سایر منابع:
سایر خبرها
حسام الدین سراج: امرار معاش در زندگی ما با تعداد کنسرت ها، میزان شهرت و تعداد فالوئرها پیوند خورده است
.... مضمون در اشعار کهن بسیار قوی تر است. * منظورتان از مضمون چیست؟ اگر ما تنها غم معشوق دنیایی را بخوریم، روح مان کوچک می شود. بسیاری از اشعاری که هم اکنون شنیده می شود، نوعی افسردگی را به مخاطب تزریق می کند؛ اما وقتی سراغ اشعار کهن می روید، می بینید که در آن این معنا مستتر است که اولیای خدا غم ندارند. همیشه در زندگی شان شادی دارند. ولی خدا حزن ندارد. آیا ما به دنبال این هستیم که یک انسان ...
پیش از هر حرکتی، ما به دشمن سیلی خواهیم زد
...، اذعان داشت: خبرگزاری های بزرگ جهان به جای واقعیت، افکار استکبار را به مردم القا می کنند. در آغاز جنگ سوریه هم برخی رسانه های غربی داعش را به عنوان نمونه حکومت اسلامی معرفی کردند و چون دسترسی برخی مردم جهان به اخبار درست اندک است، این گفته را باور می کنند. همسر شهید کجباف سند 2030 را در راستای فراموشی یادمان شهدا دانست و گفت: شهدا درخت اسلام را تنومند می کنند به همین دلیل تلاش همه ...
توصیه تاجزاده به روحانی درباره انتخاب وزرا
بشری است، روشنفکرانه است، جهان پسند است. الان می گویند همه اینها هست، اما اتفاق مهم تری افتاده و آن این است که دیگر نمی توان کشور را غیردموکراتیک اداره کرد. یکی دیگر هم رشد جامعه بود که تکثر را پذیرفته است. این نکته ای است که کمتر به آن توجه می شود. آقای رئیسی و روحانی هم زمان در مشهد میتینگ و سخنرانی داشتند و هیچ اتفاقی، تأکید می کنم هیچ اتفاقی نیفتاد. اتفاقا دو مراسم بسیار باشکوه برگزار ...
تبیین و تحلیل ازخودبیگانگی
خدا حتی خود روی برمی گیرد و به ملاحظه ذات رب و کبریا می پردازد (صدرالدین شیرازی، 1354، ص324). وی معتقد است انسان کامل بعد از مقام فنا، به مقام صحو رجوع می کند و بعد از مقام جمع، به مقام تفصیل بازمی گردد و سینه اش نسبت به حق و خلق هردو گشادگی می یابد و حق و خلق را در سینه خود به هم می رساند و جامع حق و خلق می گردد (همو، 1370، ص575). به تفصیلی دیگر، در هر چیز که می شنود و می بیند، حق را مشاهده می ...
بسته خبری چهارشنبه 31 خرداد ماه 1396
: دولت آینده از افراد با تجربه استفاده کند/ رژیم صهیونیستی حرف های بزرگ تر از خود می زند اگر تفحصی در اوضاع کشور صورت گیرد، مشخص می شود که مهم ترین مسئله و دغدغه دولت آینده باید اینگونه باشد که توان اقتصاد ملی را بالا ببرد. متأسفانه در سال های اخیر برخی از کشورهای اسلامی با یک حالت ذلیلانه دنبال ارتباط با صهیونیست ها بودند که این خجالت آور است رژیم صهیونیستی حرف های ...
داستان تلخ آدم های درگیر اعتیاد که انگار چندان هم جدی نیست!
به این کشور برگزار می کند. این جوان تمام تلاش خود را برای قبولی در این آزمون می کند و دقیقا در روز این آزمون اتفاقاتی برای این جوان روی می دهد. درگیر اتفاق های عجیب وغریب می شود که موضوع امتحان خود را به کلی فراموش می کند. داریوش غذبانی به پرسش هایی درباره نخستین ساخته اش پاسخ داده است... چه شد برای نخستین فیلم تان سراغ خماری که موضوعی درباره موادمخدر دارد رفتید؟ موضوع فیلم ...
