سایر منابع:
سایر خبرها
بلند زیارتنامه خواندن و صلوات فرستادن در مراقد ائمه(ع) با شأن آنان سازگار نیست
وارث : آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه تفسیر سوره الرحمان گفت: برخی خواسته اند بگویند اینکه قرآن فرمود: برای کسانی که از مقام خدا خوف دارند دو بهشت وجود دارد یعنی هم بهشت جسمانی و هم بهشت روحانی است؛ بهشتی مربوط به عقیده و بهشتی مربوط به عمل انسان مومن که با ظاهر آیات سازگار نیست. آیت الله جوادی املی بیان کرد: غالب نعمت هایی که ذکر شده مربوط به بهشت مادی است؛ بنابراین نمی تواند این ...
اوج تجلی رحمانیت الهی در وجود مقدس رسول خدا(ص)
باری تعالی نبود، مردم از گرد حضرتش دور می شدند: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ (سوره آل عمران/159)، از این رو، چون خلق رسول الله(ص) مظهر رحمت الله است، مفسر آن رحمت هم هست. رحمت خدا بر بندگانش را در سیره اخلاقی رسول خدا می توان مشاهده کرد و اگر این مظهریت نبود؛ آن حضرت به رحمت برای عالمیان توصیف نمی شد ...
حکایت معراج پیامبر(ص)
بیداری بوده و بنابر نظر اکثر علمای شیعه با همین بدن جسمانی اتفاق افتاده و نه در خواب یا با روح زیرا معراج صرفاً روحانی فضیلت چندانی را برای ایشان اثبات نمی کند و چنان عظمتی را که مورد تأکید و روایات است بر نمی تابد. مرحله دوم معراج در سورة نجم چنین توصیف شده است: سپس [پیامبر(ص) در شب معراج] نزدیک و نزدیک تر شد، تا آنکه فاصله او [با مقام قرب خاص خدا] به اندازه طول دو کمان یا کمتر بود. در ...
چه شاعرانی بهشت را صله می گیرند؟
گرفتن شاعر آیینی در مدار توحید و یکتاپرستی، حق طلبی، آزادگی، ظلم ستیزی وعدالت خواهی است. با استناد به آیات و روایات قرآنی، بدیهی است تنها شعرهایی که برخوردار از شاخصه های مورد اشاره در سوره شعراء باشند می توانند در دایره الهام روح القدس و تأیید اهل بیت قرار بگیرند، نه شعرهایی که محصول توهمات و تخیلات شاعرانه اند و آلوده به انواع و اقسام مطالب غیرمستند و خرافه، و سرشار از کژتابی های اعتقادی و ...
تشیع، قرائتی از اسلام در کنار قرائت های دیگر نیست/ یگانگی تشیع و اسلام ناب
: اجر بی حساب تفضل الهی به صابران است که به خاطر خدا سختی ها را تحمل می کنند و بشارت بزرگی برای همه کسانی است که به گرفتاری های دنیا گرفتار شده و در عین حال ناشکری نکرده و کفر نمی گویند. وی همچنین در ادامه تفسیر سوره ص گفت: اهل توبه بودن خیلی مهم است و این تعبیر در مورد کسانی مانند حضرت داود(ع) به کار رفته و ایشان اواب معرفی شده است. وی افزود: انسان نباید مایوس شده و یاس از روح الله ...
تفسیر آیات 61 - 63 سوره آل عمران
) با نصارای نجران و داستان مباهله وانطباق آیه مباهله با اهل بیت رسول اللّه (ص) در تفسیر قمی از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده که فرمود: نصارای نجران وقتی برای وفد و شرفیابی حضور رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله ) حرکت می کردند، سه نفر از بزرگانشان به نام اهتم و عاقب و سید با آنان همراهی نمودند، در مدینه وقتی موقع نمازشان رسید، ناقوس نواخته به نماز ایستادند، اصحاب رسول خدا (صلی اللّه ...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله؛ مظهر رحمت الهی
خلقت و خوی آن حضرت(ص) را شکل داده است. البته در این میان برخی از صفات به شکل خاص مورد توجه و عنایت الهی بوده و در آیات قرآن پیامبر(ص) بدان توصیف و ستوده شده است. از جمله این صفات می توان به صفت رحمت اشاره کرد. خدا در توصیف پیامبر(ص) می فرماید: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم. (انبیاء، آیه 107) از این آیه به دست می آید ...
راه های نجات از مشکلات چیست؟
جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ (نمل/89)اگر کسی در دنیا به دیگران کمک کند، در قیامت از ناراحتی ها در امان است. خدا ده برابر پاداش می دهد. قرآن می گوید: مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها (انعام/160) هرکس کار خیر بکند، ده برابر ثواب می برد. احسان به دیگران، مایه ی آمرزش گناهان قرآن می گوید: أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً (مائده/12) اگر با وام به کسی کمک کردی، مشکلش را حل کردی، لَأُکَفِّرَنَّ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُم گناهانت را می بخشم. منبع: ...
