سایر منابع:
سایر خبرها
انصاف نیوز
گوید خودش خنده اش می گیرد.) – داستان این که اسم همه بچه های من با حرف میم شروع می شود، برمی گردد به تولد مهرانه. سی شهریور می خواست به دنیا بیاید. ما رفتیم بیمارستان. جنگ شروع شد. همه کشور درگیر و نگران این موضوع بود. فکر کردم دیدم نزدیک ماه مهر است، تصمیم گرفتم اگر بچه پسر باشد، اسمش را بگذاریم مهران و اگر دختر باشد، بگذاریم مهرانه!... از آن جا ابتدای اسم بچه ها را حرف میم گذاشتیم. ...
داریوش همایون را بیشتر بشناسیم
مرز ترکیه پس از دو کوشش و یک بار برخورد با پاسدارها که آن داستان دیگری است به فرانسه گریختم و در آن چند ساله در فرانسه یا آمریکا زندگی می کنم..." این گفت وگو که بخش هایی از کتاب آیندگان و گذشتگان؛ خاطرات داریوش همایون است، وزیر اطلاعات و جهانگردی دولت آموزگار، سخنان جالبی درباره شاه، هویدا و انقلاب اسلامی دارد که بخش هایی از آن در پی می آید: * پادشاه یک دوره هشت ساله حقیقتا ...
ایتالیایی های حاشیه نشین قزوین
ایران اسیر شدند. آنها قوی هیکل بودند و اندام های ورزیده ای داشتند. به همین دلیل مورد عفو پادشاه قرار گرفتند و در جایی نزدیک قزوین ساکن شدند که از قرار معلوم همین جاست. خلاصه که اجدادمان را اسیر آورده اند و این طور شد که حالا ما اینجا ساکن هستیم. ولی اصل مان مال جای دیگر است. - دلتان نمی خواست الان در اروپا بودید؟! - والا دروغ چرا. بد هم نبود اگر الان اروپا بودیم! فروشنده های سه ...
10 پیشنهاد برای سری چهارم خندوانه
خندوانه حالا یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون است، اما هیچ برنامه ای همیشه کامل نیست و نمی توان مرزی را برای خلاقیت و ابتکار در آثار نمایشی قائل بود. خندوانه هم از این قضیه مستثنا نیست و قطعا ارائه پیشنهادهای بهتر می تواند به تنوع این برنامه در سری جدید منتهی شود. در آستانه تولید سری چهارم خندوانه، چهره های شاخص و شناخته شده در عرصه های مختلف، نظراتشان را برای بهتر شدن این برنامه ابراز کرده اند. خنده همراه با تفکر رضا رفیع، نویسنده و طنزپرداز: چند قسمت بیشتر از برنامه خندوانه را ندیده ام و تازه یک بارش را هم خودم مهمان برنامه بودم! فکر می کنم در ارائه پیشنهادهای تازه برای سری جدید، کسانی که خط مشی برنامه را تعیین کرده اند، با دارا بودن تجربیات و آگاهی از بازخوردهای مردم، بهتر از دیگران می توانند اتفاقات جدید را رقم بزنند و به یک برآیند کلی برای این تغییرات برسند. من اگر پیشنهادی هم داشته باشم، ترجیح می دهم خودم آنها را عملی کنم و برنامه بسازم (می خندد). هرچند به عنوان مخاطبی که خودم هم دستی بر آتش طنز دارم، نظرم این است که باید روی محتوای برنامه دقت جدی تری شود. دعوت به خندیدن خوب است، اما آیا این خنده باید با تفکر هم همراه باشد یا نه؟ در سری های پیشین اضافه شدن شخصیت جناب خان موجب شده بود بار طنز برنامه غنی تر شود و امیدوارم این قضیه در سری جدید هم مورد توجه قرار گیرد. دوری از آزمون و خطا خشایار الوند، نویسنده: سری های اول تا سوم خندوانه را تا جایی که وقت می کردم و خانه بودم می دیدم. البته در روزهایی هم بستگی به جذابیت مهمان برنامه داشت که باعث می شد برنامه را تماشا کنم یا بخواهم شبکه را عوض کنم! خندوانه در وهله اول همه ویژگی هایش را از مجری اش می گیرد. گرمی و شادی و آن حس انرژی که رامبد جوان دارد، برنامه را به یک جور مهمانی تبدیل می کند و این برای مخاطبان جذاب است، البته همه کارهایی هم که طی این مدت انجام داده اند، به یک اندازه موفق نبوده است و به نوعی به نظر می رسد در مواردی مشغول آزمون و خطا هستند که به نظرم بهتر است این رویکرد را عوض کنند، چراکه مخاطبانی پرتعداد دارند و حیف است این فرصت طلایی با اشتباهات بیهوده از دست برود. ارتقای سطح انتظارات رضا درستکار، منتقد: دو سری اول برنامه را بیشتر می دیدم، اما سری سوم را چندان پیگیری نکردم. در مجموع برنامه هایی چون خندوانه و دورهمی در مقایسه با سطح کلی تلویزیون است که تعریف خود را می یابند. وقتی که خندوانه برای اولین بار روی آنتن رفت، در آن زمان خلأیی نسبت به برنامه های شاد و مفرح در تلویزیون احساس می شد و در ابتدا بسیار موفق بود، اما در ادامه این رویکرد شاد به نوعی زورکی