیح، مختص حی عاقل است و من بارها از طریق کشف و شهود شنیده ام که سنگ ها با نطقی مخصوص ذکر خدا می گویند. مولانا از زبان پروردگار می گوید: ماه او بدون نطق بر همه اثر دارد و هر زبان، نطق از فرش او می یابد. آن دم ، یعنی پیوندی میان حق و مردان حق که از طریق باطن و زبان و لفظ، اسرار را به آنها می آموزد و از عالم غیب آگاهشان ...
خط حفاظتی پروردگار در مثنوی
، که خود پناه حق است. در این جا مولانا در نقد طبیعیون که همه ی آثار و احوال موجودات جهان را به طبع آنان اسناد می دهند، می گوید: اگر چنین است که آثار موجودات به طبیعتشان بر می گردد، چرا باد همین که به نزدیکی خط حرز هود نبی می رسید نمی وزید. هرچه به خواص و طبایع پدیده ها نسبت داده می شود تماماً مستند به قادر ذوالجلال است. ای طبیعی مشرب! یا بیا سیطره ی مشیت خدا را بر طبایع موجودات بپذیر و یا قصص ...
بانگ اضداد و عدل الهی در مثنوی
*** راه نتوانند ددن رهروان این جهان و اهل او بی حاصل اند *** هر دو اندر بی وفایی یک دل اند زاده ی دنیا چو دنیا بی وفاست *** گرچه رو آرد به تو آن رو قفاست قسّام ، پروردگار است. این عدل الهی است که ارزش های معنوی و روشنی باطن را به یکی می دهد و به دیگری نمی دهد. این جبر نیست که بگوییم هرچه هست فعل حق است و مسئولیت خود را فراموش کنیم. اگر هر چیزی به جبر واقع می شد، پشیمانی در ...
بانگ اَلست در بیان مثنوی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: مؤلف: محمدرضا افضلی هم چنان که ذوق آن بانگ اَلست *** در دل هر مؤمن تا حشر هست تا نباشد در بلاشان اعتراض *** نی ز امر و نهی حقشان انقباض لقمه ی تلخی چو شکّر می شود *** خار ریحان سنگ گوهر می شود گل شکر آن را که نبود مستند *** لقمه را ز انکار او قی می کند هر که خوابی دید از روز اَلَست *** مست باشد در ره طاعات ...
چشش، کشش، کوشش
هایی از ما به سرای جاودان بالا می رود. عرفا معتقدند که روی آوردن انسان به حق، کوششی است که سبب ان کشش و جذبه حق است. اما پیش از آن که این کشش آغاز شود، پروردگار مزه معرفت خود را به انسان می چشاند و این چشش مقدّم بر کشش است. ذوق به معنای همین چشش و چشیدن است. مولانا می گوید: انسان به چشیدن مزه ی خوش آیند هر چیز، به آن علاقه پیدا می کند و با اندک آگاهی و شناخت و کسب معرفت از اسرار حق به سوی ...