سایر منابع:
سایر خبرها
شاهد زنده روشنفکری ایرانی هستم/ هویت چهل تکه ایرانی در گفت وگو با داریوش شایگان
. برای مثال تاریخ فلسفه هگل از جمله کتاب هایی بود که به دست مترجم سپرده شد. امروز هم به همین معضل دچاریم. ما تمدن های آسیایی، نه فقط ایران و دیگر کشورهای اسلامی، بلکه هند و چین و... همگی در تعطیلات تاریخی به سر می بردیم. از قرن شانزدهم میلادی به بعد هر چه در دنیا اتفاق افتاد، اعم از فلسفه و علوم، کار غربی ها بود. تنها در اواخر قرن نوزدهم میلادی بود که اندک اندک دوزاری مان افتاد که ای دل ...
تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش ها
ارتباطات اجتماعی افراد به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی هستیم که زندگی دیگر به عنوان یکی از امکانات نوین موجود در فضای مجازی چگونه می تواند به عنوان تهدیدی فرارروی مسیر ترسیم شده در سبک زندگی ایرانی –اسلامی ما محسوب شود؟ تعاریف اولیه برای اینکه بتوانیم به درک درستی از موضوع دست یابیم و به درستی مسیر پیش رو تا پاسخ به پرسش اساسی مورد نظر خود را طی کنیم لازم است تا در ابتدا به ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (2)
آوردن انسان (ایجاد)؛ (8) 2. کامل ساختن انسان به واسطه خلقت اندام های مورد نیاز، مانند سر، قلب و کبد، و با فراهم ساختن ابزار لازم برای بقاء مانند آب و غذا؛ 3. آفریدن چیزهای مفید در بدن انسان مانند چشم، دست و پا، و نیز در بیرون از بدن انسان، از قبیل داروها، گوشت و میوه؛ 4. خلق چیزهای زیبا در بدن انسان که نه ضروری اند و نه مفید، از جمله انحنای ابروها، سرخی لب ها، و رنگ های مختلف چشم و در بیرون از بدن ...
جریان تکفیری طالبان در افغانستان و جنایت های آنان
...، آن ها را به قتل رساند و اجسادشان را به رودخانه ای افکند و پس ازمدتی وی به عنوان طالب خوش نام مورد عفو قرار گرفت و از زندان رها شد. (61) یک زن دیگر که پرستار بوده و در منطقه ی علی چوپان استان بلخ زندگی می کرد، پس از آن که از سوی طالبان مورد تجاوز جنسی قرار گرفت، دست به خودکشی زد ولی دوستانش او را به بیمارستان برده نجاتش دادند. این زن گفته است: طالبان مرا در مکانی بردند که حدود بیست تا بیست ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (3)
) نیست، گرچه عقل به این وصف مشهور شده است. هدف آن شناخت معانی حقیقی چیزها (حقائق الامور) است. در نتیجه وقتی کسی به این هدف دست یابد، لذت می برد. این امر از طریق تجربه نیز ثابت می شود؛ انسان زمانی که دانش به او نسبت داده شود، مسرور و مفتخر می شود، حتی اگر این دانش علم به امور منفور باشد؛ در حالی که وقتی به او جهالت نسبت داده شود، غمگین می شود. او آگاهی دارد که به واسطه معرفت به کمال ذاتش دست خواهد ...
نظریه ترتب و مجسمه و نقاشی دو اثر متفاوت آیت الله اعرافی
.... شایان ذکر است که این نوشتار، پس از نگارش مورد ارزیابی استاد اعرافی قرار گرفته است. در عنوان ضرورت و اهمیت بحث از فصل اول این کتاب می خوانیم : برای تشریح اهمیت مسأله پیش رو، کلام مرحوم مظفر شایان توجه است: ایشان در ابتدای بحث ترتب؛ ضرورت و اهمیت بحث ترتب را چنین تقریر می کند که بسیار دیده می شود که خیلی از مؤمنان، به سبب سهل انگاری، در وقت واجب شدن چیزی، به ضد مندوب آن می ...
