سایر منابع:
سایر خبرها
گفت وگوی شفقنا با دکتر علی محمد بشارتی: مشکل پاندولیست ها هستند/ اصول گرایان از اصلاح طلبان به خدا نزدیک ...
دیوان برای همسرم است که پشت جلد هم آوردم. اسم غزل “حسن دیرپا” است. خواهم تو را چنان که لب تشنه آب را از دیدگان مست و خرابت شدم خراب با یاد تو شرار به قلب من افتاد تشبیه تو به زهره و ماه هست اشتباه پرسند گر نشان تو ای حسن دیرپای شمع و شرار و شکر شور و شعور و شهد روی و نگاه و خنده و لطف و کلام و مهر ریزد ...
کزازی:پیرمغان می تواند زرتشت باشد/زوزانا کریهوا:فارسی بدون حافظ کامل نبود
. با وجود کاهش تیراژ کتاب شناسی حافظ، حسنلی از کاسته شدن شدت انتشار فالنامه و افزایش 10درصدی کتاب های تحلیل درباره حافظ درسال گذشته خبر داد و این موضوع را قابل تأمل عنوان کرد. پیوند آیینه ی اوهام حافظ با عالم موهوم ابن عربی سخنران نخست بیست ویکمین نشست علمی یادروز حافظ در شیراز، دکتر حسن بلخاری بود که سخنان خود را با موضوع آیینه ی خیال: شرح یک معنا بر بنیاد رأی حافظ و ابن عربی آغاز ...
مؤلفه ها و عناصر گفتمانی نئوسلفیسم
مانند مفاهیم، نمادها، رفتارها و...، چنان رابطه ای ایجاد می کند که هویت اولیه آن ها دگرگون شده، هویتی جدید بیابند. ازاین رو هویت یک گفتمان، در اثر رابطه ای شکل می گیرد که از طریق عمل مفصل بندی میان عناصر گوناگون به وجود می آید. (تاجیک، 1379، ص 46). عناصر (Elements)، نشانه هایی هستند که معنای آن ها تثبیت نشده و گفتمان های مختلف سعی می کنند به آن ها معنا دهند. عناصر دال های شناوری هستند که هنوز در قالب ...
تفسیر آیه 186سوره بقره
از مال و اولادم ، چون خدای تعالی فرموده :( انّما اموالکم و اولادکم فتنة ) پس اگر می خواهی به خداپناه ببری باید بگوئی : خدایا پناه می برم به تو از فتنه های گمراه کننده . مؤ لف : و این هم باب دیگری است در تشخیص معنای لفظ، که نظائری هم در روایات دارد، و در روایات آمده که حق در معنای هر لفظی همان معنائی است که در کلام خدای تعالی آمده ، و باز از این باب است آن روایاتی که در معنای جزء و کثیر ...
وجوه افتراق عرفان اهل بیت(ع) با عرفان مصطلح اسلامی
: وَ ما کانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ[7] هر کسی نمی تواند ایمان واقعی به خدا پیدا کند. خدا باید اذن دهد؛ یعنی آن قابلیت را باید داشته باشد و آن قابلیت زمانی است که فرد در مقام تسلیم قرار گیرد. همان گونه که شیطان شناختی نسبت به خدا داشت و بندگی خدا را کرد اما در تسلیم ننشسته بود، لذا محروم و مهجور شد. ائمه(ع) را بَابُ الْمُبْتَلَی بِهِ النَّاس[8] گویند، یعنی بابی که ...
جلوه عرفان در معارف علوی
و یا امتیاز آن در چیست؟ در حالی که این تصور از اساس نادرست است. به این بیان که طبق گفته بزرگان اهل معنویت، در نهاد هر انسانی حقیقتی نهفته است که گاه در برخی افراد به کار افتاده و آن ها را به گرایش معنوی عشق به کمال و جمال نامتناهی حق تعالی، وادار می کند و این همان جذبه عرفانی است که آدمی را متوجه ملکوت عالم هستی می نماید. این گرایش گرچه در میان همگان با تفاوت هایی وجود دارد ولی در میان مسلمانان ...
