سایر خبرها
اگر جای دولت و وزیر خارجه بودم اجازه نمی دادم وزیر اقتصاد آلمان وارد ایران شود
. به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم پاسخگویی قاطع و جدی مسئولان به سخنان مزبور برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی اظهار کرد: ذلت و عزت، دو راهی است که انسان می تواند انتخاب کند. مردم ما بیش از سی سال به دلیل استقامت خود انحاء مشکلات را تحمل کرده اند و نباید فراموش کنیم که اگر اتکایمان تنها به خدا باشد خداوند راههای بسیاری را بر انسان می گشاید. ...
وزارت ارشاد اجرای کنسرت را از واجب ترین واجبات می داند
به گزارش کمال مهر ؛به نقل از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، به دنبال جریان اجرای کنسرت در قم با حواشی زشت و نگران کننده ای که داشت، آیت الله ناصر مکارم شیرازی مدیرکل ارشاد قم را احضار و ضمن اعتراض به این جریان از وی توضیح خواست که پاسخ ها قانع کننده نبود؛ هرچند نامبرده ضمن عذرخواهی تصریح کرد که هرگز اینگونه برنامه ها تکرار نخواهد شد. مرجع تقلید شیعیان گفت: گویا وزارت ارشاد اجرای کنسرت را ...
آمایش سرزمین موجب تأمین اهداف پدافند غیرعامل می شود
زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم موجود، درحال ساخت و در حال مطالعه کشور، ایجاد سامانه پایش، هشدار و خنثی سازی در خصوص تهدیدات نوین در مراکز حیاتی، حساس و مهم، ایمن سازی و حفاظت از مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور برای تداوم فعالیت امن و پایدار آنان، ایجاد سامانه های پدافند غیرعامل تخصصی مانند سامانه پایش، تشخیص، هشدار و خنثی سازی، درمان و مقابله، شبکه هوشمند آزمایشگاه های مرجع تشخیص عوامل در حوزه های سایبری ...
رئیس قوه قضاییه:جای دولت بودم اجازه ورود وزیر اقتصاد آلمان به کشور را نمی دادم
مسئولان به سخنان مزبور برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی اظهار کرد: ذلت و عزت، دو راهی است که انسان می تواند انتخاب کند. مردم ما بیش از سی سال به دلیل استقامت خود انحاء مشکلات را تحمل کرده اند و نباید فراموش کنیم که اگر اتکایمان تنها به خدا باشد خداوند راههای بسیاری را بر انسان می گشاید.
چرایی نیاز امروز ایران به جهاد کبیر در تمام عرصه ها/دشمن به تعهداتش پایبند نیست
مکتب اهل بیت (ع) را زنده نگه می دارند. وی با بیان اینکه هر نهضت و انقلابی عناصری دارد، گفت: نهضت عاشورا دارای عناصر اصلی است که از جمله آنها شخصیت رهبر قیام است، امروزه با نگاه به جامعه مشخص می شود که شخصیت امام خمینی (ره) به عنوان آیینه انقلاب و شخصیت رهبر معظم انقلاب تابلو و آیینه تمام نمای انقلاب ما ست. آیت الله حسینی بوشهری گفت: زمانی که مردم دنیا می خواهند انقلاب ما را ...
تئوری جدید اصلاح طلبان برای تحولات سیاسی؛نامزدهای تازه ای در راه اند
گوشه و کنار فضای مجازی و برخی از رسانه ها بحث حضور حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری هم مطرح است، شخصی که همواره در انتخابات مجلس در دوره های اخیر از وی به عنوان گزینه اصلاح طلبان به عنوان رئیس مجلس نام برده می شد. این در حالی است که اخیراً روزنامه آرمان خبر داد که ناطق نوری در دیدار با اعضاء جبهه اصلاح طلبان و جبهه اعتدالگرایان به آنها توصیه کرده: در یافتن گزینه ای غیر از روحانی فعال باشید! در ...
