سایر منابع:
سایر خبرها
باید پشت قرارداد های نفتی بایستیم
55 آنلاین: قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC از زمان تنظیم تاکنون، مورد نقد و مخالفت های بسیاری بوده است. شما به عنوان فردی که سال ها در این حوزه تجربه و مسئولیت داشته اید، نگاهتان به این مدل از قراردادها چگونه است؟ آنچه بیش از یک قرارداد اهمیت دارد، توان دفاع از آن قرارداد است. قراردادها یک عقبه علمی، فنی، اجتماعی و سیاسی دارند. بنابراین هر کشوری، سعی می کند بر اساس استعدادهای موجود خود، آن قراردادها را امضا کند. بنابراین نکات علمی، فنی و حقوقی هر نوع قراردادی باید به گونه ای تنظیم شود که از حقوق ملی و از حقوق فناوری کشور دفاع کند. از ...
اگر ایرادات قراردادهای نفتی رفع نشود به زیان منافع ملی خواهد بود - مشکل اصلی ما مدل این قراردادها و
مقرر شد هیات تطبیق بررسی مجدد داشته باشد و دولت این اشکالات را برطرف کند. فولادگر در خاتمه عنوان کرد : اگر ایرادات موجود در الگوی جدید قراردادهای نفتی رفع شود قراردادها قابل انجام است اما اگر این ایرادات باقی بماند هرگز به نفع منافع ملی نخواهد بود. اگر دولت در این مدت باقی مانده نسبت به رفع ایرادات اقدام کند این قراردادها می تواند در راستای منافع ملی قرار بگیرد اما اگر رفع نشود طبعا انجام آنها به صلاح کشور نیست. انتهای پیام/ + 1 - 0
ابراهیمی: قرارداد IPC زایشگاه چند کرسنت خواهد بود
گذاران خارجی جز این نداشت، گفت: صنعت نفت به عنوان اقتصاد پیشران کشور در اولویت قرار دارد و اجرای پروژه های نفتی نیازمند سرعت و حیاتی تلقی می شود، موضوع قرارداد ipc مدت هاست در مجلس مطرح شده و در کمیسیون انرژی هم اخیرا قراردادهای نفتی مورد بررسی قرار گرفته اند اما اینکه چرا ipc مطرح شد به این دلیل است که ما نیازمند سرعت بخشیدن به فعالیت ها در صنعت نفت و میادین گازی هستیم و از طرفی در شرایط فعلی به
الگوی جدید قراردادهای نفتی تکرار تجربه تلخ برجام است
/> این الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران ipc در حالی به تصویب هیات وزیران رسید که به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دارای نواقص و مشکلات عدیده ، اساسی است واین گونه به نظر می رسد که هدف آن جلب رضایت و افزایش جذابیت قراردادها برای طرف های خارجی بیشتر از حفظ حقوق و منافع کشور توجه شده است. در واقع تهیه چنین الگویی رسیدن به افزایش تولید نفت و گاز در کشور را به بهای محرومیت از حق حاکمیت و
برجام نفتی کلید می خورد
روزنامه آرمان نوشت: اقناع نمایندگان از توضیحات وزیر نفت در مورد قراردادهای نفتی ، قراردادها بر اساس قانون انجام می شود و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد ، اجرای قراردادهای نفتی آثار برجام را ملموس می کند و ... . اینها تنها بخشی از اظهار نظر های نمایندگان مجلس پس از نشست غیر علنی پارلمان است که در آن قرارداد های نفتی مورد بررسی قرار گرفت. در هفته های اخیر برخی رسانه های منتقد دولت سعی
IPC تناقضی با اقتصاد مقاومتی ندارد
کلید زدیم موج ایرادات جاری بود اما با همان قراردادها شرکتهای بزرگ با بازپرداختهای دو ساله آمدند و پروژه ها به خوبی هم اجرا شدند. در حال حاضر هم وزارت نفت اشکالات موجود در قراردادهای قبلی را با رعایت منافع داخلی و جذابیت برای طرف خارجی برطرف کرده و در شروع آن مقاومتهایی وجود دارد. وی به مسئله نظارت در مدل جدید قراردادها نفتی اشاره کرد و گفت: در یک قرارداد نخست باید اهداف پروژه در برداشت با
