سایر منابع:
سایر خبرها
تصویر شاهد آزادی در شعر فرّخی
یک شاعر همواره می تواند کلید ورود به دنیای او باشد. با توجّه به این مقدّمات، ضروری است در جهت درک بهتر شعر فرّخی به بررسی دگرگونی های متأثّر از تحوّلات اجتماعی- سیاسی پرداخته شود. 2- بحث 1-2- فرّخی یزدی میرزامحمّد فرّخی یزدی، فرزند محمّدابراهیم در سال 1306 ق در شهر یزد در خانواده ای فقیر به دنیا آمد. مقدّمات زبان فارسی و عربی را در مکتب خانه های زادگاهش فراگرفت ...
ویژگی های انسا ن های کریم و لئیم در قرآن مجید
نمی کنند. آری براستی همه انسان هایی که در این یادداشت سعی شده است تا از کرامت و لئامت آنان سخن بمیان بیاید، در واقع یا در شمار کسانی اند که حقیقت را می شنوند و به گوش جان می پذیرند و یا آنان که نمی شنوند و هرگز به حقیقت انسانی پی نمی برند. و ناصر خسرو، شاعر خرد سنج و عقل گرای زبان و ادبیات فارسی، که ابیاتی از او در بالا نقل شد، امتیاز دانش و خرد را تا به حدی می داند، که می فرماید: ...
فروغ در آتش گلستان؛ اسناد منتشرنشده عشقی ممنوعه- نامه هایی که فروغ فرخزاد به ابراهیم گلستان نوشت
معشوقی بود که به گمان من زیباترین اشعار عاشقانه از منظر یک زن در بیش از هزار سال ادبیات شکوهمند فارسی، آفریده شد: تو آمدی ز دورها و دورها ز سرزمین عطرها و نورها... اشعار مجموعه تولدی دیگر که بعد از وقفه ای پنج ساله به چاپ رسید، حدی از عشق را در ادبیات معاصر فارسی بیان کرده اند که به گفته سراینده آن ها در آن زمان وجود نداشت و رسیدن به یک جور تعالی در دوست داشتن بود: آه ای با ...
امام رضا (ع) و رازگشایی از جایگاه هدایتیِ نهاد امامت
.... به تعبیر دیگر به طور قطع می توان ادعا نمود که روایات این باب، از آگاهی امام نسبت به کُنش و رفتار و اعمال انسان ها خبر می دهد. به طور کلی کاربرد عمود نور در روایات را می توان به دو دسته تقسیم نمود: دسته اول: روایاتی که محور مشترکی برای آنها نمی توان جست و واژه عمود نور در مسائل گوناگون و متنوع، مورد استفاده قرار گرفته است؛ دسته دوم: روایاتی که در منظومه مجاری علم امام و چگونگی ...
وضع زنان در ایران و راه های توانمندسازی شان
تا سال های دهه 1980میلادی مرسوم بود، صحبت نمی کنیم، بلکه از انسان شناسی جنسیت سخن می گوییم. همچنین انسان شناسانی نظیر فرانسواز هریتیه و موریس گودولیه توانسته اند داده های باستان شناسی را در جهت تبیین روندهای تطوری خانواده بازبینی و تحلیل کرده، در نتیجه روایت های کاملا مدرنی از دلایل به وجود آمدن مردسالاری مطرح کنند که فمینیست ها کمتر به آنها توجه داشته و اغلب تمایل دارند در گفتمان های سنتی خود ...
وزیر کشور: این حجم حضور غیرقانونی در مراسم پیاده روی اربعین پیش بینی نشده بود ا
که در آن زندگی می کنیم. در این نشست که قرار بود رضا داوری اردکانی و محمد مجتهد شبستری و نصرالله پورجوادی و شهین اعوانی نیز در آن حضور یابند، غیر از ضیاء موحد که از منظری منطقی چنان که تخصصش است، به مساله بیم و امید پرداخت، باقی استادان از اوضاع ناگوار منطقه و بلکه جهان سخن گفتند و وضعیت دنیایی که در آن زندگی می کنیم را بحرانی و ناگوار خواندند. انسان منطقی تام وجود ندارد ضیاء موحد ...