خندیدن و علاج سرسری واقعه تبدیل شد و در مسیری کلیشه ای به پیش رفت. الان خندوانه هم رقبای جدید پیدا کرده و هم سطح انتظارات مخاطبان و شرایط کلی جامعه تغییر کرده است. به نظرم بهتر است در سری جدید، این خلاقیت به شکل سنجیده تری ادامه یابد. رضایت از روند کلی رضا شفیعی جم، بازیگر: از آنجا که خودم طی این مدت در برخی از قسمت های برنامه بوده ام، لذا تقریبا تمام قسمت های دیگر را هم تماشا کرده ام و از بینندگان آن هستم. در مورد سری جدید برنامه هم رامبد جوان و تیم همراهش بهتر از هر کسی می توانند درخصوص این قضیه تصمیم گیری کنند و به اتفاقات جدید برسند. من از این روند کلی راضی ام و رضایت مردم و مخاطبان برایم شرط اصلی است. یک اسم ضعیف و بد! احمد طالبی نژاد، نویسنده و منتقد: هیچ کدام از برنامه های قبلی خندوانه را تاکنون ندیده ام؛ دلیلش هم این است که از اسم برنامه خوشم نمی آید و به نظرم خندوانه اسم جالبی نیست. این نظرم را به خود رامبد جوان هم گفته ام. دلیل دیگرم این است که دستگاه پخش دیجیتال در خانه مان ندارم و لذا دریافت شبکه نسیم برایم امکان پذیر نیست. اگر برنامه ای با این میزان مخاطب روی آنتن می رود؛ بهتر است به گونه ای باشد که تماشای آن برای همه ممکن و آسان باشد. اضافه شدن شخصیت احلام! محسن کیایی، بازیگر: بله، از بینندگان خندوانه بوده ام. مهم ترین اتفاقی که در سری های قبلی خندوانه شاهد بودیم، این بود که هدفش را صادقانه و در شکل و قالب و طرحی نو برای مخاطبان بیان می کرد؛ چیزی که تا پیش از این در تلویزیون ما کم بود. سال هاست این قالب در همه جای دنیا در حال انجام است و دیدیم در کشور خودمان هم مردم چطور از آن استقبال کردند. اگر صداقت وجود داشته باشد، برنامه قطعا مخاطبانش را جذب می کند. دیگر نکته ای که دوست دارم به گوش رامبد جوان و دیگر عوامل برنامه برسانم، این است که اگر من در مقام تصمیم گیری بودم، قطعا در سری جدید جناب خان را به احلام می رساندم و این عروسک را هم به برنامه اضافه می کردم؛ زیرا درباره سنگ انداختن های رابطه این دو به اندازه کافی صحبت شده و به نظرم الان مسائل بین زن و شوهر و اختلافاتی که بین زوجین ایجاد می شود ...
هشت فرمانده مشهور بربر
در اوایل جنگ جهانی دوم شهرتش خدشه دار شد. زیرا آلمان های مدرن فتح و حملات تاریخی او را با ناسیونالیسم نظامی آدولف هیتلر مشابه می دانستند. 2٫ بودیکا مانند سایر زنان سلتیک، بودیکا نیز در مقایسه با بسیاری از زنان دیگر در جهان باستان، از آزادی زیادی برخوردار بود و در کنار مردان قبیله در مبارزه و استفاده از سلاح آموزش دید. زمانی که شوهرش پادشاه شرق آنجلیا (شرق انگلستان کنونی) بدون ...
دانشگاه ها در سال منتهی به انتخابات چه فضایی را تجربه می کنند
نخواهیم و چه مهندسی کنیم مجهز به ابزار های نو مانند شبکه های اجتماعی و کارکرد های آی تی و تکنولوژی در حوز های تحصیلی خود شده اند و کم کم این فقط دانشگاه نیست که دانشجو را تربیت می کند. در حوزه فرهنگی دیگر روابط دختر و پسر در محیط های آموزشی مساله ای برای آنها نیست. نیازی به مجوز اردو ندارند. نیاز ندارند دفاتر فرهنگی در دانشگاه بالا و پایین کنند و امضاهای زیادی بر برگه های تعهد بزنند تا فضایی برای ...
فوزیه، ملکه مصری دربار ایران
و پس از 15 10 روز تشریفات مراجعه کردند و موافقت ملک فاروق را اعلام داشتند.(7) رضاشاه آنقدر از ازدواج صورت گرفته خشنود بود که محمود جم رئیس دربار را که با سفر خود به قاهره زمینه این وصلت را به وجود آورده بود، نشان درجه اول تاج داد و دختر خود شمس پهلوی را به عقد پسر وی فریدون جم درآورد. گفت وگو درباره ازدواج محمدرضا و فوزیه در اواخر کابینه نحاس پاشا رهبر حزب وفد در قاهره انجام شد، عده ای ...
وجه تشابه مفسدان اقتصادی با پشه ها!
گوش میده؟ اینه که برات زور داره. یه دهه حرف زدی ساکت بودیم، کرکری خوندی ساکت بودیم، گرفتی ساکت بودیم، پس دادی ساکت بودیم، حالا اجازه بده ما حرف بزنیم. خانوما، آقایون، دوست دارین یکی از این کشورها دوباره به ما حمله کنه؟ دوست دارید جنگ بشه؟ ثبات، دهه ما دهه ثباته. امنیت. این کشور کی باید روی امنیت رو ببینه؟ کی باید روی ثبات رو ببینه؟ اون پسر تو کی باید بتونه برای آینده اش برنامه ریزی کنه؟ دهه من هم ...
