سایر منابع:
سایر خبرها
ویژگیهای اخلاقی امام حسن مجتبی(ع)
دیگران را در هر حالی در اولویت قرار می داد. ابن عباس می گوید که با حضرت مجتبی (ع) در مسجدالحرام بودم. آن جناب در آنجا معتکف و مشغول طواف بود. نیازمندی نزد ایشان آمد و عرض کرد: ای فرزند رسول خدا! به فلان شخص، مقداری بدهکارم و از عهده قرض او بر نمی آیم. اگر ممکن است [مرا کمک کنید]. امام فرمود: به صاحب این خانه! [و اشاره به کعبه کرد] متأسفانه در حال حاضر، پولی در اختیار ندارم. شخص نیازمند گفت: ای ...
وقتی انسان، صالح شد، راه عاقبت به خیر شدن را پیدا می کند
جا به عنوان سربازخانه امام زمان است، اگر تو به دنبال مرجعیّت هستی، بدبخت و بیچاره ای. لذا گاهی حتّی مثلّث وجودی را هم حفظ کرده، برای این که بنده ی خدا شود، امّا ته ذهن او این است که عباد خداوند وارد جنّتی می شوند فادخلی فی عبادی، وادخلی جنّتی ، جنّتی هم یعنی همه چیز در اختیار توست. عبدی اطعنی اجعلک مثلی. پس من هم می توانم آسمان و زمین را به تسخیر خودم دربیاورم، سخّر السماوات و الارض. به ...
سلمان فارسی چگونه با پیامبر آشنا شد؟
دین خویش را رها کرده اند، تو را به مردی در موصل وصیت می کنم، نزد او رو. چون او درگذشت نزد آن مردی رفتم که مرا به او وصیت کرده بود. چندی نگذشت که آن مرد نیز مرد و قبل از مردنش بدو گفتم مرا به چه کسی وصیت می کنی؟گفت: کسی را نمی شناسم که بر راه راست مانده باشد مگر یک تن که در نصیبین است. پس به نصیبین نزد آن مرد رفتم پس آن مرد نصیبین را نیز مرگ فرا رسید و مرا نزد مردی، در عمّوریه، از سرزمین ...
سجایای امام حسن مجتبی(ع)در آثارعلمای شیعه و سنی
عیسی(ع) پیامبر و بنده خداست، علمای مسیحی نجران حاضر به پذیرش حقیقت نبودند و مسیح(ع) را فرزند خدا می دانستند. در این هنگام، فرشته وحی بر رسول خدا(ص) نازل شد و پیام حق را به آن حضرت رساند: مَثَل عیسی در نزد خدا، همچون آدم است، که او را از خاک آفرید، و سپس به او فرمود: موجود باش! او هم فوراً موجود شد. (بنابراین، ولادت مسیح بدون پدر، هرگز دلیل بر الوهیت او نیست)؛اینها حقیقتی است از جانب پروردگار تو ...
سه شرط همنشین در کلام امام حسن مجتبی علیه السلام
.... (9) مردی از امام حسن علیه السلام خواست که دوست و همنشین وی باشد، امام علیه السلام سه شرط را برایش مطرح نمود. فرمود: * برحذر باش از این که از من ستایش و تعریف کنی؛ زیرا من نسبت به خودم از تو آگاه ترم. * مرا دروغگو ندانی؛ زیرا دروغگو رأی و عقیده درستی ندارد. * مبادا در برابر من از کسی غیبت کنی. چون آن مرد شرایط دوستی با آن حضرت را دشوار ...
صبح امروز؛ برگزاری مجلس عزای امام حسن (ع) توسط رهبر انقلاب
. بزرگان محدثین از جمله احمد بن خالد برقی در المحاسن، کلینی در کافی، محمد بن حسن صفّار در بصائر الدرجات و ابن جریر طبری در دلائل الامامه روایتی از ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل می کنند که مطابق آن این ولادت پس از ایام حج در سال 127 هجری و هنگام مراجعت آن حضرت به مدینه و در اولین منزل پس از جحفه به نام ابواء بوده است. که به تصریح معجم البلدان ابواء 33 میل (حدود 53 کیلومتر) تا جحفه فاصله دارد. با ...