طه عبدالرحمن به دنبال تاسیس مدرنیته اسلامی است
بودم ولی شکست اعراب از اسرائیل در این سال این سوال را در برابر من نهاد که چه می شود یک امتی با این همه عِده و عُده و سابقه تاریخی و زمینه های گسترده فرهنگی از یک رژیم تازه تاسیس غاصب شکست می خورد؟ این بود که از دنیای شعر به دنیای اندیشه آمدم. ایشان در کتاب الحق العربی فی الاختلاف الفلسفی در حدود 30 – 40 صفحه نحوه ورود فلسفه تداولی را به موضوع مقاومت طرح کرده است که بیشتر مبتنی بر رویکرد ...
چگونه می توان از انبیاء و اولیاء علم به ارث برد
خواند مطلبی را با تکرار کهنه می کند و آن را در خود تحقق می بخشد.پس مراد از علم الوارثه، علم جنین شناسی و دانش وراثت نیست، بلکه با توجه به آنکه آن را در برابر علم الدراسه به کار می برند، شیوه تحقق این دانش در انسان است. به این معنا که در علم الدراسه و علم درسی، شیوه کسب علم، درس و کهنه کردن آن با تکرار و خواندن و تجربه کردن است؛ در حالی که در علم ارثی و علم الوراثه، این علم به شخص به ارث می رسد، بی ...
ادبیات شفاهی
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: میرچا الیاده برگردان: جلال ستاری اساطیر، فرهنگ عامه، ادبیات مردمی. موضوع، گسترده است، و محدود کردنش، دشوار. به فرهنگ عامه مربوط می شود (1)، اما در حوزه ی مردم شناسی و جامعه شناسی نیز هست. در واقع، ادبیات شفاهی فقط مزیّت جوامع کهن یا ابتدایی نیست، بلکه مابه الاشتراک جوامع اروپایی و شرقی هم هست. و در هر دو ...
اصالت ساختار کلود لوی- استروس (Claude L vi - Strauss)
در داده های مردم نگاری (نظیر قواعد خویشاوندی) و علم اساطیر و آئین ها و هنر و مرام ها و مسلکهای سیاسی و رسوم آشپزی و رده بندیهای گیاه شناسی، ممیزه ی سطح خاصی از فرهنگ نیستند، بلکه ممکن است آنها را در همه ی مراتب فرهنگ، یا عین هم بازیافت و یا بر وفق قوانین ساده ی گشتار ، یعنی تغییر شکل، از یکدیگر استنتاج کرد، و خاصه علی العموم در همه ی اعمال و نتایج شناختِ جامعه یا تمدن مورد مطالعه تمیز داد (1 ...
ژرژ دومزیل (Georges Dam zil)
و مدّتی چنین می پنداشتند که اساطیر یونان، تنها اساطیری است که ازین تقسیم سه گانه، در آنها، نشانی نیست، امری که بیگمان سخت شگفت انگیز می نمود. همچنانکه گذشت، سه اصلی که در ریگ ودا، پیش نمایش تقسیم جامعه ی هند، به سه کاست ، در ادوار بعد است، با مراسم عبادی ای که سه Flamine اعظم در روم قدیم، انجام می دادند برابر است. این کشف دومزیل به سال 1938 بود، و اشارت رفت که وی همین ساختار سه بخشی را ...
مترجم هایم را آلوده متن هایم می کنم/گفت وگو با خاویر ماریاس، نویسنده اسپانیایی
. برای مثال، من به مدرسه ای که در آن دخترها و پسرها تحصیل می کردند، رفتم؛ این طور مدرسه ها در آن زمان در اسپانیا معمول نبود. اکثر بچه های هم سن و سال من به مدرسه های تک جنسیتی می رفتند و بسیاری از آنها به مدرسه هایی می رفتند که راهبه ها و کشیش ها اداره شان می کردند و من خوش شانس بودم که چنین چیزی را تجربه نکردم. مدرسه ای نسبتا آزاد بود. اما گهگاه بازرسی از وزارت آموزش یا یک چیزی شبیه به این، می آمد ...
