سایر منابع:
سایر خبرها
باید قلبم را به زیارتگاه ببرم/ از پریدن روی دیوار به داخل حیاط تا جمع کردن فرش های صحن جمهوری
. راننده چند شاخه گل از او خریده بود. خودش را کج و معوج کرده بود و داشت در جیب های شلوارش دنبال پول می گشت. زنی که کنار راننده نشسته بود و در تاریکی بعد از غروب، عینک آفتابی بزرگی به چشم داشت، چیزهایی به دختر می گفت که او با تکان سر جوابش را می داد. پولش را گرفت، اما هنوز سر جایش ایستاده بود. راننده که ریش پروفسوری داشت یقه سه سانتی لباس بافتنی سفیدش را صاف کرد و چیزی به دختر گفت. دختر گل فروش در عقب ...
فیلم/ مقایسه پیت استاپ های امروزی فرمول یک با دهه 50
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، تیم پیت استاپ امروزه نقشی کلیدی در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک و نقشی تعیین کننده در قهرمانی تیم ها پیدا کرده است که قهرمانش گاهی اوقات در ثانیه ها مشخص می شود. تیم پیت استاپ امروزه بیش از 20 نفر را شامل می شود، افرادی که وظیفه دارند در کمترین زمان ممکن (تنها چند ثانیه) زیر اتومبیل جک بزنند، لاستیک ها را تعویض کنند، در صورت لزوم سوخت رسانی کرده و به راننده ...
سناریوی جدید داماد در دادگاه قتل مادرزن: خودکشی کرد
کردی؟ شش میلیون تومان پولی را که در کمد داشت و النگو های طلایش را دزدیدم. با پول ها چه کردی؟ یک دست لباس شیک خریدم و به خانه ام رفتم. پول و طلاها را در حباب لامپ حمام خانه مان جاسازی کردم تا در فرصت مناسب آنها را بردارم. چطور بازداشت شدی؟ سه روز بعد از مرگ مادرزنم پلیس به من مشکوک شد و وقتی در بازرسی خانه ام پول و طلاها را کشف کرد بازداشت شدم. می دانی چه حکمی در انتظارت است؟ همسرم و خواهر و برادرهایش به حکم قصاص اصرار دارند. آنها می گویند به هیچ قیمتی حاضر به رضایت نیستند. من به مرگم راضی ام ولی نگران آینده دختر و پسر خردسالم هستم. ...
پاتاوه رود سمه روستایی نیازمند یاری مسئولان + تصاویر
به گزارش خبرگزاری فارس از دیشموک، روستای پاتاوه رودسمه در فاصله 20 کیلومتر از مرکز شهر دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد که باید برای سفر به این روستا مشقت های فراوان دید تا به روستا رسید. روستای پاتاوه رودسمه دارای 65 خانوار با جمعیتی بالغ بر 600 نفر بوده که شغل اصلی آن ها دامداری و کشاورزی می باشد. جاده و راه ارتباطی روستای پاتاوه رود سمه تنها راه ...
جولان قاچاقچیان انسان در جاده های کشور/ سفر های پرمخاطره مهاجران افغانی
زیاد سختی نبود البته راهنمای ما خیلی با تجربه بود. ولی پس از رسیدن به زابل سختی زیادی متحمل شدیم. من به همراه سه نفر دیگر در صندوق عقب پژو مخفی شدیم و بقیه نیز داخل خودرو بودند. البته هر 2 ساعت یکبار جابه جا می شدیم. خودرو با سرعت زیادی حرکت می کرد و ما فقط به فکر این بودیم که زودتر به مقصد برسیم. البته در بعضی از مواقع نیز در نزدیکی پاسگاه های پلیس از خودرو پیاده می شدیم و با پای پیاده از بیراهه ...
از بیمارستان اسب ها تا کشف دروازه جهنم
... 33 ورزشکار مغربی در آتش سوختند در پی انفجار یک اتوبوس در نزدیکی شهر طانطان در جنوب مراکش، 33 نفر از جمله 20 کودک جان خود را از دست دادند. این اتوبوس کاروانی از ورزشکاران شهر العیون را حمل می کرد. این حادثه ساعت هفت صبح روز جمعه (21 فروردین) در مسیر جاده دو شهر بوزنیقه - العیون اتفاق افتاد. دلیل افزایش شمار قربانیان این حادثه، شعله ور شدن اتوبوس حامل مسافران به دلیل ...
