سایر منابع:
سایر خبرها
وزیر ارشاد: به دنبال ساخت فیلم های شادی آفرین باشیم
و مقابله با قاچاق کنیم و اگر اقتصاد سینما در این عرصه تکان بخورد می توانیم موفقیت به دست بیاوریم . همانطور که سال گذشته در گیشه موفق بودیم امسال در شبکه نمایش خانگی نیز موفق باشیم.: جشنواره خوب بین الملل در انتظار شما است؛ مهمانان خوبی در این دوره از جشنواره داریم و 15 روسای سینمایی و معاونان وزیر منطقه به ایران می آیند.بخش بین الملل با توجه به تحولات ساختاری به راه خود ادامه می دهد و جدا شدن بخش ...
از وعده های سازمان سینمایی تا امضای تفاهم نامه با وزارت کار
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛اهالی خانه سینما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان سینمایی عصر روز گذشته-شنبه 22 فروردین- در تالار سیف الله داد دیدار کردند. گفتنی است که در این نشست نمایندگانی از صنوف مختلف و هنرمندانی چون داریوش اسدزاده، داریوش فرهنگ، مهدی میامی، آتیلا پسیانی، حسین عرفانی، سیروس الوند، رامبد جوان، فرشته طائر پور، رخشان بنی اعتماد، فاطمه ...
سبک زندگی حضرت فاطمه(س) به روایت رهبری
.... حتی انفجرت عمود الصبح . تا وقتی که طلوع فجر شد. مادر من از سر شب تا صبح مشغول عبادت بود و دعا و تضرع کرد. امام حسن، علیه الصّلاةوالسّلام، می گوید - طبق روایت - شنیدم که دائم مؤمنین و مؤمنات را دعا کرد؛ مردم را دعا کرد؛ برای مسائل عمومی دنیای اسلام دعا کرد. صبح که شد گفتم: یا اماه! ؛ مادرم! لم لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک یک دعا برای خودت نکردی! یک شب تا صبح دعا، همه برای دیگران!؟ در جواب ...
جشنواره فیلم سماء کلید خورد/ تجلیل از رسول ملاقلی پور
برنامه نماهنگی که یادآور تلاش رسول ملاقلی پور در عرصه سینمای دفاع مقدس بود به کارگردانی علی ملاقلی پور پخش شد. در این نماهنگ بخشی از تصاویر آثار رسول ملاقلی پور از جمله میم مثل مادر ، قارچ سمی ، هیوا سفر به چزابه و ...پخش شد. در این بخش از برنامه اکبر نبوی، جمشید هاشم پور، مرتضی سرهنگی، همسر زنده یاد رسول ملاقلی پور و فرزندش علی ملاقلی پور روی صحنه آمدند و درباره این فیلمساز صحبت کردند ...
این تفاهم سینماگران بیکار را نجات می دهد؟
دیدار نوروزی سینماگران با وزیر ارشاد، وزیر کار و رئیس سازمان سینمایی در خانه سینما انجام شد. در این دیدار نوروزی که در عصر بارانی 22 فروردین ماه با حضور وزیر تعاون و کار و تعداد دیگری از مسئولان این وزارتخانه، علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) و جمعی از مدیران سازمان سینمایی برگزار شد، تفاهم نامه ای میان خانه سینما و وزارت کار و امور اجتماعی امضا شد. در آغاز برنامه عبدالله اسفندیاری بازرس خانه سینما، آیاتی از کلام الله مجید را خواند و اعلام کرد که این برنامه بدون مجری برگزار می شود و هر سخ ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
ماجرای مرگ مادر سینمای ایران در سکوت خبری!
بود و تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم ادامه داد. او در سن 86 سالگی به علت کهولت سن در منزل خود درگذشت. حمیده خیرآبادی در حدود شش دهه فعالیت سینمایی، در بیش از 150 فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد و سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر شد. از جمله مجموعه های تلویزیونی زنده یاد خیرآبادی می توان به پدرسالار ، تلخ و شیرین ، خانه سبز ، همه فرزندان من و پدرخوانده اشاره کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد. ...
چهره ها از مادر می گویند(+تصاویر)
بازیگر پیشکسوت سینما است. آتیلا پسیانی همچنین خودش به عنوان پدر، دو فرزندش ستاره و خسرو پسیانی را به تئاتر و سینما آورده است. 6- اما حکایت کیومرث پوراحمد (کارگردان سینما) برعکس است، او مادرش زنده یاد پروین دخت یزدانیان را سال ها پیش با مجموعه قصه های مجید وارد دنیای بازیگری کرد که این فعالیت تا سال ها پیش ادامه داشت. 7- ثریا قاسمی از بازیگران سینما، فرزند زنده یاد حمیده ...