حسین علیزاده در خانه سینما: بهروز رضوی اولین مشوق من برای ورود به سینما بود
ایران آن را بشنوند. به همین جهت من اصولا از مسئولان و هیچ فرد و نهادی هیچ انتظاری ندارم چون نمی دانند هنرمند برای خلق یک اثر هنری چه مشقت هایی را تحمل می کند. خاطرات آقای آهنگساز از دوران طلایی لاله زار این آهنگساز برجسته سینما که با دریافت چهار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر همراه با مجید انتظامی رکوردار دریافت جایزه بخش آهنگسازی است در ادامه صحبت های خود ادامه داد: وقتی شما ...
رمضان اردوگاه تجهیز یاران مهدی(عج) است
این جود و بخشش گسترده حضرت باریتعالی در چیست؟ حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی: اجازه می خواهم پاسخ شما را از زاویه بحث ذکر بیان کنم، وقتی انسان اهل ذکر می شود، رفتارها و عملکرد او ارزشمند می شود. ماه رمضان ماه ذکر است، برای اثبات این موضوع می توان به حدیث کساء اشاره کرد، در حدیث کساء آمده است: ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا ... اِلاّ وَنَزَلَتْ عَلَیْهِمُ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْ بِهِمُ ...
روی مسلسل های وحشت
دنیا آمد؛ شهری که به تعبیر خود او جشنواره آب و یاس و نه تصویری از بهشت که خود بهشت است؛ شهری که بعدها از آن تبعید شد. نزار قبانی یکی از بزرگ ترین شاعران نوگرا و معاصر عرب است. این شاعر سوری تبار از 16 سالگی سرودن شعر را آغاز کرد. وی کار خود را با شعر عاشقانه، ولی به شیوه کلاسیک شروع کرد و سپس در عرصه شعر نو، به فعالیت خود ادامه داد و در پیشرفت این نوع شعر در ادبیات عرب نقش بسزایی داشت. او در واقع ...
مجازات های همسرآزاری و خشونت علیه زنان در ایران
، مالی، جنسی و جسمی تقسیم کرد. برآورده نشدن هر یک از نیازها در زمینه های مالی، روانی و جنسی می تواند یکی از انواع همسرآزاری را به دنبال داشته باشد. فقر، اعتیاد، بی دقتی در انتخاب همسر، تفاوت های فرهنگی، رشد اجتماعی زنان و عدم باور مردان، مرد یا زن سالاری، نقش رسانه ها در ارایه چهره ای نادرست از زنان و ازدواج های قبل از رشادت ازجمله عوامل زمینه ساز همسرآزاری است. درصورتی که مرد قادر به تامین ...
رازداری زیر سقف مشترک
را قبل از دیگران بشنود. حتی گاهی مادر شوهرش برای این که برتری خودش را ثابت کند گوشه ای از برنامه های آینده پسرش را برای نرگس فاش می کند. این کار نرگس را بسیار آزرده می کند. او حس می کند پس از ده سال زندگی مشترک هنوز محرم همسرش نیست. دکتر فاطمه بهشتیان، روان شناس و مشاور، رازداری را رکن اول اعتماد متقابل در زندگی زناشویی می داند و اعتقاد دارد بدون آن نمی توان زندگی را پیش برد. ...
پیام های شلیک موشک
را می توان در ذیل چند پیام تحلیل و درک کرد. نخستین پیام این اقدام تلافی جویانه برای مردم ایران است. مردم باید به این حس برسند که اگر آنان یا کشورشان مورد تعرض هرکسی قرار گرفتند، این تعرض بی پاسخ نخواهد ماند. اگر امکان داشت که در تقابل های بین المللی با گذشت و نادیده گرفتن، سیاست های تجاوزکارانه را خنثی کنیم، به طور قطع ایران آمادگی داشت که بزرگ منشانه از کنار مسأله عبور کند، ولی واقعیت ...
