سایر منابع:
سایر خبرها
علت گسترش حجامت قدرت درمانی بالای آن است
است مثلا پیامبر اسلام (ص) فرموده است: الحجامه دواءُ لکلِّ داء یعنی حجامت دوای هر دردی است البته در تفسیر اینگونه احادیث باید دقت کرد، این حدیث به این معنا هم نیست که هر کسی با هر بیماری ای باید حجامت بشود چرا که این یک فلسفه ای دارد و وقتی که ذکر حجامت می شود، حجامت می تواند خشک یا تر باشد، این حدیث یک مسئله کلی را مطرح کرده است. تفاوت حجامت خشک و تر حجامت تر حجامتی است که با ...
اساتید نظام سلامت به خلأ اخلاق پزشکی در نظام آموزش پزشکی رایج واقف هستند
پزشکی در نظام آموزش پزشکی رایج واقف هستند و نه فقط در کشور بلکه در غرب و کشورهای سکولار در حوزه پزشکی، اخلاق پزشکی مطرح است، ادامه داد: ابن سینا در سنین نوجوانی گفته بود چیزی را در علم طب نمی یابم که ندانم. معاون طب سنتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ابن سینا همه علم طب را در نوجوانی می دانست اما کتاب قانون را بعد از کتاب شفا نوشت، ادامه داد: به طور اساسی پیش نیاز علم طب 10 علم دیگر است و ...
دولت ملاحظه کاری را در مدیریت کشور کنار بگذارد
شعار سال: علی مطهری شامگاه پنجشنبه در جمع حامیان دولت تدبیر و امید در استان زنجان افزود: در صلاح و فساد یک حکومت، ساختار آن موثرتر است و نه شخصیت ها . وی یادآورشد: ما باید به این توجه کنیم که هر مقدار شخصیت های صالح داشته باشیم اگر ساختمان نظام اجتماعی ما صالح نباشد آنان نمی توانند به مقاصد خود برسند . مطهری اظهار کرد: امروز اشتباه های مکرر و زیاد جامعه خودمان را می بینیم کم کم به این ...
نقش حوزه و دانشگاه در تحقق سند مهندسی فرهنگی
در کشور ما داشته باشد و براساس یک مهندسی این حرکت فرهنگی را پیش ببریم. عقل حکم می کند که باید به اقتضای مدیریت دینی جامعه را سازمان دهی کنیم. اگر ما این کار را کردیم به موفقیت می رسیم اما اگر نکردیم بیگانگان برای ما سامان دهی می کنند کمااینکه دارند همین کار را می کنند. الان بیش از 137 ماهواره فارسی زبان وجود دارد که همه چیز از خوراک و لباس و مدل موی سر را دارند تعلیم می دهند. یعنی سبک ...
فروغ علم بوعلی سینا خاموش نشدنی است
...> ابو علی در سن بیست سالگی شروع به نوشتن کرد و مجموعه ای در ده جلد به نام حاصل و محصول را به رشته تحریر در آورد بعد کتابی در باب اخلاق با عنوان البر و الائم - بی گناهی و گناه - نوشت ، نوشته بعدی وی کتابی در باب فلسفه به نام حکمت عروضی در بیست و یک جلد می باشد . هنگامی که ابوعلی سینا بیست و یک سال داشت . روزی در کتابخانه مشغول مطالعه بود که متوجه حریق در قسمت را کتابخانه شد . سعی ابوعلی و ...
ابوعلی سینا دانشمندی که به زنده شدن پس از مرگ اعتقاد نداشت
قشر زمین. چنان که در زمین لرزه های سخت واقع می شود و دیگر جریان آب که برای یافتن مجرا، سبب حفر دره ها و در عین حال سبب برجستگی زمین می شود. زیرا بعضی از زمین ها نرم هستند و بعضی سخت. آب و باد قسمتی را می برند و قسمتی را باقی می گذارند. این است علت برخی از برجستگی های زمین. ابن سینا خرد مبتنی بر منطق داشت و به تقدم عالم معتقد بود و می گفت (وجود خداوند بر جهان تقدم ذاتی دارد نه زمانی) او ...
