سایر منابع:
سایر خبرها
امام خمینی(ره) نسبت به قرآن کشف تام داشت
این ختم نیز ارتباط داشتن با کل قرآن و تماشای چهره و سیره آن است. وی افزود: در ختم قرآن است که تمام زیبایی، جمال، عظمت قرآن دیده می شود، یعنی برای دیدن چهره کامل قرآن باید آن را ختم کرد، البته قرائت و تلاوت سیره جاری مؤمن است اما باید برای ختم آن نیز برنامه داشت، آن هم ختم مداوم. سوره حمد آیینه تمام نمای قرآن رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه امام راحل ختم مداوم ...
فضیلت و کیفیت دعای عهد+متن دعا
...: دعای عهد یکی از دعاهای شیعیان دوازده امامی است. در مفاتیح الجنان نقل شده است: هر کس چهل صبح این دعا را را بخواند از یاران امام دوازدهم شیعیان خواهد بود و اگر پیش از ظهور بمیرد، خداوند او را از قبرش بیرون آورد (رجعت می کند) تا به خدمت وی درآید. زمان فضیلت خواندن دعای عهد پس از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است. و صبح به لحاظ فقهی از طلوع فجر صادق تا طلوع خورشید محسوب می شود. ولی ...
بررسی مبانی وجودی حکومت اسلامی
...، 62) در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران خداوند رسول اکرم(ص) را به مشورت کردن امر می نماید (ترجمه الهی قمشه ای، 69) آیه مذکور بعد از جنگ احد که مسلمانان از کفار شکست خورده بودند نازل شد. شخص حضرت(ص) چنان بر مشورت در مدیریت تأکید داشت که در این باره از ایشان احادیث و روایات متعددی وجود دارد. از آن حضرت(ص) روایت است، هنگامی که زمامداران شما نیاکانتان و توان گران شما، سخاوت مندان باشد و ...
قرآن می خواهد که ما قرآن بخوانیم
، تعجب نکن. یعنی برای رفع گرفتاری ها و برای رفع بلاها. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند سه مرتبه قل هو الله بخوان و خداوند ثواب یک ختم قرآن می دهد. اینها ثواب استحقاقی نیست، بلکه ثواب تفضلی است. به قول حضرت امام رضوان الله تعالی علیه دانه می ریزند که کبوتر بگیرند. این همه ثواب را می دهند برای قل هو الله و حمد و چهار قل و مابقی سوره ها تا ما عادت داشته باشیم و قرآن بخوانیم. این مشغول ...
تأویل از نظر علامه طباطبایی و تفاوت آن با بطن
عقیده صاحب المیزان تأویل از سنخ مفاهیم و مدلولات الفاظ نیست، بلکه از امور عینی و خارجی است که والاتر از گنجایش در حیطه واژگان است. بنابر این نظر، رابطه حقیقت قرآنی با الفاظ قرآن از نوع مثل با ممثّل است؛ یعنی خداوند، حقیقت قرآن را که جایگاه آن، "امّ الکتاب" و "لوح محفوظ" است جهت نزدیک کردن به ذهن ما به هیأت الفاظ نازل فرموده است. و برای این قول خود به آیات وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ فِی هذَا ...
امام به اصالت و حفظ شأن روحانیت معتقد بود/ حساسیت های امام نسبت به روشنفکران دینی
، آشکار است، از این روی هم به رفتارشناسی و هم نوع نگاه امام به مقولات مختلف آشنا هستید. از طرف دیگر با جریانات فرهنگی سیاسی آن روزگار اعم از روحانی و روشنفکر هم آشنایی خوبی دارید، لذا از چهره هایی هستید که می توانید در این زمینه تحلیل های دست اولی را ارائه کنید. به نظر جنابعالی برآیند نگاه امام نسبت به روشنفکران اعم از دینی و غیردینی چگونه بود؟ گرامی: چیزی که قبل و بعد از انقلاب برای من ثابت ...
از هم نشینی با اهل بدعت برحذر باش
گروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر می کند. به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 11 بهمن به آیه 4 سوره حج پرداخته شده و در آن آمده است: کُتِبَ عَلَیْهِ أَنَّهُ مَنْ ...
