سایر منابع:
سایر خبرها
شبکه فساد از زمان کارگزاران شکل گرفت و در دوران اصلاحات گسترده تر شد/ پورمحمدی به عمد اسناد کرسنت را ...
دانشگاه به دنبال امیال شخصی و گروهی بودند. در ادامه پیگیری ها به جایی رسیدیم که دیدیم فسادهای مالی کلان وجود دارد و اشکالات متعددی مطرح است، وقتی دقت کردیم دیدیم مسئولان دانشگاه به گونه ای عمل کردند که هم در قوای سه گانه و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی شبکه ای را برای خود دارند، شاید بزرگ ترین شبکه ای را که در ابتدا من با آن مواجه شدم شبکه پیچیده دانشگاه آزاد بود که در همه دستگاه ها افرادی را داشت ...
مرشد خطرناک پست مدرن ها/ فواید ویتگنشتاین در گفتاری از مرتضی مردیها
شهرت ویتگنشتاین تا جایی که به فلسفه باز می گردد دو اکستریم بوده که هر دو هم می توانسته هم بی فایده، هم گزافه و هم خطرناک باشد. یکی را که رها کرد و دومی را گرفت که سرمنشا بسیاری از تفکرات در علوم انسانی و فلسفه شد که مخرج مشترک شان اینهاست: دشمنی با انسان و اندیشه معقول و دشمنی با تدقیق مفهوم و سعی در آزمایش (experiment) و دشمنی با تعمیم دادن قوانین تا جایی که ممکن است و دشمنی با دنیا را پیش بینی پذیرتر کردن و قابل تصرف و استفاده بیشتر کردن. ...
خوانش طباطبایی از ابن خلدون خوانش اصیلی نیست
ما ناچاریم که سنت را بخوانیم و دکتر جواد طباطبایی در این زمینه به درستی آن را انجام می دهد، چرا که ما بدون گذشته آینده ای نخواهیم داشت. به نظرم تلاش طباطبایی در این زمینه از همه بهتر است و دیگران نتوانسته اند مقداری از ایشان جلوتر بروند. ایشان به درستی بیرون می ایستد و سنت را می خواند، اما خوانش طباطبایی از ابن خلدون خوانش اصیلی نیست و کمتر به ابن خلدون مراجعه می کند و ابن خلدون را گرفتار هگل و ...
نیاز به یک ابرنظریه در علوم انسانی اسلامی
. البته هر نظریه را باید با ابزارها و روش همان نظریه نقد کرد. وی افزود: در علوم انسانی اسلامی، استفاده از روش های ترکیبی قابل ملاحظه است، چون می تواند یک منطقه از مناطق علوم انسانی اسلامی را از سایر مناطق متمایز کرده و از آن حمایت کند. روش های ترکیبی در این مورد بهتر به ما مدد می رساند. وی ادامه داد: ما در همه مناطق علوم انسانی اسلامی به معرفت یقینی نیاز نداریم و در برخی موارد، امکان رسیدن به معرفت ...
بازاندیشی خلقیات ایرانی و امکان و امتناع پروژه فکری سید جواد طباطبایی
داعش و طالبان می رسد. امکان و امتناع جامعه شناسی اسلامی رونمایی از کتاب مبانی جامعه شناسی در 5 مهرماه بهانه ای دوباره به استادان حوزه جامعه شناسی داد تا بار دیگر درباره امکان و امتناع جامعه شناسی اسلامی و مسایل اساسی آن سخن بگویند. غلامعباس توسلی در مراسم رونمایی از کتاب مبانی جامعه شناسی گفت که باید تلاش کنیم کتاب هایی درباره مسایل اساسی جامعه شناسی بنویسیم و از روی تفهم کامل ...
بررسی اجمالی وضعیت ترجمه ی ادبی در مناطق کردنشین ایران
، تهران، زوار، بی تا. - دریابندی، نجف(1376)، از این که رفتید ، دنیای سخن، شماره 77، بهمن 31-32. - شفیعی کدکنی، محمد رضا (1392)، ادراک بی چگونه ی هنر ، اطلاعات شماره 25562، 20 فروردین 1392. - صلح جو، علی(1377)، گفتمان و ترجمه، چاپ اوّل، تهران، نشر مرکز. - فرحزاد، فرزانه(1382)، چار چوبی نظری برای نقد ترجمه ، مطالعات ترجمه، سال اوّل، شماره3، 28-39. ...
