سایر منابع:
سایر خبرها
تفسیر آیه 186سوره بقره
من باش د تا سخن او بشنود، و در عین حال به کلی از وجود من غافل باشد، معلوم است که چنین کسی غافل و دیوانه است (چون ممکن نیست انسان عاقل دست و چشم و گوش را ببیند و به کلی از صاحب آن غافل باشد). اعتقاد به جریان امور عالم تنها از مسیر اسباب خود سلب اختیار از خداوند نمی کند از سوی دیگر باید دانست اینکه می گوئیم : امور تنها از مسیر اسباب جریان می یابد، قدرت مطلقه و غیر متناهی خدا را ...
خطبه امام حسن (ع) پس از شهادت امام علی (ع)
لا بیضاء الا سبعماه درهم، فضلت عن عطائه اراد ان یبتاع بها خادما لاهله. ثم خنقته العبره فبکی و بکی الناس معه. ثم قال: انا ابن البشیر انا ابن النذیر، انا ابن الداعی الی الله باذنه، انا ابن السراج المنیر، انا من اهل بیت اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا، انا من اهل بیت فرض الله مودتهم فی کتابه فقال تعالی: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی، و من یقترف حسنه نزد له فیها ...
نقدی بر ادعای مذاکره امام حسین (ع) با عمر سعد
، ناکثا لعهد الله، مخالفا لسنه رسول الله، یعمل فی عباد الله بالإثم و العدوان، فلم یغیر علیه بفعل و لا قول، کان حقا علی الله ان یدخله مدخله .... الا ترون ان الحق لا یعمل به، و ان الباطل لا یتناهی عنه! لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقا، فانی لا اری الموت الا شهاده، و لا الحیاه مع الظالمین الا برما. تاریخ طبری 5/403 [38]. وسائل الشیعه 27/ 146/ حدیث 27- و نیز 27/ 147/ حدیث 33. رسا ...
حضرت آیت الله جوادی املی: نهال فروشی مصلحت حوزه نیست/ از نقد علمی فاصله نگیرید
داشته باشد: کلیت، دوام، ضرورت، ذاتی، همگانی، همیشگی، ذاتی بودن، ناگسستنی بودن؛ اگر مقدمات این چنین شد نتیجه هم خواهد بود. این را هم مستحضرید که یقین کمترین چیزی است که خدا خلق کرده است و انسان متیقّن هم نادر الوجود است. گاهی انسان ظنِّ متاخم علم را علم می پندارد، طمأنینه که کار عقل عملی است، هیچ ارتباطی با علم ندارد آن را به حساب علم می آورد. خلط بین عقل نظری و عقل عملی، خلط بین علم که مسئله دانش ...
جایگاه حکمت و فلسفه در حوزه تقویت شود/ اخلاق، عقل عملی است
را که ذات اقدس الهی به وسیله قرآن و عترت به ما فرمود آن حق است و لا ریب فیه . در مقام تفصیل گاهی انسان تطبیق می کند بر این، بعد می گوید اگر این مطابق با آن وحی نبود مضروب علی الجدار است و اگر مطابق بود نعم الوفاق ! این محذوری ندارد و اگر بحث معاد این چنین سربسته بماند و حلّ نشود، به تعبیر سیدنا الاستاد(رضوان الله تعالی علیه) مرحوم علامه می فرمود، هنوز بحث معاد روزی حوزه ها نشده است ...
اندیشه سیاسی اسلام در پرتو نهضت حسینی (ع)
اللَّهِ یَعْمَلُ فِی عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ یُغَیِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ کَانَ حَقاً عَلَی اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ یعنی اگر کسی ببیند، ظالمی بر او حکومت می کند و به دین خدا عمل نمی کند و عهد الهی را می شکند و در بین مردم به ستم رفتار می کند، اگر قیام نکنند و او را به جای خود ننشانند، سزاوار است که خداوند مظلوم سلطه پذیر را با آن طاغی سلطه گر یکجا به ...