قراردادهای نفتی به زبان ساده
، مسؤلیت تامین مالی و اجرای کل پروژه را تا مرحله تولید به عهده می گیرد و تامین انواع ماشین آلات و تجهیزات فنی و به کارگیری کارشناسان مورد نیاز و پیمانکاران فرعی و نظارت بر فعالیت آنها نیز به عهده این شرکت، به عنوان پیمانکار اصلی، گذاشته می شود، ضمن آن که شرکت ملی نفت ایران به عنوان نماینده دولت، افزون بر امضای قرارداد اجرای طرح جامع توسعه میدان هیدروکربوری با طرف قرارداد، قراردادهای جانبی دیگری را مانند
موضوع قراردادهای جدید نفتی با حضور زنگنه در جلسه غیرعلنی مجلس بررسی شد
شورای اسلامی به زنگنه از سوی همایون هاشمی اینگونه تایید شد: توضیحات وزیر نفت برای بسیاری از نمایندگان قانع کننده بود. وزیر نفت اعلام کرد 15 مورد از نواقصی که دفتر رهبری در مورد قراردادها اعلام کرده، رفع شده و محل نگرانی وجود ندارد. نماینده میاندوآب در ادامه گفت و گوی خود با ایسنا گفت: با توجه به منافع موجود در حوزه سرمایه گذاری و به دنبال آن وارد شدن سرمایه پرفشار و اثر بخش در حوزه نفت و انتقال
مخالفان IPC تخصصی ندارند
، به قطع اتمام پروژه ستاره خلیج فارس را در اولویت قرار می داد. بنابراین کسانی که اعتقاد به وجود توانایی های بی حد و حصر در کشور دارند، مشخصا ابعاد مختلف موضوع را نمی شناسند و از میزان نیازمندی های کشور آگاهی ندارند. متاسفانه فقط در بخش نفت و گاز کشور بیش از 750 پروژه نیمه تمام شناسایی شده اند که نیاز به منابع مالی زیادی دارند و گویا مخالفان IPC اطلاعی از این چالش ها ندارند. اولویت کشور در شرایط
❖ بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت خطاب به لاریجانی: فرار از مسئولیت، نمایندگان را در اجرای مدل ننگین IPC ...
عباراتی همچون نیاز تکنولوژیک و ضرورت انتقال فناوری، مدیریت پروژه و سرمایه برای جا انداختن ضرورت استفاده از شرکت های بین المللی نفتی، استفاده ابزاری کرده است. در ادامه تاکید شد: تقویت خام فروشی، نقض حاکمیت ملی، تضعیف شدید شرکت ملی نفت، تضاد با روح و متن اقتصاد مقاومتی، توسعه نامتوازن و غیر جامع صنعت نفت، واگذاری بهره برداری، فقدان نظام جریمه، طولانی بودن زمان قرارداد، تعهدات سنگین مالی برای
قراردادهای جدید نفتی نکبت بار است/ آقایان کرسنتی الگوی قراردادهای جدید نفتی را هم تنظیم کرده اند/ این ...
الگوی جدید قراردادهای نفتی لحاظ نشده است . خادمی با بیان اینکه این قراردادها باز گشت روبه عقب است، عنوان کرد: جای تاسف دارد که بعد از 37 سال صنعت نفت ما مجددا به نقطه اول خود بازگشته است، در زمان حکومت پهلوی که آن همه دیکتاتوری در کشور وجود داشت، قراردادهای نفتی در مجلس به تصویب می رسید. وی ادامه داد: آقایان کرسنتی که ان فاجعه قراردادهای کرسنت را برای کشور به بار آوردند در حال
رقبای ایران درحال دریافت میلیاردها دلار از میدانهای مشترک هستند
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان ، نرسی قربان گفت: امروز در حالی شاهد اعتراضها به قراردادهای جدید نفت و گاز از سوی برخی جریان ها در کشور هستیم که به هیچ وجه معلوم نیست که آیا شرکتهای خارجی حاضر به همکاری با صنعت نفت ما در قالب این قرار دادها هستند یا نه؟ زیرا شاکله اصلی این قراردادها در زمانی امضا شده که قیمت نفت حدود 100 دلار بوده در حالی که امروز 45 تا 55 در نوسان است. وی با اشاره
گزارش تفصیلی روزنامه وقایع استان از قراردادهای جدید نفتی در گفتگو با دکتر فرحناکیان وکیل و حقوقدان:/کار ...
