سایر منابع:
سایر خبرها
سوره ای برای برآورده شدن حاجت های دنیا و آخرت
سوره در این سوره مطالب زیادی از جمله : ماجرای جنگ احد ، مطالب فراوانی راجع به جهاد ، مباهله ، دعوت یهود به اسلام ، امر به صبر و پایداری ، بیان فضیلت شهدا و چند دعای زیبا آمده است. به طور کلی می توان محتوای سوره را به چند بخش تقسیم کرد : 1- بخش مهمی از این سوره از توحید و صفات خداوند و معاد و معارف اسلامی بحث می کند . 2- بخش دیگری پیرامون جهاد و دستورات مهم آن و ...
مرحوم دولابی می گفتند:ما در عافیت گندیده شدیم و بوی تعفنمان هم همه ی عالم را برداشته است
وجود ندارد، چون او منشاء زیبایی است،او خالق جمال است. و آنچه که از او صادر می شود،زیبایی محض است. لذا فرمود: إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ و یُحِبُّ الْجَمَال ؛ او منشاء خیر است. پس هرچه از ناحیه او هم به ما می رسد،خیر است. حضرت زین العابدین در دعای ابوحمزه ثمالی فرمود: خَیرُکَ اِلَینا نازِلٌ ؛ نازل اسم فاعل است و دلالت بر استمرار دارد.یعنی تو خدایی هستی که دائما از ناحیه تو به ما خیر می رسد ...
غیرت سیاسی از نگاه قرآن
احکام قرآنی که در حوزه دفاع از حریم دین و حرمت ها وضع شده می توان میزان غیرت الهی را دریافت. خداوند احکام جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و مانند آن را در قالب غیرت دینی تبیین و توصیه کرده است. این غیرت دینی انسان را برای مقابله با ظلم و استکبار برمی انگیزد و موجب دفاع از مظلوم و مستضعف می شود.(نساء، آیه 75) از نظر اسلام، غیرت دینی همان معنا و مفهوم حقیقی ایمان است؛ زیرا این غیور با محبتی که به ...
نکات کاربردی برای جلوگیری از چاقی و پرخوری
...> همچنین چاقی باعث می شود که فرد ، از نظر ظاهری دارای هیکلی نامتناسب شده و در نتیجه هنگام حضور در جمع ، از نظر روانی دچار اضطراب و ناراحتی شود؛ آیین اسلام نیز در قالب احادیث ، انسان را از پُرخوری نهی و اعتدال در خوردن غذا را توصیه کرده است. منظور از کم خوری، لاغری نیست البته منظور از کم خوری که در این روایات آمده است، لاغری نیست بلکه منظور ، مصرف غذا به قدر نیاز و احتیاج بدن ...
ظرفیت های شادی آفرین دین به شایستگی شناخته نشده است
ایجاد کرد که شادی واقعی در گروی توسل به راه هایی است که خداوند از طریق دین و مذهب برای انسان در نظر گرفته است؟ این مهم چند راهکار دارد، یکی آنکه آیین های ما متنوع باشد؛ ائمه(علیهم السلام) می فرمایند: در غم ما غمگین و در شادی ما شاد باشید. بنابراین اگر برای شهادت یک امام گریه می کنیم، باید برای ولادت او هم شاد باشیم تا رعایت این تعادل در ظاهر ما را به استفاده باطنی از ظرفیت ها برساند ...
تجلیل از 40 برگزیده استانی جشنواره و مدیران و روسای ادارات مشارکت کننده در جشنواره کتابخوانی رضوی
تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه حجت الاسلام اسماعیل قبادی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، در ادامه با اشاره به دهه کرامت و گرامیداشت آن بیان کرد: دهه کرامت دهه با مسمایی بوده و بهانه خوبی برای آشنایی بیشتر با معارف اهل بیت میباشد. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه افزود: آموزه های ما از معارف اهل بیت خیلی زیاد نیست و ما بر اساس دیدگاه اهل بیت باید انسان شناسی را یاد بگیریم و ...