مرابطه ، تنها از دولت اسلامی نیست بلکه از بلاد اسلامی است
وجوب حفظ نظام رسیدیم. در ابتدا لازم است معنای واژه نظام را به اختصار بیان کنیم. نظام در زبان عربی یعنی نظم عمومی و در زبان انگلیسی به آن public order می گویند. نظام در اصطلاح به چند معنا اطلاق می شود: 1- در مقابل هرج و مرج بدین معنا که وقتی هرج و مرج نباشد می گویند نظام محقق شده است. به تعبیر دیگر نظامات عرفی که در همه جای جهان نمونه آن ها را می بینیم؛ همانند نظام حمل و نقل ...
برخی فیلم های صدا و سیما بی محتواست
. یا صد مرتبه سورۀ توحید بخواند. * ثواب خواندن آیات قرآن تفضّلی است نه استحقاقی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: اگر سورۀ حمد را بر مُرده خواندی و زنده شد، تعجب نکن. یعنی برای رفع گرفتاری ها و برای رفع بلاها. یا می فرماید: سه مرتبه قل هو الله بخوان و خداوند ثواب یک ختم قرآن می دهد. اینها ثواب استحقاقی نیست، بلکه ثواب تفضّلی است. به قول حضرت امام (ره ...
دولت مکلّف در قرآن کریم
واقع شده است. لذا، فردی که از سوی خداوند به امامت منصوب می شود، مجاز به مخالفت نیست. نپذیرفتن منصبِ امامت معصیت است. قرآن کریم می فرماید پس از آنکه خدایِ ابراهیم او را به اموری چند (به کلماتی) امتحان کرد، به او گفت که من تو را برای مردم امام قرار دادم: واذ إبتلی ابراهیم رُّبه بکلمات فأتمهنّ قال انی جاعلک للناس اماماً ( بقره: 124). جعل در این آیه ی شریفه تشریعی است؛ یعنی، حضرت ابراهیم (علیه السلام ...
مکلّف کیست؟
انسانی به هنگام اجتماع، استعداد صورت جدیدی غیر صورت فرد انسانی را می یابند و هویت روحی جدیدی به نام روح جمعی پیدا می کنند (مطهری، 1379: 337). به نظر استاد مطهری، قرآن کریم همین دیدگاه را تأیید می کند: قرآن برای امت ها (جامعه ها) سرنوشت مشترک، نامه ی عمل مشترک، فهم و شعور، عمل، طاعت و عصیان قائل است. بدیهی است که امت اگر وجود عینی نداشته باشد، سرنوشت و فهم و شعور و طاعت و عصیان معنی ندارد. اینها ...
دیدگاه مهدی حائری یزدی درباره ی فقه سیاسی
شریفه چنین نیست که باید این گونه عمل کرد و از وحی و رسالت الهی کمک نگرفت. خداوند سبحان از رسول مکرّمش (صلی الله علیه و آله و سلم) می خواهد که مردم را با سخن حکمت آمیز و موعظه ی حسنه به سوی راه خدا فرا بخوان: اُدعَ الی سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمةِ وَ المَوعِظَةِ (نحل: 125)، بلکه از مردم می خواهد در راه خدا وارد جهاد و عمل شود: و قاتِلوُا فی سَبیلِ اللهِ (بقره: 190). قرآن کریم آنان را که در راه خدا وارد ...
راه دور ماندن از مکر شیطان چیست؟
من کیستم. از جمله چیزهایی که انسان در آن، تأمّل نکرد، تفکّر وجودی اوست که ما این بحث را داریم. اگر این جا بیافتد، خیلی از مطالب، حل و راحت می شود. فکر چیست؟ به صورت ظاهر می گویند: فکر، یکی از اعمال ذهنی بشر و شگفت انگیزترین آن هاست که عجیب است در ذهن انسان وجود دارد. 1. تصویربرداری در ذهن بعضی چند عمل را پشت سر هم می گویند، من می خواهم حسب مطالبی که برای ...
توجه به قبله در نماز چه لزومی دارد؟
استاد حوزه علمیه قم در کتابی با عنوان فلسفه و اسرار احکام به بیان برخی از فلسفه احکام دین اسلام از جمله فلسفه نماز پرداخته است. توجه به قبله در نماز چه لزومی دارد؟ در سوره بقره آ یه 115 می خوانیم وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه؛ مشرق و مغرب از آن خداست و به هر طرف رو کنید خدا آنجاست . با توجه به آیه شریفه این سؤال مطرح می شود که ...