مناظره در قرآن و مقایسه با مدل یونانی و غربی
علی اکبر ضیایی، پژوهشگر مطالعات اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تاریخچه گفت و گو و مناظره در اسلام گفت: از زمانی که نوع بشر در راه تمدن و زندگی اجتماعی و تکامل گام نهاده است، امتیاز و شرافت انسان به قوه سخن و بیان شناخته شده است. یکی از مواریث تمدن یونانی صناعات خمس یعنی ریطوریقا یا خطابه، بوطیقا یا شعر، طوبیقا یا جدل، انالوطیقا یا برهان و مغالطه یا سوفسطیقا است ...
"لیبرالیسم" منشاء نابسامانی های کشور از بازرگان و بنی صدر تا احمدی نژاد و روحانی است
اشتباهات هزار سال گذشته ما این است که تهاجم فرهنگی به فرهنگ ما با مقوله حد وسط نفوذ کرد و بزرگانی چون ابن سینا حرفش را پذیرفتند. حق و باطل، خیر و شر، صدق و کذب، سعادت و شقاوت که حد وسط ندارد. زدن باند بنفش و باند سبز بی معرفت توحیدی است وعدل و جور حد وسط ندارد . عباسی گفت: لیبرالسیم مصداق جنود جهل است وقتی لیبرالسم پیاده شد زنازادگی ترویج می شود و حیات مالی مردم ربوی می شود و بنیان معرفت ...
یاد گرفتم مسئول انتخاب هایم باشم
کند که تو را درک کردم ! همیاری همیشه به این معنا نیست که حتما به طرف مقابل کمک مالی شود. انسان ها گاهی برای پذیرفته شدن فقط به یک نگاه و تائید نیاز دارند. همه این کارها ما را به ذاتمان نزدیک می کند و طبیعی است هر چه به ذاتمان که بر اساس خلوص ساخته شده، نزدیک تر شویم هم حال خودمان و هم دیگران بهتر می شود. برخی بر این باورند که آدم های امروزی بی رحم شده اند، به سادگی از هم عبور می کنند و ...
دولت کارنامه موفقی از خود به جا نگذاشته است/ تنها شانس روحانی نبود آلترناتیو است/ اصلاح طلبان راهبردهای ...
فاصله خودشان با اصلاح طلبان را از زمانی که به صورت تاکتیکی بهره لازم را بردند حفظ کنند. پیش بینی من این است که در 4 سال دوم اگر این دولت تکرار شود فاصله اش با اصلاح طلبان عمیق تر شود، چرا که دیگر نیازی دیده نمی شود که پایگاه اجتماعی را فعال کنند. این نقد فقط متوجه دولت و رئیس جمهور است و اصلاح طلبان نقشی در این فاصله ندارند که عنوان کردید؟ بله، نقدی را به اصلاح طلبان وارد می ...
پیش نیازهای مناظره حقوق بشری با غرب
. وقتی غرب از حقوق بشر سخن می گوید منظور انسان طبیعی است در حالی که بحث ما در رابطه با انسان متعالی و خلیفةالله است بنابراین با دو فضای متفاوت روبرو هستیم. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که وقتی در این موضوعات بحث می شود، بحث شان یقینی نیست و ظنی و توهمی است. مثلاً فرض کنید می گویند آمریکا حق است و چون سلطه و توان دارد باید همه از او تبعیت کنند و حق دارد که خلیح فارس را ...
حد شرمساری این دولت همین است!/ برنامه 100 روزه ترامپ پلی به گذشته یا آینده؟
اصلاح طلبی که به اعتراف الهه کولایی با پول و رانت در لیست کذایی امید چپیدند و در خانه ملت خزیدند، مایه شرمساری نیستند؟ سخن از کارهای نکرده و کرده ای که مایه شرمساری می تواند باشد بسیار است و در این مجال نمی گنجد. خداوند متعال بر درجات امام راحل و عظیم الشان ما بیفزاید. ایشان هم چندین بار در عمر شریف خود اظهار شرمندگی کرده اند. اما این شرمندگی ها کجا و آنها کجا...ایشان 21 بهمن ماه سال 61 در ...
