سایر منابع:
سایر خبرها
رسیدن کاروان اسرای اهل بیت (ع) به حوالی شام 29 محرم
در سال 61 ه ق در چنین روز اسرای اهل بیت(علیهم السلام) به حولی شام رسیدند. ابراهیم بن طلحه بن عبداللّه جلو آمد و به امام زین العابدین(علیه السلام) نزدیک شد، و کینه هایی که از جراحت شمشیرهای جنگ جمل در سینه ذخیره کرده بود ظاهر ساخت و به حضرت گفت: دیدی غلبه با کیست؟ حضرت فرمود: اگر می خواهی بدانی غالب کیست صبر کن تا هنگام نماز، اذان و اقامه بگو، آن وقت می دانی آوازه چه کسی تا قیامت باقی است .(1) ...
سیری در نسخه نوین مفاتیح الجنان
آثار اهل بیت علیهم السلام و کتب دعا و زیارات سابقین داشت، به تألیف کتاب جامع مفاتیح الجنان پرداخت و روی خلوص نیتی که این محدث عالیقدر از آن برخوردار بود، در مدت کوتاهی، کتابش جهانگیر شد.[2] ولی از آن جا که این کتاب مانند بسیاری از کتاب ها برای شرایط زمانی و مکانی خاصی نوشته شده بود و مخاطبان ویژه ای داشت، لازم بود در عصر و زمان حاضر مورد تجدید نظر وسیع قرار گیرد؛ کاستی ها برطرف گردد، و از ...
نماز حاجت، از حضرت امام رضا علیه السلام
حضرت امام رضا علیه السلام فرموده اند: هرگاه دچار امر دشواری شدی، دو رکعت نماز بخوان؛ در یک رکعت حمد و آیة الکرسی و در رکعت دیگر حمد و إنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ، سپس قرآن را بردار و بالای سر خود قرار بده و بگو: أَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلی خَلْقِکَ، وَبِحَقِّ کُلِّ ایَةٍ فیهِ، وَبِحَقِّ کُلِّ مَنْ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَبِحَقِّکَ عَلَیْهِ ...
راز و رمز ماندگاری عاشورا
سید صادق محمدی وفایی/ میرملاس: بیش از هزار و چند صد سال قبل امام حسین (ع) در حالی که بیش از پنجاه سال از عمرش گذشته بود حجش را ناتمام گذاشت و با یاران اندکش به کربلا رفتند.در همان زمان افراد زیادی با بیانها وانگیزه ها و ادبیات متفاوتی در مقابل آن امام ایستادند تا [...] سید صادق محمدی وفایی/ میرملاس: بیش از هزار و چند صد سال قبل امام حسین (ع) در حالی که بیش از پنجاه سال از عمرش گذشته بود حجش را ناتمام گذاشت و با یاران اندکش به کربلا رفتند.در همان زمان افراد زیادی با بیانها وانگیزه ها و ادبیات متفاوتی در مقابل آن امام ایستادند تا شاید از حرکت کربلایی او و یارانش جلوگیری کنند. ابوسعید خدری به امام حسین(ع) گفت :لاتخرج علی امامک؛ از حاکم زمان سرپیچی نکن. مسعود بن مخرمه گفت فریب مردم عراق را نخور. عمربن عبدالرحمن بن هشام گفت : به عراق نرو زیرا مردم بنده ی دینار و درهمند و درهم دینار نیز در دست حکومت است . عبدالله بن عباس گفت به کوههای یمن بروید زیرا منطقه کوهستانی است و شیعیان پدرت در آن منطقه بسیارند و عبدالله بن جعفر گفت ای حسین تو روح هدایت و امیرمومنین هستید.اگر در عراق کشته شوی از آن ترسم که نور زمین هم خاموش گردد.و... آن امام انتقادات و پیشنهادات را گوش کردند، ولی چون بصیر به امور بودند و به نقشه ی الهی و هدف خود ایمان داشتند ، راه کربلا را در پیش گرفتند. بعد از جریان کربلا ، قتل و کشتارهای فراوانی آنهم در مقیاسی بسیار گسترده تر اتفاق افتاد . در همین عصر ،فقط در چند دقیقه قریب به دو هزار نفر (آنهم جوان) در پایگاهی از عراق در آتش جهل داعشیان جان دادند! در همین سال 94 که گذشت، داعشیی سر 387 نفر را برید ! در سوریه نیز صدها هزار نفر جان داده اند . افرادی الله اکبر گویان شیعیانی را زنده و دست و پا بسته ، به آتش سپردند و ذره ذره و جرعه جرعه زجر و درد و مرگ به کامشان ریختند ! و...اما با این حال همه ی این بی رحمی و قتل و کشتارها فراموش خواهند شد ولی حادثه ی کربلا که چند صدسال از آن می گذرد ، کهنه نشده است و نمی شود و داغ آن عزیزان بر دلها سنگینی می کند و حتی اربعین آن عاشورائیان میلیونها دل را کربلایی می کند. حال پرسش اصلی این است قیامی که بر خلاف حکومت عصر خود شکل گرفت و این همه مخالف و منتقد داشت ، چگونه و به چه ادله ای ماندگار شد؟ در مورد راز و رمزها و علل ماندگاری عاشورا می توان گفت: یکم اخلاص و انگیزه الهی اخلاص درجاتی دارد و اخلاص امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا مثال زدنی است.آن امام در چند ساعت هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین و سنت رسول الله(ص) خالصانه فدا کرد . قیام آن امام رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد . آن امام فرمودند انی لم اخرج اشرا و لابطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ؛ هدف من برای قیام، ظلم و فساد و فتنه گیری نیست بلکه فقط برای اصلاح امت جدم رسول خداست و در این راه، جان خود را برای نجات بندگان خدا و هدایت آنها نثار کرد. و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله. دوم : ماندگاری عاشورا ناشی از ماندگاری دین است هدف دشمنان اسلام از به شهادت رساندن امام حسین(ع) نابودی دین و فراموشی امام و قیام او بود ازاینرو یزید بعد از شهادت عاشورائیان ، سرْخوش از این پندار خام، بر طبل نابودی دین کوفت و گفت دین و حکومت از بازیچه های بنی هاشم بود و اکنون جز افسانه ای از آن بر جای نمانده است. نه وحیی نازل شده و نه خبری آمده است. لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل یزیدیان چون می خواستند دین و راه امام فراموش شود ، زائرهای امام را شکنجه می کردند و قبر امام را بارها شخم کردند.اما فداکاری همه جانبه آن امام در کربلا دین را زنده کرد و لازمه دینی که به خون آن امام و یاران مخلصش زنده شده،است آن است که هرگز اجازه نمی دهد هدف و داغ آن عزیزان کهنه و یا فراموش شود.وقتی در رگهای دین خون آن امام و یارانش جریان دارد می توان گفت تا دین هست امام و یارانش نیز ماندگارند. آری آنان خواستند با دهانشان نور الهی را خاموش کنند یریدون لیطفوا نورالله بافواههم والله متم نوره و لو کره الکافرون اما خداوند نور خود را کامل می کند هرچند کافران خوش نداشته باشند. حضرت آیت الله جوادی آملی فرموده اند: با این که در بستر تاریخ کشتار بیرحمانهٴ زیادی رخ داده است و همهٴ آن جنگ ها و جنایت ها در لا به لای کتاب های تاریخ دفن شده است و محققان باید نبش تاریخ کنند تا زوایای تاریک آن ها روشن و دانسته شود که در قرن های گذشته بر این مرز و بوم چه گذشته است. اما صرف مظلوم بودن افراد مقتول، موجب ماندن آنان در حافظهٴ روز گار نمی شود. بسیاری از مظلومان و ستمدیدگان تاریخ فراموش شده اند و اکنون نامی از آنان برجای نمانده است؛ کسی که برای کشورگشایی و هدف های غیر خدایی می جنگد، در تاریخ مدفون می شود. تنها واقعه ای که چونان نگینی بر انگشتری تاریخ می درخشد و قدر اول آسمان جهاد و اجتهاد و قیام و اقدام است، همانا واقعهٴ عاشوراست؛ زیرا سالار شهیدان برای احیای دین خدا قیام کرد و از آن جا که دین الهی حیّ لایموت است، احیاگر دین نیز هرگز نمی میرد و نامش برای همیشه بر جریدهٴ عالم ثبت است.پس از واقعهٴ کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) و یارانش، امویان چنین می پنداشتند که اسلام نابود شده است و دیگر نشانی از آن برجای نخواهد ماند. سخن قران کریم هم در این باره خواندنی است که می فرماید: ما عندکم ینفد و ما عندالله باق ؛ آنچه که نزد شما باشد سرانجام فانی و نابود می شود اما آنچه که نزد خدا باشد و رنگ بوی خدایی بگیرد همانند ذات پاکش جاودانگی پیدا خواهد کرد. بنابراین یاد و نام کربلا و عاشورائیان ، باید جاودانه بماند. پیامبر اعظم (ص) فرموده اند : ان لقتل الحسین (ع) حراره فی قلوب المؤمنین لن تبرد ابد. همانا شهادت حسین حرارت و شعله ای در قلب های مؤمنین ایجاد کرد که هرگز سرد نخواهد شد. سوم همگامی با فطرت استاد مطهری فرموده اند: هر مبارزه ای پشتوانه پایداری می خواهد تا آن را علی رغم همه مشکلات پیش ببرد و به ثمر برساند و پشتوانه پایدار هر مبارزه ای در درجه اول این است که خود مبارزه حق و عادلانه باشد، اگر خود مبارزه حق و عادلانه باشد، بی تردید ضمیر مردم را جذب می کند و بر ضد ستمگران به حرکت می