اوضاع جوری شده که...
انقد مغروری؟ بخدا من مغرور نیستم فقط خسته ام میفهمی؟ خسته ========= اس ام اس خنده دار ========= اول خط سوار تاکسی شدم 1نفر مونده بود تاکسی پر شه بعد نیم ساعت یه دختره اومد راننده به شوخی گفت : خانوم ما 1ساعته منتظر شماییم ! دختره هول شد گفت : ببخشید خواب موندم ینی ما 4 نفر که منهدم شدیم ، خود تاکسیه از شدت خنده استارت نمیخورد ...
انرژی بحث انگیز هسته ای چیست و چگونه کار می کند
هیروشیما منفجر شد و با قدرتی برابر 15 هزار تن TNT در چند ثانیه 140 هزار نفر را از بین برد اما پلوتونیوم می تواند این مشکل را حل کند، در بمب پلوتونیوم نیاز به مواد بسیار سبک تری برای کارآمد بودن است. به عنوان مثال چهار کیلوگرم از پلوتونیوم غنی شده یا پلوتونیوم 239 برای ساخت یک بمب هسته ای کافی خواهد بود. حتی برخی از دانشمندان می گویند فقط یک کیلوگرم از پلوتونیوم 239 برای ساخت بمب کافی خواهد ...
مسیر طولانی بیماران از خانه تا تخت دیالیز
تر هستند. دست های نحیف و چروکیده و چغر. جای کبودی سوزن ها بیشتر از هر چیزی توی چشم می زند. هفته ای سه بار می آید اینجا. هر بار 4ساعت. پنج ساعت هم در راه رفت و برگشت است تا خودش را برساند پشت درهای این اتاق. اتاقی که زمان در آن نمی گذرد. این سوی دیوارها، ثانیه ها یخ زده اند. عقربه های ساعت کش آمده اند و دهن کجی می کنند به در و دیوار. به آنهایی که روی تخت ها دراز شده اند و با چند سوزن و ...
شورای شهر یا شورای تاکسیران ها؟ /وقتی نرخ کرایه تاکسی در قم بیشتر از پایتخت می شود
عنوان کرایه دو نفر پرداخت می شود، رانندگان از بازگرداندن 100 تومان باقیمانده خودداری می کنند. هرچند در وانفسای اقتصادی این روزها، 100 تومان و مبالغی از این دست چندان ارزش مادی ندارد اما وقتی به حاصل جمع همین مبالغ در پایان هر روز برای هر راننده توجه کنیم، در می یابیم که چه میزان کرایه اضافی توسط آنها از مسافران اخذ شده که به یقین، بسیاری از مردم در این زمینه رضایت قلبی نداشته و این درآمد ...
حافظ اسرار شاه چه کسی بود؟
9 سرباز وظیفه و یک درجه دار مامور حفاظت از کاخ و باغ سعدآباد می شد و بالعکس. یعنی در محلی که شاه اقامت داشت یک گروهان منهای 10 نفر نگهبانی او را به عهده داشتند. غذای گروهان از لشکر مربوطه به وسیله کامیون تامین می شد. چون در تهران دو لشکر وجود داشت یک ماه لشکر یک و ماه بعد لشکر دو گروهان فوق را تامین می کردند. این گروهان اگر در کاخ نبود در لشکر مربوطه خود بود و چون سربازان آن ...
6 نکته ای که هر مسافری باید بداند
.../گاهی در سفر اتفاقاتی می افتد که شیرینی سفر را تلخ می کند، از تصادفات جاده ای گرفته تا اتفاقات ریز و درشت در طول سفر. اما جدی گرفتن چند توصیه می تواند سلامت و شیرینی سفر شما را تضمین کند، توصیه هایی که انجامش چندان هزینه ای ندارد ولی نتیجه اش بسیار مفید خواهد بود، آن قدر که سفرتان به سلامت طی می شود. سفر به مناطق ساحلی بسیاری از افراد از تفاوت شنا در استخر با شنا در ...
