سایر منابع:
سایر خبرها
گپُ و گفت موسیقی ایرانیان با امیر اثنی عشری : فریب در هنر ماندگاری ندارد
فقط یک نگاه است و تعداد کمی از نوازندگان دست به این مقایسه و در نهایت این نتیجه گیری خاص می زنند. از نظر من هر یک از هنرمندان موسیقی اعم از خواننده و نوازنده و آهنگساز، جایگاه ویژه و پر اهمیتی در ارایه موسیقی به مخاطب دارند و نمی توان منکر تلاش هیچ یک شد و به قول شیخ محمود شبستری: جهان چون زلف و خط و خال و ابروست که هر چیزی به جای خویش نیکوست درباره این موضوع هم که چه کسی وقت بیشتری در ...
زبان نمادین دین از نگاه غزالی بازخوانی جواهر القرآن (2)
ناظر به راه خدا- که پیش تر گفتیم درّ ازهرشان خوانده بود. این بخش، هدف غایی تألیف اثر، و مفصل ترین است. باز با یادکرد نکته ای استطرادی در مقدمه ی این بخش، خواننده را دعوت به توجه به لب لباب قرآن می کند (صص82-83). می گوید عارفان به لذت هایی می اندیشند که اکثر مردم از آنها غافل اند. به عبارت بهتر، بیشتر مردم به بلوغ کافی نرسیده اند که لذت خود را در آن امور خاص بجویند. از این لحاظ نسبت عارف به عامی ...
چرا از اهداف فرهنگی انقلاب فاصله گرفته ایم
حضور و تعامل داشته اند، به این امر توجه کرده اند که در مقابل استفاده از جنبه های مثبت و مفید فرهنگ های مختلف استنکاف نکنند. معیار مسلمین در این رویکرد حدیث معروف نقل شده از پیامبر(ص)است، که فرموده اند اطلبوا العلم ولو بالصین . توجه به انسان و کرامت او در شعارهای فرهنگی دوران انقلاب اسماعیلی: به هر ترتیب در باز خوانی شعارهای فرهنگی دوران انقلاب بیش از هر چیز به محوریت انسان و کرامت او بر ...
نگاهی به شعر و شاعری ابوحامد محمد غزّالی توسی (1)
فارسی داشته است یا نه. او هیچ گاه در میان فارسی زبانان به شاعری شناخته نشده بوده است. نویسنده ی مجمع الفصحاء(5) چند شعر به غزّالی پیوند داده است که جای اما و اگر دارد. آن شعرها چنین اند: گفتم دلا تو چندین بر خویشتن چه پیچی؟ *** با یک طبیبِ محرم این راز در میان نه! گفتا که هم طبیبی فرموده است با من: *** گر مِهر یار داری صد مُهر بر زبان نه! کس را پس پرده ی قضا راه نشد *** و ز سرّ ...
زندگینامه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی +دانلود کتاب شاهنامه
نفوذ بسیاری در جهت گیری فرهنگ فارسی و نیز بازتاب های شکوه مندی در ادبیات جهان داشته است و شاعران بزرگی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده اند. شاهنامه بزرگ ترین کتاب به زبان پارسی است که در همه جای جهان مورد توجه قرار گرفته و به همهٔ زبان های زندهٔ جهان بازگردانی شده است. نخستین بار در 601 خورشیدی بنداری اصفهانی شاهنامه را به زبان عربی بازگردانی کرد و پس از آن بازگردانی های ...
دوگانگی و تقابل در رمان های سحر خلیفه (علمی-پژوهشی)
تقابل در جامعه ی خود را نیز مورد توجه قرار می دهد و آن تقابل میان زن و مرد در جامعه ی سنتی و مردسالار فلسطین است؛ هچنین دوگانگی محدودتری میان زن تحصیل کرده و زن سنتی خود نمایی می کند که باعث می شود زن فلسطینی تحصیل کرده و آگاه، در مرکز شبکه ای پیچیده ازدگانگی ها و تقابل ها قرار گیرد. بر این اساس، می توان گفت که موضوع غالب و مایه ی اصلی رمان سحر خلیفه را همین دوگانگی ها، تناقض ها و تقابل ها شکل می ...
