سایر منابع:
سایر خبرها
بیشتر عمرمان صرف به دست آوردن می شود نه بهره بردن!
رامین ناصرنصیر، یکی از بازیگران قدیمی حوزه طنز تلویزیونی است که با ساعت خوش به شهرت رسید و سال هاست او را در کارهای مهران مدیری و دیگر کمدی سازها می بینیم، هرچند خودش می گوید: وقتی در یک نقش جا می افتی، دیگر به تو مجال نمی دهند که نقش های دیگر را هم بازی کنی! با رامین نصیر درباره دیدگاهش درباره زندگی، محیط زیست و دنیای مجازی هم صحبت شدیم. از فامیلی تان شروع کنیم؛ ناصر نصیر، دو کلمه ای ...
مهران مدیری، رضا عطاران و سعید آقاخانی 23 سال پیش در کنار هم +عکس
امیر غفارمنش سریال های طنز تلویزیون عکسی قدیمی از بازیگران مجموعه ساعت خوش در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او در توضیح عکس نوشت: اینم یه عکس زیرخاکی از ساعت خوش چیزی حدود بیست و سه سال پیش که یکی از هوادارها لطف کردن فرستادن. ایستاده از راست:مهران مدیری، عطاران، صیادی، شفیعی جم، غریبه، اکبرصفایی و سعید آقا خانی نشسته از راست: مرحوم عباس جنانی، نادر سلیمانی، خودم، حاجیلو و رادش. اخبار زیر را از دست ندهید: ...
عکس یادگاری علی دایی و منوچهر نوذری
جام جم آنلاین: 16 آذر سالروز درگذشت زنده یاد منوچهر نوذری بود به همین مناسبت علی دایی اینستاگرامش را با عکسی قدیمی از خودش در کنار این هنرمند محبوب کشور به روز کرد. احمد امینی در دنیای سینما و تلویزیون، کارگردان شناخته شده ای است و همه او را به عنوان یک منتقد و کارگردان خوب می شناسند که یکطرفه به قاضی نمی رود و همیشه مسیر اعتدال را انتخاب کرده است. فرقی نمی کند برای کار خودش اظهار نظر کند یا کار دیگر کارگردانان. آنچه اهمیت دارد این است که نظرش را به دور از هیاهو و حاشیه بیان می کند. همین ویژگی ها او را جزو کارگردانان با اخلاق قرار داده که آثار سینمایی و تلویزیونی اش همچون این زن حرف نمی زند، چتری برای دو نفر، اولین شب آرامش، بی گناهان، داوران و... نه تنها توانسته نظر مخاطبان عام را جلب کند بلکه به چشم و دل منتقدان هم نشسته است. شبکه یک سیما در ادامه ساخت مجموعه های نمایشی اجتماعی، این بار اثری تازه با نام از اینجا تا اونجا را تدارک دیده است. مجموعه ای اپیزودیک و پربازیگر که ساختاری طنز دارد و با زبان شوخی سعی می کند به بخشی از مشکلات مرتبط با معضل اعتیاد اشاره کند. این مجموعه را مهدی عسکری، کارگردان مجموعه های دیگری چون سوءتفاهم، دو روی سکه و کمی دور کمی نزدیک کارگردانی کرده و جمشید تربتی تهیه کنندگی اش را عهده دار است. بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بازیگران به عنوان قشری محبوب و معروف در جامعه باید با تکیه به اخلاقیات اسلامی که وقف یکی از آنهاست، مروج نیکوکاری در جامعه باشند. فرمانده نیروی انتظامی در نامه ای به رئیس رسانه ملی، اعزام منظم و تردد بی دغدغه زائران اربعین را حاصل همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی دانست. جنبش دانشجویی امشب، ثریایی می شود. حسن سلطانی گوینده پیشکسوت خبر و مجری برنامه های مذهبی تلویزیون امروز چهارشنبه 17 آذر به برنامه امروزی ها می آید. مدیر شبکه رادیویی تهران، آرزوی یکی از شنوندگان پر و پا قرص و فعال رادیو را برآورده کرد. برنامه کافه هنر پیشخوان فرهنگی هنری رادیو ایران است که هر روز شنبه تا چهارشنبه ، ساعت بیست تقدیم مخاطبان رادیو ایران می شود. بازیگر پیشکسوت طنز رادیو و تلویزیون به برنامه رادیویی رادیو جمعه پیوست. برنامه کوی نشاط در حضور مردم برنامه های شاد و با نشاطی را برگزار می کند. این شب ها او را در برنامه دورهمی در نقش عمو هوشنگ می بینیم. در فیلم سینمایی مشکل گیتی هم بازی کرده است که این روزها بر پرده سینماهاست. جام جم آنلاین: 16 آذر سالروز درگذشت زنده یاد منوچهر نوذری بود به همین مناسبت علی دایی اینستاگرامش را با عکسی قدیمی از خودش در کنار این هنرمند محبوب کشور به روز کرد. برنامه دورهمی مهران مدیری شب گذشته میزبان لادن مستوفی بازیگر