حاج قاسم! سخن بگو
، این همان می شود که در جنگ صفین اتفاق افتاد طومار سپاه امیرالمومنین(ع) را به هم ریخت و تولد پیدا کرد از داخل آن خوارج. خوارج تولد چنین توطئه ای بود. قرآن سر نیزه. معاویه یک مرتبه تطهیر شد. شک کردند خیلی ها در این موضوع. حالا که دشمن این طوری نیست. دشمن یعنی به معنای آمریکا و سطوح مختلف دیگرش، اذنابش. اگر یک عده آمدند گفتند نه این دشمن نیست،اشتباه می کنید، کی میگه آمریکا با ما دشمن است، این نیست، بد ...
پوشش زنان عصر قاجار در آئینه سفرنامه ها
زنان ایرانی در بیرون از خانه در عهد ناصری، سفیر ژاپن می نویسد: " در چند ماهی که اینجا بودیم هرگز زنی رویش را به ما ننمود و نتوانستیم صورت زنها را بی حجاب و چادر ببینیم. در این وضع، زشت یا زیبا و جوان یا پیر بودن زنها را از روی رنگ و حالت دست هاشان که شاداب یا چروکیده است، قیاس و ارزیابی می کردیم." همچنین هِنری موزر که در دوره ناصرالدین شاه قاجار از ایران دیدن کرده نیز درباره پوشش زنان ...
حالا نوبت جوان هاست
به گزارش جام جم ، امیرکبیر ، وزیر مختار ، مرغ حق ، یکی از این روزها ، پاییز بلند ، شمارش معکوس ، محاکمه ، عبور از خط سرخ ، قضیه اوپنهایمر برخی از آثاری است که وی در آنها نقش آفرینی کرده است. رامز در جشن بازیگر سال قبل تئاتر مورد بزرگداشت قرار گرفت. با او که این روزها در تنهایی در خانه اش در حوالی یوسف آباد روزگار می گذراند گفت وگویی انجام داده ایم. این روزها بیشتر به چه کارهایی مشغول هستید؟ حدود یک سال و نیم است در بازیگری فعالیتی ندارم. زیرا به علت کهولت سن و وضعیت بد آب و هوا و شلوغی و ترافیک نمی توانم هر روز از خانه خارج شوم و بروم سر تمرینات. در منزل معمولا کتاب هایی را که به تازگی منتشر شده است می خوانم و در ضمن هر روز صبح بعد از کمی پیاده روی، مشتری پر و پا قرص دکه مطبوعاتی سر کوچه خانه ام هستم و برخی روزنامه های صبح را می خوانم تا از کم و کیف جریانات اجتماعی و هنری اطلاع پیدا کنم. بعد هم تا ظهر در منزل به کارهای شخصی ام می رسم. به هر حال ما دوران پرکاری را تجربه کرده ایم و در این سن و سال استراحت کردن برایم بهتر است و باید جوان ها در این حوزه کار و تلاش کنند و حالا نوبت کار و فعالیت جوانان است. سریال های تلویزیونی را دنبال می کنید؟ معمولا بعد از ظهر و قبل از خواب سریال هایی را که دوست دارم نگاه می کنم و خوشبختانه دو شبکه آی فیلم و تماشا مدتی است اقدام به پخش سریال های قدیمی کرده اند و فرصت مغتنمی است که خاطرات آن سال ها را مرور کنم. به دیدن تئاتر و سینما هم می روید؟ به تئاتر علاقه خاصی دارم و معمولا دوستان کارگردان لطف دارند و من را برای دیدن نمایش هایشان دعوت می کنند و خوشحالم می بینم تعداد زیادی جوان باانگیزه و مستعد جذب تئاتر شده اند و خوشبختانه با اضافه شدن سالن های خصوصی به ظرفیت نمایشی کشور این جوان ها مجال کار کردن را به دست آورده اند. در سریال معمای شاه هم این فرصت را پیدا کردید تا در یک کار تاریخی بازی کنید... . بله، سریال های تاریخی برای مخاطبان همیشه دارای جذابت بوده اند و محمدرضا ورزی هم در معمای شاه به واکاوی دوران حکومت پهلوی و نحوه سلطنت و رابطه اش با بیگانگان و سرکوب مردم می پردازد. من در معمای شاه نقش یک فراماسونر را بازی می کنم؛ آدمی سیاس و مکار که از اروپا به کشورهای جهان سومی می رود و خیلی موذیانه تبلیغ فرهنگ و مرام فراماسونرها را می کند. به نظر شما بازی در کارهای تاریخی نسبت به سایر ژانرها سخت تر نیست؟ برخلاف تصور خیلی ها بازیگری کار سهل و آسانی نیست، اما چون سال ها در این عرصه زحمت و ممارست تحمل کرده و شرایط سخت را در بازیگری تجربه کرده ام. بازیگری برایم خیلی لذتبخش و شیرین و ممکن است هر نقشی چالش های خاص خود را داشته باشد. مهم ترین نکته در مورد بازی در نقش های تاریخی این است که باید بازیگر در مورد نقشش تحقیق و پژوهش انجام بدهد. من معمولا هر نقش تاریخی را که بازی می کردم. مدت زمانی قبل از شروع فیلمبرداری می رفتم در باره کار و نقش تحقیق و پژوهش انجام می دادم و از این کار لذت می بردم. برای نقش های تاریخی که مابه ازای نداشت به چه نحوی عمل می کردید؟ به هر حال نشانه هایی از این شخصیت در کتاب های تاریخی وجود دارد و من به آنها مراجعه می کردم. در نهایت فیلمنامه منبع اصلی رجوع بازیگر است و آن را مطالعه می کردم. با توجه به سن و سالتان تجربه زندگی در عصر پهلوی را داشتید. این تجربیات چقدر به بازی در سریال معمای شاه به شما کمک کرد؟ نکته مهمی است و همان طور که اشاره کردید دوران جوانی و میانسالی ام در عصر پهلوی بود و استنباط هایم از آن دوران به من کمک کرد تا بهتر در جریان کار قرار بگیرم. البته محمدرضا ورزی کارگردانی است که حوزه تخصصیش در کارهای تاریخی بوده و بیش از دو دهه است که او را می شناسم و با ایشان رابطه و مراوده داشته ام. به نظر شما چقدر سریال معمای شاه توانسته تصویری درست از آن دوران ارائه کند؟ ببینید استنباط و برداشت هر شخصی از تاریخ و رخدادهایش متفاوت است و به نظر من ممکن است نگاه محمدرضا ورزی درست باشد و شاید شخص دیگری چالش هایی به این نوع نگاه داشته باشد. در کلیت ورزی چهار دهه عصر پهلوی را وقایع نگاری کرده است. توانایی گریمور سریال در شبیه سازی چهره بازیگران به شخصیت های واقعی تاریخی خیلی ارزشمند است و گریمور سریال (شهرام خلج) بخصوص در چهره پردازی بازیگر نقش شاه واقعا درخشان عمل کرده است. در سریال امیرکبیر در اواخر دهه 60 هم حضور موفقی داشتید... . بله، سریال جذابی بود و روایت سعید نیکپور بسیار متفاوت بود و بازیگران خوبی و درجه یکی مثل فخری خوروش، ایرج راد و شمسی فضل اللهی در این سریال بازی داشتند و جزو کارهای خوب تلویزیونی محسوب می شود. سریال های تاریخی برای مخاطبان همیشه دارای جذابیت بوده اند و محمدرضا ورزی هم در معمای شاه به واکاوی دوران حکومت پهلوی و نحوه ...
راه رفتن روی لبه تیغ
به گزارش جام جم ، رسانه ملی ما نیز از این زبان مشترک و نافذ در هر دوره ای با سطوح کیفی مختلف بهره برده است سیا ساکتی ، داوود خطر ، حسن خطر داره حسن ، بهمن خان ، سالم و ناسالم و دیرین دیرین همگی از نمونه های شاخص و موفق توجه تلویزیون به عنصر روایت کاریکاتوری و فانتزی و انیمیشنی در انتقال مفاهیم آموزشی، اخلاقی، بهداشتی، تربیتی و... هستند. دکتر سیدامیررضا معتمدی که با سریال محاکمه نخستین تجربه جلوه های بصری را برای رسانه ملی به ارمغان آورده است، در این باره به قاب کوچک می گوید: اساسا یکی از کارکردهای اصلی انیمیشن، انتقال همین مفاهیم آموزشی، اخلاقی، بهداشتی و... است، زیرا اگر برخی مفاهیم را در قالب رئال بیان کنیم بخوبی موفق به انتقال مفهوم نخواهیم شد و همچنین از منظری دیگر برای عبور کردن از واکنش منطقی و دفاعی مخاطب، انیمیشن دستاویز خوبی به شمار می آید که اجازه می دهد پیام اصلی به مخاطب انتقال پیدا کند. وی می افزاید: اگر دقت کرده باشیم برای انتقال مفاهیم آموزشی هیچ گاه از انیمیشین های نوآر یا سیاه استفاده نمی کنند، زیرا در مخاطب ایجاد وحشت می کند و در مقابل انیمشین های فانتزی، طنزگونه، پررنگ و لعاب و کاریکاتورگونه مناسب ترین گزینه برای انتقال مفاهیم آموزشی بخصوص انگیزه های انتقادی مثل اصلاح الگوی مصرف آب، نان، نریختن زباله در خیابان و... می باشد. وی تصریح می کند: دیرین دیرین یکی از نمونه های موفقی است که از فضای مجازی آغاز به کار کرد و کاراکترهایی ساده و روان به فراخور مضامین اجتماعی دارد و از انیمیشنی ساده در حد جابه جایی عناصر کاریکاتوری بهره برده است، البته این ساده بودن لزوما به معنی ضعیف بودن یا کم بهره بودن نیست بلکه به دلیل صداپیشگی خوب و سایر عناصر فانتزی باعث می شود مخاطب روی پیام اصلی مطلب متمرکز شود. معتمدی خاطرنشان می کند: از نمونه های قبلی انیمیشن های آموزشی تلویزیون نیز به عنوان مثال بابا برقی به عنوان یک ملودی با شعار هرگز نشه فراموش، لامپ اضافی خاموش تا حدودی در ذهن ها ماندگار مانده، اما چون انیمیشن قوی و خاصی نداشت و یک کاراکتر کارتونی در فضای رئال بود و به بیان انتقاد می پرداخت ارتباط ماندگاری را با مخاطب برقرار نکرد. از اشکالات این گونه روایت ها، بیان مطالب جدی با کاراکتر کارتونی است که کودکان به دلیل جنس کاراکتر از آن استقبال می کنند، اما در واقع مخاطب اصلی پیام نیستند، از سویی دیگر بزرگسالان