گروه نغمه ی اصفهان، یاد تصنیف های انقلابی را زنده کرد
آغاز شد. این آهنگ با نام ایران ای سرای امید شناخته می شود. آهنگ ساز این اثر محمدرضا لطفی و شاعر آن هوشنگ ابتهاج (سایه) است، اجرای این آهنگ در دستگاه ماهور شور و هیجان خاصی به آن داده است. در روزهای اول انقلاب محمدرضا لطفی این آهنگ را به رادیو می برد و در شب های نخستین پیروزی انقلاب، از رادیو پخش می شد. آهنگ بعدی اجرا شده در برنامه دلشدگان بود که ساخته حسین علیزاده و سروده فریدون مشیری ...
نماهنگ "تاج شهادت" با موضوع حجاب تهیه شد
را به یک فرشته تشبیه کرده که وجود آن در خانواده رحمت و معجزه است. وی در مورد علت انتخاب نام این نماهنگ با عنوان " تاج شهادت"، گفت: بیشتر حرف ما تاکید بر جمله " از دامن زن مردم به معراج می رود" بود که حتی این حرف و نگرش در اشعار خواننده نیز بیان می شود، در پایان نماهنگ نیز این شعر است همونا که پر کشیدن سمت معراج شهادت/ تو نرفتی و حجاب تو شده "تاج شهادت"، که نمونه توجه شاعر و کارگردان به ...
جلوه های پایداری در شعر احمد صافی نجفی (علمی-پژهشی)
...> در جهان عرب نیز با توجه به اوضاع اجتماعی و سیاسی عرب ها در سده ی گذشته که آماج انواع ظلم ها و فشارها چه داخلی و چه خارجی بوده است، این نوع ادبیات (پایداری) جایگاه ویژه ای یافته است. جنگ ها، کودتاها، استبداد داخلی و شکست هایی که ملت عرب با آن موجه شده است، سبب شده ادبیات معاصر عربه به این نوع ادبیات توجه قابل ملاحظه ای داشته باشد. از نمونه های بسیار آشنا در ادبیات، شعر مقاومت فلسطین است؛ اما در ...
مطالعه انسان شناختی؛ از عروسی پیرشالیار تا مراسم کومسای
آشکار ساخت. مراسم عروسی پیرشالیار مهمترین مراسم و در واقع مرکز همه جشن هاست؛ به طوری که بقیه رسم ها حول و حوش این مرسوم گشته اند؛ جشن عروسی پیرشالیار در 2 روز برگزار می شود؛ روز اول آن چهارشنبه یعنی در همان روزی که کلاو روچنی و مراسم ذبح حیوانات است و دیگری پنج شنبه است که مراسم های دیگری برگزار می شود. قبل از وارد شدن به تشریح مراسم، لازم است در مورد منزل پیرشالیار توضیحی ...
چرا چنین؟ (بررسی حسرت عارفانه در شعر دهه ی هفتاد) (علمی-پژوهشی)
.... گوینده ی سخن، بازمانده ی جنگ است و در مقابل شهدا، احساس شرمندگی می کند. به نظر او گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدا به این صورت، کافی نیست که فقط اسمی از آنها بر زبان ها بیاید؛ کار اصلی، تداوم راه و عمل به وصیت آن عزیزان است. شاعر، آنگاه شهید را مخاطب قرار می دهد و جنگ را که پل عزت و افتخار شهید بود، با عنوان شیرین لقب می دهد. رسیدن به این عزت و افتخار، با تمام سختی هایش، در کلام شاعر، بیستونی ...
رونمایی از یک کتاب در ساعت هایی از نبودنت
لیتو گرافی، چاپ، صحافی ترنج، صفحه آرایی گروه هنری مایا، طرح جلد پریسان جبرائیلی، هست که این کتاب در زمینه شعر سپید سروده شده است. این بانوی شاعر حال و هوای اشعارش را عاشقانه توصیف کرد و گفت: بیشترین تکنیک استفاده شده در اشعار، استعاره ها و تشبیهات و رویا پردازی می باشد. او در پاسخ به این سوال که چرا به سراغ این نوع شعر رفتم، اظهار داشت: حس میکنم این نوع شعر خیلی ساده و روان ...