دروغ و توهم؛ دو روی سکه عرفان
زمان حلاج هم شیوخ را به دروغ متهم می کردند و این در طبیعت عرفان است، چون چیزی است که قابل بررسی نیست مثل انرژی درمانی که عده ای نادان به صرف ادعا، آن را قبول می کنند. استاد فلسفه دانشگاه علامه با بیان اینکه هیچ راهی وجود ندارد که کشف شود که مدعی عرفان دروغ می گوید، گفت: اثبات صدق و کذب ادعای عرفانی به راحتی ممکن نیست. برخی از روی عقل و منطق چنین ادعاهائی را نمی پذیرند، ولی بسیاری هم ...
در پیِ دوستی های ِ ناممکن !
فرهنگ امروز/ حسین مصباحیان: آی دوستان من، دوست وجود ندارد. - منسوب به ارسطو شاید ساعت شادی نیز روزی فرا رسد که هرکس بگوید: فرزانه یِ میران فریاد می زد؛ دوستان، دوستانی وجود ندارند! من، دیوانه ی زنده! فریاد می کنم دشمنان، دشمنانی وجود ندارند. - نیچه قادر بودن برای عزیز داشتن آن چه که در دوست می تواند او را روزی به دشمن بدل کند، نشانه ای از آزادی است. خود ِ آزادی است. - دریدا چند سال پیش از این، در پی حادث ...
جایگاه درمانی موسیقی در اثر ابن سینا
در فرهنگ یونانی ، موسیقی از جمله دانشهای فلسفه وسطی و در کنار علومی چون هندسه، ریاضیات و نجوم قرار می گرفت. ساحت وسطای موسیقی بیانگر آن بود که نه چون الهیات، مجرد محض قلمداد می شد و نه همچون طبیعیات ماده محض . بل در میان این دو از یک سو هویتی تجریدی و افلاکی داشت و از سوی دیگر نسبتی با جهان ناسوت. فیثاغوریان آن را بازتاب حرکت افلاک و بانگ آسمانها می دانستند که تبلوری در عالم خاک دارد. ...
کواکبیان: سلامت جامعه در گرو سلامت زمامداران است
نعمت ناشناخته است، گفت: البته مشکلات و ضعف هایی هم در این مورد وجود دارد. فردی می گفت این اندازه پولی که تزریق شده باید نتایج بهتری را در بر می داشت. دبیرکل حزب مردم سالاری در باب تجلیل از مقام حکیم ابن سینا نیز خاطرنشان کرد: حکیم ابوعلی سینا از بزرگ ترین سیاست دانان بوده است. بخشی از حکمت، فلسفه است و بخشی از فلسفه، فلسفه سیاست است. ما دو روش فلسفی داریم؛ یکی فلسفه مشاء که رئیس فلسفه ...
اخلاق، پایه دین است و بر آن تقدم دارد
ما می فهماند که اخلاق، پایه ی دین است و بر آن تقدم دارد و اصولاً عقل است که در زندگی انسان، راهنمای اوست و پس از عقل است که تعبد می تواند مطلوب باشد. این دیدگاه مورد تأیید آیات و روایات نیز هست و اگر کسی بر فرض، بگوید اول دین و بعد اخلاق، نه از دین چیزی می ماند و نه از اخلاق. دینداری انسان به تبع عقل اوست و لذا در روایات داریم که عقل، بر دین و حیا مقدم است. 11) نقش امضایی یا ارشادی ...
بدون ابن سینا علم جدید به موفقیت نمی رسید/ نوآوری منطقی ابن سینا
های اسلامی و بودایی بوده مطرح بوده است. برامکه نیز ابتدا بودایی بودند و بعد مسلمان شدند. در شرح حالش ابن سینا می گوید که استدلال ارجاعی را از درس هایی در مورد حقوق اسلامی حنفی از استادی به نام اسماعیل الزاهد یاد گرفته ام. صور اولیه این نوع استدلال، همچنان که گفتم در بعضی اندیشه های بودایی در بخارا نفوذ داشته است. منتها ابن سینا این بیان را سیستماتیک می کند و چون فلسفه خوب می دانسته و به ...
