سایر منابع:
سایر خبرها
اخبار کوتاه حوزه هنری البرز در هفته هنر انقلاب
... ***تجلیل از فیلمسازان جوان البرز به مناسبت هفته هنر انقلاب از فیلمسازان جوان و مستعد البرز به همت حوزه هنری استان البرز عصر روز پنج شنبه هفته جاری در نگارخانه سوره این حوزه تجلیل می شود. مسوول دفتر هنرهای تصویری حوزه هنری البرزگفت:این دفتر به مناسبت هفته هنر انقلاب در صدد است با اکران منتخبی از فیلم های کوتاه تولیدشده توسط هنرمندان مرتبط با این مرکز در سال 1393 از این آثار تجلیل ...
شهاب حسینی: علاقمندان سینما اینگونه شروع کنند
زمان کم است و درست به همین دلیل است که می گویم فعالیت در عرصه فیلم کوتاه سخت است. با این اوصاف کسانی که فیلم کوتاه را دست گرمی برای رسیدن به دنیای حرفه ای سینما می دانند، سخت در اشتباه هستند. بازیگر فیلم درباره الی با اشاره به این مطلب که قواعد بازیگری در فیلم کوتاه هیچ فرقی با فیلم بلند ندارد، عنوان کرد: هنر، جوششی است و بازیگری از این قاعده مستثنی نیست. هر حرفه ای در عرصه هنر اقیانوس ...
کامل ترین برنامه کنسرت های بهار 94
، کنسرتش را در حضور دوستدارانش روی صحنه خواهد برد. فرزاد فرزین در تهران کنسرت فرزاد فرزین خواننده بنام موسیقی پاپ کشورماه، تاریخ های 17 و 18 اردیبهشت ماه سال جار (ساعت 18:30 و 21:30) در سالن میلاد نمایشگاه شهر تهران برگزار خواهد شد. فرزین در این کنسرت به اجرای قطعاتی گلچین از آلبوم ها و تک آهنگ های منتشر شده اش می پردازد. علاقه مندان برای تهیه بلیت این ...
اولین نمایشگاه گالری شکوه در سال 94
طول تاریخ است و مخاطبان را دعوت می کند تا در این آینه های مخدوش شده نگاهی به خود داشته باشند، گویی این آینه ها تاکید می کنند که تاریخ تکرار مکررات است. نمایشگاه تکرار 28 فروردین ماه تا 9 اردیبهشت ما بر روی دیوار گالری شکوه برپا خواهد بود. علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری ، پلاک 19 ...
جزئیات حضور پررنگ ایران در دوسالانه ونیز
نشست خبری حضور هنر ایران در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز به عنوان بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی جهان با برشمردن برنامه ها و نحوه حضور هنر و هنرمندان ایران روز دوشنبه 24 فروردین ماه در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد در ابتدای نشست علی مرادخانی با تاکید بر اهمیت حضور ایران در رویدادهای بین المللی اظهار کرد: امیدوارم این دست از فعالیتهای که در همه بخش ها تاثیر گذار است را بتوایم بیشتر ...
جامعه ایرانی تشنه هنر انقلابی/همدان صاحب دانشنامه فرهنگی می شود
شخصیت های مطرح کشوری و جهانی در استان برگزار شده است، گفت: در این سال ها در بخش تولیدات 45 اثر مکتوب به عنوان آثار شاخص و الگو و 10 فیلم کوتاه و قابل قبول با وجود بودجه کم ارائه شده است. با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه امروز دغدغه فرهنگی استان همدان لزوم تربیت هنرمندان متعهدی است که به دنبال وحدت بخشی در استان چند قومیتی همدان بوده و با سرلوحه قراردادن باورهای مذهبی و ایرانی هرچه بیشتر ...
غرفه 2 هزار متری ایران در دو سالانه تجسمی ونیز
روز گذشته نشست خبری پنجاه و ششمین بی ینال ونیز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد؛ نشستی که در آن معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل هنرهای تجسمی و کیوریتورهای بخش هنر ایران بی ینال به پرسش های خبرنگاران در خصوص این اتفاق بین المللی عرصه تجسمی پاسخ می دادند. سخنران ابتدایی این مراسم علی مرادخانی بود که با اشاره به دوسالانه و نیز این فرصت مناسب برای معرفی افراد هنرمند و ...