آورد و دیر یا زود به پیروزی عملی هم نایل می گردد و رمز موفقیت امام حسین (ع) این بود که مردم را به توحید و عدالت دعوت می کرد و چون این دعوت با فطرت مردم هماهنگ بود، از این رو به آسانی توانست انسانهای هدایت پذیری را مانند حر جذب کند . نفس دعوت امام حسین (ع) و حرکت او همگام و همزمان با فطرت بود . به هنگامی که او حرف می زد چنان بود که گویی از زبان مردم سخن می گوید . و اصولا فطرت خدایی آدمی مخالف ظلم و خیانت است و حسین (ع) مردم را به همان زمینه فطرت که دعوت به پاکی و صداقت است فرا خواند، بدین سبب نهضت او پایدار و جاودانه مانده است . چهارم : شیوه ی قتل امام حسین (ع) گرچه بسیاری از عزیزان رسول الله (ص) از صراط شهادت به آخرت هجرت کردند اما بی تردید نحوه ی به شهادت رساندن امام حسین(ع) ، با آن شیوه فجیع، واقعه ای غیرمنتظره و بی پیشینه بوده است. هرچند امام حسن علیه السلام نیز پیش از امام حسین علیه السلام به دست کین به شهادت رسیده بود اما ظواهر امر به گونه ای بود که می شد آن را انکار کرد و نیز قضیه امام حسن علیه السلام هرگز مانند عاشورا آشکار و در ملأعام نبوده است. علاوه بر این عرب تا قبل از آن قیام به اصولی مقید بود از جمله اینکه در جنگ به کودکان و زنان و پیران تعرض نمی کرد. بستن آب بر روی سپاه امام حسین، کشتن طفل شش ماهه، رفتار ناخوشایند آنان با اسراء، تعرض به جنازه ها از موجبات ماندگاری واقعه عاشورا بود. پنجم: قربانی کردن بهترین ها (خانواده) حضور اعضای خانواده در میان همراهان امام حسین علیه السلام عنصر دیگری بود که حادثه کربلا را یگانه کرد. حضور تمامی اعضای خانواده اعم از خردسالان، بیماران و زنان در صحنه کربلا با وجود اینکه امام به پایان کار خود وقوف داشت هیبتی دیگر به جریان عاشورا داده است خصوصاً اینکه همینان پس از اسارت و حضور در میان مردم به ترسیم آنچه روی داده پرداخته و شبانه روز به یادکرد آن واقعه مشغول بودند. ششم : عوامل اخلاقی اخلاق یکی از ابعاد اصلی دین اسلام است که تکمیل ارزشهای اخلاقی و جهت خدایی بخشیدن به صفات و رفتار انسانها از اهداف عمده بعثت انبیا است . تصحیح منش و رفتار انسان و کاشتن بذر کمالات اخلاقی و خصال متعالی انسانی در نهاد جان انسانها، بخشی مهم از رسالت پیامبر و امامان را تشکیل می دهد . یکی از شایسته ترین مظهر صفات انسانی در نهضت حسینی تجلی یافت . و حادثه کربلا و سخنان گهربار امام حسین (ع) و ظهور روحیات و خلق و خویی خدایی در حماسه عاشورا منبع ارزشمند و ماندگاری برای آموزش اخلاق و الگوگیری در زمینه خودسازی، سلوک اجتماعی، تربیت دینی و کرامت انسانی است. هفتم : استواری امام و پافشاری بر اصول در طول تاریخ انسان های بزرگی همواره وجود داشتند که به اهداف خود معتقد بودند و به هیچ روی از اصول خویش دست برنداشتند و حتی جان خویش را بر سر آن نهادند اما به راستی جریان امام حسین علیه السلام بی نظیر است. حسین علیه السلام به حکم وظیفه دینی و مسئولیت انسانی با استواری هرچه تمام بر اصول و عدم نرمش در مقابل دشمنان در تمام تاریخ بی بدیل است. اصرار امام بر رد پذیرش بیعت، عدم توجه به نصایح دیگران، آگاهانه به مرگ نزدیک شدن، اعتقاد واقعی به اصول و... فضایی آفرید که هرگز مشابهی نیافت. امام حسین (ع) فرموده اند : یا اخی و الله لو لم یکن فی الدنیا ملجا و لا ماوی لما بایعت یزید بن معاویه؛ برادرم! اگر در دنیا هیچ پناهگاهی هم نداشته باشم، هرگز با یزید بیعت نخواهم کرد . هشتم : امام آخرین نفر پنج تن بود از پنج تن آل عبا فقط امام حسین(ع) زنده بود .به همین دلیل حضرت زینب (س) از او به بقیه الماضین تعبیر کرده است.