سیر تاریخی تشکیل و تثبیت حکومت اسلامی
، خداوند متعال همیشه این مسائل را با مؤمنین در میان گذاشته و همیشه هم خداوند سر وعده اش ایستاده است. این آیات هم دل انسان را محکم می کند که در داستان پیامبران گذشته و در داستان هایی که درباره پیامبر خاتم بوده است، وجود دارد. این آیات درباره وعده های به سرانجام رسیده خدای متعال در مورد پیامبر آخرالزمان است. به هر حال همان طور که در ابتدای آیه بحث واضح بود، تنها و تنها اگر از کفار تبعیت کنیم ...
"هشدار تاریخی امام به ائمه جمعه"
...، و تعرض به این خرده ریزها، اینها از شأن ائمه جمعه خارج است؛ پرهیز کنند از این معنا. (صحیفه امام، ج 19، صص 250-251) بعضی از نزاعها برای اسلام نیست این طور نیست که بتوانیم اختلافات آرا را رفع کنیم. اختلافات آرا هست و باید هم باشد. اما آن چیزی که لازم است این است که به مردم، به دستجات مختلف، به همه ائمه جمعه، ائمه جماعات، روحانیون سراسر کشور و سایر قشرها این معنا توصیه بشود ...
رد پای بسیج، در ایجاد اشتغال/بسیجیان؛ مدافعان اقتصاد مقاومتی
محصول قبل از تولید بازار فروش هم پیدا کرده و تأکید دارد که مرد باید نان بازوی خود را بخورد. اقتصاد مقاومتی واژه ای است پر معنا و مفهوم که هزاران هزار حرف در درون خود احیا کرده است، احیاء اقتصاد بر پایه تکیه بر داشته های درون و توجه به نیروها و منابع مختلف داخلی، منابعی که شاید چند صباحی نادیده گرفته شده است، اما این نادیده گرفتن ها رو به پایان است چراکه رهبر معظم انقلاب از سال ها قبل بر ...
روایت محمد سلوکی از پیاده روی اربعین
کربلای معلا رفته بود. سلوکی در سخنانی گفت: به نظرم پیاده روی اربعین یک جریان فرهنگی، سیاسی و مذهبی است. در سفری که به کربلا داشتیم بهرام عظیمی و دوستان زیادی بودند. شما ببینید مگر عرض اتوبانها چقدر است؟ آن همه ماشین، آن همه آدم. همه وارد کربلا می شوند و دور ضریح امام حسین می چرخند. این قصه با عقل و ریاضیات جور در نمی آید. خندیدم و گریه کردم وی افزود: در این سفر هم خندیدم، هم ...
ساحت هستی ایرانی؛ ساحتی شاعرانه
. به اهتمام و تصحیح دکتر غلامحسین یوسفی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. 7. کوکلمانس،یوزف(1388). هیدگر و هنر. ترجمۀ محمد جواد صافیان. تهران: پرسش. 8. محبتی،مهدی(1390). از معنا تا صورت (طبقه بندی و تحلیل ریشه ها، نظریه ها، جریان ها، رویکردها، اندیشه ها و آثار مهم نقد ادبی در ایران و ادبیات فارسی). ج2. چ2. تهران: سخن. 9. مکاریک، ایرنا ریما (1384). دانشنامۀ نظریه های ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه. 10. هاشمی،محمد منصور(1387).منظومۀ فکری فیلسوف بازیگوش. مجلۀ بخارا. ش 69 و 68. آذر و اسفند. صص 603-593. ...
جیم جارموش: برای جهان بیانیه صادر نمی کنم
برداری از قبل می دانیم که قرار است چطور این صحنه را فیلم برداری کنیم ولی آن را برای عوامل توضیح نمی دهیم چون نمی خواهیم خودمان را به یک چیز خاص مقید یا محدود کنیم! من دوست دارم همین طور که در صحنه راه می روم، فکر کنم و چون تحلیلگر نیستم، نمی توانم به خیلی از سؤال ها درباره فیلم مثلا اینکه معنا و مفهوم فیلم چیست، پاسخ دهم. من خیلی شهودی کار می کنم و برای حفظ این حالت، دوست ندارم همه چیز از قبل ...