تصویر عشق عرفانی در آثار سعدی
ترین واژه ها در قاموس زبان های جهان می باشد؛ چه هوس های تند و خانمان سوز، چه شهوت های مزاحم و چه تک روی ها و فریبندگی ها و کینه توزی ها که به نام عشق صورت می گیرد! (خلیلیان، 1369: 81) ولی خودِ سعدی، و نشانه هایی که در آثارش آورده، بزرگ ترین شاهد است که نگرش وی به مفهوم عشق از چه جنسی است. عشقی که او صراحتاً از آن می گوید و در بیانش از سعایت کج اندیشان و اتّهام تنگ چشمان که به جای تماشای ...
برای تربیت بچه ها، مرتکب این اشتباه ها نشوید!
کدام تلاش کردند تا با دست های کوچک شان آن را بگیرند. هنگامی که کودکان سعی می کردند توپ را از دست اش بگیرند، او فریاد زد: نه! نه! نه! در این لحظه من تا جایی خم شدم که بتوانم آن را از دست کودک 4 ساله ای که تلاش می کرد آن را به دست آورد، بگیرم و البته نه با رفتاری مهربانانه. تاثیری داشت؟ مطمئنا، اما 15 دقیقه بعد هنگامی که داشتم موضوع را برای همسرم تعریف می کردم، احساس بدی داشتم. واقعاً کدام مادر با ...
آتش به اختیار می تواند مسئولین را مسئولیت پذیرتر کند
قدرت های بزرگ جهانی و بویژه آمریکا بر ناکام گزاری ملت ما است ، بلکه اززاویه انباشتگی مسائل اقتصادی و اجتماعی و آسیب های که با آن مواجه هستیم با شرایط سختی روبرو است ، مستلزم آن است که اراده ملت یک صدا و یکجا برای فائق آمدن بر مشکلات متحد و متمرکز باشد . کریمی همچنین تاکید کرد : در فرایند گذار دموکراتیک و ایجاد ثبات دموکراتیک ، وجود مخالفان و منتقدان می تواند برای صلابت و شادابی دولت نیاز باشد ...
یَقلوی بای بای یَقلوی بای بای
...> خب بفرما ! این هم طنز . برای هر کس در این چند روز تعریف کرده ام ضمن ابراز شگفتی خندیده است .کجای دنیا می توان با یک چنین شخصیت کارتونی که برای خودش کیش شخصیت هم قائل است برخورد کرد . اما ...مشکل اینجاست که این موضوعات کشش پرونده شدن ندارند . باید به ذکری آن واقعه ،در نهایت چند سطر کفایت کرد .با این حال، ما تا سوپر من اصفونیا ، مصطفی بزرگ (Mostafa the Great)را داریم غم سوژه نخواهیم داشت . این ...
چرا شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا خریدار ندارند؟
طلبانه ای بود که شرکت های خودروسازی بدلیل درآمدهای بالا در دهه هفتاد و همچنین تعمیم استراتژی استقلال تصمیم گیری به آنها مبادرت ورزیدند. این کارشناس صنعت خودرو افزود: این نوع توسعه طلبی البته در خیلی از شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا نیز وجود دارد بعنوان مثال گروه دایملر بنز آلمان تقریبا در همه سگمنت های بازار خودرو با شرکت های مستقل تحت عنوان بیزینس یونیت فعالیت دارد. شرکت Daimler Financial ...
