سایر منابع:
سایر خبرها
مهری به وسعت آسمان
هفتاد نفر از خانواده اش که سزاوار جهنم باشد، می پذیرم. سپس احادیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلًم، امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام و امام رضا علیه السلام، نقل می شود که هر کدام به تنهایی برای بیان عظمت و اثبات امامت حضرت کفایت می کند. در ادامه راویان مختلف هر کدام به نقل خاطره ای از حضرت می نشینند که داستان گونه بودن این روایات باعث جذابیت و کشش در متن شده است ...
پاسخ شهرداری نسبت به فضا سازی در مورد نمایشنامه از قیام عاشورا تا سربداران
به گزارش مشهد پیام ، مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بیانیه ای در خصوص چهارمین اجلاس مدل همکاری های اسلامی منتشر کرد که مشروح آن به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم “مشهدالرضا(علیه السلام) به واسطه وجود مضجع منور ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی ابن الرضا(علیه السلام) قبله آمال عاشقان اهل بیت و یکی از قطب های تاثیرگذار در عرصه وحدت بخشی به جهان اسلام بوده و خواهد بود. ...
ایران و آمریکا؛ تعامل یا تقابل
گفتمانی بین انقلاب اسلامی با مستکبرین جهان، راه صحیح حل مشکلات، عدم اعتماد به دشمن در عین تلاش و کوشش با تکیه بر ظرفیت های کشور عزیزمان ایران همراه با توکل به حضرت باری تعالی است که فرمود: وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ کَفَی بِاللَّهِ وَکِیلًا.(احزاب/3) چه زیباست در این روزها که مزیّن به عنوان استکبارستیزی است با تدبر در این آیات و مطالعه ی دوباره ی نظرات امام راحل و با تبعیت از رهنمودهای ...
اعمال ماه صفر مفاتیح الجنان
...> در روز اربعین زیارت امام حسین(ع) مستحب است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتی که شیخ طوسی از امام حسن عسکری(ع) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه های مؤمن پنج چیز است: به جای آوردن 51 رکعت نماز(17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله)؛ خواندن زیارت اربعین امام حسین علیه السلام؛ انگشتر را بر دستِ راست نهادن؛ پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و "بسم الله الرّحمن الرّحیم" را در نماز بلند گفتن. ...
جهانی شدن و چشم انداز فرج
: 184). البته الگو نیز باید کامل باشد تا بتواند معیاری برای سنجش دیگران باشد. مثلاً خطاب به حضرت علی(ع) آمده است: السلام علی میزان الاعمال (مجلسی، 1403، ج 97: 330). اگر انسان نیازمند الگو نبود خداوند پیامبران(ص) را به عنوان الگو نمی شناساند علامه طباطبائی; در این زمینه می گوید: اسوه در مورد رسول خدا(ص) یعنی پیروی و تبعیت کردن از او، و از این که با “لقد کان لکم” که ...
تکفیر از دیدگاه سید قطب
. (97) ابن تیمیه نیز چون سید قطب حکم به تکفیر کسانی می دهد که به حکم غیر ما انزل الله عمل می کنند، هرچند در ظاهر مسلمان باشند. (98) ابن قیم جوزی با اشاره به آیه مذکور می گوید: مقصود این است که اگر کسی از روی جحد و عدوات حکم خداوند را انکار کند، بدون شک کافر می باشد، ولی اگر از روی هوی و هوس بوده، مرتکب فسق و ظلم شده است . (99) همچنین بن باز با استفاده از آیات مذکور، کفر را به دو قسم اکبر و اصغر ...
مبانی کلامی - القاعده - در تکفیر و کشتار مسلمانان
ابتدایی را به شیوه خلافت صدر اسلام دنبال می کنند. زیرا تنها در چنین زمانی بود که حاکم اسلامی به عنوان خلیفه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و در حقیقت، نماینده اصلی خداوند روی زمین حکومت می کرد. شیوه انتخاب خلیفه نیز باید از طریق شورای اهل حل و عقد صورت گیرد که اعضای آن، لزوماً از میان علمای همسو با القاعده برگزیده می شود و هر گاه این عده کسی را به عنوان خلیفه پذیرفتند، او مشروعیت داشته و واجب ...
امویان در آینه پندار و کردار ابوحنیفه
نظر ابوحنیفه، زید امام برحق بود. به همین علت خود را به حمایت از او ملزم می دانست (19) و هنگام به خاطر آوردن قیام و شهادت زید می گریست. (20) محمد، فرزند امام صادق (علیه السلام)، ضمن نفرین ابن مبارک که فضایل اهل بیت (علیهم السلام) را کتمان می کرد، در حق ابو حنیفه چنین دعا کرد: رحم الله اباحنیفه، لقد تحققت مودته لنا فی نصرته لزید بن علی . (21) البته یکی از پژوهش گران متأخر معتقد است این دعا را خود ...
