سایر منابع:
سایر خبرها
اعلام برنامه کتابخانه های عمومی کشور در هفته دوم مرداد
موضوع امام رضا(ع)، 10 مرداد ساعت 9 کتابخانه عمومی آیت الله حائری اردکان، نشست جمع خوانی کتاب امام رضا(ع) و زندگی به مناسبت ولادت علی ابن موسی الرضا(ع)، 12 مرداد ساعت 10 اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اردکان، نشست تقدیر از برگزیدگان دختر مسابقه نقاشی هفته عفاف و حجاب، 12 مرداد ساعت 11 کتابخانه عمومی محمد مفیدی بافق، کلاس آموزش رباتیک، 7 مرداد ساعت 17 ...
دینانی: سهروردی قائل به اصالت نور است نه ماهیت/معنی اشراق در حکمت سهروردی
که چون شیخ سهروردی معتقد است وجود اعتباری است پس قائل به اصالت ماهیت است، در حالی که این عین نادانی است. چرا که سهروردی قائل به اصالت نور است. چون ماهیت ظلمانی است. چنانکه ابن سینا، ارسطو و ملاصدرا قائل به اصالت وجود هستند، اما شیخ اشراق می گوید وجود یک ماهیت اعتباری است و قائل به اصالت نور است. وی درادامه گفت: فلسفه نور خودش روشن بالذات است و همه چیز را روشن می کند خداوند نیز ظاهر است ...
حکمت الاشراق سهروردی باعت تداوم فلسفه شد/گفتاری از غلامرضا اعوانی
غلامرضا اعوانی در همایش شیخ اشراق گفت: حکمت الاشراق سهروردی در واقع پاسخی صریح به غزالی است و باعث می شود که فلسفه به حیات خودش ادامه دهد. به گزارش پرس شیعه ، غلامرضا اعوانی در مراسم بزرگداشت روز شیخ اشراق که به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد سخنرانی خود را درباره سهروردی و غزالی آغاز کرد و گفت: تلاشم این است که دلایلی بیاورم که سهروردی تحت تاثیر غزالی بوده است یا خیر ...
دوران صفویه دوران تعالی ماده و معنا در فرهنگ ایران و اسلام است
هزار سال معماری ایران و اسلام بود؛ آثار ماندگاری که ثابت و پابرجا، پیش از آن که تصویر بنایی مجسم باشند، نمود فرهنگی ماندگار و پایدار هستند؛ فرهنگی که جامع معقول و محسوس است؛ فرهنگی که هم متافیزیک را ارج می نهد و هم فیزیک را؛ هم دنیا را گرامی می شمارد، هم آخرت را خیر. چنین انگاره ایست که هم فلسفه ای به بلندای فلسفه مشرقیه ابن سینا، حکمت اشراقی شیخ اشراق و حکمت متعالیه ملاصدرا می آفریند و هم بانی و ...
خسروپناه: مهمترین دستاورد حکمت اشراق نظریه عشق است
. بسیاری از فلاسفه برای وجود خدا دلایلی می آورند اما عده ای با مثال می خواهند وجود خدا را رد کنند. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه به انحطاط عرفانی اشاره کرد و افزود: حقیقت عرفان سلوک از کثرت به وحدت است و هرچه به لحاظ نگرش انسان کثرتش به وحدت تبدیل شود، این در واقع عرفان نظری است و اگر به لحاظ قلبی تبدیل شد عرفان عملی است. گاهی در جامعه گرفتار کثرت هستیم و وحدت را به لحاظ ...
آیت الله محقق داماد: شیخ اشراق یکی از قربانیان تکفیر است
ماهیت دانسته اند، گفت: طی این زمان فلاسفه بیان کرده است که چون شیخ سهروردی معتقد است وجود اعتباری است قایل به اصالت ماهیت است در حالی که این عین نادانی است چرا که سهروردی قایل به اصالت نور است. چون ماهیت ظلمانی است. چنانکه ابن سینا ارسطو و ملاصدرا قایل به اصالت وجود هستند اما شیخ اشراق می گوید وجود یک ماهیت اعتباری است و قایل به اصالت نور است. به گفته این چهره ماندگار فلسفه، نور خودش ...
