سایر منابع:
سایر خبرها
خودآگاهی هسته اصلی دین و خداآگاهی
بر خداوند همان آگاهی اش بر ذات خود اوست، چرا که ماهیت خاص دین بر همین ناآگاهی استوار است. برای رفع سوء تفاهم بهتر است این گونه بگوییم: دین نخستین آگاهی، آن هم آگاهی غیر مستقیم انسان نسبت به خویش است. به همین سبب دین همواره پیش قراول فلسفه است، چه در تاریخ بشریت و چه در تاریخچه زندگی فرد انسانی. انسان، ابتدا ماهیت خود را بیرون از خود قرار می دهد، پیش از آنکه آن را در خودش بیابد. ماهیت انسان، نخست ...
نسبت پیشرفت ادیان و خودآگاهی بشر
انسانی رها شده از قید محدودیتهای فردی انسانی یا به عبارت بهتر ذات انسانی رها شده از قید محدودیتهای فردی انسان واقعی جسمانی که به عنوان ذات دیگری، متفاوت با ذات خویش مشاهده شده و مورد پرستش قرار گرفته است. به همین دلیل، تمامی اوصاف ذات الهی، همان اوصاف ذات انسانی هستند. همان طور که خداوند چیز دیگری جز ذات انسان نیست که در نظر فرد انسان، خواه در احساس و خواهد در اندیشه اش از هرچه محدودیت و بدی است ...
بررسی تطبیقی رابطۀ معنای زندگی با فطرت از نگاه علامه طباطبایی و کرکگور
مواضعی ناسازگار دارد، با روش فلسفی و کلامی و با بررسی تطبیقی، ارزیابی و تحلیل شود. کلیدواژه ها: ذات؛ فطرت؛ معنای زندگی؛ دینِ فطری؛ طباطبایی؛ کرکگور نویسندگان: مسلم نجفی: دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سید مرتضی حسینی شاهرودی: استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران مجله الهیات تطبیقی - دوره 8، شماره 17، بهار و تابستان 1396. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
ذات محرم سیاسی است
اعتقادات نیست اسلام دین فردی و شخصی نیست، اسلام سیستم می خواهد و بدون سیستم و بدون ساختار و سازمان نمی توان شریعت را پیاده کرد، بنابراین یکی از وظایفه رهبران الهی ساختار سازی و سیستم سازی است. حجت الاسلام سعیدی، افزود: یکی دیگر از نقش های رهبری مطلوب صیانت از شریعت و حاکمیت است و این موضوع بین همه رهبران الهی مشترک است، از این رو پنج نقطه مشترک بین پبامبر و امام معصوم و ولی فقیه است که ...
سرنوشت هرکس به دست خود اوست
...> تفسیر نور: 1- آنچه از سوی خداوند آمده، (مثل قرآن و تعالیم انبیا) همه حقّ و از شئون ربوبیّت اوست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ 2- هدف بعثت انبیا و فرستادن کتب آسمانی، تربیت تمام انسان هاست. یا أَیُّهَا النَّاسُ ... رَبِّکُمْ 3- خداوند حجّت را تمام کرده است و ما عذری در نپذیرفتن حقّ نداریم. قَدْ جاءَکُمُ الْحَقُّ 4- خداوند از هدایت یافتن ما بی نیاز است، سود و ...
مهمترین فلسفه آفرینش ربانی شدن انسان است
از تمام آنها می توان به عنوان اسوه های نیک و کامل الهی بهره گرفت. امام جمعه اقبالیه در ادامه با بیان اینکه امام موسی کاظم( ع) یکی از شخصیت های الهی است که باید همواره از سوی مومنان مورد توسل و تمسک قرار گیرد ابراز کرد: سبک زندگی این امام بزرگوار همواره به عنوان سبک زندگی خدایی و برتر معرفی شده است از این رو از مردم خواسته شده است تا از ایشان به عنوان یک انسان ربانی پیروی و اطاعت شود ...