بازی رایانه ای
فقط برای دیدن میان پرده ها ی نمایشی و شروع و پایان ان بازی می کنند . شاید به ظاهر کمی خنده دار باشد ولی باور کنید من با افرادی مانند این دسته برخورد داشته ام . این دسته از افراد وجه مشترکی را بین بازی های رایانه ای و فیلم های سینمایی می بینند و به همین دلیل است که از دید فیلم به یک بازی نگاه می کنند . 2) اموزش عده ای دیگر هستند که به جنبه ی مثبت بازی ها توجه دارند و برای یاد ...
پیوند حماسه و عرفان در اشعار قیصر امین پور (علمی-پژوهشی)
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: دکتر مریم نظر چوب مسجدی(1) چکیده: نوعی ساختار شکنی که در شعر دفاع مقدس به عنوان بخشی از ادبیات پایداری این مرز و بوم ظهور کرده است، پیوند حماسه و عرفان است. شعر حماسی، برجسته ترین شیوه های غیر ستیزی و دفع غیر خودی را با آفرینش هنری و گزینش کلمات و ترکیبات سازگار با آن به نمایش می گذارد و رسالت شعر عرفانی نیز تلطیف روح و ...
جلوه های پایداری در شعر عبدالوهاب بیاتی (علمی-پژوهشی)
از شعر خود سلاحی ساخت، تا هنر، در خدمت زندگی درآید و علیه زشتی ها و پلیدی ها برآشوبد. بیاتی، شاعری پرشور و سرشار از امید بود و هیچگاه رکود و جمود، او را فرا نگرفت. تبعید، غربت و آوارگی، از او شاعری ساخت که همواره در آرزوی دنیایی بهتر برای همه ی انسان ها بود؛ لذا می توان گفت که بیاتی به سعادت همه ی انسان ها می اندیشد و اشعارش نیز گواهی بر این مدعاست. 2- پیشینه ی پژوهش مقالات و پژوهش های ...
ملودی سرودهای انقلاب برگرفته از شعارهای مردم بود/ با مرور خاطرات 22 بهمن 57 هنوز اشک شوق می ریزم
ایران در فرودگاه مهر آباد توسط یک گروه سرود انقلابی به صورت زنده اجرا شد و مورد تحسین و توجه قرار گرفت. گلریز در با اشاره به اینکه سال ها از اجرای این سرودهای انقلابی می گذرد اما هر بار تازگی و لطف خاص خود را دارد، اظهارداشت: سرود " ایران، ایران " با صدای رضا رویگری نیز در بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در همان خیابان ایران بیشتر خوانده می شد. این خواننده سرودهای بیادماندی ...
مرد سرآمد یزد کیست؟
منظر خودش، بیشتر از شاعر با یک نویسنده مواجه هستیم. اما چه می شود که با وجود این کم کاری در عرصه شعر هنوز ندوشن را شاعر و نویسنده می دانند؟ آیا تأکید بر این وجه شاعری از سوی مخاطب می تواند دلیلی غیر از ناب بودن سروده های او داشته باشد؟ آیا نشستن در انتظار آن نابغه را نمی توان حمل بر فروتنی استاد کرد؟ او که اسلوب نیما را با عشق آمیخته بود و به آن رنگی شخصی زده بود می توانست به جایگاهی بلند در شاعری ...
داستان زندان اسکندریزد
فرزاد فخری زاده /همشهری غزلی از حافظ وجود دارد که می گویند آن را در یزد و یا دست کم در وصف یزد گفته است. غزلی که با مصرع خرم آن روز کزین منزل ویران بروم آغاز می شود. برخی معتقدند که مراد خواجه از منزل ویران شهر یزد بوده است. البته این نظریه تنها نظریه موجود نیست و افراد مختلف تعابیر مختلفی از این شعر حافظ داشته اند. اما معمول ترین نظر آن است که در مصرع دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت ...
