سایر منابع:
سایر خبرها
دیدگاه فقه امامیه درباره ی حریم خصوصی
معلوم می شود که (او را مستور) از عیوب (و عفیف تشخیص دهید) و در ظاهر از او گناهی و عیبی دیده نشود (و او را خوددار) از حرام (در مورد خوردنی ها و پاکدامن) از زنا (و پاک دست) از تجاوز به مال و جان مردم (و پاکیزه زبان) از غیبت و حرام هایی که با زبان انجام می گیرد بشناسید ... و علامت همه اینها این است که همه عیوب خود را (اگر عیبی داشته باشد) مخفی نگهدارد تا برای مسلمانان، تفتیش آنچه که ظاهر نیست، حرام ...
زندگی پرفراز و نشیبی مرد جنوبی که حامی کودکان کار است
.... تمام تلاشش ماندگاری در گمنامی مطلق بود تا بتواند به بندگان نیازمند خدا بدون هیچ گونه چشم داشتی، خالصانه خدمتی کرده باشد و می گفت: امیدوارم گفت و گویی که بین ما رد و بدل می شود، هیچگاه شائبه ای از خودخواهی و مطرح شدن این حقیر نباشد. دوست دارم هر کاری که می کنم، پیروی از مولای مقتدایان امام علی علیه السلام باشد. تجربه های قابل تاملی در زندگی کسب کرده و اکنون، همه چیز را دگرگون می بیند ...
حکم تجسّس از حریم و اسرار خصوصی افراد
منابع شناخت و معرفت بشری "عقل" است. وحی و سنّت برای رشد عقل و تکامل اندیشه ی بشری به وجود آمده اند. امام علی (علیه السلام) در فلسفه بعثت انبیاء در خطبه ی اوّل نهج البلاغه می فرمایند: "خداوند انبیاء را فرستاد تا عقل های نهفته ی بشر را شکوفا کنند." (1) و در اصول عقاید مهم ترین و شاید تنها دلیل- حداقل در مکتب مشاء- برای اثبات توحید، نبوّت، معاد و ... عقل است. بنابراین هیچ تردیدی وجود ندارد که اجمالاً در ...
جهل و نادانی سبب پیدایش انحرافات/هر کس نزد او از صوفیه سخن به میان آید و با زبان و دلش انکارشان نکند، از ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شیرازه ، علت تمام انحرافات عالم از بدو پیدایش تا کنون در دو عامل منحصر است؛ یکی جهل و نادانی و دیگری هوا پرستی. امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه پنجاهم نهج البلاغه می فرماید: همانا آغاز و پدید آمدن فتنه ها، هواپرستی و بدعت گذاری در احکام آسمانی است، نو آوری که قرآن با آن مخالف است و گروهی با دو انحراف یاد شده بر گروه دیگر سلطه ولایت ...
اظهارات این هفته ائمه جمعه استان
دشمنان برای نابودی ما کمر همت بستند و تا الان هم دست بردار نیستند. امام جمعه باشت ادامه داد: اینکه عده ای خیال کنند با سازش و مذاکره می توان دشمنی دشمن را تمام کرد حقیقتا خیال باطل و توهم است، دشمن همیشه با ما دشمن خواهد بود و از دشمنی خود دست بر نمی دارد، لذا از همان روزهای اول 31 شهریور 59 به واسطه آن انسان خبیث یعنی صدام جنگ را آغاز کرده و تمام دنیا از آن حمایت کرد. عبودی ...
تجسّس در مقام ادای تکلیف واجب نصیحت
. کلینی، 1407ق، ج1، ص 403. 6. محدث نوری، 1408ق، ج12، ص 431. 7. عاملی، بی تا، ج1، ص 405. 8. حر عاملی، 1409ق، ج16، ص 220. 9. نهج البلاغه، نامه 50. 10. نهج البلاغه، خطبه 34. 11. نهج البلاغه، خطبه 104. 12. کلینی، 1407ق، ج1، ص 404. 13. محدث نوری، 1408ق، ج12، ص 378. 14. حلّی، (علامه) حسن بن یوسف بن مطهر اسدی، تذکرة الفقهاء، ج5، ص 64. 15. النُّصحُ ...