آنچه زورگویان جهانی با آن دشمنی دارند اسلام مبتنی بر عاشوراست
سفینه نجات انسان است و پاسداشت شکوه محرّم، حرمت نهادن به هر فضیلتی است که خداوند آفرید و انسان آن را در خود پرورید. عاشورای حسین (ع)، برای انسان و جهان، سراسر مشق است و سرمشق. او آموزگار عزت، میدان دارِ مبارزه با تباهی و فساد، علمدار ظلم ستیزی و عدالت خواهی، احیاگر روح شهادت طلبی و ذلت ناپذیری و حقگرایی و مقاومت دینی و زداینده غبار تحریف و بدعت از چهره دین است. حسین (ع)، از یک سو آیتی روشن از ...
روسای سابق صداوسیما این روزها چه می کنند؟
زمان زیادی که عزت الله ضرغامی پس از خداحافظی اش از سازمان صداوسیما در فضای مجازی صرف می کند، بهانه ای به دست داد تا ببینیم مدیران سازمان پس از ریاست چه کارهایی کرده اند. هفته نامه همشهری جوان نوشت: خوشحال بودنو از مگسا یاد بگیرید. همش دارن از ذوق دستاشونو میمالن به هم ، از یکی پرسیدم: ببخشید پلاک 500 کجاس؟ گفت: باید نیگا کنی. آره درست حدس زدید. قبلش داشتم بو می کشیدم ، طرف می گفت شبکه ...
بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت هفته نیروی انتظامی
فضای رسانه ای بازنشر می شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه ای منتشر نشده است از طریق بخش " تماس با ما " یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه های لازم، منتشر گردد. ------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه های کشور را رایگان مطالعه کنید ------------- روزنامه های عمومی | روزنامه های اقتصادی | روزنامه های ورزشی | سایر روزنامه ها | هفته نامه و ماهنامه | نشریات استانی ...
اگر جای دولت بودم از ورود وزیر آلمانی به ایران جلوگیری می کردم
رئیس قوه قضائیه گفت: بنده بنا ندارم در کار دولت محترم و وزارت امور خارجه دخالت کنم. طبیعتاً هر قوه ای وظایف مختص به خود دارد اما اگر به جای آنها بودم اجازه نمی دادم این وزیر وارد کشور شود.
کردستان مظهر وحدت اسلامی است/ داعش پدیده نجس در اسلام است
بودند و مدام در حال جنگ و نزاع با یکدیگر بودند، با تبلیغ دین مبین اسلام توسط حضرت رسول(ص)، به آن همه پیروزی چشمگیر دست پیدا کردند. البته نقش پیامبر در ایجاد وحدت اسلامی در چند محور قابل بررسی است که جهت اختصار فقط به سرتیتر آن اشاره می کنیم و جویندگان و طالبان جامعه را به واکاوی این سه محور سفارش می کنیم. البته هر کدام از این محورها زیر شاخه های فراوانی دارند که ان شاء الله مورد مطالعه عالمان ...
گزینه اصول گرایان در نبود احمدی نژاد کیست؟
ادامه داد: عزت الله ضرغامی هم می تواند گزینه ایثارگران باشد که برخی اصول گرایان درباره او نظر مثبتی دارند. از طرفی هم بادامچیان و محمدنبی حبیبی چند بار خودشان را به حزب مؤتلفه عرضه کرده اند. زمانی هم آقای نیکزاد از طرف احمدی نژاد مطرح شده بود؛ بنابراین اصول گرایان با تکثر 10 تا 15 نفری مواجه خواهند شد که رفته رفته تعدادشان کمتر می شود ولی قطعا به اجماع نظر و یک گزینه نهایی نمی رسند. ...
آغاز عملیات احداث مجتمع فرهنگی دانشجویی انصارالمهدی به همت گروه جهادی دانشجویی قشم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هرمزپرس ؛ نامه سرگشاده بسیج دانشجویی64 پردیس و مرکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیرامون برنامه ششم توسعه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم (اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماءِ تُوتِی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها،آیا ندیدی ...