بنابراین شاید بتوان گفت شهادت آن امام در کربلا گویا شهادت همه ی پنج تن بوده است و حق آن است شهادتی که در مقیاس پنج تن آل عبا اتفاق افتاده است، هرگز فراموش نشود. نهم : نقش رسول خدا در ماندگاری عاشورا پیامبر اکرم(ص) قبل از تحقق حماسه عاشورا مسئله شهادت امام حسین را متذکر و فضاسازی لازم را آغاز نمود لذا وقتی که امام حسین (ع) در حالی که نوزاد بود خدمت پیامبر اکرم آوردند حضرت او را بوسید و فرمود هر کس به زیارت او برود ثواب یک حج مرا دارد. همچنانکه فرمود : هر کس برای حسین گریه کند یا دیگران را به گریه وادارد یا خودش را به گریه بزند بهشت بر او لازم است . روایت ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا . از پیامبر رحمت است که همانا با شهادت حسین حرارتی در قلوب مومنین ایجاد می شود که هرگز سرد نخواهد شد. آن پیامبر(ص) در یک بیان نورانی دیگر به ماندگاری عاشورا در طول تاریخ اشاره نمود و چون جریان شهادت امام حسین (ع) را برای دخترش فاطمه (س) بیان فرمود حضرت زهرا گریه شدیدی کرد و عرضه داشت متی یکون ذلک پدرجان این واقعه در چه زمانی اتفاق می افتد. پیامبر خدا فرمود فی زمان خال منی و منک و من علی : در زمانی که نه من هستم نه علی و نه تو، گریه فاطمه شدید شد و عرض کرد پس چه کسی بر حسین من گریه می کند و عزا ، بر پا می نماید .فقال النبی (ع) یا فاطمه ان نساء امتی تبکین علی نساء اهل بیتی و رجالهم یبکون علی رجال اهل بیتی یجدّدون العزاء جیلاً بعد جیل فی کل سنه. ای فاطمه زنان امت من بر اهل بیت حسین و مردان امت من بر مردان کربلا گریه می کنند آنها نسل به نسل در هر سال پرچم عزای حسین تو را بر پا می کنند. دهم : نقش اهل بیت در ماندگاری عاشورا یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه (ع) در اقامه عزای سالار شهیدان می باشد. اهل بیت در مناسبت های مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین (ع) می پرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنی امیه، رسوا نمودن دستگاه بنی امیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین (ع) ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه بر حسین ، زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت (ع) در ماندگاری حماسه عاشورا است . عزاداری حضرت زینب در قتلگاه که به نظر شهید مطهری برای اولین بار مجلس عزای حسین را پر پا کرد ، تا لحظه ورود سفیران کربلا به کوفه و شام و خطابه های آتشین و شجاعانه حضرت زینب و امام سجاد(ع) و گریه های طولانی امام سجاد (ع) در مدینه و سفارش امام باقر (ع) به برگزاری مجلس عزاداری در منا ، برگزاری مجالس عزا توسط امام صادق (ع) و امام رضا (ع) و دیگر ائمه و زیارت ناحیه مقدسه امام زمان (عج) همه در پویایی عاشورا نقش اساسی داشته اند. یازدهم : نقش ایران در ماندگاری عاشورا علاوه بر نقش علما و مومنین یکی از عوامل ماندگاری و گسترش عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) مردم ولایتمدار ایران اسلامی بوده اند . در کتاب امام حسین و ایران به نقش اساسی ایرانیان در جاودانگی عاشورا اشاره شده است . بار تولومو عقیده دارد ایرانیان در سال 61 هجری قمری آماده شدند که به امام حسین (ع) کمک کنند تا به ایران بیاید و حاکم ایران شود .حضور ایرانیان در قیام مختار بر همگان روشن است وقتی که مختار به دست مصعب بن زبیر کشته شد مصعب اعلان کرد هر کس با مختار بود اگر پرچم سفید بگیرد در امان است نوشته اند حدود 8000 نفر با پرچم سفید آمدند مصعب گفت ایرانیان جدا شوند. 7300 نفر به عنوان ایرانی جدا شدند دستور داد همه را بکشند گفتند ای امیر خودت اعلان کردی درامان هستند، گفت ایرانیان اعتقاد قلبی و راسخ به علی (ع) و بچه های علی دارند وجود آنها موجب دردسر است. حتی زنان ایرانی از جمله مازندرانی ها برای مختار طلا و جواهرات خود را ارسال کردند تا هزینه سربازان مختار تأمین شود و در خون خواهی حسین (ع) سهیم باشند. مارسلین می گوید از سال چهلم هجرت که علی بن ابیطالب (ع) زندگی را بدرود گفت ، معاویه و پسرش یزید ایرانیان را در فشار گذاشتند و به هر ایرانی ظنین می شدند بی درنگ آنها را به قتل می رساند اما ایرانیان چند دژ تسخیر ناپذیر داشتند که عمال معاویه و یزید نمی توانستند در آن دژها نفوذ کنند و یکی از دژها مازندران و دیگری گیلان بود. درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...
