سایر منابع:
سایر خبرها
اوج حیات طیبه در انسان کامل
طیبه تکوینی الهی است. انسان کامل "حی متألهی" است که به فعلیت محضه بار یافته و از مراتب روح، آخرین مرتبه را که روح القدس است، حائز شده است. مردم همگی از روح نفخی "نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی" برخوردار و از حیات متکی بر آن بهره مندند؛ مؤمن به عنایت ازلی، مؤید به روح تأییدی "وَ أَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ" بوده و از حیات طیبه ایمانیِ ناشی شده از آن مُتنعِم است. لیکن مرحله عالی و کامل روح را ...
دشنام به دشمنان نیز منفور قران است
های زشت مدهید؛ چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان... (الحجرات/ 11). حضرت علی(ع) در باب صفات متّقین در این باب می فرمایند: (اَلْمُتَّقِی) وَ لاَ یُنَابِزُ بِالْأَلْقَابِ: (انسان های باتقوا) مردم را با لقب های زشت نمی خواند (نهج البلاغه/ خ 193). نام های نامناسب و القاب زشت اثرات مخرّب فردی، چون مورد تمسخر قرار گرفتن فرد و همسان سازی وی با نامش به دلیل تکرار این نام در محافل و ...
آقای روحانی! روش تحقق حکومت نه مبنای ولایت
قرآن و فهم خود عمل کرد، اینجا یکی از نقاط اختلاف نیروهای انقلاب با روحانی و اصلاح طلبان است که عمل فردای انتخابات را صرفاً به حنجره رأی دهندگان ارجاع می دهند(یا به آن تظاهر می کنند) اما به مبانی حاکم بر رأی دهندگان توجهی ندارند. احتمالاً روحانی توجه نداشته اند که امیرالمؤمنین در بخش پایانی خطبه دوم نهج البلاغه با صراحت نقش مردم را بازگرداندن حق به جایگاه خویش می داند که سند دیگری بر اشتباه ...
روحانی برای فرار از فشار تحریم های جدید آمریکا رو به تحریف تاریخ اسلام آورده است
) دربارۀ ولایت خویش را مجدداً مطرح کردند و مردم را نسبت به کار خلافی که صورت دادند، متنّبه کردند، یعنی جایگاه رهبری جامعه را از خاندان پیامبر اکرم (ص) بر خلاف دستور خدا و رسول او بیرون کردند.واز مردم برای احقاق حق مدد خواستند. وی در پایان خاطرنشان کرد: بعید می دانم آقای رئیس جمهور نهج البلاغه را دیده باشند یا خوانده باشند، توصیه می کنم خطبه شقشقیه را مطالعه و جوابشان را دریافت کنند وبا قرائت بخش کوتاهی از خطبۀ 92 نهج البلاغه که لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم تاریخ مسلم و خدشه ناپذیر اسلام واصول حتمی آن را بر طبق امیال خود تحریف نکنند. انتهای پیام/ ...
بیست و سومین شب/ توحید و "مردم سالاری دینی"
...". (نهج البلاغه، خطبه 40) * حکومت توحیدی حال که فهمیدیم: اولاً) جامعه و مردم نیاز به حکومت و فرمانروا دارند؛ ثانیاً) حکومت و اطاعت از نظر اسلام، فقط مخصوص خداوند و کسانی است که اطاعتِ آنها اطاعت خدا محسوب شود؛ نتیجه می گیریم: آن حکومتی توحیدی است و اسلامی محسوب می شود که "قانون خداوند" را اجرا کند، تا اطاعت از آن، اطاعت از خدا محسوب شود. ...
انسان الهی-سیاسی در آینه دعای ابوحمزه ثمالی
پرداخته شود. معرفت الهی یکی از اهداف خلقت انسان در کنار رحمت، امتحان و آزمایش، خلافت و جانشینی خداوند، عبادت است. امام علی(ع) در حکمت 237 نهج البلاغه توصیف انواع عبادت می فرمایند: گروهی که خداوند را به خاطر ترس عبادت می کنند و این عبادت بردگان است. گروهی خداوند را به خاطر بهشت عبادت می کنند و این عبادت بازرگانان است و گروهی خداوند را به خاطر حب و دوستی عبادت می کنند و این عبادت ...
