سایر خبرها
دریچه حکمت از مسیر احسان به قلب گشوده می شود
یکی از مواردی است که اسلام پیش از آن که از ما دین به معنای عمل کردن به دستورات صرفا وحیانی را بخواهد، آن را از ما تقاضا کرده است. به طور مثال در سوره لیل می فرماید اگر خداوند بخواهد به کسی توفیق دهد که به سمت دین تمایل پیدا کند، اهل انفاق و رسیدگی به دیگران باید باشد که اگر این گونه شد ما شیب شخصیت خود را به سمت آسانی روانه می کنیم که مراد شریعت آسان است و کسی که بی تقوایی کند و نیکی های ...
کوثر به معنی حب جامع و معرفت جامع است
خداوند تبارک و تعالی است . ما از خدا حاجت می خواهیم اما آنها را واسطه قرار می دهیم واسطه ، اسم هو المغیث است ، اسم خارجی و تکوینی خداوند تبارک و تعالی و مغیث ذات حضرت حق است ، خود خداوند تبارک و تعالی ذات مقدس حضرت حق اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک در یک جلسه دو رکعت نماز حاجت بخوانید و 430 مرتبه این صلوات شریفه که مربوط به خود فاطمه زهرا است بفرستید و ...
مراد از ضرر و ضرار چیست؟
قوانین الهی) آیات خدا را به استهزا نگیرید! و به یاد بیاورید نعمت خدا را بر خود و کتاب آسمانی و علم و دانشی که بر شما نازل کرده و شما را با آن پند می دهد! و از خدا بپرهیزید! و بدانید خداوند از هر چیزی آگاه است (و از نیات کسانی که از قوانین او سوء استفاده می کنند با خبر است)!. آیه سوم و نیز در آیه 6 سوره طلاق می فرماید: أَسْکِنُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ سَکَنْتُمْ مِنْ وُجْدِکُمْ وَ لا ...
نورانیت دل چگونه ایجاد می شود؟
جهت کمیّت). ثانیاً در باب تورات و انجیل می فرمود: فیه یا فیها (به صورت ظرف و مظروف استعمال نموده) امّا در مورد قرآن در بیشتر مواضع می گوید هو نور . خداوند می خواهد بگوید تشریع همه نور است امّا نورانیّتِ نور ذو مراتب است نورانیت شریعت در قرآن ظاهر گشته و به ظهور رسیده است قرآن همه اش نور است. یکپارچه نور است. در یک کلام اعلی رتبه نورانیّت تشریع در قرآن ظاهر شده است. سؤال: اگر جهان تکوین ...
آیا عشق پیامبر به فاطمه (س) جنبه احساساتی داشت؟
. (آشنایی با قرآن، ج 7، ص 56) *حقیقت کوثر قرآن درباره حضرت صدیقه طاهره می فرماید: انا اعطیناک الکوثر ، کلمه ای بالاتر از کوثر نیست. در دنیایی که زن را شر مطلق و عنصر فریب و گناه می دانستند، قرآن می گوید: فاطمه نه تنها خیر است بلکه کوثر است، یعنی خیر وسیع، یک دنیا خیر. (حماسه حسینی، ج 1، ص327). آیه انا اعطیناک الکوثر مخصوصا به قرینه ان شانئک هو الابتر اشاره به کثرت ذریه است ...
حضرت زهرا(س)در جوامع حدیثی و تفسیری اهل سنت
نشان می دهد که این سوره مصداقی جز فاطمه(س) ندارد (عثمان محمد، 1410ق: ص17). پس بر این اساس حسن و حسین(ع) نیز فرزندان رسول خدا(ص) محسوب می شوند. فخر رازی می نویسد: اگر غیر این باشد بواسطه وجود دختر باز پیامبر(ص) الابتر است، اما خداوند با نزول این سوره مشخص کرد که دشمن پیامبر(ص) به این صفت موصوف بوده و نسل آن حضرت تا قیامت تداوم دارد (فخررازی، 1413ق: ج32، ص132؛ نیشابوری، 1416ق: ج6، ص576) نکته مهم در ...
فاطمه(س) حجت خدا بر ائمه است/ چرایی مخفی بودن قبر صدیقه طاهره
گوید نماز صبح جمعه ای را همراه با امام سجاد به جماعت خواندیم و حضرت وقتی نماز و تعقیبات آن را خواند، بلند شدند تا به منزل بروند و من هم به دنبال ایشان رفتم. حضرت، کنیزی به نام سکینه داشت که به وی فرمودند کسی از در خانه من رد نشود مگر اینکه به او غذا بدهید. من به امام گفتم که خیلی از کسانی که گدایی می کنند مستحق نیستند. امام به من فرمود می ترسم که در میان آنها کسی مستحق باشد و به او غذا نداده باشیم ...
حکم توبه محارب و کیفیت مجازات
؛ که این قول هم خالی از اشکال نیست. * طرح محل نزاع اگر در مسألۀ محارب به ترتیب قائل باشیم، روایات ترتیب، قتل و صلب را با هم مطرح کرده است. در صحیحه محمد بن مسلم می فرمود: إن شاء قتله وصلبه و إن شاء قطع یده و رجله . (وسایل الشیعة/28/307/ح1) در حقیقت، بنابر قول به ترتیب، موردی که صلب جدای از قتل باشد، نداریم؛ لذا ممکن است گفته شود: صلب بعد از قتل چه اثری دارد؟ پاسخ ...
