سایر منابع:
سایر خبرها
یاد مرگ در حافظه انسان متزلزل است
رابطه با موت است و مسأله مرگ را مطرح کرده است، گفت: همین سوره مورد بحث آل عمران، آیه 61 سوره نحل، آیه 49 سوره یونس و آیه 32 سوره اعراف است که خداوند در آیه 61 سوزه نحل می فرماید ‹‹وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَکَ عَلَیْها مِنْ دَابَّةٍ وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ›› تدبیر خدا این نیست که اگر ...
فاطمه سلام الله علیها اسوه حیات زیبا
در نزد وی خوراک نهاده شده است. زکریا می فرمود: ای مریم! این از کجا آمده است؟ مریم در جواب می گفت: از جانب خدا! خدا هرکس را که بخواهد، روزی می دهد. آن گاه آن غذا را یک ماه خوردند و آن کاسه همان ظرفی است که حضرت مهدی قائم آل محمّد صلی الله علیه و آله وسلم در آن غذا می خورد.(6) 5. حضرت زهرا علیهاالسلام و ترس از قیامت حضرت زهرا علیهاالسلام به شدّت از روز قیامت و سختی آن نگران ...
بررسی واژه جهاد در قرآن
این آیات در می یابیم که اگر انسان در خانه هم بماند مرگش فرا می رسد، پس بهتر آن است که در راه خدا و در مسیر حق جان خود را از دست بدهد. از موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد، بیان حقیقت مرگ وشهادت است. وَ لَا تَحسَبنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فیِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون [19] این آیه دلالت می کند برای این که شهدا در نزد خداوند زنده هستند و زیباتر آن ...
روضه های جعلی فاطمیه چگونه رواج پیدا کرد / متن صحیح روضه شهادت فاطمه زهرا(س)
به سراغ علی رفت و علی را از مسجد صدا کرد و حسنین آمدند. ولا حول و لا قوه الّا باللَّه العلی العظیم و صلّی اللَّه علی محمّد و آله الطّاهرین. باسمک العظیم الاعظم الاجلّ الاکرم یا اللَّه .... خدایا ما را قدردان اسلام و قرآن قرار بده، توفیق عمل و خلوص نیت به همه ما کرامت بفرما، انوار محبت و معرفت خودت را در دلهای ما قرار بده، نور محبت و معرفت پیغمبر و آل پیغمبرت را در دلهای ما بتابان، اموات ...
پیروی از اندیشۀ عالمانۀ فاطمی وظیفۀ اصلی ماست
انبیا و اولیای دیگر(ع) اسوهٴ جوامع بشری اند؛ همان طوری که پیغمبر و امام اسوه هست برای تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضیلت عالم هم اسوه اند برای همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد) [و] همان طوری که امیرالمؤمنین(س) اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمهٴ زهرا(س) هم ولیّ خدا است (هم برای زنها و هم برای مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اینکه ...
تأملی در حجیت خبرموثق
فَأُولئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (مائده: 47) و کدام حکم الهی بعد از توحید و نبوت، برتر از وجوب اعتقاد به امامت و ولایت اهل بیت است. همچنین، در قرآن مجید مکرّر فاسق در مقابل مؤمن قرار گرفته است؛ مانند: أَ فَمَنْ کَانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کَانَ فَاسِقاً لاَ یَسْتَوُونَ (سجده: 18)، مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ (آل عمران: 110)، وَ قَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ کَانُوا ...
فقه و ملاکات احکام
مناط حکم گشته اند. اینان در حقیقت این مبنا را پذیرفته اند که شناخت مصالح و مفاسد احکام برای انسان امکان پذیر است. در نتیجه با تصور اینکه مناط همه احکام الهی برای بشر فهم پذیر است و با تکیه بر پندارهای واهی و قیاس های طردی، به خیال خود به ملاک حکم الهی دست یافته اند. در مقابل، برخی دیگر همانند اهل ظاهر و اخباری ها راه تفریط را پپیش گرفته اند. اینان فهم پذیری ملاک و مناط حکم را یکسره انکار کرده و یا ...
