سایر منابع:
سایر خبرها
بی اخلاقی ها از نزدیک ترین عضو فیلم به اثر وارد شد/ مگر می شود یک کتاب 2 مولف داشته باشد/ جدال لفظی ...
به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم قاتل اهلی ساخته مسعود کیمایی ساعت 1 بامداد یکشنبه 17 بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد. این فیلم در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به دلیل اختلاف کارگردان و منصور لشگری قوچانی تهیه کننده اثر مدتی است که خبرساز شده است. در این نشست فرشاد محمدی، منصور لشگری قوچانی، مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی و پگاه آهنگرانی و بهزاد عبدی حضور دارند ...
مسعود کیمیایی: مگر شما فیلم ساخته اید که سوال می پرسید؟
به دور از تشنج سوالات خود را بپرسید. مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره نیز در نشست حاضر شد. نکته قابل توجه دیگر، حضور فریدون جیرانی ، سعید ملکان و سعید راد در سالن بود. گفته می شود در سالن اصلی عده ای از تماشاچیان به فیلم خندیده اند که باعث واکنش عوامل فیلم شده است. مسعود کیمیایی در ابتدای نشست گفت: داریم با دنیای مزدوری در دنیای هنر آشنا می شویم. اگر ...
کامیار: سد معبر به نفع شهرداری است/ کیایی: نصف دستمزدم خرج درمان کتک هایی که از حامد بهداد و علیرضا ...
جشنواره فیلم فجر که به عبارتی بهار فجر است، باید داشته باشیم. وقتی ما فیلمبردارها فیلمی را با کیفیت بد روی پرده می بینیم احساس می کنیم تمام زحمات مان از بین رفته است. در این نشست بهمن کامیار تهیه کننده فیلم در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران گفت: اگر می خواهید سوال کنید و مانند مصاحبه ای که پیش از آن با ما داشته اید و آن را منتشر نکرده اید، بهتر است سوال تان را مطرح نکنید. او در ...
کامیار: مضمون سد معبر به نفع شهرداری است/ ماجرای شکستن ناخن محسن کیایی
زحمات تمام عوامل سازنده فیلم است. مرتضی هدایی فیلمبردار فیلم سینمایی سد معبر در پایان این نشست گفت: در زمانی که فیلم برداری نداشتیم برای گرفتن پلان های سخت مان حتی در روزهای تعطیل به بازار سعید اسماعیل می رفتیم اما به یک نقطه مهم باید اشاره کنم و آن هم مسئله کیفیت پخش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر است. وی در ادامه انتقادش گفت: می دانم که برگزارکنندگان جشنواره زحمات بسیار زیادی ...
متن و حواشی فیلم های روز هفتم کاخ جشنواره در قاب تصویر
سیروس الوند درحاشیه روز ششم جشنواره / عکس: علی علیزاده به گزارش خبرنگار پارسینه ، جشنواره فیلم فجر در روز هفتم، با نمایش فیلمهای مختلف در سینماهای منتخب ادامه پیدا کرد. کاخ جشنواره نیز که پذیرای اصحاب رسانه و منتقدان و صاحبنظران عرصه سینماست، شاهد نمایش فیلمهای پر استقبالی از جمله فیلم زیرسقف دودی و سد معبر بود؛ حاشیه های روز هفتم در کاخ جشنواره/ Parsine فیلم سارا ...
59پروژه عمرانی و تولیدی به مناسبت دهه فجر در مانه و سملقان افتتاح شد
به گزارش پایگاه خبری آشخانه ، عصر شنبه همزمان با پنجمین روز از دهه فجر، 59 پروژه عمرانی، خدماتی و تولیدی مانه و سملقان با حضور استاندار خراسان شمالی و مسئولان شهرستانی به بهره برداری رسید. در پنجمین روز از دهه فجر، 59 پروژه عمرانی، خدماتی و تولیدی با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد و 979 میلیون تومان افتتاح شد.این پروژه ها شامل 58 طرح عمرانی با سرمایه گذاری 14 میلیارد و 859 میلیون تومان و ...
زیر سقف دودی با موضوع طلاق عاطفی در سودای سیمرغ فجر
...: فیلم زیر سقف دودی ساخته پوران درخشنده در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی زیر سقف دودی یازدهمین ساخته پوران درخشنده در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. زیر سقف دودی یک اثر اجتماعی است که به موضوع طلاق عاطفی میان زوج ها می پردازد. پوران درخشنده پیش از این فیلم های هیس!دخترها فریاد نمی زنند ، خوابهای ...
کیمیایی: نه دسیسه می ماند و نه تباهی - جای خالی پرویز پرستویی
سرویس استانها جوان ایرانی ؛ بخش شمالی: به گزارش جوان ایرانی به نقل از مهر، نشست خبری فیلم قاتل اهلی ساخته مسعود کیمایی ساعت 1 بامداد یکشنبه 17 بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد. این فیلم در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به دلیل اختلاف کارگردان و منصور لشگری قوچانی تهیه کننده اثر مدتی است که خبرساز شده است. در این نشست فرشاد محمدی، منصور لشگری قوچانی ...