شنیدن نصیحت از زبان کاراکتر کارتونی را برنمی تابند و در واقع خودشان را مخاطب آن قرار نمی دهند و در نهایت تاثیر مطلوب در جهت تغییر الگوی زندگی را بر جامعه نمی گذارد. برنده تندیس شایستگی پانزدهمین جشن خانه سینما به دلیل فیلم سی و سه روز می افزاید: به لحاظ پیشرفت رسانه ملی در بیان مفاهیم آموزشی و انتقادی در قالب انیمیشن و کاریکاتور و قالب هایی از این دست، اگر بخواهیم با سال های قبل خودش مقایسه کنیم، پیشرفت درخور توجهی داشته، اما به واقع اگر بخواهیم با رسانه های خارجی و سطح توقع مردم با توجه به استفاده عمومی از شبکه های اجتماعی مقایسه کنیم، هنوز جای کار بسیاری داریم. وی می گوید: باز هم به عنوان مثال دیرین دیرین در ادامه انیمیشن های سیا ساکتی با این که موفق ترین اثر و شروع مناسب و موجی نو به عنوان یک تبلیغ غیرتجاری در جهت تبلیغات شیوه صحیح زندگی کردن است، اما اگر بخواهیم تداوم پیدا کند و تاثیر اصلی خود را بگذارد باید به مراتب پخته تر شود و بهره بیشتری از چاشنی انیمیشن در ابعاد پیچیده تر و چندبعدی ببرد، امری که گرچه سخت و دیربازده و زمانبر است و مثلا امکان ساخت و پخش هر شبی را از این مجموعه می گیرد، اما دست فیلمساز را چند برابر باز می کند و مخاطب را با خود به دنیای عمیق تری می برد و به همین نسبت تاثیر بیشتری روی باورها و شیوه زندگی او می گذارد. وی تصریح می کند: در حالت کلی اگر ما بخواهیم با زبان طنز و کاریکاتور جامعه را نقد کنیم باید کمی از خط قرمز ها عبور کرده و به دور از جنبه های سیاسی روی تغییر فرهنگ زندگی مردم متمرکز شویم. گرچه مجموعه ای مانند دیرین دیرین اسباب شادمانی مخاطب را فراهم می کند، اما یادمان نرود که خوشحالی فقط بستر بیان مفهوم است و نباید تبدیل به هدف اصلی شود، به همین دلیل باید در گذر زمان نتایج پخش چنین مجموعه هایی پایش شده و تاثیر آن روی مردم ارزیابی شود که مثلا چقدر در اصلاح فرهنگ اشتباه مصرف بد آب موفق بوده ایم. در نهایت اگر سلیقه مخاطب پایین مانده، بخش عظیمی از آن تقصیر ماست، اگرچه خیلی خیلی سخت است، اما باید بیشتر تلاش کنیم که با پیشرفت صنعت انیمیشن رسالت یک هنرمند در انتقال پیام های آموزشی را به نحو احسنت انجام داده و با همه سختی هایش پیام های ساده و روزمره را در جهت تغییر فرهنگ های غلط مردم انتقال دهیم و موثر باشیم. انیمیشن هایی که تبلیغی نیستند علی درخشی کارگردان مجموعه دیرین دیرین به عنوان یکی از موفق ترین و مشهورترین مجموعه انیمیشنی یا کاریکاتوری برای بیان مفاهیم اخلاقی و اجتماعی در باب ا ...
درد سیستم فردمحوری در برنامه های فرهنگی/ مدیران انتظار دارند چندماهه فردوسی پور شویم
. ولی بگذارید برای شما مثالی بزنم: یک روز آقای ناصر حجازی به تلویزیون آمدند و گفتند من سه ماه است که این تیم را تحویل گرفتم. افرادی که انتقاد می کردند سه سال تیم را داشتند و قهرمان کردند. اجازه دهید سه سال من پر شود. همین الآن شما اشاره می کنید برنامه مشاعره چند سال است که پخش می شود؟ هیچ وقت هیچ مدیری هم نگفت این باید تعطیل شود، ولی به نقد که می رسد می گویند رئیس عوض شده است و باید این را تعطیل کنید ...
وجه تشابه مفسدان اقتصادی با پشه ها!
ساکت بودیم، پس دادی ساکت بودیم، حالا اجازه بده ما حرف بزنیم. خانوما، آقایون، دوست دارین یکی از این کشورها دوباره به ما حمله کنه؟ دوست دارید جنگ بشه؟ ثبات، دهه ما دهه ثباته. امنیت. این کشور کی باید روی امنیت رو ببینه؟ کی باید روی ثبات رو ببینه؟ اون پسر تو کی باید بتونه برای آینده اش برنامه ریزی کنه؟ دهه من هم نیست! این بخشی از دیالوگ رضا کیانیان (سلحشور) در فیلم آژانس شیشه ای ساخته ...
آرزوهای برباد رفته یک خانواده
هیچ جا هیچ درآمدی نداریم. از چند سال قبل برادرم که توان تحمل این شرایط را نداشت تر ک تحصیل کرد و حالا سر کار می رود و کارگری می کند. محمد برای اینکه مادر و پدرم زنده بمانند درس را رها کرد. زندگی اش را خرج ما می کند و خودش چیزی از زندگی نمی فهمد. تمام پول کارگری خرج دوا می شود و چیزی برای خرج خانه نمی ماند. دبیرستانی بود که یک روز به خانه آمد و گفت دیگر بس است. درس به چه درد می خورد وقتی نان نداریم ...
