سایر منابع:
سایر خبرها
داستان یک فیلم اولی محبوب شبیه ابد و یک روز
فیلمی ماشینی در تهران تیره و دودی است. این مساله را حتی می شود در نورپردازی و رنگ های فیلم هم دید. فکر می کنید چه شده که در سال های اخیر مخاطب با فیلم های اجتماعی بیش از دیگر ژانرها همراه می شود؟ اصلا این همراهی خوب است؟ یکی از اتفاقات مثبتی که در عرصه اکرانِ فیلم ها افتاده تمایل و توجهِ مردم به فیلم های اجتماعی ست که این کاملن در میزان فروشِ فیلم ها مشهود است. این توجه و دقتِ نظر مردم که ...
بررسی راهبری مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی
روحانیت به عنوان پیش قراول و پیشتاز حرکت انقلابی در زمینه تکوین و تبیین مبانی انقلاب، تثبیت، پیشرفت و بسیج سیاسی توده ها در همه صحنه های انقلاب اسلامی بارز و برجسته است. آنان در واقع به نیاز اصلی توده ها یعنی مبارزه با فساد و بازگشت به نظم اخلاقی متعالی اسلامی و تغییر ارزش ها و هنجارهای جامعه پاسخ گفتند. نقش آنان بیشتر با بعد فرهنگی و اخلاقی آغاز و سپس به نقش سیاسی بدل می گشت.[6] یکی از ...
علی اکبر علیزاد: از تئاتر سیاست زدایی کرده اند
عمده ای از تجربیات معاصر تئاتر را از دست می دهد! مثل اینکه شما شوینبرگ را نشنوید و بخواهید بفهمید جان کیج چه کار کرده! قصد شما از اجرای کارهای بکت صرفا آشنایی مخاطب با بکت است؟ نه، قطعا این طور نیست. من در این مورد وظیفه ای برای خودم قائل نیستم. علتش همان علاقه و ذائقه شخصی است که قبلا گفتم! اینها چیزهایی بود که من خودم درگیرش بودم. من هرکاری هم که بکنم بکت همیشه در پس زمینه ...
هشدار جدی زیر سقف دودی به جامعه
به تصویر بکشد تا جامعه بتواند از برکت وجود سینما به سمت رشد و تعالی هدایت شود. این فیلمساز سپس با بیان اینکه من به عنوان یک فیلمساز گوشم نسبت به همه مسائل درون جامعه حساس است و همواره در حال شنیدن مشکلات متنوع مردم هستم اظهار داشت: زمانی که من سوژه طلاق عاطفی را برای ساخت زیر سقف دودی انتخاب کردم همزمان چندین سوژه اجتماعی و روز مهم دیگر را نیز در دست داشتم اما به دلیلی این سوژه را ...
گلچین روزگار یا گلچین کارگردان
محمد حسین مهدویان در فیلم ماجرای نیمروز قصد خلق دنیایی از حوادث پرآشوب سال 60 و ترور های مجاهدین خلق را دارد اما آن را تلف می کند،موضوعی که تنها به واسطه خودخواهی وهوش کارگردان صورت می گیرد . کارگردان یک مسیر را به خوبی یادگرفته است،مسیری که تشویق و جوایز در آن خواهد بود،او هربار دوربین نگاتیوی را برپایه و یا دوش سوار می کند تا تصاویری مستند گونه در روایت تاریخ خلق کندوبا صحنه سازی های ...
حاشیه های روز ششم جشنواره فیلم فجر/ از خنده هایی از ته دل به "خوب، بد، جلف" تا تشویق بی امان برای ...
...: بالاخره بعد از چند روز یک دل سیر خندیدیم و انصافا هم باید گفت که قاسم خانی به خوبی مخاطب را می شناسد و می داند که برای ساخت یک فیلم تجاری، نیازمند چه مولفه هایی است. این همه ماجرا نیست، چرا که خوب، بد و جلف 3 تهیه کننده داشت، ولی تنها عبدالله اسکندری و محسن چگینی به عنوان تهیه کنندگان آن در نشست حضور داشتند و محمد امامی، تهیه کننده دیگر این فیلم به خاطر پرونده قضایی اش و اختلاس بزرگ ...
