سایر منابع:
سایر خبرها
مقتل غم بار امام حسین (ع) به روایت های مختلف
. [373] . طبری گوید:هشام به نقل از عمرو بن شمر، از جابر جعفی روایت کرده است که: امام حسین علیه السلام تشنه شد و تشنگی اش شدت یافت. نزدیک شد تا آب بنوشد، حصین بن نمیر تیری افکند که بر دهان امام نشست. امام شروع کرد به گرفتن خون از دهانش و آن را به آسمان می پاشید. سپس خدا را حمد و ثنا گفت و دستان خود را جمع کرد و گفت: خداوندا! آنان را نابود کن و بر روی زمین کسی از آنان باقی نگذار.هشام از ...
برخی ویژگی های برتر “حرّ بن یزید”
فرزند زینب(س) از عهده قلم و فهم قاصر ما بر نمی آید، بنابراین هرکس به میزان فهم خود می تواند از آن درس لازم را بگیرد. چه خوب الگویی را خداوند متعال در ماجرای امام حسین(ع) برای انسانها و به خصوص جوانان و نوجوانان قرار داد که متأسفانه همگان نسبت به آن غافل هستیم. بعد از محمّد بن عبداللَّه، عون بن عبد اللَّه بن جعفر علیه السلام برای جهاد در راه خدا خروج کرد و این رجز را خواند: إنْ ...
بشارت به ظهور امام عصر(عج) از زبان امام حسین(ع)
] نامیده شد . (50) محمد بن مسلم می گوید: شنیدم اباجعفر فرمود: قائم ما منصور به رعب و مؤید به نصر است.. . (51) 6. روز عاشورا و یاد حضرت مهدی (عج) جلوه ای دیگر از ارتباط دو فرزند زهرا علیها السلام، روز عاشورا است، که دل عزاداران باید به عشق ولی عصر بتپد و ذکر قیام اباعبدالله، با یاد امام زمان (عج)، توام باشد. صالح بن عقبه از پدرش نقل می کند: امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر کس حسین بن ...
بررسی چرایی اختلاط ایمان و کفر و چگونگی تفکیک دو جریان حق و باطل/ امر ظهور حضرت بقیة الله زمانی اتفاق ...
صفت از آن طرف آمده است. از آن طرف کافر هم اهل خوبی نیست کسی که مستکبر علی الله است اهل طاعت نیست؛ زیرا همه صفات خوب از فروع بندگی خدا هستند. در حدیث عقل و جهل بیان شده است که همه صفات نورانی از فروع بندگی و از قوایی است که خدای متعال به عبد خودش می دهد. کسی که در ذات خودش دنبال بندگی نیست بلکه دنبال شیطنت است رجوع به به سرشت و سلیقه اش کرده و صفت خوب ندارد. در واقع این صفات مهمان اند ...
تکفیر و حقوق بشر اسلامی
مخالف نسبت به رفتار و سیاست دستگاه خلافت، در زمان ایشان می باشد، زیرا خوارج علی رغم مخالفت شدیدشان با حضرت علی از آزادی و حق انتقاد و نظارت بر عملکرد دولت برخوردار بودند. حق آزادی اجتماعات و تشکیل گروه های سیاسی و مدنی حق همه ی افراد جامعه ی اسلامی است و حتی اقلیت های دینی نیز می توانند تشکل ها و احزاب خاص خود را داشته باشند و ضمن مشارکت در مدیریت جامعه بر عملکرد دولت نظارت کنند، اما تکفیری ...
نام مقتل های معتبر در گزارش واقعه عاشورا
...، اما همه آن ها قابلیت ارجاع و استناد را دارند و به وسیله پژوهش های تاریخی روشمند، قابل بررسی و پذیرش اند: طبقات الکبری، ابن سعد (متوفی 230) انساب الاشراف، بلاذری (متوفی 279) اخبار الطوال، دینوری (متوفی 283) تاریخ طبری (متوفی 310) این کتاب از مهم ترین منابع قیام حسینی است. الفتوح، ابن اعثم کوفی (متوفی حدود 314) مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی (متوفی ...