سفید ترین شهر ایران دیگر سفیدِ سفیدنیست
وقتی می خندد چروک های ریز به چشم هایش حمله می کند، اوست که می گوید: چادر سفید سنت ماست؛ سنتِ مادری. تا بوده همین بوده. من که 50 سالمه از وقتی یادم هست، چادرم سفید بوده، وقتی دخترِ خانه بودیم که فقط سفید می پوشیدیم. نه فقط هم چادر سفید، لباس سفید. مادرم پارچه لباس را خودش می بافت و می دوخت. سفید، رنگ ورزنه است. نه فقط رنگ چادرِ زن ها، دورتا دور این شهر پر است از زمین هایی که انگار دست ...
در آخرین روز زندگی هیتلر چه گذشت؟ +تصاویر
نازی ها، همراه با کاغذهای مربوطه وارد پناهگاه می شود. پیش خدمت هیتلر هاینتس لینگه (Heinz Linge) اشاره می کند که واگنر به اندازه عروس خوشحال است! پانزده دقیقه بامداد روبرت ریتر فون گرایم (Robert Ritter von Greim) تازه از جلسه ای با هیتلر خارج شده است. او تلاش دارد از پناهگاه خارج شود. درست چند ساعت پیش، هواپیمایی که او را به برلین آورده بود توسط ارتش روس از بین رفته بود. او نیز به ...
نظر همسر امام خمینی (ره) درباره کتاب های صادق هدایت/ مقایسه زندگی حضرت زهرا (س) و بانو خدیجه ثقفی
روزی مادر ایشان گفته بود خانم امام (ره) زن بسیار فهمیده ای است؛ زیرا من در جلسه ای شرکت داشتم که چند نفر مرا نمی شناختند. یکی از آنها پرسید این خانم چه کسی است؟ و دیگری جواب داد ایشان مادرزن حاج احمد است. خانم امام (ره) که این مسئله را شنید گفت: ایشان دختر آیت الله عظمی صدر بزرگ، همسر آیت الله سلطانی طباطبایی و مادر عروس ما هستند. تکریم انسان ها نشانه روح بلند است و کسانی که دیگران را تحقیر می ...
نامه دختر8ساله به فیتیله ای ها،پدرش را از قصاص رهانید
کرد تا برای اخذ رضایت از شاکیان این پرونده گام بردارند و پدرش را به زندگی برگردانند. وقتی این نامه به دست فیتیله ای ها رسید با دستور رئیس سازمان صدا و سیما آنها برای صحبت با خانواده مقتول و تلاش برای گرفتن رضایت به گرگان رفتند و همراه با اعضای شورای شهر گرگان و چند نفر از روحانیون با خانواده مقتول دیدار و طی سه روز تلاش کردند تا آنها را از قصاص قاتل پسرشان منصرف کنند و او را به خاطر دو دختر خردسالش ...
عکس یادگاری با دختران ایرانی تا زیارت استر!+عکس
. نه از خود ساختمان بلکه از بیل بورد بزرگ آیت الله خمینی که در آنجا قرار داشت. سپس در اطراف کاخ گلستان که زمانی محل سکونت خانواده پادشاهی قاجار و نیز مکان تاج گذاری محمدرضا شاه در سال 1967 بود، شروع به قدم زدن می کنیم. هر چند ساختمان عدالت کیفری با آن شکل بتونی و یکنواختش بر شکوه کاخ تا حدی سایه انداخته است، اما این کاخ واقعاً زیباست. پس از آن به بازار می رسیم. در بیرون از ورودی ...
آیا نفقه دادن واجب است؟!
) را تأمین کند و مرد بر بیش از توان خویش مجبور نمی شود. و البته، قانون اسلام، قانون بی در و پیکر نیست که بخواهد قانونی را وضع کند و همه این قوانین برای تداوم خانواده و زندگی زناشویی است. و الزام به نفقه چیزی است که به موجب آن اعضای خانواده وظیفه دار شده اند، تا در مواقع لزوم به یاری یکدیگر بشتابند. 2. نفقه پدر و مادر و اجداد: نفقه پدر و مادر برعهده اولاد و در درجه بعد برعهده ...