بارها پیش آمده که ما پول لازم برای طراحی و تزئینات داخلی را نداشتیم و ساختمان نیمه کاره مانده است و بدون آنکه سود کافی را ببریم مجبور شدیم تنها پول پیمانکار را بدهیم. حالا هم ساختمان سازی رونقی ندارد و به عبارت دیگر نفت ارزان شده است و پیمانکار رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد. با قرارداد آی پی سی پیمانکار قرار است تمام مراحل ساخت خانه را مشترک با صاحب زمین انجام دهد، در عوض پنجاه درصد واحد های
زنگنه در جلسه غیرعلنی چه گفت؟
پیوستگی نداشت و طرف قرارداد می توانست کار را در هر مرحله رها کند اما در شهریور 94 دولت مصوب کرد که در این قراردادها هر سه مرحله باید به صورت پیوسته انجام شود و این یکی از ویژگی های قراردادهای نفتی جدید است که آقای زنگنه از آن دفاع کرد. نماینده پیرانشهر در مجلس اضافه کرد: هم چنین در قراردادهای بیع متقابل که از سال 74 اجرایی می شد، سود و هزینه و پاداش به صورت کامل از سوی طرف قرارداد مطالبه می
آچمز نفتی دلواپسان/ تذکر لاریجانی به استفاده از اسم رهبری/زنگنه در مجلس چه گفت؟
درباره این بخش از سخنان بیش از یک ساعته زنگنه توضیح داد: وزیر نفت در جلسه دیروز اصرار داشت که قراردادهای جدید نفتی بر اساس منافع ملی تنظیم شده و نسبت به قراردادهای پیشین برتری دارند. بنا بر نقل قول خضری از وزیر نفت او توضیح داد که در قراردادهای نفتی از سال 74، اکتشاف، توسعه و بهره بر داری به صورت بیع متقابل بود اما طرف قرارداد می توانست کار را در هر مرحله رها کند. به این ترتیب که مثلا طرف قرارداد می
توضیحات زنگنه درباره مزایای قراردادهای جدید نفتی
خبرگزاری ایسنا: رسول خضری اظهار کرد: طبق گزارشات ارائه شده از وزیر نفت در جلسه امروز از سال 74 قرارادادهای نفتی برای اکتشفاف و توسعه و بهره داری به صورت بیع متقابل بود و این مراحل پیوستگی نداشت و طرف قرارداد می توانست کار را در هر مرحله رها کند اما در شهریور 94 دولت مصوب کرد که در این قراردادها هر سه مرحله باید به صورت پیوسته انجام شود و این یکی از ویژگی های قراردادهای نفتی جدید است که آقای زنگنه
فرار دولت از پرداختن به جزئیات قراردادهای جدید نفتی برای مردم/ شرفی: نباید منافع شخصی را به منافع ملت ...