هر طلبه یک پژوهشگر، یک اثر پژوهشی
حوزه های علمیه برادران به این شکل صورت نگرفته است. ابتکاری که در 5 سال اخیر در حوزه های علمیه خواهران رقم خورده، برگزاری جشنواره گروهی رشد است که این جشنواره، ناظر بر تلاش های علمی و پژوهشی گروهی است و بیش از 700 گروه پژوهشی در سراسر کشور تحت عنوان این جشنواره فعالیت می کنند. جشنواره بانوی کرامت نیز به حوزه علمیه خواهران اختصاص دارد و به مقالات، پایان نامه ها و کتاب های برتر بانوان حوزه های علمیه می ...
شعر کودک نیازمند بزرگ شدن است
داشته باشد تا شعر کودک به حساب آید. در این مجال سعی می کنم به برخی ویژگی ها که می توانند به عنوان عناصر تعیین کننده هویتی در تعریف شعر کودک نیز به کار روند اشاراتی داشته باشم چرا که تنها در سایه شناخت چنین عناصری است که می توان به آسیب شناسی مورد نظر در چنین عرصه ای دست یافت. بدون شناخت ارگان ها و کارکرد و قابلیت های آنان امکان تشخیص معضل وجود ندارد و راه پیشگیری یا درمان فقط و فقط در مسیر ...
تئوری کمپوزیسیون معاصر به موسیقی نیمه دوم قرن بیستم پرداخته است
انجام داده ایم که در ادامه می خوانید: لطفاً درباره موضوع کتاب تئوری کمپوزیسیون معاصر که شما ترجمه آن را انجام دادید و در جایزه کتاب سال تقدیر شد، توضیح دهید. در واقع موضوع کتاب به نیمه دوم قرن بیستم مربوط می شود. سبک ها و تکنیک ها هم از نظر زیبایی شناختی و هم از لحاظ فلسفی مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین تحلیل های تئوریک آثار برگزیده را مدنظر قرار داده ایم. به طور خلاصه تمام ...
علل، عوامل و چرایی انقلاب اسلامی ایران
... می توان گفت رهیافت چند عاملی به نحو کاملتری در تبیین چرایی و علل انقلاب اسلامی کارآمد است. به اعتراف تحلیل گران سیاسی شگفتی هایی که انقلاب اسلامی در جهان آفرید بیشتر از آنی است که دنیا در طول یک قرن اخیر بخود دیده است. شگفتی هایی که تحلیل ها، تئوری ها و پیش بینی های صاحب نظران سیاسی را بی اعتبار نموده است. در این نوشتار به طور گذرا به علل و چرایی انقلاب اسلامی با استناد به نظر تحلیل گران ...
دفاع مقدس در آیینه ی مثنوی های انقلاب اسلامی (علمی-پژوهشی)
و فعل دعایی چون کناد و اصواتی چون هلا و الا بهره می جوید. مانند اصطلاحات کهنه ای که در مثنوی هجرت به کار برده است: جاشوان؛ جوکیان؛ گازران؛ صلصال؛ اشهب؛ سراندیب؛ سدوم؛ امشاج؛ شکیم؛ حوریب و اهیه (معلم، 1387: 179-131) و در مثنوی هلا هلا به در آیید ، اصطلاحاتی چون پتیاره؛ دست آتش؛ نغوشا؛ تنگلوشا؛ بیغاره و نص نزه (همان: 190-181). اصطلاحات علوم مختلف، مثل فلسفه، اساطیر کهن ایرانی، موسیقی، فقه و نجوم که ...
چگونه فناوری را به خدمت بگیریم وبدون دغدغه در جهت رفع نیازهای خانواده ازآن استفاده کنیم؟
فرزندانشان باشد. البته جوامع پیشرفته نسبت به والدین و مسئولیت های آن ها در جامعه به عنوان تربیت کننده فرزندان و نسل آینده بی تفاوت نبوده اند؛ به دلیل این که آن ها هم اگر نخواهند آموزه های لازم در تربیت فرزندان در مورد فناوری را به والدین نیاموزند، خود والدین با مشکلاتی روبه رو خواهند شد و نمی توانند فرزندان خود را در برابر خطرات فناوری راهنمایی کنند و مصونیت ببخشند. ایجاد سامانه های راهنمایی و ...