اتفاق کم نظیر در جشنواره / اقبال مردمی به جبهه فرهنگی با ماجرای نیمروز
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سراج 24، محمدحسین مهدویان کارگردان جوان سینمای ایران، امسال هم یک شگفتی دیگر آفرید. مهدویان با ماجرای نیمروز در سی وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد. سال گذشته او فقط یک فیلم اولی بود. برای اولین بار کار سینمایی اش با نام ایستاده در غبار را به جشنواره سی وچهارم رساند. اثری که همه را حیرت زده کرد. نیکی کریمی سال گذشته عضوی از هیئت داوران جشنواره ...
معرفی توانمندی های آموزش و پرورش بجنورد در - نمایشگاه انقلاب - + عکس
ساخته های آنان برپا شده است. فرماندار شهرستان بجنورد نیز در این آیین گفت: دهه ی فجر یادآور روزهای سقوط رژم دیکتاتوری ستم شاهی و همچنین روزهای ایثار و شهادت و اقتدار و سرافرازی ملت ایران است. حاجی زاده با بیان اینکه در راستای خدمت رسانی دولت تدبیر و امید در دهه ی فجر 182پروژه در شهرستان بجنورد افتتاح خواهد شد، افزود: اعتبار این طرح ها که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ...
تقدیر از نمایش - ... و هزار سال ویک روز... - در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
: 715373 منبع : ابنا خلاصه سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: از نمایش "... و هزار سال و یک روز..." در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تقدیر شد. به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ابنا سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اظهار داشت: ستاد برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اهداء لوح ...
تهیه کننده سد معبر : دست فروش مجرم است!
تهیه کننده فیلم سد معبر در کنفرانس خبری این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: دست فروش مجرم است. به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، نشست خبری فیلم سد معبر با حضور منتقدان و اصحاب رسانه با اجرای محمود گبرلو در سالن کنفرانس حافظ برج میلاد برگزار شد. در این نشست محسن قرایی کارگردان این اثر، باران کوثری بازیگر و دیگر عوامل فیلم به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. کارگردان این اثر ...
جشنواره ی علمی کودکان و نوجوانان در رشت آغاز شد
جشنواره ی علمی کودکان و نوجوانان کانون استان گیلان با حضور مسوولان استانی و بیش از 150 کودک و نوجوان در کانون شماره 3 گشایش یافت. به گزارش خبر فوری رشت و به نقل از خبرگزاری برنا از گیلان و به نقل از روابط عمومی اداره کلکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، این جشنواره به مناسبت دهه ی فجر انقلاب اسلامی، به منظور ارتقای توان مندی های کودکان و نوجوانان و با هدف تحقق شعار سال ...
کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر از نگاه هنرمندان
ها و جوایز حل می شود. همیشه دانستن نظر مردم به صورت گروهی، به ما اطلاعات درست می دهد. پریناز ایزدیار بازیگر سینما می گوید: ایده برپایی کاخ مردمی جشنواره در پردیس ملت، ایده خوبی است که جشنواره فیلم فجر آن را کم داشته است. من هم امسال به کاخ مردمی آمده ام و هم سال گذشته این حضور را تجربه کردم و در هر دوسال، اجرای جشنواره در کاخ مردمی بسیار منظم بود. حامد ثابت آهنگساز سینما می ...
تکرار صف های طولانی در سینماها
مرورفیلم های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز ششم خوب، بد، جلف فیلم خوب، بد، جلف تولید سال 1394 است، اما اکران این فیلم بارها عقب افتاد تا سرانجام معلوم شد که این فیلم به عنوان فیلم اول پیمان قاسم خانی در بخش اصلی جشنواره فجر روی پرده خواهد رفت. این فیلم نوشته قاسم خانی است و محسن چگینی و عبدالله اسکندری آن را تهیه کرده اند. خوب، بد، جلف 107 دقیقه است. قصه فیلم: یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیه کننده اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخاب های ممکن هستند، اما اگر می خواهد فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آنها را به نقش هایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست... بازیگران: پژمان جمشیدی، حمید فرخ نژاد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، بیژن امکانیان، سام درخشانی، امیرمهدی ژوله، آزاده صمدی، علی اوجی، نیوشا ضیغمی، محراب قاسم خانی و پیمان قاسم خانی. نقد فیلم: فیلم خوب، بد، جلف روایت خطی و ساده ای را در جهت پیشبرد شوخی های کلامی و موقعیتی اش به کار برده و از طرح روایتی پیچیده با طرح و توطئه خودداری کرده است. فیلم قاسم خانی به هیچ خط قرمزی نزدیک نمی شود و کاری به موضوعات و مسائل اجتماعی ندارد. قاسم خانی واضح می گوید می خواهد بیننده اش را بخنداند و اوقات خوشی برایش فراهم سازد و کاری به بقیه مسائل ندارد. این فیلم به ورطه ابتذال کشیده نمی شود. ماجرای نیمروز دومین فیلم محمدحسین مهدویان است که سال گذشته با فیلم مستند-داستانی ایستاده در غبار در جشنواره فجر تحسین داوران را برانگیخت. این فیلم اولین فیلم کاملا داستانی مهدویان است که ...
مازندران مدافع سرسخت فرهنگ انقلاب/ اسلام و ولایت فقیه، ارزش های حکومتی ملت ایران
فعال فرهنگی در گفتگویی در زمینه نقش انقلاب در توسعه فرهنگی ضمن گرامیداشت 38 امین بهار آزادی و آزادگی و تبریک دهه مبارک فجر اظهار کرد: هر چند خودم شرایط قبل از انقلاب را درک نکردم، اما مطالعه تاریخ چیزهایی را برایم نمایان کرده است و صفحاتی را برای ما ورق می زند که وجدان بیدار نمی تواند به راحتی از آن رد شود. انقلاب، که همه حرفش فرهنگ است وی افزود: مسئله فرهنگ از ابتدا در ...