هاشمی رفسنجانی چگونه اشرافیت را به مدیران دولتی تعلیم داده است؟
حمایت از کرباسچی در نماز جمعه می گوید: ایشان وقتی که در سخت ترین شرایط تبلیغی بود، من در نماز جمعه از او دفاع کردم که عدّه ای شعار دادند غارتگر بیت المال اعدام باید گردد. به نظر می رسد که این دفاع، دفاع از منطق کرباسچی بوده است؛ یعنی منطق بساز هر چند با فساد ، زیرا هاشمی در همان خطبه اختلاس و دزدی در یک پروژه را این گونه توجیه می کند: این قدر بحث از اختلاس و دزدی نکنید و روحیه مردم را ...
موارد جواز تجسّس از نگاه قانون
، زخمی کردن، شکستن یا قتل طرف مقابل نماید، مگر اینکه امام به او اذن انجام چنین کاری را داده باشد. زیرا در جواز این مسائل برای همه ی افراد از مردم مفاسد بزرگی وجود دارد، که این مفاسد گاهی موجب اخلال در نظام و هرج و مرج می گردد. (8) از موارد دیگری که قاطبه ی فقهای اصولی امامیه حکم به عدم جواز و ممنوعیّت آن داده اند، احتیاط در بسیاری از موارد می باشد: همانند احتیاط در شبهه ی تحریمیه "ما لا نص فیه ...
موارد جواز تجسّس، تفقّد و تفحص حاکم و حکومت اسلامی (1)
"حذر" اسلحه نیست. خداوند متعال در این آیه، سه بار مسلمانان را به مراعات کردن و حذر امر می کند و حذر را هم مطلق گذاشته اند، که شامل همه انواع حذر می شود و از جمله ی آن تجسّس از احوال دشمن داخلی و خارجی است. همانطوری که علامه طباطبائی در المیزان بیان کرده اند: آیه اوّل در امر به حذر اختصاص به جنگ ندارد و همه در هر حال باید در مورد حفظ اسلام و حکومت اسلامی و اجتماع مسلمین این وظیفه خطیر را ...
موارد جواز تجسس، تفقد و تفحص حاکم و حکومت اسلامی (2)
جاهرهم بسوء الظن فیهم أدّاهم ذلک الی إرتکاب ما ظن بهم ففسدوا". (جزری، مبارک بن محمد ابن اثیر (بی تا)، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، ج2، ص 347). 14. "الریب الشکّ و الظنّة و التهمة". (ابن منظور، 1414ق، ج1، ص 422). 15. آمدی تمیمی، بی تا، ص 341. 16. نهج البلاغه، خطبه 106. 17. "وَ مَکَانُ القَیِّمِ بِالأمرِ مَکانُ النِّظَامِ مِنَ الخَرِزِ یَجمَعُهُ ...
نقش امام رضا (علیه السلام) در تبیین اساس معنویت و توحید
پوستینی وارونه (نهج البلاغه، خطبه 108)، همه چیزش تغییر کرده بود و امام می خواست با تبیین توحید، آب رفته از جوی را به جوی برگرداند. صدوق در توحید و خصال و معانی از شریح بن هانی نقل می کند که در جنگ جمل، عربی بیابانی به محضر امیرمؤمنان (علیه السلام) آمد و پرسید: ای امیرمؤمنان! آیا تو معتقدی که خدا یکی است. مردم بر او برآشفتند و گفتند: ای عرب کم شعور! نمی بینی امیرمؤمنان در چه وضعیت بحرانی و آشوب زا ...