حماس تقاص جنگ با بشار را پس داد
اکنون فقط خاطره ای از ساکنان مهاجرت کرده آن، باقی مانده است. چیزی از بازماندگان نمانده جز لباس های پاره و بقایای اثاثی که ساکنان وقت نکرده اند آنها را با خود ببرند. گشتن در بخش شمالی اردوگاه که مبارزان فلسطینی متشکل از جبهه ملی – فرماندهی مرکزی بر آن تسلط دارند، بسیار خطرناک و وحشتناک است. از ورودی شمالی تا میدان الدمشقی، در جنوب اردوگاه، راه طولانی ای نیست. همچنان مرغ یخ زده و سوخت شهری که ...
"کتاب من زنده ام" یک جریان فکری و فرهنگی را در کشور رقم زده است
شنیدنی برای خوانندگان و مخاطبین علاقه مند بیان می شود. سوال:عنوان کتاب، عکس روی جلد و تصویر پشت جلد چگونه انتخاب شده است؟ معصومه آباد: تمام تصاویر، محتوا و مطالب کتاب مستند است عنوان "من زنده ام" متن دو کلمه ای اولین نامه ای است که پس از دو سال از اسارت از طریق صلیب سرخ در قالب یک برگه آبی به عنوان نامه فوری به من دادند تا روی آن فقط دو کلمه بنویسم و برای خانواده ام ...
راز شهادت سردار شوشتری/ نگرش معتدل وحدت گرا شهید خواهد شد/ ره آوردی از سرزمین برادری
و فرزندم سوار قایقی شدیم که هنوز پنج نفر جای خالی داشت. قایق ران منتظر بود تا قایق پر شود و بزند به دریا. گفتم که از پنج صندلی مانده، دو تا را من می دهم، سه تا را تو... قبول نکرد. سه دو را کوتاه آمدم، نشد. به چهار یک هم رسیدیم و او فقط پنج صفر را قبول داشت... مشغول چانه زنی از میانه بودیم که یک هو یک بلوچ موقر و خوش لباس از راه رسید. در آن هرم گرما لباس ش به سپیدی برف بود. بی معطلی به قایق ران گفت ...
ایرانی ها دیندارتر شده اند یا سکولار؟.... تحولات دینداری مردم ایران طی 4 دهه اخیر در گفت وگوی تحلیلی ...
گرفته است؟! * در اطراف؟ محمدرضا طالبان: مگر چند نفر در اطراف شما هستند؟ نمی شود که هر کسی، اطرافیان خود را مبنای ارزیابی قرار دهد. برد و دامنه گزاره های شما "جامعه ایران" است، ولی بعد شواهد را فقط از اطرافیان خود می آورید! اطرافیان شما حداکثر چند نفر هستند؟! حتی اگر بگویید در شهر تهران اینگونه است؛ تهران خودش هفت میلیون نفر جمعیت دارد. ما به این نوع قضاوت ها، "معرفت عامیانه ...
اظهارات ناصرنصیر وتفتی درباره درحاشیه و میکائیل ، سری جدید خندوانه و نجات پدراعدامی توسط فیتیله ای ها
افزایش سه برابری تماشاچیان خندوانه و سفر به استان ها و خارج از کشور، جلوگیری از اعدام پدر یک خانواده با پادرمیانی عموهای فیتیله ای، اظهارات کامران تفتی درباره سریال میکائیل ، صحبت های رامین ناصر نصیر درباره حضورش در در حاشیه ، انتشار اولین تصاویر از سریال رمضانی دردسرهای عظیم 2 و درنهایت نگاهی به داستان آدم ها در سریال های ایرانی سرخط مهمترین اخبار بولتن تلویزیون امروز بیست و پنجم فروردین ماه را به خود اختصاص داد. ...