چرخش دور ورسای پست مدرنیسم
گرایی معاصر سعی دارد سنت عرفانی را برحسب آنچه از مدرنیته دریافته، تطبیق دهد یا حقانیت خود را به واسطه آن توجیه کند. عرفان گرایی در هنر و ادبیات نیز چاره ای جز پیروی از رمانتیسم، سوررئالیسم، و دیگر فلسفه ها و نظریه های متأخر به ویژه پست مدرنیسم ندارد. می خواهم بگویم مدرنیته خرده فرهنگ هایی از این دست را به رغم حجم فربه و پیروان بسیار، در خود هضم و جذب می کند. سهراب سپهری در شعر معروف آب را گل ...
سلوک فکری غزالی (1)
.... این بخش ها تقریباً به یقین پس از انتشار تهافت نوشته (یا به آن افزوده) شده اند (Janssens 2003, 45; Griffel 2006, 9-10). مقاصدالفلاسفه در ربع سوم قرن دوازدهم به لاتین و در 1292 برای نخستین بار و ظرف پنجاه سال بعدی دست کم دو بار دیگر به عبری ترجمه شد. این ترجمه ها بسیار بیش از متن عربی اصلی با موفقیت روبه رو شدند. در واقع در سنن لاتینی و عبری، دیگر نوشته های غزالی را تحت الشعاع قرار دادند ...
سلوک فکری غزالی (2)
رشد ردیه ای بر تهافت غزالی نوشت و آن را تهافت التهافت نامید. این اثر دوبار در سال های 1328 و 1526 به لاتینی ترجمه شد که ترجمه اخیر بر ترجمه ای عبری از متن مبتنی بود (Steinschneider 1893, 1: 330-38). عنوان هر دو ترجمه Destructio destructionum است (ترجمه دوم در 1961 Avertose تصحیح شده است). در قرن شانزدهم این دو ترجمه به دفعات منتشر شدند و نقد غزالی را بر ارسطوگرایی در میان ابن رشدیان دوران نوزایی ...
نقد و بررسی تکفیر از دیدگاه سلفی وهابی و سلفی جهادی
، از موارد کفر می داند. (25) سلفیان وهابی که در تکفیر مسلمانان راه افراط گرایی پیش گرفته اند، اسباب متعدد دیگری برای کفر بیان کرده اند که مهم ترین آن ها، توسل به اولیاء و انبیای الهی است که معتقدند واسطه قرار دادن کسی بین خود و خداوند و طلب درخواست از او کفر و در مورد آن ادعای اجماع شده است. (26) ابن تیمیه با صراحت اعلام می کند که اگر کسی حاجتش را همچون شفا دادن مریض از کسی درخواست کند که قدرت ...
رویکرد خصومت آمیز ابن تیمیه به پیروان اهل بیت
مورد مردی می گویی که مکرر از رسول خدا درباره اش شنیدم می فرمود: هر کس من مولای اویم علی مولای اوست و می فرمود: نسبت تو به من به منزله ی هارون به موسی است؛ با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد آمد و شنیدم می فرمود فردا پرچم و علم جنگ را به کسی می دهم که خدا و رسولش را دوست دارد. (41) با این تناقض های آشکار تعریف و تمجید مبالغه آمیز نویسنده از کل افراد تحت عنوان صحابی موجه نیست. 5 ...
پرسشی قرآنی از مهندس عبدالعلی بازرگان
از قرآن، به عنوان یکی از آیات الهی، برای انگیزش اندیشه و شناخت گرداننده عالم مطرح شده است. در اشارات، 9 بار به هفتگانه بودن این چتر محافظتی، صلابت و لایه لایه (طبقه) بودن آن توجه داده شده است که متأسفانه مسلمانان در طول قرون گذشته، با غفلت و بی توجهی تأسف باری، از کنار آن گذشته و عمدتاً "خدا" را، به جای نظاره در طبیعت و آیات تکوینی او در آفاق و انفس، عمدتاً در فقه و فلسفه و کلام ذهنی، جستجو کرده ...