نیایش رضوی؛ بستر تعمیم معنویت و تبیین آموزه های دینی
... منابع تحقیق : قرآن کریم. نهج البلاغة، تحقیق: محمد عبده، قم، دارالذخائر، چاپ اول، 1412 ق. آمدی، عبدالواحد، غررالحکم، ترجمه: محمد علی انصاری، قم، دارالکتب، بی تا. ابن ابی الحدید، ابوحامد بن هبة الله، شرح نهج البلاغة، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، دار احیاء الکتب العربیة (عیسی البابی الحلبی و شرکاه)، اول، 1378 ق. ابن بابویه، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، تصحیح و ...
مؤلفه های رهبری معنوی از منظر قرآن و معارف رضوی
باید بیکار باشند تا بتوانند معنوی باشند. معنویت اسلامی، شغل نیست، مقدس بودن حرفه نیست که عده ای عارف و مقدس حرفه ای باشند و بقیه زندگی حیوانی بکنند. عرفان و معنویتی که امامان و پیامبران (سلام الله علیهم) آورده اند، معنویتی است که مراتب بالا و پایین دارد اما در عادی ترین و پایین ترین رده های زندگی مردم حضور دارد. در این دیدگاه همه چیز به هم مربوط و شبکه است؛ هیچ حکمی و هیچ موعظه و قانونی، جدا از ...
در جستجوی مفهوم - معنویت - با رویکرد شیعی
. spiritualism. 5. realization. منابع تحقیق : قرآن کریم إبن أبی الحدید، عبدالحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغه، قم، مکتبه آیت الله المرعشی النجفی، 1404 ق. إبن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار صادر، 1410 ق. ابوزید، نصر حامد و دیگران، نومعتزلیان، ترجمه محمدرضا وصفی، تهران، نگاه معاصر، 1387. اندرول، راک، چگونه عشق و صلح به جنایت منجر شد؟ (خلاصه کتاب ...
مکتب های عرفانی حوزه های علمی شیعه
آنان پوشانده اند و همه از طرح هویت عرفانی حوزه ها و وجود مکاتب عرفانی در میان حوزه ها طفره رفته اند، این بررسی نشان می دهد که با گذشت زمان در حوزه های علمی شیعه مکتب های عرفانی گوناگونی به وجود آمده است. مکتب های حله، مشهد، اصفهان، شیراز، دزفول، نجف و تهران در شمار این مکاتب هستند. مقدمه تشیع از آغاز تنها در فقه و کلام خلاصه نمی شد بلکه به عرفان و حکمت نیز گرایش داشته است، ابن ...
معنویت شیعی و عرفان های نوظهور، مبانی و رویکرد ها
باطنی نسبت به خداوند است. در عرفان شیعی، خداوند در تمام عالم حضور دارد؛ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (حدید: 4) خداوند هم درون عالم و هم بیرون عالم؛ (بقره، 115) هم با هر چیزی است و هم ورای هر چیزی؛ (نهج البلاغه، خطبه 1) با همه هست اما هیچ چیزی در عرض او و همسطح با او نیست. هم اول است و هم آخر، هم ظاهر است و هم باطن. (حدید، 3) نه تنها اول، بلکه اول ...
حسینی: مصرف باید مقدمه ای برای بندگی باشد - معیار کار و تولید و کسب درآمد و مصرف اهل بیت(ع)
، او را توبیخ کردند و فرمودند آیا خداوند که این همه نعمت را آفریده، راضی می شود که از آنها استفاده نکنیم. با توجه به اینکه نعمت های خداوند برای استفاده مؤمنان خلق شده است، چرا به زهد و قناعت توصیه شده است؟ نکته اول اینکه قناعت به معنای مصرف نکردن نیست. ائمه معصومین نیز مصرف می کردند و گاهی مصرف آنها به صورتی بود که بعضی افراد گمان می کردند حضرت به افراط گرفتار شده اند. مثلاً ...
جاسوسی بر مدار قانون نداری !!!