علت نهی از ورود به امر بین الامرین
انسان به تماماً از خود او است و خداوند تعالی تنها توانایی انجام افعال را به او می دهد. بدین طریق نه مشکل جبر پیش می آید و نه دست خدا از دخالت در امور بسته می شود؛ چرا که این خداوند تعالی است که توان انجام کار را به او داده و هرگاه اراده کند، می تواند این کمالات اعطایی را از مخلوقاتش باز گیرد و عباد هیچ حول و قوه ای برای انجام هیچ کاری نداشته باشند. بنابراین نه جبری پیش می آید و نه برکناری حق تعالی از ...
تفسیر آیات 183 تا 185 سوره بقره
کذب و تولی . ا لم یعلم بان اللّه یری ؟. کلا لین لم ینته لنسفعا بال ناصیه . ناصیه کاذبه خاطیه . فلیدع نادیه . سندع الزبانیه . کلا لا تطعه و اسجد و اقترب ). پس از این سوره استفاده می شود که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) قبل از نازل شدن اولین سوره از قرآن هم نماز می خوانده ، و خود بر طریق هدایت بوده و احیانا دیگران را هم امر به تقوا می کرده ، و این همان نبوت است ، ولی رسالت نیست ...
در اسلام رأی آن جمعی اهمیت دارد که ایجاد قدرت کند، نه لزوماً رأی اکثریت/ قانون، یعنی فرمان حاکم الهی/ ...
که نقش فقه حکومتی برجسته شده و ضرورت آن آشکار می شود . بنابراین فقه کلان، نظام ساز است و باید این مجموعه را طوری طراحی کند که به سوی تحقق اهداف و انجام درست وظایف پیش برود . بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی نبینا محمدٍ و آله الطاهرین نقش حاکم در فقه کلان در فقه کلان همیشه اراده حاکم تأثیر دارد، یعنی این افعال یا فعل حاکم بما هم ...
الهیات امروز دغدغه وجودی انسان را تفسیر می کند/ گسترش دانش الهیات
را بگویید ما هم عقاید خودمان را. سپس گفت: می خواهید من هم راجع به اسلام صحبت کنم؟ شما به 8 خدا اعتقاد دارید. 7 صفت ذاتی برای خداوند قائل هستید: علم، اراده، حیات، قدرت، سمع، بصر و تکلم که به این ها آباء سبعه یا امهات سبعه می گویند. این 7 صفت را می گویید قدیم و واجب الوجود بالذات. خود ذات خداوند هم واجب الوجود است که می گویید قدمای ثمان. 8 موجود قدیم واجب الوجود که می شود 8 خدا. در دیالوگ روحیه دیالوگی و صبر و ادب نیاز دارند. هدف از دیالوگ نزدیک شدن است. یک فردی شاید در فقه تخصص داشته باشد اما به درد دیالوگ نخورد. گزارش از محمد بحرینی ...
مومن، به هیچ قیمتی حق را کتمان نمی کند
شهادت بر خلاف واقع نمی دهیم ، چون در حقیقت شهادت در اصل ، حق خداوند و ملک اوست و این حقی است که خداوند آن رادر بین بندگان خود مقرر فرموده و بر ایشان واجب است که آن را آنچنانکه هست ، بدون تحریف اقامه کنند ،چون در غیر این صورت گنه کار و مستحق عقاب خواهند بود. احادیث موضوعی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: "هر گاه از دانشمندی چیزی را که می داند سؤال کنند و او ...
فلسفه تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت(عج)
أَقْدامَکُمْ یعنی به طور قطع، ایمان تنها، موجب نصرت و پیروزی نخواهد شد و همگام با ایمان، مؤمنین می بایست در مسیر تحقق فرامین خداوند نیز گام بردارند تا با توجه به امداد به دین خداوندی، مورد یاری و مساعدت خداوند متعال قرار گیرند. در مواجهه با بیانات قرآن کریم، نکته مهم و اساسی این است که می بایست آیات، با توجه به آیات دیگر، مورد توجه و تفسیر قرار گیرند. در تفسیر آیه شریفه إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ...
