سایر منابع:
سایر خبرها
فلسفه شبکه وکالت امام جواد(ع) چه بود؟
حرکت فرهنگی بود. امام جواد علیه السلام -مثل دیگر ائمه علیهم السلام- شاگردان خوبی همچون علی بن مهزیار اهوازی و ابن ابی نصر بزنطی را تربیت کرد و اصول و مبانی صحیح عقلی و نقلی را به گونه ای در اختیار آن ها می گذاشتند که خود آن ها به تنهایی اهل فن می شدند و آن ها را در جامعه ی شیعه اشاعه می دادند. امام جواد علیه السلام در جلسه ای با حضور فقها و علمای اهل سنت که روایاتی را نقل می کردند، مستدل و با حرّیت ...
استاد فاطمی نیا: اگر با خدا دوست باشیم همه چیز به ما می دهد+گزارش تصویری
الغنی بن اسماعیل بن عبد الغنی بن اسماعیل کنانی مقدسی دمشقی، مشهور به ابن نابلسی ، در 1050 ق، در دمشق به دنیاآمد. وی حنفی مذهب بود. اجدادش از خاندان بنی جماعه، در بیت المقدس بودند و سپس به نابلس نقل مکان کردند. نسب ایشان به عمر بن خطاب می رسد. پدر و جد وی، هر دو، از علما و فضلای مشهور زمان خود بوده اند. جد وی بر جامع الصغیر سیوطی، تفسیر نوشته است. 7- سید علی قاضی طباطبایی (1325–1248 خورشیدی/ 1366–1285 قمری)، فقیه، حکیم و عارف شیعه سده سیزده و چهارده خورشیدی بود. ...
مصادیق سِحر در اسلام
...> مراجع قرآن کریم. کتاب تورات. ابن ادریس، محمّد بن احمد. (1270ق.). سرائر. ج 2. قم: کتابخانه آستان مقدّس حضرت معصومه (س). ابن خلدون، عبدالرّحمن بن محمّد. (1375). مقدّمه ابن خلدون. ترجمه محمّد پروین گنابادی. ج 1. چاپ هشتم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. احسان بخش، صادق. (1374). آثارالصّادقین. ج 8 . رشت: ستاد برگزاری نماز جمعه. انصاری ...
سیره علمی امام جواد(ع)، الگویی برای آزاداندیشی
اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم هم می شنوند و نقل می کنند. یعنی راوی حدیث هستند. به غیر از افراد معدودی مثل ابن عباس که دغدغه ی علمی دارند، در دوره ی امام صادق و امام باقر علیهما السلام به بعد می بینیم که هم در بین شیعیان و هم در بین اهل سنت عده ای بودند که به معنی واقعی طلبه ی علوم و به دنبال این بودند که بتوانند این مطالب را به دست بیاورند و پاسخ سؤالات خود را بگیرند. مثلاً زراره این گونه بود ...
هرکجا ویرانی است، پای ابوظبی در میان است!
"شیخ محمد الامام" مدیر مرکز "الحدیث" در شهر معبر در ذمار، و از اساتید سابق بن بریک آن را امضا کرده- آمده است: هانی بن بریک به دنبال فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه بین اهل سنت است. + 1 - 0
حجت الاسلام منتظری: هر روز سوره یاسین را بخوانید و به حضرت زهرا (س) هدیه کنید
هدیه کنید به حضرت زهرا سلام الله علیها. پی نوشت: 1. فراز هایی از زیارت جامعه کبیره 2. همان 3. آیه 57 سوره اسراء 4. قاضی ابو القاسم، عبیدالله بن عبدالله بن احمد بن محمد بن احمد بن محمد بن حسکان قرشی عامری نیشابوری، معروف به ابن حذاء (ابن حداد)، از علمای بزرگ قرن پنجم هجری است.از مفسران اهل سنت. 5. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ...