ارتباط تنگاتنگ دین و آزادی
این گفته است. اسلام آزادی را امر فطری انسان می داند. مقصود این است که آزادی در متن آفرینش و در نهاد انسان به ودیعه نهاده شده و گل آدمی را با آن سرشته اند خاک دل آن روز که می بیختند شبنمی از عشق در او آویختند انسان، چون انسان است، آزاد است و این به دلیل ساختار وجودی اوست و به همین دلیل هم ربطی به رنگ، نژاد، جنس و یا حتی دین و مذهب هم ندارد. ارزش و کرامت انسان از دیدگاه اسلام ...
برگی از جدال دین با فلسفه در سال های آخر دوره صفوی
رساله جلاء القلوب از دانشمندی ناشناخته از علمای عصر شاه سلطان حسین صفوی (سلطنت از 1105 1135) در دست است که نمونه ای از ادبیات نقد فلسفه از منظر دین را در آن می توان ملاحظه کرد. این رساله در اصل، در باره ناکافی بودن ادله فلاسفه در اثبات خدا است و نویسنده همزمان با داشتن نوعی روش فلسفی، در صدد بیان تفاوت نگاه دین و فلسفه به مقوله توحید، علم الهی، قدرت، و فعل الهی است. نسخه ای از این رساله به شماره ...
ارتباط فقیرانه با حضرت حق دارای نظام است/ جایگاه امام در استجابت دعا
اهل بیت(ع) رجوع کند. جلوه حاکمیت حضرت حق در این عالم به اسباب است. بالاترین سبب همان سبب متصل بین زمین و آسمان یعنی حجت خداست. حجت الاسلام والمسلمین غفاری اظهار کرد: قبول امام یعنی قبول بالاترین نماینده الهی در عالم به عنوان امام معصوم و تحت لوای او قرار گرفتن یعنی تحت حاکمیت خدا قرار گرفتن. خداوند یک اسم و یک ذات منقطع از عالم نیست؛ بلکه او با أسما خود به عالم جلوه کرده است و امام معصوم ...
اعتقاد به قدرت مستقل ائمه(ع) از خداوند شرک است
این افراد آن بود که چون خداوند در محدوده فهم و ارتباط انسان نیست ما باید موجوداتی مانند فرشتگان که از ما بالاتر و از خدا پائین تر هستند را پرستش کنیم که یکسری قدرت هایی دارند. وی ادامه داد: اینها می گویند بت نماد و تمثالی از قدرت برتری است که امور در دست اوست و ما به این نماد احترام می گذاریم به همین دلیل خداوند آنان را کافر معرفی کرده و فرموده در قیامت در مورد این مسایل که درباره آن ...
مَثَلِ من در بین شما مَثَلِ چراغی است در ظلمت
نیست که کانت مهمترین فیلسوف مدرنیته هم که خدا را از عرصه فلسفه بیرون کرد، چاره ای جز این ندید که خدا را به عنوان پشتوانه اخلاق وارد کند) ️ثانیا، آیا ممکن است خدا خدا باشد و کاری به کار بشر نداشته باشد و با او سخنی نگوید و به او دستوری ندهد؟ و در این صورت، بی اعتنایی به دستور او، با اخلاقی بودن سازگار است؟ ثالثا آیا کسی که به خدایی خدا پی برده، بدون او سعادتی را می تواند تصور کند؟ آیا ...
اعتبار متفکر شما به پایان رسیده است؛ جهت تمدید...
مانند که هنوز بیماری وجود داشته باشد. این ذات بحران زای سرمایه داری معاصر است که باعث شده است فعالان سیاسی مارکسیست به وجود بیایند. به محض از میان رفتن این حقیقت مارکسیسم دیگر وجود نخواهد داشت. طبعا این آرزوی ایگلتون به این زودی ها قرار نیست رنگ واقعیت بگیرد و تا جایی که از روند وقایع قرن اخیر می شود حدس زد، مارکسیست ها به این زودی ها راهی برای کنار گذاشتن مارکسیسم ندارند، اما درعوض همین ...
