سایر خبرها
کارها را به استحکام و اتقان انجام می دهد. در معنای حکم، همچنین علم، فهم و داوری عادلانه وجود دارد. (40) همه ی این معانی به نحوی با قدرت ارتباط دارند، یا اگر با حکم قدرت نباشد، به امری بی معنا تبدیل می شود. 9. قهر قهر نیز همراه قدرت است. قهار که از صفت ها و اسم های خداوند است، به معنای آن است که با سلطان و قدرت خود بر آفریدگان خویش غالب است و در امور آنان تصرف می کند؛ آن گونه که قاهر نیز به ...
های نامتعارف از آن بسیار زیاد شده بود. به هر حال قرن سیزدهم از این جهت مهم است، و شما بخشی از این تصویر را در این رساله که مرور بر دیدگاه های حاجی محمد کریمخان قاجاری، رئیس شیخیه است، می توانید ملاحظه کنید. 3. داستان شیخیه، از رهبر نخستین آن، شیخ احمد احسایی آغاز شد. وی به سال 1166 در احسا متولد شده و در سال 1242 در مدینه درگذشت. علائق وی بسیار خاص و علاوه بر علوم دینی، به علوم غریبه، عرفان ...
، در حیطه این بررسی نمی گنجد. ارتباط بشری بر دو قسم است: کلامی (شفاهی یا مکتوب) و غیرکلامی (حالات چهره، حرکات دست و بدن و ارتباط چشمی). ارتباط کلامی خود به دوگونه تقسیم می شود: مستقیم (کلام صریح و بدون پیچش معنایی) و غیرمستقیم (استعاره، تشبیه، ضرب المثل و غیره). از آنجا که تأکید ما بیشتر بر عوامل اجتماعی استوار است، بیشتر ارتباط کلامی مستقیم را مدّنظر قرار داده ایم. در عین حال، ارتباط ...
بشر خیر به دنبال دارد و باعث رفاه می شود و در نهایت انسان را به سعادت در دنیا و آخرت می رساند. امروزه مشکل جهان غرب در این است که آنها از نظر علم و تکنیک پیشرفت کرده اند، اما به جای آنکه علم در خدمت بشر باشد و زندگی را برای انسان ها بهتر سازد، دنیا را به دوزخ تبدیل کرده است. عمده مشکلات بشر امروز در این است که علم و پیشرفت علمی در مسیری که خداوند تعیین کرده قرار ندارد. هرچند مبتکران ...
حلول و اتحاد کفر است؛ چراکه در حلول، محل و حال نیاز است بلکه فهم وحدت در عین ساده بودن بسیار سخت است. وحدت غیب نیست، خداوند در محل و حال نمی گنجد. وحدت یک جلوه است. عطار هم به زبان امروزی از فنومن می گوید، اما فنومنی که عطار می گوید با آنچه که فلاسفه غربی می گویند متفاوت است. فنومن به معنی چیزی است که پدیدار می شود. پدیدارشناسی عطار دقیق تر از پدیدارشناسی عصر جدید است. دور نبودن از خدا ...
می کند و در قبضه الهی و قلمرو حکومت الهی است. اخلاص؛ مأمن مخلَصین کسی که وارد قلمرو ولایت الهی می شود چون شیطان از ورود به این قلمرو ناتوان است به او هم دسترسی ندارد. مخلَص در جای امنی قرار دارد. چنان که فرمود: کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی . راجع به ولایت امیر المومنین علیه السلام هم همین طور است. مانند این که وقتی کسی از کشور دیگری به وطن خود پناه می ...