نقش قدرت های بین المللی در رشد و گسترش جریان های تکفیری و پی آمدهای آن بر جهان اسلام
در راستای رسیدن به منافع خود بهره می گیرند. زمینه ذهنی (اندیشه ای) رشد جریان تکفیری (از وهابیت تا داعش) سلفیه ، اصطلاح نوظهوری در تاریخ اندیشه اسلامی است که گروهی از اهل حدیث و پیروان، احمدبن حنبل ، ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب برای خویش برگزیده اند. اینان در روش شناخت نقل گرا و در فهم نقل، ظاهرگرا هستند، عقل را شایسته فهم مسائل الهی نمی دانند، رسالتشان را تنها در فهم درست ...
آیا اموات صدای زندگان را می شنوند؟
: ابن الهمام در فتح القدیر، حاشیه الهدایه در باب الجنائز:نظرش بر این است که مردگان نمی شنوند. زیرا حدیث تکلم با اهل قلیب بدر هم از طرف عائشه رد شده است و هم فقط من باب معجزه رسول الله مقبول شده است وحدیث مسلم لَیَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ... فقط مربوط به اولین مرحله ی ورود به قبر است نه تداوم آن در سایر اوقات (فتح القدیر ج 3 ص325) آلوسی در کتاب الآیات البینات فی عدم سماع ...
” آیا ممکن است زمانی،نحس باشد ؟ “
روایاتی داریم که بر سعد بودن یا نحس بودن ایامی دلالت می کند که علامه طباطبایی درباره آن ها می فرماید: بعضی از علما آن روایاتی را که نحوست بعضی از ایام را مسلم گرفته حمل بر تقیه کرده اند، و خیلی هم بعید نیست، برای اینکه تفال به زمانها و مکانها و اوضاع و احوال، و شوم دانستن آنها از خصایص عامه (اهل سنت) است ... (و روایاتی که بنا بر تقیه نیست) سعادت آن ایام و مبارک بودنش را چنین تعلیل کرده که چون در ...
رابطه غلوّ و زندقه
، بصره، واسط، و شوشتر، مردم را به سوی خدا دعوت می کرد. (همان، ص113) حلاج به دلیل بروز افکار و افعال سِحرگونه متهم به کفر و زندقه شد و پس از دستگیری و محاکمه او را هزار ضربه شلاق زدند و در روز سه شنبه 24 ذیقعده سال 309ق به دار آویختند. (سلمی، 1406ق، ص308) اگرچه حلاج به اتهام زندقه دستگیر و اعدام شد، اما نظر علما و دانشمندان درباره او مختلف است. افرادی از اهل سنت مانند ابن تیمیه ...
مروری بر غصب فدک
وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لاَ یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنکُمْ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ. (سوره حشر، آیه 7-6) 2. نام این سرزمین به اسم فدک بن هام، اول کسی است که در آن جا ساکن شد. یاقوت حموی، معجم البلدان، دار بیروت للطباعه و النشر، ج 4، ص 238. 3. استاد عبدالفتاح عبدالمقصود در ...
بیت المال، مهمترین منبع مالی حکومتی اهل بیت علیهم السلام
...، چه دریایی. این نامه را جُهَیمِ بن صَلت و شُرَحْبیل بن حَسَنَه به فرمان رسول خدا نوشته اند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برای اهل أیله که سیصد مرد داشت، سیصد دینار جزیه سالیانه تعیین کرد. یعقوب بن محمد ظفری، از عاصم بن عمر بن قتاده از عبدالرحمن بن جابر از قول پدرش نقل کرده که گفت روز یحنة بن رؤبه را به حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آوردند. او را دیدم که صلیبی از طلا بر ...
