سایر منابع:
سایر خبرها
اوج بی اخلاقی مخالفان دولت در مورد 2030
GDP و 13.7درصد بودجه عمومی دولت ها به آموزش اختصاص داشته که درایران از لحاظ اختصاص بخش دولتی به 13.7 نزدیک ودر GDP کمتر می باشد. مشاور رییس جمهور دربخش دیگری از سخنانش کم اطلاعی از محتوای سند 2030 درسطح جامعه و عدم تبیین مناسب این سند توسط وزارت آموزش وپرورش ودولت را از مواردی خواند که عمدتا دست آویز سوء استفاده ابزاری از این سند شده است وگفت:اهمیت تساوی جنسیتی در آموزش که به یک مانع ...
وقتی غیر ایرانی ها هم برای امام ایرانی ها اشک می ریزند
آنجا رفتم. روزهای منتهی به 14 و 15 خرداد نیز حرم امام صفا و حس و حال مخصوص به خود را داشت، کارگران با جدیت مشغول کار در اطراف و اکناف حرم بودند و با ایجاد سازه های فلزی موقت، شرایط لازم را برای حضور مهمانان میلیونی امام فراهم می کردند. اما این ساخت و سازها مانع از حضور علاقه مندان به امام در کنار ضریح او نمی شد. در یکسوی فضای حرم، مردان و زنان مسنی بودند که با همسر و فرزندان خود در برابر ...
نامه مطهری به آملی لاریجانی، محاکمه متهم پرونده ستایش، احضار برخی مدیران کانال های تلگرامی و...
...: نمی پذیریم هر کس در هر شهر با سلیقه خود با زندگی مردم بازی کند رییس جمهور با بیان اینکه ملت ایران پذیرفته است که تنها یک رهبر و قانون اساسی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: ما نمی پذیریم که هر کسی در هر شهری ادعای رهبری مردم را داشته باشد و بخواهد با قانون و سلیقه خود با زندگی مردم بازی کند چراکه معتقدیم آرامش مردم در صورتی امکان پذیر است که هر روز قانون را عوض نکرده و زندگی مردم را تغییر ندهیم. *جهان ...
طرح اصولگرایان برای تضعیف روحانی چیست؟ / مخالفان روحانی با ایده ی دولتِ در سایه به دنبال چه هستند؟
. به همین علت اصولگرایان سرمایه گذاری خود را بر روی رئیسی که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2017، در بین مردم شخصیت شناخته شده ای نبود، قرار دادند. آنها که در طول مذاکرات هسته ای در دوران حسن روحانی در جلوگیری از توافق ناموفق بودند، در حال حاضر و با وجود پذیرفتن شکست در انتخابات همچنان به انتقادات خود از دولت ادامه می دهند. اصولگرایان در پی نتایج انتخابات تلاش خود را در جهت ایجاد ...
در بخشی از وصیتنامه حضرت امام آمده است، به مجلس و دولت توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید و در ...
پرونده اعدام شدگان و محکومان به حبس و رسیدگی به زندانها و کیفیت عملکرد متصدیان و رسیدگی به مال سرمایه داران و زمینخواران بزرگ و محتکران و گرانفروشان و رسیدگی به دادگستریها و دادگاههای انقلاب و مقایسه با وضع سابق دادگستری و قضات و رسیدگی به حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای دولت و استاندارها وسایر مأمورین که در این زمان آمده اند و مقایسه با زمان سابق و رسیدگی به عملکرد دولت و جهاد سازندگی در ...
اینکه از وزارتخانه ای بخواهیم که قانون را اجرا نکند، قانونی نیست
به گزارش وبدا به نقل از ایسنا، محمد کاظمی با اشاره به ابزارهای نظارتی نمایندگان مردم در مجلس گفت: نمایندگان باید بر حسن اجرای قانون نظارت کنند زیرا قوانین پس از طی کردن مراحل تصویب، برای همه و دستگاه های مجری، لازم الاجرا است و در مجلس، کمیسیون اصل نود، رسیدگی به شکایات را انجام می دهد اما نمایندگان در بعد نظارت بر وزرای دولت می توانند تذکر، سوال و استیضاح کنند اما به نظر من، تحقیق و تفحص، اصلی ...
10 خاطره از زندگی امام خمینی (ره) / دارایی حضرت امام هنگام رحلت چقدر بود؟
.... نقل است که یک روز امام خمینی(ره) در راه مدرسه دید عده ای طلاب راجع به موضوعات مطرح در آن جزوه با هم بحث می کنند و گویا عده ای با آن موافقت دارند. امام از همان راه مدرسه باز گشت تا پاسخی در مورد ایرادهایی که حکمی زاده نسبت به اعتقادات شیعی مطرح کرده بود، پاسخ دهد . ایشان یک ماه الی 40 روز از خانه خارج نشد و کشف اسرار را نوشت. مخالفت برخی با فلسفه امام از سال ...