وحید طالب لو و همسرش سوگل طالب لو در کنار رادیویی های رادیو ورزش/زندگینامه وحید طالب لو
استادیوم آزادی باخت چون تیمی پشت من نبود که بخواهد حق من را بگیرد و من خودم برای گرفتن حقم تلاش می کردم شاید به مذاق بعضی ها خوش نمی آمد و برای وحید طالب لو بد می شد ولی بقیه این طور نبودند. شاید هم این ایراد من بود. سالی که از استقلال جدا می شدم آقای مظلومی و آقای فکری و فریبا مربی استقلال بودند همان سالی که تقریبا همه از استقلال رفتند. به من گفتند بمان می دانیم سال گذشته در حق تو ...
فساد سیاسی یا اقتصادی؛ دفع کدام یک اولویت دارد؟ (2)
آن دوران مرتبط باشد، پشت می کنند و از او فاصله می گیرند. نزدیکی به احمدی نژاد موجب از دست رفتن مشروعیت شده است. به همین خاطر است افرادی که قبلا تمام قد از احمدی نژاد دفاع می کردند، حالا از او فاصله می گیرند. می خواهم بگویم شاید نتوانیم نقد کنیم چون راه نقد بسته است اما می توانیم افشاگری کنیم. دختر علیرضا افتخاری مدر مصاحبه ای اعلام کرد که بعد از روبوسی پدرش ...
عباس دانشجوی واقعی پیرو خط امام بود/ قرار کردیم که با هم شهید بشویم
تمایل به ازدواج دارد و از نظر فکری آدم روشنی است. این دو نفر در لانه جاسوسی با هم آشنا شده بودند. چون نه رشته تحصیلی مشترکی داشتند و نه محله زندگی یشان به هم می خورد. آقای زندیه در محله یافت آباد زندگی می کرد و حاج عباس هم در این مقطع زمانی (بعد از انقلاب) در خیابان کریمخان زندگی می کردند. وقتی خانم عنایت پور موضوع خواستگاری حاج عباس را مطرح کرد، ابتدا مادرم گفت: بد نیست حالا صحبتی با او ...
در حریم دختر خردسال کربلا/ رقیه که بود؟
چهار سال سن داشت که بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش در عصر عاشورا به همراه دیگر زنان بنی هاشم توسط سپاه یزید به اسیری رفت. اما داستان شهادت حضرت رقیه (علیها السلام). از درون خرابه های شام، صدای کودکی به گوش می رسید. همه آنهایی که در میان اسرا بودند، خوب می دانستند که این صدای رقیه(علیها السلام)، دختر کوچک امام حسین (علیه السلام) است. او حالا از خواب بیدار شده بود و سراغ ...
هیچکاک ، مردی که زیاد می دانست! (2)
می یابد. شخصیت کاتن در فیلم ایجاد دل سوزی می کند؛ این طور نیست؟ آلفرد هیچکاک : دلسوزی در رابطه با هر قاتلی وجود دارد، بهتر است بگوییم ترحم. شنیده اید که قاتلانی فکر می کنند برای نابود کردن فرستاده شده اند. شاید آن زنانْ مستحق آنچه سرشان آمده، بوده اند، اما کشتن آنان وظیفه ی او نبوده است. فیلم دارای یک بُعدِ اخلاقی است و کاتن درنهایت از بین میرود. دخترْ ناخواسته دایی خود را میکُشد. او ...
اسیر فضای مجازی نمی شوم
وضعیت شبکه های اجتماعی را چگونه می بینید؟ این شبکه ها مانند مجله ای هستند که عکس بازیگران را چاپ می کنند. شبکه های اجتماعی در کنار معایب و مزایایی که دارند، حضور جدی در جامعه دارند و باید با آنها کنار بیاییم. نکته مهم چگونگی استفاده ما از این شبکه هاست. متاسفانه در ایران از شبکه های اجتماعی بخوبی استفاده نمی شود. اصولا در هرکاری افراط و تفریط داریم؛ تندروی بسیاری از همکاران در اینستاگرام باعث بدرفتاری طرفدارانشان می شود. این شبکه ها بد نیستند. من هم عضو آنها هستم ولی برایم چندان جدی نیستند. تعداد دنبال کننده ها، داستان و چالش خود را دارد. بین هنرمندان چشم و هم چشمی ایجاد شده است. متاسفانه برخی تهیه کننده ها بر اساس تعداد دنبال کننده ها، بازیگران را انتخاب و ارزشگذاری می کنند. یعنی تعداد دنبال کننده ها را به عنوان ارزش در نظر می گیرند و به مهارت فرد توجه نمی کنند؟ بله. نکته جالب توجه این است که اکثر تعداد دنبال کننده ها کاذب است؛ به عنوان مثال، این که کسی که دو میلیون نفر دنبال کننده دارد و 10 هزار نفر مطلبش را می پسندند، نشان می دهد تعداد دنبال کننده هایش کاذب است. استفاده از فضای مجازی در حدی که بخواهم عکسی یا خبری قرار دهم، خوب است ولی اسیر این فضا نمی شوم و زندگی ام را برایش نمی گذارم. این فضا برای من بیشتر برای اطلاع رسانی و معرفی کارهایم است. همان طور که گفتید عموما از فعالیت های خود مطالبی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید؛ در صورتی که بسیاری از بازیگران در کنار این موضوعات، بخش هایی از زندگی خصوصی شان را نیز به نمایش می گذارند. دلیل شما برای جدا کردن این دو فضا چیست؟ زندگی خصوصی برایم مهم است. حریم خانواده ام، مربوط به خود آنهاست؛ می خواهند راحت زندگی کنند. به نظرم گرفتن عکس در آتلیه و انتشار آن درست نیست. فردی در شهرستانی دورافتاده من را فقط به عنوان شهرام عبدلی بازیگر می بیند و می خواهد بداند در حال حاضر مشغول چه کاری هستم. کسانی که وارد این حاشیه می شوند، دنبال کننده های زیادی دارند اما برای من این گونه نیست. از این 40 هزار مخاطب شاید کلا دو بار توهین شنیده باشم، زیرا دنبال کننده هایم مرا می شناسند و به نظرم خودشان نیز اهل حاشیه نیستند. افراد زیادی به صفحه من می آیند و بعد از مدتی می روند زیرا آنهایی که دنبال حاشیه هستند، می دانند از طرف من چیزی دستگیرشان نمی شود. با افراد توهین کننده چه برخوردی دارید؟ در طول مدت فعالیتم یک یا دو نفر توهین کردند که با آنها قطع ارتباط کردم. در هر حال ما برای مردم ساخته شده ایم و هویت کاریمان، فعالیت برای مخاطب است. برخی، بازیگران را الگو قرار می دهند؛ باید در رفتارهایمان به این نکات توجه کنیم، به همین دلیل گاهی در صفحه اجتماعی ام کتابی را معرفی می کنم. در تلگرام نیز از کتاب های صوتی استفاده می کنم و اهل چت و گروه بازی نیستم. اشاره کردید که مخاطب برای شما مهم است و مخاطب های تان واقعی هستند؛ چقدر تعامل دو طرفه دارید؟ خیلی ها در مورد برنامه ها، اجراهای تئاتر و پخش فیلم ها سوال می کنند. سعی می کنم جوابشان را بدهم و تا جایی که بتوانم این کار را انجام می دهم، زیرا برایم خیلی مهم است. همچنین صفحه آنها را می بینم و مطالب جالب مانند تصویر فرزند یا والدین مخاطبان را لایک می کنم که جنبه تشویقی داشته باشد. پیش آمده مخاطبان، شما را در شبکه های اجتماعی نقد کنند؟ بله؛ مثلا از معمای شاه عکس گذاشته بودم، نقد کرده بودند. من هم پاسخی منطقی دادم. بالاخره هر سریالی یک سری موافق و یک سری مخالف دارد و این امری منطقی است. سلیقه ها مختلف است. مردم با توجه به سن، میزان مطالعه، تجربه و محیطی که در آن بزرگ شده اند، سلیقه های مختلفی پیدا می کنند. بعضی از بازیگران دنبال کردن مخاطب ها را به نوعی کسر شأن می دانند، نظر شما چست؟ نکته جالب تر این است که بسیاری از بازیگران حتی همکاران خود را دنبال نمی کنند. دوستی از من خواهش کرد در اینستاگرام دنبالش کنم؛ زمانی که این کار را کردم، او مرا کنسل کرد و نپذیرفت. برخی می گویند ما هیچ کس را دنبال نمی کنیم و این تعداد برایشان خیلی مهم است. حضور در این شبکه ها چقدر باعث افزایش مخاطبان کارهایتان شده است؟ تاثیرش حدود 10 درصد است. شما فکر کنید مثلا از کسی با دو میلیون دنبال کننده، انتظار می رود تئاترش در یک سالن 200 نفری هر شب پر شود اما این طور نیست و شاید در این سالن 100 نفر هم حضور نداشته باشند. روند به این شکل نیست که اگر الان تعداد دنبال کننده فردی زیاد باشد و او اثری را اجرا کند، سالن مملو از تماشاچی شود. مخاطب باهوش است و اثری را می بیند که از آن لذت ببرد. در مورد تئاتر به طور ویژه، تبلیغات همچنان دهان به دهان است و تماشاچیان نمایش های خوب را به یکدیگر معرفی می کنند. به نظرتان فعالیت هایی مانند معرفی کتاب یا نمایش در فضای مجازی چقدر بر فرهنگ ما اثرگذار است؟ فرض می کنم یک روزنامه با تیراژ 10 هزار چاپ می شود. من اگر 50 هزار دنبال کننده داشته باشم، یک خبر از آن روزنامه را در صفحه ام می گذارم و 50 هزار نفر این خبر را می بینند حتی اگر آن را نپسندند. زمانی که کتابی را در اینستاگرام به اشتراک می گذارم نیز شاید 50 هزار نفر فقط آن را ببینند، برای من در این حد کافی است زیرا حداقل با آن آشنا می شوند. این که چشم مخاطب به موضوع خوبی برخورد می کند، امری مثبت است. در حال حاضر تیراژ کتاب برای جمعیت 80 میلیونی 500 نسخه است. اگر 500 نفر از این 50 هزار نفر آن را بخرند، برای کتاب و نویسنده اش مفید است. الهام برمکی ...
خانم ها به ورزشگاه بیایند، ورزشگاه ها آرام می گیرند
شفا آنلاین:زینب، هوادار اهوازی پرسپولیس، می گوید به خاطر آزادشدن حضور زنان در ورزشگاه هر کاری می کند. به گزارش شفا آنلاین :باورش سخت است؛ یک دختر چهار پنج ساله به عشق دیدن یک بازی، در آفتاب داغ تابستان اهواز 10 دقیقه راه برود تا به تلویزیون برسد. باورش سخت است؛ یک دختر یک سال پول توجیبی هایش را جمع کند و به جای خرید لباس، شعارهایی را که برای تیمش نوشته، بنر کند. باورش سخت ...
