سایر منابع:
سایر خبرها
شرق تا غرب فرانسه؛ تجلی گاه هنر و تاریخ جهان
شهر پاریس و به طور کلی کشور فرانسه به قدری زیاد است که این کشور و شهر را در نظر همه مردم جهان به یک موزه شهر تبدیل کرده و سالانه گردشگران را بسیاری را به خود جذب می کند. با توجه به اینکه سرتاسر لحظات زندگی انسان پر از خاطرات تلخ و شیرینی است که طی اتفاقات مختلف برای او ساخته می شود، خاطراتی که هرکدام روایتگر بخشی از زندگی روزمره انسان هاست و تا پایان عمر و حتی در برخی موارد تا سال ها پس ...
عمادالدین باقی: دیه یک حکم لایتغیر نیست/ ایرادات حقوق بشری به سیستم دیه وارد است
؛ جرمی که جامعه هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد در حالی که در دنیای مدرن، این دولت است که مسئولیت امنیت جان انسان ها را بر عهده دارد و با افراد خاطی برخورد می کند. عمادالدین باقی با بیان این که انتقاد دیگر فعالان حقوق بشر بر سیستم فعلی دیه حاکم بر جامعه ما، قیمت گذاری مشخص شده برای جان انسان هاست، گفت: دیه های نجومی هم اشکال دیگری است که ماهیت خسارتی و مجازاتی نهاد دیه را عیان می کند ...
تنها فاجعه می تواند ما را موقتاً به هم وابسته کند
که شریعتی بر سرمایه داری وارد کرده در همین جا قابل طرح است. شریعتی می گوید در چنین شرایطی سود جای ارزش را می گیرد. اومانیست اما تیپی است که حاضر به از خودگذشتگی است و به همبستگی همه ملت ها می اندیشد. همین جاست که منظومه شریعتی امکان سیاسی شدن پیدا می کند. چون عرصه زندگی اجتماعی عرصه تضاد بین خودخواهی و دیگرخواهی است. هیچ تصمیمی خارج از این منظومه گرفته نمی شود؛ بنابراین مدام مجبوریم به تصمیم سیاسی گرفتن. اینجاست که شریعتی می گوید بحران در دوران مدرن متفاوت از بحران در دوره سنت است. شریعتی راه حل این تضاد را در از خودگذشتگی و پرداخت هزینه می داند. ...
بررسی مقایسه ای رفتار سیاسی امام موسی صدر و سعد حریری در لبنان
گرفته تا مسیحیان و اهل سنت به یک اندازه، از انتخاب این مرد بزرگ به این منصب بزرگ شادمان شدند. زیرا امام موسی صدر سیمایی زیبا و بزرگوار از عالمی دینی است؛ و همان طور که شایسته ی این مقام است؛ اخلاقی والا و دلی مهربان دارد. سینه ای که به وسعت تمامی انسان هاست و به روی همه ی مردم گشوده است". 2- سعد حریر دائما در اظهاراتش، ایران و سوریه و حزب الله را مورد هجمه و تهمت قرار می دهد و تلاش می ...
عرفان و اصلاح دین در اندیشه شریعتی
را مورد بازخوانی قرار داد. وی ادامه داد : براساس نظریه اول خدا و انسان هیچ ارتباطی با هم ندارند و خداوند به عنوان قاهر مطلق شناخته می شود. در این دوره حق انسان نادیده گرفته شده است. در نظر دوم بحث اومانیستی مطرح می شود که در آن انسان به عنوان موجودی صاحب عقل شناخته می شود. به گفته احمدی ، شریعتی برای مساله آشتی خدا و انسان به راه حل های مدرن متوسل شده که هم از تفکر قرون وسطایی به دور ...
بدون دیگری ، اخلاق بی معناست/ دو رویکرد فکری در مورد دیگری
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست فلسفه، صلح و جنگ به مناسبت روز جهانی فلسفه روز چهارشنبه یکم آذر ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این نشست رضا داوری اردکانی، بیژن عبدالکریمی و مهدی بنایی به سخنرانی پرداختند. گفتگو وسیله ای برای رسیدن به حقیقت است نه معیار حقیقت بیژن عبدالکریمی در این نشست گفت: از دیرباز انسان با دیگری زیسته و با ...
مدیر موزه ارمیتاژ: فرهنگ DNA ماست
. امسال این نقش مایه مورد بحث روز نیز هست. چرا این سوال امروزه تا این حد برای جامعه فرهنگی مهم است؟ این موضوع در همه ادوار بسیار اهمیت دارد. این بخشی از یک مسئله بزرگ با عنوان حقوق فرهنگ است. در اینجا من مصرانه می خواهم به پیمان رویریچ و بیاینه حقوق فرهنگ دیمیتری لیخاچف که در آنها درباره این موضوع بحث شده که فرهنگ حقوق خود را دارد، رجوع کنیم و لازم نیست که آنها با حقوق بشر همخوانی داشته ...