بررسی اندیشه های شاه ولی الله دهلوی با تأکید بر مسئله تکفیر
توان این کتاب ها را نام برد: 1. الأربعین؛ مجموعه چهل حدیثی است که شاه ولی الله با سند متصل از شیخ طریق خود، ابوطاهر مدینی ، از علی (علیه السلام)روایت کرده است. 2. شرح تراجم ابواب البخاری؛ 3. المسوی؛ شرح الموطأ شرح مختصری است که بر موطأ امام مالک نوشته است. 4. حجة الله البالغة فی اسرار الحدیث و حکم الشریعة؛ این کتاب از آثار مهم شیخ است که به زبان عربی نوشته شده است. 5 ...
کلید واژه محبت برگ برنده شیعیان
و پاداشی برای رسالت خود از شما نمی خواهم. [6] رسول خدا صلی الله علیه و آله در ذیل روایتی به حضرت امیرمومنان علیه السلام می فرمایند: یا علی برای هر چیز پایه و اساسی است و اساس اسلام محبت و دوستی نسبت به ما اهل بیت است. [7] و در بیان دیگری می فرمایند: خدا دوستداران حسین علیه السلام را دوست دارد [8] و البته به استناد روایات متعدد یکی از نشانه های ایمان واقعی اوج محبت و علاقه مومنین نسبت به یکدیگر است ...
معناشناسی عبادت در نظام تعالیم وحی و دفع اتهام کفر و شرکا از مسلمین
...، الفواتح الالهیة والمفاتح الغیبیة، دار رکابی للنشر، مصر 1999 م. 62. نجفی خمینی، محمد جواد، تفسیر آسان، انتشارات اسلامیة، تهران 1398 ق. 63. نیشابوری، حسن، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، هامش تفسیر جامع البیان ابن جریر، بیروت 1408 ق، [بی نا]. 64. وهبة زهیلی، تفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج، دارالفکر المعاصر، بیروت 1418 ق. منبع مقاله : نجارزادگان، فتح الله؛ (1393)، کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ، به کوشش: مهدی فرمانیان، قم: دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (علیه السلام)، چاپ اول ...
------ " روز پنجشنبه " ------
دانشت و یادآورنده ی یک تاپرستیت و سرپرست فرمانت و یادگار پیشوایان دین الدّینِ الْهُداةِ الرَّاشِدینَ، وَالْحُجَّةِ عَلی اَهْلِ الدُّنْیا فَصَلِّ عَلَیْهِ یا رَبِّ اَفْضَلَ ما آن راه نمایان با رُشد، و حجّت بر مردم دنیا. پس درود فرست بر او پروردگارا، بهترین درودی صَلَّیْتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اَصْفِیآئِکَ، وَحُجَجِکَ وَاَوْلادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ الْعالَمینَ. را که بفرستی بر یکی از برگزیدگانت و حجّت هایت و فرزندان رسولانت ای معبود جهانیان . دریافت فایل ...
واقعه عاشورا، جبر یا اختیار؟
یعنی عمر و عثمان و ابوبکر و پس ازآن امامت امام علی (علیه السلام) سخن جدی از مباحث جبر و اختیار در میان مردم جامعه وجود نداشت. بعضاً سؤالاتی از پیامبر و حضرت علی در این خصوص پرسیده می شد و این بزرگواران پاسخی درخور به آن می دادند. اما شیوع این مسئله مهم و مؤثر در حیات انسان در زمان آل امیه و بنی عباس خصوصاً واقعه عظیم کربلا بوده است. به منظور تأمل و پندآموزی از وقایع عاشورا، بررسی مسئله ای که موجب ...
و او را توبه داد
باشد که غالبا در مورد رجوع از گناه به کار می رود. وقتی این کلمه در مورد انسان به کار می رود به معنای رجوع انسان از گناهان به سوی خداست و لذا غالبا با حرف اضافه الی می آید (تاب الی الله)؛ اما وقتی در مورد خدا به کار می رود، با تعبیر علی می آید (تاب الله علی عبده) که به معنای این است که خداوند از موضع بالا و البته با فضل و رحمت و مغفرتش به جانب بنده اش برمی گردد. (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 1 ...