ستاره هایی که در جوانی رنگ باختند
به گزارش نخست نیوز ،هنرمندان بسیاری بوده اند که ناگهان از میان ما رفته اند . از پرویز فنی زاده از بهترین بازیگران سینمای ایران گرفته که در سال های ابتدای انقلاب به دلیل بیماری کزاز درگذشت گرفته تا حسن جوهرچی که دو روز پیش بنا بر آنچه نارسایی کبد عنوان شد از میان ما رفت. مرتضی پاشایی؛ آوازی که ماند، خواننده ای که رفت پاشایی بدون شک یک پدیده در موسیقی ایران بود نه به دلیل نوع ترانه ...
محفل انس با قرآن کریم در شهرفارسان برگزار شد
با قرآن کریم با حضور قاریان مطرح استانی وشهرستانی در مسجد امام حسین (ع) فارسان نمود. اسلامی فارسانی افزود: دهه فجر سرآغاز نهضتی عظیم در طول تاریخ می باشد، چرا که الهام گرفته از بطن و متن قرآن است ، برگزاری محفل اُنس با قرآن در دهه مبارک فجر، یکی از اهداف عالی قرآنی نظام می باشد که باید استمرار داشته باشد نظام سلطه همیشه از تفکر قرآنی و انقلابی ملت ایران ترس و وحشت داشت، چرا که این تفکر ...
کشتی گرفتن با کارگردان
بهناز شیربانی: کاظم ملایی از جمله کارگردان های فیلم اولی جشنواره سی وپنجم فیلم فجر است که فضای فیلمش کمی متفاوت تر از سایر رقبایش است و لوون هفتوان نقش محوری فیلم سینمایی کوپال را برعهده داشته؛ نقشی که برای او تجربه ویژه ای بوده است. در حاشیه جشنواره فجر با هفتوان گفت وگوی کوتاهی کردیم. نحوه شناخته شدن شما برای مخاطب سینما با ایفای نقش در فیلم هایی بود که خارج از بدنه سینما ساخته شد و ...
سارا و آیدا ؛ دو دوست تا کجا پای یکدیگر می ایستند؟
...: فیلم سارا و آیدا ساخته مازیار میری در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی سارا و آیدا هفتمین ساخته مازیار میری در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. سارا و آیدا فیلمی اجتماعی محسوب می شود. بنا بر گفته سازندگان این فیلم، سارا و آیدا فضای نزدیکی به سعادت آباد مازیار میری دارد. مازیار میری پیش از این فیلم ...
انقلاب ما با باورعمیق مردم به قدرت اسلام پیروز شد
به گزارش تنگستان نما، رضا فاطمیان در جمع کارکنان سپاه تنگستان گفت: کشوری که با رهبری اسلامی و مردمی انقلابی دسیسه های ابرقدرتهای جهانی را نابود کرده و با قدرت و عظمت روز به روز بر عزت و سر بلندی خود می افزاید همواره مورد تهاجم چه در عرصه سیاسی ، چه اقتصادی و چه در حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: سردمداران دنیای کفر و الحاد از نیروی عظیم جوانان آگاهند و برای استثمار ...
کاوه آفاق؛ ترکیبی جذاب از جنجال، عصیان و موسیقی راک
کاوه آفاق اسمش با خیلی چیزها گره خورده، از ممنوع الکاری گرفته تا موسیقی راک، از حرف های جنجالی گاه وبی گاهش تا عشقی که به وطنش دارد. از the ways تا شال، اتاق آبی، فلوکستین و بیگانه. به گزارش تیترشهر : کاوه آفاق اسمش با خیلی چیزها گره خورده، از ممنوع الکاری گرفته تا موسیقی راک، از حرف های جنجالی گاه وبی گاهش تا عشقی که به وطنش دارد. از the ways تا شال، اتاق آبی، فلوکستین و بیگانه. همه وهمه نام او را به ترکیبی جذاب تبدیل کرده تا یکی از ستاره های جوان نسل خودش باشد؛ نسلی که عصیان از ویژگی های آن است و می شود آن را در هنرهای مختلف از سینما و تئاتر گرفته تا موسیقی و هنرهای تجسمی دنبال کرد. آفاق اما پکیجی است از همه آنها، به تازگی نمایشگاه نقاشی هایش را برگزار کرد، مجسمه می سازد، فیلم نامه می نویسد، ترانه سرایی می کند، آهنگ سازی و نوازندگی را هم که همیشه کنار خوانندگی داشته. امسال بعد از دقیقا 10 سال که ممنوع الکاری گریبان او و کارهایش را گرفته بود، آلبوم با قرص ها می رقصد را منتشر کرد. سپس به روی صحنه رفت و از پس این سال ها، با مخاطبان وفادارش روبه رو شد. برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرد و چند روز بعد از آن با ما به گفت وگو نشست و از برنامه هایش، آرزوهایش و دلایل حرف های جنجالی اش گفت. اولین بار بود که در جشنواره فجر شرکت می کردید. چطور بود؟ دفعه اول بود که از ما خواسته شد در جشنواره فجر شرکت کنیم و ما هم قبول کردیم. جشنواره جای گروه هایی است که از لحاظ مردمی یا هنری موفق هستند. یعنی با اینکه جشنواره های زیادی در ایران نداریم، ولی این جشنواره کاملا معتبر است. مثل جشنواره فیلم مان، اصولا معتبرها هم در آن هستند. به همین دلیل مشارکت در جشنواره برایمان باعث افتخار بود. اما کیفیت اجراها در جشنواره موسیقی فجر با سالن های مستقل و خارج از جشنواره فرق دارد. درست است؟ اگر بخواهیم نگاه درستی به معنای واقعی این جشنواره داشته باشیم، باید برای کسانی باشد که در طول سال موقعیت دیده شدن ندارند و از نظر هنری کارشان اعتبار بالایی دارد ولی چون روش کارشان پول ساز نیست، باید در جشنواره بیشتر دیده شوند و در نقاط مختلف چندین بار روی صحنه بروند. یعنی جشنواره باید جایی باشد برای کشف هنرمندان بزرگی که آثار موسیقایی بزرگ را خلق می کنند. یعنی چیزی مثل ساندنس در سینما. اینکه آدم های شناخته شده به جشنواره دعوت شوند و آخر هم جایزه بگیرند، چیزی به بار فرهنگی و موسیقایی کشور اضافه نمی شود چون چیز جدیدی ارائه نشده است. درست است که گروه های اسم و رسم دار و تهیه کنندگان هم در این میان حق دارند دیده شوند، ولی کاش جشنواره به بستری برای کشف استعدادها تبدیل شود. این طوری است که به فرهنگ کمک کرده ایم. البته سیاست گذاری جشنواره اصلا این نیست. شاید این سیاست در جشنواره موسیقی جوان پیش گرفته شده باشد... . اما ما کسانی را داریم که بیش از 70 سال دارند و یک دفعه در گوشه ای از کشور با موسیقی مقامی کاری کرده اند که تا به امروز کسی انجام نداده است. اینها در جشنواره جوان جایی ندارند. ضمنا جشنواره فجر اعتبار دیگری برای حضور چنین آدم هایی که خیلی هایشان را می شناسم که مثلا در خراسان زندگی می کنند، دارد. اما باز همین هم غنیمت است. می دانم مسئولان ارشاد، آقای مرادخانی و طالبی برای اینکه جشنواره این طوری برگزار شود، جنگیده اند. اگر اهل تعامل باشیم و بدانیم فرهنگ را باید گام به گام با آنچه در ایران و جهان هست پیش برد، نفس بودن این جشنواره را باید غنیمت شمرد. اما منطقی و طبیعی است الان خیلی جلوتر از این حرف ها باشیم. در همین مشهد که امروز کنسرت برگزار نمی شود، 20 سال پیش، استادیوم برای کنسرت پر می شد. برخلاف شما فکر می کنم روندی که الان از نگاه دولتی است، رو به جلو نیست. من رویکرد کلی دولت مدنظرم نبود. در خیلی از دولت ها، آدم ها صدتا اختیار دارند اما جرئت ندارند از 50تایش استفاده کنند. چرا این را می گویید درحالی که خودتان 10 سال نتوانستید کار کنید؟ چون به آدمی که 10 سال به او مجوز نداده بودند، همین آدم ها مجوز دادند. این ممکن است برای هرکسی پیش بیاید که بالاخره بعد از 10 سال... . فقط همین نیست. اینها از بسیاری از خواننده های جوان پشتیبانی کردند. کنسرت برج میلاد خودمان که داشت لغو می شد، آقای مرادخانی نصف شب خودشان را از مشهد به تهران رساندند و در ردیف جلو نشستند تا جلوی این اتفاق را بگیرند. اما همین که معاون وزیر می آید می نشیند تا جلوی لغو کار را بگیرد، چقدر روی اجرای شما تأثیر می گذارد؟ این اتفاق خوبی نیست اما کشور ما ویژگی های خودش را دارد. البته در هر جای دنیا، هرکسی باید از خدایش باشد که وزیر یا معاونش در یک کنسرت شرکت کنند. در آن کنسرت هم در کار من مشکلی پیش نیامد ولی شاید اگر کسانی دیگر بودند، خودشان را جمع وجور می کردند. مگر می شود حداقل روی ژست و نحوه ظاهرشدن تان تأثیر نگذارد؟ آخر آدم های دیگری را در سالن می دیدم که برای ژست یک آدم خیلی اذیت کننده تر بودند. ایشان که جز خوبی به ما نکردند. من آدم هایی را می دیدم که به ما بدی کردند و آن هم به چشمم نمی آمد. پس برخلاف بسیاری، شما به یک جور رضایت از اوضاع رسیده اید... . نه این رضایت نیست. این پختگی من در امور سیاسی است. از آرمان گرایی های بیهوده به رئالیسم رسیده ام و به گام به گام قدم برداشتن برای هر اقدام فرهنگی معتقد هستم. هر اقدام شتاب زده فرهنگی به سرعت تأثیر می گذارد و به سرعت ناپدید می شود. هر چقدر گام به گام و با تحمل و صبر و رئالیستی تر نگاه کنیم، به نتیجه ماندگارتری می رسیم. این نگاه کنونی من است. حتی در زندگی خصوصی هم هر حرکت شتاب زده یا نقد بدون پشتوانه یا به قولی غرغرکردن بدون ارائه راهکار می شود همان چیزی که الان در تاریخ مان رسیده ایم. کار همه فقط از مشکل و مسئولیت فرارکردن و نیمه خالی را دیدن و غرغرکردن شده. مطالعه و کنکاش و کشف علل و راه های جلوگیری و ارتقای سیستم را کنار بگذاریم و فقط ناله و آه و غر راه بیندازیم، به جامعه ای می رسیم که دو هزار سال است که غر زده و کسی مسئولیتش را نپذیرفته. خیلی کم بوده اند کسانی که غر زده اند و راه هایی برای حل مسئله هم ارائه داده اند. شخصا چقدر آدم سخت کوشی هستید؟ شدیدا. شاید 10، 15 سال است که یکی از معضلات خانواده ام این است که به صورت میانگین روزی بیشتر از سه، چهار ساعت نمی خوابم. همین باعث مشکلات زیادی شده اما اگر این کار را نکنم، وقت کم می آورم. وقت تان را صرف چه کاری می کنید؟ بخش زیادی را صرف موسیقی می کنم. بخشی هم هنرهای دیگر. نقاشی؟ نقاشی هم می کشم. تنها کاری که نمی کنم عکاسی است. معماری و مجسمه سازی می کنم و فیلم نامه هم می نویسم. چند مدل گیتار هم ساخته ام. در تمام 20 سال اخیر، روزی نبوده که به صورت میانگین یک ساعت کتاب نخوانده باشم. روزهایی هم هست که 10 ساعت کتاب می خوانم اما حداقلش روزی یک ساعت است. همین است که وقت کم می آید. همه اینها را سعی می کنید در مشهد انجام دهید؟ من مشهدی نیستم اما در مشهد دانشجو بودم. هنوز هم سه، چهار ماه یک بار می روم. همه آهنگ هایم را هم آنجا می سازم. منبع الهام من تنفس در هوای مشهد است. 90 درصد آهنگ هایی که از من شنیده و دوست داشته اید، در مشهد ساخته ام. حال وهوای مشهد بی نظیر است. دقت کنید، می بینید بیشترین و بهترین موزیسین های کشورمان مال مشهد هستند. خراسان هنرمندخیز است. در 10سالی که مجوز نداشتید، چه می کردید؟ فرصت مطالعاتی بود دیگر! می توانست برای خیلی ها بد شود ولی برای من بد هم نبود. به خیلی از چراهایی که درباره جامعه داشتم بیشتر اندیشیدم و پی پاسخ علمی اش رفتم؛ به ویژه در پنج سال اخیر، کارم کم و فرصتم بیشتر بود. اما برای یک هنرمند که عرضه کردن کارش بخش عمده ای از جهان بینی اش را تشکیل می دهد، شرایط بدی است... . پدرم از بچگی به من می گفت کافی است یک کار داشته باشی که در تاریخ بماند تا وظیفه ات را نسبت به فرهنگ انجام داده باشی. همیشه فریدون فروغی و فرهاد را مثال می زد که عملا یک آلبوم استودیویی کامل شده اصلی و رسمی در زندگی داشته اند که محبوب شده اند. اما ماندگارترین اسم های پاپ کشور هستند. از یک روشنفکر گرفته تا کسی که سواد خاصی ندارد، بوی عیدی فرهاد را بلد است یا لااقل یک بار شنیده است. یا مثلا تارکوفسکی فیلم های زیادی نساخته، اما اسمش سر جایش است. من هم دنبال این هستم که همان یک کار را انجام دهم. در این سال ها برایتان مایه آرامش بود؟ بله، برایم تسکین درد بود. فکر کردم می توانم آن قدر مطالعه کنم تا در هر سنی که شد، بتوانم یک آلبوم ماندگار داشته باشم. از اینکه به عنوان یک هنرمند فراموش شوید، هراس نداشتید؟ چندی پیش یک فیلم مستند درباره استرس های شغل های مختلف می دیدم. بزرگ ترین استرس زندگی همه آهنگ سازان و خوانندگان کل دنیا در کل تاریخ، که دلیل بسیاری از بیماری های روانی آنها هم شد، این است که فراموش شوند. این استرس که هر روزی که کار بیرون نمی آید، رقابت را به دیگری واگذار کنیم، همیشگی و شایع است. ولی من همیشه دلم را با امثال فرهاد و فریدون فروغی خوش می کردم. با توجه به این شرایط که اجازه فعالیت رسمی نداشتید و با توجه به نوع موسیقی تان یک گزینه دم دست، رفتن از کشور بود. چرا نرفتید؟ چون تاریخ ایران را خوانده بودم. می دانستم برای هر ایرانی یک کشور و یک ملت هزینه کرده تا بزرگ شود، از نانی که خورده اند و آبی که حمام کرده اند تا اتوبوسی که سوار شده اند، مالیات مردم است. اگر قرار باشد با هر تلنگری برود و منبع انسانی برای کشور دیگری شود و آنجا پول سازی کند، می شود همینی که هست. وقتی به هرکسی یک تلنگر می زنند درمی رود، چه کسی قرار است بماند و مملکت را بچرخاند؟ آدم می ایستد تا کار درست را انجام دهد؛ اگر به نتیجه رسید چه بهتر و اگر نه، حداقل می دانی ایستاده ای و وظیفه ات را انجام داده ای. چه شد فکر کردید بعد از 10 سال این سد می تواند بشکند؟ باز هم چون تاریخ را خوانده بودم. هر آدمی روزی به حقش می رسد. تا به حال ندیده ام کسی به معنای واقعی تلاش کرده باشد و به چیزی که خواسته، نرسیده باشد. با این اوصاف، قطعا کفش های آهنی به پا داشتید! بله، خیلی ها به من می گفتند تو دیوانه ای! از ایران برو چون کسی به تو مجوز نخواهد داد. کمی به موسیقی تان بپردازیم. خیلی از شنوندگان، از حرفه ای گرفته تا عامه مردم، وقتی موسیقی شما را می شنوند، می گویند نه این راک نیست. شما چه می گویید؟ راست می گویند. راک نیست. اما پاپ هم نیست. شاید بتوان اسم اینها را راک ایرانیزه شده گذاشت. یک نمونه در موسیقی بین الملل، کریس دی برگ است که آثارش نه راک است نه پاپ. روی مرز راه می رود. خیلی جاها مایکل جکسون هم پاپ-راک را دارد. نکته دیگر این است که ما در ایران راک را فقط با گیتارالکتریک می شناسیم اما این طور نیست. ممکن است اثری باشد که فقط با یک پیانو همراه باشد، اما باز راک باشد. مثلا مرد تنها ی فرهاد، با هیچ کدام از المان های موسیقی پاپ هم خوانی ندارد. بدون اینکه گیتارالکتریک داشته باشد، راک است. این موسیقی اعتراض، ژست روشنفکری، نوآوری خاص خودش، خشونت پنهان و المان های دیگر موسیقی راک را دارد. بسیاری از آهنگ های کریس دی برگ هم همین ویژگی ها را دارد. مایکل جکسون هم همین طور است، اما چون برخلاف نظر دوستان و تهیه کننده و مدیر برنامه هایش اسم خودش را king of pop گذاشت، نمی شود از او مثالی زد. آهنگ wish you were here را در نظر بگیرید؛ با اینکه با تصور ما از راک یکی نیست، ولی یک اثر راک است. بنابراین نظرتان این است در ایران وقتی حرف از موسیقی راک می شود، حرف از هارد راک است. دقیقا، توقع شنیدن گیتارالکتریک و دیستوریشن وجود دارد. مشکل این است که منتقدان ما موسیقی شناس نیستند و موسیقی شناسان مان منتقد نیستند. در سینما منتقدانی هستند مثل هوشنگ کاووسی که سینما را می شناسند و کارشان را و ادبیات را هم بلدند. چنین کسی را در موسیقی نداریم که نظر متخصصانه داشته باشد. چون موسیقی هیچ وقت فضایی برای ارائه شدن نداشته و همیشه بحث سر این بود که چطور می شود آن را به هر ترتیب حفظ کرد. غیر از آلبوم رسمی تان، تعداد زیادی قطعه از شما در دست مردم وجود دارد. این قطعات به اتفاق، به فراخور سبکی که انتخاب کرده اید، در همکاری با گروه های مختلف، ترانه های غمگینی دارد و به شکلی غمگین اجرا شده. اما الان مردم می خواهند حداقل در موسیقی کمی از غم فرار کنند. این چقدر شما را وادار به عقب نشینی از طرز فکرتان می کند یا مصمم تر می کند؟ این طوری بگویم 99 درصد شعرها و آهنگ ها را خودم ساخته ام. به خاطر همین حال وهوای آهنگ به شدت به حال وهوای خودم بستگی پیدا می کرد. نمی دانم اینکه گاهی غمگین و گاهی ریتمیک و شادتر بود، از کجا نشئت می گیرد؛ این به حال خودم برمی گردد. خیلی وقت ها پیشنهاد شده از این فضا فاصله بگیرم اما این من نیستم و از من چنین چیزی بیرون نمی آید. اگر هم این کار را انجام دهم تصنعی خواهد شد. تنها وظیفه ای که برای خودم می بینم این است که آنچه به صورت ناخودآگاه از ذهنم می آید، روی کاغذ بیاورم و با هوادارانم به اشتراک بگذارم. اگر روزی یک آهنگ ریتمیک و شاد از من شنیدید، مطمئن باشید آن روز، این حس وحال را داشته ام. کمی درباره صحبتی که در جشنواره داشتید، توضیح دهید. چه اتفاقی افتاد که این حرف را درباره جان لنون زدید؟ این حرف را درباره فردی مرکوری یا مایکل کیمن یا میک جگر نمی زنم. درباره جان لنون می گویم چون خوب می شناسمش. این رفتار را از خودش یاد گرفتم. اولین باری که به آمریکا می رود، در مورد رقیبش الویس پریسلی از او می پرسند، می گوید من اصلا الویس را نمی شناسم. جان لنون خودش می گوید من به هیچ چیز باور ندارم؛ زنده باد زنم. بعد یک نفر در ایران می گوید مردم زنده باد کشورتان. متأسفانه مردم مطالعه ندارند و اینها را نمی دانند. این حرف را فقط درباره جان لنون می زنم که به هوادارانش توهین می کرد. حالا چه اصراری بود دراین باره حرف بزنید؟ من حرفی نزدم. یکی از طرفداران از سر لطفش می خواست بگوید خوش تیپ شدی، من هم گفتم نه ما خیلی از اینها خوش تیپ تریم. شما خبر ندارید آن پشت ها چه خبر است. باید مطالعه کنی تا بدانی در 1956 به بعد در اقتصاد جهانی و در رسانه ها چه اتفاقاتی افتاد. چه کمپانی هایی پشت چه کسانی آمدند که چه تصویری از آنها بسازند. چه بلاهایی سر چه کسانی آمد. بعدش هم یک بیانیه دادم اگر من را با شجریان مقایسه می کردند که رنج بسیار کشیده، بند پوتینش را هم می بستم. یا با راجر واترز مقایسه می کردند که جرئتش را داشت جلوی ملکه انگلستان بایستد، باعث افتخارم بود. یا با فردی مرکوری که یک نوازنده، خواننده، شاعر، بالرین و هنرمند بزرگ است مقایسه شود، فرق می کند. من جان لنون را خیلی دوست داشتم و خیلی درباره اش تحقیق و مطالعه کردم و می دانستم کیست. بنابراین خودم را سانسور نکردم و واقعیت را به مردم گفتم. ایشان نه نوازندگی اش مثل خیلی از ما ایرانیان خوب بود، نه خواننده برجسته ای بود و نه تیپ و قیافه خاص و عجیب وغریبی داشت. پس چرا به نظر شما در جهان اسطوره است؟ شما در فوتبال می بینید علی دایی بهترین گل زن جهان است، به خاطر اینکه باید نگاه کنید چه کسی برای او سانتر می کرده و او توی گل می زده. این فرق می کند با مسی که ژاوی برایش سانتر می کند. آقای مسی نمی توانست یکی از این سانترها را توی گل بزند. این حکایت ما و جان لنون است. کنار او بهترین کمپانی ها و استودیوها و اعضای گروه جهان بودند، بهترین امکانات و پول و آسایش و آزادی را داشت. او می توانست یک دقیقه تصور کند که ممنوع الفعالیت شود؟ تحت کوچک ترین فشاری از انگلستان فرار کرد و رفت آمریکا. با این روحیه هیچ وقت به همکاری با گروه های بین المللی فکر کرده اید؟ بله و یکی از بزرگ ترین ضربه ها را از کلاهبرداری یک گروه انگلیسی خوردم. خوب است فراموش نکنیم تمام نقش مخربی که انگلیس در تاریخ ما داشت. حالا که من گفته ام مرا با اینها مقایسه نکنید، این حرف ها پیش می آید. استایل و شیوه کار شما خیلی مخصوص به خودتان است. این استایل شخصی از کجا آمده است؟ بخشی از این مسئله به آموزش هایی برمی گردد که از کودکی از پدرم دیدم که تئاتری بود. بخش دیگر هم برمی گردد به مطالعاتی که انجام دادم و دوستانی که در حوزه سینما و تئاتر داشتم. اندکی هم به استعدادی برمی گردد که هر آدمی می تواند داشته باشد. بخشی دیگر هم مربوط می شود به اکتسابی که از دیدن حرکات بزرگان موسیقی در کنسرت هایشان داشته ام. چرا این پایه میکروفون را این قدر در اجرا می چرخانید؟! راستش نمی دانم! بالاخره روی استیج باید دستت را یک جوری جمع کنی. اگر گیتار داشته باشی که مشغول هستی اگر نه باید یک کاری کرد. یکی از کارگردان های بزرگ تئاتر همیشه می گوید فرق بازیگرها را فقط این طوری می شود فهمید که ببینی دستشان چطوری بازی می کند. بهترین یا بدترین بازیگر جهان را می توانید وقتی تشخیص دهید که ببینید می تواند وقت بازی دست هایش را جمع وجور کند یا نه. بازیگری که نتواند دست هایش را جمع وجور کند، اگر بهترین و بااحساس ترین گریه ها را روی صحنه کند یا چیزی از این قبیل، باز به دل نمی نشیند. برای جمع وجورکردن دست ها وسایل زیادی هست مثل جیب یا پایه میکروفون که می توان انتخاب شان کرد. کاوه آفاق چه موزیک هایی گوش می دهد؟ همه چیز. از استاد شجریان تا سنگین ترین آهنگ های متال تا هرچه که حتی بسیار بسیار عامیانه باشد، همه را رصد می کنم. یکی از دلایلش این است کارهای اشتباهی که دیگران در آهنگ هایشان انجام داده اند را تکرار نکنم و دیگر اینکه چیزهای مثبتی بیاموزم. به خاطر همین اصولا آثار داخل و خارج از ایران را از کشورهای مختلف پیدا و گوش می کنم. ایده مچ بند از کجا آمد؟ دوستی به نام آقای علیزاده دارم که دکترای مدیریت شهری دارند. ایشان همیشه موسیقی های داخلی را زودتر از من گوش داده اند و جو حاضر موسیقی را به من انتقال می دهند و همیشه از مشاوره هایشان بهره می برم. روز اولی که می خواستم ویدئوکلیپ بدهم، با ایشان هم فکری کردیم که یک نماد از کشورمان داشته باشیم که تا ابد همراهمان باشد. چون آن موقع می خواستم موسیقی بین المللی کار کنم. ایده های بسیاری مطرح شد، یکی این بود که همیشه کفش سفید بپوشم که یکی از بندهایش سبز و یکی قرمز باشد. اما ایده مچ بند را یک روز در خیابان به ذهنم رسید و انتخابش کردم. گروه the ways دیگر قرار نیست فعالیتی داشته باشد؟ نمی دانم. چون بچه های آن گروه از لحاظ جغرافیایی هر کدام از هم دور افتادند و دیگر نمی شود به عنوان یک گروه محسوب شان کرد. از آلبوم جدید بگویید. چه زمانی منتشر خواهد شد؟ برای آلبوم جدید که احتمالا در سال آینده منتشر خواهد شد، 20 تراک حاضر شده که از میان آنها 12تا را انتخاب می کنیم. از این 12 تا، دوتا قبل از آلبوم به صورت تک آهنگ بیرون می آید. در همین هفته هم یک کار به نام امسال ارائه می دهیم. امسال بزرگان زیادی را از دست دادیم؛ از استاد کیارستمی و مرحوم حبیب گرفته تا جعفر والی، آقای رفسنجانی و آتش نشانان مان. برنامه کنسرت هم دارید؟ درخواست برای سالن داده ایم و امیدواریم به زودی اتفاق بیفتد. سعی بر این است تا پایان سال، پیچیدگی های درعین حال ساده اجرای کنسرت هموار شود. با همین ارکستری که در جشنواره اجرا کردید؟ بله، گروه ما سال هاست که ثابت است. در کنسرت قطعات جدید را هم خواهید داشت؟ بله، صد درصد. منبع: ...