سالروز شهادت کهنه چریک محرومان لبنان،سرباز اسلام و افتخار ایران دکتر شهید مصطفی چمران
حمله بیشتر زبانه می کشید، چهره ملکوتی او، این مرد راستین خدا و سرباز حسین(ع)، گلگون تر وشوق به شهادتش افزون تر می شد تا آنکه در حین رقص چنین میانه میدان از دو قسمت پای چپ زخمی شد. خون گرم او با خاک کربلای خوزستان درهم آمیخت و نقشی زیبا از شجاعت و عشق به شهادت و تلاش خالصانه در راه خدا آفرید و هنوز هم گرمی قطرات خون او گرمی بخش رزمندگان باوفای اسلام و سرخی خونش الهام بخش پیروزی نهایی و بزرگ آنان ...
ویترین برند (آخرین به روزرسانی)
به تدریج با رقبای جدی تری مواجه می شد. امگا با توجه به مهندسی بسیار پیشرفته، "اُمگا" همواره یکی از برندهای مطرح در دنیای ساعت های سوئیسی و مکمل پوشش مردان و زنان مطرح بوده است. اکسان موبیل فعالیت های اصلی اکسان موبیل شامل اکتشاف، تولید، حمل و نقل و فروش نفت خام و گاز و همچنین تولید، حمل و نقل و فروش فرآورده های نفتی می شود. اپل در ...
نبرد علیه سیاست ترس
.... همچنین در مطالعات خود به بررسی بعد مغفول واقع شده این فرایند پرداخته ام: اینکه چطور جوامعی که با هم درک مشترکی از یک بحران واحد دارند می توانند دنیای بهتری را بسازند. مشاهده روند قدرت گیری دونالد ترامپ، حس عجیبی را در من برانگیخت. بحث فقط بر سر این نیست که او سیاست شوک را در قدرتمندترین و نظامی ترین کشور جهان به کار می بندد؛ مسئله مهم تر از این حرف هاست. در کتاب ها، فیلم های مستند و ...
بیمه ها باید از آموزش حمایت کنند
می شود. بازآموزی نداشتن دقیقا این طور است. یک نکته دیگر هم در آموزش بگویم که بسیار مهم است. این نکته، بحث تعادل بین تهدید و پاسخ است. باید در این زمینه همیشه تعادل وجود داشته باشد، ما نمی توانیم در بحران ها یا حوادث، این قدر مردم را بترسانیم و به حدی ترس را زیاد کنیم که نسبت به موضوعات بی تفاوت شوند؛ مثل خطری که در زلزله بخشی از تهران حس کردیم. ما (همه ما رسانه، کارشناسان، مسئولان و...) در ...
تروریسم یک چالش بشری و فرا قومیتی
، که مضمون آن ابراز برادری بین آذری و کرد است که همه این ها نشان از حس ایرانی بودن و اسلامی بودن ملت کرد دارد و حس نیاز به زندگی مسالمت آمیزبا سایر اقوام و مذاهب دارد و اگر موضوع را از منظر کردهای خارج از کشور بررسی کنیم می بینیم که یکی از اصلی ترین قومهایی که در چندین سال گذشته از افراطی گری و داعش صدمه دیده اند مردم کردستان عراق هستند که شاید اگر کمک کشورهای همسایه و دوست کردستان نبود ...
امام علی (ع) از نگاه خود
عبدالله بن جعفر برادرزاده و دامادش، ثبت کرده است. در یکی از سال ها که معاویه به حج رفته بود، از یکی از زنان به نام دارمیه حجونیه سراغ گرفت که سوابقی در طرف داری از علی(ع) و دشمنی با معاویه داشت. گفتند: هنوز زنده است. به فرمان معاویه، او را حاضر کردند. از او پرسید: هیچ می دانی چرا تو را احضار کردم ؟ تو را احضار کردم تا بپرسم چرا علی را دوست داری و مرا دشمن ؟ آن زن پاسخ داد : بهتر است در این ...