سیره امام حسن(ع) برای ملاقات با خدا
عَنْ حَوْضِ رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و هذا قَوْلٌ الصّادِقِ المُصَدَّقِ صلی الله علیه و آله. (ینابیع المودة ص 132) ابن کثیر گوید: من در خدمت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بنشسته بودم که مردی آمد و به آن حضرت(ع) گفت: معاویة بن خدیج پدر شما را در نزد معاویة ابن ابی سفیان سب و شتم می کرد. حضرت(ع) فرمودند: از این پس اگر او را دیدی به من نشان بده ، آن مرد روزی آن شخص را دید، به ...
سلمان فارسی مدائن را به پایگاه تشیع و محبان امیرالمومنین(ع) تبدیل کرد
... نقل های تاریخی درباره تعداد سال های فرمانروایی سلمان مغشوش است؛ برخی گفته اند در چند نوبت مسئولیت فرمانروایی مدائن را برعهده داشته و برخی دیگر گفته اند به طور مستمر در این منصب قرار داشته است. عثمان پشتوانه خود را به بنی امیه قرار داده بود و باید بررسی کرد آیا واقعا سلمان را در این منصب قرار داده است یا خیر. اما آنچه مسلم است سلمان در مدائن از دنیا رفته و اگر فاقد ...
راه های نفوذ دشمن ازدیدگاه امام علی (ع) / از تخریب وجهه رهبری تا مذاکره بدون رضایت امام
...، ذهنش را آماده سازد. 10/ شعار انحرافی امام علی به ابن مسهر طائی : آنگاه که حق آشکاربود تو بی مقداربودی و صدایت آهسته وآنگاه که باطل عربده کشیدچون شاخ بزِ نر به سرعت ظاهرشدی یک شعار گاه جمعیتی را به سوی سعادت سوق می دهد و گاه به سرای شقاوت. باید مواظب بود؛ فرصت نفوذ به دشمن نداد؛ آن چنان که امام بر سر برج بن مسهر طایی که شعار لا حکم الّا للّه را سر می داد فریاد ...
پرتوئی از انوار نورانی امام حسن مجتبی(ع)/ ماجرای چیدن خرما از درختی خشک در بیابان
دل جویی و محبت را از امام مشاهده کرد به گریه افتاد و گفت: شهادت می دهم که تو خلیفه ی خدا روی زمین هستی و خداوند بهتر می داند که مقام خلافت و رسالت را در کجا قرار دهد. من پیش از این، دشمنی تو و پدرت را به سختی در دل داشتم. اما اکنون تو را محبوب ترین خلق خدا می دانم. آن مرد، از آن پس، از دوستان و پیروان امام علیه السلام به شمار آمد و تا هنگامی که در مدینه بود، همچنان مهمان آن بزرگوار بود ...
چرا حکومت اموی تصمیم به قتل امام حسن(ع) گرفت؟
گونه ای کار کن که گویی همین فردا خواهی مُرد. اگر طالب عزّت بی عِدّه وعُدّه و هیبت بی مُلک و سلطنت هستی از خواری و ذلّت گناه و نافرمانی خدا پرهیز کن و به اطاعت از فرمان او خود را ملزم ساز. آخرین گریه امام حسن(ع) در لحظات پایانی عمر شریفشان نقل شده است چون زهر در بدن مبارک امام حسن(ع) اثر کرد و حالت احتضار بدو دست داد، ناگهان اشک از چشمان آن حضرت سرازیر شد. حاضران عرض کردند ای ...
هدیۀ گرانقدر امام باقر(ع) به همه شیعیان
شد که وی دشمن خداست، از او بیزاری جست؛ به یقین، ابراهیم دلسوز و بردبار بود پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله) مأمور بود که به مشرکان بگوید: ...إِنَّنِی بَرِی ءٌ مِمَّا تُشْرِکُون ؛[3] من از آنچه شما شریک خدا قرار می دهید بیزارم (انعام، 19) معجزۀ زیارت عاشورا علاّمه بزرگوار حضرت آقای شیخ حسن فرید گلپایگانی از علمای تهران نقل فرمود از استاد خود مرحوم آیت اللّه حاج شیخ ...