فراستی: فجر 33 بدترین جشنواره فجر بود
به گزارش مشرق، مسعود فراستی از مطرح ترین منتقدهای سینمای ایران است. او به واسطه حضور در برنامه هفت یکی از معدود منتقدهایی است که مردم هم او را به خوبی می شناسند. حرف های فراستی در مورد فیلم های جشنواره و سینمای ایران چه قبولش داشته باشیم و چه نه از مواضع منتقدی خبر می دهند که نقد را فلفل می داند و همیشه به نیمه خالی لیوان نظر دارد. در ادامه صحبت های این منتقد را در رابطه با فجر33 بخوانید. ...
خبرگزاری فارس و یک حرکت بزرگ فرهنگی
...> حاتمی کیا در این مراسم می گوید " نمی دانم چرا چند وقت است تصویر بچه افغانی که در سوریه می جنگد و داعش سرش را بریده از جلوی چشمم مدام عبور می کند، هر بار خجالت می کشم (بغض) که در سوریه نبودم و این نوجوان ... احساس می کنم عقب افتاده ام زیرا در زمانی خود را پیشرو می دانستم وقتی جبهه آنقدر وسعت گرفت، می بینیم که خیلی عقب هستیم . شرمم می آید از جشنواره فیلم فجر زیرا جای افتخار برای جمهوری اسلامی ...
کشاورز: حاتمی شخصیت مادر را جاودانه کرد
ایثارگری های مادران مان هستیم و من امیدوارم که مادران ما از ما راضی و خشنود باشند. گفتنی است؛ مادر یکی از فیلم های زنده یاد حاتمی است که در آن بر خلاف اکثریت آثار وی، به شرح وقایع تاریخی پرداخته نمی شود. این فیلم محصول سال 1368 است و در هشتمین جشنواره فیلم فجر تا مرز گرفتن سیمرغ بلورین پیش رفت. گزینه اول برای ایفای نقش محمدابراهیم عزت الله انتظامی بود. انتظامی تا مرحله تست گریم نیز پیش رفت ...
از تبلیغ صهیونیستی برای آرایش زنان ایرانی وتکفیر تمامی کشورهای عربی توسط داعش تا درد سر خانوادگی اوباما ...
بازیگر نوجوان فیلمش بوده است. زندان زنان ، مکس ، سه زن ، آتش سبز ، ورود آقایان ممنوع ، راه آبی ابریشم و دربند دیگر فیلم های مطرح این بازیگر هستند که با دربند موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد، جایزه ایی که یک بار برای زادبوم کاندید دریافت آن شده بود. غزل شاکری هم فرزند فرشته طائرپور تهیه کننده سینماست که با فیلم ماهی وارد دنیای بازیگری شده است و در ادامه در فیلم ...
ارسال مصاحبه با بالون، تمرکز فجر بر سینمای آسیا و بازی تام هاردی درنقش مل گیبسون
اعلام آمادگی خانه سینما برای کمک به رضاداد در برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، عیددیدنی معاون هنری وزیر از هنرمندان، همکاری دوباره ژولیت بینوش با برونو دومون، تمرکز بخش بین المللی فیلم فجر بر سینمای آسیا، برگزاری هفته سینمای ایران در ونزوئلا با فیلم هایی چون شام آخر ، رنگ پوست جیمز باند چالش جدید انگلیسی ها، جدایی نینا دوبرو از خاطرات خون آشام ، جانشینی تام هاردی به جای مل گیبسون و درنهایت ارسال فیلم مصاحبه و دلارهای آمریکا با بالون به کره شمالی سرخط مهمترین اخبار بولتن سینما امروز بیست و یکم فروردین ماه را به خود اختصاص می دهد. ...
با من بگو وقتی که من درگیر ایثار تو ام*
از دختران دهه شصت با نرگس و نسرین آن قصه و پدر آهنگسازشان خاطره دارند. نرگس و نسرین الان دیگر بزرگ شده اند و کار بازیگری را ادامه ندادند و زنده یاد خسرو شکیبایی که ایفاگر نقش پدرشان بود چهره در نقاب خاک کشیده است. در میان انبوه فیلم های خوش آب و رنگ این روزها هم دیگر خیلی ها از ساخته خوب کیومرث پوراحمد یادی نمی کنند. اما شاه بیت قطعه مادر من با صدای دلنشین عمو خسرو سینما یعنی مادر من مادر من تو ...
روایت های تاریخی معصومین از ام ابیها
(ع) در موارد متعددی درباره مادر گرامیش، سخن گفته است، از جمله نقل شده است: مادرم را در شب جمعه ای دیدم که پیوسته در حال رکوع و سجود بود تا این که صبح دمید و شنیدم که مردان و زنان با ایمان را نام می برد و بسیار برای آنان دعا می کرد؛ اما ندیدم حتّی یک بار برای خود دعا کند. از روی تعجّب گفتم: مادر! چرا برای خودت دعا نمی کنی و از خدا چیزی نمی خواهی؛ همان گونه که برای دیگران دعا می کنی؟ مادرم در پاسخ ...