سلوک فکری و سوانح زندگی غزالی (2)
الضلال (شک و شناخت)، ترجمه صادق آیینه وند، چاپ اول، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1362. - ____؛ مکاتیب فارسی غزالی، به تصحیح و اهتمام عباس اقبال، چاپ دوم، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1362. - مصاحب؛ غلامحسین؛ دایرة المعارف فارسی. - همایی، جلال الدین؛ غزالی نامه، چاپ دوم، کتاب فروشی فروغی، تهران، 1342. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول مقالات مرتبط : سلوک فکری و سوانح زندگی غزالی (1) کلمات کلیدی : فقه , کلام , جدل , فلسفه , تصوف , منطق , اخلاص , اخلاق , مناظره. ...
کاتوزیان در بوته نقد
که حادث و عارض شده و ذاتی ایران نیست. این پدیده مرتبط به هزار ساله اخیر تاریخ ما است و حتی در این هزار سال نیز در همه حوزه ها ساری و جاری نیست. دکتر کاتوزیان به هیچ عنوان بلندمدتی قبل از دو قرن اخیر به ویژه ایران باستان را نمی بیند. این چه جامعه کوتاه مدتی است که در عصر باستان برخی سلسله های پادشاهی اش مثل اشکانیان و ساسانیان قریب به 500 سال دوام آوردند. رحمانیان گفت: ما در عصر باستان جندی شاپور ...
توحید و شرک
که صفات ذاتی ای وجود دارد که عبادت چیزی را ضروری می کند و در مرحله ی بعدی به سوی محقّق ساختن آن عبادت به صورت فعلی و در خارج می رود؛ یعنی باید اعتقاد به الوهیّت چیزی داشته باشد تا در برابرش خضوع و فروتنی کند؛ و این عبادت است. به این معنا که عبادت فقط در مورد چیزی صدق می کند که اعتقاد به سزاوار بودن آن چیز برای عبادت وجود داشته باشد. بر این اساس عبودیّت و الوهیّت به عنوان قید در رتبه ی قبل ...
روشنفکران، پناهندگان زندانی به نام دانشگاه/ دانشجویان، موجودات آزمایشگاهی دانشگاه ها هستند
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، تام بولند استاد دانشگاه واتر فورد در مقاله ای به بررسی نهادینه کردن دانشگاه و حیات ذهنی روشنفکران می پردازد. از نظر او روشنفکران در یک بازی که عملا خود آن را طراحی کرده اند؛ منزوی می شوند و مورد هجمه های بی پایان قرار می گیرند. لوند در این مقاله سیستم دانشگاهی را نقد و در عین حال روشنفکران را هم چون پناهندگانی به ...
گذر از هگل و نیچه ممکن نیست
...> ژورست در کتاب خود ابتدا از اختلاف ها و دلایل این مخالفت درک شده می پرسد و از خلال این تفاوت ها با شرح و توضیح جزئیات فلسفه هریک که در تقابل با دیگری درک می شود، درنهایت به نوعی نسبت بین این دو فیلسوف دست می یابد، چنانچه می گوید اگر قرائتم از هگل وی را به نیچه نزدیک تر کند، آن گاه قرائتم از نیچه نیز وی را در مجاورت قریب تر هگل جای خواهد داد. دلایل بسیاری وجود دارد که اندیشه هگل و نیچه را در ...
بیشتر کتاب های کودک و نوجوان زبان سالم و استاندارد ندارند
...، آنها را کاملاً قابلا درک خواند و بیان کرد: اشتباه است که ما این روزها رادیو و تلویزیون را الگوی درست زبان معیار بدانیم. در رسانه ها از زبانی استفاده می شود که به آن لهجه تهرانی گفته می شود و اعتقاد بر این است که کلمات زیادی وارد دایره لغات ما شده اند. اما باید دانست که آنها در دایره دستور زبان تعریف نشده اند و منظور ما فارسی روان و سلیسی است که قرن ها مورد استفاده قرار گرفته و قابل فهم ...