در صنعت نفت که منافع ملی را تهدید کند مورد قبول نمی باشد. وی افزود: ما باید در بستن قراردادهایمان طوری عمل کنیم که به نفع مردم کشورمان باشد و برای همین، نیاز است که جزئیات این قرارداد را برای مردم بازگو کنیم و اگر می بینیم که طرف مقابل از بستن این قرارداد سود بیشتری می برد، جلوی آن را بگیریم. شرفی در پایان افزود: نباید منافع شخصی را به منافع ملت ایران الویت داد. انتهای متن/ش
دوباره گفتگو کارساز شد
نظرشان این است که قراردادها اجرایی شود اما برخی دیگر با مجموعه قراردادها مخالف هستند. در عین حال در این جلسه مطرح شد که ایرادات 15 گانه ای که به مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی ارجاع شده بود به صورت دقیق مد نظر قرار گرفته و وزارت نفت این موارد را رفع کند. به گفته نعمتی، در این جلسه اسماعیلی به عنوان رئیس هیئت تطبیق مصوبات، اتفاهای یازده ماه گذشته را شرح داد ومواردی که باید اصلاح شود را جمع
انتقام از برجام با تیغ IPC مطلب ویژه
/> مواردی همچون برداشت صیانتی از مخازن با بهره گیری از داشته ها و توانایی های داخلی و استفاده از تکنولوژی های روز و جدید و حفظ حقوق و منافع ملی در حین اجرای قرارداد ها بخصوص درمورد میادین مشترک ، جز به جز تشریح شد . یکی از انتقاد های منتقدان به قرارداد ها این بود که چنانچه تحریم ها به هر دلیلی باز گردد ، آیا طرف های خارجی ملزم به ادامه کار خواهند بود و یا به راحتی راه خود را میگیرند و از کشور خارج می
پیمانکار خارجی بیش از 20 سال متعهد به تولید می شود
می گیرد و آنها را به مدت طولانی تری نسبت به قراردادهای گذشته، به پروژه متعهد می کند و همین موضوع سبب می شود شرکت های خارجی طرف قرارداد برای حفظ منافع خود تا حدی به دولت های متبوعشان برای همسو شدن با مواضع و منافع جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند. به گفته وی، برخی می گویند مدل جدید قراردادی نفت منافع عمده ای را برای شرکتهای خارجی به همراه دارد، اما باید در نظر داشت که امضای این قرارداد
موافقان و مخالفان قراردادهای جدیدچه می گویند؟ تعاملات بین المللی در گرو قرارداد های جدید نفتی/ 25 سال ...
قراردادها عنوان می کند اما در طرف دیگر فرحناکیان فعالیت های منتقدین را آگاهی بخشی به نظام جمهوری اسلامی بویژه وزارت نفت می داندو اظهار نظر کنندگان در رابطه با این مدل از قراردادها را به هیچ عنوان منتقدین دولت یازدهم و حتی برجام نمی داند. نباید فراموش کنیم که آینده صنعت نفت و به طور کلی آینده و منافع جمهوری اسلامی ایران طی 25 سال آینده به این قرارداد ها گره خورده است که بدون شک کوچک ترین نقصی در این قرارداد ها می تواند ما را در حاشیه نا امن اقتصادی، اجتماعی و احیاناً امنیتی قرار می دهد. ...
قرارداد مشارکت در تولید در دولت گذشته چرا دیده نشد؟
این که در قراردادهای جدید انعطاف بیشتری وجود دارد، گفت: منتقدانی که امروز در مورد این قراردادها صحبت می کنند چرا درباره قراردادهایی که در دولتهای نهم و دهم اجرایی شد این حساسیت را نداشتند؟ پرسش این است که مگر در دولت گذشته قراردادها برای حضور چند شرکت تغییر نکرد و به عنوان نمونه قرارداد بیع متقابل با چینی ها را حذف نکردند و امتیازها را به چینی ها ندادند ؟ مگر برای شرکت هندی در پروژه فرزاد بی، وزیر
بوی وابستگی و نفوذ از قراردادهای خارجی به مشام می رسد/دولت با مردم صادق باشد
علی اکبر قبادی کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین در خصوص قرارداد های نفتی جدید که اعتراضات مردم و نمایندگان را در پی عدم شفافیت ها و محافظه کاری ها به همراه داشته است اظهار کرد: معرفی آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت ، از همان ابتدای دولت یازدهم اما و اگرهای زیادی را به دنبال داشته است. وی ادامه داد: در قرار داد نفتی کرسنت اتهامات زیادی متوجه مهندس
قراردادهای جدید نفتی برگشت خورد!