رونق صحنه های تئاتر با حضور چهره های سینمایی و تئاتری
... تماشاخانه های دولتی و خصوصی پایتخت که امروز رقابت جدی در کسب مخاطب دارند، توجه به انگیزش مخاطبان را با استفاده از کارگردانان شناخته شده و بازیگران حرفه ای تئاتر و سینما در دستور کار خود قرار داده اند و تلاش دارند که با به صحنه آوردند نمایش هایی که توسط گروه های حرفه ای تئاتر تولید شده اند، مخاطبان هنر نمایش را راضی کنند. از همین روز شاهد هستیم که در این روزها که منتهی به روزهای پایانی سال ...
امیدهای سیمرغ از راه می رسند...
البته می کوشد از جایی به بعد دروغگویی آدمیان را به عنوان عنصری جهت تعلیق مورد استفاده قرار دهد که البته این استفاده هم فقط اثرگذاری مقطعی برای فیلم دارد. سوژه ملتهب و بازی پراغراق "پشت دیوار سکوت" مسعود جعفری جوزانی روایتیست از ماجرای ورود خونهای آلوده به ایران و ابتلای برخی از بیماران خونی به هپاتیت و ایدز. جوزانی نقش اصلی فیلمش را به دخترش سحر جعفری جوزانی سپرده و شاید ...
دولت در برخی موارد رفوزه شده است
70 بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده بودند، همان موقع یک سری از همین دوستانی که بعدها در جریان اصلاح طلب جای گرفتند، به عنوان مثال شخص آقای عباس عبدی، در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به خاطر نقدهایی که در آن دوران درباره عملکرد ایشان نوشتند، 13 ماه زندان رفتند، یا اینکه در دوران دوم خرداد که از سال 76 و با آقای خاتمی سر کار آمدند، در آن زمان هم افرادی مثل آقای گنجی و طیفی از نمایندگان مجلس ...
حکایتی از آن حکیم، به یاد دکتر عباس زریاب خویی در سالروز درگذشت او
با مهارت انجام می دهد. شنیده بودم علی آباد شهر است اما این قدر آبادی اش را نمی دانستم. کمی کنجکاوی ام در خصوص مقاله بیشتر شد و چون خودم در سال 1381 مقاله ای با عنوان سهم استاد زریاب خویی در نهضت دایره المعارف نویسی معاصر نوشته بودم و این مقاله در مجلۀ معارف منتشرشده بود (مجله ای که در زمان انتشار مقاله ام سردبیرش ازقضا همین جناب اسماعیل سعادت بود. برای اطلاع از این مقاله هم نک: دوره نوزدهم، شماره ...
چشمان گریان کارگردان انزوا در نشست خبری این فیلم+فیلم
شخصیتی یک آهنگ می ساختیم. آقای عباس میرزایی از موسیقی به عنوان یک ویژگی در فیلم استفاده می کند. مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان فیلم سینمایی انزوا بیان کرد: انزوا اولین کار بلند سینمایی من است هرچند که خیلی معتقد نیستم که فیلم اولی هستم چون سالها فیلم کوتاه می ساختم و اصولاً فیلم اول را برای فردی می دانم که تا به حال دکوپاژ نکرده باشد. وی با چشمانی گریان اضافه کرد: من تصمیم ...
سلیمی نمین در میزگردی با حضور آذر منصوری: رای های انتخابات 92 و 94 واکنشی بود
، شما بزرگ ترین تهمت ها را به هاشمی زدی، بعد می گویی که من این حرف ها را نزدم؟ این جعل تاریخ است. اینکه با جعل تاریخ افکار عمومی را با خود همراه کنید، آیا این اصالت دارد؟ در چنین شرایطی، فرض کنید که مجلس یا دولت را هم به دست بگیرید، اصالت و ارزشی ندارد و هیچ رشدی به جامعه نمی دهد. رشد در صورتی اتفاق می افتد که شما به عنوان پیشقراول، به مردم بگویید که کجاها اشتباه کردید. اما وقتی مبنا قدرت باشد، به ...
عقب گرد دولت در استفاده از زنان در کابینه
مجلس بودید؟ بله من هر دو دوره نماینده مجلس بودم یعنی زمان که پدر رئیس جمعیت بودند. مخالفتی با نامزد شدن شما نداشتند؟ اتفاقاً بعضی از دوستان ابتدائاً مطرح کردند من را صدا کردند و گفتند شما بیایید کاندیدا برای تهران، خودم گفتم نه، بعد شب رفتم نزد پدرم گفتم بابا یک چنین چیزی به من گفتند، ایشان گفتند بابا ما باید به این مردم خدمت کنیم، مجلس به زنانی مانند شما نیاز ...
