سایر منابع:
سایر خبرها
معلمان جدید نباید مشکل قد، وزن، بینایی، شنوایی و 19 نوع بیماری داشته باشند
: معلمان باید استانداردهایی را بر مبنای تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش داشته باشند مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در 21 دی ماه 1394 در خصوص طرح نظام سنجش سلامت حرفه ای معلمان، به فارس گفت: اکنون این طرح شامل تمامی افرادی می شود که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می شوند و شامل معلمان قدیمی نمی شود اما برای معلمان قدیمی هم یک طرح کلی را طراحی می کنیم. ...
کودتای 28 مرداد و اسناد جدید وزارت خارجه آمریکا
...> انگلیسی ها تاکنون درباره نقش خود در کودتا هیچ سندی منتشر نکرده اند. اسناد کنونی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده قرار بود در سال 1989 منتشر شود بهمراه جلد دیگری که همان زمان انتشار یافت ولی مانع شدند. گفته شد این جلد به درخواست دولت بریتانیا منتشر نمی شود به خاطر حفظ منابع و روش ها. در سال 2016 هم جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، مانع از انتشار این مجلد شد به بهانه ایجاد خلل در مذاکرات هسته ای. ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
رقابت شرکت های جهانی نفت برای ورود به ایران
رویترز نوشت شرکت نفت و انرژی انی (ENI) و شرکت ملی نفت ایران یادداشت تفاهمی را در زمینه انجام تحقیقات برای توسعه یک میدان نفتی و یک میدان گازی امضا کردند. این توافق که در تهران امضا شد ، توسعه میدان گازی کیش و فاز سوم میدان نفتی دارخوین در جنوب ایران را شامل می شود. این توافق مدت زمان 6 ماهه ای را به شرکت ایتالیایی در مورد انجام مطالعات زمان می دهد. سال گذشته هم قراردادی بین شرکت ملی نفت ...
از گروه های مدلینگ فضای مجازی تا آگهی های مشمئز کننده جنسی فضای حقیقی
مدنظر است از دو زاویه قابل طرح و پیگیری است که باید با دقت و حساسیت بر روی آن تمرکز کرد که اولی انتظار ما از مسوولان و مدیران حوزه فرهنگ در شهرستان است که شامل بسیاری از ادارات به ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، بسیج مردمی، آموزش و پرورش و دانشگاه ها بوده و آن این است که در حوزه اقدامات ایجابی با تقویت بنیه فرهنگ دینی و گسترش کارشناسانه مفاهیم اجتماعی دینی از جمله حیا، عفاف و به طور ...
40 گروه جهادی امسال به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام می شوند
علی قاسمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: خودسازی دانشجویان هدف اصلی اعزام این گروه ها به مناطق محروم است و دانشجویان با خدمت رسانی به مردم خود واقعیت ها را پیدا می کنند. وی خدمت به محرومان جامعه، پرورش نیروهای انقلابی و همطراز با نظام ، ایجاد روحیه امید و نشاط در مناطق محروم و کارآمد سازی بسیج در کمک به محرومان را از دیگر اهداف اعزام نیروهای جهادی عنوان کرد. به گزارش ...
سخنگوی اِنی ایتالیا: تعهدی برای سرمایه گذاری در ایران ندادیم/ ارائه نتیجه مطالعه میدان شادگان توسط پرگس ...
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، سخنگوی اِنی ایتالیا: تعهدی برای سرمایه گذاری در ایران ندادیم، ارائه نتیجه مطالعه میدان شادگان توسط پرگس تا شهریور و مخالفت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با “ادغام” بانک ها و موسسات از اخباری است که صفحه اقتصاد در رسانه های خبری به آن ها پرداخته است. مخالفت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با “ادغام” بانک ها و موسسات تسنیم: رئیس ...
با بیماری آتاکسی آشنا شوید+روش درمان
عنوان تیامین نیز شناخته شده است در برخی از بیماران با آتاکسی مربوط بوده است. تیامین برای سوخت و ساز درشت مغذی ها مهم است و نقش کوآنزیمی بسیاری دارد. بدون آن، عملکرد سیستم عصبی بدن مختل خواهد شد. غذاهای غنی از ویتامین B1 شامل ماهی، دانه ها، نان و نخود فرنگی است. مطالعات انجام شده نشان داده است که مصرف ترکیب مناسبی از چربی های سالم در رژیم غذایی می تواند نشانه های آتاکسی را کاهش دهد. روغن ...
چمران مبارزی که به حکمت رسید
پژوهش خبری صدا وسیما: عموماً برای شناخت تفکر حاکم بر انقلاب اسلامی ایران، مانند سایر انقلاب های جهان، به اندیشه رهبران این انقلاب ارجاع می دهند. در مورد انقلاب اسلامی نیز به حق، نشانی اندیشه های بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، شاگرد ایشان استاد شهید مرتضی مطهری و اندیشه مرحوم دکتر علی شریعتی – که در اثنای انقلاب به معلم انقلاب معروف شد – ارجاع می دهند. به اعتقاد نگارنده این مقاله ...
