سایر منابع:
سایر خبرها
مظلومیت حضرت زهرا(س) را فراموش نمی کنیم؛ اما دشنام هم نمی دهیم
آن طور که باید و شاید هنوز امام را نشناخته ایم. امام حتی در بُعد علمی اش هنوز در همین حوزه ها یک مقدار مظلوم است چون امام را آن طور که باید بشناسند، نشناخته اند. یک وقتی من در یکی از استان ها به یکی از علمای بزرگ آنجا گفتم امام در اصولشان این مطلب را فرموده اند، گفت مگر از اصول امام چیزی هم چاپ شده؟ چرا باید اینطور باشد. امام واقعاً در اوج قله فقاهت و اصول بود. حالا در فلسفه و عرفان و ...
رابطه زمان و تم در روایت - سرزمین غمزده ی پرتقال -
...، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، سال 51- شمار مسلسل 207. 22. مندنی پور، شهریار، 1383، ارواح شهرزاد سازه ها، شگردها و فرم های داستان نو، تهران: ققنوس. 23. میر صادقی، جمال، 1382، ادبیات داستانی، تهران: بهمن، چاپ چهارم. 24. میرصادقی، جمال، 1385، عناصر داستان، تهران: انتشارات سخن، چاپ پنجم. 25. یولوید، ژنو، 1380، هستی در زمان، مترجم: منوچهر حقیقی راد، تهران: دشتستان. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول کلمات کلیدی : زمان , تم , روایت شناسی , سرزمین غمزده پرتقال , ژرار ژنت. ...
طلاب به مطالعه منطق جدید تشویق شوند
در یک استدلال را نپذیریم، بحث ما از علم منطق خارج می شود و باید در علوم معرفت شناسی به دنبال جواب سؤال مان باشیم. این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود تألیف و انتشار کتب منطقی متعدد و مناسب رشته ها و سنین مختلف را امری ضروری برای گسترش تفکر منطقی در جامعه دانست. گفتنی است، دوره دانش افزایی اساتید منطق حوزه علمیه خراسان در راستای برنامه دانش افزایی اساتید علوم عقلی با حضور بیش از 70 نفر در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد به همت معاونت آموزش این حوزه برگزار شد. انتهای پیام/313/ ...
نظریه پردازی، جوهره حوزه علمیه است/ فقه شیعی اثبات کننده تشکیل حکومت اسلامی است
نظریه پردازی فرصت نواندیشی و نوآفرینی در مدار فقه و اصول و مبانی دینی را فراهم می آورند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بحث علمی و نظریه پردازی جوهره و فلسفه حوزه علمیه است و باید ارزش و بهای بیشتری برای این مسئله در حوزه علمیه قائل شد. حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی، اصل فقاهت را نظریه پردازی، تعمق، اجتهاد و استنباط و دقت در متون برای کشف حقایق جدید دانست و ...
جلوه های پایداری در شعر احمد صافی نجفی (علمی-پژهشی)
احمد صافی نجفی احمد صافی نجفی در سال 1276 ه ش (1897 م) در نجف اشرف دیده به جهان گشود. (شراره، 1981: 6) در 13 سالگی به آموختن منطق، علم کلام، معانی، بیان، اصول و فقه پرداخت. از استادان وی در این علوم می توان به محمد حسن مظفر و سید علی یزدی اشاره کرد. (صالحی، 1970: 13). در جنگ جهانی اول، به دلیل حمایت عثمانی از آلمان، انگلیسی ها عراق را اشغال کردند. (شراره، 1981: 9) اشغالگران تمامی کسانی را که ...
زندگی نامه شهید آیت الله مدنی
اسدالله مدنی چهار سال در محضر امام خمینی حضور یافت و از دروس فلسفه، عرفان و اخلاق ایشان بهره فراوان برد و همین درس نیز موجب گشت امام را در مقام عمل بالاتر و برتر از مرز علم بیاید و عشقش نسبت به ایشان فزون یابد. نجف اشرف از شهرهایی است که پس از اسلام احداث گردید . در سال چهلم هجری وقتی پیکر پاک امام علی (ع) در این سرزمین به آغوش خاک سپرده شد، دیار نجف به دیار افلاکیان پیوست و کعبه آمال ...
- استقامت نامه - ، اثری ناشناخته از قرن نهم هجری در شرح اسرار و مفاهیم استقامت
علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول کلمات کلیدی : استقامت , عرفان و تصوف , قرن نهم هجری , جمالی اردستانی , آثار ناشناخته.