سریال پریا بود. رفتاری بسیار از کاربران باعث ناراحتی و عصبانیت احسان علیخانی مجری مطرح تلویزیون شد که او در اینستاگرامش پستی اعتراض آمیز منتشر کرد و گفت: هر هفته من دارم با یکی ازدواج میکنم و هفته بعد یکی دیگرو طلاق میدم ! جوان هایی که فریب سرابِ شبکه جِم را خورده اند یک طرف، اما آدم از رفتن برخی افراد پیشکسوت و آنهایی که مو و ریش خود را در فرهنگ و هنر این مملکت سپید کرده اند، تعجب می کند البته وقتی پای صحبت های صادقانه و صمیمانه هرمز سیرتی، بازیگر قدیمی تئاتر، تلویزیون و سینما می نشینیم. صفحه اینستاگرام منتسب به لیلا حاتمی برای سالروز درگذشت علی حاتمی عکسی از روز تولدش منتشر کرد که دیدنش خالی از لطف نیست. بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بازیگران به عنوان قشری محبوب و معروف در جامعه باید با تکیه به اخلاقیات اسلامی که وقف یکی از آنهاست، مروج نیکوکاری در جامعه باشند. وقتی قرار شد نصرالله رادش به بهانه سالروز تولدش مهمانمان باشد و می خواستیم به روال معمول، کیک و شمع تولدش را سفارش بدهیم، راستش خودمان هم از دیدن عدد شمع هایی که باید روی کیک می گذاشتیم، تعجب کردیم. در این سال ها هنرمندانی بوده اند که آن قدر با خاطرات جمعی مان از گذشته تا حال گره خورده اند که بسختی می توانیم پا به سن گذاشتن شان را باور کنیم. نصرالله رادش هم یکی از همین افراد است. او در 12 آذر پا به 50 سالگی گذاشت، اما همچنان برای بسیاری، در نقش همان جوان پرشور ساعت خوش و دانشجوی عاشق روزگار جوانی شناخته می شود و یک بار دیگر این اصل را به یادمان می آورد که سن فقط یک عدد است و جوانی باید در ذات آدم باشد! وقتی از او می پرسم، متولد چه سالی هستید؟ می گوید: نمی دانم چرا خبرنگاران روی سن حساس هستند و همیشه این سوال را می پرسند؟ سن شناسنامه ای که مهم نیست، آنچه اهمیت دارد عمر مفید آدم است . امیریل ارجمند، پسر داریوش ارجمند، در رشته های مختلف هنری فعالیت می کند از موسیقی و خوانندگی گرفته تا بازیگری و ترانه سرایی. او در سریال معمای شاه که از تلویزیون در حال پخش است نقش دکتر محمود وزیری را بازی می کند. با این بازیگر درباره دیدگا ه هایش نسبت به زندگی هم صحبت شدیم. جام جم آنلاین: جمشید هاشم پور بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اینستاگرامش با عکسی از دوران نوجوانی خود به روز کرد. شهین تسلیمی بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون است. حضور موفق او در فیلم ها و سریال هایی همچون زن بابا ، چهارچرخ ، خانه اجاره ای ، وضعیت سفید ، ارمغان تاریکی ، طلا و مس ، آوار ، دلنوازان ، حیرانی ، باغ مظفر ، مادرانه و بسیاری دیگر باعث شد تا توجه و اعتماد کارگردان های بسیاری را به خود جلب کند. سرآشپز معروف تلویزیون می گوید: بزرگ ترین کلکسیون چاقوی دنیا را دارم. سال ها تلاش کرده ام تا 210 چاقوی منحصر به فرد را جمع کنم. تصمیم دارم 180 عدد از این چاقوها را برای کمک به بیماران سرطانی بفروشم. این روزها در حال رایزنی با جاهای مختلفم تا بتوانم این کار را انجام بدهم. برخی از این چاقوها پنج میلیون هم قیمت دارند . شب گذشته مهران مدیری با پرداختن به موضوع ساخت و واردات کالای چینی به حمایت از تولیدات داخلی و ساخت ایران اشاره کرد. روشنک عجمیان، بازیگر سینما و تلویزیون اینستاگرام خود را با تصاویر جالبی از پشت صحنه و گریم جالب خودش به همراه بیژن بنفشه خواه در سریال شهرکی ها به روز کرد. ...
رسانه ملی در خط مقدم حمایت از اقتصاد کشور
بالاتر برود، مردم هم بیشتر متقاضی خرید خواهند بود که البته در حال حاضر بیشتر از گذشته به سمت استفاده از کالاهای ایرانی رفته اند. این اتفاق در صنایع غذایی بیشتر افتاده است. به نظرم اگر رقابت در بازار داخلی بیشتر شود و کیفیت محصولات هم بالا برود، حتما مردم بیشتری متقاضی استفاده از کالای داخلی خواهند شد. ما هم در رسانه ملی تلاش می کنیم با فرهنگسازی صحیح، این اتفاق بیفتد. تا امروز هم برنامه های متنوعی ...
