سایر منابع:
سایر خبرها
زن مطلقه ای که دنیا را فتح کرد و به شهرت و ثروت رسید!
مطلب باید خیلی دقت کنم. اکثر اوقات، افراد واقعی الهام بخش خلق یک شخصیت می شوند، اما وقتی وارد ذهن تو می شوند به چیزی کاملا متفاوت تبدیل می شوند. پروفسور اسنیپ و گیلدروی لاکهارت هر دو نسخه های اغراق آمیز افرادی هستند که می شناختم، اما وقتی روی کاغذ آمدند، کاملا فرق کردند. هرمیون کمی شبیه 11 سالگی خودم است، البته خیلی باهوش تر از من. هیچ کدام از داستان ها براساس زندگی خودتان یا ...
داستایفسکی؛ نویسنده ای پر رمز و راز
و تدوین را نیز برعهده گرفته و با بیان کوتاهش، تاثیرگذارترین رمان های روسیه و زمانه خود را ساخته است.(9) تولستوی بر این باور است که شخصیت داستان های داستایفسکی همه به یک زبان سخن می گویند و همیشه کاری را می کنند که از آنان انتظار نمی رود. *پی نوشت ها: 1- فرخی، آمنه، داستان نویسی به سبک خودآزاری ، تارنمای همشهری آنلاین، پانزدهم تیرماه 1387 2 - همان 3- همان 4 ...
شهیدآیت مبارزه با میرحسین موسوی را سخت تر از شاه می دانست
ایثار من شده بود و می خواست مرا برای تشکیلات زیرزمینی ارتش عضوگیری کند. قبلاً یک بار در مقاله ای نوشته بود که: طفلی 10 ساله علیه مصدق وارد مبارزه شده...که منظورش من بودم و به هر صورت بر اساس این سوابق به من اعتماد خاصی داشت و فکر کرد من می توانم عضو تشکیلات محرمانه اش در ارتش باشم. پرسیدم : به چه شکل؟ گفت: از طریق ارتش می شود. اگر رفقای خوبی داری که دارند دیپلم می گیرند، معرفی کن تا آنها را ...
اسطوره، اقتدار و فرایند تثبیت قدرت
انداز تحولات صحنه سیاست به همین معنای عمیق جستجو کرد. در این یادداشت، تحول سپهر سیاست ایرانی به همین معنای عمیق را در مقاطع گوناگون بررسی خواهم کرد. الف: ایران پس از کودتای بیست و هشت مرداد فرایند مدرن شدن جامعه ایرانی، فرایند پیچیده ای است و در منازل گوناگون خود داستان های عمیقی به صحنه آورده است. خواست جمعی ما برای مدرن شدن، با حس ناکامی و تحقیر در مقاطع گوناگون همراه بوده ...
مجری های تلویزیون زیر تیغ/ شوخی های آمریکایی در ایران
معمولا متن را برای اجرایی که قرار است روی صحنه ببرم و شیوه اجرایی خاصی که مدنظرم است تغییراتی می دهم و تمام تلاشم را می کنم که برای آن ضرباهنگ و شیوه ای که در نظر گرفته ام مناسب کنم. در این نمایش هم همین اتفاق افتاده است. داستان عامه پسند1 او تصریح کرد: از اول در ذهنم بود که نمایش کوتاه تر و منسجم تر شود و پیکان نقدش برگردد به سمت جامعه خودمان. این اتفاق در کارگاهی که داریم افتاد ...
کیتارو، افسانه ای که هنوز زنده است
در آنها زندگی کرده اید قرار گرفته است؟ هنوز هم یک خانه کوهستانی در ژاپن دارم. این خانه ای قدیمی و 250 ساله است. من در همین خانه خیلی چیزها به دست آورده ام؛ زندگی، فرهنگ و طبیعت. همین سه عنصر چقدر در خلق یک اثر تاثیر دارند؟ در آثار من هم این سه مولفه تاثیرگذارترین ها بوده اند. همچنین معتقدم که موسیقی من فی نفسه یکی از عناصر طبیعت است. شما در سال 2002 جایزه جامعه هنری بدون مرز ...
روزهای خانوادگی هالیوود
سال تا به این لحظه آن تنوعی که بایسته است را به نمایش نگذاشته؛ موج اقتباس از بازی های کامپیوتری هم که اخیراً در سینما به راه افتاده، تابحال هنوز در حال آزمون و خطا بوده و حتی یک نسخه تکامل یافته از این نوع فیلم ها را نمی شود برای قرار دادن در میدان رقابت با آثار دیگر پیدا کرد. از طرفی سینمای روشنفکری هم تا حدود زیادی به ورطه ورشکستگی افتاده و دیگر سمپات های سابقش را ندارد؛ پس باید برای ...