- استقامت نامه - ، اثری ناشناخته از قرن نهم هجری در شرح اسرار و مفاهیم استقامت
...، در بیشترین آثار او به چشم می خورد. آثار و اشعار پیر جمال، بیانگر تبحر او در زبان ای فارسی عربی و آشنایی با فلسفه و عرفان، انس با آیات قرآن، احادیث پیامبر (ص) و ائمه (ع) و نیز توجه وی به شاعرانی چون سنایی، نظامی، عطار، سعدی و حافظ و به ویژه دلبستگی خاص او به مولوی است؛ چنانکه او، خود، مثنوی را بعد از قرآن مجید و حدیث، بهترین کتاب می داند (موسوی بجنوردی، 1389: 399/18). 2- آثار پیر جمال ...
با سین سین کردن کسی مداح نمی شود/ امام خمینی (ره) اعتقادشان تبدیل به اعتماد شده بود
مثل فرزندم دوستشان دارم. بعضی از آنها به قدری خوب شعر می گویند که من گاهی غبطه می خورم. اینها باید درباره تاریخ اهل بیت(ع) و اتفاقات و مقام اهل بیت بیشتر مطالعه داشته باشند. تاریخ و مقتل، ریشه است باید بدانیم. ادبیات شعری خیلی مهم است. الان هستند کسانی که 50 سال است می خوانند ولی وزن شعر را گم می کنند. البته کم هستند. متاسفانه وقتی در شعر یک کلمه اشتباه شود، ساختمانش به هم می ریزد. شعر غیر از ...
آنتروپومورفیزم با مرغان و بهایم
می کنیم. الف) کاربرد زبان فاصله: برای روشن شدن این معنا به کاربرد مفهوم فاصله در شعر اشاره ای مختصر می شود: گاه شاعر، مفهوم فاصله را در کلمات پنهان می کند: مانند شعری از شاعره هندی تبار پارسی گو زینب النسا متخلص به مخفی ، دختر اورنگ زیب پادشاه گورکانی هند که سروده است: در سخن مخفی شدم همچو بو در برگ گل/ میل دیدن هرکه دارد در سخن بیند مرا. مبحث فاصله بسیار وسیع و قابل تأمل است و مصادیق ...
چشم اندازهای معرفی متون کهن ایرانی به کودکان بررسی شد
. ارزیابی من این است که استفاده ی ما از متون کهن در قلمرو کودک و نوجوان چشم انداز خوبی ندارد. این شاعر و نویسنده عنوان کرد که شیوه نگارشی نویسنده های گذشته به گونه ای است که نمی توان به صورت خام از قلم آن ها برای آموزش به مخاطبان کوچک تر استفاده کرد و این آثار نیاز به فرآوری دارند: راه ارتباط با متون کهن هموار نیست. مخاطب بزرگسال ما نقلی را می شنود و می گوید چه جذاب اما وقتی به اصل متن مراجعه ...
ویژگی ترکیبی اخلاق غزالی (1)
علم عالمان واقف بر اسرار شرع جمع آید تا چیزی از سیرت و اخلاص آنها را بگرداند و از آنچه دارند به چیزی بهتر تبدیل کند، بدان راه نتواند برد. از آن که تمام حرکات و سکنات ایشان، در ظاهر و باطن، از نور مشکات نبوت اقتباس می شود و ورای نور نبوت در تمام روی زمین نوری نیست که از آن روشنی توان جست. (19) غزالی تا پایان عمر به این رویکرد صوفیانه، ملتزم ماند.(20) ماهیت نظریه اخلاقی غزالی برحسب آثار ...
