سایر منابع:
سایر خبرها
کیفیت مشارکت مردم در تشکیل حکومت موعود
...، جمع کثیری او را در امر حکومت یاری خواهند داد، که البته این افراد انسان های معمولی و عادی نخواهند بود، بلکه از جایگاه ویژه ای برخوردارند . دو . اصل شورا و مشاوره از مهم ترین اصول اجتماعی اسلام است که در منابع اسلامی با دقت و اهمیت ویژه ای مطرح و در سیرة پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه ای دارد، به طوری که نهاد شورا را ستون پایه ای نظام اسلامی و ...
مسلمان کسی است که به یک دست قرآن و به دست دیگر عترت دارد
. [6] ] . عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 135. [7] . عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 136؛ این روایت را اهل سنّت نیز از قول رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم) نقل کرده اند که حضرت فرمودند: قَالَ لِی جَبْرَئِیلُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی: وَلَایَةُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی. [ شواهد التنزیل، ج 1، ص 170] [8] . یس ، 60 و 61. [9] . الجاثیة، 23. [10] . مناقب آل ابی طالب، ج 4، ص 14. ...
سخنان امیرالمومنان علی (ع) درباره آثار بردباری در خود شخص بردبار
اخلاق تر و بردبارتر و نیکوکارتر به خویشاوندان خود و باانصاف تر در حال غضب و خشنودی است . در حدیثی که در غررالحکم از امام امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده می خوانیم: أشْجَعُ النّاسُ مَنْ غَلَبَ الْجَهْلَ بِالْحِلْمِ، شجاع ترین مردم کسی است که با نیروی حلم، بر جهل (جاهلان) غالب آید . در حدیث دیگری از همان حضرت و در همان منبع آمده است: إنَّ أفْضَلَ أخْلاقِ الرِّجالِ الْحِلْمُ، برترین اخلاق ...
پیامبر اسلام(ص)؛ دیدگاه ها و نظرها
نادرست و نارواست. 12 أنس بن مالک (خادم آن جناب) می گوید: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: مورچه را نکشید ! 13 هم چنین در روایت معتبری نقل شده است که: پیامبراعظم، نهی فرمود از این که آن چه را مورچه با دست و دهان حمل می کند، بخورند. خدا لعنتشان کند! 26 رسول رحمت، حضرت محمد بن عبدالله(صلی الله علیه وآله) نه تنها از اسیر کردن انسانی راضی نبود، بلکه در بند کردن و اسیر نمودن حیوانی را هم نمی ...
امام حسن(ع)؛ دیدگاه ها و نظرها
رسید که آن بزرگوار ریگ هایی را به وی داد و فرمود: چنانچه خواستی امام بعد از من را بشناسی به خدمت آنان می رسی، با انگشتر خویش بر روی این ریگ ها نقش انگشتر خود را بدون هیچ فشاری منعکس خواهند نمود (گویا ریگ ها همانند خمیر نقش انگشتر آنان را بخود خواهد گرفت). وقتی نامه سبط اکبر رسول خدا صلی الله علیه و آله به زیاد بن أبیه رسید و آن را خواند، از حمایت سیاسی امام علیه السلام و امر و نهی آن حضرت به خشم ...
ریشه نابسامانی های مسلمانان در بیان پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله
این سه عامل، دامن خود را پاک نگاه داشته و جدا مانده ایم. پی نوشت: 1- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه وآله): إِنَّمَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی ثَلَاثاً شُحّاً مُطَاعاً وَ هَوًی مُتَّبَعاً وَ إِمَاماً ضَالّاً؛ همانا من از سه چیز بر امّت خود بیم دارم: اطاعت از طمع همراه با بخل، پیروی از هوا و هوس، و پیشوای گمراه. (تحف العقول، ص58) 2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله ...
نظرات علامه طباطبایی(ره) در نقد دیدگاه معتقدان به تکامل گرایی داروینی
حجت الاسلام والمسلمین سعید پارسا ارسنجانی، محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به نقدهای علامه طباطبایی (ره) بر تفسیرهای تکامل گرایانه داروینی از آیات قرآن گفت: وقتی تفکر داروینیسم وارد فضای علمی جهان اسلام شد متفکران نیز در برابر آن دید گاه های متفاوتی اتخاذ کردند. وی با بیان اینکه برخی متفکران اسلامی این فرضیه را قبول ...
احادیث ارزشمندازامام حسن مجتبی(ع)
لاَعْلامُ الْهُدی وَ مَنارُ التُّقی. خلافت فقط از آنِ کسی است که به روش رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) برود، و به طاعتِ خدا عمل کند، و به جان خودم سوگند که ما اهل بیت نشانه های هدایت و جلوه های پرفروغ پرهیزگاری هستیم. حقیقت کرم و دنائت قِیلَ فَمَا الْکَرَمُ قَالَ الِابْتِدَاءُ بِالْعَطِیَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَةِ وَ إِطْعَامُ الطَّعَامِ فِی الْمَحْلِ قِیلَ فَمَا ...
راز توصیف دوگانه انسان در قرآن
... این پژوهش به بررسی حکمت توصیف های دوگانه قرآن از منظر تفاسیر مهمّ شیعه و اهل سنّت پرداخته است. به منظور تحقّق این هدف، ابتدا به تقسیم ویژگی های مثبت و منفی انسان، در سه محور وجودی، معرفتی و توصیفی پرداخته ایم و در ادامه، پنج دیدگاه تفسیری درباره این صفات را تحلیل و بررسی کرده ایم و در پایان، بعد از بیان خلاصه و نتیجه دیدگاه ها، نظریّه برگزیده آمده است. 1 ویژگی های مثبت انسان ...
احمد غزالی و سماع
، به نقل از: مجاهد، 1376: 73، مقدمه). او حتی خود را موحدتر از موسی می داند و در عقبه کوه طور برایش دلیل می آورد که تو از خدا خواستی که خود را بنماید و رو به کوه کردی، و حال آنکه اگر عاشق بودی، نظر به غیر نمی کردی و فی الحال خدا را می دیدی؛ نه اینکه مستحق لن ترانی شوی. پس من که به غیرش سجده نکردم، در توحید از تو صادق ترم (ابن جوزی، 1357: 9/260-262؛ ابن جوزی، 1986: 154؛ سبط بن جوزی، 1951 ...