از خدا آن گونه که سزاوار است شرم و حیا کنید
ابتلائاتش را یاد کند، و کسی که آخرت را می خواهد باید که زینت زندگی دنیا را رها کند. [= زیبایی های دنیا دلش را نبرد] قرب الإسناد، ص23؛ الأمالی( للصدوق)، ص616 مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَی، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیْمُونٍ الْقَدَّاحِ، عَنْ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: اسْتَحْیُوا مِنَ اللَّهِ حَقَّ الْحَیَاءِ. قَالُوا: وَ مَا نَفْعَلُ ...
شبهات پیرامون امام جواد (ع)
...: شبهه افکنی واقفیه به بهانه بچه دار نشدن امام رضا(ع) در کتاب عیون اخبار رضا آمده است حسین بن قیاما که از رؤسای واقفیان بود از حضرت رضا(ع) اذن ملاقات خواست و وقتی با امام روبرو شد، پرسید: شما امام هستید؟ حضرت فرمود: بله من امامم، ابن قیاما گفت: من خدا را شاهد می گیرم که تو امام نیستی، امام مدّتی سر بزیر افکنده خاموش بود و با انگشت بر زمین میزد بعد سر برآورده فرمود: از ...
امام جواد (ع) در مقاتل
، تا صبح در گهواره با او سخن می گفت و اسرار الهی را به گوش الهام نیوش او می رسانید. متن عربی: عُیُونُ الْمُعْجِزَاتِ، عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ کَلِیمِ بْنِ عِمْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع ادْعُ اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَکَ وَلَداً فَقَالَ إِنَّمَا أُرْزَقُ وَلَداً وَاحِداً وَ هُوَ یَرِثُنِی فَلَمَّا وُلِدَ أَبُو جَعْفَرٍ ع قَالَ الرِّضَا ع لِأَصْحَابِهِ قَدْ ...
سیره فردی امام جواد (ع)
را با او به جای آورد . 7 - محمد بن عبدالملک زیات مردی ناکس و توانائی بود و در تنور میخداری که برای شکنجه مجرمین به وجود آورده بود کشته شد، ماجرای عبرت انگیزی دارد . سیمای پرفروغ و عالمتاب امام جواد علیه السلام سیمای پرفروغ و عالمتاب امام جواد علیه السلام نه تنها شیعیان را شیدای جمال و جلال خویش ساخته، که دانشمندان اهل سنّت را نیز از سکوت و خاموشی رهانیده است. آنان در منابع تاریخی ...
سیره اخلاقی امام جواد (ع)
راه رسید و لباسی را که در بقچه ای پیچیده بود، به همراه داشت. او از اهل کاروان از محمد بن سهل قمی می پرسید تا اینکه به من رسید و مرا شناخت. به من گفت: مولای تو! (امام جوادعلیه السلام) این لباس را برایت فرستاده است. لباس های تقدیمی امام، دو لباس نرم و نازک بودند. احمد بن محمد گفته است: محمد بن سهل از دنیا رفت؛ من غسل دادم و در آن دو لباس اهدائی امام علیه السلام او را کفن کردم. 9 ...
شباهت های وهابیان تکفیری با خوارج و حکم آن ها
غیر از خود را کافر می دانست! محمد صدیق حسن القنوجی که از مروجین مهم نظریات ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب در هندوستان است و شیخ حمدبن علی بن محمد بن عتیق بن راشد وهابی تزکیه او را نوشته و او را برادر خود خوانده است، (68) در کتاب خودالدین الخالص در مورد پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت می نویسد: تقلید مذاهب شرک است! در مورد مقلدان مذاهب تفکر کن که چگونه خود اقرار می کنند که از مردگان علما و اولیا ...
کتاب مجمع البیان فی تفسیر القرآن
: داستانی در برخی از منابع متأخر در سبب کتاب پرارج تفسیر مجمع البیان ذکر شده مبنی بر اینکه، طبرسی (صاحب تفسیر) با مرض سکته، از دنیا می رود. او را به خاک می سپرند بعد به هوش می آید و چون خودش را در آن حال می بیند، نذر می کند که اگر نجات پیدا کند، تفسیری بنویسد. اتفاقا کفن دزدی، نبش قبر او را به طمع کفن او می کند و او نجات می یابد. این داستان در مورد او بکلی نادرست و افسانه ای بیش نیست. سبب تألیف کتاب ...