درباره علامه حاج ملا اسماعیل فدایی کزازی، از علمای قرن سیزدهم هجری علامه ای اهل شعر و عمل در قرن سیزدهم ...
استعارات به نقد مخالفان اهل بیت می پردازد. من در همة موارد جز چند مورد جزئی همه را عینا آورده ام. او در فضائل علی(ع) می گوید: فضل تو به حصر درنیاید اسرار تو شرح را نشاید گفتند هرآنچه اهل عالم باشد در پیش فضل تو کم در ادامه به فاطمه زهرا، حسن و حسین علیهم السلام متوسل می شود و آنگاه جمیع ائمه را با عالی ترین مضامین توصیف می کند و از آن ها امید شفاعت و دستگیری ...
جاذبه های سفر به مراکش؛ از سفر تا همسفر
ردیف های اول و دوم نشسته بودند. رؤسای دانشگاه های فردوسی، علم و صنعت، دامغان، سمنان و مقاماتی از دانشگاه های آزاد و پیام نور در این نشست حضور داشتند. از طرف دانشگاه آزاد که از 1997 عضو فعال اتحادیه است، حجت الاسلام جناب نوری شاهرودی حضور یافته بود که در سخنانی از توانمندی های دانشگاه آزاد، به عنوان بزرگ ترین دانشگاه جهان سخن گفت و از مرحوم آیت الله هاشمی یاد کرد که مورد استقبال شدید حاضران قرار گرفت ...
ابن خلدون با ایران چه نسبتی دارد؟
.... اگر از ما مفاهیم غربی را بگیرند نمی توانند هیچ کاری از پیش ببریم. وی یادآور شد: طباطبایی می گوید که در مبانی ابن خلدون حرف می زند اما از سوژه سخن نمی گوید. ما امروز نمی توانیم درباره علوم اجتماعی که طباطبایی از متفکران آن مانند نراقی سخن می گوید، حرف بزنیم چون اساساً این ها متفکران جدی در حوزه علوم اجتماعی نیستند. شایگان اساسا آدم جدی نیست. این پژوهشگر فلسفه تاکید کرد: ما ...
چرا اصغر فرهادی شخصیت سال نیست
شخصیت سال کیست؟ در حالی که بسیاری از افراد مهم در حوزه های مختلف، از علوم انسانی گرفته تا سیاست، دو شخصیتِ هاشمی رفسنجانی و اصغر فرهادی را به عنوان شخصیت سال انتخاب می کنند، با دکتر ناصر فکوهی جامعه شناس و استاد انسان شناسی دانشگاه تهران تماس گرفتیم تا نظرش را در این باره بپرسیم. او معتقد است که ما نباید و نمی توانیم یک نفر را برای یک سال به عنوان مهم ترین یا تاثیرگذارترین شخصیت انتخاب ...
کورش از نگاه تاریخ نگاران
برای تعمیر معبد ماه در اور صادر کرد، باید کنایه از نظر بلند او برای یکسان شمردن جایگاه همه ادیان و اعتقادات مردمی باشد. در اینجا معلوم است که هدف کورش فقط جلب رضایت جمعیت غالب و گروه اکثریت نیست. او تعددگرایی عقیدتی و کثرت گرایی دینی را در عمل به نقد آزمایش می نهاد و حتی پیروان معدود و شکست خورده گروه های مختلف سیاسی – مذهبی را هم مورد حمایت قرار می داد. (زرینکوب، تاریخ مردم ایران، قبل از اسلام ...
مفهوم و مختصات نظریه در علوم انسانی اسلامی
...، وجود حقیقی و عینی دارند؟ فصل دوم، اهم مختصات هستی شناختی، معرفت شناختی، انسان شناختی و غایت شناختی علوم انسانی اسلامی است که انشاالله در بحث مختصات معرفت شناختی، وارد موضوع روش شناسی هم خواهم شد. فصل سوم، نگاهی گذرا به ارتباط علوم انسانی اسلامی به جهان های چهرگانه است. فصل چهارم، توضیح اجمالی درباره ساخت درونی علوم انسانی اسلامی و فصل پنجم نیز مفهوم نظریه در علوم انسانی اسلامی و توضیح اولیه ...