مسئولین انتظار داریم که با فیلترینگ این فحشاخانه های همیشه همراه، امنیت، اعتقاد، عفت و حیا و غیرت را به جوانان این مرز و بوم باز گردانید! دولت مردان ایرانی! حال که به قوانین بهایی نمی دهید... لااقل کن در این سخن مولی المتقین امام علی علیه السلام کمی تامل نمائید... “تکادون ولا تکیدون و تنتقص اطرافکم فلا تمتعضون لا ینام عنکم و انتم فی غفله ساهون غلب والله المتخاذلون”؛ خطبه 34 نهج ...
غربت علی(ع) آنجاست که نمی تواند علمش را در اختیار کسی قرار دهد/ تدبر در نهج البلاغه پشتوانه حل همه ...
به گزارش صاحب نیوز، اجتماع بزرگ نهج البلاغه ای ها با حضور حجه الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع و جمعی از خادمین اهل و بیت در اصفهان عصر چهارشنبه بیست و چهارم شهریور ماه در سالن اهل بیت برگزار شد. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری ضمن اشاره به خطبه 159 نهج البلاغه گفت:صالحین دو ویژگی دارند؛ گروهی هستند که انحراف و فساد را منهدم می کنند و گروه های حق را دور هم جمع می کنند تا به ...
دیپلماسی نرم در برابر جنایت شجره ملعونه کاری از پیش نمی برد/ آل سعود از نسل بنی امیه است
مردم با ایشان، سه گروه در برابر امام (علیه السلام) می ایستند و سه جنگ جمل، صفین و نهروان را راه می اندازند اما در تمامی این جنگ ها عده ای گرداننده اصلی جنگ بودند. رئیس سازمان بسیج اساتید استان با اشاره به خطبه 93 نهج البلاغه، تصریح کرد: در تمامی این وقایع کارگردان اصلی بنی امیه بودند که مضداق شجره خبیثه ملعونه است و امروز هم این شجره ملعونه در جامعه ای که مدعی مردم سالاری و دموکراسی و حقوق ...
زیارت امام رضا (ع) و درجات عرفانی
، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1360. نجفی، بهاءالدین، منتخب الأنوار المضیئة، قم، مؤسسة الإمام الهادی (علیه السلام)، 1378. هاشمی خوئی، حبیب الله، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، تهران، مطبعة الاسلامیة، 1324. هیتمی سعدی أنصاری، الصواعق المحرقة علی أهل الرفض و الضلال و الزندقة، لبنان، مؤسسة الرسالة، 1417 ق. منبع مقاله : گروه نویسندگان؛ (1393)، مجموعه مقالات دومین همایش ملی سیره و معارف رضوی معنویت (جلد اول)، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، چاپ اول. ...
اطاعت از رهبر واجب است؟!
، چنین می فرماید: ایها الناس ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلمهم بامر الله فیه فان شغب شاغب استعتب فان ابی قوتل . ای مردم! شایسته ترین انسان برای حکومت و زمامداری نیرومندترین است پس اگر کسی پس از تصدی چنین انسانی، منحرف شود و آشوب و بلوا ایجاد کند، مورد نکوهش قرار می گیرد و به صورتی توجیه می شود و اگر به سر عقل نیامد با وی قتال می شود تا آشوب و بلوا بخوابد. منابع: - نهج البلاغه خطبه 27، 173؛ حکمت 156، 252، 321 - یحیی نوری، جاهلیت و اسلام، ص 656 /1102101305 ...
اولین گردهمایی نهج البلاغه خوانی کشور در اصفهان/ سابقه 70 ساله اصفهان در نهج البلاغه خوانی
پدیدآورنده معتبری داشته باشند و این موضوع در مورد نهج البلاغه کاملاً صادق است که خود دلیل محکمی برای رجوع به این منبع است. کاظمی ادامه داد: پویش مردمی نهج البلاغه خوانی در کشور و در کل دنیا قدم بزرگی است تا این کتاب مهم و ارزشمند را از مهجوریت در بین مردم درآورد؛ عمر جلسات نهج البلاغه خوانی در اصفهان به 70 سال پیش باز می گردد و امروز از این تاریخ با افتخار دور شده ایم ولی با این حال جلسات نو ...