سیر تطور اندیشه تقلید از مذاهب از نظر سلفیان تکفیری و تکفیر مذاهب اربعه از دیدگاه آنان
با این حال، همان گونه که ما از کتاب ها و فتواهایش مطلعیم، زمانی که مسئله ای برایش مشخص می شد، از آن تبعیت می کرد و برایش مهم نبود که از اصولی که اصحاب احمد بن حنبل بر آن پای بندند، خارج شود. امثال ابن تیمیه فراوان اند و این کار اشکال ندارد، زیرا منتسب شدن به مذهب و بررسی قواعد و اصول آن، در فهمیدن قرآن و سنت به انسان کمک می کند. (43)" محمد سلطان المعصومی محمد سلطان المعصومی ...
گفت و گویی خواندنی با مستبصر برجسته تونسی
صورت بود که مسلمانان تحت لوای لا اله الا الله محمد رسول الله و اهل بیت علیهم اسلام متحد می شدند. گفتگویی خواندنی با دکتر تیجانی در زیر میخوانید: ***: مدت هاست که از گرایشتان به تشیع و یا به بیانی دیگر، هدایتتان می گذرد، این مرحله را چگونه توصیف می کنید؟ از استبصار و شیعه شدن من حدود 46 سال می گذرد اما این استبصار بر شخص تیجانی متوقف نشده است بلکه همانند شجره طیبه ای ...
اندیشه ای که همواره در صدر می ماند
به جغرافیای اجتماعی و سیاسی لبنان در منطقه و جهان، از همان بدو ورود فعالیت های خود را در سه حوزه موازی سازماندهی نمود. تصویر فوق سید عبدالحسین شرف الدین را نشان می دهد. جامعه لبنان را می توان یکی از متکثرترین جوامع جهان دانست، جامعه ای که با وجود جمعیت اندک (حدود 5 میلیون نفر) بسیاری از مذاهب و اقوام اعم از شیعیان، اهل سنت، دروزها، مسیحیان مارونی، کاتولیک، ارتدوکس، کردها، علوی ها ...
اسلام، آیین صلح و دوستی، رأفت و رحمت
دیگر به نقل از امام صادق (علیه السلام)، رسول خدا فرمود: المؤمِنُونَ إِخوَةٌ تَتکافَی دِمَاؤُهُم... . (68) در منابع اهل سنت، علاوه بر روایت مذکور، از ابن عباس نقل شده است که پیامبر فرمود: إن کل مسلم أخوالمسلم المسلمون إخوة ؛ (69) همانا تمام مسلمانان برادر مسلمان دیگری اند، مسلمانان برادرند . در روایت دیگر به نقل از حبیب بن خراش ، آن حضرت فرمود: المُسلِمُونَ إِخوَةٌ لا فَضلَ لأَحَدٍ علی ...
38 سال از مصادره آزادی گذشت
توجه به جغرافیای اجتماعی و سیاسی لبنان در منطقه و جهان، از همان بدو ورود فعالیت های خود را در سه حوزه موازی سازماندهی نمود. تصویر فوق سید عبدالحسین شرف الدین را نشان می دهد. جامعه لبنان را می توان یکی از متکثرترین جوامع جهان دانست، جامعه ای که با وجود جمعیت اندک (حدود 5 میلیون نفر) بسیاری از مذاهب و اقوام اعم از شیعیان، اهل سنت، دروزها، مسیحیان مارونی، کاتولیک، ارتدوکس، کردها، علوی ها ...