مبانی عرفان نظری در قرآن و روایات
مراقب است و انسان باید این معرفت را پیدا کند که همه حرکات و سکنات و رفتار او در پیشگاه و محضر الهی قرار دارد و مراقبت کند تا در مجموعه فعالیت های روزانه خود اوامر و نواهی الهی را مورد توجه و اهتمام قرار داده و از آن ها تخطی ننماید. نقل است جبرئیل از پیامبر اعظم(ص) درباره احسان سؤال کرد که احسان چیست؟ پیامبر اعظم(ص) فرمود: طوری خدا را عبادت کن که گویا او را می بینی. و اگر تو خدا را نمی بینی او تو را ...
شریعتی به روایت عابران خیابان شریعتی
شریعتی و کمک دوستانش مانند مصطفی چمران و امام موسی صدر در قبرستانی کنار آرامگاه حضرت زینب (س) در شهر دمشق به خاک سپرده می شود. کسی نمی داند در آن شب ظلمانی بر مردم خیابان کوروش که حسینیه ارشاد را دربر گرفته بود، چه گذشت و در خانه شماره 9 کوچه نادر غم چگونه چنبره زده بود؟ روایتی که امروز مردم آن را به تصویر می کشند؛ آن راه شریعتی است: یاد او همیشه زنده است ؛ این روایت یکی از دختران دانشجوی ساکن در ...
مکارم شیرازی: دموکراسی از روی ناچاری است
در انگلیس و آمریکا بوده و به این موضوع هم افتخار می کنند . او افزود: در زمان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران کسی که شخصیت برجسته کشور حساب می شود می گوید مشروعیت حکومت علی(ع) به رأی مردم بود و جلوتر از آن حق نداشت بر مردم حکومت کند و خود حضرت گفته هرچه مردم بگویند و مردم به هرکس رأی بدهند رأی امام نیز این گونه است . مصباح یزدی با اشاره به نامه امیر مؤمنان به مالک گفت: حضرت فرمودند مسلمانان بعد از ...
قرآن را واضح و محکم بخوانید
...> الجعفریات (الأشعثیات)، ص180؛ النوادر (للراوندی)، ص30 2) روایت شده است که ابوبصیر به امام صادق ع عرض کرد: فدایت شوم! آیا قرآن را در ماه رمضان در یک شب ختم بکنم؟ فرمود: خیر. گفت: در دو شب؟ فرمود: خیر. گفت: در سه شب. حضرت با دست اشاره ای کردند و فرمودند: بله. سپس فرمودند: ابامحمد! بدرستی که ماه رمضان حق و حرمتی دارد که هیچ یک از ماه های دیگر همانند او نیست ...
برخی مدیران امروز شاگردان نویسنده پرمشتری قبل انقلابی هستند که مبنای مشروعیت حکومت را رای مردم می دانست
عقل نزدیک بود، البته این امام معصوم پس از غصب خلافت خود حاضر به بیعت با خلیفه تعیین شده در سقیفه نشد تا زمانی که مساله ارتداد گروهی از مسلمانان پیش آمد و مرتدین به جنگ با مسلمانان پرداختند و اصل اسلام در خطر قرار گرفت. استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) فرمود من در حالی صبر کردم میراثی که رسول اکرم(ص) برای من باقی گذاشت، غارت شد، پیامبر(ص) در غدیرخم، امام علی(ع) را به عنوان ...
برخی فقط یک صفحه نهج البلاغه را دیده اند!
علی(ع) به رأی مردم بود و جلوتر از آن حق نداشت بر مردم حکومت کند و خود حضرت گفته هرچه مردم بگویند و مردم به هرکس رأی بدهند رأی امام نیز اینگونه است. به گزارش رسا، استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر ابراز داشت: حضرت فرمودند مسلمانان بعد از پیامبر با هم اختلاف و نزاع پیدا کردند، هرگز به ذهن من خطور نمی کرد که بعد از پیامبر من را بگذارند و به سراغ کس دیگری بروند ...