عدم الحاق عصیر زبیبی و تمری به مسکرات
، مدح و ذمش نشده اند. و غیر این دو رجالی نیز کسی به توثیق و تضعیفش نپرداخته است. از مرحوم صدوق قدس سره و استادش ابن ولید (ر.ک: الفهرست/201/رقم299) نقل شده است: کتابی که به زید نرسی منسوب است، کتابی مجعول و ضعیف است که فردی به نام محمد بن موسی همدانی آن را جعل کرده است. با توجه به این نکات باید دور این کتاب را خط کشید و کنار گذاشت. در مقابل، سیدبحرالعلوم قدس سره صاحب کتاب فوائد ...
سرانجام حرص و آزمندی
کربلا به شهادت رسیدند. حتی گفته شده، در جریان دستگیری مسلم بن عقیل یکی از ایرانیان که آهنگر بود، پتک یا چکش برداشت تا به دفاع از مسلم بپردازد که توسط سربازان عبیدالّله بن زیاد تیرباران شد. که گفته اند این فرد، اهل اردبیل بوده است. در هر حال باید درباره نقش ایرانیان کار بیشتری صورت گیرد. آغاز منع آب در کربلا امروز(روز هفتم)از حدود ظهر به بعد کم کم آب بر خیمه ی امام حسین(ع)بسته ...
چه امتیازی حر را آزاده دنیا و آخرت ساخت؟
. شروع این معرکه و میدان جنگ با حر بود، چراکه او راه را بر امام بست اما ادب و حرمت او نسبت به اهل بیت و پذیرش خطای خود، او را به جایی رساند که امام قبل از شهادت بالای سر او حاضر شدند و فرمودند: همان طور که مادرت تو را حر نامید، در دنیا و آخرت آزاده ای. در یک کلام حر ابن یزید ریاحی را شرم و حیا نجات داد. رعایت این اصل انسانی یعنی ادب، در طی زندگی راهگشای انسان است، همان طور ...
برخی ویژگی های برتر حرّ بن یزید
...: حرّ بن یزید از نژاد قبیله تمیم است. وی از خاندان حرّ است که در زمان جاهلیت و در دوره اسلام از بزرگان بودند. حرّ که از بزرگان و جنگ آوران شهر کوفه بود، از قادسیه مأمور شد همراه با سپاهش جلوی کاروان امام حسین(ع) را بگیرد که سرنوشت چیز دیگری برای او رقم زد . اما این نکته در رفتار حر بن یزید ریاحی بسیار حائز اهمیت است که در طول مدتی که امام حسین(ع) را مشایعت می کرد تا مانع ورود حضرت ...
رشته های سنتی مطالعات قرآنی
الشیخ الامام ابی بکر محمد بن حسن بن فورک)، چاپ دانیل ژیماره، بیروت 1987. 40. ابن قتیبه، ابومحمد عبدالله بن مسلم، تفسیر غریب القرآن، چاپ سید احمد صقر، قاهره 1958، بیروت 1978. 41. __، تأویل مشکل القرآن، چاپ سیداحمد صقر، قاهره 1973؛ مدینه 1981. 42. ابن کثیر، عماد الدین اسماعیل بن عمر، فضائل القرآن، بیروت 1979؛ چاپ ا. حوینی اثیر، قاهره و جده 1416/ 1996. 43. __، تفسیر القرآن العظیم ...
عاشورا و ظهور امام زمان(عج) چه ارتباطی با هم دارند؟ - آیا - سفیانی - و - دجال - یکی هستند؟!
، دارالهدی لاحیاء التراث. طباطبایی، سید محمدحسین (1417ق) ، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم . طبرسی ، احمد بن علی (1403ق )، الإحتجاج علی أهل اللجاج، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول. طوسی، محمد بن حسن (1411ق)، الغیبة، قم، مؤسسه معارف اسلامی، چاپ اول. گلپایگانی، سید محمدرضا (1362ش)، مجمع المسائل، قم، مؤسسه دارالقرآن الکریم. مجلسی، محمدباقر ...