منظور از کوثر، فاطمه زهرا (س) و فرزندان ایشان هستند
تواند بگیرد و چند روز دیگر از دنیا می رود و نسلش منقرض می شود. خداوند برای تسلی دل پیامبر(ص) سوره کوثر را نازل فرمود که ای پیامبر(ص) ما به تو کوثر دادیم فاطمه زهرا (س) را داده ایم. ناراحت نباش از نسل تو به وسیله فاطمه دنیا را پر از فرزندان تو خواهیم کرد. همچنین شیعیان زیاد خواهید داشت، با توجه به شأن نزول و آیه آخر که می فرماید: إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ،آن کسی که به تو سرزنش می کند خودش ...
فاطمه (س) بانویی برای تمام اعصار
‘انااعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر. ان شانئک هوالابتر’ به تو’ کوثر’ عطا کردیم ای محمد (ص)، پس برای پروردگارت نماز بگزار و شتر قربانی کن. همانا، دشمن کینه توز تو ‘ ابتر’ است! آری ای محمد (ص) نبی بزرگوار اسلام ای آخرین فرستاده حق بر روی زمین؛ افتخار کن که خدا بزرگی را با تمام وجود به تو هدیه داده است، در جامعه سنتی عربستان و عصر جاهلیت که پسر را نماد برتری، فخر و ادامه نسل خاندان می ...
مقام حضرت فاطمه(س) در قرآن کریم
از او پرسیدند: با چه کسی گفتگو می کردی؟ گفت: با آن ابتر (14)! خداوند در حمایت از پیامبر(ص) خویش، سوره کوثر را نازل کرد و فرمود: (ای پیامبر(ص))! ما به تو کوثر(خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن و بدان که دشمن تو قطعاً بریده نسل و دم بریده خواهد بود. (15) مفسران کلام الهی، کوثر را خیر و برکت بسیار معنا کرده و گفته اند: مقصود از آن، فراوانی نسل و ذریه ...
از نگاه اهل سنت محبت به اولاد فاطمه (س) و اولادش از واجبات است
؛ صحیح مسلم/4483؛ترمذی/3804؛ المستدرک/4751) خشم او خشم الهی بود. إِنَّ اللهَ تَعَالیَ یَغضَبُ لِغَضَبِکِ وَیَرضیَ لِرِضَاکِ (ای فاطمه!) خداوند بر خشم تو خشمگین می شود و به رضای تو راضی می گردد. (مختصر منهاج السنةص431؛ اسدالغابة، ص397، التدوین فی اخبار قزوین، ج1/336) او کسی بود که سرور انبیاء به احترام وی از جای خویش بر می خاست. داوود در سنن خود روایت کرده است: إِذَا دَخَلَتْ ...
وقتی خون خدا از کوثر جوشید و نسل ابتران را در هم کوبید
دیدگان نحر (قربانی) شد. اما مسأله اینجاست که چرا خداوند در قبال کوثریت فاطمه(س) باید از رسول گرامی اسلام، امام حسین(ع) را به قربانی می گرفت؟ می توان گفت یکی از وجوه کوثریت حضرت زهرا(س) به قرینه و برعکس آیه آخر که خداوند فرمود إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ؛ دشمنت خود بی تبار خواهد بود ، جریان یافتن نسل امامت از طریق چشمۀ وجود ایشان است؛ یعنی پاک ترین ظرفی که می تواند عامل چنین مسأله ...
فاطمه(س) شاگرد مستقیم پرودگار
اینکه من به تو چیزی دادم که هیچ کسی نمی تواند او را از بین ببرد! و به تو فرزندی دادم که حافظ و مجری آن چیز است. آن چیزی که به تو دادم قرآن است. و آن کسی هم که حافظ قرآن، مفسّر قرآن، مبیّن قرآن، معلّم قرآن، مجری احکام و حقوق قرآن است، فرزندان همین دخترند. فرمود: انّا أعطیناک الکوثر. این کوثر مصادیق فراوانی دارد؛ دین هست، قرآن هست و ولایت هست. انّا أعطیناک الکوثر. فصلّ لربّک والنحر. انّ شانئک هو ...
تفسیر دو دریای ذکر شده در سوره الرحمن به علی(ع) و فاطمه(س)
این به حق نشانی بزرگ از قدرت و عظمت الهی است. علاوه بر تفسیر فوق، روایتی وجود دارد که یکی از معانی باطنی قرآن را بیان می کند و منظور از دو دریا را علی(ع) و فاطمه(س) می داند. البته این تفسیر باطنی منافاتی با حجیت معنای ظاهری ندارد. پاسخ تفصیلی خداوند در سوره الرحمن ، تعدادی از نعمت ها و نمائی از قدرت خود را بیان می فرماید؛ مانند این آیه: مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ. بَیْنَهُما ...
امان بر پل دوزخ؛ فضیلت مداومت بر قرائت سوره آل عمران
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، خدای متعال قرآن را به عنوان چراغ هدایت برای نوع بشر فرستاده تا سعادت جاودانی او را در همه ابعاد تامین کند. در آیه 82 از سوره مبارکه الاسراء می خوانیم: وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا ؛ و ما آنچه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل می کنیم ...