توصیه های میرزا اسماعیل دولابی برای حضور در حرم سیدالشهدا(ع)
کند) یُخالطُهُ الله بنفسه ؛ خداوند بنفسه با آن زائر مخلوط می شود، این عبارت را هیچ یک از علماء جرأت نکرده اند باز کنند و تشریح نمایند. تأثیر گریه بر ابا عبدالله الحسین(ع) بر انسان کسی که در عزای امام حسین (ع) بگرید یا بگریاند یا محزون شود، دیگر آتش دنیا و آخرت او را داغ نخواهد کرد، دوستان اهل بیت در مجلس ذکر امام حسین (ع) مثل حضرت ابراهیم (ع) هستند که خداوند آتش را بر او سرد ...
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز، خواستار لغو بازی ایران و کره شد!
روزنامه 19 دی در یادداشتی به انتقاد از اظهارات روز گذشته رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرداخت. در این یادداشت آمده است: برگزاری بازی تیم ملی با کره جنوبی در روز تاسوعا واکنش های مختلفی را در پی داشته و موافقان و مخالفان آن نکات مختلفی را در این باره گفته اند. در آخرین اظهار نظر آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری این مسابقه در مرحله ...
بازخوانی یک پرونده / صدور حکم عادلانه برای مرتضوی انتظار به حق مردم
عذرخواهی دیرهنگام سعید مرتضوی سوای بازتاب رسانه ای، همگان را به فکر فرو برده که چرا حالا دادستان سابق تهران قصورش در حادثه تلخ کهریزک را پذیرفته؛ اکنون که تلخی حادثه کهریزک ماندگار شده است به گزارش ایسنا، یکی از پرونده های مهمی که شامل بخش های مختلف بوده و بازتاب گسترده ای در سطح جامعه داشته، پرونده سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی است که پاسخگویی به موارد ...
همه متعصب و رادیکال اند غیر از روحانی!/ترکان: فضای دولت، انتخاباتی نیست؛ آشنا و صالحی امیری: هست!
هم در روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز منتشر شد. با این تفاوت که صحبت های صالحی امیری بر خلاف اظهارات اکبر ترکان، مزاج انتخاباتی تندی داشت. او در پاسخ به این سؤال آرمان امروز که شما رادیکالیسم را در مقابل جریان اعتدال می دانید، امکان دارد این جریان کاندیدایی در مقابل آقای روحانی در سال 96 داشته باشد؟ گفته است: دغدغه اصلی مخالفان دولت نداشتن رقیب جدی در تراز آقای ...
راه سوم، میان ارتجاع و بی بند و باری
پیدا می کند، عدالت مقدم بر مساوات می شود، مسأله سوم لا یکلِّفُ الله نَفسًا إِلّا وُسعَها خداوند هیچ کسی را تکلیف نمی کند، مگر به قدر توانایی او. مسأله چهارم وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ حقوق و تکالیف مساوی باشند و مسأله پنجم شرکت زنان در ولایت عمومی یعنی عرصه های تصمیم گیری و قدرت؛ زنان حتی در عرصه های تظاهرات و مبارزات سیاسی به عنوان یک وظیفه اجتماعی هم دوش مردان هستند. منبع: روزنامه ایران ...
پیام آیت الله اعرافی به مناسبت تاسیس مرکز قرآنی حدیثی نور المصطفی در هند
به گزارش خبرگزاری حوزه ،آیت الله اعرافی رئیس جامعة المصطفی العالمیة به مناسبت تاسیس مرکز قرانی حدیثی نور المصطفی هند پیامی صادر و در آن بر مهجوریت زدایی از قرآن تاکید کرد. متن کامل این پیام به این شرح است: إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا قرآن این ثقل ...