چهل پرسش درباره قیام امام حسین (ع)
نهضت کربلا بوده است. قصه صبوری زینب(س) ، فاطمه صغری (س) و ... چرا یزید می خواست قبل از حرکت امام حسین (ع) از مکه، آن حضرت را در آن شهر و دیار ترور کند؟ یزید بزرگ ترین مانع خود را امام حسین (ع) می دید. یزید عنصری نبود که اهل تفکر و منطق باشد. بهترین راه این بود که به خاطر بیعت مردم کوفه، حسین (ع) را در مکّه به شهادت برساند و ماجرا را جوری مسخ کند، چون می دانست مردم کوفه نامه ...
بازنگری در ادبیات جنسی نیازی جدی
حضرت آیه الله جوادی آملی به روایتی برهورد کردم که بسیار درس آموز و قابل تامل است. درصفحه ی 338 این کتاب آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود روزی همسر عثمان بن مظعون نزد رسول خدا ص آمد و گفت : ای پیامبر خدا!عثمان روزها روزه می گیرد و شبها را به عبادت می گذراند (کنایه از ترک ٱمیزش).رسول خدا ص خشمگین و در حالی که کفشهایش را به دست گرفته بود از خانه خارج شد و نزد عثمان رفت و او را در حال ...
زخمه ای بر چنگِ دل
شهر دزفول، هول و هراس مردم این سرزمین مقاوم را در ایام جنگ این گونه برای امام رضا (علیه السلام) بازگو می کند: آمدیم از دره ی هول آمدیم *** آمدیم از دفن دزفول آمدیم (4/441). امام غریبان، غم سوز ساز غربت را در عاطفه ای عمیق و احساسی دقیق تجربه کرده است، چون: "حضور امام (علیه السلام) در سرزمین غربت (خراسان) تصویر غم باری است که نقش سوزناک آن را دوری از اهل و عیال تکمیل کرد ...
مرزهای غیبت در روایات/ مضرات مغفول غیبت مباح
.... داود بن سرحان می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره غیبت سوال کردم. حضرت فرمود: اینکه در غیاب کسی که در چهارچوب دین خلافی را مرتکب نشده آن امری را که خداوند پنهان کرده اگر تخلفی کرده آشکار هم نشده و در فرایند محاکمه قرار گرفه تا حدی جاری شود. گناهی کرده که اگر افشا می شد و شاکی می داشت و به محکمه می رفت بازگو می شد و حد هم جاری می شد. اما او می داند و خدای خودش. حالا ما مطلع شده ایم. گفتن ...
نقش و آثار مدیریت فرهنگی امام رضا (ع) بر جامعه ی شیعه
(علیه السلام) به شمار می آید. گرچه بعد از جریان عاشورا تا حدی احساس مردم، به خصوص شیعیان به سمت اهل بیت (علیهم السلام) معطوف شد و امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) فعالیت های فرهنگی مهمی در جهت توسعه ی مبادی شیعه انجام دادند. امام کاظم (علیه السلام) با وجود زندانی بودن از هر فرصتی برای گسترش فرهنگ شیعی استفاده کردند؛ اما تبلیغات امویان و عباسیان علیه شیعه شدیدتر از آن بود که تشیع دست ...
تبارشناسی آزاداندیشی در سنت مردم سالاری دینی
السلام) علی بن موسی (علیه السلام) مشهور به رضا، امام هشتم شیعیان در سال 148 ق. در مدینه زاده شد (ابن بابویه، 1377 ق، ج 1: 18؛ حسینی، 1375: 34). وی دوران کودکی و نوجوانی را زیر نظر پدر خود سپری کرد و از نزدیک شاهد فراز و فرودهای زندگی پدر و قیام ها و نهضت های دوران وی بود. اوج مشکلات ایشان زمانی بود که هارون، امام موسی (علیه السلام) را گرفتار زندان ساخت و از شهری به شهر دیگر انتقال داد تا ...