هدفها و کارکردهای قدرت نامطلوب
فراتر خداوند رخ می نماید؛ قرآن کریم اشاره دارد حضرت موسی (علیه السلام) را به سوی آل فرعون فرستادیم تا به آنها بگوید در برابر خداوند برتری مجویند. (46) زیرا هنگام برتری جویی و استعلا، طغیان و سرکشی نیز به وجود می آید. در قرآن مجید می خوانیم: وَإِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِی الأَرْضِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِینَ : (47) فرعون در زمین برتری جویی و سرکشی کرد. برتری جویی فرعون مادی و به سبب مال، قدرت ...
آسیبهای نفسانیِ قدرت سیاسی
از دیگران اطاعت کورکورانه می طلبد و از آنها بهره کشی می کند. خودشیفتگی می تواند به استکبار بینجامد. قرآن مجید به خودشیفتگی ابلیس در جریان سرکشی و عصیان او اشاره می کند. به نقل از ابلیس می خوانیم: گفت من از او (آدم) بهترم، مرا از آتش آفریده ای و او را از گل . (4) این جمله علت سجده نکردن شیطان را به آدم بیان می کند و اینکه او ادعای شرافت ذاتی کرد. در این آیه تلویح و اشاره ای به انکار ...
سازوکارهای سیاسی مهار قدرت
) این ویژگی در وجود انسان، او را در برابر مسائل اجتماعی و امور پیرامونش مسئول می کند. خداوند در قرآن کریم انسان را دارای اختیار و در نتیجه مسئول معرفی می کند. بر این اساس هرگونه تغییر و دگرگونی در سرنوشت و سرشت جامعه به دست افراد آن است. (11) پس آن فردی که آموزه های ظلم ستیز در وجودش نهادینه شود، نمی تواند در مقابل قدرت سیاسی حاکم که همه ی رفتارها و هنجارهای جامعه را رنگ و جهت می دهد، ساکت و ...
روایت روحانی مطرح اهل سنت از سقوط موصل و فلوجه
اوضاع را در اختیار داشتند و نیروهای القاعده را از شهر خارج کرده بودند. یعنی افراد القاعده به صورت نیروی مسلح در شهر نبودند و تفکر القاعده هم چنان در شهر و در میان بخشی از مردم وجود داشت. من امام جماعت و مبلغ مسجد یونس پیامبر (ع) در فلوجه و در محله جولان بودم. بله! اشاره کردید که به حدیثه مهاجرت کردید. شیخ نوری : بعد از سال 2013 و در ابتدای سال 2014 همگی ما به حدیثه نقل مکان کردیم ...
خودپسندی؛ آفت عقل
خشوع در همه حالت ها و رفتارهای ایشان هویدا بود، حتی خوراک و پوشاک آن حضرت، رنگ خشوع داشت، هنگامی که از لباس وصله دار او سؤال کردند فرمود: این لباس، دل را خاشع می کند و نفس را سرکوب می سازد و اهل ایمان، به آن اقتدا می کنند.دنیا و آخرت، دو دشمن متفاوت اند و دو راه مختلف؛ هرکه دنیا را دوست بدارد، دشمن آخرت است.این دو به منزله مشرق و مغرب اند؛ هر کس به یکی نزدیک شود، از دیگری دور می شود.این دو، هووی ...
شاخصه های قدرت نامطلوب
...؛ المیزان فی تفسیرالقرآن؛ ج 2، ص 96. 21. سیدمحمد تقی مدرسی؛ من هدی القرآن؛ ج 5، ص 145. 22. بقره: 187. 23. سیدمحمدحسین فضل الله؛ تفسیر من وحی القرآن؛ ج 24، ص 244. 24. أَبَی وَاسْتَکْبَرَ (بقره: 34): در چندین آیه ی دیگر به این واژه و مشتقات آن اشاره شده است؛ از جمله است: أَفَکُلَّمَا جَاءکُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَی أَنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ (بقره: 87) / وَأَصَرُّوا ...