کتابشناسی قیام امام حسین(ع)
...> • تغییرات مناسک عزاداری محرم: انسان شناسی مناسک عزاداری محرم جبار رحمانی - تیسا - 296 صفحه - رقعی (شومیز) - چاپ 1 سال 1394 - 1200 نسخه - 185000 ریال • اطلس غدیر و عاشورا: جغرافیای تاریخی وقایع عصر امیرالمومنین و سیدالشهدا (برگرفته از دانش نامه امیرالمومنین (ع) و دانش نامه امام حسین (ع)) زیرنظر:سیدمحمدکاظم طباطبایی؛ زیرنظر:سیدمحمود طباطبایی نژاد ؛ زیرنظر:عبدالهادی مسعودی - دارالحدیث ...
حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی: منبر امام حسین(ع) جای حرف های جناحی نیست
گفت وگو کرده ایم. گفت وگوی خبرآنلاین را با حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی می خوانید: از گذشته آن چه مورد تاکید ائمه و بزرگان دین بوده است، ادب و آداب محرم است. شما این ادب و آداب را در چه زمینه های تعریف می کنید؟ محرم، ماه ادب است. همه عاشوا، ادب است. از ابتدای حرکت امام حسین(ع) تا انتها و از روز عاشورا تا امروز آنچه موجب انتقال این عظمت تا به امروز شده است، همین آداب و ادب ...
جای دولت بودم اجازه نمی دادم وزیر اقتصاد آلمان وارد کشور شود
این قبیل افراد ببندند تا بفهمند که باید در بیان خود ادب دیپلماتیک را رعایت کنند و با عذرخواهی قدم به پیش بگذارند. آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر لزوم پاسخگویی قاطع و جدی مسئولان به سخنان مزبور برای جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی اظهار کرد: ذلت و عزت، دو راهی است که انسان می تواند انتخاب کند. مردم ما بیش از سی سال به دلیل استقامت خود انحاء مشکلات را تحمل کرده اند و نباید فراموش کنیم که اگر اتکایمان تنها به خدا باشد خداوند راههای بسیاری را بر انسان می گشاید. ...
این جملات را امام خمینی نگفته است!
تا به مملکت شما آسیبی نرسد با اینکه از نگاه امام خمینی (ره) اصل ولایت فقیه از موضوعات بدیهی و ضروری است اما این مطلب با چنین ترکیبی، در صحیفه امام نیامده است، بلکه حضرت امام در تاریخ 28 شهریور 1358، در جمع افسران و همافران، درباره نقش ولایت فقیه در کشور اینگونه فرموده اند: امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. (صحیفه امام، ج 10، ص 58 ...
گم گشته ی دیر آشنا
محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا [...] محمد منصوری/میرملاس از هنگام نوجوانی و جوانی با او کم و بیش آشنایی داریم که پس از آن چنان ما را در کام کشیده است که هر لحظه می توان با او زندگی کرد ، این هم حقیقتا نه مجازا واقعیت دارد. روزی نیست که به او نیاندیشیم یا از او نگوییم یا با او سخن نگوییم یا به آثارش مراجعه نکنیم یا شعری از اشعارش را در خاطرمان نگردانیم یا در نوشته ای به کار نبریم و یا در خطابه ای از آن استفاده نکنیم لذا با زندگی روحی و فکری ما عجین شده است . باری ؛ مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر پارسی زبان قرن هفتم ، با آنکه چند سال اول کودکی را در خراسان زندگی کرد اگر چه نگوییم او شاعر ایرانی به معنای مصطلح امروزی کلمه است ولی به ایران بزرگ و حوزه فارسی زبان متعلق می باشد ؛ اما چه زشت است که بر سر ایرانی بودن یا ترکی بودن یا روسی بودن مولانا کشمکش دارند ؛ هر چند که مولوی برای حوزه فارسی زبان فخر ملی ست اما مولانا اختصاص به مالکیت و محدود به مرز های جغرافیایی