فلسفه در دنیای امروز
از تلاش های ذهنی، مجرد و abstract نیست که مناسبات ما را در سیطره و مسیطر خود گرفته است! بلکه مقصودمان همان فلسفه های مضاف اند که در جهان معاصر پشتوانه و نقطه اتکای فکری و استدلالی همه دانش های آکادمیک محسوب می شوند. متأسفانه ما در سنت ایرانی و اسلامی خود تاکنون غالبا به شکل مدرسی، منقطع و انتزاعی drawh away به فلسفه و آموزه های آن پرداخته ایم و هیچ گاه ورای تفرج و تفنن های ...
مبارزه جلال آل احمد با وابستگی
از افکار و عقاید تازه و نظریات جذاب، تحریک کننده و بحث برانگیز. بزرگی درباره او می گوید: در روزگاری که من او را شناختم به هیچ وجه ضد مذهب نبود؛ بماند که گرایش هم به مذهب داشت. بلکه از اسلام و بعضی از نمودارهای برجسته آن به عنوان سنت های عمیق و اصیل جامعه اش، دفاع هم می کرد. اگرچه به اسلام به چشم ایدئولوژی که باید در راه تحقق آن مبارزه کرد، نمی نگریست؛ اما هیچ ایدئولوژی و مکتب فلسفی ...
گرفتاری جامعه و دانشگاه بین سنت و مدرنیته/ دانشگاه های ایران نظم نهادی ندارند/ لزوم ایجاد فضای گفت وگو
روش شناختی مساله این است که اگر جامعه ای گرفتار التقاط باشد، تکلیف اندیشه ها در آن جامعه چیست؟ در جامعه التقاطی اندیشه ها باید در life story انسان ها جستجو شود. یعنی باید دید چقدر متفکر سر در دنیای مدرن دارد و چقدر سراغ دنیای سنت خویش رفته است. اندیشمندی مانند شریعتی مدرنیته را کامل می شناسد اما به واسطه فرهنگ خانواده و همچنین فرهنگی که در جامعه جاریست با سنت هم آشناست. مسلمان است و دغدغه ...
اخباری گری به اسلام خیانت می کند
فلسفه مطرح می شود از دو حالت خارج نیستند: یا از جهت سندی وجاهت لازم را ندارند و یا اگر هم مشکل سندی نداشته باشند، به هیچ وجه دلالتی بر مخالفت مطلق امام معصوم(ع) با فلسفه به معنای امروزی از آن استنباط نمی شود. جوشش فلسفه از چشمه فطرت یا خود الهی انسان است *بعضی معتقدند که فلسفه مقوم تفکر خودبنیاد است و این با آنچه در اسلام به عنوان تسلیم در برابر قرآن و سنت مطرح می شود منافات ...
پیروزی های اخیر جبهه مقاومت ثمره تفکر بسیجی/ بسیج کانون حمایت از انقلاب اسلامی است
هاشمزهی با بیان اینکه امروز یکی از نهادهایی که در راستای تحقق شعار سال اقدام و عمل گام برمی دارد، بسیج است، تصریح کرد: با ورود بسیج در عرصه های مختلف کشاورزی و صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال به اقتصاد مقاومتی نیز کمک شایانی می کند و وظیفه همه مردم جامعه است در این راه با بسیج همکاری کنند. وی خاطرنشان کرد: بسیج یکی از معجذات خداوند است و تشکیل بسیج از الطاف و موهبت های الهی بود چراکه امروز پیشرفت هایی ...
امنیت هستی شناختی و تبیین مؤلفه های هویت بخش در ایران
.... هویت و فرهنگ قوی ایرانی و اینکه ایرانیان همواره در تاریخ به لحاظ علم و دانش، اعتبار والایی داشتند، باعث شده است که تلاش کشور در راستای نوعی اقتصاد ملی و بومی، رنگی معناگرایانه به خود بگیرد که در چارچوب خودباوری، غرور و عدم وابستگی فهم پذیر است. ج-اسلام گرایی یا فرهنگ اسلامی گرچه اسلام گرایی و مؤلفه های اساسی که در بطن آن قرار دارد، با ورود اسلام به ایران و رسمیت مذهب ...
سستی و سفتی کمر؛ خرافه ای عوامانه یا واقعیتی علمی؟!
...؛ و از صلب عالم ملکوت علیا به بطن عالم ملکوت سفلی؛ و از صلب عالم ملکوت سفلی به بطن عالم ملک؛ و پس از آن در خلاصه همه عالم ها و نسخه جامع آنها، یعنی آدم ابوالبشر ظهور کرد و از او نیز منتقل شد تا در پاکترین پاکان یعنی عبدالله و ابی طالب (علیهما السلام) از هم جدا شدند ... سرّ اگر از نگاه عالم بالاتر به عالم پایین تر تعبیر شود؛ صلب نامیده می شود و اگر از نگاه عالم پایین تر به عالم بالاتر تعبیر ...