نشست پشت دیوار سکوت در برج میلاد | واقعیتی تلخ با شکر خیال
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در این نشست که با حضور مسعود جعفری جوزانی، کارگردان و فیلمنامه نویس، فتح الله جعفری جوزانی، تهیه کننده و مجری طرح، محمد خزاعی، تهیه کننده،مجیدمیرفخرایی، طراح صحنه و لباس، بهزاد عبدی، آهنگساز، محمدرضا شریفی نیا، امین تارخ، سحر جعفری جوزانی، حسین پاکدل، بازیگران فیلم برگزار شد، مسعود جعفری جوزانی با بیان اینکه این قصه بر مبنای داستان واقعی ...
نشست سارا و آیدا در برج میلاد | علیه تزریق ناامیدی به جامعه
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در این نشست که با حضور مازیار میری، تهیه کننده و کارگردان، مصطفی زمانی، غزل شاکری، پگاه آهنگرانی و شیرین یزدان بخش، بازیگران، همایون اسعدیان، مجری طرح، امیر عربی، فیلمنامه نویس، احمد مرادپور، تدوینگر، شیوا رشیدیان، طراح صحنه و لباس و اجرای محمود گبرلو برگزار شد، مازیار میری در پاسخ به انتقادی مبنی بر درنیامدن شخصیت های مرد قصه، گفت: من ...
پگاه آهنگرانی روی فرش قرمزِ سارا و آیدا
به گزارش شفاف ، فیلم سینمایی سارا و آیدا به کارگردانی مازیار میری در هفتمین روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، در برج میلاد برای اهالی رسانه و هنرمندان به نمایش درآمد. عوامل هنری و بازیگران این فیلم قبل از نمایش آن، روی فرش قرمز برج میلاد حاضر شدند. مصطفی زمانی، غزل شاکری، سعید چنگیزیان، میثاق زارع و پگاه آهنگرانی بازیگران سارا و آیدا هستند که در خلاصه داستان آن آمده است: سارا و آیدا ...
پانزده مسیر برای تضعیف نظام سلطه
خدمت شما عزیزان درباره انقلاب اسلامی صحبت کنیم. جا دارد سالروز ورود امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و نخستین روز از دهه مبارکه فجر را خدمتتان تبریک و تهنیت عرض کنم. حقیقتا ورود امام به کشور در سال 1357، یکی از مصادیق بارز ” جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا” بود. خیلی از مردم ما نه فقط در زمان ورود امام بلکه در کل این 38 سال، چه در دوران حیات پربرکت امام ...
مازیار میری:مسئولان پای خطایشان نمی ایستند
کارگردان فیلم سینمایی سارا و آیدا با انتقاد ازمشکلاتی که روز نخست جشنواره برای ورود یکی ازهنرپیشه های سینما ، تئاتر و تلویزیون به برج میلاد پیش آمد گفت: در میان بی اخلاقی های امروز هنوز امید وجود دارد. به گزارش ایرنا نشست خبری فیلم سینمایی سارا و آیدا با حضور مازیار میری تهیه کننده و کارگردان، شیوا رشیدیان طراح صحنه و لباس، احمد مرادپور تدوینگر، همایون اسعدیان مجری طرح، پگاه آهنگرانی ...
آزاده نامداری و فرزاد حسنی در کاخ رسانه!
به گزارش شفاف ، آزاده نامداری به همراه همسرش (سجاد عبادی) برای تماشای فیلم های جشنواره به برج میلاد آمد. در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر شاهد حضور فرزاد حسنی و آزاده نامداری در کاخ رسانه بودیم. منبع:باشگاه خبرنگاران
نشست بی رمق فیلم سارا و آیدا و اعتراض عجیب پگاه آهنگرانی
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست پرسش و پاسخ سارا و آیدا ساخته مازیار میری با حضور عوامل این فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. در این نشست، مازیار میری (تهیه کننده و کارگردان)، مصطفی زمانی، غزل شاکری، پگاه آهنگرانی و شیرین یزدان بخش (بازیگران)، همایون اسعدیان (مجری طرح)، امیر عربی (فیلمنامه نویس)، احمد مرادپور (تدوینگر)، شیوا رشیدیان (طراح صحنه و لباس) حضور داشتند. ...