حوزه هیچگاه خود را از عالم سیاست جدا نکرده است - سیاست زدگی و سطحی نگری نباید در حوزه رسوخ کند
ملت ها مبدل شده است و مطمن هم باشید که این موج توسعه خواهد یافت؛ امروز جبهه مقاومت در عراق و سوریه و یمن و افغانستان و... با منطق صحیح و درست و با عقل و حکمت شکل گرفته و دیگر نمی توان به سادگی به آن خدشه ای وارد کرد. عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: شخصیتی چون شیخ زکزاکی که چندین سال در قم تحصیل کرد یک شخصیت تاثیرگذار است که این روند رشد عقلانیت مقاومتی و انقلابی به رغم تمام ظلم هایی که ...
آیا غزّالی، یک اشعری بود؟ (1)
. او می گوید متکلمان مسلمان در ابتدا علم منطق، یکی از علوم کهن، را نفی کردند، اما بعدها به واسطه ی مساعی غزّالی و فخرالدین رازی (متوفای 1209م) منطق، قبول عام یافت: باید دانست که مسلمانان نخستین و متکلمان کنجکاو متقدم، آموختن این شاخه از دانش را قویاً نهی می کردند. آنها منطق را آماج حملات تند خود قرار داده و نسبت به آن هشدار می دادند، تعلیم و تعلم آن را جایز نمی شمردند. اما بعدها از زمان غزّالی ...
عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه ی تشریع و تقنین
؛ (1394)، فلسفه ی فقه (جلد اول)، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول. کلمات کلیدی : زبان دین , ظواهر قرآن , هرمنوتیک , تفسیر , زبان عرفی , عقلایی بودن زبان دین , فقیهان
آیا غزالی، یک اشعری بود؟ (3)
آنها هم بلا انقسام خواهند بود و خود علوم عقلیه نیز باید تقسیم ناپذیر باشند. اما این سخن، باطل است. بنابراین به گمان فلاسفه، نفس انسانی به عنوان محل علوم عقلیه، روحانی است. اما غزالی در قبال این نظر فیلسوفان، چنین می گوید: "چرا انکار می آورید (شما فیلسوفان) بر آن کسی که می گوید محل علم، جوهر فرد متحیزی است که قسمت پذیر نیست، و حال آنکه این مطلب از مذهب متکلمان شناخته می شود و بعد از ...
منجم و حکیمی که رصدخانه و کتابخانه مشهور مراغه را تاسیس کرد
استفاده کرد. محقق طوسی در سال 672 هجری در بغداد از دنیا رفت و بنا به وصیت خود، در حرم کاظمین (ع) به خاک سپرده شد. تالیفات خواجه طوس در یک نگاه جرج سارتن، نویسنده کتاب تاریخ علم 64 کتاب و رساله از آثار نصیرالدین طوسی در زمینه حساب و جبر، هندسه و مثلثات، آلات نجوم، تقویم، معدن شناسی، جغرافیا، طب، منطق و طبقه بندی علوم، فلسفه، الهیات، اخلاق و شعر معرفی کرده است. غالب تالیفات طوسی به ...
مجموعه مقالات فقه سیاسی و انقلاب اسلامی
توان از سخنان صاحب جواهر و معدودی از فقها استفاده کرد. آری می توان به حکم عقل اصل و حدود آن را نسبت به فقیه معلوم کرد. در این نوشتار با رویکردی به آرای امام ابتدا حدود وجوب اطاعت از امام (ع) را بررسی کرده و سپس وارد بحث وجوب اطاعت از فقیه می شویم. این مقاله در پژوهشنامه متین، سال چهاردهم، شماره 54 به چاپ رسیده است. ...
رده بندی دانش ها از دریچه ی چشم امام محمد غزالی (1)
الحکمة (18) بر پایه ی رده بندی ارسطویی، که میان دانش های نظری و کاربردی جدایی می اندازد، رده بندی دانش ها را می آورد. او در سالیان پایانی زندگی اش با گنجاندن دانش پیامبر (علم النبوّه) یا هنر قانون گذار (الصناعة الشارعة) حال و هوای تازه ای به رده بندی ارسطویی دانش ها بخشید.(19) ابوحیّان توحیدی (م: حدود 400 ه / 1009 م) رسالة فی العلوم را برای کسانی نگاشت که برتری فلسفه و منطق و بستگی این دو را به ...
رده بندی دانش ها از دریچه ی چشم امام محمد غزّالی (3)
، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هفتم، ج1، ص132) از علم المعامله به دانش کردنی و از علم المکاشفه به دانش ناکردنی تعبیر کرده است. 2- احیاء، ج1، صص20-21. 3- غزّالی، احیاء، ج1، صص 52-54. 4- همان، ص52. 5- غزّالی، پیشین، صص64-65. 6- غزّالی، احیاء علوم الدین، ترجمه مؤیدالدین خوارزمی، ج3، صص غزّالی با رده بندی اش از دانش های دینی و جدایی و بازشناسی شان از دانش های عقلی ...