تفسیر آیات 6 و 7 سوره حمد
نموده ، باهتداء تام و تمام وعده می دهد، البته اینکه گفتیم وعده میدهد، بر اساس آن نظریه ادبی است ، که می گویند اسم فاعل حقیقت در آینده است ، (دقت بفرمائید) این یک صفت بود از صف ات صراط مستقیم . اصحاب صراط مستقیم ثابت قدم به تمام معنا هستند مقدمه پنجم اینکه اصحاب صراط مستقیم در صورت عبودیت خدا، دارای ثبات قدم بتمام معنا هستند، هم در فعل ، و هم در قول ، هم در ظاهر، و هم در باطن ...
دلیل وجود حزن و آیات عذاب در قرآن کریم
پاک از رذائل اخلاقی باشند، تا صفات زشتی که بر دیده حقیقت بین انسان پرده می افکند، آنها را از مشاهده جمال حق محروم نگرداند . پناه بردن به خداوند به هنگام آغاز تلاوت قرآن باید از شیطان رجیم و رانده شده درگاه حق، به خدا پناه برد، چنان که در آیات فوق خواندیم" فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ". ترتیل خواندن قرآن را ...
مقایسه جامعه در حال گذار ما با غرب نادرست است/ الگوبرداری شتاب زده غیرمنطبق با سنت ها، چالش اصلی است
معتقد بودند، در مقام خلیفه الله ی صفات یک سوژه مدرن را به خدا نسبت می دادند. این استاد تاریخ معتقد است در آثار متفکرانی مثل میرزا آقاخان بین فاعل شناسا و خداوند ضدیت وجود دارد، او رابطه بین این دو را نفی می کند و بیشتر اعتبار را به انسان می دهد، بنابراین با دقیق شدن در اندیشه متفکران این دوره در می یابیم که آن ها مانند متفکران هم دوره غربی خود، هم به مسئله رهایی بخش بودن مدرنیته پرداخته ...
مناظره دو تحلیلگر سیاسی بر سر آینده روحانی
اعتنا ندارد. اجازه دهید این بحث را با یک بیان کلان فلسفی آغاز کنم؛ در اندیشه دینی و کلام اسلامی ما هیچ دو موجود اصیلی قابل اتحاد نیستند. اصلا این یک امر ممتنع است. لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا ، چرا خداوند یک موجود اصیل است و هیچ الهه دیگری را به رسمیت نمی شناسد؟ چون خدا، باید عالی ترین و فوقانی ترین موجودی باشد که انسان و بشریت نسبت به او تبعیت داشته باشند. ...
درنگی بر حُکمِ تنفیذِ دوازدهمین دوره ی ریاست جمهوری
ولیّ فقیه، رأیِ مردم را تنفیذ می کند و فردِ منتخب را به ریاست جمهوری منصوب می نماید، اما این انتصاب، مقیَّد و مشروط است، نه مطلق و بی چارچوب . به بیانِ دیگر، ماندگاری در این مَنصب، بی قید و شرط نیست و چنین نیست که به هر حال، فردِ منتخب برای مدّتِ چهار سال، رئیس جمهور باشد، بلکه در طولِ این مدّت، هر زمان که وی از شرایطِ مقرر شده، عدول کند، استحقاقِ تصدیِ این مَنصب را از دست می دهد و عزل می گردد. بنابراین، امکانِ عزل وجود دارد و رئیس جمهور باید از خویش مراقبت کند که قیود و شرایط را نادیده نگیرد. ...
مقوله مُد نباید ساده انگاشته شود/ مُد به تمامی شئون و عرصه های حیات تعمیم یافته است/ در سبک زندگی غربی، ...
پسند اجتماعی، موجب مرگ روح ها و اراده ها و عقل ها شده و انسان ها و ملت ها را مسخ کرده است. [1] . البته امروز و به برکت قیام حضرت امام و تداوم حیات نظام جمهوری اسلامی، راهپیمایی بیست میلیونی اربعین و سانسور خبری این واقعه عظیم در رسانه های غربی و تبلیغات دروغ پیرامون عزاداری حسینی به عنوان عامل خشونت، به خوبی نشان می دهد که ورشکسته کیست! جامعه شیعه که در تمامی طول تاریخ، تحت فشار و هجمه و ...
