سایر منابع:
سایر خبرها
من گاو مش حسنم
نگاهی به فیلم سینمایی فروشنده ساخته اصغر فرهادی محمدرضا مقدسیان-بخش سینما و تلویزیون تبیان به بیان بهتر سینمای فرهادی تشکیل شده است از موقعیت های به شدت واقعی و به ظاهر کم اهمیت که به هیچ وجه در نگاه نخست سینمایی و پرکشش به نظر نمی رسند اما شیوه کنار هم نشینی این موقعیت ها و در نهایت جرقه ای که در اثر یکی از همین موقعیت ها ساده به جان داستان می افتاد، وزن این رخدادها آنقدر ...
"فروشنده" و بلوغ روایی "فرهادی"
برنده شدن در نخل طلایی کن در بخش فیلمنامه می تواند باشد. فرهادی در "فروشنده" به زیبایی تمام، مفاهیم فیلم را از طریق مونتاژ موازی پیش می برد . بازی شهاب حسینی (عماد) و ترانه علیدوستی (رعنا)، (بعنوان زن و شوهر در فیلم) به طور همزمان در نمایشنامه "مرگ دستفروش" و زندگی عادی و جاری خود، چنان پخته و زیباست که مفاهیم در جای خود به مخاطب انتقال داده می شود. عماد، بعنوان نقش اول در هر ...
نگاهی اجمالی به ساختار فیلم "فروشنده"
شخصیت زنی مطلقه که با وجود فرزند کوچک خود در گروه نمایشی "فروشنده" نقش زنی اغواگر و بدکاره را ایفا می کند که نمادی از همان زن بدنامی است که صاحب قبلی خانه عماد و رعنا بوده و وجودش باعث ایجاد زحمت هایی در زندگی آن ها شده است یا بابک با بازی بابک کریمی که در ابتدا نسبت به سایرین اهمیت کمتری دارد اما رفته رفته نقش او در ایجاد این دردسرها پررنگ تر می شود. به طور کلی اگرچه نوع روایت فیلم و ...
اکران "فروشنده" در سینما 29 بهمن تبریز/وسوسه ای که حال سینمای ایران را خوب می کند
"فروشنده" را دیدند با خود می گفتند اگر ما جای عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی) بودیم با آن حادثه چه می کردیم؟ یا حتی برخی قضاوت می کردند که عماد باید این کار را می کرد و رعنا آن کار را . [فروشنده] سینمای فرهادی به ویژه فیلم های اخیرش اشاره به زشتی های اخلاقی جامعه ایران دارد. درباره الی در مورد پنهان کاری سخن می گوید، جدایی روایت گر دروغ در جامعه است و فروشنده از وسوسه ...
فروشندگی با پیدا کردن رگ خواب احساساتی ها
ماجرای وانت شخص متجاوز است. پیرمرد بعد از تجاوز از سر ترس یا هر چیز دیگر وانتش را گذاشته و رفته و این ماشین دست عماد افتاده است. فارغ از اینکه خود این مساله عجیب و غریب به نظر می رسد، مشخص نیست چطور وانتی که در فیلم عنوان می شود تنها شب ها دست پیرمرد متجاوز است،بعد از چند روز باز به دست او می افتد. اگر فرض کنیم او زاغ سیاه عماد و رعنا را چوب می زده تا در یک موقعیت مناسب وانت را بردارد و اقدام رعنا ...
موضع سازنده فروشنده در نفی خشونت متظاهرانه و صحنه آرایی شده است/ فرهادی به جای نفی خشونت، انفعال در ...
؟ برای این قضاوت چند مورد هست که باید مورد دقت قرار گیرد: اول فرار از تحلیل خشونت اول و تمرکز یک جانبه کارگردان بر روی خشونت دوم است. در درون فیلم چند لایه و مصداق برای خشونت یافت می شود اما دو مورد آن از همه برجسته تر است. خشونتی که در قبال رعنا اتفاق افتاده و خشونتی که در انتهای فیلم توسط عماد با بازی شهاب حسینی نسبت به مهاجم رعنا اعمال می شود. خشونت اول به مراتب نسبت به ...
موضع سازنده فروشنده در نفی خشونت "متظاهرانه" و "صحنه آرایی شده" است/ فرهادی به جای نفی خشونت، انفعال در ...
یک مرد به خصوصی ترین حریم های یک زن(برهنه در حمام) در بستری رخ می دهد که خلاف تحلیل کارگردان است. فرد مهاجم به گمان این که همچنان خانمی(آهو) که پیش تر با او دارای روابط جنسی باز و نامتعارف داشته است، در آپارتمان تازه اجاره شده عماد و رعنا ساکن است، اتفاقی و به دلیل گمان اشتباهِ رعنا وارد آپارتمان و بعد وارد حمام می شود و رعنا در اثر مواجهه با چنین اتفاق غیر منتظره ای هم به لحاظ جسمی دچار آسیب و هم ...
فرهادی به جای نفی خشونت، انفعال در برابر آن را توجیه می کند
مورد هست که باید مورد دقت قرار گیرد: اول فرار از تحلیل خشونت اول و تمرکز یک جانبه کارگردان بر روی خشونت دوم است. در درون فیلم چند لایه و مصداق برای خشونت یافت می شود اما دو مورد آن از همه برجسته تر است. خشونتی که در قبال رعنا اتفاق افتاده و خشونتی که در انتهای فیلم توسط عماد با بازی شهاب حسینی نسبت به مهاجم رعنا اعمال می شود. خشونت اول به مراتب نسبت به خشونت دوم شوک برانگیزتر و دهشتناک ...
خودتان را برای 2 ساعت و 5 دقیقه مهمان یک فیلم خوب کنید؛ فروشنده درامی محترم و قابل دفاع
علی جزایری: سکانس آغازین فیلم فروشنده که داستان زوجی از طبقه متوسط جامعه است، با تَرَک هایی روی دیوار خانه و شکستن شیشه پنجره آغاز می گردد. یک آغاز دلهره آور و متشنج، وضعیت تلخ ناخواسته ای که عادتا طبقه متوسط و پایینتر، همیشه با آن دست به گریبانند. تَرَک های آغازین فیلم که منجر به شکافهای کوچک و بزرگی بر روی دیوار می شود در ادامه فیلم زندگی زناشویی عماد و رعنا را تحت تاثیر قرار می دهد ...
شوخی فروشنده !
بیمارستان و الی آخر، پر از اما و اگر و ایرادات فراوان است که یک به یک می توان به آنها پرداخت. فیلم با چند نما از صحنه تئاتری که رعنا و عماد در آن ایفای نقش می کنند و نمایشنامه مرگ فروشنده از آرتور میلر آغاز می شود و سپس وارد خانه آنها می شویم. دوربین روی دست شادمانفر فضای ملتهبی را به مخاطب القا می کند که ساختمان در حال ریزش است. همه اهالی ساختمان در حال فرار هستند و در نهایت ...
فروشنده یک میلیاردی شد!
نام بابک به سرعت خانه ای را برای عماد و رعنا پیدا می کند. پیدا کردن خانه در زمانی کوتاه در تهران امری بسیار دشوار است. مستاجر قبلی، برخی از وسایل شخصی اش را در کمدی قفل شده قرار داده است که تا حدودی موجب رنجش رعنا می شود. عماد اما نسبت به وسایل خصوصی آن خانم احترام قائل بوده و تلاش می کند تا همسرش را آرام کند. رعنا یک روز که مانند همیشه منتظر عماد است، صدای زنگ در را می شنود. با فرض اینکه ...