رده بندی دانش ها از دریچه ی چشم امام محمد غزالی (2)
مصطفی ابوالعلاء، قاهره، بی تا) ص224. 21- غزّالی، المستصفی من علم اصول الفقه، ج1، ص3. 22- همان، ج1، صص5-6. 23- غزّالی، احیاء علوم الدین، ترجمه مؤیدالدین خوارزمی به کوشش حسین خدیوجم (تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم 1372)، ج1، ص44. برچسب ها: بندی دانش دریچه امام محمد غزالی X اشتراک گذاری فیس نما Stumble Upon Delicious کلوب ...
غزالی و اخلاق داوری (1)
...؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول مقالات مرتبط : غزالی و اخلاق داوری (2) غزالی و اخلاق داوری (3) کلمات کلیدی : اخلاق قضاوت , اخلاق پژوهش , اخلاق داوری , اخلاق نقد , روش اخلاقی غزالی , غزالی و تکفیر فلاسفه. ابن سینا , فارابی. ...
غزالی و اخلاق داوری (2)
الله بن سینا، ص332-333. 18- الاهیات من الشفا، ابن سینا، ص544. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول مقالات مرتبط : غزالی و اخلاق داوری (1) غزالی و اخلاق داوری (3) کلمات کلیدی : اخلاق قضاوت , اخلاق پژوهش , اخلاق داوری , اخلاق نقد , روش اخلاقی غزالی , غزالی و تکفیر فلاسفه. ابن سینا , فارابی. ...
غزالی و اخلاق داوری (3)
...> منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول مقالات مرتبط : غزالی و اخلاق داوری (1) غزالی و اخلاق داوری (2) کلمات کلیدی : اخلاق قضاوت , اخلاق پژوهش , اخلاق داوری , اخلاق نقد , روش اخلاقی غزالی , غزالی و تکفیر فلاسفه. ابن سینا , فارابی. ...
جایگاه تاریخی غزالی در منطق دوره ی اسلامی
مجموعه ای از علوم و یا به منزله درآمدی بر یک علم مورد توجه قرار می دهد؛ مانند مقاصدالفلاسفه در سه فن منطق، الهیات و طبیعیات و المستصفی من علم الاصول و آثاری که مستقلاً به علم منطق اختصاص دارند: معیار العلم، محک النظر، القسطاس المستقیم. همه این آثار چاپ شده اند. پرداختن به منطق در مقدمه اثری در علم اصول که خود منطق فقه محسوب می شود، (4) قابل تأمل است. جهت گیری آثار قسم اول آموزشی است، اما جهت گیری ...
صوفی شالوده شکن (1)
دینی می یابد، با برجسته کردن منطق این تفکر ردّ کند. گفته ی دوم غزالی در بستر و جغرافیای مشترک میان متن های گونه گون فلسفی، کلامی، فقهی، عرفانی، علمی، منطقی، جدلی و عقلی تولد یافت، در سفر میان فلسفه و ضد فلسفه، علم حصولی و علم حضوری، (شهودی)، عقل و دل، فقه و کلام، طریقت و شریعت تجربه ی جسمانی و تجربه ی روحانی، علم و عمل، عقل و نقل، علت و معلول، اشاعره و معتزله، شافعی و حنبله، رشد کرد و با ...
با تندروی های ناروا می خواهند نگاه تعامل با عالم اسلام را مخدوش کنند / پیش از انقلاب برای حوزه های علمیه ...
از مدرسه فیضیه درخشید و در این پایگاه همه جهان مخاطب حوزه قرار گرفتند، اظهار داشت: حوزه های علمیه در 50 سال قبل، تحت سخت ترین فشارها بودند و کسی برای حوزه های ما در ایران و جهان جایگاهی قائل نبود؛ بلکه برای دین و ارزش های الهی و معنوی کسی ارزشی قائل نبود. آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه فلسفه، علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی غرب به طور یکپارچه دین را نفی می کردند، گفت: البته آنها فراتر از ...
غزالی و تشیع زیدی
دارند که می توان به آن مراجعه کرد. نکته ای که در یادداشت ما پیشنهاد شده، می تواند مکمل مقاله ایشان باشد. می دانیم که تاکنون پیشنهادات متعددی در رابطه با هویت این سید مرتضی ارائه شده که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول کلمات کلیدی : غزالی , سرّ العالمین , تشیع زیدی , ملاقات غزالی و سید مرتضی ...