درگذشت نقاش پلاکارد و پوستر های سینمایی
این عرصه نیز توانست چندین کتاب با همکاری انتشارات یساولی از جمله نور و سایه در طراحی از چهره (مجموعه 5جلدی پرتره های مشاهیر ایران وجهان) به چاپ برساند. خانی کلکسیونی از پوستر های سینمای جهان را به همراه داشت و به زعم شاگردانش از معدود افراد سینما بود که به فلسفه و سینما عشق می ورزید و گفتارش سرشار از نکته سنجی های هنری بود که به روحیه مخاطب رنگ و بویی از جنس خوب زیستن می داد. قرار است پیکر او امروز از مقابل منزلش به سمت بهشت زهرا تشییع شود. بانی فیلم درگذشت این هنرمند را به خانواده اش و اهالی سینما تسلیت می گوید. ...
حضور ایران در پنجاه و ششمین دوره بینال بین المللی ونیز با 40 هنرمند/ کتاب های آثار ارائه شده در ونیز ...
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست خبری پنجاه و ششمین دوره بینال بین المللی ونیز امروز 24 فروردین ماه با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مزدک فیض نیا، کیوریتور غرفه ایران، مهرداد زواره محمدی مدیر بخش معماری بینال و مارکو منگوتزو کیوریتور بخش هنر ایران در بینال در محل موزه هنرهای معاصر برگزار شد. ...
اعلام فراخوان سومین یادواره فرهنگی و هنری طلوع خرداد
در این رشته شرکت کند. - تاریخ خلق آثار باید از ابتدای سال 1392 به بعد بوده و شایسته است هنرمندان از ارائه آثار راه یافته به دیگر جشنواره ها و مسابقات داخلی به این جشنواره خودداری کنند. - ارسال اثر در این رشته، در قالب لوح فشرده کافی است، از این رو برای شرکت در جشنواره نیازی به چاپ اثر از سوی هنرمند نیست. - تکمیل فرم و ارسال آثار به منزله قبول شرایط و مقررات یادواره است. ...
هنر ایران با حضور در مجامع بین المللی رونق می یابد
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا علی مرادخانی روز دوشنبه در نشست خبری پنجاه وششمین دوسالانه بین المللی ونیز اظهار داشت: ششمین دوره دوسالانه ونیز یکی از اتفاقات مهم در سطح جهانی است و این عرصه فرصتی است تا هنر ایران و نخبگان ایرانی را به طور شایسته به دنیا معرفی کنیم. وی افزود: هرچه ارتباط مردم دنیا با ما بیشتر باشد تأثیرگذاری ما در این عرصه ها نیز بیشتر خواهد شد. مرادخانی در ادامه ...
اهدای جوایز ام تی وی ، نگاهی به روباه و قوت گرفتن احتمال اکران پاداش و گینس
گزارش و گفت و گو هایی با اهالی سینما درباره ویژگی های لازم برای هیات مدیره جدید خانه سینما ، اهدای جوایز سینمایی ام تی وی ، احتمال اکران مزار شریف چند هفته بعد از عید فطر، نمایش و بررسی فیلم لاک استیون نایت، مروری بر آثار پوران درخشنده در دانشگاه شیکاگو، عطاران و تنابنده تضمینی برای فروش گینس در اردیبهشت ماه، برگزاری جلسه بررسی فیلم طعم شیرین خیال ، آخرین وضعیت اکران پاداش و درنهایت نگاهی به فیلم روباه ساخته بهروز افخمی سرخط مهمترین اخبار بولتن سینما امروز بیست و چهارم فروردین ماه را به خود اختصاص می دهد. ...
استاد آرزم و گروه آکاپلا ی اسلامی/ همکاری قاریان و موزیسین ها + فیلم
از آنها ربنای معروف استاد محمد عباسی است، کاری زیبا و همچون همیشه محکم و اثرگذار که هنوز هم در ماه مبارک رمضان از برخی شبکه ها پخش می شود. در ادامه هم باز آ، باز آ، هر آنچه هستی باز آ ساخته می شود و در ادامه نیز دعای خمسه عشر که محمد اصفهانی تک خوانی آن را انجام می دهد. در این سال آثاری توسط استاد هادی آرزم تولید می شود که شنیدنش ذوق و شوقی در دل و جان علاقه مندان به ادعیه مذهبی ایجاد می کند. ...