فتح الفتوح انقلاب اسلامی انسان سازی بود
اعلای رهبری جامعه اسلامی باصلابت ماندگار می شود؟، بیان داشت: امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی شاگردان ممتاز مکتب الهی اهل بیت(ع) هستند و به سنت های الهی باور دارند لذا امروز این تفکر در اوج قرار دارد بااین حال اما متأسفانه برخی مسئولان ما هستند که به آمریکا بیشتر از این سنت های الهی اعتماد دارند و مشکل ما ازاینجا آغاز می شود. زاکانی دومین ویژگی شهدا را بصیرت دانست و گفت: شهدا بصیر بودند ...
لزوم تقویت جایگاه قرآن در فقه و اصول فقه/ پرهیز از شعارهای بی محتوا
...؛ نسبت به مباحث هرمنوتیک چه وضعیتی دارد؛ روش شناسی استدلال ائمه به آیات، رابطه قرآن با روایات تفسیری چگونه است؟ و ... خیلی در مباحث این دانش مورد توجه نیست. نویسنده کتاب فقه و هنر ادامه داد: فقها اگر روایتی در ذیل آیات باشد روایات را مفسر آیات قرار داده و استنباط می کنند ولی آیا قائل شدن به رابطه دو سویه میان آیات و روایات مسلم است؟ زیرا در صدر اسلام بزرگانی داشته ایم که زیر بار این ...
نقدی بر مقاله ی مبانی تئوریکِ داعش در فقهِ سنتی
خواجه در این امر است (این دلایل مستقیماً در نقد مقاله نیستند، اما چون نویسنده ی مقاله این نسبت به پذیرفته است، بیان آن ها لازم است: 1) در کتاب های تاریخی، تا زمان ابن تیمیه و ابن قیم جوزی سخنی از نقش خواجه در این قتل عام نیست. برای نمونه در طبقات ناصری از منهاج سراج (نوشته شده به سال 658ق چند ماه پس از سقوط بغداد ) نوشته شده، الحوادث الجامعه از ابن فوطی در نوشته شده به سال 657ق )،رساله ی ...
هگل، بنیانگذار علوم اجتماعی است/ گفتاری از محمد علی مرادی
محمد علی مرادی با بیان اینکه هگل، بنیانگذار علوم اجتماعی است، ظلمی که به هگل شده این است که افرادی چون طباطبایی و عنایت آن را فرانسوی خوانده اند. به گزارش پرس شیعه ، محمد علی مرادی در نشست هم اندیشی ابن خلدون و علوم اجتماعی؛ نگاهی انتقادی به روایت سیدجواد طباطبایی که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در بخشی از این مراسم با بیان اینکه خود را شاگرد طباطبایی می داند ...
نگاهی انتقادی به آراء سیدجواد طباطبایی/ گفتاری از سید جواد میری
سید جواد میری در نشست هم اندیشی ابن خلدون و علوم اجتماعی گفت: هیچ فهمی غیرایدئولوژیک نمی تواند باشد. تمامی فهم های ما همراه با مفروضات پشت صحنه و یا منظومه های ارزشی هستند. به گزارش پرس شیعه ، سید جواد میری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست هم اندیشی ابن خلدون و علوم اجتماعی؛ نگاهی انتقادی به روایت سید جواد طباطبایی که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات ...
پرسش های بنیادین سیدجواد طباطبائی/ گفتاری از بیژن عبدالکریمی
عبدالکریمی گفت: از نظر طباطبایی هیچ نقطه ای خارج از تجدد وجود ندارد. به اعتقاد ایشان اندیشه ای که به گذشته تعلق دارد اساسا نمی تواند دوران جدید را تبیین کند. ما نیازمند به تفکر فلسفی هستیم. به گزارش پرس شیعه ، بیژن عبدالکریمی در نشست هم اندیشی ابن خلدون و علوم اجتماعی؛ نگاهی انتقادی به روایت سیدجواد طباطبایی که به همت پژوهشگاه علومی انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، ابتدا با بیان ...