امامت زن برای زن در نماز جماعت از منظر مذاهب فقهی
تکفیر می کند، اقتدای به او صحیح است، به دلیل روایتی که از پیامبر اکرم نقل شده: نماز بخوانید پشت سر فرد نیکوکار و فاسق؛ و همچنین روایتی که عبدالله عمر و انس بن مالک به حجاج بن یوسف ثقفی اقتدا کردند (بیهقی، 1424: 3/121). نویسنده البیان درباره امامت زن می نویسد: امامت زن برای مرد و برای خنثا جایز نیست و این نظر مورد اتفاق فقها است، جز طبری و مزنی که امامت زن را برای مرد در نماز ...
نقدی بر تأویل ستیزی ابن تیمیه
غیر آن نزد صحابه نیز یافت می شود، چنان که ابن عباس کرسی را نه به معنای تخت یا جای پا، بلکه به معنای علم گرفته است. 5. دیدگاه های سلف درباره صفات خدا خوب است در اینجا سخنی را از شهرستانی، که دو قرن پیش از ابن تیمیه می زیسته، بیاوریم. بنا بر نقل شهرستانی: سلف درباره صفات خداوند بر چند دسته می شدند: برخی از آنها در اثبات صفات خدا تا حد تشبیه آنها به صفات مخلوقات مبالغه ...
روند رویارویی گفتمان علوی و اموی: واکاوی کنشهای زبانی پس از واقعۀ عاشورا
.... اشاره به این انتساب را در بافت موقعیت تقابلی ابن زیاد و زینب (س) نیز می بینیم؛ آنجا که ابن زیاد گفت: خدا را سپاس که از میانتان برداشت و گفتارتان را تکذیب کرد. زینب (س) پاسخ گفت: خدا را سپاس که ما را به محمد (ص) گرامی داشت و از بدیها پالود (ابن سعد، 79). همچنان که مشاهده می شود، فاعل علوی، در مرزبندی با طرف اموی، هستۀ معنایی گفتار خویش را مفهوم رسول الله قرار می دهد. این کوشش در ...
اختلاف معنایی الف و لام عهد و جنس در تفسیر آیات قرآن کریم
حقیقی یک جنس دلالت می کند و شامل همۀ افراد آن جنس می شود. با قرار دادن واژۀ کل به جای آن، معنای عبارت هیچ تغییری نمی کند. مثلا، در آیۀ وخُلِقَ الإنسَانُ ضَعیفَاً (نساء/ 28)، به نظر می رسد که منظور از انسان، همۀ انسانها ست و آیه نه بر یک وصف ذاتی جنس انسان، که بر صفتی عارض بر عموم انسانها دلالت می کند (ابن هشام، 124). گاه نیز الف و لام جنس برای دلالت بر استغراق غیر حقیقی یک جنس به کار می رود ...
شیوۀ تفسیری کنز الدقائق
.... بر پایۀ روایتی از این دو، تا زمانی که جان به گلوگاه رسد، خدا توبه پذیر است. بر پایۀ روایتی دیگر، توبه در چنان زمانی هرگز مقبول نخواهد افتاد (برای این دو روایت، رک : قمی مشهدی، 2/ 392، 393). مفسر در مقام جمع میان این دو روایت می گوید که در این هر دو خبر، همچون خود آیه، میان حکم نامقبولی توبه با صفت علم و آگاهی ربط برقرار شده است. پس شاید بتوان گفت که اگر منشأ عصیان شخص عمل او باشد، خدا توبۀ او ...