گزارش عملیات قتل بن لادن
.... هیچ یک از آن ها برای بازپرسی در اختیار ایالات متحده قرار نگرفتند. مقام بازنشسته گفت: چرا قصۀ این گنجینۀ گران بها ساخته شد؟ کاخ سفید می خواست مخاطبان تصور کنند که بن لادن هنوز اهمیت عملیاتی داشته است. در غیر این صورت، چرا باید کشته می شد؟ یک داستان پوششی خلق شد: شبکه از قاصدهای حامل کارت های حافظه و دستورات، مشغول رفت وآمد به عمارت بوده اند. همۀ این ها برای این بود که بگویند بن ...
آلیس در آنسوی آینه، آش شلم شوربایی شد!
در سال های اخیر به نسبت دستمزد هنگفتی که از بازی در فیلم ها گرفته، بازگشت مالی برای فیلم ها نداشته. *هیاهو برای هیچ داستان از جایی شروع می شود که معلوم نیست از پایان فیلم قبلی چه مدت زمانی گذشته است. وقتی آلیس پیروزمندانه به خانه برمی گردد تا ببیند در نبودش کسب و کار پدرش چه سرانجامی پیدا کرده، دچار سرخوردگی و یأس می شود و در نتیجه وسوسه می شود که یک بار دیگر به سرزمین عجایب ...
نقد فیلم: فارگو
انسانی با یک داستان جنایی در هم بیامیزد و آن را به یکی از فیلمهای به یاد ماندنی تاریخ سینما تبدیل کند. نوع روایت را که در نظر بگیرید، سیال بودن شخصیتها و داستان کاملاً مشهود است و باورپذیری موقعیت و اعمال قهرمانهای فیلم هم همچنین. فضای برفی و سرد برای برادران کوئن امکان آن را فراهم کرده تا نشانه گذاریهای خاص سینمایی خود را داشته باشند و به بهانه آن صحنه هایی نافذ و گیرا خلق ...
گاف های عجیب 10 فیلم بزرگ سینمای جهان
یافت که با گاف های کوچک و بزرگ همراه شده و از زیر چشم اهالی فن عبور کرده است. همواره در مورد گاف های سینمایی این مسئله مهم وجود داشته است که مخاطب تیزهوش باید قضاوت خود نسبت به نمای مورد نظر را جاری سازد؛ آیا این گاف سینمایی از زیر چشم صدها نفری که در فرایند ساخت اثر دخالت داشته اند رد شده است؟ یا سازندگان در کمال خونسردی فرض را بر این گذاشته اند که مخاطبان متوجه این اشتباهات کوچک یا بزرگ ...
یک اثر پنج جلدی پیرامون "نقش و رسالت زن " از دیدگاه مقام معظم رهبری
.... بی نظیر بودن ابعاد زندگی عبادی و عرفانی آن حضرت نیز بارها در بیانات معظّمٌ له مورد توجه قرار گرفته است: ازلحاظ عبادت آنچنان در محراب عبادت مصرّانه می ایستاد و در پیشگاه پروردگار دعا میکرد و عبادت میکرد و گریه میکرد که از کثرت ایستادن پای او ورم کرد. شما ببینید چقدر این دلباختگی در مقابل خدا وجود دارد. (21/اسفند/63). الگوی دیگری که در بیانات رهبر معظّم انقلاب مورد ...
از کریس کایل تا احمد متوسلیان؛ چطور فرم زدگی مانع خلق قهرمان در ایستاده در غبار شد؟/ نقد سیدمحمد حسینی ...
ساخته لوک بسون هم در همین قالب قابل تقسیم بندی است. فیلمی که قاتل و جانی بزرگ برمه یعنی خانم آن سان سوچی را که در هلوکاست وحشتناک سالهای 2014 و 2015 چند صد هزار نفر از مسلمانان را سوزاند یک قهرمان بزرگ معرفی می کند و مخاطب با دیدن آن فیلم احساس می کند که باید احترام بسیاری برای این خانم قائل باشد. درست شبیه به حسی که در مراسم ترحیم کریس کایل تک تیرانداز فیلم ایستوود به مخاطب ...