ازدواج زودهنگام عامل موفقیتم درفوتبال بود
بعد از یک سال هم پدر شدم. * درباره ماجرای ازدواجت بگو؟ - ازدواج من داستان جالبی دارد. مادرم همیشه می گفت که برای تو از خارج از شیراز دختر نمی گیرم. او بعد از یکی دو سال که بین دخترهای شیرازی برای من دنبال همسر می گشت به خانه خیلی از دخترهای دور وبری مان رفت اما سرانجام خاله ام که در اهواز زندگی می کرد روزی با مادرم تماس گرفت و گفت به اهواز بیایید تا دختری که برای مهدی پسند کرده ...
منصور پورحیدری درگذشت
تکرار نشدنی را. انسانی شریف که در میان هیاهوی اخبار هر روز و هر ماه سی چهل سال اخیر، هیچ گاه اخلاق را به خطر نیانداخت. نبودن منصور پورحیدری را به خانواده محترم او؛ به سرکار خانم دکتر شجاعی و فرزندان عزیزش و نیز به همه کسانی که در کنار برد و باخت های فوتبال و ورزش قهرمانی، به ارزش های اخلاقی هم وفادار می مانند، تسلیت می گویم. از این پس آن مرد بزرگ را با خاطراتی شیرین به یاد ...
نشست های بی حاصل در حوزه فرهنگی/ مشکل برق روستاهای دلی مهتاب کهگیلویه / خروجی اجلاسیه نماز دوگنبدان چه ...
جماعتی حالا اجلاسیه دیگر برای چیست؟ وی ادامه داد: در ادارات ما چند نماز جماعت داریم؟ مساجد ما خالی از امام جماعت و نمازگزار است، چه کرده ایم برای نماز و نماز جماعت که اجلاسیه اش را باید بگیریم؟ این خطیب جمعه در رابطه با خروجی این اجلاسیه یعنی برای مهدهای کودکی ها باید اقامه نماز شود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان داشت: امام صادق(ع) فرمودند برای تربیت فرزندان چه پسر یا ...
ضیاء: دوست دارم اسکار یا کن را اجرا کنم
از تفاوتهایمان است. از طرفی من و احسان اختلاف 10 ساله ای در اجرا داریم. مثلا احسان 14 سال است اجرا می کند و من 4 سال. بنابراین وقتی این مقایسه صورت میگیرد من کیف می کنم و با خودم می گویم در یک شیبی رفته ام که حالا با احسان علیخانی سپر به سپر شده ام. دوست دارم اسکار یا کن را اجرا کنم ضیاء درباره آینده مسیر زندگی اش اظهار کرد: من به اجرای بین المللی فکر می کنم. ما در موسیقی و ...
سوگ نامه ای در فقدان اسطوره ادب و متانت فوتبال ایران؛ مردی که مرد بود
برایش سوگنامه بنویسیم و تعزیت بخوانیم . او هنوز هم در میان مردم ایران است . در میان همه مردم ایران . در کنار خانم دکتر همسرش . در کنار عسل دختر دلبندش . در کنار علی پسر با ادبش . در کنار همه . همه . وجود انسان که فقط فیزیک نیست . یاد است و خاطره است و عشقواره های ماندگار . و این منصور هم عشقی است در همه اعصار و برای همه این روزگار ... منصور پورحیدری بله . مدافع راست و مرد ...
مذاکره با دیو خون آشام زیان بار است
بهتر است، ما می خواهیم چه بکنیم به این تمدن برسیم. این دروازه تمدنی که شاه مخلوع می خواست به روی ما باز بکند، یعنی قدرتها را بر ما مسلط کند، و همه دارایی ما را ببرد و چند تا عروسک برای ما بفرستد، نفت ما را ببرند و برای ما پایگاه برای خودشان درست بکنند، ما این تمدن بزرگ را می خواهیم چه بکنیم؟ این تمدن است؟ این پدر و پسر و خصوصاً این پسر کشور ما را به عقب راند و همه چیز ما را به باد داد، به طوری که ...
منصور پورحیدری درگذشت
در این عکس منصور پورحیدری، علی جباری، مرحوم غلامحسین مظلومی و .... را می توان مشاهده کرد. منصور پورحیدری در سال 54 و در سن 30 سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. وی در همان سال با خانم دکتر فریده شجاعی که آن روزها عضو تیم بسکتبال تاج بود، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر و یک پسر به نام های عسل و علی است. پورحیدری و بازیکن داربی ها منصور پورحیدری 11 ...
عامه پسندهایی که در ایران جولان می دهند
همسایه غاز است، این نویسنده ها خوب می شوند و همتایان ایرانی شان بد . در این میان هنوز تکلیف برخی نویسنده ها روشن نیست یا بهتر است بگوییم برای عامه مردم روشن نیست. به طور مثال همین پائولو کوئیلو ی برزیلی که به درستی باید پادشاه عامه نویسان لقب گیرد، کسی که به مدد هوچی گری یکی دو مترجم و ناشر خاص، ردای نویسندگی را به تن کرده است که به تن اش زار می زند. باور کنید به همین راحتی، کوئیلو را ...