درباره مردم ، یکی از مهم ترین کلیدواژه های رهبر انقلاب
پیامدهای خاص خود را دارد، در منظری که رهبر انقلاب از مردم سالاری دینی پیش می کشند جایگاهی ندارد. از دیدگاه ایشان جمهوری اسلامی قابل تقلیل به افراد و مدیران نیست تا برای نقد آنها لازم به تفکیک جمهوری اسلامی از انقلاب اسلامی باشد. جمهوری اسلامی پیش و بیش از آنکه محصول رفتار مسئولان باشد، مولود انقلاب اسلامی است و نباید با این تفکیک از کانون توجه های نظری و عملی دور بماند. اصل سوم: نگاه تکاملی ...
امام خمینی در کلام مسئولان کهگیلویه و بویراحمد
انقلاب و درایت، برنامه ریزی و نگاه توسعه محور دولت تدبیر و امید قله های پیشرفت و اقتدار را با سرعت هرچه تمام تر طی خواهند کرد. حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) حقیقت ناب و خورشیدی تابانی است که تجلی وجود نورانی این رهبر فرزانه همچون حیاتی جاودان و ماندگار تا همیشه تاریخ در رگ های این انقلاب بزرگ جاری و ساری بوده و اندیشه خالص و دینی آن رهبر دینی همچون سایه بانی حافظ این نظام ...
روحانی: نمی پذیریم هر کس در هر شهر با سلیقه خود با زندگی مردم بازی کند
رییس جمهور با گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی (ره) و تاکید بر اینکه همه ما باید راه امام را بیاموزیم و مسیر او را طی کنیم، از همه اعضای دولت یازدهم خواست هیچ فرصتی را برای خدمت به مردم از دست ندهند و بر تلاش های خود برای انجام مسوولیتی که مردم بزرگ ایران بر دوش دولت گذاشته اند، بیفزایند. به گزارش پامچال نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شنبه شب و در مراسم ضیافت ...
مسئولان ساده زیستی امام(ره) را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند
خلف صالح ایشان یعنی مقام معظم رهبری است که انتظار آن است مسئولان امر بویژه با توجه به در پیش بودن تشکیل دولت دوازدهم این ضعف ها را برطرف سازند و فرامین و منویات امام(ره) و رهبری را در تمامی امور و شوون نصب العین قرار دهند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به ساده زیستی حضرت امام (ره) و اجتناب ایشان از تجملات و زخارف دنیوی، خاطرنشان کرد: ساده زیستی و همطراز با اقشار ...
داستان انحلال یک حزب / چه عواملی موجب پایان کار حزب جمهوری اسلامی را فراهم کرد؟
را شناخت، تازه بعد از آن باید سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی را ملاحظه کرد و نقش او را در تصویب قانون اساسی دید و آن موقع در مورد این شهید بزرگوار قضاوت کرد. شهید آیت ثابت کرد بنی صدر خائن است قبل از تأسیس مجلس خبرگان قانون اساسی، دولت موقت با افکار نهضت آزادی مأموریت داشت انتخابات این مجلس را برگزار کند و در آن، پیش نویسی که مرحوم حسن حبیبی نوشته بود را به تصویب برساند ...
نوسازی 5 درصدی بافت های فرسوده
سرویس اقتصاد جوان ایرانی _ بخش بورس، بیمه، بانک و بازار : عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: از 900 هزار بافت فرسوده طی سه سال گذشته تا به امروز تنها 58 هزار واحد که زیر 6 درصد است نوسازی و بهسازی شده است. به گزارش جوان ایرانی به نقل از صبحانه، مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه هیئت دولت مصوبه نوسازی 300 هزار بافت فرسوده درسال را تصویب کرده، گفت: متاسفانه در ...
چالش دوباره دریافت مالیات از طلا
کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا یا تغییر شیوه در این حوزه را مغایر با اهداف مذکور، یعنی رونق بخش تولید دانست. به گزارش خبرآنلاین، در حال حاضر لایحه ای در خصوص مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. قانون مالیات بر ارزش افزوده در مهر ماه 1387 مورد تصویب قرار گرفت. صنف طلا و جواهر از ابتدا مخالفت خود را با اجرای این قانون اعلام کرده بود. در حال حاضر نیز صحبت هایی در خصوص کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا به 3 درصد مطرح شده است. منبع: خبر آنلاین انتهای خبر/ ...