غیرعلنی به صورت مکتوب هم تایید و تاکید کردند که مصالح و منافع نظام در رعایت این محورها تأمین خواهد شد. آقای وزیر هم در جلسه غیرعلنی در حضور نمایندگان اعلام کردند ما بخشی را اصلاح کردیم و بقیه را هم اصلاح خواهیم کرد. آنچه می خواستیم، نبود! علی ادیانی، نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار نیز هرچند وزیر نفت را به خاطر حضور در مجلس تحسین کرده اما در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، اذعان داشته
شفافیت در برابر مردم دستاورد انقلاب است/مردم سکوت را نمی پذیرند
حجت الاسلام علی معبودی مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه حضرت صاحب الامر (عج)استان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین، با نگاهی تحلیلی بر قرارداد های نفتی و تاکید دولت بر محرمانه و غیر علنی ماندن متن این قرار دادها اظهار کرد: هر قرار دادی که با منافع ملی ما در ارتباط باشد باید از مجرای مجلس بگذرد. وی ادامه داد: به نظر می رسد قرار داد های نفتی اخیر حدود امنیت و منافع ملی
نقدی بر مواضع تاج گردون و زارعی در خصوص قراردادهای نفتی
درهای بسته و در جلسه غیرعلنی برگزار می شود و از همه مهم تر در این جلسات نهایت وقتی که در اختیار نمایندگان منتقد قرار گرفت 4 دقیقه بود! به نظر شما این وقت کوتاه برای بیان نقاط ضعف و خطرات این قراردادها کافی بوده؟ لازم است دو نماینده محترم در وهله ی اول منافع ملی و مردم را بر مسائل دیگر ترجیح دهند و به وظیفه خطیر وکیل الرعیا بودن خود اهتمام وزرند نه وکیل الدوله بودن... ضمن تشریح خطرات پیش رو
پایان صید بزرگ همسایگان در خواب زمستانی ایران
. به نظر من تا کنون نیز ما سال هاست که فرصت ها را از دست داده ایم. سرمایه گذاری نکرده ایم در حالی که کشورهای منطقه مانند قطر و غیره در این زمینه سرمایه گذاری هنگفتی کرده و از میادین مشترک نفتی بهره بردای حداکثری کرده اند. وی ادامه داد: تعلل ما در این زمینه موجب شده است که از آن منافع ملی خود دور بیافتیم و میادین مشترک ما توسط کشورهای همسایه مورد استفاده حداکثری قرار بگیرد و اکنون نیز به نظر
چرا قراردادهای جدید نفتی صنعت نفت را فشل می کند؟
به عنوان بخشی از طرف مقابل در برابر شرکت ملی نفت قرار نمی گیرد؟ به بیان واضح تر، بر فرض هم شرکت ایرانی فناوری و مهارت را کسب کرد، حال چه سازوکاری برای انتقال این دانش و مهارت به شرکت ملی نفت به عنوان کارگذار داخلی صنعت نفت تدارک دیده شده است؟ آیا به واسطه زمان طولانی قراردادها، نیروهای متخصص داخلی شرکت ملی نفت به سمت شریک های ایرانی در شرکت های عملیات مشترک کوچک نخواهند کرد؟ در این صورت
همراهی مجلس با دولت در قراردادهای نفتی جدید
از نواقصی که دفتر رهبری در مورد قراردادها اعلام کرده، رفع شده و محل نگرانی وجود ندارد. نماینده میاندوآب در ادامه گفت: با توجه به منافع موجود در حوزه ی سرمایه گذاری و به دنبال آن وارد شدن سرمایه پرفشار و اثر بخش در حوزه ی نفت و انتقال تکنولوژی جدید و فن آوری بخصوص در بازیافت میدان های نفتی و گازی به نظر می رسد که نگرانی زیادی در مورد قراردادهای نفتی وجود ندارد، چون مسوولان کشور و
بهارستان اراده خود را برای توسعه صنعت نفت نشان داد
مجلس شورای اسلامی درباره تکلیف قراردادهای نوشته شده، افزود: قراردادها بر اساس قانون انجام می شود و مشکل خاصی دراین باره وجود ندارد. علی گل مرادی، سومین عضو کمیسیون انرژی بود که دیروز (یکشنبه، 31 مرداد ماه) درباره نشست غیرعلنی و گزارش وزیر نفت اظهارنظر کرد. عضو کمسیون انرژی مجلس افزود: امروز در فضای آرام، ارزشی و با مدنظر قرار دادن منافع و امنیت ملی به عنوان یک اصل، تغییر در