هنر هفتم درباره آیت الله طالقانی کوتاهی کرده است/ عدم شناخت نسل جدید از قهرمانان ملی و انقلابی حقیقت ...
را که بعدها به نمایش گذاشتند، آن زمان ظاهر نکرده بودند و همه علی الظاهر در جهت انقلاب بودند ولی چرا کسی که مدعی کمونیستی و سردمداری یک گروه ماتریالیستی بود از یک روحانی مفسر قرآن حرف شنوی داشت؛ این ظرفیت بالایی نیاز دارد. تمام افسران و روئسای زندان برای آیت الله طالقانی احترام ویژه ای قائل بودند با اینکه ما می دانیم این افراد چه آدم های جلاد و سفاکی بودند. *به عنوان پرسش ...
شور و شوق اهالی سینما بعد از نمایش ماجرای نیمروز
دارد و رسیدن به چنین روشی در فیلمسازی بسیار سخت است. علیرضا بیات مدیر تولید سینما گفت: فیلمی عالی بود و بازی های بازیگران باورپذیر بود و من از بازی ها و صحنه و کارگردانی لذت بردم. البته کارگردان قصه فیلم را نیز به خوبی روایت کرده بود. وی افزود: بعد از چند شب یک فیلم خوب دیدم و هنوز در حال و هوای فیلم هستم و مردم منتظر کاری جدید از کارگردان فیلم ایستاده در غبار بودند. به گفته بیات ...
کابینه یازدهم در استفاده از زنان عقب گرد کرد/ کارشکنی های آمریکا برای ممانعت از ورود داروی بیماری های ...
؟ اتفاقاً بعضی از دوستان ابتدائاً مطرح کردند من را صدا کردند و گفتند شما بیایید کاندیدا برای تهران، خودم گفتم نه، بعد شب رفتم نزد پدرم گفتم بابا یک چنین چیزی به من گفتند، ایشان گفتند بابا ما باید به این مردم خدمت کنیم، مجلس به زنانی مانند شما نیاز دارد، من البته لایق نیستم ولی ایشان نظرشان نظر مثبتی بود و گفت شما قبول بکنید، گفتم بابا آخه چنین و چنان، گفت نه بابا شما بروید آنجا مفید هستید ...
عاشقانه های یک همسر جانباز اعصاب و روان
حق الزحمه من تأمین می شود. او می گوید در شرکتی خدماتی کار می کرده و بعد از آشنایی با شیوه کار و مشتریان، اکنون به صورت مستقل مشغول به کار است. این همسر جانباز اعصاب و روان که در ابتدای گفتگو برایمان خیلی ساده و بی تکلف می گوید که همین چند روز پیش بود که با بد شدن حال همسرش، صورتش کبود شد! اما نه تنها از این ازدواج بعد از گذشت بیش از ده سال رضایت دارد بلکه هر روز عاشق تر است و خدا را به خاطر ...
ماجرای نیمروز حال و هوای روز ششم جشنواره فیلم فجر را متفاوت کرد
درگذشته ایستادند و به قرائت فاتحه پرداختند. پیمان قاسم خانی درباره تولید فیلم خود هم گفت: ساخت فیلم خوب ، بد، جلف یک سال قبل شروع شد که تولید بسیار سختی هم داشت چون چهار جلسه فیلم برداری داشتیم و فیلمی که باید در تابستان ساخته می شد را در زمستان ساختیم. من به عنوان یک فیلم اولی دست وپاچلفتی های خودم را داشتم اما گروه همدلی با من بودند که در ساخت این فیلم مرا یاری کردند. وی با بیان این که ...
ویلاهایی در بیایان! / نقد فیلم "ویلایی ها"
با یک نگاه هوشمندانه، شناخت مناسب از موضوع و کارگردانی دقیق بر اساس چهارچوب های معین، می توان فیلمی خوب ساخت که مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار بگیرد. اما " ویلایی ها " می توانست فیلمی بهتر از این باشد. تعدد شخصیت های مکمل و خرده روایت های متعدد باعث شد که سیما و خانم خیری با بازی طناز طباطبایی و پریناز ایزدیار خوب معرفی و پردازش نشود و پیشینه درست و کاملی در رابطه با این شخصیت ها ارائه ...
