سایر منابع:
سایر خبرها
زیارتی بلیغ از امام هادی(ع)/ شرح زیارت جامعه کبیره
، و هر که از شما نافرمانی نمود، خدا را نافرمانی کرده است، و هرکه شما را دوست داشت، خدا را دوست داشته، و هر که شما را دشمن داشت خدا را دشمن داشته است. خدایا اگر من شفیعانی را به درگاه تو نزدیک تر از محمّد و اهل بیتش، آن خوبان و پیشوایان و نیکان می یافتم، آنها را شفیعان خود قرار می دادم پس به حقشّان که برای آنان بر خود واجب کرده ای، مرا در گروه عارفان به آنها و آشنای به حقّشان، و در شمار ...
مؤلفه های قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم (1)
، در همه ی قوات عقیدتی، علمی، سیاسی، اقتصادی و مانند آن و اسب های آماده که امروز سلاح های خودکار را شامل می شود، برای ترساندن دشمنان شما و دین خدا است تا آنکه به رویارویی با شما طمع نکنند. (15) طبعاً زمان پیامبر آمادگی دفاعی شامل رباط الخیل می شده است و روح آیه و فرمان خداوند، از آمادگی دفاعی و بالابودن قدرت رزمی حکایت می کرده است تا هر مخاطب به فراخور زمان خود عمل کند. بنابراین وقتی از نظرگاه ...
گفت وگوهای رئیس شیخیه با شاهزادگان و علمای تهران در سال 1275 ق
کند که در یک خبر دارد، مسافر قصر کند، و در خبر دیگر دارد که حاضر تمام کند. چه باید کرد، و تو در جواب بگوئی هر یک که موافق کتاب است، بگیر و دیگری را طرح کن. فبهتوا عن الجواب حتی یلج الجمل فی سم الخیاط . [سوال از حاجی در باره اشکال معروف در باره المسملون عند شروطهم] پس رو به سرکار حاجی نمودند که در اخبار شرط دارد المسلمون عند شروطهم الّا ما احلّ حراماً او حرّم حلالاً . پس اگر ...
شیوه های ارتباط پیامبر و قرآن با مخاطب
. 7. انبیاء: 72-73 (ترجمه ی الهی قمشه ای). 8. شوری: 51 (ترجمه ی فولادوند). 9. وَکَلَّمَ اللّهُ مُوسَی تَکْلِیماً : و خدا با موسی آشکارا سخن گفت. نساء: 164 (ترجمه ی فولادوند). 10. فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِیَ یَامُوسَی * إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُویً * وَأَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَی : چون (موسی) به آتش نزدیک شد، ندا ...
شواهدی بر گفتاری بودن متن قرآن
یادآور هویت شفاهی قرآن است: گوینده ای که رو در رو جمعی را خطاب می کند می تواند به دو گروه مختلف از این جمع اشاره کند و با گفتن عبارت شما بدون اینکه ابهامی ایجاد شود با هر یک [جداگانه] صحبت کند. همین وضعیت در آیه 52 سوره ی انعام برقرار است. قرآن با مخاطب نمودن پیامبر که احتمالاً با جمعیتی متشکل از مؤمنان و کافران روبرو بوده است، نخست به مؤمنان اشاره می کند و می گوید اینان و سپس به کافران اشاره می ...
جوامع مذهبی و قدرت خطابی زبان
وَکَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ : بگو: ای مردم، من پیامبر خدا به سوی همه شما هستم، همان [خدایی] که فرمانروایی آسمان ها و زمین از آنِ اوست. هیچ معبودی جز او نیست که زنده می کند و می میراند. پس به خدا و فرستاده او – که پیامبر درس نخوانده ای است که به خدا و کلمات او ایمان دارد – بگروید و او را پیروی کنید، امید که هدایت شوید. اعراف: 158 (ترجمه ی فولادوند). 36. تنها حنفیان تلاوت ...
قرآن در جایگاه یک کلام خطابی
فرمان خدا قرآن را به قلب تو رسانید در حالی که تصدیق سایر کتب آسمانی می کند و برای اهل ایمان هدایت و بشارت است. (ترجمه ی الهی قمشه ای). 10. و همین گونه ما روح (و فرشته بزرگ) خود را به فرمان خویش (برای وحی) به تو فرستادیم. (ترجمه ی الهی قمشه ای). 11. و این قرآن به حقیقت از جانب خدای عالمیان نازل شده. (جبرئیل) روح الامین (فرشته بزرگ خدا) آن را نازل گردانیده. (ترجمه ی الهی قمشه ای). ...
آزادی در نظام جمهوری اسلامی ایران
تجویزی و به طور کلی: لاتکن عبد غیرک و قد جعلک الله حراً (نهج البلاغه، نامه 31)؛ بنده دیگران مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است. این نوع آزادی نیز در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مورد اهتمام شایانی قرار گرفت. این آزادی، هم انسان شدن در عرصۀ حیات طبیعی و اجتماعی است و هم برداشتن استبداد و قیود و بتهای سیاسی و اجتماعی: والاغلال التی کانت علیهم (اعراف، آِه 157) و نیز رشد و شکوفایی استعدادها ...
خطابات عام و خاص در قرآن
) زکریا (25) و یحیی (26) (علیهم السلام)؛ از این میان حضرت موسی 10 بار (به نام) خطاب شده است که بیشترین فراوانی را از این حیث داراست. ذکر چند نمونه خالی از فایده نیست: قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَالَکَ أَلاَّ تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ : (27) خدا فرمود که ای شیطان، برای چه تو با ساجدان عالم سر فرود نیاوردی؟ قَالَ یَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ : (28) فرمود: ای آدم، ملائکه را به اسماء ...
گنجی که در وجود هر مؤمنی نهفته است
خدا برای من شیرین تر از آسودگی است. حضرت فرمود: خداوند ابوذر را رحمت کند، امّا من می گویم: هر کس بر خیر و صلاحی که خداوند برایش مقدّر کرده، توکل کند، آرزوی حالتی دیگر را در دل نمی پرورد.[7] هرچه او بخواهد؛ خواه مریضی یا سلامتی یا عافیت یا... این همان حالت تسلیم است. یکی از بزرگان از قول پیامبر عظیم الشأن نقل می کرد: در برابر فرمان خدا مثل علی باشید که میت الاحیا است. من این جمله را در ...
تغییر مخاطب در قرآن
.... در ادامه و زمانی که انواع تغییر مخاطب را بررسی می کنیم، دو نوع نخست را تحت مقوله موازی مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. تغییر مخاطب از آنجا که عطف از یک شخص به شخص دیگر است ، به حق شایسته نام التفات است. (12) به دلیل کاربرد بالای ضمیر دوم شخص تو (مفرد) یا شما (جمع) در قرآن برای جذب مخاطب و حفظ پویایی (دینامیسم) ، این نوع از التفات حائز اهمیت بسیار است. (13) موریس تغییر مخاطب از تو ...
جریان غلو در مذهب تشیع و واکنش امامان شیعه نسبت به آن
خدا توبه کنید زیرا شما در ردیف فسقا کفار و مشرکان قرار دارید. لعنت خداوند بر کسیکه چیزی در حق ما بگویند که ما خود نگفته ایم لعنت خداوند بر کسیکه ما را از عبودیت برای خدایی که ما را خلق کرده و بازگشت ما به سوی او و سرنوشت ما در ید قدرت اوست جدا سازد . - برخورد امام رضا (ع) و امام جواد (ع) با غالیان ظاهراً در دوران امام هشتم و نهم (ع) لعن امامان بر غلات امری روشن و آشکار بوده است ...