علی قمصری: هم نوازان حصار اولین های زیادی را تجربه کرده است
.... چهار خوانندۀ تاثیر گذارِ خانم را به طور جدی وارد حیطۀ اجرایی موسیقی کرد. استفاده از ساز گیتار فلامنکو و کوارتت زهی کمانچه برای اولین بار در موسیقی سنتی با همنوازان حصار روی صحنه رفت. اینکه بسیاری از ایده هایم که با همنوازان حصار معرفی شد، در بسیاری از آثار این چند سال توسط هنرمندان مختلف استفاده شده باعث خوشحالی است. ثبات همنوازان حصار، در همین انعطاف سازبندی اش و وفاداری به مانیفست اصلی اش ...
دو نمایش عجایب المخلوقات و مکبث بزودی روی صحنه می روند
باره ای بود که متوجه شدم در سه پرده اول به شدت برش های کوتاه در دل متن نمایشی هست که به درونیات و ذهنیات مکبث و لیدی مکبث می پردازد. در دو پرده انتهایی هم قطعا شخصیت هایی وارد می شوند که دلایلی خاص برای استفاده از آنها داشته ام که با آن نگاه مینی مالیستی من جایی در این اجرا نداشتند. مکدوم، مکداف و لیدی مکداف. این پرده های کوتاه را مثل برش ها و سکانس های کوتاه سینمایی دیدم. زوم، زوم بک، فست موشن ...
نقد فیلم: استاکر
مجله هنری هفت به نقل از کافه نقد سعید کاشانی در ادامه نقد فیلم استاکر را می خوانید! Stalker / Andrei Tarkovsky / 1979 / Russia من (خدا )راه و حقیقت و زندگی هستم . (انجیل یوحنّا،باب 41،آیهء 6) یادداشت ...
زاپاس یا اصل؛ مسأله این است/ در ستایش مردانگی!
صحنه را به فرم می رساند و نهایتاً حسِ منقلب شدن را خلق می کند. عبور از تکنیک به این معنی که تراولینگ دوربین به سمت جلو، دیگر خودنمایی و صرفِ زیبایی نیست. آن قدر منطقش درست است که حرکت دوربین فراموش می شود و گویی به درون آن آدم می رویم. آشوب های درونی پدر، او را به سمت تحول سوق می دهند. به همین دلیل کاراکتر پدر، آرام آرام به سمت شخصیت شدن می رود. داماد برای اثبات مرد بودنش به دریاچه ...
آشنایی با 10 انیمه برتر ژاپنی
نخستین انیمه در ژاپن را تولید کرد: پسر فضایی/astro boy ساخته اوسامو تزوکا. کمپانی موشی پروداکشنز سبکی فریبنده را در انیمیشن سازی ژاپن به وجود آورد که تا امروز ادامه دارد.نوبیوکی تسوگاتا استاد انیمیشن از دانشگاه کیوتو سیکا می گوید: از همان ابتدا تزوکا عامدانه انیمه را خلق کرد نه انیمیشن را. کمپانی موشی از نوارهای سلولوئید چندین بار استفاده می کرد و به ترفندهای صدا و تصویری متکی بود تا توهم ...
اصفهان با نبود سالن تئاتر روبه رو است
. نبود متن و سالن های نمایش مناسب به بدنه نمایش آئینی آسیب جدی وارد کرده است، البته هنوز هم با وجود تمام کم کاری ها شاهد حضور معدود افرادی هستیم که دلسوزان این عرصه هستند و سال هاست که خاک صحنه می خورند. اجرای نمایش های مختلف با رنگ و لعاب جدید و همچنین با حضور چهره های مطرح سینما و تئاتر که با اقتباس از صدها رمان خارجی و داخلی به روی صحنه می رود، عرصه را برای فعالیت نمایش های ...
کلیشه های تکراری سینمای جهان
می شود و از پشت سرش یک کاراکتر سوم نمایان می شود؛ همان کسی که قهرمان را نجات می دهد. حتما کسی که این فیلم را ساخته، انتظار دارد مخاطب بگوید: وای! من غافل گیر شدم! کسی که این فیلم را ساخته، چقدر باهوش است! این صحنه کلیشه ای را معمولا کسانی خلق می کنند که تصور می کنند خیلی باهوش تر از مخاطب هستند. آن ها گاهی برای اثبات هوش سرشار خود کارهای دیگری هم می کنند، مثلا کاراکتر سومی که وارد ماجرا ...