عرفان و معنا در سبک زندگی اسلامی
گرا و کمال طلب می یابد و چون کمال مطلق ذات اقدس الهی است لذا خداجویی و معناگرایی در جان انسان به ودیعه نهاده شده است و با این تفاسیر بشریت تنها زمانی به آرامش حقیقی خواهد رسید که روح و جانش اتصال حقیقی به کمال مطلق یعنی خداوند تبارک وتعالی پیدا کند. بر این اساس توجه به معنویت، عرفان و راز و نیاز با خداوند متعال جایگاهی رفیع در قرآن کریم و کلام نورانی اهل بیت (ع) دارد. به ...
غیرت؛ جایگاه و انواع آن از دیدگاه آموزه های دینی( بخش اول)
و تشخص یابی باشد که انسان را از دیگری جدا می کند و استقلال وی را بروز و ظهور می دهد. خداوند در هر انسانی، نفس و روانی را قرار داده که با همه سادگی اش، دارای همه صفات و اسمای الهی است. از این رو، یک انسان کامل، انسانی است که همه صفات جلالی و جمالی خداوند را دارا باشد و آنها را ظهور داده و به فعلیت رسانیده باشد. از جمله صفات جلالی خداوند غضبان است. انسان نیز همان طوری که دارای قوه جاذبه است ...
تعارضات در فلسفه حقوقی ایران
رانندگی نیز از منظر گناه بودن منع می شود. کشتن انسان دیگر یا سرقت اموال دیگران گناه تلقی می شود و به صفت گناه بودن فرد را مجازات می کنند. بی حجابی یا شرب خمر نیز همین طور. روزه خواری نیز گناه و مستوجب مجازات است. در حقیقت قانون از دل یک توافق اجتماعی بیرون نیامده، بلکه از پذیرش دینی بیرون آمده که میان هر فرد و خدای خودش قابل تحقق و اجراست. فلسفه حقوق در جوامع دیگر متفاوت است، هرچند نمونه های ...
برای اموات چه کاری می توانیم انجام دهیم
شده و آن را سبب شادمانی میت شمرده اند. خصوصا زیارت قبر والدین که توصیه شده، انسان خواسته خود را در آنجا از خدا بخواهد.[4] پی نوشت ها: [1]. الحکم الزاهرة با ترجمه انصاری ، ص 232. [2]. ادب حضور، ترجمه فلاح السائل،سید بن طاووس، ص: 168. [3]. آیت اللَّه جوادی آملی، زن در آئینه جلال و جمال، ص 425. [4]. رک: تحریر مواعظ عددیه، ص 711. منبع: سایت شهر سؤال ...
کینه توزی و راه درمان آن
وجود صفت زشت حسادت است. خداوند درباره نیایش مومنان می فرماید: و نیز از اهل ایمان کسانی که بعد از آنان (مهاجران و انصار) آمده اند و می گویند: پروردگارا، بر ما و بر آن برادرانمان که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفتند ببخشای و در دل هایمان نسبت به کسانی که ایمان آورده اند هیچ گونه کینه ای مگذار. پروردگارا، براستی که تو رئوف و مهربانی. (حشر، آیه 10) در حقیقت یکی از عوامل ایجاد حقد و کینه، حسادت ...
کینه توزی و راه درمان آن
المُوًمِن مقامُهُ ثُم یفارقُ اخاهُ فلا یجِد علیهِ شیْئا وحِقْد الکافر دهره؛ کینه مؤمن همان جا و در زمان درگیری است و هنگامی که جدا شد در دل خود چیزی ندارد؛ اما کینه و دشمنی کافر همیشگی است. (بحارالانوار، ج 75، ص 211) غل حالتی است که ریشه در حسادت دارد. از این رو مومنان از خداوند می خواهند تا غل و کینه ای نسبت به برادران ایمانی خود نداشته باشند؛ چرا که این حالت بیانگر وجود صفت زشت حسادت است ...
خودخواهی، آدمی را بله قربان گوی شیطان می کند/وقتی گذشت افسانه می شود
اماره و آن خود حیوانی و لذا اگر عقل و خود انسان یآن من انسانی حاکم شد، نفس حیوانی و خواسته اهیش اعتلا می ایدب و همه را در مسیر سیر و سلو به سوی خدا قرار می دهد. در این صورت خود انسانی که همان وجود وابسته به خدا است اصالت پیدا می کند و قرب الی الله که هدف از خلقت بوده است، تامیین می شود. اگر نفس اماره و خودِ حیوانی در بدن حاکمیت یابد انسان و عقل او را مغلوب و منزوی می کند و در واقع فرمانده ...