درباره تاریخ ایران کنجکاو هستم
او در سریال معمای شاه که این شب ها از شبکه یک پخش می شود، نقش گلنار را به عهده دارد که عروس خانواده وزیری می شود و نقش همسر قهرمان قصه را به عهده می گیرد. درباره این سریال و نیز درباره ماندن زیر سایه نقش ستایش، با نرگس محمدی گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید: هیچ وقت از کارگردان معمای شاه پرسیده اید که چرا بازی در نقش گلنار را به شما سپرده است؟ نه نپرسیدم. ایشان این نقش را پیشنهاد کرد و من بلافاصله پذیرفتم. در واقع دو روز بعد از این که نقش به من پیشنهاد شد جلوی دوربین رفتم و آن را بازی کردم. چه چیزهایی در این نقش برای شما جذابیت داشت؟ برای این که پیش از معمای شاه سریال تاریخی بازی نکرده بودم و دوست داشتم این تجربه را داشته باشم. همچنین کار کردن با آقای ورزی را هم دوست داشتم چون قبلا سریال های ایشان را دیده بودم و می دانستم که حتما چیزهای زیادی از ایشان خواهم آموخت. البته فصل اول سریال ستایش هم یک اثر تقریبا تاریخی محسوب می شود و گلنار و ستایش کلا یکی دو دهه بیشتر با هم فاصله ندارند! گلنار را در فاصله سال های 1320 تا 1350 می بینیم و ستایش را در سال های 1340 به بعد. بله شاید به لحاظ زمانی خیلی از هم دور نباشند ولی متعلق به دو فضای متفاوت هستند. نگران نزدیکی و شباهت این دو نقش نبودید؟ نه، اصلا نگران نبودم چون هم قصه ها با هم تفاوت داشت، هم شخصیت ها و هم فضا و بستری که قصه ها در آنها روایت می شود. ولی ستایش و گلنار هر دو را از وقتی دختری جوان هستند، می بینیم که در یک خانواده سنتی زندگی می کنند، عاشق می شوند، برای ازدواج با خواستگار جوان و عاشق دچار مشکل شده و در نهایت هر دو را در سنین مختلف می بینیم! بخش هایی از زندگی هر دو شبیه به هم است ولی در آثار محمدرضا ورزی قصه حرف اول را می زند نه شخصیت یا بازیگر اما در سریال ستایش نقش و بازیگر کاملا محور بودند و مسیر اصلی سریال را تعیین می کردند، بنابراین بازیگر می توانست از هر آنچه که دارد، در کارش بهره بگیرد. همین تفاوت باعث می شد که من نه نگران باشم و نه بترسم و طی دو سالی که با سریال معمای شاه همکاری داشتم و خیلی خوب پیش بروم. فقط دو سال کار کردید؟ ولی به نظر می رسد گلنار در تمام طول سریال حضور دارد! گلنار تقریبا در تمام سریال حضور دارد اما من زمانی کارم را با این گروه شروع کردم که تصویربرداری بخش دربار کاملا انجام شده و فقط بخش شهر مانده بود، به همین دلیل در مقایسه با برخی از بازیگران زمان کمتری درگیر بازی در معمای شاه بودم. بعد از شروع همکاری با معمای شاه فرصت انجام کارهای دیگری را داشتید؟ بیشتر وقتم به معمای شاه اختصاص یافت و تا دو ماه پیش هم در این پروژه مشغول بودم اما در این مدت سریال زعفرانی را بازی کردم و یک ماه درگیر تئاتر بودم. گلنار را در چند مقطع زمانی در سریال می بینیم. برای این نقش گریم سنگین هم داشتید یا خیر؟ سه مقطع زمانی از زندگی گلنار را بازی کردم و سه مرحله گریم شدم؛ یکی مربوط به بیست سالگی، دیگری سی و چند سالگی و آخرین گریم هم مربوط به چهل و چند سالگی. گریم مقطع سوم سنگین بود اما دو مقطع دیگر نه خیلی. گلنار چطور دختری است؟ یک دختر معمولی است و نمونه ای از زنان و دختران سنتی همان دوران. اتفاق ویژه ای در زندگی اش نمی افتد و در برخی قسمت ها تقریبا یکنواخت می شود تا این که به ده قسمت پایانی سریال می رسیم؛ در این قسمت ها اتفاقاتی می افتد که نمی توانم درباره اش توضیح بدهم. خب چنین نقشی چه جذابیتی داشت که آن را پذیرفتید؟ یکی از دلایلی که باعث شد نقش را بپذیرم، کنجکاوی درباره تاریخ کشورم و بخصوص انقلاب ایران بود و این که در آن زمان چه اتفاقی افتاد؛ از هر کسی که می پرسیدم در این باره اطلاعات جامعی نداشت و تا زمانی که در این باره مطالعه نمی کردم چیزی دستگیرم نمی شد بنابراین بازی در معمای شاه برایم جذابیت داشت. این سریال باعث شد درباره تاریخ ایران مطالعه کنم و اطلاعاتم درباره یکی دو دهه از تاریخ کشورم که به انقلاب اسلامی منجر شد، افزایش پیدا کند. به لحاظ بازیگری این حسن را برایم داشت که بتوانم با آقای ورزی همکاری کنم. من با هر کارگردانی که کار کنم، چیزهایی یاد می گیرم و آقای ورزی هم آدم باسوادی است؛ چه یک جلسه با او کار کنید چه چند جلسه حتما چیزهایی یاد می گیرید؛ هم به لحاظ اخلاقی و هم کاری. هنوز نام نرگس محمدی همه را به یاد ستایش می اندازد. فکر می کنید بالاخره چطور می توانید از سنگینی این نقش رهایی پیدا کنید؟ من فکر نمی کنم به این سادگی ها از نقش ستایش رها بشوم چون در ده سال اخیر تاثیری که ستایش روی تماشاگران سریال های تلویزیونی داشته، خیلی زیاد بوده و مردم ستایش را خیلی خاص و ویژه دوست داشتند. من هر کار دیگری می کنم، هر نقشی که بازی می کنم از هر نوعی؛ چه مثبت چه منفی، باز هم می گویند ستایش چنین کرد و ستایش چنان کرد. هر کاری می کنم انگار نمی شود ذهنیت مردم را عوض کرد؛ مگر این که فیلمنامه دیگری مثل ستایش نوشته، با همان کارگردان خوب ساخته و باز قسمت شود که من آن را بازی بکنم، شاید در این صورت شرایط عوض شود. فکر می کنید نقش گلنار بتواند این کار را بکند؟ سریال معمای شاه یک سریال تاریخی است که مستندات تاریخ را روایت می کند. در چنین اثری، هم درام و هم شخصیت ها خودشان زیر سایه رخدادهای تاریخی هستند. بنابراین هیچ نقشی در این سریال به قهرمان بدل نمی شود و همین طور نقش گلنار. چه برنامه ای برای ادامه راه بازیگری دارید و می خواهید به کجا برسید؟ من دوست دارم این فرصت ایجاد شود که با برخی از کارگردان های مورد علاقه ام کار کنم، در سینما فعال تر بشوم و نقش های متفاوت بازی کنم، مثل شخصیت هایی که مانند ستایش تاثیرگذار باشند. البته همه اینها بستگی به این دارد که کائنات و تقدیر و گردش روزگار چه اتفاقاتی برای من رقم بزند. از میان کارگردان های تلویزیونی به کدام یک علاقه دارید و می خواهید با آنها کار کنید؟ حسن فتحی خیلی خوب است، سعید سلطانی عالی است و همین طور سیروس مقدم و خیلی های دیگر. درباره شما حاشیه و شایعات فراوان است. چه احساسی در این باره دارید؟ واقعا نمی دانم باید چه کرد. گاهی اذیت می شوم. به نظرم اصلا خوب نیست اما انگار بعضی از مردم ح ...
همسایه ها نمره خوبی از مردم می گیرد
حضور شهین تسلیمی در مجموعه تلویزیونی همسایه ها بهانه و فرصت خوبی شد تا جام جم آنلاین با این هنرمند گفتگو کند. این مجموعه تلویزیونی قرار است از روز شنبه و از شبکه دو سیما مهمان خانه ها شود. خانم تسلیمی در سریال همسایه ها چه نقشی را بازی می کند؟ من در سریال همسایه ها نقش همسر آقای اصغر سمسارزاده را دارم و در کنار سپند امیرسلیمانی و سمانه پاکدل که پسر و دختران ما هستند، خانواده ...
فخیم زاده: جشنواره ها به حمایت منتخبان بپردازند
به گزارش جام جم آنلاین مهدی فخیم زاده کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با ستاد خبری نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان های صدا و سیما، اظهار کرد: در تولیدات نمایشی مراکز شاهد حضور بازیگران، هنرمندان و برنامه سازان با استعدادی بودیم که به دلیل نبود امکانات کمتر به آنها توجه شده است و دیده نشده اند. وی افزود: جشنواره ها در کنار شناسایی و تشویق منتخبان باید به حمایت آنها نیز بپردازد. اگر بتوانیم زمینه ای را برای این جوانان با استعداد فراهم کنیم، گام بزرگی برای آینده آنها و برنامه سازی در سازمان صدا و سیما برداشته ایم. باید امکانات لازم برای این جوانان فراهم شود که بعد از انتخاب در جشنواره ها از آنها بیشتر استفاده شود. فخیم زاده عنوان کرد: اگر نگاهی به گذشته هنرمندان در سینما و تلویزیون داشته باشیم، خواهیم دید که بیشتر بازیگران و مجریان و برنامه سازان، افرادی هستند که در شهرستان ها شروع به فعالیت کرده اند و به تدریج به عنوان چهره های شناخته شده هنری بدل شده اند. وی تاکید کرد: جشنواره فقط نباید پل ارتباطی بین شهرستان ها و مرکز باشد بلکه باید با شناسایی این جوانان، از آنها در مراکز استان ها استفاده کند. جشنواره فرصت طلایی برای کشف استعدادهای گمنام و کمتر دیده شده است که تا به حال امکان دیده شدن و سنجش آنها فراهم نبوده است. این بازیگر و کارگردان در پایان گفت: در جشنواره ها باید به برنامه هایی که صورت جمعی ساخته می شوند نگاه کرد و آنها را نیز مورد تقدیر قرار داد. بیشتر برنامه های رادیویی و تلویزیونی یک کار گروهی است و نگاه به این برنامه ها و اهمیت دادن به آنها برنامه سازان را تشویق خواهد کرد. ...
امامت امام رضا (ع)، امتدادی بارز برای امامت حضرت ابراهیم (ع)
السلام) را بررسی می کند، سپس آنها را با شخصیت امام رضا (علیه السلام) تطبیق می دهد. محورهایی که بحث و مقایسه پیرامون آنها صورت می گیرد، عبارت اند از: حضرت ابراهیم (علیه السلام) به عنوان پدر امت های توحیدی و پیامبران و ذریه ی اهل بیتی که از او پدید می آید و نیز نقشی که از او در زمینه ی احتجاج های برهانی و توحید فطری پدید می آید و قریب به 3 هزار سال بعد، نقش های نبوت و امامت به پیامبر اکرم (صلی الله علیه ...