کارکردهای مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
: رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا . (18) جالب آنکه خداوند در آیه ی قبل به نعمت های خود به بندگان اشاره دارد و اینکه اگر نعمت های خدا را بشمارید، هرگز آنها را شماره نتوانید کرد. (19) گویی این آیه می خواهد به خواننده بفهماند یکی از نعمت های بزرگ خداوند امنیت است. هر چند انسان گاه نسبت به این نعمت کم توجه و گاه بی اعتنا است. آیه حکایت از آن دارد که نعمت امنیت ضرورت زندگی انسان است که او ...
پیامبر وقتی این آیه را شنیدند، تا صبح خوابشان نبرد
(نه اینکه وارد عذاب شده باشند) چنان می ترسند که عقل از سرشان می پرد و رفتارهایی همچون رفتارهای افراد مستِ لایعقل از آنها سر می زند. نکته درباره این شبهه که با توجه به رحمانیت گسترده خداوند، وجود عذاب های جهنم چگونه ممکن است قبلا توضیح داده شد 5⃣ یوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ .. وَ تَضَعُ کُلُّ ... وَ تَرَی النَّاسَ سُکاری ... چرا دوبار تعبیر تَرَوْنَها ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
باقی و افزوده خواهد شد، در این صورت رضایت الهی و مردمی کنار هم طرح می شود و الهی است؛ زیرا قدرت فرمان خداوند را مبنی بر حکومت حق و اقامه ی عدالت اجرا می کند و مردمی است؛ زیرا مورد پذیرش و خواست عموم است. در قرآن که شالوده ی تمدن اسلامی به حساب می آید، همواره بحث عدالت مطرح بوده است. همان گونه که در آیه ی 25 سوره ی حدید ذکر شد، یکی از هدف های برانگیختگی پیامبران الهی اجرای قسط و عدل ذکر شده ...
موجودات غیرآلی یا غیرارگانیک در آثار کاستاندا
آنجا که لطافت خاصی دارد می تواند به اشکال مختلف در آید لذا یکی از ویژگی های اجنّه آن است که می توانند به هر شکلی که بخواهند چه انسانی و چه حیوانی در آیند. همچنین براساس آیاتی که در سوره ی جن وجود دارد به دست می آید که آن ها دو دسته اند؛ برخی مؤمن و خوبند لذا پشتیبان و حامی انسان های مؤمنند و بعضی دیگر شریر و موذی اند. به این دسته از جنیان، شیطان (شیطان یک واژه عبری است به معنای شریر) اطلاق می شود و ...
پاسخ مکتوب محمدرضایی به مجتهدشبستری/ پیرو کدام مکتب فلسفی هستید؟
اصول و مبانی است، که در صورت اتقان و معقولیت آنها، نتایج آنها نیر از اتقان لازم برخوردار خواهد بود. جناب عالی در حوزه دین دعاوی متعددی را مطرح نموده اید که به برخی از آنها اشاره می نمایم : - ما انسان ها با دلیل عقلی نمی توانیم خدا را اثبات نماییم. در نتیجه نمی توانیم ادعا کنیم که خداوند در یک زمان و مکان معین با یک انسان مشخص _محمد (ص) _ با الفاظ و جملات متن قرآن سخن گفته است. (حادثه وحی ...
پروژه سازمان سیا علیه ترامپ/ نشانه های یک بحران
چند چالش بزرگ مواجه بوده که برخی همچنان پابرجا و برخی تشدید شده است. وجود 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی از اشخاص حقیقی و حقوقی و 200 هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت و شرکت های دولتی که پرداخت آن ها عموما با تعویق صورت می گیرد، مواردی از این دست است. همچنین شرکت داری بانک ها که موجب درگیر شدن حدود نیمی از منابع بانک ها در شرکتهای مختلف و از جمله بازار مسکن شده و به دلیل رکود، چندان امکان ...
مدیریت بحران در نگاه قرآن
درباره بحران می توان به بحران قوم یونس(ع) اشاره کرد. قوم یونس(ع) که برخوردار از نعمت های الهی بودند کفر و کفران ورزیدند و خداوند آنان را تهدید به عذاب کرد. با خروج رهبر از جامعه ، بحران آشکار شد. البته مردم با دیدن نشانه های عذاب و بحران، با بهره گیری از رهبری عالمی از علمای جامعه، با استغفار و توبه توانستند از بحران بگذرند. خداوند در آیه 98 سوره یونس می فرماید که تنها قومی که با بحران عذاب به ...