ایده ای برای دست یابی به طبقه بندی جدید علوم سیاسی
، ذکر کرده است. غزالی فلسفه را به طور کل رد می کند و در تهافت الفلسفه عقاید خود را در این باره به تفصیل بیان می کند. هم چنین ریاضیات، و نجوم و هیئت را رد می کند و می گوید توجه بدین علوم، ضایع کردن وقت است. کار ابن خلدون (732-808ق) نیز مانند غزالی درباره فلسفه و برخی از علوم، بر انکار است و در ابطال علومی مثل کیمیا و مقداری از علم هیئت کوشیده است. هرچند علمایی نظیر ابن رشد (520-595ق) در تهافت ...
تناقضات اندیشه سید جواد طباطبایی/ گفتاری از حسن محدثی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فردی که از امتناع اندیشه سخن می گوید چگونه دریافته که ما درشرایط امتناع تفکر هستیم و چگونه دریافته است که نمی توانیم شالوده نظری تفکر جدید را درک کنیم؟ به گزارش پرس شیعه به نقل از خبرنگار مهر، حسن محدثی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم اندیشی ابن خلدون و علوم اجتماعی؛ نگاهی انتقادی به روایت سید جواد طباطبایی که به همت پژوهشگاه علوم ...
امکان و امتناع؛ مفاهیم کلیدی تفکر سید جواد طباطبایی
امکان و امتناع مفهوم کلیدی تفکر سید جواد طباطبایی است. او این مفاهیم را از دوستدار گرفته است اما وقتی به مشکل بر می خورد می گوید که دوستدار از امتناع سخن می گوید اما او از شرایط امتناع! به گزارش پرس شیعه ، محمد علی مرادی، در نشست هم اندیشی ابن خلدون و علوم اجتماعی؛ نگاهی انتقادی به روایت سیدجواد طباطبایی که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در بخشی از این مراسم با ...
تحلیل جامعه شناختی نقش انجمن های علمی در فرایند سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی کشور
جایگاه انجمن های علمی در قانون جدید وزارت علوم مصوب مرداد 1383 و قانون برنامه چهارم توسعه ادامه می دهد. محقق نتیجه می گیرد که نه تنها قوانین موجود به نحو شفاف جایگاه انجمن های علمی را در فرایند سیاست گذاری روشن نکرده اند،بلکه در بهترین حالت نهادهای رسمی در جایگاه نظارت کننده و ارزیابی کننده انجمن های علمی قرار دارند.در بخش دیگری ازاین طرح تحقیقاتی، محقق به طور نمونه ای بااستفاده از روش های اسنادی و ...
آیت الله معرفت بیش از 80 نوآوری علمی و قرآنی دارد/ تبیین برخی نوآوری ها
و مدنی بودن سور، همان قدم اولی است که پیامبر(ص) پا در مدینه نهاده اند یعنی قبل از آن مکی است و مابقی نیز مدنی است یعنی زمان ملاک است و براین اساس، هیچ آیه استثنایی وجود ندارد یعنی در سوره مکی، آیه ای مدنی و در سوره مدنی، آیه ای مکی داشته باشیم؛ ایشان به صورت مفصل به این مسئله پرداخته و به نقد دیدگاه اهل سنت اهتمام کرده است زیرا برخی محققان اهل سنت با استناد به همین مسئله، تهمت کفر به حضرت ابوطالب ...
نباید درباره سیدجمال الدین اسدآبادی مبالغه کرد
وپژوهشی امام خمینی(ره) و مولف آثاری همچون تربیت دینی از نگاه امیرالمومنین(ع) ، ارتجاع روشنفکری پس از انقلاب اسلامی ، نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضت های معاصر ایران و ناکارآمدی علم سیاست غربی در تحلیل نهضت امام خمینی(ره) انجام داده و نظر او را درباره تاثیرات سیدجمال بر بیداری اسلامی جویا شده است؛ مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید؛ چرا وقتی سخن از مصلحان سیاسی و اجتماعی و پرچمداران ...