آمریکا با خروج از "معاهده پاریس" از بحران اقتصادی نجات یافت
... دولت مطرح می کند که ما زمان تصویب این توافق در دولت و زمان امضاء شرطی گذاشته ایم مبنی براینکه اگر برجام امضاء شود و به ما کمک برسانند حاضر هستیم که این توافق را انجام بدهیم، یعنی ما می خواهیم صنایعمان مدرن شود تا جلوی آلودگی را بگیرم اما همانطوری که فرمودید این اتفاق هنوز نیفتاد و در اجرای توافق با مشکل روبرو هستیم حال آیا این اتفاقات با روح یا متن توافقی که امضاء شده مخالفت ندارد. ...
16 میلیون نفر توسط جمنا به یک کاندیدای خاص در کشور رای داند
جبهه رقم بزند، عنوان کرد: موسسین و شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلابی معتقدند که جمنا به عنوان یک مجموعه قوام یافته باید فعالیتش را در حوزه نظارتی بر سیستم ها به طور مستمر و بدون در نظر گرفتن نوع دولتی که بر سرکار می آید ادامه دهد که این نگاه در ابتدا کمک به دولت ها با ارائه پیشنهادات لازم و در بعد دیگر ارائه مدلی از گفتمان نقد با دادن راهکارهایی با پیش زمینه برنامه و ایده است. وی ...
ابعاد توسعه بر اساس مبانی فکری امام خمینی(ره)/ اهداف توسعه اقتصادی از منظر معمار کبیر انقلاب اسلامی چیست؟
ارزش کار و کارگر، رفاه عمومی، فقرزدایی و محرومین زدایی، خود کفایی در صنعت و ...، از این رو توسعه اقتصادی به عنوان فرآیندی که طی آن در سطح زندگی مادی مردم تحول مثبت پدید می آید، مورد توجه امام بوده و به آن بهای زیادی داده است. با این حال دغدغه عمده ایشان این بوده است که توسعه اقتصادی به دنیاگرایی افراطی، وابستگی بیگانگان، طبقاتی شدن جامعه، نادیده گرفتن عدالت اجتماعی و فراموش شدن اهداف متعالی انسان ...
اما و اگرهای تشکیل نهاد مستقل "معدنی"
به گزارش نه صبح ، در آستانه تشکیل دولت دوازدهم موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که بر اساس پیشنهادهای طرح شده که دنباله برخی تصمیمات در ماه های گذشته بود، به نظر می رسد محتمل ترین حالت تفکیک این وزارتخانه اقتصادی دولت که قلب تولید و اشتغال کشور است، جدایی بخش تجارت و احیای وزارت بازرگانی است. اما از نگاه دیگری که از جانب کارشناسان مطرح می شود، تمرکز روی وضعیت معدن و صنایع ...
کنایه سنگین روحانی به علم الهدی
داشته باشیم و برای توسعه و پیشرفت کشور فداکاری کنیم. رییس جمهور تأکید کرد: باید از فرصتی که در اختیار داریم برای رفاه مردم، جامعه و کشور استفاده کنیم، چرا که این کشور توان و قدرت کافی را در اختیار دارد. دکتر روحانی با اشاره به اینکه اهداف مطرح شده از سوی کاندیداها در دوران تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تفاوتی با هم نداشت، بلکه شیوه های مطرح شده با هم فرق می کرد ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
تفکر اسلامی، پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مجالس و شهرداری های کشورهای اسلامی، تشکیل دولت هایی با اهداف و شعارهای اسلامی، و حضور انبوه مسلمانان در محافل مذهبی، تنها بخشی از آثار روح خودباوری مسلمانان است که حضرت امام خمینی(ره) با نفس مسیحایی خود در پیکر نیمه جان جوامع اسلامی دمیدند؛ [10] همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: امام (ره) با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد و ...
اطاعات از خامنه ای، اطاعت از امام است/ ولایت امروز درست مثل زمان امام است
مواضع سازش ناپذیر حضرت امام است و باید برای اذهان عمومی داخلی و خارجی کشور بطلان این مطلب را که نظام و انقلاب، شاگردان و مریدان امام از خط امام عدول کردهاند، نشان دهیم. امروز سیاست کلی نظام و انقلاب را مقام معظم رهبری ترسیم میکنند و براساس شرع و قانون هیچ یک از ارکان نظام اعم از مجلس، دولت، قوه قضائیه و سایرین نمی توانند برخلاف نظر ایشان عمل کنند، بنابراین شایعاتی که دشمنان القاء کننده آن هستند و می ...
گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
...، در محاسبات، استدلالات، ادراکات و توصیه های خود، جنبه ها و ابعاد مادی و معنوی جهان هستی و انسان را ملاحظه کرده و با توجه به منافع و مصالح دنیوی و اخروی مسلمانان در مقطع تاریخی و اجتماعی مشخص و تعریف شده تصمیم گیری می کنند. امام خمینی (ره)، عقلانیت ابزاری یا معیشتی را برای تدبیر امور زندگی روزمره مانند اقتصاد و سلامت و بهداشت یا مشکلات زندگی لازم می داند، اما نکته این است که آن ها ...