آیت الله مکارم شیرازی: امام از سوی خداوند تعیین می شود نه آرای مردم
وارث : آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سومین شب از لیالی قدر در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، گفتند: اخیرا در سخنان یکی از دولت مردان بیان شده بود، امام علی(ع)ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی علیه السلام است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک صفحه از نهج البلاغه را دیده اید و خطبه های دیگر و آیات قرآن را ندیده اید؛ اولا شما باید آیات قرآن را ببینید، قرآن می ...
برداشت روحانی از کلام امام علی(ع) خلاف عقاید شیعه است
...، آنهایی که در جنگ های بدر و اُحد حضور داشتند، رفتند و سفارش های پیغمبر (ص) دربارۀ ولایت خویش را مجدداً مطرح کردند و مردم را نسبت به کار خلافی که صورت دادند، متنّبه کردند، یعنی جایگاه رهبری جامعه را از خاندان پیامبر اکرم (ص) بر خلاف دستور خدا و رسول او بیرون کردند. منطق امیر المؤمنین (ع) و حضرت زهراء (س) آنچنان محکم بود که آن مردم در برابر فرمایشات آن دو بزرگوار تسلیم شدند و حق را به امیر ...
در حیرت یک نام
مرا نام او در جان به چندان بزرگی ای ادا می شود که وقتی در همین چند سال پیشتر ، پارچه ای از خُطٙبِ او را برای اندیشکده ی مدیریت اسوه می خواندم و بررسی می کردم ، گمانم همان رفت که بر زبان هر خواننده ی منصفی رفته است: فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق. نمی دانم چرا هرگز مرگ او را پایان یک انسان ندیده ام، گویی در نام او رمزی ست که بشر خود را به فردا می رساند. گویی کلمات جان ش در نهج ...
غذا خوردن در حال سیری استعداد را کم می کند
...: از بیانات نورانی حضرت امیرمومنان(علیه السلام) این است: لا تَجْتَمع الفِطْنَةُ والْبِطْنَة ؛ یعنی فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی شود و پُرخور هرگز خردمند نمی شود، زیرا تمام تلاش و کوشش روح او این است که غذاها را هضم کند و دیگر فرصت اندیشیدن ندارد. درست مثل اینکه شما یک انسان متخصص و دانشمند را به رفتگری در کوی و برزن بگمارید تا زباله ها را جمع کند. اگر کسی می تواند ...
حسن روحانی و نفی مشروعیت انتصابی امامت
براینکه برخلاف مقصود واقعیِ خود حضرت علی (ع) از همان جمله ای است که رئیس جمهور روحانی به آن استناد می کند. برای درک این موضوع به متن خطبه 92 نهج البلاغه منقول از سید رضی مراجعه میکنیم. طبق نقل مرحوم رضی، پس از مرگ عثمان، مردم به امیرالمؤمنین (ع) هجوم می آورند تا برای حکومت با ایشان بیعت کنند، ایشان به عنوان اتمام حجت خطاب به مردم سخنانی را بیان می فرمایند که آن جملۀ مورد استناد آقای روحانی ...
منصور ارضی: حاضرند برای سازش هزینه کنند
آن حقیقتی که در آن اختلاف شده، به اذن خود راهنمایی کن، تو هرکه را بخواهی به راه راست هدایت میکنی. اما در مورد حق که بحث هایی شده است باید گفت حق در اصول دین قرار دارد. خداوند در توحید و خداشناسی حق را قرار داده و ما باید آن را تحصیل کرده و سپس به آن عمل کنیم و در نبوت و امامت و قیامت و عدل آن را به کار گیریم. پس وقتی حقی را از جانب خداوند بارسالت همراه و به امامت اجین می کنند نمی توان آن ...