ندارد ؛ او از آنِ کسی است که مثنوی را احساس می کند و می فهمد . می دانیم که در بلخ زاده شد مرز میان افغانستان و تاجیکستان کنونی که یک سال قبل از حمله مغول در دوازده سالگی هجرت کرد و سرنوشت چنین بود که گر چه مغول ها به ایران حمله کردند و آن ویرانی و کشتار را پدید آوردند ولی در فضای به وجود آمده به رشد نوعی از شعر ، عرفان و بلاغت مجال داد که دست کم چند شاعر بزرگ به ما تقدیم کنند که مولانا یکی از آنها بود و لذا او به حج رفت و نهایتا به ترکیه و در قونیه سکونت گزید که در آنجا حلقه ای از یاران پارسی زبان داشت و چنین بود که می توانست این اشعار را بسراید چنان که می دانیم مولوی در خلوت نمی نشست تا شعر بگوید ، نه غزل هایش و نه مثنوی معنوی او چنین سروده شده اند . مثنوی معنوی که همچنان مورخان نوشته اند و خود مثنوی گواه می دهد ، مولانا شب ها می نشست با یاران خویش و گاهی تا سپیده دم می گفت و آنها می نوشتند . او دست به قلم نمی برد و چیزی بر کاغذ نمی آورد ، در همین دفتر اول اشاره ای هم می کند : صبح شد ای صبح را پشت و پناه / عذر مخدومی حسام الدین بخواه (1) بنابراین نشان می دهد که سخن تا صبح می کشید ، مجلسی بوده و گاهی نامحرمانی وارد مجلس می شدند و مولوی دم در می کشید و سخن نمی گفته است : چون که نامحرم در آید از درم / پرده در پنهان شوند اهل حرم چون در آید محرمی دور از زند / بر گشایند آن ستیران روی بند (2) دوستان مولانا حقیقتا به سان ضبط صوت های امروز عمل می کردند حتی یک کلمه از سخنان او را نمی گذاشتند روی زمین بیافتد و همه را ثبت می کردند به همین دلیل اختلاف نسخ میان مثنوی و دیوان شمس نه اینکه چیزی نباشد اما نسبت به آن هجم عظیم شصت هزار بیت مسلما کم است و اینها حافظان بسیار امین و احسانا با سواد بودند گر چه بسیار از آنان هم افراد عادی بوده اند به همین خاطر مولوی قدری مسیحا وار عمل می کرد ؛ نزد عالمان و فرهیختگان و فضلا نمی رفت و مجلس او از مردم عادی ، بازاری ، کسبه و نافرهیختگان و تحصیل نکرده گان تشکیل می شد و حتی بر ایشان خرده می گرفتند که این جماعت نا اهل هستند که در جواب می گفت : ” اگر اهل بودند خود خدمتشان می رسیدم ” . او اینچنین رفتار می کرد ، دیگران که این وضعیت را ملاحظه می کردند که مولانا با اینگونه افراد می جوشد در مجلسش شرکت نمی کردند اما همین دسته های عادی بزرگترین خدمت را به او می کردند که به ثبت این اشعار در تاریخ انجامید . به عقیده نگارنده ؛ مولانا به ظاهر شاعر ولی جامعه شناسی زبردست در حوزه روش شناسی مردم نگارانه است ، وی همچنین د رحوزه کنش متقابل نمادین نیز ورود کرده که روش او روش هم دِلانه است زیرا که ا با حضور یافتن در بین گروه های مختلف زندگانی آنها را در قالب شعر و پند و اندرز بیان کرده است . باید به این نکته توجه داشت که سبک در گذشته اینگونه بوده است که تحصیل کرده گان مخصوصا کسانی که در علوم دینی تحصیل کرده اند ، ذولسان بوده اند . به دو زبان قطعا مسلط بوده اند خصوصا در زبان فارسی و عربی که مولانا یکی از آنهاست ، همچنین حافظ و سعدی . مولوی اشعاری هم به زبان عربی ، ترکی و همچنین یونانی عامیانه دارد اما مطلقا از اهمیت شعر های پارسی اش برخوردار نیست زیرا که با اشعار ترکی و عربی و ... تفنن می کرد . به گفته تحلیل گران ، اشعار عربی حافط بلاغت چندانی ندارد و سست می باشند اما سعدی را عربی