خودشیفتگی، سینمای ایران را به یک قدمی ورشکستگی مطلق کشانده
محو شدند و رفتند و کسی که کل زندگی اش را روی هم یک میلیون تومان هم نمی خریدند می نشست خانه و می گفت مردم به خیابان ها بریزید و قیامت می شد. آنها رسانه داشتند، کتاب چاپ می کردند، در تلویزیون بودند اما کسی تره برای حرفشان خرد نمی کرد. این همان روح ملی است . الان آقای سیستانی را در عراق نگاه کنید. در یک لحظه می تواند همه چیز را به هم بریزد. و می دانیم که در عراق هم به اندازه ایران، آنقدر روشنفکر هست که ...
تحریم 30 ساله اسرائیل توسط علی رهبری و برنامه کنسرت های بهاری
گروه موسیقی، درحالی که ساعاتی پیش برنامه های ارکستر سمفونیک تهران در 6 ماه اول امسال اعلام شد، علی رهبری، رهبر جدید این ارکستر از دلایلش برای اجرای سرزمین های اشغالی سخن گفت. به گزارش بولتن نیوز ، معرفی برنامه های ارکستر سمفونیک تهران در 6 ماه اول سال، هدیه سهراب پورناظری به مردم بی خانمان، رضا ناژفر ، فلوت نواز ارکستر سمفونیک در راه تهران، صحبت های علی رهبری درباره تحریم اسرائیل و حواشی ...
حمایت از هنرمندان کشور برای نمایش آثارشان در هرمزگان
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علیرضا درویش نژاد ظهر امروز با حضور در نمایشگاه حجم، استاد محمود رفعتی تحت عنوان "بزرگ خاندان" که از استان کرمان ، شهرستان سیرجان در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برپا است، اظهار داشت: حضور هنرمندان از سایر نقاط کشور در هرمزگان باعث تبادل تجربه بین هنرمندان می شود. وی افزود: استان هرمزگان در بخش هنرهای تجسمی از علاقه مندان مستعد و هنرمندان مطرحی برخوردار ...
آغاز آیین بزرگداشت روز زن با حضور معاون رییس جمهوری
هنرمند معاصر نیز تقدیر می شود. افتتاح نمایشگاه آثار هنری بانوان معاصر ایران شامل نقاشی های لاکی و روغنی، تذهیب گل و مرغ سازی با امضای زهرا کرمی و دیگر هنرمندان این عرصه در موزه خط و کتابت میرعماد از دیگر بخش های این برنامه است. همچنین بیش از 20 اثر مختلف نگارگران زن ایران با موضوع و محتوای مقام زن و مضامین مذهبی، فرهنگی و هنری با همکاری استاد محمدباقر آقامیری رئیس انجمن نگارگران ایران ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
گشایش اولین نمایشگاه بهاری با آثار اسدالله کیانی
نگارخانه ساربان اولین نمایشگاه بهاری خود را با آثاری از نقاشی خط های اسدالله کیانی روز جمعه 28 فروردین 1394 برگزار می کند. این نمایشگاه شامل 30 اثر نقاشی خط از اسدالله کیانی است که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم خلق شده اند. کیانی متولد فروردین 1325 و فارغ التحصیل رشته معماری داخلی از دانشکده هنرهای تزئینی سابق (دانشگاه هنر) است. از سوابق هنری این هنرمند می توان به فعالیت مستمر در زمینه ...
خبرهایی از حوزه هنرهای تجسمی
٬ پژمان رحیمی زاده٬ مرتضی یزدانی٬ محمد رضا فیروزه ٬ سینا گودرزی و آرش کریمی با حضور این هنرمندان به نمایش درآمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. همچنین مدرسه تبلیغات ایده در این روز مدارک پایان دوره سومین دوره مدیریت برند (MBA) را به فارغ التحصیلان اعطا کرد و با افتتاح رسمی کافه هنری ایده از هنرمندان پذیرایی به عمل آورد. این نمایشگاه تا 28 فروردین ماه در گالری ایده در خیابان ...