رقابت سخت آثار پژوهشی در جشنواره مراکز صدا و سیما
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی طلوعی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما بعد از ظهر امروز در نشست معرفی برترین های آثار پژوهشی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان های کشور که با حضور داوران، استادان دانشگاه، پژوهشگران و مدیران با تجربه رسانه ملی در سالن اجتماعات مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان برگزار شد، ضمن قدردانی از داوران بخش پژوهش گفت: داوران آثار پژوهشی علی رغم مشکلات و کمبودها، کار خطیری را انجام داده اند و خدا را شاکریم که خروجی های ما در بخش داوری مسابقه آثار پژوهشی بسیار خوب بود و برکات آن را در آینده در آثار رادیویی و تلویزیونی خواهیم دید. وی با اشاره به اینکه امسال سطح آثار پژوهشی رسیده به دبیرخانه جشنواره نوزدهم بسیار خوب و قابل قبول بوده است افزود: آثار رسیده در بخش کمی و کیفی به هم نزدیک بودند و همین امر کار داوری را دشوار کرده بود. طلوعی گفت: این امر نشان دهنده این است که پژوهش در سازمان صداوسیما به رسالت و هدف های خود و نهایتاً به تولید نزدیک شده است. رئیس کمیسیون پژوهش جشنواره نوزدهم مراکز صداوسیمای استان ها با بیان این مطلب که 47 درصد آثار پژوهشی رسیده به دبیرخانه از آثاری است که می تواند منجر به تولید شود. در ادامه این نشست، دکتر علیرضا پویا از داوران آثار پژوهشی جشنواره نوزدهم مراکز استان ها با اشاره به اینکه 193 اثر پژوهشی به دبیرخانه جشنواره ارسال و 191 اثر در مرحله انتخاب به بخش داوری ارسال شده است، گفت: بر اساس داوری های آثار پژوهشی، 21 اثر 60 تا 70 امتیاز، 26 اثر 50 تا 60 امتیاز، 18 اثر 70 تا 80 امتیاز، 15 اثر 40 تا 50 امتیاز، 5 اثر 30 تا 40 امتیاز و یک اثر بالای 90 امتیاز را دریافت کرده اند. ...
مهران رنجبر : قابل توجه آنهایی که به من گفتند مرفه بی درد + عکس
به گزارش جام جم آنلاین ، رنجبر نوشت: قابل توجه اونایی که به من گفتن مرفه بی درد.... این ترازوی خرازی فروشی پدر خدابیامرز منه رفقا و من با این ترازو و مثقال مثقال ،فروش پولک و ملیله و مونجوق در خرازی فروشی حاج بابای خودم بزرگ شدم......به مرحوم پدرم...خونوادم و مادر عزیزم افتخار می کنم......یا علی ...
حسین رفیعی، مهمان امروز امروزی ها
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه یک، عمده شهرت رفیعی به علت بازی در نقش ف ف در برنامه تلویزیونی نیمرخ بوده است که در دهه هفتاد به روی آنتن رفت. وی فعالیت هنری اش را با برنامه 39 از سال 1372 آغاز کرد و در مجموعه هاییی همچون سفر به چزابه و شیر و عسل ایفای نقش کرد و از سال 1377 بطور جدی وارد عرصه اجرا شد که جنگ نیم رخ شاخص ترین آنها بود. موضوع برنامه این هفته امروزی ...
همراهی رادیو تهران با جشنواره بین المللی سینما حقیقت
به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی تهران، دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است و شبکه رادیویی تهران هر شب به صورت زنده از ساعت 21 با عنوان برنامه چراغ دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت را پوشش می دهد. گفت وگو با مستندسازان مطرح و علاقه مندان به دیدن آثار مستند جشنواره و ارائه گزارشی درباره برنامه ها و آثار در حال اکران از جمله بخش های برنامه جشنواره سینما حقیقت است که همراه با تحلیل آثار از رادیو تهران پخش می شود. بنفشه رافعی اجرای این برنامه را با همکاری ستاره نقدی تهیه کننده، صادق داوری فر کارشناس مجری بر عهده دارد. ...
ترسیم سیمای دانشجو در رسانه ملی
لبخنده مجموعه دانشجویی اش را زودتر ساخت و روانه آنتن کرد، با این حال شاید بتوان از دو سریال روزگار جوانی و بعد دختران به عنوان اولین آثار جدی سیما در پرداختن به موضوعِ معضلات جوانان نام برد. روزگار جوانی که در سال های 1377 و 78 از شبکه تازه تاسیس تهران روی آنتن رفت، داستان تعدادی جوان از اقوام مختلف کشور بود که به بهانه قبولی در دانشگاهی در تهران دور هم جمع شده بودند و هر کدام شخصیت و مشکلات خاص ...
لاله صبوری، بازیگر نام آشنا از زندگی شخصی و خانوادگی اش می گوید
. مردم محبت دارند و من هم تلاش می کنم پاسخگوی این لطف باشم. برای آنها جالب بود، اما گاهی هم اذیت می شدند. دخترم در آن سن کم دوست داشت من را نشان دوستانش بدهد، اما پسرم از این توجهات خسته می شد. من معتقدم که کارکردن ارتباطی با جنسیت ندارد و هر انسانی باید کارکند تا زنده و پویا باشد، انرژی داشته باشد، به روز شود، هدفمندی در زندگی اش جریان یابد و روزگار او مسیر بهتری پیدا کند. به ...
تیمور نخواهی شد از این لنگ زدن ها!