دان درجه یک می دانند که قصاید فوق العاده ای هم دارد . مولانا در جایی شعری دارد که شاید با مزاق ما پارسی زبانان خوش نیاید آنجا که می گوید : لی حبیباً حُبهُ یشوی الحشاء / لَو یَشیع یَمشی الی عینی مشاء (3) من دوستی دارم که عشق او دل من را بریان کرده است ... که سپس می گوید : پارسی گو گرچه تازی خوشتر است / عشق را خود صد زبان دیگر است بوی آن دلبر چون پران می شود / آن زبان ها جمله حیران می شوند (4) در نتیجه زبان اصلی او پارسی بوده است و بدین زبان اشعارش را می سروده است ، در دیوان شمس هم همینگونه است حتی غزل های ملمع دارد. ما با چند شخصیت از مولوی در “مثنوی معنوی” ، “غزلیات شمس” و همچنین در “فیه ما فیه” مواجه هستیم ؛ در مثنوی شیوه مولوی معلم وار است ، گاهی شور شاعری او بالا می گرفته است اما خویشتن داری می کرد و می کوشید بر آن مهار بزند یا به قول خودش : در چنین مستی مراعات ادب / خود نباشد ور بود باشد عجب (5) عبد الحسین زرین کوب در جایی می گوید (6)که سبک مولانا ” منبری ” است گویی که مخاطبان و مستمعان در حضور او هستند و برایشان سخن می گفته است و به فراخور حال مخاطبانش توجه می کرد ، اگر می دید ملول اند قصه یا مثلی می گفت حتی گاهی سخنانی می گوید که از داستان های عامیانه هم پایین تر است تا جایی که الفاظ رکیک چاره ی کارش بوده است ؛ این شیوه نزد هیچ یک از بزرگان دست کم یافت نمی شود . علاوه بر این که نکوهشی هم بوده و خواسته از آن حشمت فضلایی خویش بکاهد تا به زیر آید و همنشین دیگران گردد . در مثنوی چنین است که ، پند می دهد واعظی می کند اما در عین حال حکمت های خیلی عمیق می گوید و قابل درک است چون در خور فهم مخاطبانش نگفته است و مشخص است که برای دیگران سروده است . مرحوم جلال همایی تعبیر خوبی دارد ، می گوید : مولانا به سان یک غواص است که تا مدتی روی آب شنا می کند و یکمرتبه غوطه می خورد و متوجه نمی شوی تا چه عمقی رفته و از جایی دیگر دوباره سر بیرون می آورد . به همین خاطر است که تمام احوال مولوی در مثنوی منعکس شده است ، و همچنین بهترین آینه ای که بخواهیم مولوی را در آن ببینیم و بشناسیم همین کتاب مثنوی ست که چیزی نیست که او فرو ننهاده باشد آنجا که می گوید : ما چه خود را در سخن آغشته ایم / کز حکایت ما حکایت گشته ایم گر هزارن طالب اند و یک ملول / از رسالت باز می ماند رسول اسب خود را ای رسول آسمان / در ملولان منگر و اندر جهان فرخ آن ترکی که استیزه نهد / اسب خود در خندق آتش جهد گر پشیمانی بر او عیبی کند / اول آتش در پشیمانی زند خود پشیمانی نروید از عدم / چون ببیند گرمی صاحب قدم (7) بر خود نهیب می زد که تند و گرم برو آن وقت ملالت های دیگران تو را سرد نخواهد کرد . و همچنین مولوی شاعر و عاشق در دیوان شمس را می یابیم ؛ به تعبیر خود : حلاج اشارتگر از خلق به دار آمد / از تندی اسرارم حلاج زند دارم (8) می گوید من در دیوان شمس راز هایی را فاش می کنم که اگر حلاج بود او خود مرا دار می زد . ” شمس به مولانا آموخت که در ساحت عشق محققانه سخن بگوید ” (9) ؛ تا پیش از شمس مولوی یک غزالی دیگر بود ، مرد عالمِ مفتی ، خطیب و واعظ و همچنین خوش زبان و بلیغ ولی عنصری که کم داشت ” عشق ” بود این همان گوهری بود که شمس در واقع نصیب مولانا کرد . شمس در سطحی نبود که به مولانا مطالبی یاد دهد چون مولوی از او عالم تر بود اما در حقیقت شمس این