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
روحانی: نمی پذیریم هرکسی ادعای رهبری مردم را داشته باشد
رییس جمهور با گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی (ره) و تاکید بر اینکه همه ما باید راه امام را بیاموزیم و مسیر او را طی کنیم، از همه اعضای دولت یازدهم خواست هیچ فرصتی را برای خدمت به مردم از دست ندهند و بر تلاش های خود برای انجام مسوولیتی که مردم بزرگ ایران بر دوش دولت گذاشته اند، بیفزایند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شنبه شب و در مراسم ضیافت افطار با وزرا، معاونان، استانداران و ...
نیروی انسانی قربانی خصوصی سازی
. مالکان جدید شرکت های خصوصی شده به منظور افزایش کارآیی و بهره وری و سود، شمار نیروی کار مازاد را کم می کنند و دولت ها نیز به منظورآماده شدن برای خصوصی سازی، نیروی کار راکاهش می دهند. در این میان نیروی کار قربانی بزرگ راه خصوصی سازی کشور است. پتروشیمی ایران به عنوان یکی از ستون های اقتصاد کشور است که ثبات و انسجام آن در گرو شرکتهایی است که نیروی انسانی بزرگترین سرمایه آن است؛ سرمایه ای که خصوصی سازی روزگار خوشی برای آن رقم نزده و لازم است تا دست اندرکاران با ورق زدن مجدد این قانون و بازنگری در آن تدبیری برای نیروی کار تمهید کنند. ...
محمد دهقان: حالا نوبت قوه قضائیه است
برقرار و با پیامک به آنها اعلام کرد که این هم نوعی تطمیع بود که خلاف قانون است. نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس افزود: اگر قطع یارانه این افراد اشتباه و نابجا بوده، چرا زودتر از اینها و طی سه سال اخیر یارانه آنها برقرار نشده و شب انتخابات این کار صورت گرفته است و اگر به جا و درست قطع شده بود، چرا مجددا برقرار شد؟! دهقان ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات شائبه برانگیز دولت این بود ...
آمادگی پایتخت برای برگزاری مراسم بزرگداشت امام (ره) / حضور قریب به 120 هزار زائر تهرانی در مراسم امسال / ...
که مراسم 14 خرداد نمادی احساسی، عاطفی و ملی برای ادای احترام نسبت به امام خمینی (ره) است، توجه به آرما ن ها، اهداف و اندیشه های امام (ره) از جمله محورهای اصلی بزرگداشت امام خمینی(ره) است. زائران 7 استان در مراسم ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی شرکت می کنند اینک بیست و هشت سال از ارتحال امام خمینی (ره) می گذرد و هر سال شاهد هم افزایی و هماهنگی دستگاه ها و نهادها برای برگزاری ...
در حال حاضر وحدت مهمترین مقوله نظام است/فصل الخطاب انتخابات شورای نگهبان است ، هیچ تردیدی در سلامت اصل ...
شاه تاکید داشتند .امام اعتقاد داشتند که مردم باید به صحنه بیایند. وی با بیان بصیرت و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد : در ادامه باور امام راحل (ره ) به مردم ، مقام معظم رهبری نیز به حضور ملت ایران اعتقاد دارند و در خصوص فتنه 88 نیز این امر مسجل شد. آیت الله خاتمی با بیان اینکه اعتقاد امام به وحدت بسیار حایز اهمیت است گفت : همه سوار یک کشتی هستیم و اگر این کشتی ...
معرفی برنامه سینما در 14 و 15 خرداد
21 از شبکه دو سیما پخش می شود. شبکه سه سیما برنامه صحیفه مهر به تهیه کنندگی هادی پورحامدی کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که در 3 قسمت 45 دقیقه ای با حضور کارشناسانی چون حجت الاسلام مصباحی مقدم، محسن رفیق دوست، عبد الملکی، توکلی بینا و... به بررسی اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) در حوزه اقتصاد می پردازد. در این برنامه ترکیبی به موضوعاتی چون تعریف ...
تغییر در ترکیب وزرا، درخواست های کارشناسان از روحانی است!
وزرا در جهت پیشبرد اهداف دولت تأثیرگذار خواهد بود، گفت: امیدواریم رئیس جمهور با معرفی یک کابینه متخصص در جهت تحقق مطالبات مردم و آنچه از دولت یازدهم باقی مانده است به بهترین شکل ممکن وارد عمل شود. این نماینده اقتصادی مجلس گفت: انتظار مردم و نمایندگان مجلس این است که دولت به این خواسته آنها تمکین کند و افرادی را که واقعا در حوزه اقتصاد دستی بر آتش دارند و توانایی بالقوه ای در این زمینه از ...