خانیکی: اگر آثار شریعتی گرفتار ضوابط I.S.I بود، خوانده نمی شد
...> در بخشی از این گزارش می خوانیم: دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود از بحث ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده سخن گفته و تاکید کرده بود که یک سامانه برای جمع آوری اطلاعات مسلمانان در سراسر کشور ایجاد خواهد کرد. ترامپ در نوامبر سال 2015 در پاسخ به این سوال که شما پس از ورود به کاخ سفید یک سیستم پایگاه داده برای مسلمانان راه اندازی می کنید گفت بله البته قطعا آن را اجرا می کنم. او همچنین ...
بنیاد در آینه مطبوعات
به شایستگی ایفا کرد و این پیام بزرگی برای همه ما دارد که خود را در جبهه مبارزه فرهنگی می بینیم.وی در ادامه انگیزه خود را از تصویر کردن سیمای این شهید، برداشتن گامی در جهت هم سو ساختن زبان و ابزار هنر با تفکر جهادی و انقلابی عنوان کرد و گفت: رسالت ما هنرمندان، تداوم راه شهید جهانی هاست. امیدوارم این اقدام فتح بابی باشد برای حضور پُررنگ تر دیگر هنرمندان کشورمان و ادای دین ایشان به شهدای مدافع ...
بعضی ها مانند شمر سمبل خباثت و کینه هستند
، ناچیز است. بنابراین، باید همه همت کنیم و مردم و مسئولین ایران کمک کنند تا این خدمات بیشتر شود. او افزود: در روزگار غربت امام (ره)، مردم افغانستان در هر جایی که حضور داشتند، امام (ره) را تنها نگذاشتند. وقتی که امام (ره) از ایران به نجف تبعید شدند، یکی از قوی ترین مجموعه هایی که در دفاع از ایشان در آن فضای تحجرآمیز، به هم ریخته و سرشار از دشمنی در کنار امام (ره) ایستاد، دوستانی بودند که ...
چرا راهپیمایی اربعین در طول تاریخ پایدار مانده؟
خشونت بود. تجلی واقعی بخشش و عطا و کرم را تنها می توان در این مراسم مشاهده کرد، به گونه ای که هرکس هر آنچه دارد، را بی منت در طبق اخلاص گذاشته به دیگری می بخشند. در این مراسم هیچ کس خود را غریب و بی کس احساس نمی کند، زبان ها اگرچه بسیارند، اما دل ها یکی است، چون همه هدف و مراد دل ها یکی است و چون مراد و هدف یکی شد، جایی برای نفرت و زور و اجبار نیست، هرچه هست شور و شوق است. ...
بدعت و عوامل رشد آن از منظر آیت الله سبحانی
. به دیگر سخن: ربوبیت از آنِ خداست و سرنوشت انسان از نظر تشریع در دست اوست، آدم بدعت گذار مدعی مقام ربوبی است که از شؤون خدا می باشد. و اما از نظر نقل کافی است که بدانیم عرب جاهلی برخی از چیزها را حرام و برخی دیگر را حلال می شمردند و همه را به خدا نسبت می دادند قرآن در تقبیح عمل آنان می گوید: قُلْ اللّهُ أَذِنَ لَکُمْ أَمْ عَلَی اللّهِ تَفْتَرُونَ . (6) بگو آیا خدا چنین اذنی ...
وضعیت زبان فارسی در آستانه ی انقلاب مشروطیت
که پیوسته بی نقص نیست. گفته شده است که نثرنویسی زین العابدین مراغه ای به سبب اقامت طولانی در عثمانی به طور کلی گرفتار نفوذ ترکی است. (5) با این حال در مقایسه با دیگر نوشته های این زمان، سادگی و روانی زبان سیاحت نامه کم مانند است. گفته ی ادوارد براون بیست سال پس از نشر نخست کتاب - هر چند که امروزه دیگر توصیف درستی از نویسندگان ایرانی نیست، زیرا تقریباً همه برای بیان مقصود خود زبان گفت وگو را به کار ...