نامداری نشستند و گفتند حال ما از زن بودنمان در این کشور خوش است و هزار بار دیگر هم اگر به این دنیا بیاییم همین نقش زن بودن را برای خودمان انتخاب می کنیم؟ اگر قرار نیست این ملاحت ، لطافت ، پیروزمندی و... تصویر شود پس چرا اصلا این برنامه به زن های این سرزمین تقدیم می شود؟! مورد بعدی که به چشممان می آید یک لحن کشدار و خسته کننده از مجری است که میان گفتگو انگار خسته می شود از میهمانش و ترجیح می ...
کارگردان آس و پاس : جذب مردم به هر قیمت، مصداق ابتذال است!
شود یا تماشاگر آن را نپذیرد، اما اینجا چون در لفافه و در قالب طنز گفته می شود، تماشاگر هم خوشش می آید و هم احساس می کند وقعی به جریان روز شده است. برخی فیلم های شاخص معیریان کما این فیلم با بازی محمدرضا گلزار و امین حیایی، سال 82 و زمان اکران توفانی به پا کرد و پس از آن فیلم های زیادی با همین حال و هوا ساخته شد. جوانی از خانواده ای ثروتمند با پیرمردی تصادف می کند و ...
آموزش سواد رسانه ای؛ ز گهواره تا گور
آشنایی با سواد رسانه ای ممکن است به صورت تجربی و تدریجی و به کمک آزمون و خطا حاصل شود اما با شتاب فناوری و بخصوص فناوری های پیام رسان، صرف زمان برای یادگیری چندان منطقی نیست و آموزش آن به صورت آکادمیک اهمیت پیدا می کند. برخی کارشناسان عرصه رسانه و ارتباطات در گفت وگو با جام جم درباره ضرورت آموزش سواد رسانه ای به نکاتی اشاره کرده اند و درباره متولیان آموزش آن توضیحاتی داده اند که در ادامه می خوانید. سواد رسانه ای آموزش عمومی دکتر حسینعلی افخمی: مخاطبان فضای مجازی و رسانه های اجتماعی دو دسته هستند؛ یکی گروه آسیب پذیر از جمله کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی و دیگری بزرگسالان که در معرض آسیب کمتری هستند. درباره گروه اول، دولت ها موظف به آموزش هستند تا در مواجهه با رسانه های مجازی بتوانند انتخاب کننده شوند. در بسیاری از کشورها، آموزش سواد رسانه ای به گروه زیر 16 یا 18 سال بر عهده دولت هاست و در کشور ما آموزش و پرورش، متولی آموزش گروه سنی زیر 18 سال است. در کنار این وزارتخانه، سایر مراکز فرهنگی، رسانه های سنتی، مطبوعات و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی نیز می توانند در این زمینه راهگشا باشند. دومین گروه از مخاطبان رسانه های مجازی، نیاز به آموزش عمومی دارند و معمولا دولت ها برای این منظور، بودجه ای در نظر نمی گیرند. آموزش سواد رسانه ای در بزرگسالان باید بر اساس خواست و میل خود آنها، طبق قوه تشخیص و تلاش خودشان رخ بدهد و افراد موظف هستند، هزینه این سواد را بپردازند و به هر ترتیب در این باره بخوانند، بنویسند و با تهدیدها و فرصت های این نوع رسانه ها آشنا شوند. در کنار همه مراکز آموزشی، رسانه های سنتی که کارکرد آموزشی نیز دارند، می توانند تا حدی تهدیدها را کاهش بدهند و سازمان های نظارتی می توانند در تدوین قوانین یا نظارت بر آنها کمک کنند و هر نهاد و سازمانی به سهم خود اقدامی صورت دهد. آموزش عمومی مبتنی بر پژوهش دکتر محمدحسن اسدی طاری: سواد رسانه ای از نگاه من یک مقوله عمومی است، نه تخصصی و بهترین متولی آن آموزش و پرورش است. خوشبختانه آموزش و پرورش، زمینه آموزش سواد رسانه ای را از دوره دبیرستان فراهم کرده و کتابی برای همه رشته های تحصیلی تدارک دیده که به مبانی سواد رسانه ای می پردازد و نگاهی کاملا عمومی دارد اما نکته این جاست که در این کتاب، نمونه ها و مثال هایی ذکر شده که جوانان در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بارها دیده اند و از زمان انتشار آنها مدت زیادی گذشته است. همه دانش آموزان نیز از هر رشته ای تحت آموزش یکسان قرار می گیرند، در حالی که دست کم، دانش آموزان رشته های علوم انسانی می توانند در این زمینه به صورت تخصصی آموزش ببینند. به اعتقاد من این کتاب می تواند عمیق تر و مبتنی بر پژوهش های محکم تر و جدی تر باشد. همچنین باید بتواند دانش آموزان را به شناخت بیشتر و درک عمیق تر از سواد رسانه ای سوق بدهد و زمینه رشد آنها را فراهم کند. تکنیک های تشخیصی دکتر گیتا علی آبادی: آموزش و آگاهی اولیه درباره سواد رسانه ای می تواند از دوران مدرسه آغاز شود. شاید کودکان و نوجوانان، رغبت زیادی به خواندن کتاب در این باره نداشته باشند، اما می توان آنها را با مفاهیم اولیه آشنا کرد و قوه تشخیصشان را طوری