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (1)
خداوند بزرگ فرموده است: (یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ) تا خداوند پایگاه مؤمنان از شما و فرهیختگان را چند پایه بالا بَرد (مجادله/11) خداوند بزرگ چنین فرماید: (شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ) خداوند و فرشتگان و دانشمندان گواهی می دهند که هیچ خدایی جز او نیست که به دادگری ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
. مگر آنکه دلیل برمحال بودن آن داشته باشی. پس بهتر است که امثال این سخنان را در بقعه امکان قرار دهی تا آنکه برهان آن را مردود سازد. (2) وی به عزم نقد گرانی گاه باطنیه که همان نظریه امامت معصوم بود در تمام آثار خود از جمله فضائح الباطنیة کوشید که به زعم خود دلایل برآمده از عقل و نص که مورد استناد امامیه بود مورد نقض و رد قرار دهد و گاه در این راه چنان زیاده روی می نمود که به جای رد دلایل و حتی ...
زندگی نامه شهید آزادی از شهدای روحانی شهرستان خدابنده+تصاویر
گرفت و من دو سال دیگر در قیدار درس خواندم امتحانات پایانی سوم راهنمایی را می دادم که برادرم به شهادت رسید، برای آینده خودم برنامه ریزی کرده بودم و راهی که بنده انتخاب کرده بودم به حوزه ختم نمی شد ، اما وقتی وصیت نامه برادرم را دیدم و متوجه شدم ایشان توصیه کرده اند دنبال رو راه ایشان باشم ، با مدرک سوم راهنمایی و در مهر همان سال وارد حوزه قزوین شدم و الحمدلله از راهی که در آن قرار گرفته ام راضی هستم ...
مبارزه با اقلیتِ غالی، راهکاری جهت سلب بهانه از جریان های تکفیری
رزق و روزی، تدبیر عالم، مرگ و میر انسان ها و... را به پیشوایان دینی نسبت می دادند. مفوضه معتقد بودند: خداوند امر خلقت، رزق و دیگر اموری را که از شئون الهی است به پیامبر (صلی الله علیه و آله وس لم) و یا به پیامبر و ائمه (علیهم السلام) واگذار کرده است. (51) آن ها کسانی بودند که صفاتی چون خلقت، رزق و میراندن انسان ها و سایر موجودات که از صفات مختصه الهی هستند، را، به امامان (علیهم السلام) نسبت می ...
برخی بازیافت های غزالی از تصوف شرعی
با نظام های فکری مردم تازه مسلمان درمی آمیخت، دچار تلقیات سلیقه ای متفاوت با اصل خود می گردید. آن (- اسلام) که در بدو ظهور صرفاً با معیارهای فطری پیروانش بدون چون و چرا پذیرفته می شد، در سده های بعد بنا به اقتضا و شرایط زمانه و برداشت های نادرست از منظرهای گوناگون مورد ارزیابی قرار می گرفت و پیروان خاصی پیدا می کرد که اگرچه معتقد به یگانگی خداوند و رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند، اما در ...
فدک انقلابی که تاریخ پس از خود را تشکیل داد/ فاطمه خود یک امام بود
. شان نزول سوره کوثر در قرآن کریم فاطمه(س)، نمونه و مصداق بارز و تمام و کمال آیات شریفه مباهله، اهل البیت، مودت در قربی، وفاکننده به نذر، اطعام کننده به یتیم و مسکین و اسیر و بالاتر از همه مصداق بارز کوثر و نمونه های بسیار دیگری از آیات قرآن کریم می باشد. درباره سوره کوثر، غالب مفسران شیعه و سنی گفته اند که عده ای از سنادید قریش، مشرکان، بدخواهان، معاندان، روی همان سنت ...