سایر منابع:
سایر خبرها
خصایصی که سبب می شود انسان همیشه در عافیت باشد/ ذکری که یک عارف برای فرد مغرور داد
...: آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) تهران در تازه ترین جلسه اخلاق خود به موضوع اگر انسان بعد از معرفت، به عبودیت برسد، دیگر برای خودش، هیچ اختیاری قائل نیست! پرداخت که مشروح آن در ادامه می آید: معرفت، بی اختیاری، علم و رشد! در جلسه گذشته بیان کردیم: اگر انسان، هم باور کند و هم عالم شود به اینکه همه این قوا، اعضاء و جوارح، برای بندگی خداست، اگر علم به ...
بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی
...> خب، یک عدّه ای از غرب زده ها، از صد سال پیش تبلیغ کردند که اگر میخواهید کشورتان پیشرفته بشود و ایران جلو بیفتد، بایستی بروید در ذیل غرب تعریف بشوید غرب زدگی؛ همان تعبیر غرب زدگی که مرحوم آل احمد مطرح کرد و نوشت این فکرِ غلطی بود؛ حالا در مورد بعضی از آن کسانی که این فکر را القا میکردند، خائنانه هم بود، [امّا] بعضی خائنانه نبود، جاهلانه بود. امروز هم هنوز کسانی از دنباله های آنها و باید گفت ...
آیا مصرف کنجد باعث فراموشی می شود یا تقویت حافظه
مورد بحث، در منابع شیعی هم آمده است اما با اندکی اختلاف! البته همین اختلاف گِره مسأله را باز می کند و اگر مستمسک ما تراث اصیل شیعی باشد، دچار اشتباهاتی چنین نمی شویم. در کتاب من لا یحضره الفقیه از قول نبی اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: یا علی تِسعَه اَشیاء تُورِثُ النِسیان، ... و أکل الکُزبُرَه و... . همان طور که نگاشته شد، الکُزبُرَه به معنای گشنیز است یعنی در کتاب گران سنگی ...
عاشورا محصول سکولاریزه کردن جامعه نبوی بود
...: امام حسین(ع) در نامه ای که در زمان اقامتشان در مکه در پاسخ دعوت به نامه های اشراف و بزرگان کوفه مبنی بر آمدن به کوفه نوشتند، هدف حرکتشان را چنین بیان فرمودند: فَلَعَمْرِی مَا الاِمامُ الا العَامِل بِالکِتابِ، و الآخِذ بِالقِسْطِ، و الدّائِنُ بالحَقِّ، و الحابِسُ نَفْسَهُ عَلَی ذاتِ اللهِ. والسّلام ؛ به جانم سوگند، پیشوا کسی است که به کتاب خدا عمل کند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حق ...
مذاهب اهل سنت هم قائل به ولایت فقیه هستند/ حاکمیت بالذات در اختیار چه کسی است؟
آمد و به اسم اسلام برپا شد –البته اغلب آنها می گویند- باید آن حکومت را قبول کرده و نباید علیه آن شورش کرد. اما همان ها هم می گویند که اگر خود ما بخواهیم حاکمیتی را اعمال کنیم باید یک فقیه عادل بر سر کار باشد. در ادامه به بحث از علمای شیعه رسیدیم؛ بحث از مرحوم کلینی و صدوق شروع شد [و بعد از بررسی کلام بقیه بزرگان] به نظر حضرت امام خمینی در این باب رسید. ما این تاریخ فقهی را به چهار بخش ...
تفسیر عرفانی نیازمند اتصال به اهل بیت(ع) است
دارد و آیات قرآن به اصطلاح ظاهری و باطنی دارد. این مدرس سطح عالی حوزه ادامه داد: آیا این باطن و مطالبی که در ورای این ظاهر و ظواهر است و خارج از کلمات و قالب های تعبیری هست، برای هر کسی قابل اکتشاف است و هر کسی این قدرت را دارد که به این باطن برسد، این مورد بحث است. وی با اشاره به آیه لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ که جز پاک شدگان بر آن دست ندارند (واقعه، 79)، گفت: حقیقت ...