سه نوع برخورد از خشم در داستان حضرت موسی(ع)
را دارند. بقول منطقیون، انسان حیوان ناطق است، به این معنا که انسان حیوانی است که دارای بعد ناطقیت یا بعبارتی همان انسانیت است. بنابراین قسمتی از وجود انسان، حیوانی است و با حیوان مشترک است. همچون تمایل جنسی، نیاز به خوراک داشتن، تولید مثل، خشم و غضب و .... اما آنچه که انسان را از حیوان در وجوهات مشترک متمایز می کند، وجود قوه مدیریتی آنها به واسطه ی عقل و شعور است. بنابراین تا ...
پزشکی؛ یک ضرورت اجتماعی و مسئولیت اخلاقی
حکمای اسلامی پیش از او را تحت الشعاع قرار داد بعد از بوعلی، چه در طب و چه در فلسفه، کتاب های او محور بحث و شرح بود. کتاب قانون ابن سینا در طول تاریخ جهان بشریت بیش از هر کتاب پزشکی دیگری مطالعه و تدریس شده است، چاپ شرح هایی که بر آن نوشته اند اصلاً قابل شمارش نیستند پزشکی اروپا در قرن شانزدهم میلادی برای اولین بار در مقایسه خودش با پزشکی اسلامی به فکر فرو رفته و شروع به شرمندگی کرد. ...
تفسیر حدیث کنت کنزاً مخفیاً
. و آنچه به فیض اقدس در تعین ثانی، ظاهر می شود متعلق مشیت است و شامل اموری نیز می شود که در حضرت علمیه، همیشه مستور و از قبول وجود عینی ابا دارند. اراده تعین و تنزل همان مشیت است و هر دو از اظلال تعین اول و همه ظل ذات حق تعالی هستند. در اینکه آیا علم و مشیت و اراده یکی هستند یا بر هم تقدّم و تأخری دارند، بحث هایی وجود دارد، اما از عبارات ابن عربی می توان دریافت که از نظر وی، مشیت تابع ...
رابطه غیرت با تربیت فرزند
اشتغال اصلی والدین باید تربیت فرزند باشد نه تأمین مادّی او! لذا ما درمعارفمان داریم که بیش ترین سعی و کوششتان را برای مسائل مادی خانواده نگذارید! بلکه از این طرف بیش ترین هَمِّ تو، تربیت او باشد. چون او ادامه وجود تو است، بقاء تو به بقاء انسانیّت و معنویّت اوست نه حیوانیّت او. اگر او از بُعد انسانی اش تربیت بشود، از نظر بُعد معنوی اش تربیت شود، این ادامه حیات انسانی توست، ادامه حیات معنوی تو است. ...
اهمیت صورت جامعه و تمدن در تربیت قلب
ترین بخش وجود آدمی است که در تأثیر و تأثر شدید با اعمال، گفتار و قالب های ظاهری انسان است و حتی اراده و عزم انسانی را به دنبال خود می کشاند (همان، ص400). اعمال قلبی و قالبی هر کس مستقیماً صفحه قلب و دل او را متأثر نموده، در مقابل، تحول و تطوّر وجودی دل و جان آدمی، همه مرزهای اعتقادی، گفتاری و رفتاری انسان را درمی نوردد و خود را به ساحت عینیت و ابعاد ظاهری حیات اجتماعی انسان ها می رساند. ...