سیره ی ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
جایگاهشان نزد مردم کم رنگ خواهد شد و از حضرت تقاضا می کند تا نماز باران بخواند و این امام رضا (علیه السلام) است که با آگاهی کامل از نگرش های خود و مخاطبان و با امید به عنایت حق تعالی پیروز میدان می شوند. مژده ی بهشت "شخصی به نام موسی بن سیار می گوید: با حضرت رضا (علیه السلام) بودم (در سفر به خراسان) نزدیک شهر طوس، چون دیوارهای شهر نمایان شد، صدای نوحه و عزا شنیدم، به دنبال صدا ...
همایش الامام زین العابدین(علیه السلام) در شهر لاهور کشور پاکستان برگزار شد
الامام زین العابدین(علیه السلام) به همت ستاد ششمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام)، ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مجمع جهانی اهل بیت و جمعی از علما و طلاب علوم دینی کشور پاکستان در مرکز شهر لاهور برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین سید حسن رضا همدانی از علمای برجسته کشور پاکستان و دبیر حزب مجلس وحدت مسلمین این کشور، در این همایش ضمن تسلیت ایام شهادت علی بن الحسین(علیه ...
تکاثر و تأثیر آن بر زندگی در سیره ی رضوی
(اسراء / 16) (2). این نتیجه ی حتمی که محصول نظام سرمایه داری است، باعث پدید آمدن جامعه ی طبقاتی و گردش ثروت در دست توانگران و استئثار (انحصارطلبی) اموال عمومی به طبقه ای خاص می شود و در مجموعه آموزش های رضوی مردود است. عبدالله بن صلت گوید، مردی از اهل بلخ گفت: در سفر خراسان با امام رضا (علیه السلام) بودم، روزی سفره ای انداختند و غلامان سیاه و غیر سیاه را بر سفره گرد آوردند. گفتم: کاش برای اینها ...
عوامل رفتاری برقراری ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار امام رضا (ع)
رضا (علیه السلام) است که در حضور ایشان از محمد بن جعفر عموی آن حضرت سخن به میان می آید و امام (علیه السلام) می فرمایند مرا با او کاری نیست. راوی با خود می گوید این شخص ما را به نیکی کردن به ارحام امر می کند چرا خود با عمویش چنین رفتاری دارد. در این هنگام امام (علیه السلام) به وی می فرمایند: این قطع ارتباط، خود صله ی ارحام است، محمد هرگاه نزد من بیاید مردم او را تصدیق خواهند کرد، هرگاه نزد من نیاید و ...
تدبّر بدون ولایت فایده ندارد!
، حس می کنی که ترس و خشیت از خدا در وجود آن هاست و از خدا می ترسند. این نکته بسیار مهمّی است. چون ماه حزن و ماه اسارت اهل بیت هست، حیف است این روایت را نگویم. معمولاً یک روایت کوتاه می گوییم که به تفسیر برسیم امّا امشب به خاطر محرم، استثناء است. وجود مقدّس حضرت صادق القول و الفعل، امام جعفر صادق(ع) فرمودند: کان علی ّبن الحسین(ع) احسن الناس صوتاً بالقرآن حضرت سجّاد، زین العابدین، امام ...
اهل بیت(ع) والاترین مفسران آیات الهی
چندین آیه در رابطه با حقوق زن یا حقوق بشر و... وجود دارد، مفسر آیات الهی باید این ها را تجمیع کرده، افتراقات را تجرید نموده، قانون کلی از آن استخراج کند و بگوید نظر قرآن و اسلام در این مورد چیست؛ اگر از جزئیات به سمت کلیات حرکت کنیم به نظریه پردازی قرآنی دست خواهیم یافت. حجت الاسلام والمسلمین قنبری در پایان با تأکید بر این که اهل بیت(علیهم السلام) والاترین مفسران و نظریه پردازان آیات الهی هستند، ابراز داشت: باید ضمن تجلی نور قرآن در درون خود، آن را به بطن جامعه سرایت دهیم؛ باید رفتار، گفتار، کردار و وجود ما قرآنی باشد. ...