شناخت عوامل تفرقه و جدایی میان مسلمانان
دادند- آنگاه پیامبر صلوات الله و سلامه علیه فرمود: "به خدا سوگند یا مردم را به خوبی ها می خوانید، و یا آنان را از بدی ها و پلشتی ها بازمی دارید و دست ستمگر را می گیرید و تسلیم حق می کنید و از تجاوز به حق او را بازمی دارید، یا اینکه خداوند نفرت را در دل هر کدام از شما می اندازد و سپس شما را بسان یهود دچار لعنت می کند." ترمذی/2973، ابوداود/3774، ابن ماجه / 3996 و مسند امام احمد / 3529 ...
تفسیر حدیث کنتُ کنزاً مخفیاً
کتب حدیثی نیز بابی وجود دارد به نام باب المشیه و الاراده یا البداء و المشیه که در آن روایاتی از ائمّه اطهار علیهما السلام جمع آوری شده است(ر.ک: کلینی، 1407ق، ج1، ص150؛ صدوق، 1398ق، ص334). همان گونه که در عبارات ابن عربی مشیت بر اراده تقدم دارد، و قبل از مشیت علم حق تعالی است، از روایات نیز استفاده می شود علم بر مشیت و مشیت بر اراده مقدم است؛ از جمله این روایت شریف: عن معلّی بن محمد، قال ...
بررسی تطبیقی چیستی و ماهیّت سِحر
... ابن ادریس، محمّد بن احمد. (1270ق.). سرائر. ج 2. قم: کتابخانه آستان مقدّس حضرت معصومه (س). ابن خلدون، عبدالرّحمن بن محمّد. (1375). مقدّمه ابن خلدون. ترجمه محمّد پروین گنابادی. ج 1. چاپ هشتم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. احسان بخش، صادق. (1374). آثارالصّادقین. ج 8 . رشت: ستاد برگزاری نماز جمعه. انصاری، مرتضی. (1410ق.). المکاسب. ج3. سیّد محمّد کلانتر ...
حضور تعالیم دینی در ادلّه فلسفی
...> به عنوان نمونه، می توان از نقش نگرش وجودی در علم خدا سخن گفت؛ بدین بیان که هرچند ابن سینا و صدرالدّین شیرازی، برخلاف متکلّمان اسلامی، هر دو از ذات حق بر صفات او استدلال کرده اند، ولی راهی که ملاّصدرا پیموده، بر مبنای اصالت وجود است. از این رو، در حکمت صدرایی بر اساس نگرش وجودی و در نتیجه، راهیابی قاعده بسیط الحقیقه در آن، خداوند علم پیشینی تفصیلی به ذات دارد، امّا در حکمت سینوی، علم تفصیلی حق ...
علل اتهام زندقه به شیعیان
مکتبه الهلال، 1421 ق /2000 م. 5. ابن حجر عسقلانی، شهاب الدین ابی الفضل احمدبن علی، لسان المیزان، بیروت، 1414 ق/1993م. 6. ، الاصابه فی تمییز الصحابه، تحقیق علی محمد بجاوی، بیروت، دار الجیل، 1412 ق / 1992 م. 7. ابن قیم جوزی، ابی عبدالله محمد بن ابی بکر، اغاثه اللحفان من مصاید الشیطان، بیروت، دار المعرفه، ]بی تا[. 8. ابن منظور، لسان العرب، بیروت، داراحیاء ...
علل اختلافات مذهبی و تفرقه مسلمانان در چیست؟
به گزارش صاحب نیوز به نقل از ندای اصفهان ، کتاب تاریخ مذاهب اسلامی ، به قلم محمد ابوزهره (از طلایه داران تقریب بین مذاهب) و ترجمه حجت الاسلام دکتر علیرضا ایمانی و به همت مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب به چاپ رسیده است. شیخ محمد ابوزهره، یکی از علمای اهل سنت و استاد دانشکده حقوق دانشگاه الأزهر مصر و از نویسندگان جهان اسلام بشمار می رود. وی درباره مقام والای ائمه اطهار(ع) منصفانه ...