تداخل اصطلاحات عرفانی در مضامین شیعی
داده و با نگاهی واقع بینانه به اوضاع جامعه و اجتماع خود، اهل بیت: را نیز به آن جامعه کشانده و با بازخوانی شخصیت های آنها در بطن جامعه خود، در اصلاح جامعه و الگوسازی برای مردم کوشیده است. اگر در برخی مواقع و به ویژه در رثای امام حسین(ع)، رنگ و بوی عاطفه نیز در شعر او دیده می شود، باز این نگرش عاطفی در خدمت نگرش واقع بینانه است. این نوع نگرش، بر کل شعر شیعی نسیمی سیطره یافته و همه مضامین ...
همه چیز در منظومه فلسفی امام توحیدی است
به جز یک هویت بسیطه چیز دیگر نیست و هر چه از او صادر شود از ذات او صادر می شود، چون اراده عین ذات و تمام ذات است، پس هر چیزی که با اراده صادر شود از تمام ذات صادر می شود (امام خمینی، 1381، ج 3: 556). از آنجایی که نگرش امام خمینی به هستی ظهور و جلوه وجود مطلق است (امام خمینی، 1378، ج20: 157) و راه شناخت منوط به ایمان قلبی و ادراک شهودی است؛ در نتیجه همه تلاش های علمی و فلسفی نیز به عنوان ...
هویت و الگوی پیشرفت در ایران
مذهبی و هویتی تأکید می کردند. ایشان با همین هدف، قبیله گرایی، خانواده گرایی، میهن پرستی، تقدیرگرایی، مذهب و سنت گرایی را موانع ذهنی و فرهنگی رسیدن به توسعه می دانستند. خاص گرایی در برابر عام گرایی، جمع گرایی در برابر فردگرایی، انتساب در برابر اکتساب ( Parsons, 1952 Levey, 1969: 55-66;)، شخصیت خلاق در برابر شخصیت اقتدارطلب (Hagen, 1967)، انسان مدرن در برابر انسان سنتی (Inkeles 1974, 1983) و ...
جایگاه هگل در فلسفۀ غرب مدرن
وجود داشته و به مرور زمان این وحدت از هم گسیخته شده است. در دورۀ جدید، باید سعی کرد که آن وحدت اولیۀ یونانی را مجدداً احیا کنیم. به همین دلیل هگل قائل به reconciliation بود. در واقع، ممسئلۀ هگل به یک معنا نقد دورۀ جدید است، اما نقدی که به بسط دورۀ مدرن کمک می کند و نقد تخریبی نیست که ناظر به مبانی نباشد. هگل معتقد است هر شخص زمانی که در نسبت با دیگری قرار می گیرد، فرد محسوب می شود و در ...
با همه انتقادها، کارنامه 40 ساله روحانیت مثبت است/ در بسیاری از مباحث فقهی دچار کم کاری مفرط هستیم
فرماید پس از گفتگو با اوست یعنی بعد آز تبیین اینکه دیگر او جایگاهی در عالم قدس و ملکوت هستی ندارد به عنوان یک ضرورت خروج او را اعلام کرد. در قیامت هم خداوند قاهر و قادر مطلق است و از همان اول می تواند یکباره نامه اعمال انسان را منتشر کند و بگوید این تویی! اما قرآن را ببینید، تمام مراحل قیامت تا قرار گرفتن در بهشت و جهنم در طی گفتگوهای مختلف انجام می گیرد. خداوند با بنده اش گفتگو می کند. اصحاب نار ...
چرا استکبار جهانی ازتفکر خشونت بار وهابیت حمایت می کند؟/ آبشخور مشترک وهابیت و استکبار
...، و غارت اموال، و ویرانگری شهر کربلا را همه به خاطر دارند و از آن عجیب تر، کشتار هولناک طائف و خونریزی وسیع از اهل سنّت آن سامان بود. تا امروز نیز همه جنایاتی که شجره خبیثه داعش مرتکب آن می شد برمبنای همین تفکر وهابیت بوده است. تکفیر بنیه اساسی دین وهابی ها این ها همه نشان می دهد که خشونت در جوهر تعلیمات وهّابیّت است، و دلیل آن همان برداشت غلطی است که از کفر و ایمان و توحید ...
پیشینه اسلام و تشیع در سرزمین امارات متحده عربی
...، هندو، زرتشتی و ...) تشکیل می دهند، اما روابطی که میان دو جامعه بزرگ اسلامی این کشور برقرار است، می تواند برای کشورهای اسلامی دیگر نیز آموزنده باشد؛ زیرا همه فرق اسلامی در جامعه امارات متحده عربی، در وضعیت نسبتاً خوبی در کنار یک دیگر زندگی می کنند و ارتباط اقلیت شیعیان با غیرشیعیان، مسالمت آمیز و محترمانه قلمداد می شود. اقلیت شیعی از هر گونه تحرک سیاسی در این کشور منع شده اند. این ...