مطالعه تطبیقی نظام های انتخاباتی 6 کشور اروپایی شرقی
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با ترجمه یک منبع لاتین در زمینه مطالعه تطبیقی نظام های انتخاباتی کشور اروپای شرقی افزود: این تحلیل تطبیقی حاصل پژوهش مشترک مؤسسه (پژوهشی) پارلمانی مجلس جمهوری مقدونیه و موسسه (پژوهشی) پارلمانی شورای ملی جمهوری اسلواکی است. هریک از این مؤسسه ها درباره سه کشور مشابه (از لحاظ نظام انتخاباتی) در منطقه خود (اروپای شرقی ...
تبلیغ و رساندن پیام دین به جهان، وظیفه ای شرعی و همگانی است
برای ترویج اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلّم) به صورت مویرگی در بین اقشار مختلف جامعه و به دور ترین نقاط ایران اسلامی رسانده شود، نهاد و دستگاهی به وجود آید و این مسئله مهم را در دستور کار خود قرار دهد . مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: رسیدن به این وظیفه مهم در وضع و زمانه آن روز به یک تشکل بسیار قوی که بتوانند معارف اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و ...
نفت بیشترین ضربه را از انتصابات سیاسی خورده است
دهیم که بتوانند این سیستم ها را راهبری کنند. این مدیرانی که باید پرورش یابند، چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟ برای روشن شدن مطلب، باید ارزش ها و ساختارهای موجود در جامعه را بررسی کنیم تا ببینیم چه نوع مدیری مورد نیاز ماست. ساختارهای موجود در جامعه ما عموماً ساختارهایی هستند که از جوامع سرمایه داری اقتباس شده اند. ارزش هایی که نظام سرمایه داری بر آنها استوار شده است، شامل ...
کرامت انسانی از دیدگاه شریعتی/ عصیان و انتخاب؛ دو ویژگی انسان
انسان موجودی عصیانگر و انتخابگر است، می توانیم از این دو عنصر برای تبیین فلسفه سیاسی اسلامیستی کمک بگیریم، یعنی برخلاف نظام سوسیالیستی و کاپیتالیستی اگر نظام اسلامی می خواهد نظامی باشد که حقوق انسان در آن رعایت و کرامت انسان برآورده شود، همچنین رابطه ملت و دولت طوری باشد که عصیانگری و انتخابگری هم مدنظر باشد در اینجا فقه سیاسی پویا هم باید به این دو مولفه توجه داشته باشد. وی ادامه داد ...
هاشم آقاجری: شریعتی؛ روشنفکری چندساحتی/ احسان شریعتی: میراث شریعتی مجموعه ای از سرخط هاست/ یوسف اباذری: ...
ترجمه ابوذر همچون خداپرست و سوسیالیست (از زبان عربی) تا آخرین جمله های او، در نهایت یک وحدت درونی می بینیم. باید هسته سخت شریعتی را از پوسته او جدا کنیم. این کار را باید درباره امام علی و نهج البلاغه هم انجام دهیم چون در دوران تاریخی برده داری و پدرسالاری و قبیله ای بوده است و همه این عناصر وارد زبان و فرهنگ می شود. کار ما به عنوان واسازی این است که هسته را از عناصر عارضی و پوسته جدا کنیم. اجتهاد هم ...
نگاهی به چند و چون ورود بی سابقه زنان استان سیستان و بلوچستان به شوراها
استان صورت گرفته که نیاز به تحلیل و واکاوی دارد. به گزارش مهرخانه ، در آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و منتخبان مردم مشخص شدند. نکته حایز اهمیت در این انتخابات، افزایش حضور زنان در میان نامزدها و همچنین در میان افراد راه یافته به شوراها نسبت به دوره های گذشته بود. براساس آمارهای ارائه شده، در این دوره از انتخابات 6 ...
عبور از چالش بانکی به روش ژاپنی
برای تخصیص بودجه عمومی را برنامه ریزی کرد. مشاهده نتایج این پژوهش نشان می دهد با توجه به شرایط نظام بانکی کشور در حال حاضر، اقدام سریع به همراه تخمین دقیق از وضعیت بانک ها که درپس شفافیت اطلاعاتی میسر خواهد شد می تواند راهگشای معضل بانک های کشور باشد. در این خصوص تغییر در سیاست بودجه ای کشور، برآورد مقیاس مناسب افزایش سرمایه بانک ها و در نظر گرفتن ظرفیت های موجود نظام بانکی از پیش نیاز های اساسی ...
