سایر منابع:
سایر خبرها
عدالت همردیف سایر فضایل اخلاقی نیست/غزالی کوشیداخلاق اسلامی بسازد
مترتب بر اخلاق است؟ دانش بر اساس اخلاق استوار است یا برعکس؟ وی ادامه داد: همه می دانند اخلاق چیست، ولی در واقع هیچ کس نمی داند که اخلاق چیست. جامعه بشری بر اساس اخلاق ارسطویی 2500 سال است که شکل گرفته است. حتی اخلاق در دوران اسلامی هم بر اساس اخلاق ارسطویی است. ارسطو 4 فضیلت اخلاقی را بر می شمارد که مدار همه اخلاقیات است؛ یعنی شجاعت، حکمت، عفت و عدالت. وی گفت: بشر چون از فرشته و ...
روشنفکران ما پایه علمی ارائه نمی دهند/ شریعتی محبوب بود چون اپوزسیون بود
به وجود می آید. در جامعه ما این واگرایی بعد از انقلاب شروع شد. قبل از انقلاب همه متحد می شوند، بعدا سهم خواهی ها آغاز می شود. نفوذ فوق العاده امام خمینی(ره) ما را نجات داد و الا ما امروز درگیر جنگ داخلی بودیم. این هم اصل جامعه شناختی است، اگر پس از پیروزی یکی از گروه ها قدرت فائق را داشت، جامعه روی آرامش را می بیند و الا نه. همین مشکل را در سوریه می بینیم. تنها در مورد ما نبود. پیروان شریعتی از ...
سخنان صریح آیت الله یزدی در خصوص تخصص گرایی در حوزه - لزوم برنامه ریزی بر اساس استعداد طلاب
طلبه برابر با استعداد درونی خودش جدیت به خرج بدهد و کاری به دنیا نداشته باشد و به اقل قلیل و همین شهریه کم اکتفا کند، طولی نخواهد کشید که دنیا به سراغ او خواهد آمد و زندگی او تأمین خواهد شد، اما اگر دائماً کار را عوض کند، در آخر خواهد گفت من اشتباه کردم که طلبه شدم. کسانی را داریم که بعداز سی یا چهل سال از این که طلبه شده اند اظهار پشیمانی می کنند و نمی داند چه کاره است، نه منبری خوبی است، نه فقیه خوبی است و نه محدث خوبی است، چراکه از این شاخه به آن شاخه رفته است، اما اگر دنبال یک رشته مورد علاقه و فطرتش رفته بود، موفق می شد، این علاقه خیلی مهم است. ادامه دارد... ...
معاد جسمانی از نظر علاّمه طباطبائی(ره)
چکیده آ آن چیزی که نظرهای علاّمه طباطبائی(ره) را از خطّ رفتار فلاسفه و حکمای دیگر در باب اتّحاد روح و بدن در قیامت متمایز می سازد، این هست که او معاد جسمانی را برگرفته از تکامل و صعود بدن در اثر حرکت جوهری و نیل به مقام و مرتبه نفس می داند. او نظرهای فلاسفه دیگر مبنی بر عود و نزول نفس و اتّحاد با بدن دنیوی را رد می کند، چراکه به حُکم عقل محال هست موجودی که فعّال و نهایت یافته هست ...
دلایل نقلی تجرد نفس
فخر رمزی بر تجرد نفس دلالت نمی کند. آ آیه اول به صراحت اظهار می کند که نفس موصوف ادراک و تحریک واقع می شود؛ زیرا آدم زمانی موصوف فعل فسق و فجور و زمانی موصوف فعل تقوا واقع می گردد و مشخص هست که تمام بدن با هم توان ندارد موصوف ادراک و فعل باشد. علاوه بر این عضوی از اعضای بدن هم توان ندارد موصوف همه ادراکات و افعال واقع گردد. پس لازم هست جوهر واحدی باشد که موصوف همه این امور ...
شاخصه های فرهنگی جامعه مهدوی، الگویی برای پیشرفت جامعه اسلامی
توجه به اینکه الگوی توسعه غربی بر ارزش ها و مبانی فکری غرب همچون مدرنیته تکیه داشته و از نگاه ماده گرایانه و لیبرالیستی طرح و ارائه شده و در حقیقت جهان بینی سکولار توسعه، برای وجود خداوند در زندگی انسانی هیچ گونه اهمیتی قائل نیست و به زندگی پس از مرگ و مسؤولیت انسان در محضر خداوند باور ندارد[4] و فقط اسباب مادی را در جهان و ازجمله در اقتصاد مؤثر می داند،[5] نمی توان این الگوها را برای توسعه و پیشرفت ...