چرایی امتحان در قرآن
...: امتحان الهی از جانب خداوند متعال برای انسان آورده شده است و هر انسانی در دنیا مورد امتحان الهی از جانب پروردگار جهانیان قرار می گیرد. بهترین و کارآمدترین راه برای درهم شکستن غرور و تکبر در انسان آزمایش و امتحان اوست تا خود نیز به توانایی ها و ضعف های خویش آگاه شود زیرا اگر امتحان پیش نیاید، انسان نمی داند چقدر ناخالصی ها در وجودش هست، پس همانگونه که امتحان خصوصیات و مزایا و یا ...
چرا قرآن کریم انسان نا امید را کافر دانسته است
ناامیدی ای، همان کفر است.[4] در نتیجه انسان باید مراقب باشد که در سختی های زندگی امید خود را از دست ندهد و این مهم زمانی میسر می شود که انسان در گرفتاری ها همواره قدرت خداوند بر حل مشکل و رحمت او را نسبت به بنده اش یادآور شود، تا آن آرامش و طمانینه را که خداوند به مومنانش وعده داده با تمام وجود حس کند و با امیدی مضاعف به انجام وظایفش همت گمارد. پی نوشت: [1] .حجر،56 [2] .یوسف،87 [3] . المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ،1417،ج 11، ص: 234 [4] . مفاتیح الغیب، فخر رازی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1420، ج 18، ص: 501 ...
نماز همراه یاد خدا انسان را از منکر و فحشا باز می دارد
به خشوع قلب برسد باید به حقارت و ذلت خود در برابر ذات اقدس خداوند برسد و وقتی انسان به چنین نگرشی رسید خاضعانه در برابر پروردگار خشوع می کند و نمازش با حضور قلب و یاد خدا توأم می شود به گونه ای که مادیات و دنیای مادی را از یاد می برد. وی یادآور شد: نماز به معنای قطع وابستگی به دنیای مادی است و انسان هر روز با نماز تمرین بندگی و مرگ کرده و از دنیا و وابستگی ها آن جدا می شود و منظور از نماز حقیقی و باطن نماز چنین نمازی است و الا نمازی که با یاد دنیا همراه باشد تنها ظاهر است و فایده ای به حال انسان ندارد./968/پ 202/ ...
پرسش گری؛ زمینه ساز تفکر و شناخت
انسان دارد دانش و شناخت کامل به چیزهایی است که دیگران از آن بهره مند نیستند. این گونه است که دانش و شناخت آدمی به عنوان محور اطاعت، تسخیر و سجده مطرح می شود تا این نکته دانسته شود که ملاک برتری در نزد خداوند و آفریده های هستی، علم و دانش و شناخت است و هر کسی از دانش بیشتری برخوردار باشد و این دانش جزو ذات وی باشد، از قدرت و توانایی افزونتر برخوردار بوده و مسجود دیگران می شود. (بقره ، آیات 30 تا 34 ...
برگزاری یادواره شهدا در هشتگرد و گلسار شهرستان ساوجبلاغ
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب از مدرسین حوزه و دانشگاه در این یادواره در سخنانی به فلسفه چگونگی پاداش ازسوی خدا به انسان پرداخت و گفت: خدا زمین را بدون چشم داشت به آدم داد و آدم تلاشش را روی آن آغاز کرد در نهایت چیزی که عاید انسان می شود میزان ثروتی که بر حسب آن تلاش کسب خواهد کرد. وی افزود: این خداست که در قیامت سئوال می کند حاصل تلاشت در دنیا چیست و چیزی مورد سعادت واقع ...