چه کسانی در پی محروم کردن مردم از مواهب راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستند
الکترونیکی مصرفی (consumer electronics) سازگار (interoperable) برای قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات اثرانگشتان (fingertips) کاربران است. این شبکه شامل گستره وسیعی از کارکردهای تعاملی، خدمات متناسب با کاربر و پایگاه های داده چند رسانه ای است که به طریقه ای خنثی نسبت به فناوری به هم متصل شده، به طوری که ترجیحی برای هیچ صنعتی نسبت به دیگری ایجاد نکند، معادل بزرگراه اطلاعاتی. (2) ...
رشد 5. 8 درصدی صادرات صنایع معدنی
قیمت و وزن نشان از کاهش چشمگیر قیمت صادراتی است. شیشه ساختمانی هم شامل انواع مختلف تخت، چند جداره، فلوت و به صورت بلوک و نیز شیشه برای تزئینات داخلی است که در سال 1395 به ارزش 1394 میلیون دلار و به وزن 432 هزار تن گزارش شده است. این رقم در مقایسه با 12 ماه سال 1394، 22 درصد رشد ارزشی و 21 درصد رشد وزنی را نشان می دهد. صادرات سنگ کار شده هم در دوره مذکور به رقم 122 میلیون دلار و 374 هزار تن ...
FATF موجب تحریم بیشتر بانک های ایران می شود/ خطر پرداخت 2 میلیارد دلار به ترکمنستان/ تیم اقتصادی دولت ...
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: پس از یک سال حمایت تمام قد دولت و اصلاح طلبان از FATF، روزنامه اعتماد، نسبت به اجرای این توافق هشدار داده و نوشته است: اجرای FATF پس از تحریم های اخیر امریکا، موجب گرفتاری بیشتر بانک های ایران و تحریم احتمالی آنها می شود. * آرمان - طرح ارائه کارت اعتباری خرید کالا بی برنامه است این روزنامه اصلاح طلب از طرح دولت انتقاد کرده است: طرح ارائه کارت ...
انتصاب یک فرد بدسابقه به سرپرستی اداره کل ارشاد/ مجوز دولت به سپاه و ارتش برای برخورد با شناورهای متخلف
راهپیمایی های 22 بهمن و روز قدس چند سال گذشته جرئت آفتابی شدن میان مردم را نداشته اند. خاک بر سری یعنی... همین وضعیت سازمان منافقین در حالی که تمام ایرانیان و حتی برخی عناصر مخالف مقیم خارج از مجازات موشکی علیه داعش استقبال کرده اند، گروهک تروریستی منافقین خواستار توقف برنامه موشکی ایران شد. این گروهک ورشکسته در پوشش شورای مقاومت ملی اعلام کرد که کنفرانسی خبری در واشنگتن برای ...
ارزشیابی تحصیلی بخشی از فرآیند یاددهی-یادگیری است
و تخصصی مدنظر است و برای رسیدن به ارزشیابی شایستگی محور ابتدا محتوای متون آموزشی مورد تجدیدنظر واقع می شوند و کتاب به گونه ای طراحی می شود که شایستگی های مورد نظر گام به گام در یاد گیرنده به وجود آمده نهادینه شوند و قابل ارزشیابی باشند. این اقدام اکنون در مورد محتوای متون در دوره متوسطه فنی و حرفه ای به انجام رسیده و ارزشیابی آنها هم بر مبنای همین نظام ارزشیابی شایستگی محور برنامه ریزی شده است ...
مرور آرای علی شریعتی در سخنرانی هاشم آقاجری،احسان شریعتی و یوسف اباذری
جریان های فکری شده است. دو موضع فکری که شریعتی صریحا در برابر آنها موضع گیری می کند یکی، جریانی است که دنبال نظام سرمایه داری است و همچنین باید از موضع گری شریعتی در برابر بنیادگرایی مذهبی یاد کرد. نکته آخر توجه شریعتی به نقش اجتماعی روشنفکر است. ضرورت بازسازی پروژه ناتمام شریعتی هاشم آقاجری استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس، نخستین سخنران این نشست بود که بحث خود را ...
تور ایمنی در بازار پول
بازسازی نظام بانکی می توان برنامه مناسب برای تخصیص بودجه عمومی را برنامه ریزی کرد. مشاهده نتایج این پژوهش نشان می دهد با توجه به شرایط نظام بانکی کشور در حال حاضر، اقدام سریع به همراه تخمین دقیق از وضعیت بانک ها که درپس شفافیت اطلاعاتی میسر خواهد شد می تواند راهگشای معضل بانک های کشور باشد. در این خصوص تغییر در سیاست بودجه ای کشور، برآورد مقیاس مناسب افزایش سرمایه بانک ها و در نظر گرفتن ظرفیت های ...