سنّت های اجتماعی در قرآن
تفسیرهای المیزان و فی ظلال القرآن مورد مقایسه قرار گیرد. سیّد محمّدحسین طباطبائی، فیلسوف، حکیم متألّه و مفسّر بزرگ قرآن در سال 1281 هجری شمسی (29 ذی القعده 1321 هجری قمری) و در روستای شادباد از توابع تبریز به دنیا آمد. وی در روز 24 آبان ماه 1360 هجری شمسی چشم از جهان فروبست. غیر از تفسیر المیزان، از دیگر آثار وی می توان به اصول فلسفه و روش رئالیسم، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه و شیعه در ...
اثبات مغایرت نفس وبدن از نظر فخر رازی
در وجود آدم شاهد موجودی هستیم که غیرمتحیز هست و آن نفس اسم دارد. فخر رمزی در المباحث المشرقیه نیز آورده هست: یک شیء توان ندارد نسبت به شیء دیگری هم سبب نهایت آن و هم سبب نقصان آن باشد و فراوانی افکار باعث خارج شدن حرارت خشک کننده مغز می شود و نیز باعث می شود نفس به موقع تعقل، با خارج شدن از قوه به فعل، نهایت یابد. حال اگر فوت بدن باعث فوت نفس می شود، پس لازم می آید افکاری که باعث نقصان ...
اثبات مغایرت نفس وبدن از دیدگاه فخر رازی
بسیط می داند (همان، ص403). در شرح الاشارات و التنبیهات عقیده مشخصی را نمی توان به فخر نسبت داد (همو، بی تا، ص6). در معالم اصول الدین نیز با نفی این دیدگاه که نفس جسم و جسمانی نیست، می گوید: نفس جوهری جسمانی و شریف است که در داخل همین بدن پدید می آید (الزرکان، بی تا ، ص118 و 131). دلیل فخر رازی در این مورد چنین است: اگر حقیقت چنان باشد که فلاسفه قائل اند، آنگاه لازم می آید که تصرف نفس در ...
هدف داری آفرینش از منظر قرآن کریم و حکمت متعالیه
هیچ گونه تعارض و حتی اختلافی در این زمینه وجود ندارد. کلیدواژه ها: قرآن کریم؛ حکمت متعالیه؛ هدف داری؛ افعال الهی؛ ذات خداوند نویسنده: علیرضا فارسی نژاد: استادیار دانشگاه شیراز، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بخش فلسفه و کلام اسلامی نشریه عقل و دین - دوره 8، شماره 15، پاییز و زمستان 1395. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. ...
انواع ترجمه از دیدگاه کت فورد
...: این عبارت از متشابهات قرآن می باشد که برای یافتن معنای آن باید آن را به محکماتی چون لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ء (شوری/11) ارجاع دهیم و نباید بر مبنای ظاهر الفاظ حکم کنیم، چرا که بر طبق نظر عدلیه (شیعه و معتزله) خداوند دارای جسم نیست تا بتوان افعال بشری همچون ایستادن، نشستن و مانند آن را به او نسبت داد (حلی، بی تا: 301). علامه طباطبایی می فرماید: استواء به معنای تسلط و استقرار بر چیزی است و عرش به ...
برنامه اجتهادی برای استنباط فقه اجتماعی نداریم/ ملاک را رها کرده و به ظاهر چسبیده ایم
...> او می گوید: مدیران در برخورد با ملت، نباید خط کشی به نام شیعه وسنی و مسیحی و غیره داشته باشد و در خدمت گذاری به آنها فرق بگذارند؛ لذا معیار، شهروندی است و همه باید مساوی باشند و به آنها شهروندانه نگاه شود. متن کامل گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام موسوی زنجانی را در ادامه می خوانید: در ابتدا یک بیوگرافی از خودتان بفرمایید و روند تحولات فکریتان را شرح بفرمایید. موسوی زنجانی ...
قرآن، امتناع از پذیرش و تکذیب حق را ویژگی مستکبران می داند
جلوه هایی از حق مطلق هستند. کثرت طلبی و زراندوزی جزو ذات مستکبران دومین ویژگی مستکبرین، کثرت طلبی و زراندوزی است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید در بینش قرآنی مال بالاصاله از آن خداوند است و مختص به احدی نیست و اعتباراً در دست اشخاص است و نباید در راه عزّت و قوّه و قدرت و سیطره احدی اتّفاق شود و تنها مورد اتّفاقش راه خداست همان راهی که خود خداوند معلوم گردانیده است. ...