عاشورا بافطرت انسان پیوند دارد/امثال حججی در جوانان ما فراوان است
شهید حججی و امثال ایشان که از جوانان و نسل سوم و چهارم انقلاب هستند بتوانند با حماسه کربلا و سیدالشهدا (ع) ارتباط برقرار کنند؟ باید به این نکته توجه داشت که قیام سیدالشهدا(ع) با فطرت انسان گره خورده است و نظیر محبتی است که بشر نسبت به خدا دارد؛ همان محبتی که نسبت به خدا در دل انسان و در نهاد او وجود دارد که محبتی فطری است و همین محبت است که انسان را به خداشناسی هدایت می کند. همین محبت ...
سخنان خواندنی رهبر انقلاب در باب خرافه در دین
، امیرالمؤمنین می فرماید: خواب راحت به چشم مردم نمی آمد. اشتباه است اگر کسی خیال کند که این مشکلات، مخصوص همان جزیرة العرب بوده است؛ نه. در مهد تمدن آن روز دنیا، یعنی در کشور روم آن روز هم که شما نگاه کنید، همین حرفها بود. آن جا هم که آن روز، به اصطلاح، ادعا می کردند دمکراسی و مجلس سنا دارند، استبدادها و فسادهایی بر مردم حاکم بود که شما وقتی کتاب آن را بخوانید، پیش خودتان خجالت می کشید ...
ویژگی های امامان در خطبه امام محمد باقر (علیه السلام)
عرفنا و عرف حقنا و اخذ بامرنا فهومنا. ما جنب خداوند متعالیم. “جنب” به معنی پهلو است و عرب چنانچه از وجه که به معنی صورت است اراده ذات می کند و از “ید” که به معنی دست است اراده قدرت می کند، از “جنب”، اراده قرب می کند. و چون اهل بیت علیهم السلام منتهای قرب الهی را دارند به آنها جنب الله گفته می شود. این جمله امام باقر علیه السلام اشاره است به آیه ای که در سوره زمر است: ان تقول نفس یا ...
آثار و ثمرات ولایت مداری
مِنْهُ وَ إِنْ لَمْ یَأْتِ بِوَلاَیَتِهِ لَمْ یَسْأَلْهُ عَنْ شَیْ ءٍ ثُمَّ أَمَرَ بِهِ إِلَی النَّارِ: ای ابن عبّاس! بر تو باد به دوستداری علی(ع). سوگند به خداوندی که مرا به حق به پیغمبری برگزید، خداوند از بنده اش کار نیکی را نمی پذیرد، مگر آنکه از او در رابطه با محبّت علی(ع) سؤال کند [و البتّه خداوند خود داناست]. پس اگر به ولایت علی بوده، عمل او [به هر حال که باشد،] پذیرفته می گردد ...
سخنرانی دکتر احمدی نژاد در سالروز جهانی خواجه شیراز/ حافظ دلدادۀ انسان کامل است
...، با او احساس آشنایی دیرینه میکند و ھرکس در ھر مرتبۀ انسانی خود را در او و کلام او باز مییابد. حافظ الگوی موحدان و خداپرستان است. بدون تردید، او یک فیلسوف موحد و یک عارف به حق پیوسته است. او حافظ قرآن است، اما از مرزھای مکتوب فراتر رفته و با حقیقت قرآن، یعنی قرآن ناطق آشنا شده و پیوسته است. حافظ راه وصول به حقیقت را به روشنی نشان داده است و سخاوتمندانه معرفت و محبتی را که خود ...