بحثی در ترتیب و چینش آیه های قرآن
...> البته این اجماع متکی به نصوص فراوانی است که قسمتی از آنها تاکنون ذکر شده و به پاره ای دیگر برای نمونه اشاره خواهد شد:- در داستان زید بن ثابت (3) که گفت: زمان نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن را از رقعه ها گرد می آوردیم. و نیز درباره ی ترک بسم الله در صدر سوره ی براءة، ابن عباس علت آن را از عثمان پرسید و او پاسخ داد: سوره ها به شماره های معین بر پیامبر خدا فرود می آمد. چون چیزی بر او وحی می ...
نفرین پدر از شمشیر برنده تر!!
دعا کننده باید با تمام وجود متوجّه ذات مقدّس خدا باشد و از غیر او بکّلی دل بکند و هیچ امیدی به دیگران نداشته باشد. قطع امید از غیر خدا، عزم دعا کننده را در توسل به پروردگار و مبداء هستی قویتر کرده، با خلوص بیشتری خواسته های خود را از درگاه خدا طلب می کند. دعا زمینه ساز کسب برخی استعدادهای نیک یا لااقل باعث زدودن و پاک شدن گناهانی چند می َشود. اما بر اساس برخی روایات کس یا کسانی هستند ...
معتزله بصره؛ تفاوت ها و تمایزها
آنکه بصری ها معتقد بودند علی (ع) فقط در امر خلافت برتر از دیگر خلفاست (ابن ابی الحدید، 1380: 3/286). به بیان قاضی عبدالجبار: متقدمین از معتزله (بصریون) معتقدند بعد از رسول خدا (ص) علی (ع) در رتبه بعد از ابوبکر، عمر و عثمان قرار دارد، جز واصل بن عطا که ضمن محبت به عثمان قائل به افضلیت علی (ع) بر او بوده است (قاضی عبدالجبار، 1965: 767). البته در آرای واصل هیچ گونه نشانی که دال بر اثبات این ادعا باشد ...
نخستین و آخرین سوره ی قرآن
) سوره ی براءة: بخاری و مسلم و دیگران از براء بن عازب باز گفته اند که آخرین سوره در نزول براءة بود (14) و حدیث عثمان نیز به این مطلب اشاره ای دارد. (15) ولی باز هم چه بسا که مراد آخرین سوره ای باشد که درباره ی تشریع قتال و جهاد آمده باشد. نه مطلق آخرین سوره. 3) سوره ی النصر: معتقدین به این رأی اکثریت دارند و دلیلشان روایتی است که از ابن عباس بدین مضمون نقل شده ...
جایگاه توسل از نگاه امام رضا (علیه السلام)
) این فراز از دعای حضرت که در واقع نشان دهنده نحوه دعا و خواستن از خدا به وسیله واسطه قرار دادن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) می باشد، دلالت می کند بر این که نه تنها مانعی ندارد که خدا را به واسطه برگزیدگان او قسم داد و از او درخواست نمود، بلکه اگر دعای انسان با توسل قرین و همراه گردد، به استجابت بسیار نزدیک است. ب) همچنین در دعای آن حضرت برای کارهای مهم، بعد ...
ترتیب سوره ها در قرآن بر چه مبنایی بوده؟
. ب) ابن اشته نقل می کند: (3) عثمان فرمان داد که طوال را پی در پی قرار دهند و سوره های انفال و توبه را جزء سبع (طوال) قرار داد و آنها را با بسم الله الرحمن الرحیم از همدیگر جدا نکرد. - و باز روایتی بود که ابن عباس از عثمان می پرسد چرا میان انفال و توبه بسمله ننهاده اند (4) و عثمان پاسخ می دهد چون رسول خدا بدرود زندگی گفت و روشن نشد برای ما، این دو را کنار هم نهادم. البته در مقام احتجاج ...
مکی و مدنی در قرآن
، قبول نکنیم؛ چنین می نماید که احصاء دقیق و درستی در این باره به عمل نیامده است. در روایتی از انباری که سیوطی آن را نقل می کند انفال جزء سوره های مدنی به حساب نیامده (21) و باز در روایت دیگری که قرطبی آن را از انباری باز می گوید (22) نحل و حج مدنی شمرده شده است. آنچه را که ابوعبید در فضائل القرآن می گوید: حج، الفجر و اللیل نیز مدنی است. به روایتی از ابن عباس، سوره ی انسان (23) و به ...