علامه طباطبایی معتقد است مردم در مشروعیت حکومت نقشی ندارند
حکیم فرزانه است. وی با بیان اینکه دیدگاه علامه را می توان از طریق رویکرد انسان شناسانه ایشان رهگیری و تبیین نمود، اظهارداشت: در این تلقی انسان را باید در دو مرحله وضع طبیعی و وضع مدنی مورد تأمل قرار داد و هر یک از این دو وضعیت را نیز به دو قسم تقسیم نمود و وضع طبیعی را به پیشارقابت و پسارقابت و وضع مدنی را به پیشادینی و پسا دینی منقسم ساخت. وی افزود: در وضع طبیعی پیشا رقابت ...
یثربی: در مبارزه با عرفان های کاذب، امروزی عمل کنیم/ رمضانی: خواص حوزه و دانشگاه راه حل عرفان کاذب هستند
گرایانه و معنوی گرا به جریان های رادیکال، گفت: عقلانیتی که دین عرضه کرده و سنت اسلامی پذیرفته عقلانیت وحی پذیر و عرفانی است. عقلانیت خشکی که عرفان ومعنویت نداشته باشد و شریعت از آن جدا شود خطرخیز است. وی در ادامه گفت: علامه طباطبایی در نسبت سنجی عرفان ما با عرفان های شرقی و هندی می گفت عرفان اسلامی عرفان مثبت است . عرفان مثبت ارتباط با خدا دارد اما در همه صحنه های اجتماعی حاضر می شود. این ...
آزادی بیان و گفت وگو شرط لازم وحدت حوزه و دانشگاه است
به گزارش سرویس دیگر رسانه های خبرگزاری شبستان ؛حجت الاسلام والمسلمین حمید جزایری، عضو هیئت مدیره انجمن علمی قرآن و تحول علوم در گفت وگو با ایکنا معتقد است که تامین تمام این نیاز ها تنها از راه علم ممکن است و علوم، چه علوم تجربی و چه انسانی، چون در در مورد فعل خداوند، ذات خداوند و یا حکمی که از ناحیه خداوند صادر شده است کار می کنند، علمی دینی هستند، اما در هر حال علومی مثل سیاست، حقوق، نجوم، فلسفه ...
برگزاری نشست هم اندیشی تحول در علوم انسانی از دیدگاه اساتید قرآن و معارف اسلامی / تشکیل کارگروه تحول در ...
تحولی نیاز به نیروهای متخصص دارد. علوم انسانی باید کاربردی شود. حجت الاسلام عنایت الله شریفی مدیر گروه معارف دانشگاه علامه هم در ادامه این نشست گفت: بحث تحول یکی از دغدغه های رهبری است. با شعار دادن کار راه به جای نمی برد. باید کارهای زیر بنایی انجام دهیم. ما برای اینکه دانشگاه هایمان را اسلامی بکنیم باید مبنا و علم را مورد توجه قرار بدهیم. وی افزود: هر علمی برای خودش مبانی و ...
عوامل ایجاد فرح پایدار و حقیقی
جهانیان را برترین دلیل شادی بخش نزد عارف معرفی می کند (سهلگی، 1384، ص219). امام محمد غزالی معتقد است هرچه شناخت و معرفت دل نسبت به چیزی بیشتر باشد، لذت و شادمانی آن نیز بیشتر است و هر اندازه چیزی که بدان معرفت حاصل می شود، بزرگ تر و شریف تر باشد، بر لذت شناخت افزوده می شود، و هیچ موجود شریف تر از آن نیست که شرف همه موجودات بدوست، و پادشاه و مَلِک هر دو عالم است و همه عجایب عالم آثار صنع ...
وجهیت داستان یوسف علیه السلام در مقایسه با دیگر داستان ها
تأمل است. یکی اینکه همیشه فعل امر، نشانه دستوری نیست و معانی مختلفی را به خود می گیرد، از جمله دعایی و آن زمانی است که امر، از مرتبه پایین به بالا باشد، به عنوان نمونه، یوسف خطاب به خداوند متعال می گوید: رب...تَوَفنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصالِحِینَ (یوسف/101) پروردگارا!... مرا مسلمان بمیران و مرا به شایستگان ملحق فرما. که در اینجا افعال امری توفنی و ألحقنی ، حاکی از میل و آرزوی ...
بررسی الزامات معرفت شناختی فطرت در تبیین گزاره های اخلاقی
اخلاقی است. مکاتب اخلاقی از منظری به دو دسته وظیفه گرا و غایت گرا تقسیم می شوند. اما با تکیه بر پیوند عقل و شهود فطری می توان به نوعی نظام سازی اخلاقی پرداخت که جامع مزایای وظیفه گرایی و غایت گرایی باشد. در غایت گرایی، از بررسی نتایج افعال اختیاری انسان با غایت مدنظر، اخلاقی بودن فعل توجیه می شود ولی اثبات اخلاقی بودن غایت مدنظر، که شکافی ترمیم نشدنی در طبیعت گرایی اخلاقی جلوه می کرد، در اخلاق ...