بر بال سیمرغ
.... ادای روشنفکرها را درنمی آورد. مخاطب را وسط فیلم رها نمی کند. به نسبی گرایی تعظیم نمی کند و اجازه نمی دهد مخاطب گیج و منگ از صندلی اش بلند شود. اما به نظرم در کنار همه این محاسن، این فیلم یک چیز را زیادتر از حد دارد: تلخی برخی صحنه ها و جزئیات تلخ فیلم آنقدر زیاد است که حال مخاطب را بد می کند. بدون تاریخ، بدون امضا آنقدر در برخی از صحنه ها گلوی مخاطب را می فشارد که شاید جزو فیلم هایی ...
نشست انزوا در برج میلاد
ساخته است یا خیر، اظهار کرد: من عاشق آقای مسعود کیمیایی و مرحوم علی حاتمی هستم و معتقدم سینما بدون بزرگان این عرصه معنا و مفهوم ندارد. از آن جایی که همه آدم ها تاثیرپذیر هستند و من هم استثنا نیستم و به این بزرگان ارادت دارم، قطعا از آن ها در کار خودم تاثیر گرفته ام. در ادامه نشست عباس میرزایی بعد از اینکه یکی از همکلاس هایش به او برای ساخت فیلمش تبریک گفت، در حالی که بسیار تحت تاثیر ...
16 بهمن در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر چه گذشت؟
حجت اشرف زاده خواننده موفق موسیقی تلفیقی کشورمان در ششمین شب از سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در برج آزادی با طرفداران خود دیدار کرد. خواننده قطعه "عشق آمد" در بخش دیگری از این برنامه، قطعه "چقدر حال من با تو شیداتره" را که پیشتر به عنوان تیتراژ با صدای او از تلویزیون پخش شده بود را اجرا کرد و در هنگام اجرای این اثر اشک ریخت. اشرف زاده پس از اجرای این ...
بدون تاریخ بدون امضا کام همه را تلخ کرد/ ماه گرفتگی بازتولید فتنه 88 روی پرده سینما
بزند و هم نگاه و موضع خود را در انتها بیان کند. *انزوا اولین اثر مرتضی علی عباس میرزایی اثری درباره غیرت و قضاوت های زودهنگام و ایضا تاثیر حرف مردم است. کارگردان برای پیشبرد فیلم خود ریتم اثر را تند کرده و در ادامه می کوشد با کات های متعدد تاثیر خود را بر مخاطبش بگذارد. امری که اگر چه در ابتدای فیلم شاید اثربخش باشد اما ازدیاد این صحنه باعث خستگی می شود. انزوا می کوشد ...
قضاوت ممنوع!
پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " روزنگارهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر مونا انوری زاده روز پنجم : قضاوت ممنوع! جمعه 15 بهمن است. برای نوشتن روزنگار های جشنواره سی و پنجم دست به کار می شوم. چشمم به یک خبر می افتد و انگشتانم از حرکت باز می ماند ؛ حسن جوهرچی درگذشت! تقریباً همه مخاطبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بیست سال گذشته حسن جوهرچی را می ...
استقبال کم تماشاگران اصفهان از جشنواره فجر در روز اول/ تماشاگران از فیلم های آغازین راضی نبودند
تناسبی با موضوع و زمینه اصلی فیلم نداشت. تماشاگر خانمی که هر دو فیلم این روز را دیده بود در مورد انزوا گفت: در مقام مقایسه به نظرم انزوا بهتر از فصل نرگس بود چرا که بیشتر مخاطب را به خود جذب می کرد و این که در طول فیلم نمی شد انتهای فیلم را حدس زد و دائم به دنبال کشف حقیقت در فیلم بودی خود موجب جذاب تر شدن فیلم می شد. وی عنوان کرد: موسیقی فیلم کمی متناقض بود با موضوع فیلم که خیلی در طول فیلم محسوس بود و موجب دلهره و هیجان در فیلم می شد اما موضوع و زمینه اصلی فیلم نیازمند یک موسیقی ملایم تر بود. ...