توسعه معنایی هجرت در قرآن/ گسست از باطل به سوی حق با شناخت امام
: انسان ها نمی توانند بگویند ما تمام بدی ها را مرتکب می شویم و به طور کامل در جبهه باطل قرار می گیریم، چون سخن حجت خدا به گوش ما نرسیده است؛ زیرا حداقل درون هر کس وجدانی است که بدی و خوبی را می داند. استادیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: بر اساس سخن امیر مومنان علی(ع)، مهاجر فقط زمانی و مکانی نیست که از یک شهر در زمان خاصی به جای دیگر برود، بلکه فراتر از آن، به معنای خارج شدن از ...
رضایت خدا یا کدخدا؟(زلال بصیرت)
خداوند متعال است؛ اگر خداوند، تکلیفی هم برای ما مشخص کرده نه به خاطر نیاز خودش به انجام تکلیف ما، بلکه برای سعادت دنیا و آخرت ماست و تسلیم بودن در برابر این تکالیف الهی، سعادت ابدی را در پی دارد که به نفع خود انسان است. انسان موجودی ابدی است و آخرت، ادامه و نتیجه اعمال انسان در همین دنیاست، همان گونه که کار کشاورز در برداشت محصول، ادامه کار وی در امر کاشت و مترتب بر آن است، وضعیت انسان در ...
شهرت دینانی به دفاع سرسختانه از عقل است/فلسفه اسلامی متاثر از دین است اما کلام نیست
.... او مدافع وجه خاصی از عقلانیت بوده و بیشتر بر وجهه جلای عقل توجه کرده است. این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: دکتر دینانی مدافع غیرت مند عقل است و به تعبیر خودش عقل جوهر و ذات فلسفه است. اما این سوال را از دکتر دینانی دارم که این عقل در کجای تاریخ ظهور کرد و نسبت ما با این عقل اینجا و الان چگونه است؟ پایان پیام/ 248 ...
توصیه خداوند به ما مسابقه برای بدست آوردن کرامت است
رسول اعظم که انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق اشاره کرد و گفت: یکی از آیات زیبای قرآن اینست که خداوند به عدل و احسان و کمک به فقرا امر می کند و ازفحشا و منکر و ظلم هم نهی می کند که به مجموعه این امر و نهی را می توان مکارم الاخلاق خواند. عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه کرامت را هم برای ذات انسانها و هم به صورت اکتسابی عنوان کرد و گفت: خداوند وقتی انسان را آفرید به او کرامت بخشید (و لقد ...
چرا در ایام حج، گوسفند قربانی می کنیم
اسماعیل(ع) برای این منظور بوده است تا آن حضرت در پرتو این عمل با سرسخت ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است مبارزه کند و با اطاعت از خدا تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد. بنابراین، همان طور که اطاعت از این دستور نقش تربیتی بزرگی در جهت رهایی از زندان نفس و تعلّقات حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) داشته و مقام و منزلت آنان را نزد خداوند بالاتر برده است. بر این اساس، قربانی کردن ...
نکاتی چند از قرآن در باب آداب سخن گفتن
بدزبانی موجب آزار خدا و یا رسول الله (ص) یا مومنین می شوند، از رحمت خدا به دور هستند إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً آنها که خدا و پیامبرش را آزار می دهند ، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته ، و برای آنها عذاب خوارکننده ای آماده کرده است احزاب 57 و 58 3- اظهار نظر غیرکارشناسانه در ...
بنده و مطیع خدا باشیم، نه نوکر ائمه(ع)/ بی تفاوتی در برابر ظالم، خصلت شیعه نیست
مجالس امام حسین(ع) می توان انسان کامل تربیت کرد. وی با بیان اینکه عزاداری و زیارت باید همراه با معرفت باشد، افزود: نوکر امام نباشیم، بلکه بنده خدا باشیم و پیرو ائمه معصومین(ع)؛ این همان چیزی است که آنها از ما می خواهند. نباید دچار احساسات و هیجان شده و حرف های خلاف بزنیم.