شبیه سازی انسان از منظر قرآن
روح آدمی است که خداوند در قرآن کریم منشأ و مبدأ آن را از خود دانسته و آن را به عنوان امر الهی از خلق الهی جدا کرده است. قرآن کریم در آیات فروانی همچون 29 حجر، 14مؤمنون، 85 اسراء، 91 انبیا، 9سجده و 12تحریم، روح را امر الهی با منشأ الهی می داند. در ادامه به برخی از آیات نام برده اشاره می شود: در آیه 29 سوره حجر آمده است: فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی ...
مبانی جسم انگاری متکلمان درباره نفس
هجری عموماً دیدگاهی جسم انگارانه در مورد نفس اتخاذ نموده اند که با ملاحظه تفاوت های ایشان در تبیین این نظریه ها، آرای ایشان را در چند دسته می توان دسته بندی نمود: برخی متکلمان مانند بشر بن معنمر و جعفر بن حرب قول به عرضیت نفس را برگزیده اند. معمولاً قول به عرضیت نفس منسوب به برخی متقدمان معتزله است. برخی همچون معمر و ابن راوندی قول به جزء لایتجزی را اختیار نموده اند. گروهی مانند نظّام، باقلانی و ...
سقوط دو مفسر در بررسی آیات مربوط به اهل بیت و موضوع ولایت
در مورد روایاتی که برای 6 روز هفته خلقتی معین کرده و سخن گفته اند سخنی نگفته است و این نشان دهنده پذیرش آنها از جانب ابن کثیر است. همه روایات وارد شده در این زمینه برگرفته از اسرائیلیات است و حدیث مرفوع صحیحی در میان آنها وجود ندارد، روایت ابوهریره که محکم ترین آنها است، به دلیل ناسازگاری با محتوای قرآن مردود است، امام درباره سند حدیث، به مجرد اینکه مسلم آن را روایت کرده هرگز نباید فریب ...
سنت های الهی در نظام آفرینش
تفسیری علامه: اما علامه طباطبایی با تفکیک میان هدایت ابتدایی و دیگر اقسام هدایت، هدایت مذکور در عبارت فمنهُم من هدی الله را هدایت ابتدایی دانسته که منحصراً از جانب خداوند بوده و کسی با او شریک نمی باشد، ایشان آیه شریفه: إِنَّکَ لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ و لَکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَن یَشَاء (قصص/56) را بیان کننده این نوع از هدایت و تایید کننده نظر خویش دانسته و چنین هدایتی را نه تنها اجباری نمی داند ...
مقصود از شأن عرفی معصوم (ع) چیست؟
و خواسته انحصاری شارع در این مورد است، مگر اینکه در موردی ثابت شود شارع نسبت به روش خاصی تعمد دارد. 7. شأن ارشادی مقصود از شأن ارشادی، جنبه ای است که پیامبر (ص) و امام (ع) به عنوان فردی خیرخواه، به کاری که مصلحت است، راهنمایی می کنند یا از کاری که مفسده دارد، برحذر می دارند؛ ولی این راهنمایی و تحذیر از آن جهت که مولایند و دستورشان واجب الإطاعه است، صادر نشده، بلکه به عنوان ...
تفسیر متون دینی در نظر گادامر
روشنگری دو شقه نمی کند، گفتارهای او از اسطوره تا عقل چنان پس و پیش می رود که گویای یگانگی تفکیک ناپذیر آن هاست. او بر ادعای حقیقت مندی امر زیبا پافشاری می کند و تمایز نوکانتی بین عمل و ارزش را بی اهمیت می داند. در نظر گادامر فلسفه عملی نمی تواند کاری کند جز آنکه از انگیزه جهت یافته به سوی تصدیق و خویشتن فهمی، که همواره در افعال و تصمیمات آدمی خود را ظاهر می سازد، پیروی کند . ...
دیدگاه مخالفان و موافقان در مورد خلود گناهکاران در عذاب جهنم
تصویر دوزخ همراه با انواع عذاب های دردناک آن در متون دینی باعث تأملات عمیق و پرسش های فراوانی در ذهن انسان ها شده است. وی ادامه داد: خلود و عذاب ابدی برای گروهی از جهنمیان باعث ایجاد پرسش شده است که چرا و چگونه از یک گناه موقت و محدود اثری نامحدود صادر می شود و آیا اصلا این عادلانه است که خداوند شخصی را به خاطر یک گناه که محدودیت زمانی داشته است، عذابی جاودانه کند در آن صورت جایگاه لطف و کرم ...