یحیی یثربی: مطبوعات و تحول فکری/ سه کاستی مطبوعات ما
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ متن پیش رو یادداشتی از سید یحیی یثربی، استاد فلسفه است که در ادامه از نظر می گذرد؛ در دنیای جدید، مطبوعات راهگشا بوده و به سامان و سلامت و تحول جامعه یاری می رسانند. اما همین مطبوعات در جامعه ما کارآیی ندارند، بلکه فقط شاید به درد همان عده ای می خورند که آنها را منتشر می کنند! در همین نیم قرن اخیر، در جامعه امان روزنامه ها و مجلات گوناگونی ...
چرا ارتداد خطرناک است؟
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عیسی ولائی ارتداد یا روگردانی از مصالح 1. تحقیر دین هرگاه ورود و خروج افراد به مکتب و آئینی بدون ضابطه بوده و کنترلی وجود نداشته باشد، آن مکتب تحقیر شده و اقتدار خود را از دست خواهد داد. در اسلام تحقیر انسان ها مجاز نبوده و احیای عزت نفس سرلوحه ی کار اوست، به گونه ای که مولا علی (علیه السلام) در مورد عزت ...
مذاکره آخرین شیوه دشمن برای ایجاد تغییر در ساختار نظام اسلامی است
: * با تشکر از حضور ارزشمند جنابعالی در این مصاحبه لطفا به عنوان اولین سؤال وضعیت ایران پیش از انقلاب و فلسفه شکل گیری انقلاب اسلامی و تغییرات شگرف صورت گرفته پس از آن در بُعد داخلی و خارجی را بیان فرمایید؟ شاخصه اصلی رژیم حاکم بر ایران در قبل از انقلاب اسلامی یعنی رژیم پهلوی گرفتاری چند نوع فساد و در رأس آنها فساد سیاسی یعنی وابستگی و دست نشاندگی بیگانگان بود. رضاخان را انگلستان ...
قَلندری به روایت محقق، شایگان، دینانی، دامغانی و پورجوادی/ شب زنده یاد سیدجلال الدین آشتیانی
رفیق بود! * ایشان فقه می دانست، اصول را خوب می دانست، ادبیات را خوب می شناخت و یکی از خوش خط ترین آدم های روزگار ما بود، ولی با این همه عاشق فلسفه بود. با فلسفه عنوان داشت. کسی او را به عنوان فقیه قبول نداشت. این در زمان قم و طلبگی بود. بعد وقتی که دانشکده الهیات مشهد تأسیس شد از ایشان به عنوان خبرگان بی مدرک برای تدریس دعوت کردند و ایشان استاد شد. من چندین سال هم در مشهد با ایشان در گروه ...
گفتاری در نسبت فلسفۀ تحلیلی با فلسفۀ اسلامی
ارائه دهد. اما تفاوت اینجاست که قواعد منطق جدید با قواعد عام متافیزیکی منطق ارسطویی تفاوت دارد. منطق جدید برخلاف منطق قدیم که مبتنی بر موضوع و محمول بود، براساس نسبت پیش می رود. بنابراین فیلسوف تحلیلی به امور زبانی توجهی ویژه دارد. مناقشاتی که در دهه های 1940 و 1950 در جهان انگلوساکسون درگرفت را می توان ذیل همین تقسیم بندی آورد. به طور خاص در آکسفورد با حضور آستین و گیلبرت رایل و در کمبریج با حضور ...
مسجدجامعی: علاقه استاد اشراقی به صفویه ناشی از ایراندوستی است
اینکه در تصحیح، ترجمه و تالیف آثاری از خود به جای گذاشته اما بخشی از وقت خویش را صرف تربیت دانشجویان کرده و در دوره وی دکتری تاریخ در دانشگاه تهران ایجاد شد. وی مانند زنده یاد باستانی پاریزی عنایت ویژه ای به تاریخ محلی داشته و به عنوان قزوین پژوهی موثر شناخته می شود، به طوری که هر جا سخن گفته قزوین را فراموش نکرده است. وی افزود: از طرفی شاید علاقه ای که اشراقی به مطالعه و تحقیق به دوره ...