حجت الاسلام مومنی: انکسار قلب پس از شنیدن نام امام حسین(ع)؛ نشانه ایمان
نخواهد داشت. این معرفت و شناخت به محبت جهت می دهد و نشان می دهد آن را کجا هزینه کنیم. پس برای محبت به اهل بیت علیهم السلام باید قبل از آن معرفت نسبت به آنها پیدا کرد. امام حسین علیه السلام به عبیدالله بن حر جعفی پیشنهاد می دهد و حتی به او می فرماید: تو گذشته خوبی نداشتی دستت را در دست من بگذار تا تو را نجات دهم. اما او به حرف و پیبشنهاد حضرت توجه نمی کند و آن را رد می کند همینطور مسروق بن ...
مذاکرات امام حسین(ع) با دشمنان از ادعا تا واقعیت
آنکه می دانی که من کیستم؟! به نزد من آی و آنان را رها کن. من تو را به قرب الهی می رسانم. عمر سعد گفت: ای ابا عبدالله! از آن می ترسم که چون به نزد تو آیم، سرای من را خراب کنند...(7) این نقل (برخلاف نقل طبری) معقول است. چنانچه خواهد آمد، عمر سعد از جایگاه رفیع امام(ع) نزد خدای متعال، مطلع بوده است. 3- سخنران مذکور در ادامه می گوید: در تاریخ طبری به نقل از ابی مخنف چنین آمده: پس ...
راز ماندگاری عاشورا در گرو تبیین سیره امام سجاد (ع) است
خبرگزاری شبستان - چهارمحال و بختیاری به مناسبت ایام شهادت چهارمین پیشوای شیعیان جهان و بزرگترین شاهد واقعه عظیم عاشورا، حضرت امام سجاد (علیه السلام) بر آن شدیم تا میزان ارتباط و آشنایی مردم ولایتمدار استان چهارمحال و بختیاری با زندگی سراسر مظلومیت این امام همام را بررسی کنیم. تاریخ شهادت حضرت امام علی ابن الحسین زین العابدین (علیه السلام) به روایتی 12 ماه محرم الحرام و به ...
رد پای نفوذی ها، از سال 61 هجری تاکنون
...> وقتی حادثه عاشورا را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم، با شخصیت هایی مواجه می شویم، که پیش از آن جریان در نظام جکومت اسلامی دارای موقعیت و جایگاه برتر بودند، برای نمونه افرادی همچون عمر بن سعد فرزند سعد بن ابی وقاص است، سعد بن ابی و قاص، از جمله بزرگان و فرماندهان زمان خلفا به شمار می آمد، کسی که فرماندهی جنگ قادسیه را بر عهده داشت و در فتح ایران نقش اساسی را ایفا کرده بود، ولی با این حال کار او ...
بررسی حلالیت "تبرّک" در نزد مسلمین و حرمت آن در نزد وهّابیان
15- ابن عبدالبرّ می گوید: ابن عمر از آثار رسول خدا(ص) بسیار متعابعت می نمود و در مواقف عرفه و دیگر مواضع به دنبال مکانی می رفت که رسول خدا(ص) در آنجا وقوف نموده بود .29 16- قاضی عینی در شرح حدیث عثمان بن عبدالله بن وهب درباره ی موی پیامبر(ص) می گوید: نزد ام سلمه تعدادی از موی قرمز پیامبر(ص) بود که در ظرفی نگهداری می کرد و همیشه مردم هنگامی که مریض می شدند به آن تبرّک می جستند ...
از تحریف وظایف منتظر تا تفسیربه رای ولایت فقیه توسط انجمن حجتیه!
خود را به دست یک اقلیت بسپارد که مخالف حکومت شان هستند؛ در واقع اگر حکومت اسلامی نباشد حتی امور قضایی هم به دست فقها سپرده نمی شود . وی تصریح کرد: برای ولایت در امور حسبیه هم نیاز به تشکیل حکومت اسلامی وجود دارد تا مردم وجوهات خود را به آنها بپردازند؛ در غیر این صورت حکومت این اجازه را به مردم نمی دهد، چرا که حاکمیتش زیر سؤال می رود . استاد حوزه علمیه ابراز کرد: امام خمینی(ره ...
طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در جلسه مجمع بررسی شد
.... به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای جلسه، هاشمی رفسنجانی، با تسلیت ایام شهادت سیدالساجدین حضرت امام سجاد(ع) به اعضاء مجمع، ملت ایران و شیعیان جهان، به تاریخچه زمان شهادت این امام بزرگوار پرداخت و گفت: پنج قول در مورد زمان شهادت حضرت سجاد(ع) وجود دارد که معتبرترین آن در ماه محرم است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به شخصیت برجسته و اثرگذار این امام ...