اهالی سیاست و فرهنگ از عماد افروغ و آثارش گفتند
از دیگر نکات مشترک نگاه های افروغ و شهید مطهری است. او نیز مثل شهید مطهری می گوید: هنر اصلی معلمی این است که تعقل به دانش آموز را بیدار کند و تجزیه و تحلیل به آن بیاموزد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مقوله علم و عقل منفک از یکدیگر هستند و نباید آنها را با هم اشتباه بگیریم چه بسا عالمانی که فاقد تعقل و نگاه عاقلانه هستند یا عاقلانی که حکیمانه به ماجرا نگاه می کنند و شاید علم ...
سهروردی با حکمت اشراق جان فلسفه را نجات داد
ابن سینا. وی افزود: اساس حکمة الاشراق چنان که در مقدمه کتاب بیان شده، بر چند اصل است: اول: اینکه برخلاف آنچه غزالی گفته است فلسفه فقط یونانی نیست و در یونان و ایران باستان و غیره وجود داشته است. دوم: سهروردی تصریح می کند که فلسفه را روش بحثی از طریق دیگری که همان روش ذوقی باشد، آموخته است و می خواهد بگوید که مانند افلاطون جامع حکمت بحثی و ذوقی است. سوم ...
شیخ اشراق مخالف عقل فعال
اصلا وجود ندارد، مگر اینکه به فلسفه پیشا اشراقی اتکا شود که آن هم دیگر اشراقی نیست. در نظام فلسفی سهروردی شما یک عالم عقل یا خدا دارید، بعد عالم عقلی دارید که عالم عقل مشائیان است، اما شمار آنها ده تا نیست بلکه بی نهایت است. بعد از عالم عقل ما عالم مثل را داریم که یک سلسله عقول بی نهایت عرضی هستند (در عرض هم قرار گرفته اند) که این عقول عرضی که با مثل افلاطونی مساوی هستند کار عقل فعال را انجام می ...
تدوین کتابشناسی تحقیقی زکریای رازی ضرورت دارد
موضوع کتاب ظرفیت دارد تا درباره آن رساله مستقلی نوشته شود؛ با فرض وجود چنین رویکردی در همه مونوگراف های این دانشمند می توان موضوعات جزئی حوزه طب از نظر رازی را شناسایی کرد. وی بعد از ابن ماسویه، دومین دانشمند علاقه مند به مونوگرافی است. رازی در حوزه مونو گراف، از نظر تعداد و زمان بعد از ابن ماسویه قرار دارد. این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: کتاب المنصوری فی الطب رازی از نظر نظم ...
اندیشه ورزی دینی در جریان اصلی حوزه و دانشگاه رخ نداده است/ راه دشواری تا تولید اندیشه های نو در علوم ...
متفکران ما که از بن دندان معتقد به اعتقادات اسلامی بودند و جوانان و دانشجویانی که علاقه مند به راه امام و انقلاب بودند با دستاوردهای بشری در فلسفه و ادبیات و دیگر حوزه ها تعامل مثبت داشتند.برخورد شاگردی بود که می خواهد از آن ها یاد بگیرد و یا همانند برخود متفکری بود که می خواهد آن ها را بفهمد، نقد کند و بر آنها بی افزاید و از آن ها استفاده کند اما بعد از انقلاب، وارد فضای دیگری شدیم. بعد از ...
سهرودی فلسفه اش را بر مبنای نور و ظلمت پایه ریزی می کند
طول تاریخ فلسفه اسلامی شکل گرفته است، سنت اشراقی نام دارد. جریان اشراق که در قرن ششم با سهروردی در عالم اسلام پدید می آید یک نوع واکنش به جریان مشایی است یا اگر بخواهیم خوش بینانه تر سخن بگوییم به قصد رفع نقایصی که در سنت مشاء وجود داشت، جریان اشراق شکل گرفت. این جریان اتفاقا عقل را تایید می کند. جریان اشراقی عقل را تایید می کند ولی معتقد است که ساحتی ورای عقل وجود دارد که عقل را چندان ...
بررسی کتب دینی مدارس در میزگرد شفقنا:ماشین آموزش و پرورش به سرعت به پرتگاه می رود و نیازمند تغییر رویکرد ...