پرورش داد که اصولا تحت تاثیر هر خبر و اطلاعی قرار نگیرند. در کنار نهادهای آموزشی، رسانه ها هم می توانند در ارائه مفاهیم اولیه سواد رسانه ای سهم داشته باشند یا دست کم، مسیر یادگیری آن را به مخاطبان خود نشان بدهند. همچنین رسانه های سنتی از جمله رادیو و تلویزیون می توانند به کمک برنامه های هدفمند، میزان سواد رسانه ای جامعه و درک عمومی را مورد سنجش قرار دهند و با طرح پرسش هایی، مخاطبان خود را به داشتن سواد رسانه ای حساس و تشویق کنند. شاید نتوان بسادگی، یک سازمان یا نهاد را متولی آموزش سواد رسانه ای دانست، چون هر سازمانی با قشری از مردم جامعه سر و کار دارد، اما از آنجا که آموزش بلندمدت است، می توان آموزش پایه و اساس سواد رسانه ای را از آموزش و پرورش توقع داشت، به شرط آن که مفاد آموزشی طی جلساتی با کارشناسان و متخصصان این حوزه تدارک دیده شود. شاید بد نباشد، این آموزش ها به صورت کوتاه در کتاب های درسی دوره دبستان هم گنجانده شود تا وقتی دانش آموزان بزرگ تر می شوند، راحت تر به سواد رسانه ای و قدرت تشخیص مجهز شوند. درباره آموزش به بزرگ ترها نیز باید در نظر داشت که مردم هوشمند هستند و قوه تشخیص دارند. بنابراین سواد رسانه ای فقط قرار است تکنیک های شناسایی اطلاعات درست از نادرست را آموزش بدهد و این که در هر رسانه ای از نوع حقیقی یا مجازی، صحت خبر بر هر چیزی حتی بر شگفتی یا استثنا بودن ارجحیت دارد. آموزش از کودکی دکتر حسین امامی: سواد رسانه ای باید از سال های اولیه زندگی آموزش داده شود؛ از همان زمانی که بچه های ما یاد می گیرند با تبلت و موبایل بازی کنند و در مواجهه با فضای سایبری قرار می گیرند و باید درباره نحوه برخورد با این فضا آموزش ببینند و چیزهایی بیاموزند. این که آموزش و پرورش کتابی در این زمینه تدوین کرده و جزو کتب درسی قرار داده، قابل توجه و تقدیر است، اما کافی نیست، ضمن این که این کتاب در پایه دهم به دانش آموزان آموزش داده می شود و این زمان بسیار دیر است. کودکان ما در معرض فضای سایبری هستند و باید مقوله استفاده از این فضا و فرهنگ آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ لازم است از تبعات استفاده افراطی و اعتیادآور فضای سایبری مطلع باشیم، خطرات بازی های رایانه ای را بدانیم و از تاثیرات مثبت و منفی این فضا آگاه شویم. محیطی حساس دکتر عبدالرضا سپنجی: استفاده از رسانه ها، منافع و معایبی توامان دارد و ورود این آموزش ها به فضای درسی و محیط های آکادمیک بسیار حساس است. لازم است خانواده های ما پیش از ازدواج سواد رسانه ای را بیاموزند. والدین باید بدانند، استفاده از صفحات دیجیتال برای کودکان زیر دو سال مضرترین چیز ممکن است و اختلال هوش هیجانی، کلامی و عاطفی یا بیش فعالی ایجاد می کند. به اعتقاد من لازم است والدین در کنار آزمایش های هنگام عقد، در زمینه فضای سایبری هم تست بدهند و دانش و سواد آنها در این زمینه مورد آزمایش قرار بگیرد؛ آنها باید از تبعات استفاده افراطی و اعتیادآور فضای سایبری مطلع باشند، خطرات بازی های رایانه ای را بشناسند و از تاثیرات مثبت و منفی این فضا اطلاع یابند. آموزش سواد رسانه ای از دوران دبیرستان دیرهنگام است؛ هرچند به هر حال فوایدی دارد. من عضو گروه نگارش کتاب تفکر و سواد رسانه ای بودم اما به دلیل فضای غیرعلمی و غیرتخصصی این گروه، از ادامه همکاری منصرف شدم. لازم است آموزش سواد رسانه ای به کسانی سپرده شود که متخصص هستند تا نتیجه برای مخاطبان مفید باشد. اولین کتاب درسی سواد رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای، اولین کتاب درسی در زمینه آموزش سواد رسانه ای است که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدارک دیده شده و جزو کتب درسی کلاس دهم تمام رشته ها محسوب می شود. این کتاب از شش فصل تشکیل شده که به این ترتیب است: ما و رسانه ها، فنون خلق پیام رسانه ای، نادیده های رسانه ها، مخاطب شناسی، رسانه و سبک زندگی، رژیم مصرف رسانه ای. این کتاب، ادامه سه کتاب تفکر در پایه های ششم تا هشتم است که در آن، سواد رسانه ای هم به مباحث اضافه شده است. در این کتاب به صورت مجزا به تفکر و سواد رسانه ای توجه نشده بلکه دانش آموزان با مطالعه این کتاب همزمان با موضوع تفکر و سواد رسانه ای آشنا می شوند. محتوای کتاب طوری تدوین شده که طی 24 هفته تدریس در طول سال مطال ...