نشان ولایت و جریان خاتم بخشی
کسانی که ایمان آورده اند ؛ همان کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند. از سدّی، مجاهد، حسن، اعمش، عتبة بن ابی حکیم، غالب بن عبد الله، قیس بن الربیع، عبایة بن الربعی، ابن عباس، ابوذر، عبید الله بن عمر بن علی بن ابی طالب، انس، عمار، عبد الله بن سلام و جابر بن عبد الله انصاری چنین روایت کرده اند که: روزی گدایی به مسجد پیامبر آمد و از مردم تقاضای کمک کرد، امّا هر چه ...
لا اکراه فی الدین یعنی چه؟
یهودیان بنی النضیر کوچ کردند، مردم گفتند: یا رسول اللَّه، پدران و برادران ما با اینانند. در این زمان این آیه کریمه نازل شد و حضرت فرمود: خویشاوندان و دوستانتان را مخیر کنید، اگر خواستند شما را انتخاب کنند پس بمانند و اگر یهودیان را انتخاب کردند پس باید بروند. (ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج3، صص3-112 با اندکی دخل و تصرف جهت روان تر شدن متن) اقوال مختلف در تفسیر آیه مرحوم طبرسی ...
قلمرو تألیف قلوب از حیث افراد
، ص312؛ امام خمینی، 1409ق، ج1، ص336). بدین ترتیب، بیشتر فقهیان امامیه قائل به تعمیم اند و دیدگاه شیخ طوسی و شیخ مفید و میرزای قمی مبنی بر اختصاص مؤلفه قلوبهم به کفار، نظر اقلیت است. 2٫ دیدگاه فقیهان عامه بیشتر فقیهان اهل سنت قائل به عمومیت افراد در تألیف قلوب هستند. از نظر قرطبی تألیف قلوب یافتگان صدر اسلام، اسلام آورده هایی بودند که در ایمان و اعتقاد سست و ضعیف ...
تفسیرآیات 196 تا 203 سوره بقره
انتظار می رفته حکم نامبرده را انکار کنند، و یا در قبول آن توقف کنند، و اتفاقا مطلب از همین قرار بود، برای اینکه از میان همه احکام که در دین تشریع شده ، خصوص حج ، از سابق یعنی از عصر ابراهیم خلیل اللّه (علیه السلام ) در بین مردم وجود داشته ، و معروف بوده ، و دلهاشان با آن انس و الفت داشت ، و اسلام این عبادت را تقریبا به همان صورتی که از سابق داشته امضاء کرد، و تا اواخر عمر رسول خدا (صلی الله ...
مرزبانی عزاداری با طراحی فقه/ حسن حسینی یار
اعمال در آن عصر، جای تأمل و گفتگوی فراوان است. در هر صورت سیره می تواند به عنوان مؤیّد مسأله مطرح شود و دلیل اصلی آن، روایات مشتمل بر عنوان جزع و روایات مشتمل بر لطم و شقّ است که هم از نظر سند و هم از نظر دلالت بر امور ذکر شده تمام می باشند. بنابراین امور نامتعارف مورد بحث یعنی زدن به سر، صورت و سینه و صدا به واویلا بلند کردن و مانند آن در مصیبت اهل بیت علیهم السلام به ویژه اباعبدالله ...
نیم نگاهی به سیره جهادی امام حسین(ع) در روز عاشورا
بوده و از جهاد هیچ هراس و واهمه ای نداشتند و شعارهای حضرت نیز گویای این واقعیت است که می فرمودند: إنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَیاةَ مَعَ الظّالِمِینَ إِلّا بَرَما/ من مرگ را جز سعادت، و زندگی و ستمگران را بجز مایه ملالت و بدبختی نمی بینم ؛ اما چه علتی داشت که امام علی(ع) از حضور حسنین(ع) در جبهه و کثرت نبرد آنان کراهت داشت؟ که پاسخ آن را مرحوم سید رضی در نهج البلاغه ذکر کرده ...