واکاوی رابطه میان نفاق و تکفیر
متعدد و تلاش برای یک دست کردن مردم و اخراج آن ها از سرزمین شان در جریان دعواهای عقیدتی و فکری رویکردی غیرالهی است. تکفیری های زمانه ما با وجود این همه آیات قرآن مجید، رفتار خود با ساکنان مناطق مختلف که با آن ها همدلی و همراهی ندارند را چگونه توجیه می کنند؟ آیا مقصود قرآن مجید از نکوهش منطق طرد و اخراج در میان بنی اسرائیل تا واگویی تهدید به اخراج پیامبران الهی (علیه السلام) و اخراج پیامبر (صلی الله ...
حجت الاسلام صدیقی: هر کس از یاد خدا رویگردان شود، در قیامت نابینا محشور می شود
الحرام را ندارند، پیامبر صلی الله علیه و آله آیات را به ابوبکر دادند و گفتند: در مکه آن ها را ابلاغ کن. جبرئیل از جانب خداوند ندا آورد که ای پیغمبر، ابلاغ آیات برائت یا باید از جانب خودتان باشد یا از سوی کسی که از خودتان است. اگر ما می خواهیم از پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام و اهل ولایت باشیم به معنای واقعی باید تابع باشیم. همانطور که در قرآن می خوانیم: به کسی ولایت حضرت ابراهیم ...
تقلید از دیدگاه سلفی های تکفیری
، فقیهان زیادی به مقام اجتهاد رسیده بودند و هر کدام مقلدین خود را داشتند. اما پس از این که در سال 665 ق از بین همه مذاهب، مذاهب چهارگانه رسمیت یافت دیگر عملاً اجتهاد در بین اهل سنت کنار رفت و از آن به بعد، همه مقلّدِ همین چهار امام (ابوحنیفه، مالک بن انس، محمد بن ادریس شافعی، احمد بن حنبل) گردیدند. این رویه ادامه داشت تا این که ابن تیمیه در قرن هشتم هجری بحث اجتهاد را مطرح کرد و با تقلید رایج اهل ...
بدعت و سنت از دیدگاه فرق اسلامی و جریان های تکفیری
اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیستند؛ بلکه این بزرگواران از طرف خداوند متعال به زبان رسول اکرم منصوب شده اند تا احکام واقعی را برای مردم بیان کنند، احادیث اهل بیت (علیه السلام) از قبیل روایت و نقل سنت و یا از باب اجتهاد و استنباط از مصادر تشریع (کتاب و سنت) نیست، بلکه خود آنان از مصادر تشریع می باشند و گفتارشان حکایت از سنت نیست، بلکه خود سنت است. (24) امام علی (علیه السلام) نیز سنت را ...
جریان های تکفیری و نقض حقوق زنان
.Geneva Convention relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War منبع مقاله : نجارزادگان، فتح الله؛ (1393)، کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ، به کوشش: مهدی فرمانیان، قم: دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (علیه السلام)، چاپ اول
حجت الاسلام موسوی مطلق: امام حسین(ع) پیکره نیمه جان اسلام را احیاء کرد+گزارش تصویری
خیمه و در آفتاب و گرمای شدید نگه می داشتند. معاویه 45 سال در شام حکومت کرد، مردم شام از آن روزی که معاویه حاکمشان بود لعن امیرالمومنین علیه السلام را شنیده بودند فلذا وقتی از نحوه شهادت حضرت سوال می کردند گفتند که ایشان با فرق شکافته و در هنگام نماز به شهادت رسیدند، مردم با تعجب می پرسیدند: مگر علی نماز هم می خواند؟! پیرمردی شامی به امام سجاد علیه السلام گفت: خدا را سپاس که شما ...
امام سجاد و سخنان آتشین در مسجد شام
خطبه امام سجاد علیه السلام در مسجد شام در شرایطی بیان شد که که حدود چهل سال در این شهر و اطراف آن بر ضد امیرالمؤمنین علی علیه السلام تبلیغات مسموم صورت گرفته بود. اهل بیت پیامبر(ص) در اول صفر سال 61 هجری قمری در چنین شرایطی وارد شهر شام شدند معاویه تعدادی خطیب پول پرست را مأمور ساخته بود که به مقام و منزلت شامخ حضرت علی علیه السلام توهین و جسارت کنند و آن حضرت را مورد فحّاشی و بدگویی ...
ترور، تروریسم و حقوق بشردوستانه
Jul 1998, Art. 8 (c) (d) (e). منبع مقاله : نجارزادگان، فتح الله؛ (1393)، کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ، به کوشش: مهدی فرمانیان، قم: دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (علیه السلام)، چاپ اول
زیر بار ذلت نرفتن ملت ایران در مقابل مستکبران الهام گرفته از قیام عاشورا است
.... متن بیانیه به شرح زیر است: بسم رب الشهداء و الصدیقین السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین سلام بر حسین، سلام بر طلایه دار عشق و معرفت. سلام و درود بر محضر امام زمان(عج)و نائب بر حقش، مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای. سلامی از جنس محرم و صفر که یادآور دردها و مصیبت های مظلومانه جهان و یادآور ...