شبی که زمین با دل آشوبش خانواده های زیادی را داغدار کرد
... با تمام تلاش های صورت گرفته و همچنین توفیقاتی که برای این شهرستان حاصل شده، امیدواریم به زودی چاره ای هم برای مسکن مهر این شهرستان و عوارضی موجود اندیشیده شود که این موارد خود گزارش های جدایی را می طلبد. به راستی با وجود رنجی که بر شهرستان رودبار گذشته این شهرستان را حقیقتا به “قبل و بعد از زلزله” تقسیم کرده لذا می توان لقب پدارنه گیلانه را به این شهرستان داد، مقاوم و بخشنده ...
عبدالحسین فرزاد با انتقاد از وضعیت فرهنگ و نشر کتاب اصلی ترین خواهش اهل قلم، آزادی بیان است که در قانون ...
برویم و جلسه پرسش و پاسخ داشته باشیم. من از ایشان چه بپرسم؟ بنده عرض کردم از آقا درباره احمد شاملو و فروغ فرخزاد و سایر بزرگان ادب معاصر بپرسید که آیا در دانشگاه ها نباید این ها تدریس شود؟ همه ما از تلویزیون آن پرسش و پاسخ را دیدیم و شنیدیم. مقام معظم رهبری بدون این که کسی را نام ببرند، گفتند: اگر مقصودت آن آقا و آن خانم (شاملو و فروغ فرخزاد) است از نظر بنده اشکالی ندارد که در دانشگاه ها ...
مردم سالاری دینی در اندیشه مقام معظم رهبری
زندگی انسان در آن، از آفات نظامهای بنا شده بر استبداد فردی و حزبی یا برآمده از نفوذ زرسالاران و چپاولگران، و از غرقه شدن در وادی مادیگری و اباحیگری و دور افتادن از معنویت، مبرا گردد، و تقابل و تضاد خداپرستی با مردم گرایی را در عمل تخطئه کند . [1] این الگوی نوین، در رشد خود و در بقا و استحکام خود در دست یابی به هدفهای خود، حجتی قاطع بر ضد همه ی نظامهایی است که به نام انسان گرایی مردم را از خدا و معنویت ...
شهید چمران از عاطفه تا عمل
سپرده های مردم در موسسات مالی مجاز یا بانک های کشور که تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی قرار دارند، مسوولیت دارد؟ آیا اگر یکی از بانک های شبه دولتی یا خصوصی که قطعا مجوز فعالیت از بانک مرکزی دارند، ورشکست شوند، بانک مرکزی به طور قانونی مسوول پرداخت وجوه سپرده گذاران است؟ پاسخ این پرسش منفی است. بانک مرکزی مسوول نظارت بر عملکرد بانک ها و موسسات مالی دارای مجوز است و اهرم هایی نیز برای اعمال ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
شنیده هایی از فاجعه در مذاکرات ایران با توتال
پترولیوم و...) به دفتر شرکت ملی نفت آمده اند و به عنوان کارشناسان شرکت ملی نفت مشغول تدوین اسناد قراردادی و مذاکره با شرکت های خود هستند؟ آیا بر این اتفاق چیزی جز نفوذ می توان نام نهاد؟ 2- در قرارداد فاز 11 گفته شده شرکت توتال حاضر نیست شرایط مربوط به حمایت از تولید داخلی که منبعث از قانون مصوب دولت (تحت عنوان Iranian Content) بوده را بپذیرد و حتی در دوره مطالعه مخزن، طراحی و مذاکرات قراردادی از ...
مشت های کوچک امیدوار
، جانانه و از ته دل بگویید. بچه ها در این هنگام احساس قدرت و لذت می کنند و با شما همراه می شوند. به امید آزادی سرزمین فلسطین و نجات همه مستضعفین عالم. مشت محکم خاطره انگیز روز قدس برای بزرگ ترها یادآور تلخی چندین دهه ظلم ظالمان و مبارزه مظلومین با دست خالی است اما کودکان نمی توانند در این تلخی و غم شریک شوند. پس سعی کنید خاطره خوبی از این روز در ذهنشان بسازید که به آنها خوش ...