فایده ی شناسائی سبب نزول
- این بود که آیه ی 93 سوره ی مائدة در این باره نزول یافت و آنچه را که رفته بود گناه نشمرد. (20) کسانی از اصحاب که از سبب نزول آیه بی خبر مانده بودند، چون عمرو بن معدی کرب و عثمان بن مَظعون آشامیدن شراب را مباح دانسته و به این آیه استناد می جستند (21) و روایت می کنند که عمر قدامه بن مظعون را به حکومت بحرین فرستاد. جارود بر عمر وارد شد و گفت: قدامه در بحرین باده خورده و مست کرده است. عمر گفت ...
دعای صفوان معروف به دعای علقمه
مقام و فضیلت ائمه را بیان می کند و شخص مؤمن از خداوند می خواهد که به پیامبر(ص) و آل او صلوات بفرستد، حاجاتش را بر آورده سازد، از شر دشمنان نجات دهد،این زیارت را آخرین زیارت قرار ندهد و بین او و اهل بیت(ع) جدایی نیندازد. منبع دعای علقمه این دعا را شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد آورده است.[2] در این کتاب آمده است چون صفوان بن مهران بعد از خواندن زیارت عاشورا دعای یا الله یا الله یا الله ...
شما را صورت بخشیدیم
از آیاتی است که بخوبی نشان می دهد که سجده بر حضرت آدم، به عنوان نماینده نوع انسان بوده است، نه فقط بر شخص او زیرا ابتدا مطلب را با خطاب شما آغاز کرد (شما را آفریدیم سپس شما را صورت بخشیدیم) آنگاه به عنوان گام بعدی (ثم) خطاب به جای شما از آدم نام برد (سپس به ملائکه گفتیم بر آدم سجده کنید...) بحث تخصصی انسان شناسی علامه طباطبایی توضیح می دهند که این انتقال از شما به آدم دو حقیقت را ...
نگاهی به واپسین روزهای عمر امام حسن مجتبی (علیه السلام)
می فرمود: انالله و انا الیه راجعون. آخرین روزهای حیات آن حضرت، جنادة بن امیه برای عیادت خدمتش آمد. او می گوید: حال امام منقلب بود و از شدت درد می نالید،تشتی را در برابر حضرت قرار داده بودند. هر چند گاه، لخته های خون از راه دهان خارج می شد، این جا بود که به وحشت افتادم و سخت ناراحتم شدم. وصایای امام مجتبی(ع) شیخ طوسی(ره) از ابن عباس نقل می کند: در واپسین ساعتهای عمر امام مجتبی ...
راه های شناسائی سبب نزول
.... خصومت نزد پیغمبر بردند و پیامبر فرمود: زبیر! تو اول کشت خود را آب بده و بعد آب را به او وابگذار. مرد انصاری خشم گرفت و گفت: حکم به نفع عمه زاده ی خود کرد! رسول خدا بشنید، رنگ رویش بگردید و به زبیر گفت: آنچه حق توست تمام بگیر، بوستان را آبیاری کن تا پای دیوار که حق توست، آنگاه آب به او رها کن. (4) اول طریق مسامحه و گذشت را داشت و پس از حق نشناسی آن مرد، حق تلخ را مقرر گردانید. ...
فضیلت زیارت سالار شهیدان به روایت معصومین
رسول خدا(صلی الله علیه و اله) با آنها مصافحه می فرمایند؟! کامل الزیارت/ ص 383 عبدالملک خثعمی ، از حضرت امام صادق علیه السلام، نقل می کند: ای عبدالملک زیارت حسین بن علی (علیه السلام) را ترک مکن و یاران و اصحابت را به آن امر فرما، شیعیان ما را امر کنید به زیارت آن حضرت ،زیرا حق تعالی بواسطه آن عمر تو را طولانی کرده و روزی و رزقت را واسع می فرماید و اموری که بدی و شر را جلب می ...