یادی از فیلم مادر علی حاتمی تا دیالوگ های ماندگار
محمدعلی کشاورز نیز نامزد دریافت جایزه از جشنوارهٔ فجر شدند. هنگام درگذشت رقیه چهره آزاد؛ روزنامه ها، نقل قولی از نقش غلامرضا (اکبر عبدی) را در فیلم، در تیتر خود نوشتند: مادر مرد. از بس که جان ندارد. روایت مادرانه علی حاتمی از مادر علی حاتمی در فیلم مادر به روایت مادری پرداخت که از سرای سالمندان به خانه می آید تا روزهای پایانی عمرش را در خانه اش و کنار فرزندانش بگذراند. فیلم ...
مطرح ترین بازیگران نقش مادر در سینمای ایران چه کسانی بوده اند؟
و در نهایت به آسمانی ها می پیوندند... زنده یاد رقیه چهره آزاد در این فیلم نقشی را بازی کرد که از خاطر کسی پاک نخواهد شد. نقش مادر در فیلم مادر علی حاتمی از آن قبیل نقش ها بود که به هیچ وجه از خاطره ها محو نخواهد شد، این بازیگر با آن صورت مهربان گزینه مناسبی برای این نقش بوده و مسلماً اولین کسی است که در اذهان هر عاشق سینمایی به عنوان مادر تداعی می شود. 2- زنده یاد حمیده ...
سازها در تشییع یک هنرمند نواختند
محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما اولین نفری بود که درباره زنده یاد ندایی سخنانی را مطرح کرد و با بزرگ دانستن این ضایعه، گفت: یکی از شریف ترین دوستانمان را از دست دادیم. ایشان حق بزرگی به گردن مستندسازان و خانه سینما دارند. وی ادامه داد: در این سال ها که می خواستند خانه سینما را تعطیل کنند، گروهی برای صیانت از خانه سینما تشکیل شد که مرتضی ندایی یکی از اعضای فعال این گروه بود و تلاش زیادی ...
تجلی شاهکار شگفت خلقت در مادران سرزمین مینو
برآورد تا بار دیگر چهره چین دار اما جوان مادرش را ببیند، نگاه ها با لبخند درآمیخت و آن لبخند در تمام این سال ها شد آخرین رمز حرف های مادر و پسر که هم گفته شده و هم ناگفته مانده است. در گذر از راه طولانی و دشوار صبر، فرزندش را به خدا سپرد. از آن زمان که نام مفقودالاثر بر آن جوان دلاور نهادند، دلتنگش می شود، گریه می کند و آرزوهای دور و درازی که برای فرزند داشت، از پیش چشمانش می گذراند؛ اما ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی (96)
در ارتباط مستمر و دو طرفه با مردم دارند. در این سری مطالب ما تصمیم گرفته ایم گزیده ای از فعالیت چهره های ایرانی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و ... در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. ******* ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) و تبریک روز مادر به همه بانوان و مادران دوست داشتنی سرزمینمان، به همین مناسبت شماره 96 را شروع ...
ارشاد زیر بار دخالت کمیسیون فرهنگی مجلس نمی رود
نمایش فیلم محمد رسول الله (ص) در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر گفت: این فیلم یکی از آثار بسیار ارزشمند و فاخر ما است که می تواند با فیلم های بین المللی رقابت کند. هر چند ارزش آن بیش از رقابت در این حیطه است چرا که فیلم ماندگاری برای کل جهان خواهد بود. اما هنوز درباره نمایش آن در جشنواره فجر تصمیم قاطعی گرفته نشده است. : او در ادامه درباره افزایش قیمت بلیت سینماها و تأثیر آن بر کاهش ...
از متن تا حواشی همایش ابراهیم، دیده بان هنر انقلاب
بیان کند، زیرا این جشنواره باید آرمان های انقلاب را بیان کرده و بیانگر مانیفست انقلاب باشد. وی تأکید کرد: در حال خواندن به فکر آن بودم تا جشنواره سال گذشته فجر را نقد کنم و مطلبی منتشر کنم، اما دیدم این مطلب همان متنی است که من باید بنویسم. شرف الدین ضمن اشاره به اینکه ما در قرآن چندین بار شاهد آنیم که خدا پیامبر را به عنوان شاهد و شهید معرفی می کند و هر وقت به آیات می رسیم ...
مرتضی سرهنگی چهره برتر هنر انقلاب در سال 93 شد
ورود ادبیات وارداتی بی نیاز کرده است و حضور موثرش در تولید 4 اثر مطرح دفاع مقدس موفق به دریافت نشان چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد. نشان هنر انقلاب و 22 سکه به عنوان نمادی از 22 بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی به این نویسنده و مدیر فرهنگی اهدا شد. ابراهیم حاتمی کیا که ساعاتی پیش توسط خبرگزاری فارس به دلیل فعالیتش در زمینه هنر انقلاب مورد تجلیل قرار گرفت در این مراسم حاضر نشد ...