بارهایی را که بر دوش مولوی سنگینی می کرد ، دویدن او را کند تر کرده بود ، گرفت : گفت که تو شیخ شدی شمع شدی رهبر این جمع شدی / شمع نیم جمع نیم دود پراکنده شدم (10) تمامی متعلقاتش را از او ستاند و به فرمان شمس آنها را ترک گفت و به همین خاطر سماع پیشه کرد . صاحب نظران بر این باورند که مثنوی ؛ قرآن در زبان فارسی است ؛ تفسیر قرآن نیست بلکه قرآن است در زبان فارسی . مولوی اذعان می کند که به او هم وحی شده است حتی بدون اینکه بداند اشعار را بر زبان آورده است ؛ اگر بپذیریم که این ادعا صحیح باشد به توجه به ابیات مولوی آیا سکوت دو ساله ی او بین دفتر اول و دوم شباهتی با ویژگی هایی از حضرت محمد (ص) ندارد؟ . مدتی وحی به پیامبر نمی رسید و از این حالت ملول شده بود که آیه رسید : مَا وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ قَلَی (11) ؛ خدا تو را ترک نکرده ، و با تو وداع نگفته است . در نظر مولوی اینچنین بوده است چون مقدمه ای بلند که بر مثنوی در دفتر اول نوشته است آنجا تمام اوصافی که قرآن برا خویش شمرده است او برای مثنوی ذکر می کند : ” کتابی که جز پاکان دستشان به آن نرسد یا خداوند با این کتاب عده ای را گمراه و عده ای را هدایت می کند ” . یا در جایی می گوید : هست قرآن حال های انبیا / ماهیان پاک بحر کبریا (12) او معتقد بود که وحی پایان نپذیرفته است ، برای خویش مقام پیامبری قائل نبوده است ولی متوجه این امر هست که وحی پایان نیافته است ، نه اینکه هر کسی که به او وحی شود پیامبر است چرا که وقتی کسی ماموریت پیامبری دارد ، پیامبر است به همین خاطر است که می گوید برای اینکه عامه انکار نکنند می گوییم وحی دل است و الا منظور همان وحی حق است چون وحی یک امر ذو مراتب است هم ضیعف تر هم قوی تر دارد همچنان که در قرآن است و مولوی هم بدان استناد می کند ، حتی در مثنوی هم اذعان می کند : نه نجوم است نه رمل است و نه خواب / وحی حق الله اعلم بالصواب از پی رو پوش عامه صوفیان / وحی دل خوانند آن را در بیان (13) او اذعان می کند که وحی حتی بر زنبور هم فرو آمده چرا که بر اثر وحی الهی زنبور مولد عسل شده است سپس ما آدمیان که خداوند فرموده است : وَ لَقَد کَرَمنا بَنی آدم ... وحی نازل شده بر ما قطعا برتر از زنبور خواهد بود و لذا چرا به ما وحی نشود تا ما از طریق الهام و کشف حقایق را دریافت نکنیم . چون که او حی الرب الی النحل آمدست / خانه ی وحیش پر از حلوا شده ست این که کرمناست بالا می رود / وحیش از زنبود کی کم می رود (14) مولانا هم اهل طریقت ، شریعت و هم حقیقت بوده است و این سه کمتر در یک نفر جمع می شود که این بزرگوار این سه را در خود گرد آورده است . . پی نوشت: مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 264 ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر دوم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی پله پله تا ملاقات خدا ؛ دکتر عبدالحسین زرین کوب مثنوی معنوی ؛ دفتر سوم ، مولوی غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1459 ، مولوی قمار عاشقانه ؛ فرج دباغ غزلیات شمس ؛ غزل شماره 1393، مولوی قرآن کریم ؛ سوره الضحی ، آیه -3- مثنوی معنوی ؛ دفتر اول ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر چهارم ، مولوی مثنوی معنوی ؛ دفتر پنجم، مولوی درج شده توسط : سرویس خبر و رسانه " میرملاس " ...