لزوم رفتار نیک با مومنان سلحشور بصره/ مدارا بهترین روش اخلاقی در جوامع است
انتشار صفحه ای نورانی از کتاب ارزشمند نهج البلاغه و برخی روایات معتبر در اشاعه دستورات الهی (در راستای توجه به دیدگاه ها و فرمایشات ائمه(ع) نسبت به مسائل آموزنده مورد نیاز جامعه و مباحث روز جهان) تلاش می کند. کلام حکمت آموز نهج الابلاغه/ نامه ای از سوی امیرالمومنین حضرت علی(ع): وَاعْلَمْ أَنَّ الْبَصْرَةَ مَهْبِطُ إِبْلِیسَ وَمَغْرِسُ الْفِتَنِ فَحَادِثْ أَهْلَهَا بِالْإِحْسَانِ ...
زن پناهجوی سوری سفیر حسن نیت یونیسف شد + تصاویر
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران تصدی امامت موقت جمعه تهران، در خطبه ای با اشاره به روایتی از سید ابن طاووس به شرح مبنای امام خمینی (ره) در مورد نقش مردم حکومت اسلامی می پردازد. به گزارش سرویس تاریخ شفقنا متن بیانات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن خطبه به این شرح است: امام مبنای فقهیشان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور ...
از آیت الله بهجت می خواستیم نکته نغزی برای ما بگویند، می فرمودند: واقعاً پیغمبر، علی(ع) را تعیین کرده ...
...، به خصوص وقتی ایرانی ها در دستگاه خلافت موقعیتی پیدا کردند، این طرز فکر هم با رفتارهای آن ها رشد کرد و بالاخره کسانی هم که قدرتی به دست شان می آمد، بدشان نمی آید که بگویند این قدرت ارثی و حق ماست و کسی دیگر حق ندارد در این محدوده وارد شود. این است که در فرمایش اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین بر این مطلب اصرار می شود که والی با مردم عادی هیچ تفاوتی ندارد. او بار سنگین تری بر دوشش است و ...
توبه نسخه درمان تزلزل ایمان است
که ناخواسته گناهی مرتکب شود سپس پشیمان شده و به درگاه خدا توبه کند و آن عمل را ترک کند از بنده ای که گناهی مرتکب نمی شود و مدام عبادت می کند راحت تر است، زیرا امکان ایجاد غرور در کسی که گناهی مرتکب نمی شود بسیار بالاست. وی با اشاره به نهج البلاغه امام علی(ع)، پشیمانی از گذشته، عزم و تصمیم بر ترک گناه، انجام واجبات و حق الله، از بین بردن گوشت های بدن در صورتی که از مال حرام بوده باشد از ...
سخنان ساختارشکنانه و برداشت های ناصواب حسن روحانی
چهارشنبه قبل برمی گردد که در ضیافت افطاراستادان دانشگاه گفت: امیرالمؤمنین مبانی حکومت و مبنای ولایت را نظر مردم و انتخاب مردم می داند . او در ادامه با قرائت بخش کوتاهی از خطبۀ 92 نهج البلاغه که لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم ادامه داد: [علی (ع)] گفت: هرکسی که شماها بروید و برگزینید او را به عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می کنم، من هم می شنوم و [حکم او را] اجرا می کنم... ...
بزرگترین جفایی که در حق خداوند می شود
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از افکارنیوز، بزرگترین جفای به حق مطلق این است که انسان از نام حق به کام باطل استفاده کند. به تعبیر امروزی از خدا و اسم خدا استفاده ابزاری کند. اسم خدا حق است ولی به دست انسان پوششی برای رسیدن به باطل می شود. در بخشی از نامه 69 نهج البلاغه امام علی علیه السلام آمده: وَعَظِّمِ اسْمَ اللهِ أَنْ تَذْکُرَهُ إِلاَّ عَلَی حَقّ؛ امیرالمومنین دستور دادند که نام ...