سیاق و سباق، در مکتب تفسیری علامه طباطبایی
...> کتابنامه : قرآن کریم. ابن ابی الحدید (1386)، شرح نهج البلاغه، بیروت: دار احیاء الکتب، چاپ دوم. ابن اثیر، عزالدین علی بن محمد (1386ق)، الکامل فی التاریخ بیروت: دار صادر. ابن فارس، زکریا (1404ق)، معجم مقاییس اللغة، قم: مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامی. اوسی، علی (1370)، روش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، ترجمه سیدحسین میرجلیلی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. ...
وقت رهایی حُرّ...
بود تا او را ببیند ، دل از او برید و به راه افتاد . ولکن ما خود را به او رساندیم تا از اخبار کوفه جویا شویم . از قبیله اش پرسیدیم و چون دانستیم که او نیز از بنی اسد است سؤال کردیم : در کوفه چه خبر بود ؟ و او پاسخ داد : من کوفه را ترک نکردم مگر آنکه دیدم کشته های مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را که در بازار بر زمین می کشند . بازگشتیم وهمپای کاروان امام آمدیم تا شامگاهی که درمنزل ثعلبیه فرود آمد ...
نحوه عزاداری امام حسین(علیه السلام) در محضر امامان شیعه (علیهم السلام)
میان خاک و خون افتاده و سر مقدّسش را بر سر نیزه ها در شهرها می گردانند. بنا به قول ابی مخْنَفْ، زنی در مدینه باقی نماند، جز آنکه از خانه بیرون رفت و مردمان سیاه پوشیدند و فریاد گریه و ناله سر دادند.(17) امام جعفر صادق علیه السلام و عزاداری امام حسین علیه السلام شیعه امامیه بسیاری از احادیث و روایات خود، به ویژه در مسائل فقهی، را از امام ششم، جعفر بن محمّد صادق ...
خانواده حضرت زینب (س) و همراهی امام حسین (ع) در کربلا
، همان سنت رسول الله است و ما به مهریه زیاد دل نمی بندیم؛ دوم آن که اگر بدهی های پدر یک دختر به عنوان مهریه یا شرط قرار بگیرد، سنت جاهلی است و ما برای از بین بردن همین سنت ها آمده ایم؛ سوم آن که دشمنی ما و شما به خاطر خداست و نه دنیا که با این ازدواج با یکدیگر متحد و دوست شویم؛ نکته آخر آن که ام کلثوم با پسرعمویش قاسم بن محمد بن جعفر ازدواج کرده و 480 درهم مهریه اوست و من هم زمینی در وادی عقیق داشتم ...
دیدم نگاه چشم عمو رو به خیمه هاست...
، خدا بهشت را بر او واجب می کند و گناهانش را می آمرزد. (19) محمّد بن سهل می گوید: در ایام تشریق(20) به همراه کمّیت شاعر، خدمت امام جعفر صادق علیه السلام رسیدیم. کمّیت به امام عرض کرد: اجازه می فرمایید: شعر بخوانم؟ حضرت فرمود: بخوان که این ایّام روزهای بزرگی هستند. پس حضرت خانواده خود را گفت که نزدیک آیند و به اشعار کمّیت گوش دهند. کمّیت اشعاری در رثای امام حسین علیه السلام خواند. امام در ...
بررسی تطبیقی ایمان و کفر از دیدگاه مذاهب تکفیری
اسلامی مسلمانان در سایه دین مبین اسلام به برادری رسیدند و با محوریت قرآن و با تمسک به سیره، متحد شدند. خداوند تعالی می فرماید: (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ...) (2) بدرستیکه مؤمنان برادران همدیگرند . در حدیثی، مسلم از ابوهریره ی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده است: استالمُسلمُ أخوالمسلم مسلمان برادر مسلمان است. پیروان مکتب اسلام و اندیشمندان دینی و منادیان وحدت، در بین ...