هرمنوتیک صوفیانه ی غزالی
دو رشته قرآنی تمایز قائل می شود: علوم صدف و علوم گوهر. رشته اول دستور زبان، فقه اللغه، علم القرائه و نیز علم تأویل ظاهری یا شناخت معنای کلمات متن و علم السنن، یا شناخت احادیث را در بر می گیرد. علوم گوهر بر دو قسم است: علوم سفلای الهیات و فقه، و علم المعرفه که همان شناخت خدا و روز قیامت و جهان دیگر است. پژوهش گری که در خلوت کتابخانه، قرآن را مطالعه و رمزگشایی می کند مشغول صدف قرآن است. عالم به علم ...
ویژگی ترکیبی اخلاق غزالی (1)
و خطابه های او پرداخت و این تعالیم را پس از آن که به توس بازگشت، تا سه سال در خاطر داشت. (2) در این سه سال به نظر می رسد که غزالی اصول عرفان و تصوف اسلامی را نزد یوسف نسّاج آموخت و با مراحل معنوی حقیقت و منازل سلوک عرفانی آشنا شد. گویا در همین سال ها به نیت تهذیب باطن، ریاضت هایی نیز از سر گذراند. غزالی سپس به سال 1077 (3) میلادی راهی نیشابور شد و کلام، طبیعیات، فلسفه و منطق را در محضر جوینی ...
ویژگی ترکیبی اخلاق غزالی (2)
افلاطون و ارسطو داشته است چون در المنتقد نقدهای ارسطو بر سقراط و افلاطون و نیز تفاوت های او با این دو فیلسوف را برمی شمارد،(12) و این نشان می دهد که آثار این فیلسوفان را خوانده بوده است. هیچ قرینه و شاهدی وجود ندارد تا اثبات کند که غزالی آثار فیلسوفان متأخر یونان را هم درباره فلسفه اخلاق به طور مستقیم مطالعه کرده باشد، اما به نظر می رسد که آراء ایشان را از طریق تألیفات و گزارش های متفکران مسلمان از ...
نقد ملاصدرا بر غزالی
مطلب را در مورد ملاصدرا و مکتب او نیز می توان تکرار کرد. بی تردید این مکتب ضرورتی را پاسخ می داد که از یک نظریه حاشیه ای در قرن یازدهم به متن فلاسفه اسلامی در قرن سیزدهم و چهاردهم تبدیل شده است و کتابی را که بعضی قشریون نجس می پنداشته اند، به عنوان متن درسی به حوزه های علمیه دینی راه یافته است، همچنان که احیاء علوم الدین غزالی در لباس المحجة البیضاء به دست واعظان و منبریان فاضل ما رسیده است. منبع مقاله : جلیلی، سید هدایت؛ (1389)، مجموعه مقالات غزالی پژوهی، تهران: خانه کتاب، چاپ اول کلمات کلیدی : ملاصدرا , غزالی , نقس , بدن اخروی , رویکرد دوگانه ...
مهارت های نرم و جای خالی آنها در دانشگاه ها
این یادداشت ها در وهله اول برای استادان دانشگاهها نوشته شده اند. هرچند امید است مطالعه آنها برای اهل علم و خرد و یا همه کسانی که با فرهنگ این مرز و بوم سروکار دارند، نیز خالی از فایده نباشد. فرض بر این است که عده ای استاد از دانشگاه های گوناگون با طرز تفکرهای مختلف در یک نشست هم اندیشی مجازی حاضر شده و به بحث و گفتگو می پردازند؛ و حاصل همه این بحث ها می شود نیوشیدن کلی حرف خوب؛ .... ...
شاهد زنده روشنفکری ایرانی هستم/ هویت چهل تکه ایرانی در گفت وگو با داریوش شایگان
دیگری آنجا درس می دادند. به نظر می رسد که در سال های اخیر شما سراغ ادبیات فرانسه رفته اید. بودلر را کتاب کردید و الان که مشغول کار روی پروست هستید. پیر که می شوی و احساس می کنی به اواخر عمرت نزدیک شده ای، عشق دوران بچگی و جوانی سراغت می آید. کارهای ابتدایی من در رابطه با هند و فلسفه تطبیقی بود. بعد از آن انقلاب مذهبی چیست؟ افسون زدگی و چند کتاب دیگر به فرانسه نوشتم. بعد از این ...
روزنامه های چهارشنبه
جامعه را به حرکت درآورد.دکتر روحانی، با تبریک ایام دهه فجر، گفت: انقلاب اسلامی پیروزی منطق، بیان، استدلال، قلم، کتابت، علم مردم با راهبری امام ،در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و نیز پشتیبانی همه ابرقدرت ها از رژیم استبداد بود. روزنامه اطلاعات با انتخاب عنوان جهانگیری: ایران به توافق های بین المللی پایبند است، نوشت:اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در آیین افتتاح فاز 2 ...