عقلانیت و اخلاق دینی / بحث در اخلاق خود بنیاد در الاهیات کاتولیک
سه جهت طبقه بندی می کنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادّله او را با رویکرد تحلیلی انتقادی سنجیده و نقد می کنیم. در پایان، با ردّ دیدگاه فخر رازی نتیجه می گیریم ملاک معرفت شناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهییکسان است. نویسنده: پیتر نوینر: استاد دانشگاه مونیخ آلمان دو فصلنامه اخلاق وحیانی - دوره 5، شماره 9، پاییز و زمستان 1394. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
" جایگاه کلیات و نقش جزییات"
هستند . 1- در جامعه و حتی در میان اهل علم و دانش و تخصص یک اصطلاح غلط رواج و رونق یافته است که ابتدا لازم است، از نظر گاه تفکر اثر بخش به بررسی و نقد و نظر اجمالی در این خصوص مطرح گردد ، بسیاری از مواقع ، در هنگام بحث ، شخص مخاطب یا مستمع می گوید ، به کلیت نپردازید و وارد مثال ها و مصادق شوید ، حتما برای همه ما چنین صحنه هایی پیش آمده است یا در جامعه مشاهده و معاینه کرده ایم که می گویند کلی ...
سیّد علی گرامیان
عَذَاب النَّارِ به زبان حال و قال می گوید: بار الها! این همه موجودات را عبث و بیهوده نیافریده ای. علما و روحانیت شیعه، باید در علم و فرهنگ پیشگام و مهاجم باشند و نه منفعل و دنباله رو. برای ما قانع کننده نیست که دانشمندان غربی با مطالعات خود به کشفیاتی نائل شوند، مثلا بگویند: دریافته ایم که جهان از انفجار یک هسته مرکزی سنگین و بسیار پرقدرت آغاز شده و همواره در حال گسترش است، آن وقت علمای ...
اربعین به هنرمند راهکار و ایده می دهد / نسخه موبایلی خورشید مشرق به زودی تولید می شود
و ایده ای آن هم در سطح کلان جهانی ندارند. در این شرایط باید به این نهادهای فرهنگی طرح مسأله کرد که چگونه می شود جهانی فکر و بعد کار کرد؟ بنابراین تا به اینجا دو معضلِِ عدم انگیزش لازم برای رفتارهای فناورانه در راستای القای مفاهیم دینی و عدم نگاه جهانی مطرح شد. تسنیم: با توجه به تجربه ای که دارید، چه راه حلی را برای این تعامل پیشنهاد می دهید؟ در این رابطه می توان از چند جهت این ...
تفاوت های علم دینی با دیگر اقسام علم
به گزارش قدس آنلاین، جلسه دوم ارائه حجت الاسلام پیروزمند در درس گفتگوی ایده علم دینی در مدرسه آزاد فکری مهاجر برگزار شد. آنچه در ادامه مطالعه می کنید گزارشی از این جلسه است. امام جعفر صادق (ع) : أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یَشآءُ تعریف علم در بیان اهل بیت(ع) کمی متفاوت است. چرا که علم نور است و علم همه اش در تلاش نیست بلکه باید از خدا خواست چراکه یک امر ...
پاسخ های یحیی قائدی به سخنان پورحسن درباره فلسفه برای کودکان
آیند؟ وقتی که معتقدند بهترین چیز نزد آنان است و آنگاه در صدد خواهند بود آن را به خورد همه بدهند دیگر مهم نیست شما گفتگو کنید، استدلال بیاورید، عقل جمعی را به کار بگیرید. آنها خواهند گفت چیزی که درستی اش آشکار است چه نیاز به بحث و استدلال دارد. فلسفه برای کودکان چکار می کند؟ نظام مرسوم مدرسه ای که مدعی است بر مبانی مورد نظر شما استوار است چه می کند؟ دومی دانش آموزانش، برای گریز از دیوار بلند مدرسه ...
بیان نقاط زیرساختی ارتباط فلسفه با علوم انسانی
قسمت هفتم مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین دکتر واسطی تحریر محل نزاع بحثمان این است که بین مسائل فلسفه با مباحث علوم انسانی چه ارتباطی برقرار است؟ کلمه مسائل فلسفه مهم است. هدف بحثمان این است که ببینیم نقطه نفوذ علوم انسانی اسلامی کجاست؟ از کجاها می توان وارد شد و مبتنی بر تفکر اسلام، علوم انسانی و اسلامی را ایجاد کرد. طبعاً در چنین بحثی باید هویت فلسفه، فلسفه های مضاف و علوم ...