حافظ اندیشه ورز یا عقل ستیز؟
معنای مطلق آن یا اندیشه ای شاعرانه یا آمیزه ای از هر دو باشد؛ و ظرافت های به کار رفته در بیت مورد اشاره هم این ظن را تقویت می کند که مقصود همان تخیل و قوت بیان و اندیشه ای شاعرانه و تزئین کلام به صنایع و عناصر هنری کلام است و بدیهی است که به طبع روان و خداداد حافظ و در قیاس با کلام غیرهنری، بسیار متفاوت و خلق آن نیازمند اندیشه ورزی است. از رخ اندیشه نقاب گشودن یعنی اندیشه ای پنهان را آشکار ...
داستان این روزهای خانه یک شهید مدافع حرم + عکس
شهدای ایران :از قدیم گفته اند مهمان حبیب خداست و چه سعادتی از این والاتر که تو در خانه یک شهید، حبیب خدا شوی؛ خانه ای که شاید از سایر خانه های شهدا کمی متفاوت تر باشد. آری! اینجا خانه شهید مسلم خیزاب ، فرمانده گردان یازهرا(س) و اولین شهید مدافع حرم لشکر 14 امام حسین(ع)، همان لشکر پرافتخار اصفهان و اصفهانی ها در هشت سال جنگ تحمیلی است؛ خانه ای که این روزها گنجینه ای باارزش و در نوع خود کم نظیر از ...
علت نهی از ورود به امر بین الامرین
کشف العقل عن النقیضین علی واقعیّه النقیضین – لکونه کشفاً لکلّ واحد فی مرتبه اللّاواقعیّه الصرفه – یظهر کاشفیّته فی مرتبه ذاته للنقیضین، مع أنّها لیست مرتبه النقیضین. (همان، ج2، ص 208 ) پس عقل، نقیضین را در مرتبه مناقضه نشان می دهد، با اینکه یکی از آن ها صرف لاواقعیت است، پس این برهانی است بر واقعیّت کشف و علم بدون مکشوف و معلوم .... حال که کشف عقل از نقیضین به خاطر کشفش از هر یک در ...
جهان دیگری ممکن است
خود یعنی انگارة کتاب با استعارة مشهور ” ریزوم ” یا همان ریشة غده گون و چند پایه برخی گیاهان بی ریشه و ساختار چون سیب زمینی و ... در مرتبه قیاس قرار گرفته و کالبدشکافی و زاویه هائی از آن با ذکر مثال هائی از حوزة دانش و فیزیولوژی و رمز ژنتیکی نهفته در ژنوم و ... مستدل و تبیین و گشوده و نظریه خود را فرموله و انسجام بخشیده و همین وجه بازبودگیِ متن، امکان این را در خود می سازد که باز به آن برگشته و در ...
تفسیر آیات 183 تا 185 سوره بقره
عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابی ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید آن را روزه بدارد و کسی که بیمار یا در سفر است [باید به شماره آن] تعدادی از روزهای دیگر [را روزه بدارد] خدا برای شما آسانی می خواهد و برای شما دشواری نمی خواهد تا ...
آلمانی ها اولین غربی هایی که حافظ را شناختند
مفهوم زیبایی ظاهر می گردد ، با ظهور زیبایی عشق متولد می شود چون عشق با زیبایی پیوند دارد در کنار عشق به لفظ آتش می رسیم چرا؟ برای اینکه فقط عشق می ماند و هرچه جز عشق گذشتنی است بنا بر این وقتی آن عشق برآمده از حسن تجلی ذات بروز می کند جز ماهیت ذات الهی هرچه را در عالم وجود دارد محو می کند. مولوی هم توصیه می کند عشق آن زنده گزین کو باقی است وز شراب جانفزایت ساقی است *حافظ از جان ...
شرحِ شکن زلف
شعر حافظ به وفور وجود دارند که همگی مؤلفه هایی از اگزیستانسیالیسم به شمار می روند. بر همین اساس، حافظ به معنایی که از درگیری های وجودی انسان حکایت می کند یک متفکر اگزیستانسیالیست است. حافظ در باب فنا و زوال عالم بسیار اندیشیده است و در عین حال به تعبیری که من در پاره ای از نوشته های خود آورده ام، حافظ مرگ آگاه بوده است یعنی قصه ترس از مرگ در جان او غلبه نکرده؛ همه ما از رفتن و نماندن می ...