تک تازی فراری و ایده های تلف شده
های طلا نمی افزاید و بسیار سطحی و رو باقی می ماند. انزوا ساخته مرتضی علی عباس میرزایی مسیر جذابی برای قهرمانش طراحی کرده و شروع خوبی نیز دارد، اما اصرار فیلمساز برای توسل به تجربه گرایی فرمالیستی که اساسا متعلق به چنین داستان و مضمونی نیست، همه چیز را تبدیل به ملغمه ای آشفته کرده که لحظاتی تقلیدی است ساختار شکنی گدار آن هم در بافتاری کاملا غیر مرتبط، لحظاتی ارجاعی است بی پشتوانه به آثار هجوآلود ...
رونمایی از نخستین آمار فیلم های محبوب
مرورفیلم های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز چهارم و پنجم کوپال کوپال اولین فیلم بلند سینمایی کاظم ملایی است که پیش از آن آثار کوتاه متفاوتی همچون لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید ، منها و دیلیت را ساخته و در جشنواره های داخلی و خارجی متعددی حضور موفق داشته است. فیلمنامه این فیلم را خود ملایی نوشته و مدت زمان آن 99 دقیقه است. این فیلم در بخش اصلی سودای سیمرغ قرار دارد. قصه فیلم: کوپال روایتگر قصه یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که روز آخر سال با یک چالش جدی در زندگی اش مواجه می شود. بازیگران: لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده، مجتبی علیزاده، حسین غایبی و... نقد فیلم: فیلم کوپال با توجه به سوابق کارگردانش در فیلم کوتاه، در مقایسه با سایر فیلم اولی های جشنواره فیلم متوسطی است. کارگردانی فیلم از نظر ریتم و قاب بندی مناسب است و ایراد جدی ندارد. اما در قصه همچون قریب به اتفاق فیلم های سینمای ایران، کوپال هم لنگ می زند. مخصوصا در شخصیت پردازی ها فیلم با ایراد جدی مواجه است. فیلم در نهایت شبیه به تیزر شده است. کارگردان کوپال را می توان تاکسیفیلمیست دانست که بدن فیلم را تهی از آنچه بوده، کرده است و به جای آن، پلاستیک فشرده و مصنوعی را به روی پرده سینما می دوزد به جای آنکه با ظرافت پوست فیلم را آراسته کند و نظم دهد. آباجان آباجان را هاتف علیمردانی ساخته و همزمان فیلمنامه ن ...
زنان و انقلاب اسلامی
ذکر این رخداد انکار ناپذیر به عنوان یکی از مواهب انقلاب در حوزه زنان، در نظر است در این فرصت اندک ضمن اشاره به زوایای رخدادهای پسا انقلاب در حوزه زنان؛ به کالبد شکافی این موضوع غم انگیز پرداخته شود که چرا امروز بعد از 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان در پی چانه زنی برای حضور کمی و مؤثر در عرصه های تصمیم سازی سیاسی، اجتماعی و مدیریتی کلان می باشند؟ در حالی که سابقه فعالیت مدنی و ...
هدیه شوم مدرنیته به کشورهای در حال توسعه/ نقد فیلم "تابستان داغ"
؛ مهاجرتی که تا انتهای فیلم هم دلیل اصلی اش فهمیده نمی شود. انگیزه همسر ایمان برای نرفتن به همدان نیز گنگ می ماند. در خانئادذه دیگر فیلم نیز نسرین چرا از شوهرش جدا شده است؟ آیا او حقیقتاً زندگی مستقلی را می خواهد؟ یا همانطور که بارها برادرش ناصر به او تذکر می دهد، فقط برای شوهرش ناز می کند؟ که اگر مورد اول است، چرا در ادامه براحتی او را در کنار خود قبول می کند؟ داستان فیلم " تابستان ...
در دنیای گرگ ها اگر سلاح نداشته باشیم دشمن هر غلطی بخواهد می کند
انقلاب اسلامی شعار ما می توانیم به صحنه آمد و توانستیم در عرصه نانو فناوری و سلول های بنیادی و پزشکی و هسته ای و داروهای ضدسرطان و فناوری هسته ای پیشرفت کنیم. وی با بیان اینکه صاحبان تأثیر و اهل قلم و خطابه در امید مردم بدمند، نه نا امیدی و به نحوی حرف نزنند که نظام زیر سؤال برود، گفت: نباید طوری باشد که این دولت بگوید، دولت قبل کشور را ویرانه کرد و دولت بعد هم این دولت را تخریب کند. برخی طوری ...