لحن اشعار امام راحل صمیمی و ملایم است
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان ، فاطمه طباطبایی در همایش "عصر شعر زنان در گذر انقلاب" با حضور بانوان شاعر منطقه کاشان اظهار داشت: بی شک امام راحل از چنین جمع ها و حضور بانوان و زنان در عرصه جامعه بسیار خرسند می شود. رئیس انجمن عرفان اسلامی افزود: زنان اگر وظایف خود را به خوبی بدانند و عمل کنند بسیاری از مشکلات رفع می شود و چنانچه خانواده ها اصلاح شوند به دنبال آن جامعه نیز اصلاح می ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (1)
الی) چیزی است که غایب است. به عبارت دیگر، اگر بخشی از چیزی معدوم باشد، آن چیز نقص دارد و بنابراین، محبوب نیست. به علاوه، طبق نظر غزالی، حُبِّ کمال گرایشی طبیعی (غریزِة فی الطباع) است که از سوی خداوند به عنوان یک قانون (سنة)(21)به وجود آمده است. در نتیجه، همه چیزهایی که در جهت دوام و کمال انسان عمل می کنند نیز محبوب اند؛ مثلاً هر انسانی اعضای بدن، دارائی ها، فرزندان، خانواده و دوستانش را دوست ...
تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش ها
ابزار ها در کنار نکات مثبت و منفی بسیاری که پیرامون آنها وجود دارد تاثیرات بسیاری بر شیوه تفکر و زیستن آحاد جامعه و در کل سبک زندگی داشته است. سبک زندگی که امروزه به یکی از مفاهیم بنیادین در تحلیل های اجتماعی تبدیل شده ( ربانی و شیری، 1388 :21-11 ). یکی از حوزه های جدید و مهم مطالعاتی محسوب می شود که در سال های اخیر توجه عده قابل ملاحظه ای از محققان اجتماعی را به خود جلب کرده است (شکوری، 1385 ...
شاعر نیشابوری برگزیده چهاردهمین جشنواره ملی شعر مهر بهمن شد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس ، خلیل الله عراقی اظهار داشت: معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تعداد 827 اثر متشکل از 473 شعر کلاسیک و 353 شعر سپید به دبیرخانه ارسال شده بود که در دو مرحله مورد داوری قرار گرفت و اشعاری که در جشنواره های مشابه حائز رتبه شده بودند و یا از نظر ساختاری مشکل داشتند از گردونه رقابت ها خارج شدند که در نهایت 12 اثر شایسته ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (3)
غایی انسان نظر به خداوند و لقاء او است، به تصور خود از عالی ترین لذت که ثمره ی عالی ترین معرفت است، اشاره دارد.(7) فصل پنجم، با عنوان بیان سبب زیادتی لذت نظر به خداوند در آخرت بر (لذت) معرفت در این جهان ، معرفت انسان در دنیا را با معرفت او در جهان آخرت مرتبط می کند. درباره این ارتباط، غزالی می گوید که مرگ شالوده معرفت به خداوند (محل معرفة الله) را که روح است و امری ربّانی و سماوی است، از بین نمی ...
نظریه غزالی درباره عشق الهی (4)
زندگی در بهشت را از نظر دور ندارد. گرچه از نگاه او، لذّت مادی ای که در بهشت به انسان اعطا می شود عالی ترین لذت نیست، زیرا عالی ترین لذت، لذت معنوی است. در فصل یازدهم، که به بحث درباره علائم عشق انسان به خداوند (علامات محبة العبد الله) می پردازد، غزالی بیان می کند که در بهشت، آن چه انسان در دنیا بدان امید بسته است، به او اعطا می شود.(28) او تمایزی میان آن ها که در بهشت از لذت مادی و آن ها که از لذت ...
زندگی نامه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی+دانلود کتاب بوستان و گلستان سعدی
شیوایی کلام سعدی در سخن است که واقعاً او را سزاوار عنوان سعدی آخرالزمان ساخته و شیرینی کلام و فصاحت بیان را در میان پارسی گویان به او ختم نموده است. وی توانست زبان ساده و فصیح استادان پیشین را احیاء کند و از قید تصنعات عجیب و تکلفاتی که در نیمۀ دوم قرن ششم و حتی در قرن هفتم گریبانگیر سخن فارسی شده بود رهایی بخشد. میزان فصاحت در نظر سعدی با آنچه در دوران های مذکور بود تفاوت بزرگی دارد بدین ...