اسطوره زدایی از سیره پیامبر(ص)/ اهداف و ابزارهای دعوت رسول خدا
محمد جواد معموری - نگرش عقلانی و عرفی به زندگی و سیره پیامبر، شخصیت متفکر و اندیشمند، و استراتژیستی بزرگ از ایشان ترسیم می کند، نه صرفا موجودی نعوذبالله مکانیکی که فقط مأموریتی فرازمینی در ابلاغ پیامی آسمانی داشت. به هر حال، این گونه نگرش نیز تهی از آفت ها و گاه کج روی ها نیست و می تواند به خوانشی سکولاریستی از زندگی پیامبر بیانجامد. لذا در ترسیم شخصیتی عقلانی و به دور از اساطیر از حضرت محمد، می بایست به تبعات برخی از سخنان و تحلیل ها آگاه بود. این کتاب حاوی افکار و تحلیل های فراوانی درباره دعوت حضرت محمد است و سعی در اسطوره زدایی از زندگی ایشان و پالاش تمام ...
ویژگی انسانی در نیل به مقام محبت
... 1٫ 1٫ 2٫ فرشتگان مقرب نیازی به استکمال و حرکت کردن به سوی نهایت ندارند؛ زیرا آنان دارای قرب مدامی به معبود اعلا می باشند. 3٫ فرشتگان سماوی هریک دارای مقامی در عبودیت مدامی خود می باشند و انگیزه ای برای خارج شدن از آن مقام ندارند. وی مثل اهل بهشت در منازل و مقام های خود می باشند که اشراقات متوالی خداوند، لذت و ابتهاج مدامی در آنان ایجاد می کند. 3٫ 4٫ ...
خوردن مال یتیم
گیرد و او را به خانه خود ببرد و در خوردنی ها و نوشیدنی ها شریک خود نماید البته پاداش او بهشت است، مگر آنکه، گناه غیر قابل بخششی مرتکب شده باشد . عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم إنَّهُ قال مَن مَسَحَ رأسَ یتیمٍ کانت لَهُ بِکُلِ شعرهٍ مَرّت علیها یَدُهُ حسناتٌ [5] رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که دست نوازش و محبت بر سر یتیمی بکشد، به عدد هر موئی که از زیر دستش گذشته ...
نعت پیامبر(ص) در ادبیات فارسی/ رسول اکرم مظهر رحمت عام و خاص است
. اما نقطه اوج نعمت ها کجاست؟ اینکه خداوند می فرماید: لقد منّ الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم، فصل اخیر انسانیت ما آنجایی که آدم می شویم رسول خبر آن را می آورد. مهم ترین واقعه و نقطه اوج همه این مقدمات و نعمت ها همه برای این بوده که خبر بعدی را می خواستند بیاورند خبری که به ما می گوید جانانی در عالم هست و برای هدف نهایی و والایی خلق شده ایم در واقع فصل اخیر انسانیت همین سخنی ...
انبیاء تحت ولایت رسول الله اند/ خیرخواهی و نصیحت؛ سیره پیامبر(ص)
: مرحوم صدوق در علل الشرایع نقل کرده که شخصی نزد امام رضا آمد و پرسید چرا به پیامبر ابوالقاسم می گویند؟ امام رضا ابتدا به فراخور ظرفیت این فرد جوابی داد و فرمود چون پیامبر فرزندی داشت به نام قاسم، لذا به پیامبر ابوالقاسم می گویند. آن فرد به امام رضا عرض کرد اگر مرا اهل می دانید یک مقدار بیشتر بگویید. امام فرمود مگر علی(ع) قاسم نیست؟ (به معنی قسیم النار و النجنه) عرض کرد بله، لذا فرمود پیامبر ...
رمز نیرومندی فرهنگ مذهبی امام جعفر صادق(ع)
) چشمه های جوشان معرفت و گنجینه های حکمت الهی هستند که چون چراغی پر فروغ و خاموش نشدنی فراسوی علم را با پرتو افشانی خود روشن می کنند. آنان با اندیشه ها و افکار منوّر خود تاریکی های جهل را از بین برده و در هر زمان امید حق ستیزان را نومید می ساختند. با اندکی تأمّل در زندگانی امام جعفر صادق(ع) روشن می شود که قرآن در سیره و سخن آن امام بزرگوار جایگاه ویژه ای داشته و زندگی روزمره خود را با آیات قرآن آن ...