مدار حکومت باید بر اساس قانون بچرخد/کسی نمی تواند حقوق طبیعی مردم را سلب کند
نظریه با چالش هایی مواجه شد و در دیدگاه جدید، مردم صاحب حق شدند به گونه ای که حکومت وکیل مردم است نه صرفا حاکم بر مردم. در اندیشه سیاسی اسلام به ویژه با آموزه هایی که از علی ابن ابی طالب در نهج البلاغه موجود است و با توجه به سیره حکومت علی درمی یابیم حق و تکلیف در نهج البلاغه دو روی یک سکه هستند. او یادآور شد: حضرت علی(ع) می فرمایند کسی را بر دیگری حقی نیست مگر آن که آن دیگری نیز بر او ...
زن پناهجوی سوری سفیر حسن نیت یونیسف شد + تصاویر
خداوند مؤمنان را به التزام به آنچه مُلزم شده اند یعنی عمل به قرآن و پیروی از رهبری پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم)مؤاخذه می کند؛ نه آن که بیعت با علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلّین علّت حقّ حاکمیّت آن حضرت شده، حضرتش برای تثبیت موقعیّت سیاسی خود به علّت پیدایش آن که آراء مردم است استدلال کرده باشد. (1) آیت الله جوادی آملی درباره نقش مردم در حکومت اسلامی تاکید می دارد: حکومت ...
معنای اینکه باید امام با دموکراسی انتخاب شود، انکار “غدیر” است/ آقایان خطبه سه نهج البلاغه را بخوانند
...: اگر بحث امامت و امام با دموکراسی و انتخاب مردم بود، امیرالمؤمنین(ع) چرا در این خطبه گلایه می کنند! مسئله امامت اگر به دست مردم باشد با بحث عصمت منافات دارد امام جمعه سرخس بیان کرد: مسئله امامت اگر به دست مردم باشد با بحث عصمت منافات دارد؛ چرا؟ چون مردم کسی را که انتخاب می کنند، قطعاً نمی تواند معصوم باشد؛ باید کسی که خبر دارد و عالم به غیب است، یعنی حضرت حق امام را ...
مفهوم حکومت در کلام امام علی(ع)
.... حکومت از نظر این پیشوای الهی، فرمانروایی و سلطه نیست، تحکّم و برخورداری از امتیازات زندگی و مزایای مادّی نیست. حاکم در فرهنگ نهج البلاغه برخلاف تعبیرات رایج در عربی، نه سلطان است که از بُعد سلطه گری، کسی غیر از او حق دخالت در شئون و امور مردم را نداشته باشد و نه مَلِک است که مردم یا سرنوشت آن ها را تملک کرده باشد. در نهج البلاغه و کلمات ارزنده امام(ع)، از حاکم جامعه اسلامی ...
نگاهی به وصایای امیرالمؤمنین(ع) (2)
خویشاوندانم پیوند داشته باشم؛ هرچند از من روی گردانند. [7] از امام صادق(ع) روایت شده که مردی نزد رسول خدا9آمد و گفت: ای رسول خدا! خویشاوندانی دارم که صله رحم را درباره آنان ادا کرده ام؛ ولی آنان مرا آزار می دهند. تصمیم گرفته ام که آنها را طرد کنم. رسول خدا9به او فرمود: در این صورت، خداوند همه شما را طرد می کند. گفت: چگونه رفتار کنم؟ حضرت فرمود: به کسی که از تو دریغ کرده، عطا کن و با کسی که از ...
پیرامون جنجال های این روزها/ نقش مردم در حکومت از منظر امام علی(ع) و معاصران
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امامیه هر چند اصل نصب حکومت و خلافت علی(ع) توسط پیامبر(ص) و خداوند را قبول دارند، لکن معقتدند حکومت آن حضرت باید با مقبولیت و رضایت مردم تحقق یابد و نمی توان با زور و اکراه حکومتی را هر چند مشروع بر مردم تحمیل کرد. به دیگر سخن حکومت در اسلام و مکتب تشیع از دو مؤلفه تشکیل می یابد: مؤلفه اول دینی بودن حکومت و رهبر آن است که رهبر حکومت با وجود ...