زهیر بن قین؛ غروب تردید، طلوع یقین
...: زهیر بن قین قیس انماری بَجَلی از تبار انمار بن اراش بن کهلان قحطانی یمنی است و در کوفه سکونت داشته است. وی از بزرگان قبیله بجیله بود . زمان پیوستن به اباعبدالله وی در منزل زرود، علی رغم میل باطنی به تشویق همسرش، دیلم یا دلهم، بنت عمرو پس از آمدن پیک امام به خیمه اش و دعوت برای همراهی با حسین (ع) به محضر امام رسید و در انقلابی شگرف همسفر امام به کربلا شد . نحوه ...
بررسی تطبیقی توسل از دیدگاه مذاهب اسلامی و نقد خطاهای وهابیت
خواهان رفع آن است، باید مرا به محمد و خاندان پاکش بخواند تا به نیکوترین وجه حاجت او را برآورم. 2. ابن شهر آشوب از امام علی (علیه السلام) نقل می کند که حضرت در ذیل آیه (وابتغوا الیه الوسیلة) فرمود: انا وسیلته (34) من وسیله خدا هستم. 3. از حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) چنین نقل شده است: قال رسول الله: الائمة من ولد الحسین من اطاعتهم فقد اطاع الله و من عصاهم فقد عصاالله هم عروة الوثقی ...
آیا انسان هم دشمن شیطان است؟
به شما نزدیک تریم و راحت جانتان را می گیریم، امّا خدا نمی خواهد این طور کند. کما این که پروردگار عالم نمی خواهد همه چیز را به معجزه درست کند و لذا کربلا به وجود می آید. ابی عبدالله نمی توانست معجزه کند!؟ می توانست. ابی عبدالله بالاتر است یا عیسی بن مریم؟ هیچ شکّی نیست که انبیاء اگر ولایت حضرات معصومین را نپذیرند، اصلاً به مقام نبوت و رسالت نمی رسند که یک بار روایتش را خواندیم و چقدر آن ...
بررسی تطبیقی ایمان و کفر از دیدگاه مذاهب اسلامی و جریان های تکفیری
...> 3. امام شاطبی، الاعتصام. 4. ایجی، عضدالدین، مواقف. 5. بخاری، محمدبن اسماعیل، صحیح بخاری. 6. خرم دل، دکتر مصفی، العقیدة الاسلامیة. 7. خرم دل، دکتر مصطفی، تفسیر نور. 8. قرضاوی، دکتر یوسف، پدیده افراط در تکفیر، ترجمه مسعود انصاری تالش. 9. نووی، شرح مسلم منبع مقاله : گروه نویسندگان؛ (1393)، مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ، قم: دارالاعلام لمدرسة اهل البیت (ع)، چاپ اول ...
تکفیر از دیدگاه قرآن
الایمان الکف عمن قال لا اله الا الله لانکفر بذنب و لانخرجه من الاسلام بعمل.... ؛ سه چیز از اصل ایمان است: یکی دست برداری از کسی که اقرار به لا اله الا الله کند، او را به بهانه ی گناهی که مرتکب شده یا عملی که انجام داده تکفیر و از ملت اسلامی خارج نمی کنیم. امام بخاری از حضرت عمر بن خطاب روایت نموده است: مردی در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به نام عبدالله و ملقب به حمار که ...
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود...
.... علاوه بر مُسلم بن عقیل، برادرانش جعفر و عبد اللّه و عبد الرحمان، و نیز فرزند یکی دیگر از برادرانش، محمّد بن ابی سعید همگی در این راه، به شهادت رسیدند. لذا امام زین العابدین علیه السلام، ابراز علاقه ویژه ای نسبت به فرزندان عقیل داشت. در روایات آمده است که به ایشان گفته شد: ما بالُکَ تَمِیلُ إلَی بَنِی عَمِّکَ هَؤلاءِ ...؟أجاب: إنّی أذکُرُ یَومَهُم مَعَ أبی عَبدِاللّه ِ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ ...