انعقاد قرارداد علمی در راستای اجرایی شدن برنامه شهر خلاق رشت
پایداری افزایش کمی بحث گردشگر و کسب درآمد برای شهررشت باشد. دکتر ثابت قدم ابراز امیدواری کرد : قطعاً شهر رشت با مشارکت عمومی شهروندان ، قادر به کسب اعتماد عمومی جهان و باز تولید گردشگر مبتنی برخلاقیت شهر توسعه یافته می شود در ادامه این نشست دکتر مولانژاد رییس مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند ضمن تقدیراز دکتر ثابت قدم و مشارکت دانشگاه گیلان و ...
شناختمان از غرب ضعیف است/مباحث تمدّنی را تشریفاتی و صوری نکنیم
ابن خلدون کتابش دربارۀ تاریخ جوامع را می نوشت درواقع دارای نوعی نگاه بود! انسان دارای نگاه قادر به تحلیل است. ما از بعد مشروطه انقطاع تاریخی داشتیم و جهان غرب ما را با زاویۀ دید خود قضاوت کرد و حتی گاهاً برای تحقیر مسلمان ها می گفتند: آنها! صلواتی خطاب به مهرآیین گفت: شما تمدّن را منظر می دانید ولی به هر حال ما باید نسبت خود با تمدّن غربی را معلوم کنیم و بفهمیم قرار است با غرب چه کنیم! یا ...
شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی ذهن منتشر شد
محورهای اصلی فلسفه علوم انسانی است. در باب علوم انسانی موجود رویکردهای مختلفی مطرح بوده و مکاتب مختلفی نظیر رویکرد پوزیتیویسم، تفسیری (تفهمی)، انتقادی و... شکل گرفته است؛ اما در باب علوم انسانی اسلامی و روش آن، در ابتدای راه قرار داریم. از مهم ترین مسائل در این زمینه، شناخت روش علوم انسانی اسلامی است. در باب چیستی روش علوم انسانی اسلامی مسائل مختلفی مطرح است؛ از جمله اینکه مراد از روش علوم انسانی ...
حقیقت نباید به بهانه مدارا قربانی شود/ مدل های مدارا
که بگوییم مدارا هم نوعی حقیقت است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در فقه جهان اسلام این ظرفیت بسیار غنی و پربار است، ادامه داد: کسانی که در جهان اسلام به اسم حقیقت با مدارا مقابله میک نند مثل داعش با همه این ظرفیت تاریخی جهان اسلام در مبارزه اند. پارسانیا در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا باز واژه مدارا به حقیقت با توجه به اینکه حقیقت اقیانوس بزرگی است که شاید در طول عمر ...
علوم انسانی؛ چیستی، ساحت ها و فرایندهای تحول در آن
روانکاوی فروید دورتر است؛ حال ما در دانشگاه ها می توانیم با طرح گرایش های متعارض و توسعه گرایش های نزدیک به اسلام تا حدودی از آسیب علوم انسانی معاصر دوری گزینیم. پیشنهاد کوتاه مدت، تقویت و برگزاری جلسات نقد نظریه های علوم انسانی معاصر در دانشگاه ها برای پایین آوردن ابهت آن هاست. مقصود نگارنده از علوم بشری، مجموعه گزاره های نظام مند و روش مند درباره خدا یا انسان یا طبیعت (موجودات ...
عقلانیت علمی در سنت تاریخی ما شکل نگرفته است
این مدرس فلسفه، یک چنین تحولی، یعنی ابژه کردن طبیعت، انسان، جامعه و پژوهش تجربی دربارة آنها بر اساس طرح های از پیش تعیین شده صرفاً در علم جدید و با علم جدید غربی و نه در هیچ یک از فرهنگ ها و تمدن های غیرغربی شکل گرفت. بنابراین، در سنت تاریخی ما نیز، همچون همة سنن نظری تاریخی غیرغربی، علوم جدید به طور کلی و علوم انسانی در معنا و مفهوم جدید آن وجود نداشته است. عبدالکریمی تاکید کرد: این سخن ...