کتاب عرفان اسلامی در متون عالمان شیعی منتشر شد
. متون برگزیده در این اثر نیز از این قاعده مستثنا نیستند و هر متنی نشانگر نظر نویسنده آن است که می تواند و انتظار می رود مورد تأمل و بررسی قرار گیرد. مخفی نیست که اکثر عرفای شیعه پس از ابن عربی که صاحب اثر در زمینه عرفان نظری هستند متاثر از ابن عربی و اتباع او هستند. در عرفان عملی نیز تأثیر پذیری از عرفای اهل سنت وجود دارد. بنا بر این، نباید گمان کرد که هر آنچه در آثار عرفانی عالمان ...
نقش اسیران کربلا در ماندگاری دستاوردهای عاشورا
، وهابیت و سلفی ها از خط فکری بنی امیه و آل ابوسفیان ریشه می گیرد، زیرا رفتار و آثارِ اعمالشان همان است که بنی امیه کرده اند و نوع رفتار تکفیری ها، اموی و همان رفتار مشرکان جنگ های بدر و احد است، چنان که همان رفتاری را که با بدن حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) کردند در حق شهید محسن حججی روا داشتند! بنا بر این، باید نسبت به این مسئله هوشیار باشیم تا مثل کوفیان مرعوب نشویم. ...
بلخاری: حافظ مواجهه ای بی واسطه و عارفانه با حقیقت داشته است
، پیچیده ترین مفاهیم فتوحات و فصوص ابن عربی است. بلخاری سپس به برخی مفاهیم فصّ نهم فصوص ابن عربی پرداخت و افزود: واقعیت این است که حافظ استعدادی خدادادی دارد؛ در این زمینه که حقیقت را آنچنان می گوید که خاص و عام و باسواد و بیسواد آن را درک می کنند؛ حتی اگر نتوانند درکی معرفتی بدست بیاورند، دستکم به درکی عاشقانه خواهند رسید. وی این مسئله را شأن و بزرگی حافظ بر بزرگانی مانند ابن عربی ...
کربلا مقابله ایمان واقعی با ایمان های ظاهری است/ هر جا نمایش دینداری بازار داشته باشد،دیندار نمایی ...
، دانستن به مقدماتی نیاز دارد، اگر آن مقدمات حاصل شد، دانش به صورت قهری حاصل می شود، من اگر چشمم سالم باشد، نور کافی وجود داشته باشد، می بینم، وقتی مغز سالم باشد، پیام چشم به صورت سالم به مغز برسد، برای من علم به این امور قابل دیدن، تحقق پیدا می کند، اما این چیزی که می بینم باور می کنم یا خیر، فعل اختیاری است، من به اختیار خودم باور می کنم، به همین دلیل ما در بیداری با چشم سر می بینیم، در خواب هم ...
تبیین اصول حاکم بر نقشه ی جامع پیشرفت کشور
الاالله)و حاکمیت و تشریع به او اختصاص دارد و لازم است انسان در برابر امر او تسلیم باشد. توحید یعنی تنها ذات مقدس خدای تعالی که آفریننده ِ ی جهان و همه ی عوالم وجود و انسان است. او از همه ِی حقایق مطلع است و قادر و مالک همه چیز است. انسان تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت کند مگر این که اطاعت او اطاعت خدا باشد. بنابراین هیچ انسانی هم حق ندارد انسان ...