قرآن مبین اعطای علم غیب به ائمه(ع) است/ 3 دسته آیات درباره علم غیب
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، امروز 12 مهرماه در نشست علمی هماهنگی میان خودآگاهی امام حسین(ع) و ترسیم خطوط نبرد که در مجمع وارث الانبیاء برگزار شد، گفت: ما براساس آیات قرآن کریم اعتقاد داریم که علم غیب تنها مختص پیامبران نیست، بلکه به امامان نیز متعلق است. وی افزود: این مسئله نه تنها ریشه روایی بلکه ریشه قرآنی دارد و آیات متعددی نیز برای اثبات آن ...
قدمت بین الحرمین به چه زمانی باز می گردد؟
شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه های لازم، منتشر گردد. ------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه های کشور را رایگان مطالعه کنید ------------- روزنامه های عمومی | روزنامه های اقتصادی | روزنامه های ورزشی | سایر روزنامه ها | هفته نامه و ماهنامه | نشریات استانی ...
نقش دانشگاه در تبیین و تحکیم عقلانی امر به معروف و نهی از منکر
معروف و نهی از منکر جای واقعی خود را باز خواهد یافت.. 6- آیا دانشگاههای ما تا چه میزان توانسته شهد شیرین علم و دانش را به کام و ذائقه ی جامعه ی بزرگ دانشگاهی بچشا ند و آنها را نسبت به طی طریق نور و روشنایی و سلوک در این مسیر رو به تعالی، علاقمند و پرانگیزه نماید؟ چرا که سالک راه علم بودن و احساس تشنگی نسبت به حکمت و دانش، مصداقی ارزشمند از مصادیق ” معروف ” است، و نقش دانشگاه ...
ترغیب کارگران به مصرف موادمخدر توسط کارفرمایان
توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه ای منتشر نشده است از طریق بخش " تماس با ما " یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه های لازم، منتشر گردد. ------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه های کشور را رایگان مطالعه کنید ------------- روزنامه های عمومی | روزنامه های اقتصادی | روزنامه های ورزشی | سایر روزنامه ها | هفته نامه و ماهنامه | نشریات استانی ...
نه رای دهندگان ایرانی به رویکرد "مصباح"
دوران ریاست جمهوری هشت ساله احمدی نژاد ایرانیان را متقاعد کرد که به تفکر و نوع دیدگاه مصباح رای منفی دهند. "ابوالفضل موسویان" استاد مسائل حکومت در اسلام در دانشگاه مفید قم می گوید:"خرد جمعی دیدگاه آیت الله مصباح را رد کرده است او معتقد است که مردم تقشی در سرنوشت خود ندارند بدان خاطر که این موضوع تنها از سوی خداوند تعیین و مشخص می شود". این روزنامه اشاره می کند که آیت الله محمد یزدی نیز ...
آیت الله مکارم شیرازی در اقدامی بدیع مدیرکل ارشاد قم را احضار کرد
...: در ادامه واکنش های روحانیون سرشناس به موضوع برگزاری یک برنامه موسیقی در قم، آیت لله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، اعلام کرد که مدیرکل ارشاد قم را احضار کرده و پاسخ های او را قانع کننده نیافته است. براساس گزارش منتشر شده در وبسایت این مرجع تقلید، مدیر کل ارشاد قم ضمن عذرخواهی اعلام کرد که هرگز این گونه برنامه ها تکرار نخواهد شد . آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد که ...