سرمقاله های روزنامه های 19 مهر
وی به فرانسه به وجود آمدن همین بی اعتمادی به نظام پزشکی بود. انتخاب ادبیات مناسب برای ورود به این مقولات بسیار مهم است. ای کاش این پرونده با چنین ادبیاتی باز گشوده نمی شد. فارغ از همه این موارد، معلوم نیست که تا کی باید این پرونده ها کش داده شود. در نهایت باید سازمان پزشکی قانونی یا یک مرجع صلاحیت دار اظهارنظر نهایی کند. اینکه پرونده هایی گشوده شود ولی هیچگاه بسته نشود، برای فضای عمومی ...
برجام و راهبرد جدید آمریکا!/ دیوار چه کسی کوتاه است؟/ دشمن مردم
تباهی نمی سازد. حرص، طمع، شهوت و آلودگی به گناه زمینه ساز خفت و ذلت در انسان می شوند و کسی که احساس ذلت و حقارت کند، تن به هر پَستی و دنائتی می دهد و باید همیشه دیگران از شرارت او برحذر باشند (2)، از خیانت به دوستان تا وطن فروشی و هموارسازی راه نفوذ دشمن. به همین دلیل سلطه گرانی که خود را خدایان مردم تصور می کنند، عزت و سربلندی آنان را برنمی تابند. بر اساس آنچه که در قرآن کریم آمده است ...
مقاصد غیرقطعی شریعت، حجیتی ندارند
به گزارش خبرنگار اجتهاد ، نشست علمی مقاصدالشریعه از منظر فقه مقارن ، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم عایدوست استاد خارج فقه و اصول و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکشنبه گذشته در جمع فضلاء و طلاب در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی به تبیین نظریه خود در خصوص مقاصدالشریعه پرداخت. وی در ابتدا ارائه خود گفت: بحث پیرامون مقاصدالشریعه در نظر فقه مقارن ...
فصل میوه چینی از باغ مشروطه
متصل می دارد و علایق ما بین دولت و ملت را متین و محکم می سازد. مجلسی که مظهر افکار عامه و احتیاجات اهالی مملکت است، مجلسی که نگهبان عدل و داد شخص همایون ماست، در حفظ ودایعی که ذات واجب الوجود به کف کفایت ما سپرده. امروز روزی است که بر وداد و اتحاد ما بین دولت و ملت افزوده می شود و اساس دولت و ملت بر شالوده محکم گذارده می شود. امروز روزی است که یقین داریم رؤسای محترم ملت و وزیران دولت خواه دولت و ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
الهی وجود دارد یا بر روش هایی که خدای متعال امور عالم و آدم را بر پایه آنها تدبیر و اداره می کند اطلاق کرد. سنّت الهی ممکن است بی واسطه یا با واسطه از خداوند صادر شود. واسطه می تواند طبیعی و یا فوق طبیعی باشد. لذا قرآن کریم، افعال و انفعالات طبیعی و مادی و پدیده های فردی و اجتماعی انسان را به خداوند منسوب می کند. و برای آشنا ساختن انسان ها با توحید افعالی، سرکوبی و درهم شکستن یک قوم را گرچه توسط ...
اولین مرحله برای سالکان راه حق، گناه زدایی است
است که در این زمینه نیز قرآن کریم می فرماید: ﴿یا ایها الذین امنوا توبوا الی الله توبةً نصوحاً﴾[13]. اگر توبه، فراگیر باشد و انسان از همه خلافها توبه کند و نصوح یعنی خالص باشد، آنگاه لغزشهای گذشته بخشوده می شود و انسانِ تائب به منزله بی گناه است: التّائب من الذنب کمن لا ذنب له [14] چون به گناه، ذَنْب می گویند و معنای ذَنْب با ذَنَب نزدیک است. ذَنَب دنباله یا دُم است و گناه را نیز چون ذَنَب یعنی ...