ناراضی بودید، من پاسخ گویتان هستم
ایم این عناصر دیداری را رنگ و لعاب بیشتری ببخشیم. با آنکه متن متکی به کلام و دیالوگ است، به مدد تصویر و عکس رفتاری باید آدمی در حیطه کشف و شهود حرکت کند که باید از آن انتظار داشته باشیم. بنیان فکری از تعبیر و تفسیر عالم نور و ظلمت، غار و بیرون از غار، حقیقت و سایه گرفته شده و اینها را سولوحه طراحی و نورپردازی و عناصر بصری قرار داده ایم و جهان حاکم بر آن اجرا شده است و به عنوان جهان غار و تیرگی و ...
زینب (س) فیلسوف هنر و زیبایی !
به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، در زمان سقراط سوال زیبایی چیست ؟! موضوعیت پیدا کرد و از زیبا کیست ؟! و چیست ؟! تفکیک شد، سقراط در پاسخ به این پرسش که چگونه اشیای زیبا را می شناسد، به آریستیپوس می گوید که اشیای زیبا بسیار متعدد و گوناگون هستند و شبیه هم نیستند. یک دونده زیبا شبیه یک کشتی گیر زیبا نیست و یک سپر زیبا شبیه یک نیزه زیبا نیست و این نمی تواند طور دیگری باشد زیرا ی ...
جای خالی اندیشکده های جدی، اثرگذار و کارا در کشور
اجرای آن به جد آزار دهنده است. ( مثلا مصوبات مربوط به بخش گردشگری یا به تعبیری 1500 میلیارد تسهیلات مصوبه برای بخش های مختلف که بعدها دچار کلک های جاری بانکی شد و گفتند چون درصد سود تسهیلات اعطایی و منبع تامین آن در مصوبه ها معین نشده با با ارقام 20 یا 18 درصد و امثال در نظر گرفته شده که هیچ سرمایه گذاری را اجرای چنان طرح هایی در منطقه محروم ما صرفه اقتصادی ندارد. البته در قاموس دولت مکرم اعتدال ...
مذهب شیعه از چه زمانی بوجود آمد؟
تدبیر24 مذهب تشیع در همان دوران ظهور اسلام به دست پیامبر بنیان نهاده شد. اکثر اندیشمندان شیعه معتقد به این دیدگاه هستند.[] آنان تأسیس شیعه را نه تنها در عصر پیامبر خدا بلکه به دست ایشان می دانند، و برای اثبات مدعای خویش به دو ساحت رفتاری و گفتاری پیامبر در طول دوران حیاتشان- که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود - استناد می نمایند: 1. ساحت رفتاری پیامبر در تأسیس شیعه ماجراهای متعدد رخ داده در عصر نبوی که محوریت آن ها با امیرمومنان است. غالب این رخدادها همراه با اثبات حقانیت امیرمومنان بر سایر صحابه می باشد که مهمترین آن ها عبارتند از: ماجرای یوم الدار، لیلة المبیت ...
برخی کتاب های حوزه دین مردم را به دین واقعی بی اعتقاد کرد
خطیری است و سرمایه ارزشمندی از انسان را هدر داده و آخرت مردم جامعه را تباه می کند و انسان ها را به گونه ای گمراه می کند که قابل برگشت نباشد وای بر ایشان از آنچه که به دست خود می نویسند و وای بر ایشان از آنچه که کسب می کنند. به این منظور که افرادی کتابی را به دست خود می نویسند و آن را به خداوند و دین نسبت می دهند، برای اینکه به بهای اندکی برسند. لذا بحث کتاب سازی و ارائه مطالبی به عنوان ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
وَأَعْلاَکُمْ أَسْفَلَکُمْ، وَلَیَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا، وَلَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا. (همان، خطبه 16)؛ بعد از کشته شدن عثمان فرمود: هان! آزمایش و تیره روزی ها، همچون روزی که خداوند پیامبر خود (صلی الله علیه و آله) را برانگیخت. برگشته است. سوگند به آن که او را به حق مبعوث کرد، هر آینه چنان درهم آمیخته و چنان غربال شوید ... که آن که پایین است رو آید و آن که زبر است ...