گسترش شادی نیاز امروز جامعه ایرانی/ یاد آن روزها به خیر!/زمان مناسب تغییر سود بانکی
آن می خوانید؛یکی از معضلاتی که در رابطه با محکومین به زندان همواره مورد توجه کارشناسان قضایی و اجتماعی قرار داشته است، آسیب های متعددی است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، این گروه از افراد جامعه و یا اطرافیان آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. تبعاتی چون آشنایی زندانی با جرائم دیگر، فشارهای مختلف بر خانواده زندانی و هزینه های بالای نگهداری زندانیان این خواسته را در میان برخی مسئولین شکل داده است ...
پشت پرده برکناری نایب رئیس فدراسیون فوتبال/ استعفا یا برکناری؟
فوتبال بانوان دارم و امید داشتم که بگذارند به نتیجه برسانم حالا که آقایان اینگونه تصمیم گرفته اند بازهم از فوتبال جدا نیستم چون شما می دانید که ما اصولا یک خانواده کاملا ورزشی و فوتبالی هستیم. در مقطعی بحث حضور شما در هیات رییسه و یا یکی از کمیته های AFC مطرح بود. چی شد که فرد دیگری رفت در حالی که می گفتند شانس شما زیاد بوده است؟! این هم از لطف آقایان در فدراسیون است. بله. من اگر ...
مسابقه با خود یا دیگری؟ موفقیت یا رضایت؟ / مصطفی ملکیان
سیزده رسیدم و ده پله بالا آمدم، اما او از هفده به بیست رسیده است و فقط سه پله بالا آمده است. بنابراین، نه احساس شکست هایمان احساس درستی است و نه احساس پیروزی هایمان. چون ما با چه کسی از یک نقطه راه افتاده ایم که بتوانیم خودمان را با او مقایسه کنیم؟ این مسئله نظری مقایسه و مسابقه. اما این طرز زندگی مشکل عملی هم دارد، و آن اینکه چون نه فقط فوق کل ذی علمٍ علیم، بلکه فوق کل قادرٍ هم قدیری ...
فرورفتن هرچه بیشتر عربستان در باتلاق یمن و ابرازنگرانی بارزانی از خطر داعش
سلاح و تقویت تبادل اطلاعات با ائتلاف تحت رهبری عربستان را افزایش داده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) سوخت گیری مجدد جنگنده های ائتلاف عربی را در خارج از حریم هوایی یمن آغاز کرده است. کاخ سفید و پنتاگون دقیقاً اعلام نکرده اند که چه زمانی برای تبادل اطلاعاتی از آنها درخواست شده است. ادامه اختلافات روسیه و شورای همکاری خلیج فارس بر سر یمن درحالی که قرار بود شورای امنیت امروز ...
بهره برداری سیاسی از مذاکرات هسته ای خیانت به خون شهداست/ جریان اصولگرایی با انسجام کامل در انتخابات ...
که به افرادی که زائر خانه خدا بودند در آنجا اتهاماتی زده شده و حتی به اعدام آنها منجر شده است. آنها بیشتر موضوع را به سمت موضوع مذهب بسط داده اند. البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم باز شاهد بی احترامی به زوار ایرانی بودیم و در سال های مختلف، هم در حج تمتع و هم در عمره شاهد بودیم. مثالش را می توانیم عرض کنیم که در سال گذشته دو نفر از بانوان زائر ما در فرودگاه جده کشته شدند و چون موضوع قدری ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
جزئیات گزارش نظارتی مجلس از عملکرد دولت در سه ماه پایانی سال 93 /1002 تذکر و 309 سوال از کابینه
کمیسیون مربوطه، 29 مورد رأی گیری در صحن علنی مجلس برای انتخاب ناظران صورت گرفت که طی آن 5 نفر از نمایندگان برای نظارت بر فعالیت مجامع، هیأت ها و شوراها انتخاب و احکام و ابلاغ منتخبین با امضای ریاست محترم مجلس جهت معرفی به دستگاه مربوطه صادر گردیده است. وی ادامه داد: همچنین در حوزه انتخاب ناظران شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان، احکام 58 نفر از نمایندگان به عنوان ناظران شوراهای برنامه ...