آنان که در برابر داعش جنگیدند، حق بزرگی بر منطقه و جهان دارند
قبله همه ما یکی است. دکتر روحانی افزود: همه این اعتقادات ما را به وحدت دعوت می کند، توحید علاوه بر اینکه معبود واحد را به ما عرضه می کند، بت ها را نیز در هم می شکند. بت پرست ها هیچ وقت با هم وحدت نمی کردند، چرا که بت های آنها که معبودشان بودند، از شکل و جنس های مختلف بود اما توحید برای جامعه خدای واحد معرفی می کند و معبود ما فقط الله است و بس. لذا وحدت، اتحاد و یگانگی حاصل طبیعی توحید است ...
مبارزه با تروریسم تا محو همه اشکال آن ادامه یابد/ آنان که در برابر داعش جنگیدند، حق بزرگی بر منطقه و ...
های آنها که معبودشان بودند، از شکل و جنس های مختلف بود اما توحید برای جامعه خدای واحد معرفی می کند و معبود ما فقط الله است و بس. لذا وحدت، اتحاد و یگانگی حاصل طبیعی توحید است. رییس جمهور با بیان اینکه اتحاد بشری ضرورتاً با نبوت هم نشینی دارد، اظهار داشت: ما به تورات، انجیل و زبور احترام می گذاریم. ما یهود نیستیم که دین خودمان را در یک نژاد و یک ملیت ببینیم، بلکه از نظر ما همه ملت ها عضو ...
دشمنی با مقاومت، منکر بزرگ در جهان اسلام است
، قرآن و قبله همه ما یکی است. روحانی افزود: همه این اعتقادات ما را به وحدت دعوت می کند، توحید علاوه بر اینکه معبود واحد را به ما عرضه می کند، بت ها را نیز در هم می شکند. بت پرست ها هیچ وقت با هم وحدت نمی کردند، چرا که بت های آنها که معبودشان بودند، از شکل و جنس های مختلف بود اما توحید برای جامعه خدای واحد معرفی می کند و معبود ما فقط الله است و بس. لذا وحدت، اتحاد و یگانگی حاصل طبیعی ...
ادب انسان قرار گرفتن در چارچوب دین است/ زن و مرد در نهج البلاغه
الله علیه در نهج البلاغه نسبت به مرد و زن بیان داشته اند، در اسلام تازگی ندارد و در فرمایشات رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بعد از یکی از جنگ ها هم نقل شده است. در نظر ابتداییِ اشخاص بی اطلاع، آیه ی الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ با آیه مورد بحث از سوره ی مبارکه ی نحل تناقض دارد. در حالی که نکات ظریفی در این آیه وجود دارد و هیچ تعارضی و اختلاف غیر قابل جمع عقلایی بین آیات نیست ...
تسبیح موجودات ذی شعور
همین باب، آیت الله مطهّری نکته ای جالب بیان کرده اند و آن اینکه خداوند در این آیه نفرموده لاَ تَسمَعُونِ، بلکه از عبارتِ لَّا تَفْقَهُونَ استفاده کرده است؛ یعنی نه تنها نمی شنوید، بلکه درک و فهم این موضوع هم برایتان دشوار است. اگر می فرمود لاَ تَسمَعُونِ، به این معنا بود که ما می فهمیم چنین چیزی وجود دارد، ولی نمی توانیم بشنویم (ر.ک؛ مطهّری، 1387: 165). امّا آنچه از اخبار به دست ما رسیده ...
نسبت عدم اکراه در دین و آزادی عقیده
قومش با خود فرمود: و لا أخافُ ما تُشرِکونَ بِهِ إلاّ أن یَشاءَ رَبّی شَیْئاً وسِعَ رَبّی کُلَّ شی ءٍ عِلماً أفَلا تَتَذَکَّرون (انعام، 80)؛ اُفٍّ لَکُم و لِما تَعبُدونَ مِن دونِ اللهِ أفَلا تَعقِلون (انبیاء، 67) و پس از آن، جریان فَجَعَلَهُم جُذَاذاً إلاّ کَبیراً لَهُم (انبیاء، 58) مطرح شد. پس معنای این سخن ابراهیم(ع) که وجَّهتُ وجهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمَاوَات (انعام، 79) نیز این نیست که هر کسی ...
ویژگی های حرکتیِ جریان تمدن ساز نوین اسلامی
علی الدوام، مسیر بسترسازی را با قطب نمای چشم انداز موعود، منطبق نموده و خطاهای خود را اصلاح می کند. در یک نگاه کلان به سِیر حرکت انقلاب اسلامی ایران، می توان مشاهده کرد که به رغم تمام کاستی ها و نواقص و با وجود فشارها و دشمنی ها، مبانی حرکت و خطوط قرمز اصولی، مورد اهتمام حاکمیت و توده ها بوده و حرکت پیش روندۀ انقلاب، ادامه دار مانده است (مقام معظم رهبری، 1392؛ 1390ب). در عین حال، همسویی ...