دل نوشته ای برای نخستین شهید مدافع حرم صومعه سرا
محمد اتابه در ایران اسلامی هستند نمی گذارند حتی یک آجر از حرم مطهر کم شود و اجازه نمی دهند که پای نحس و نجس تکفیری ها به حرم باز شود و در مقابل تمام کج روی ها و کج فهمی ها می ایستند. این روزها در باغ شهادت هنوز باز است و عده ای از یاران آخر الزمانی امام حسین(علیه السلام) برای یاری اسلام و دفاع از حریم اهل بیت(علیه السلام) و برای دفاع از حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) عازم سوریه شدند، و ...
از کجا بدانیم خدا از ما راضی است؟
...> حضرت علی(علیه السلام) در کلامی گهربار می فرماید: مَنْ أَرَادَ مِنْکُمْ أَنْ یَعْلَمَ کَیْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللَّهِ مِنْهُ عِنْدَ الذُّنُوبِ کَذَلِکَ مَنْزِلَتُه ؛[2] هر کس از شما که می خواهد جایگاه و منزلت خود را در نزد خداوند بداند، پس باید ببیند که جایگاه و منزلت خداوند در آن هنگام که به گناهی می رسد چگونه است. جایگاه او نزد خداوند تبارک و تعالی، به ...
آیا بعضی از روزهای سال نحس هستند؟
آن حضرت(ص)، باعث شده است مردم ماه صفر را نحس و سنگین بدانند. حجت الاسلام میلانی نژاد در این باره یادآور می شود: دوستداران اهل بیت علیهم السلام به ویژه شیعیان نیز به سبب ابتلا و گرفتاری اهل بیت علیهم السلام در ماه صفر از حوادث این ماه رنگ غم و ماتم با خود می گیرند. این کارشناس مذهبی درباره سفارش صدقه دادن در این ماه می گوید: شاید وقوع بلایا و گرفتاری های اهل بیت (ع) در ماه صفر ...
نسیم های معنوی اربعین
در خون خود غلطان گردم. حال دوست دارم که این نماز ظهر را در خدمت شما اقامه کنم و آن گاه خدای خود را ملاقات کنم. امام حسین (علیه السلام) پس از یادآوری ابو ثمامه، نگاهی به آسمان افکندند و فرمودند: ذَکَرتَ اَلصَّلاةَ جَعَلَکَ اَللَّهُ مِنَ اَلمُصَلَّیِن اَلذَّاکِرِین نَعَم هَذَا أَوَّلُ وَقتهَا [4] نماز را یادآوری کردی، خدا تو را از نمازگزاران و ذاکران قرار دهد! آری، به درستی که الآن هنگام نماز است ...
بیماری امام سجاد علیه السلام در اوج حکمت و مصلحت خداوند سبحان
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از بانوپرس امام علی بن الحسین روحی فداه در کربلا به امر خدای سبحان بیمار بودند این بیماری که یکی از عللش حفظ امام بود چون در غیر این صورت ایشان همانند برادر بزرگوارشان علی اکبر علیه السلام شهید می شدند ودر صورت نبود امام بر روی زمین زمین انسان ها وانچه بر روی ان است را می بلعیدبه فرمایش معصوم(لو بغی الارض بغیر امام لساخت) اگر زمین بدون امام بماند اهلش ...
نگاهی به نگرش های اقتصادی امام باقر علیه السلام
بِهِ کَلاًّ، اَوْ یَصِلُ بِهِ اَخاً لَهُ فِی اللَّهِ اَوْ لِنائِبَةٍ تَنُوبُهُ؛(2) مردی نزد امام سجاد علیه السلام رفت و گفت: مرا از این سخن خداوند که می فرماید: در اموالشان حقی معلوم است آگاه کن؛ که این حق معلوم چیست؟ امام علیه السلام فرمود: حق معلوم، مقداری است که انسان از مال خویش بیرون می کند؛ غیر از زکات و صدقه [خمس] واجب. گفت: اگر غیر از زکات و خمس است، پس چیست؟. امام علیه السلام ...
آسیب شناسی جریان های تکفیری و راهکارهای مقابله با آن، از منظر مقام معظم رهبری
کمال الیازجی، دارالساقی، بیروت 1978. منبع مقاله : نجارزادگان، فتح الله؛ (1393)، کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام ، به کوشش: مهدی فرمانیان، قم: دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (علیه السلام)، چاپ اول