جامعه شناسی عاشورا و هرم قدرت
استبداد و دنیاپرست معین بود. در ایران نیز متفکران معاصر مواجهه ای چندگانه با واقعه کربلا داشته اند. آیت الله صالحی نحف آبادی در شهید جاوید بسیاری از روایات پذیرفته شده را به بحث و نقد می گذارد. از جمله آثار ملاحسین کاشفی، علامه مجلسی، ابن طاووس و ابن اعثم. او برداشت ابن عربی و هوادارانش را نیز مردود می داند. همچنین با کسانی که بر علم امام به شهادت تاکید می کنند مخالفت ...
حرمت تکفیر اهل قبله در کتاب و سنت
گفت؟ و جای تعجب است که چرا به این احادیث صحیح و صریح عمل نشده و مورد توجه قرار نمی گیرند. 5- حدیث معتبر دیگری در همین مورد از قول ابن ابن عمر (رضی الله عنه) نقل شده که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: به من دستور داده شده است بجنگم با مردم تا این که به وحدانیت خدا و رسالت محمد اقرار نمایند و نماز را به جای آورند و زکات را پرداخت کنند همین که این کارها را انجام دادند خون و مال خود را ...
حجت الاسلام پناهیان: درباره عدم تبعیت از طاغوت و شیطان در جامعه کار کنیم+گزارش تصویری
...: مراسم عزاداری روز سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام حاج احمد پناهیان در هیئت محبین اهل بیت (ع) قم برگزار شد. در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان را می خوانید: اهمیت حماسه عاشورا به دلیل حاکمیت ولیّ حق است در بحث حماسه عاشورا بحث بر سر حاکمیت ولیّ حق است، ولیّ حق خودش تشخیص می دهد. مثلا ما که انقلاب کردیم تا امام عادل بنشیند حال این امام عادل به ...
رصد دقیقی از ابتکارات وتولیدات جهانی نداریم - مافیای پنهان در ترجمه
(استاد علوم سیاسی دانشگاه دلتای مصر) و امام خمینی(ره) در حافظه نجف اشرف نوشته احمدرضا مؤمن (نویسنده و پژوهشگر عراقی) با ترجمه دکتر احمد نادری و علیرضا طاقتی بود. *چاپ این کتاب از چه جهت حائز اهمیت بود؟ از این جهت که که یک یهودپژوه بزرگ مصری، هویت یهودی را طی قرون مختلف بررسی می کند و سوء استفاده صهیونیسم را از این مسأله برملا می کند. کتاب دکتر علی ابوالخیر مصری هم نکات مهمی را ...
توسل از دیدگاه قرآن و سنت
ذیل نیز آمده است: بحارالانوار، ج 90، ص 224، مسند احمد، ج5، ص 349، سنن ابن ماجه، ج2، ص 1268، تفسیر نورالثقلین، ج4، ص 82 و تفسیر ابن کثیر، ج4، ص 608. 23. صحیح البخاری، ج4، ص 173، کتاب الانبیاء، باب 53 (نقل از جعفر سبحانی، وهابیت مبانی فکری و کارنامه عملی، ص 234). این سرگذشت را مسلم در صحیح خود، تفصیلاً به روایت عبدالله بن عمر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) آورده است (مسلم، صحیح ...
ریشه انحراف اندیشه های اصلاحی از منظر امام حسین (ع)
محمد باقر عباسی سملی یکی از مواهب نهفته در تاریخ ملل با تمدنهای کهن از جمله ملت ایران، آموزه های عینی علل و عوامل انحطاط تمدن ها و انقراض سلسله های مختلف حکومتی در چنین کشورهایی است. آنچه مسلم است، مترقی ترین اندیشه ها هم زنگار زمان بخود گرفته و نیازمند پالایش مداوم است. با نگاهی گذرا به سرنوشت قوم آریایی که در اواخر هزاره سوم پیش از میلاد به فلات ایران کوچ کرد، می توان به گنجینه ای گرانبها ...