دین اسلام و تفسیرهایی که از این کتاب و دین و سنت شده است. در حال حاضر در اسلام کدام تفسیر را بیان می کنیم، تفسیر عرفا، مولوی، فلاسفه، ابن سینا، امام محمد غزالی یا تفسیر فقها؟! دیگری ساحت فعل خارجی مسلمانان است، فعل مسلمانان از اول زمانی که دین اسلام ظهور پیدا کرده است بالاخره در قرون متمادی افعال مسلمانان به عنوان دیندار ظهور می کند مثلا در جهان امروز خودمان، داعش خودش را دیندار می داند ...
مشکل از زمانی ایجاد شد که رسانه ی ملی، به جریان تحریف چادر وجاهت بخشید
... صحت ادعای مجری مذکور: کنکاش درباره صحت ادعای منتسب به مجری مذکور بیهوده است، زیرا موجب ترویج اشتباه یا گناه صورت گرفته می شود. همچنین تاکید بر مشروب خواری نیز در اخبار رسانه ها، بیشتر از سوی جریانی که سعی دارد کشف حجاب مجری مذکور را عمدی نشان دهد، صورت میگیرد. در هر دو خبر، تلاش جریان ضد دین بر ترویج نوعی بی قیدی همراه با نفاق نسبت به دین از سوی مجری مذکور، متمرکز شده است. لذا گام ...
سهروردی و نسبت فلسفه اشراق با امام محمد غزالی
فلسفه را ایجاد کرده است، چطور می شود بین این دو، ارتباط برقرار کرد؟ رئیس انجمن مفاخر ادامه داد: درست است که امام محمد غزالی به فلسفه تاخت و ما همه از فلسفه ستیزی او متاسفیم. اما نگرش او، ردِ عقل نبود. به عبارت دیگر فلسفه ستیزی او توام با عقل ستیزی نبود و علاوه بر این در آراء غزالی، رگه هایی وجود دارد که می توانسته مورد توجه و استفاده شیخ اشراق قرار گرفته باشد. بلخاری گفت: من بین ...
هزارگانِ شهر کتاب
حضور برسند. مرکز فرهنگی شهر کتاب سال هاست رسالت سنگینی را بر دوش می کشد که وظیفه دانشکده های ادبیات و فلسفه و جامعه شناسی بوده است. معرفی کتاب ها و نویسندگان آثار، نقد و تحلیل آثار ادبی هنری، تشکیل کارگاه هایی که هیچ گاه در دانشگاه امکان برگزاری آن ها وجود نداشته است، سخنرانی های استادان برجسته داخلی و خارجی، تجلیل از اندیشمندان و هنرمندان؛ و اگر اهدای جوایز ادبی و فلسفی را هم به آن بیفزاییم ...
رستگاری اشراقی جامعه/ بزرگداشت این حکیم اشراقی
فرهنگ امروز/ محمدمحسن راحمی : شیخ اشراق مثل سایر حکمای پیش از خود حکمت را به دو دسته نظری و عملی تقسیم بندی می کند و با وجود اینکه مانند دیگر حکمای اسلامی علوم اخروی و الهی و حکمت نظری را مقدم بر علوم دنیوی و حکمت عملی می داند اما از این علوم هم غافل نیست و در تقسیم حکمت مدنی به سه دسته خلقیه، منزلیه و مدینه در قسم آخر جایگاهی برای سیاست باز می کند. هرچند سهروردی همچون فارابی که در باب ...
سهروردی آغازی بر پایان عرفان کاذب/اشراق فلسفه ایرانی اسلامی است
ایستاده و مایه دار بودن فلسفه خود را مدیون این دو رکن فلسفه اسلامی یعنی ابن سینا و سهروردی است. وی با بیان اینکه آراء سهروردی در فلسفه صدرایی وجود دارد، افزود: ملاصدرا در بحث های شهودی و عرفانی به سهروردی و ابن عربی استناد می کند و آراء سهروردی تاثیر خود را در فلسفه ملاصدرا گذاشته است. کاوندی ادامه داد: اگر فلسفه و عرفان سهروردی فهم و ترویج شده و پایه های این نوع نگاه در جوانان ...