قابلیت های جشنواره تولیدات مراکز استان ها
جشنواره ای در این سطح و با این اهداف، انگیزه آفرین است؛ برای کسانی که برنده می شوند به نوعی و برای کسانی که برنده نمی شوند به نوعی دیگر. آنها که برنده می شوند، اشتیاق بیشتری برای تولید آثار ارزشمند و فاخر می یابند و آنها که موفق به کسب رتبه نمی شوند، با معیارها و الگوهای برنامه سازی آشنا می شوند و خود را برای رقابت در جشنواره آتی آماده می کنند. در این میان، فرصت جشنواره برای جوانان جویای نام استان ها بسیار ارزشمند است، چون جشنواره یک تراز و معیار روشن برای برنامه سازی در رسانه ملی ارائه می کند و هرکس به این تراز نزدیک تر شده و از قوه خلاقیت و ذوق هنری خود، بیشتر بهره ببرد، قطعا در کورس این رقابت، از همکاران خود پیش می افتد. موفقیت در جشنواره تولیدات مراکز استان ها، راه را برای پیمودن مسیر ترقی و پیشرفت در سازمان هموار می کند و قطعا برنامه سازان موفق در جشنواره، فرصت های به مراتب بهتر و بیشتری برای هنرنمایی و ذوق آزمایی فراروی خود می بینند. جشنواره تولیدات مراکز به شرطی به قله موفقیت خود نزدیک می شود که مراکز بتوانند از تمامی فرصت ها، ظرفیت ها و استعدادهای جوان منطقه خودشان بهره ببرند و در تولید آثار رسانه ای خود، به معنای واقعی کلمه به قدرت، استعداد و انرژی سرشار خود و خزانه فرهنگ و هنر منطقه متکی باشند. وگرنه آثاری که در آنها از عوامل فنی و هنری مراکز دیگر بخصوص پایتخت استفاده می شود، نمی تواند نماد اقتدار رسانه ای و توانایی های جوانان یک منطقه باشد. این وضعیت در بلندمدت مراکز را از نیروی خلاق، جوان و خوش ذوق خالی می کند. تأکید بر جذب جوانان مستعد مراکز در قالب همین جشنواره به این خاطر است که از یک طرف شبکه های سراسری نیروهای خلاق و متفکر مراکز را به سمت خود جذب و مراکز از این بابت عموما ضرر می کنند و از طرف دیگر، مشکلات مالی مراکز امکان جذب استعدادهای جوان را برای تولید آثار فاخر رسانه ای محدود می کند. در این شرایط لازم است جشنواره تولیدات مراکز، در کنار ارائه معیارها و برنامه های تراز رسانه ملی در استان ها، به تشویق نیروهای مستعد و جوان مراکز اهتمام ویژه داشته باشد. قدر مسلم این جشنواره هر قدر بتواند به سمت استعدادیابی، انگیزه دادن و تشویق آثار برنامه سازان جوان مراکز (بخصوص برنامه سازان غیررسمی) حرکت کند، برای تحقق هدف غایی خود در تربیت نیروهای مستعد توفیق بیشتری می یابد. برای این منظور پیشنهاد می شود در جشنواره های آتی، بخشی در کمیسیون های رادیو، تلویزیون، خبر، موسیقی و پژوهش به تشویق نیروهای جوان مراکز اختصاص داده شود و ضمن اولویت دادن به جوانان در رقابت های تنگاتنگ آثار، جوایز ویژه ای به عنوان اثر اولی به جوانان برگزیده مراکز اعطا شود. سیدمحسن لطیفی مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی ...
بلوای اکبر زنجانپور در رادیو نمایش
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، بلوا را حسین حلاج نوشته و داستان آن درباره ی پدر است که نگران وضعیت زندگی پسرش است. در بلوا هنرمندانی چون : احمد گنجی ، محسن بهرامی ، عرفان ابراهیمی ، سینا نیکوکار ، اکبر ملایی ، رضا عمرانی ، محمد آقامحمدی ، امیر زنده دلان ،محمد یگانه ، قربان نجفی ، مونا صفی، سلمان خطی ، امیرعباس توفیقی ، علی زرینی و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در آن به ایفای نقش می پردازند. همچنین رضا طاهری صدابردار و نرگس موسی پور هم به عنوان افکتور با گروه همکاری داشته اند. گفتنی است، نمایش رادیویی بلوا به تهیه کنندگی : اشرف السادات اشرف نژاد ، دوشنبه ساعت 13:30 از رادیو نمایش پخش می شود. ...
شماره 331 جهان کتاب منتشر شد
در این شماره می خوانید: نخست، نامه ای از پرویز دوائی را می خوانیم با عنوان پاییز آمد، با یادی از زنده یاد جمشید ارجمند. پس از آن، نویسندة داستان های ترسناک می ترسد آمده است؛ نوشته ای از الیسون فلاد که در آن نظر استفن کینگ را دربارة ریاست جمهوری دونالد ترامپ بررسی کرده است. استفن کینگ می گوید: گوش فرا دادن به سخنرانی های دونالد ترامپ شبیه گوش دادن به سرو صدای پیانویی است که از راه پله ...
رهنما: در همسایه ها بی خیال ازدواج، فقط پول
خواهند کرد و خوشحالی من وقتی خواهد بود که مخاطبان از این مجموعه تلویزیون خوششان آید. بعد از ضبط تمام قسمت های برنامه و فراغت از این کار، چه کاری در دستور کار دارید؟ یک رُمان نیمه کاره دارم و به مرور آن را می نویسم تا تمام شود. همچنین مدتی است که کُد استادی دانشگاه من هم صادر شده و بزودی تدریس هم به یکی از مشغله های دوست داشتنی ام افزوده می شود. مشغول این امر هستم که مطالعات خودم را بیشتر کنم تا بتوانم یک مدرس با دانش روز برای دانشجویان باشم. محمد زندکریمخانی – جام جم آنلاین ...