اولین زائر ابا عبدالله در روز اربعین
به گزارش بی باک نیوز، شیخ جلیل القدر عمادالدین أبی جعفر محمد بن أبی القاسم طبری مسنداً از عَطِیَّه بن سعد روایت کرده است که گفت: با جابر بن عبدالله انصاری به جهت زیارت قبر امام حسین صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْه بیرون رفتیم. چون به کربلا وارد شدیم، جابر نزدیک فرات رفت و غسل کرد، جامه ای را لنگ خود نمود و جامه ی دیگر را بر دوش افکند، پس بسته ای که در آن سعد (گیاه خوشبوئی) بود گشود و از آن ...
در مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مجلس درباره حق رای دو نماینده در کمیسیون ماده 10 احزاب تایید شد
شیعیان جهان، به تاریخچه زمان شهادت این امام بزرگوار پرداخت و گفت: پنج قول در مورد زمان شهادت حضرت سجاد(ع) وجود دارد که معتبرترین آن در ماه محرم است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به شخصیت برجسته و اثرگذار این امام همام در تشریح و تبیین جاودانگی پیام نهضت عاشورا و اسارت اهل بیت علیهم السلام، گفت: هرچند در ظاهر، امام سجاد(ع) در مسایل سیاسی و نظامی آن زمان نقشی نداشتند، ولی موقعیت ...
حجت الاسلام ضیایی: جهاد کبیر سیدالشهدا(ع)، "نه" گفتن به دشمن بود
و زمانیکه بخواهد به عزت برسد، تنها راهش این است که عزت را زیر سایه ی خداوند بداند و به یقین برسد که جز خداوند عزتی نیست. پسران حضرت سیدالشهدا علیه السلام یزید ملعون که خود کاملأ بنی هاشم را رصد می کرد، از وجود امام سجاد علیه السلام در میان اسرای کربلا خبر نداشت و می گوید: این جوان کیست؟ می گویند: علی بن الحسین یزید می گوید: او به ما جسارت کرد و کشته شد. امام سجاد علیه السلام ...
برخی احمق ها گمان می کنند درگیری سوریه داخلی است - 314 عالم مسلمان با نظریات ابن تیمیه مخالفت کرده
را به جان اهم انداختند و کشورهای ما را به خاک و خون کشیده و ثروت های ما را غارت کرده اند. [1] . در واقعه حَرّه (اواخر سال 63)، حصین بن نمیر از سرداران همراه مسلم بن عُقبه بود که از دمشق روانه مدینه شد. حصین فرماندهی اهل حِمْص را برعهده داشت. در آخر محرّم سال 64 مسلم بن عقبه پس از سرکوب قیام مردم مدینه، در حالی که برای سرکوب شورش عبداللّه بن زبیر روانه مکه بود درگذشت و بنابر سفارش یزید، حصین بن نمیر فرماندهی سپاه را برعهده گرفت. ...
حجت الاسلام دانشمند: عدم مراجعه به آثار امام؛ فتنه ای قدیمی برای نسل جوان
.... نهضت ترجمه فتنه ای برای عدم رجوع به امام بود عبدالله ابن مقفع 2 شخصی بود که فتنه کشتن امام کاظم علیه السلام را این شخص داد و به طرز وحشتناکی توسط هارون کشته شد و مسبب شهادت امام بود. روزی به هارون گفت: تو از نظر علمی می توانی با اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله برابری کنی، یا از نظر تقوایی؟ هارون گفت: نه. عبدالله گفت: کشتن فایده ندارد باید کاری بکنی که جوانان با وجود ...
همایش سیدالعارفین در گچینه شهرستان سیریک برگزار شد
اعم از شیعه و سنی باید با استفاده از این مکتب به بهترین نحو، معارف اهل بیت(ع) را برای جوانان بازگو و ترویج کنند و آنان را برای مبارزه منطقی و مستدل با دشمنان اسلام در جامعه مهیا کنند. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی مشاور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: برگزاری همایش ها و گنگره های امام سجاد(ع) بهترین برنامه فرهنگی برای مقابله با جنگ نرم است و صحیفه سجادیه فقط ...
بلاهای امام حسین و امام مهدی کدامند؟
...: حضرت یعقوب علیه السّلام، یک فرزندش غایب شد،آن چنان گریست که بینایی اش را از دست داد. من چه طور گریه نکنم درحالی که دیدم،در یک روز پدرم و شمار بسیاری از اهل بیتم را ذبح کردند؟ (6) واقعۀ عاشورا، بلایی بود که امام حسین علیه السّلام، آن را به جهت هدایت ما، تحمل کرد. اگر انسان به چرایی وقوع آن حادثه پی ببرد، خدا را برای این مصیبت، حمد خواهد کرد و این،همان حمدی است که در ...