ماهیت علم در دوره جدید تغییر کرده است/ فلسفه تفنن نیست
...، منظور دیگری هم داشت و آن اینکه علم نظری و سیاست و اخلاق از هم جدا نیستند؛ ولی ما امروز غالباً کتاب ارسطو را همان طور می خوانیم که کتاب شیمی می خوانیم! آموختن علم سودمند است. فلسفه را هم باید یاد گرفت؛ اما صرف یاد گرفتنش سود ندارد. اگر فلسفه را یاد بگیریم، اما اتصالی با جان ما نیابد، در حقیقت به فلسفه نرسیده ایم. فلسفه جان است. فلسفه فیلوسوفیا (اساس دانایی و مایه وجود آن) است. یکی ...
روش فلسفه و کودک آموزش تفکر فلسفی است/ روش کار ما همان روش تحقیق صدرایی است
های برخاسته از فرهنگ و فلسفه غربی تنها به عقل همچون منبع یگانه تفکرتکیه دارند. در فلسفه و کودک هر چند روش، همان استدلال ورزی است ولی منابع معرفت، پیش زمینه و شالوده های علمی و فلسفی ما با هم متفاوتند. مسئولین نظام آموزش و پرورش جهت گیری درسی را بر تمرکز زدایی سوق دهند کاستی و نقص اصول تربیتی و آموزشی در نظام آموزشی ما از دیدگاه شما چیست؟ راه حل کدام است؟ سالهاست که ...
درمان قطعی همه دردهای اجتماعی در قرآن کریم نهفته است
حجت الاسلام حمید عظیمی در حاشیه دومین همایش حافظان کل قرآن کریم آذربایجان شرقی و در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انسان فاقد جهان بینی مانند بهایم و زندگی فارغ از این مهم سخت است و آدمی نیاز به جهان بینی هم از بعد هست ها و هم از بعد نیست ها دارد و به تعبیر قرآن کریم بدترین جنبنده کسی هست که کرو لال باشد یعنی نه اینکه معلولیت داشته باشد بلکه کسانی که از شنیدن حق و بیان آن پرهیز کنند و به ...
جستاری در کتاب شناسی و الگوی تولید علوم انسانی اسلامی شهیدصدر
...؛ بحث حول الولایه؛ بحث حول المهدی؛ المرسل و الرسول و الرساله؛ احکام الحج؛ نظره عامه فی العبادات؛ نظام العبادت فی الاسلام؛ و مضات (مجموعه ای تقریرات، یاداشت ها و مقالات در حوزه تربیت، اخلاق، فکر و فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع، حوزه و مرجعیت). دورنمایی از کتاب شناسی و تلاش های علمی شهید صدر شهید ...
بایدها و نبایدهای تبلیغ از زبان مبلغ بین المللی
بود که ژاپن چون کشور توسعه یافته است باید رابطه دین و دولت، جهانی شدن و... را مطرح کرد؛ یعنی بیشتر تأکید داشتن بحث های آکادمیک نخبگانی را باید مطرح کرد. حتی بنده برای این مسائل نیز مطالبی را آماده کردم تا عرضه کنم ولی وقتی به این کشور سفر کردم متوجه شدم در ژاپن جای چنین بحث هایی نیست. آن جا از بنده می پرسیدند منظم بودند چگونه است و بنده نیز روایات منظم بودند را می خواندم و خوششان می آمد ...
ابن سینا را در حد یک فوتبالیست هم تحویل نمی گیریم
های او شفا، اشارات، نجات، قانون و ... همه عقل فلسفی فراتر از علم اند. دینانی با این پرسش که اخلاق و عقل بشر چقدر امروز پیشرفت کرده اند، گفت: همین نامزد اخیر ریاست جمهوری آمریکا یک خُل تمام عیار است حال ببینیم 2 هزار سال پیش چه کسی اینطور حرف می زد حتی فراعنه اینگونه نبودند، که این آقا امروز اینطور صحبت می کند؟ پس اخلاق و فن حکومت و کشورداری امروز ترقی نکرده است فلسفه را نمی دانم اما فکر ...