قتل، تجاوز و آوارگی فرجام کودکان در مکتب ماکیاولی
دروغین دفاع از دموکراسی و حقوق بشر را در جهان بلند می کند. این سیاست ورزی به سبک ماکیاول است که دولت های غربی را مجبور به قدم زدن در این راه شیطانی می کند و عده ای بی خبر نیز آن را سیاست و تدبیر می نامند. امیرالمومنین علی(ع) در خطبه 41 نهج البلاغه در واکنش به این نوع از سیاست می فرماید: ای مردم! وفا همزاد راستگویی است (و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند) و من سپری محکم تر و نگهدارنده تر از آن ...
قیامت عرصه زیر و رو شدن درک انسان از واقعیات است
خروج نور از چشم تعبیر می کردند که انسان باید توجه بکند و بعد این نور در اثر برخورد با شیء خارجی به شخص برگردد تا دیدن میسر شود؛ و ظاهرا برق البصر یعنی این نور چنان بیرون بزند که چشم بدرخشد و گویی برقی از دیده ساطع شد که دیگر برنمی گردد. حدیث 1) امیرالمومنین در فرازی از خطبه 195 نهج البلاغه فرموده اند: بندگان خدا شما را سفارش می کنم به تقوای الهی، که مهارکننده است و مایه ...
عده ای سینما را به حرفه بساز و بفروشی تبدیل کرده اند
بازیگر سریال خانه سبز گفت: سینمای بعد از انقلاب اسلامی را خراب کردند، در حالی که در اوایل انقلاب سینما به خوبی حرکت می کرد، ولی عده ای وارد این حوزه شدند و در حقیقت سینما به حرفه "بساز و بفروشی" تبدیل شد و این مهم ادامه پیدا کرد و سینما ما رو به افول رفت. داریوش اسدزاده متولد 1302 در کرمانشاه از قدیمی ترین بازیگران سینما و تئاتر کشور است که در 3 دوره از فرهنگ و هنر این کشور حضور داشته و در ...
شاعرانی که از زبان مردم سخن می گویند ماندگار می شوند/ مسئولین باید هدایتگر شعر به سمت جریان انقلاب باشند
قلب ها می نشینند ... حسین حسنی افشرد متولد 1321 از محله سیلاب تبریز، در یک خانواده کوچک و مذهبی به دنیا آمده و از کودکی آزاد از بند وزن و قافیه، با شعر دم گرفته است که در میان تمام آثارش مراثی که در شأن ائمه اطهار(ع) سروده بیشتر خودنمایی می کند؛ از آن جمله نیز شاید خطبه ی منظوم فدک و غدیر به زبان های ترکی و فارسی جلوه ی بیشتری دارد. در ادامه متن گفت و گوی آناج با این شاعر ...
قرآن کریم، مطمئن ترین منبع برای نظریه پردازی رسانه ای
امام علی(ع) قرار دهید که وقتی مالک اشتر را به سوی مردم تازه مسلمان مصر می فرستد، در همان آغاز عهدنامه، سخن از وزرای قبلی و افکار عمومی به میان می آورد و می فرماید: إِنَّمَا یُسْتَدَلُّ عَلَی الصَّالِحِینَ بِمَا یُجْرِی اللهُ لَهُمْ عَلَی أَلْسُنِ عِبَادِهِ . (نهج البلاغة، نامۀ 53). یعنی اگر بر سر زبان بندگان (عموم مردم) مدح و ستایشی و صفت و نگاه مثبتی نسبت به وزیران قبلی وجود داشت، دلیل بر ...
آدرس و نشانه های جامعه ی استبدادی
مردم را پوشش دل خویش قرارده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی، زیرا مردم دو دسته اند: دسته ای برادر دینی تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش یکسان می باشند (نهج البلاغه ، نامه 53) برخورد بیرحمانه و غیر قانونی با مخالفان و اقلیتها نشان از استبداد و جباریت است . امام می فرمایند: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا قَدْ أَصْبَحْنَا فِی دَهْرٍ ...