همایش ملی اندیشه های فلسفی علامه جعفری برگزار می شود
به گزارش خبرگزاری شبستان ، همایش ملی اندیشه های فلسفی علامه جعفری از سوی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مرکز مطالعات و پژوهش های علم و دین دانشگاه صنعتی سهند، 24 و 25 آبان ماه در تبریز برگزار می شود. براساس این گزارش، محورهای همایش شامل؛ معرفت شناسی، علم و دین، فلسفه هنر، و فلسفه حقوق بشر است و علاقه مندان تا 31 تیرماه فرصت دارند، چکیده مقالات خود و تا 31 شهریورماه فرصت دارند، متن کامل ...
رژه میلیشیای منافقین با مسلسل یوزی در خیابان های تهران/ حمله با تیغ موکت بری و اسید به مردم
سازمان در همان سال 59، همچون پرویز یعقوبی، در کتاب های خود نوشتند، مرکزیت متوهّم منافقین، به ویژه شخص رجوی، بدون مشورت با سایر اعضای سازمان، به صورت یکجانبه تصمیم به وارد کردن سازمان به فاز تقابل مسلحانه با نظام گرفت. طبق دستورالعمل سازمان مجاهدین خلق(منافقین) اعضا و هواداران سازمان مجهز به چاقو، تیغ موکت بری، پنجه بوکس، کوکتل مولوتوف، اسپری حاوی اسید و اسلحه گرم(برای سرتیم ها و کادرهای ...
کانال کشی هزینه ها در آموزش وپرورش شفاف شود
پرورش وارد بوده این است که نظام تخصیص منابع آن غالباً نهاده محور و غیر بهینه است یعنی براساس نهاده هایی همچون حقوق پرسنل یا ساختمان، پول تزریق می شود. بحث هایی همچون رتبه بندی معلمان و کیفیت بخشی در آموزش وپرورش بسیار کند است و این انتظار وجود دارد مشخص شود که اگر بودجه آموزش و پرورش افزایش یابد واقعا کیفیت نیز افزایش می یابد؟ البته در حال حاضر برای تحقق این موضوع هیچ تضمینی وجود ندارد. ...
کاری که حاجی بابایی در آموزش و پرورش کرد فقط نمایش بود حکیم زاده: آموزش و پرورش ساختاری به شدت جزیره ای ...
. سند تحول ظرفیت دارد ولی برنامه عملیاتی نیاز دارد که کاری نشده است. چارچوب مورد نیاز آن وجود داردو برای مثال اینکه آموزش روایت محور باشد و به دور از روش های سنتی خطابه ارائه شود و با محور مدیریت مدرسه دوره آموزشی برگزار شود که یکی از این محورها دوران کودکی است. براین تأکید شده که چگونه تک تک حرف های معلم می تواند آینده دانش آموزان را بسازد. تأکید می کنم تک تک حرف ها و این را خیلی از معلمان نمی دانند ...
اصلاح نظام بانکی با الگوی ژاپنی
، مسیر عبور از چالش ها و حفظ اطمینان در بازار پول را بررسی شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از فوری ترین اقدامات در جهت افزایش سلامت در نظام بانکی و جلب اعتماد عمومی، بهبود کفایت سرمایه است که می تواند سلامت نظام بانکی را تامین کند. بررسی تجارب کشورهای دیگر نشان می دهد، هرچند اقدامات ترمیم ساختار سرمایه بانکی ژاپن یک سال به طول انجامیده اما در نهایت به بهبود وضعیت بانکی منجر شد. تجربه ژاپن در ...
از سهم منفی بخش مسکن در رشد اقتصادی تا پرونده ناتمام حقوق های نجومی/ FATF موجب تحریم بیشتر بانک های ...
از فعالیت های انجام گرفته از سوی مسئولان دولتی در این زمینه اخباری منتشر خواهد شد. -------------------------------------------------------------------------------------------------- طرح ارائه کارت اعتباری خرید کالا بی برنامه است این روزنامه اصلاح طلب از طرح دولت انتقاد کرده است: طرح ارائه کارت اعتباری خرید کالا بی برنامه است و حساب شده نیست و کمکی به حل مشکلات اقشار ...
چرا موقت؟!
همچون نقش جنسیتی، جنسی، عاطفی و اخلاقی صورت می پذیرد. یکی از پاسخ گویان؛ 40 ساله، که خود نیز ازدواج موقت را تجربه کرده است، در مورد علت ازدواج موقت یکی از اطرافیان خود (که مردی متأهل است) می گوید: "تقصیر خانمش هم هست. مثلاً اون روز به خانمش زنگ زد که می خواییم با هم شام بریم بیرون. خانمش گفت برای چی من بیام! خودتون برید دیگه. من کارهام مونده، باید به درس بچه ها برسم و از این حرف ها. ببین! زنش هم ...