فطرت، سرمایه امنیت جهانی است/امنیت متعالیه و توازن قدرت
متعالیه دانست و در توضیح آن گفت: اگر به وجه ملی مطرح شود باید یک مرجع امنیت معرفی بکنیم اما در سطح بین الملل آیا اسلام در عصر قبل از ظهور می تواند مرجعی برای امنیت باشد. این استاد دانشگاه محور بعدی را بحث ابزارها دانست و افزود: چرا در این مقاله، قدرت به عنوان یک ابزار در نظر گرفته نشده است؟ به عبارت دیگر ناامنی در سطح بین الملل مربوط به ضعف قدرت هایی است که این سلطه را قبول می کنند. لذا اگر ...
عاشورا محور رشد تعلقات و آگاهی ها و اقدامات در جامعه منتظرین
.... هزینه دادن برای رسیدن به امام فرق می کند؛ رشید می شوند و حاضر هستند که هزینه بدهند. تحمل یعنی هزینه می دهد تا به امام برسد. هزینه عصر ظهور را مومنین باید بدهند. باید تحمل ولایتشان رشد پیدا کند تا ولایت ظهور پیدا بکند. باید درکشان رشید بشود. حجابی از سقیفه افتاد که درک عمومی مومنین از امام را نازل کرد. یک موقعی فقط دشمنان، امام را نمی شناسند، که این محل بحث نیست؛ اما یک موقع جبهه مومنین هم ...
مشیت و تقدیر الهی عامل تعیین کننده امتیازات
چیزی را از آب قرار دادیم. اگر آیه به صورت دوم بود، دلالت می کرد که خدای تعالی اشیاء را خلق کرده است و برای آنها با آب، حیات داده است. امّا بر اساس آیه، خدای تعالی اشیای حیات دار را از آب آفریده است. به همین جهت در احادیث اهل بیت: تأکید شده است که مخلوق، آب است و همه مخلوقات از آن آفریده شده اند. محمد بن عطیّه نقل می کند که فردی از علمای شام خدمت امام باقر(ع) آمد و گفت: من برای حلّ مسئله ای ...
نهی از سوگندخوردن در داد و ستدها
لازم بود که داعی به سوی حق، قبل از هر دعوتی آنان را به ترک این گناه و انحراف دعوت کند و از میان همه گناهانی که داشته اند انگشت روی این یک گناه می گذارد (طباطبایی، 1417ق، ج 10، ص361). امام علی(ع) در زمانی که مدیریت جامعه را برعهده گرفتند در راستای رسالت اجتماعی قرآن، همان شاخص های مشخص شده در تعالیم وحیانی را سرلوحه مدیریت خویش قرار دادند و براساس شاخص های اسلامی و قرآنی به کنترل اوضاع و ...
چرا همه نگران محرومیت نماینده زرتشتی ها از شورای شهرند
...: به حکم آیه شریفه لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین ، دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظف اند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که برضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند . با عنایت به نص صریح قانون ...
اکثر احکام اسلام در امور اجتماعی و سیاسی است/ ثبوت ولایت عامه فقیه عادل در شرع اسلام مسلم است
ثانیاً دسترسی به امام زمان علیه السلام در همان زمان وجود نداشته است از این دو مقدمه ما یک نتیجه ای می گیریم که قطعاً در همان زمان حیات ائمه اطهار(ع) و در زمان حضور ایشان، افرادی را با اختیارات حکومتی و اختیارات مرجعیت در امور عامه معین می کردند تا شیعیانی که در مناطق دوردست و مناطق پراکنده اطراف آن هستند به آن ها رجوع کنند. پس به همان دلیل که نمی شد مسلمین را بعد از رسول اکرم(ص) بدون مرجعیت امور ...