دو خصلت بارز شیعیان از زبان معصوم (ع)
...، تقول: ضیعتنی ضیعک الله / نماز، چون در وقت آن گزارده شود، سپید و درخشان، نزد صاحب خود باز می گردد و می گوید: همان طور که مرا رعایت کردی، خداوند تو را مورد رعایت و حفظ خویش قرار دهد. لیکن اگر نماز، در غیر وقت آن، گزارده شود و رعایت حدود آن نشود، سیاه و ظلمانی، نزد صاحب خود می آید و می گوید: همان گونه که مرا ضایع ساختی، خدایت ضایع و تباه سازد. حال ببین این نمازی که ما، چشم شفاعت به آن داریم، چگونه ...
تفسیرآیات 116 تا 117 سوره بقره
سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ و گفتند خداوند فرزندی برای خود اختیار کرده است او منزه است بلکه هر چه در آسمانها و زمین است از آن اوست [و] همه فرمانپذیر اویند (116) بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِذَا قَضَی أَمْرًا فَإِنَّمَا یقُولُ لَهُ کُنْ فَیکُونُ [او] پدید آورنده آسمانها و زمین [است] و چون به کاری اراده فرماید فقط می گوید ...
روز مباهله؛ روز جشن و شادی شیعیان
) جان علی را جان خود شمرده است. همچنین امام علی (ع) بارها و بارها در دوران خلفا این منقبت خود را به آنان یادآوری می کنند و خلفا نیز می پذیرند. علی و خانواده اش؛ برهان دین و مخاطب قرآن دیگر آن که ذات اقدس الهی، همسر علی و دو فرزندش را با آن که خردسال بودند، حجت پیغمبر و برهان دین قرار داده و تصریح کرده که حسن و حسین، دو فرزند او و فاطمه همان زنی بوده که قرآن بدان ...
شهدا با حضورشان عامل وحدت در جامعه می شوند
پایگاه خبری - تحلیلی چهلستون : آیت الله عبدالکریم عابدینی در یادبود (سوم) شهید تازه شناسایی شده شهید"حجت الاسلام آقاجانی" در شهر نرجه اظهار کرد: مجلس شهیدی بزرگوار است که از جهات مختلف مورد عنایت و تایید خدای متعال است؛ فردی که خدای متعال، پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) تایید می کنند این شخص مقام و منزلت بزرگی خواهد داشت. وی افزود: در دنیا انسان هایی هستند که مورد نکوهش خداوند قرار می گیرند و ...
حج علاوه بر آثار فردی ؛ تاثیرات اجتماعی بسیاری دارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ؛ حجت الاسلام راشد یزدی که دو شنبه شب در محفل " انس و معرفت " و در جمع صدها نفر از زایران ایرانی در مکه مکرمه سخن می گفت ؛ اظهار داشت : خداوند متعال در مسیر زندگی انسان ؛ موقعیت های حساسی را قرار می دهد که وسیله نجات او و کمال و سعادت وی شود و سفر حج یکی از این موقعیت هاست. وی گفت : همه اعمال و مناسک حج دارای اسرار و فوائدی است که ما از آن کمتر استفاده می ...
معرفی 4 کتاب از موسسه نورالمجتبی(ع)
.... در چنین موقعی انسان دچار تحیّر می شود. چون از یک طرف خدا را می شناسد، از طرف دیگر هر صفتی که به خدا داده شود را نفی می کند یعنی خداوند را با نفی هر گونه حدّی می شناسد. در حالی که ما مخلوقات را با حد زدن می شناسیم مثلاً حدّ جسم بودن و مادّه بودن و اندازه داشتن و رنگ داشتن و ... کتاب درسنامه ی درس توحید نوشته دکتر رضا برنجکار (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در 250 صفحه توسط مؤسسه ...