خطبه غدیر
...، وَهُوَ مُهْلِکُ الْآخِرینَ. هان مردمان! هر آینه خداوند عزوجل شما را به حالتان رها نخواهد کرد تا ناپاک را ازپاک جدا کند. و خداوند نمی خواهد شما را بر غیب آگاه گرداند. (اشاره به آیه ی 179 / آل عمران است.) هان مردمان! هیچ سرزمینی نیست مگر این که خداوند به خاطر تکذیب اهل آن [حق را] ، آنان را پیش از روز رستاخیز نابود خواهد فرمود و به امام مهدی خواهد سپرد. و هر آینه خداوند ...
آثار برخی گناهان از زبان امام سجاد(ع)
الحسن تا می رسد به ابی خالد کابلی و او می گوید: سمعت زین العابدین علی بن الحسین(ع) یقول: الذّنوب الّتی تغیّر النّعم:از امام زین العابدین شنیدم که همیشه می فرمود:گناهانی که نعمتها را تغییر می دهد (چهار تا است که) عبارت باشد از: 1 ظلم و ستم کردن به مردم البغی علی النّاس؛ظلم و ستم کردن بر مردم(نعمت ها را تغییر می دهد) لذا حکومت و سلطنت با کفر پیشگی دوام می آورد ولی با ظلم و ستم ...
سجادی که سید مبارزان تاریخ است
از موضوع است و با اشاره ای کوتاه از آن می گذریم. امام می فرماید: باید برای خداشناسی، از خدا توفیق شناختش را بخواهیم و برای رسیدن به خدا، باید به خود او متوسل شویم.(10) هشت، صحیفه سجادیه؛ مهم ترین میراث فرهنگی امام سجاد(ع) صحیفه سجادیه می باشد که همان قرآن صاعد، و مجموعه ی ادعیه ای است که همه معارف الهی و آنچه مورد نیاز سالک الی الله است در آن گرد آمده و سرچشمه ی فیض، مشعل هدایت، مدرسه اخلاق و ...
پیوند عاشورا و ظهور از منظر آیت الله مکارم شیرازی
مفهوم اصلی انتظار را در خیمه حضرت مهدی علیه السلام شکل می دهد.[6] قیام های پس از واقعه عاشورا با شعار یا لثارات الحسین شهادت امام حسین علیه السلام از همان روز عاشورا اثر بیدارکننده خود را گذاشت، و فریاد انتقام از یکی از زنان سربازان دشمن که از قبیله بکر بن وائل بود سر داده شد. و با فریاد یالثارات رسول اللَّه، مردم را به گرفتن انتقام از قاتلان امام حسین علیه السلام تشویق کرد[7 ...
اندیشه سیاسی اسلام در پرتو نهضت حسینی
...؛ یک طیف خواص جامعه هستند که مرجع اجتماعی و راهبر محسوب می شوند و طیف دیگر، عامه مردم هستند که بیشتر نقش رهرو را ایفا می کنند. امام حسین (ع) خواص جامعه را مخاطب قرار می دهند و می فرمایند: قد مُلِئَت بطونکم من الحرام یعنی شکم های شما با لقمه های حرام پر شده است. خب! وقتی اینگونه شد و خواص جامعه دچار دنیاپرستی و رفاه زدگی شدند، در برابر تهدید و تطمیع دستگاه یزیدی تسلیم می شوند. یعنی از یک طرف، هر ...
عرفان در ادعیه
معرفت این دعا را بصه معیّت حق تعالی در سیر و سلوک معنوی تفسیر می کنند؛[3] و اوست که سالک عاشق را در سفر الی الله و فی الله همراهی می کند و به سوی خود می کشاند و اوست که متولی امور سالک مجذوب و فانی از اشتغالات دنیوی در حال بی خودی و محو است. از این جهت گمان نشود که دعای ما که لقلقه لسان است، با دعای اولیای الهی یکسان است و ما نیز همان معانی را قصد می کنیم که اولیای الهی قصد می کنند: ...